TammiMammojen 2010 TAMMIJÄNNITYKSET <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kaylies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Elegia: mun veljellä o kromosomi poikkeama ja siitä ei kyl huomaa että olisi mitään kasvussa ongelmaa... jätkä melkein kaksimetrinen :P ainoo ettei se lihoo millään...oon vähä kade sille :p  Kyllä ne asiat suttaantuu vielä parhain päin..ei kannata mennä lukemaan mitään tietoja jos rupeaa pelkäämään...on vaan pahempi olo itsellä..epäilisin että olisko sulla sitten kalkkeumaa siellä napanuorassa jos kerta kasvu on vaavilla pysähtynyt/hidastunut. aINAKIN noin on monelle tutulle käyny.

Tahtoo tän flunssa oireiston pois ja vauvan pois masusta myös....Oon niin tympiintynyt. kurkku kipiä koko ajan ku lima valuu ja kuivuu sinne ja ku sitä ei saa liikkumaan minnekkään suuntaan vaikka kuinka höyryä hengittää ja kuumaa juo..tuntuu vaan että tukehtuu sitten sylen ja liman määrään ku niitä tekee mutta ei saa niitäkää kunnolla kehosta pois köhimällä ja syleskelemällä..kuuma suihku auttaisi mutta sitten mä pökerryn sinne ja jalat on kahta pahemmassa kunnossa.....

Nyt kyl huomas ettei mies iha taida tajuta tätä mun tämän hetkistä olotilaa..vähä väliä hermostunut ku oon pyytänyt jotain...kuuluu vaa että tuossaha tuo o melkei sun käden ulottuvilla tuo kaukosäädin että senkun kurkotat...miten pirussa kurkottaa ku maha ottaa vastaan ja alkaa sattumaan lantioon niin että itku pääsee ja alkaa supistamaan...ja ku rentoutuu nii supistus häviää...Ja se että on todella väsynyt ja huono olo ettei vaa yksin kertaisesti jaska nousta ylös ja lähtee liikkumaan...ketuttaa nähä asunnossa tekemättömiä asioita..kuten että kukat pitäs kastella....nuupottaa pari juoppohullua kukkaa tuolla muttei jaksa tehä asialle mitään...enkä kyl tänää jaksa miestäkää siihe pyytää ku on pessyt jo oma aloitteisesti kolme koneellista pyykkiä ja pistänyt kolme koneellista myös kaappiin ja tiskannut astiat osat KÄSIN mitä ei yleensä suostu tekemään ja koneella myös. Ihme innostuksen sai tosta nyt...hyvä vaa ettei ite tartte tehä...nyt koskee muuten myös päähänkin...en tiiä sit johtuuko niskasta väsymyksestä vai tuosta torkuista...vai tästä räkätaavista joka o oikeastaan laastiliisteri taati ku ei tuu mitään ulos tuolta rööreistä....

Tuli tuosta ystäville puhumisesta mieleen...mie oon saanu iha rauhassa valittaa kaikille olotiloja ja moni kaveri kyselly myös ja mielenkiinnolla kuunnellu...IHME. äiti meinas vähä kyllästyä tai ei kyllästyä mutta ku sillä itelläänkin oli mulle nii paljo asiaa puhuttavana että meinas meillä mennä pitkästä aikaa hermostumiseksi keskustelu :O kumpikin valittaa yhtä aikaa omia asioita :P

Alkaa vaa ärsyttää ku kaks kaveria o koko ajan jos niille soittaa nii heti ekana....JOKO OOT sYnnyttään...HUOH...Toisen ymmärrän ku sillä ei oo netissä missää nmitään mistä näkis mun päivityksiä mut tää toinen o koneella kaiken vapaa-ajan että varmasti näkee kaiken mitä mä päivitän nii silti pitää kännyssä kysyä tuota..Huoh.

Anoppi toivo kovasti että ensi yönä alkais tapahtua jotain täällä....ja samoin miehen pikkusisko...tän tulen TÄDIN synttärit on huomenna nii se haluais synttäri kaiman itelleen :)

Kaverit myös naamakirjassa ovat sitä mieltä että meillä o lähtö yöllä..EN jaska uskoa.

[:)]Pakko nyt kirjottaa oma kokemus ku mies oli mukana synnytyksessä [:D][:D][:D][:D]

Se ei päässy ekaan synnytykseen mukaan ni eihän sillä reppanalla ollu mitään hajua mitä siellä tapahtuu. Ei ollu ikinä ollu ees synnytysvalmennuksessa. Noooo....
Toinen lapsi oli tuloillaan ja miehellä kova hinku mukaan synnytykseen. Noooo.. Mentiin synnärille yöllä hetki jälkeen 12. Sit mentiin valmisteltavaksi ja peräruiskeet sun muut. Sitten saliin ja käyrille [:)] Yhen jälkeen oli sen verran jo auki että sain epiduraalin ja sit päästiin nukkumaan ja odottamaan avautumista. Mies nukahti viereiselle pedille melko heti ja minäki torkuin puolen tunnin pätkissä ku piti aina 1/2 tunnin välein kääntää kylkeä että puudutus on tasainen. No kätilö sano että paina nappia ku tunnet poltetta pyllyssä. Siinä pikkasen ennen puolta 6 aamulla sit tuntu se polte ja kutsuin kätilön. Huone oli ihan hämärä, vain yksi pieni yövalo oli päällä. Ukkeli nukku edelleen sikeästi ku kätilö tuli ja tutki paikat ja sano et ollaan 10cm auki ja puhkasi siinä vaiheessa kalvot [:D] no kysyin sit kätilöltä että pitäsköhän tuo ukko jo herättää että näkee ku vauva syntyy eikä nuku onnensa ohi. Herätin hänet sitten ja kätilö siinä valmisteli rauhassa paikkoja ja laitto tarvittavia juttuja esille. Mies siinä heräsi ja katteli ihmeissään ympärilleen ja kyseli että joko se syntyy jne jne.. sitten ku sanoin sille että "joo 10cm auki ja kohta aletaan ponnistamaan, että alahan nousta siitä" ni se pomppas pystyyn ja tuli minun viereen ja kauhialla äänellä sano vaan et "Missä hitossa ne on ne KAIKKI lääkärit??? ja KAIKKI hoitajat..." kätilöki katto ihmeissään että mitä hittoa [:D] Sit se alko että eihän täällä ole ees valoja ja millon ne lääkärit tulee?? [;)] Minä sille sanoin sitten et ei me olla missää amerikkalaisessa elokuvassa että ei tänne tuu ku tuo yks kätilö ja sit loppusuoralla toinen avustamaan. Se oli ihan ihmeissään että mitä ihmettä [:D] Saatiin kyllä makiat naurut muutama minuutti ennen ku aloin punnaamaan vauvaa ulos [:D][:D][:D][:D]

joo ei pysty nyt sitten nukkumaan ku alko tajuton närästäminen...tuntuu koko ajan pala kurkussa ja että oksennus lentää...sankko o sylissä koneen eessä varulta ku tuntuu että oksennan sata varmasti.. kaikkee tää raskaus teettääkin..

Huhhuh.
Täällä ollu melkoinen yö, ensin sain unta vasta joskus kahen maissa ja sitten puol neljältä heräsin hirveisiin masukipuihin siis ihan samanlaisiin kun ois menkkakipuja, ja niitä on nyt jatkunu sen reilu kaks tuntii, mies lähti kyllä (vähän epäröiden tosin) töihin..En ois muuten päästäny sitä mutta jotenki helpottaa jo se kipu ettei ihan itkua tarvii enää vääntää, mutta ei ne kokonaankaan oo loppuneet.. Ja kun tyhmänä en tienny että toi menkkakipuilu onkin supistelua ennen ku hädissäni luin "odotuskirjasesta" [:D]...Nyt kyllä jännittää että mitä tapahtuu.. Mahtaakohan kohtu vasta harjotella.. Näitä tulee kyllä vieläkin alle 10 min välein mutta tosiaan kipuilu helpottanu.. Jännittää kamalasti niin oli pakko tulla tänne kirjottelee[:)]

Huomenta. Nyt jäi kyllä ajelematta neuvolaan 35 km:n päähän. Pakkasta -33,5 [:-] Koiraki oli sitä mieltä ettei tuolla kärsi ees pissata ennen ku minäkin tulin tueksi seisomaan pihalle [:D] Onneksi mulla on kotona vaikka ja mitä "neuvolatavaraa". Oon saanu mitattua painon, verenpaineen, sokerit ja kunnellu vauvaa [:)] Mitään akuuttia ei ole niin en autoa lähde rääkkäämään tuonne!

Tällä hetkellä oma mittari näyttää -24, mutta näkyy olevan tossa toisella puolella enemmä pakkasta mittarissa eli se on -28 tuossa vajaan kilometrin päässä prismalla....Yöllä ollu enemmä.HYI

Huonosti nukuttu yö takana ja vielä pahemmassa kunnossa olevat jalat alla...närästys kiusas minua niin että piti kaks rennietä vetää ja putkeen myös kaks gavisconea ja silti tuntu että närästää....sankko oli koko yön vieressä varmuuden vuoksi. Asento ei ollu hyvä ollenkaan joten olen puutunut joka puolelta ku piti olla kylellään puoli istuvassa asennossa...ja niskathan tästä tykkää.......

Mutta Nyt Kuopiota kohden ja diabetes polille ja äippäpolille kuuntelemaan tuomiota elämän tosiasioista!! Menee pitkälle iltapäivään enne ku tänne pääsen sitten päivittämään....

Moro mammat!! Terkkuja täältä osastolta!!! Ensimmäinen tabletti laitettiin just kohdunsuulle! Se on edelleen sormelle auki. Nyt makaan tunnin kkäyrässä ja sit lääkäri tsekkaa taas. Jos mitään ei tapahdu ni uus tabu laitetaan yheltä.
Hieno käyrä pomppii tossa [:)] Tääl on ihanan rauhallista, sain ikkunapaikan :D
Mukava henkilökunta ainaki tähän mennessä!!! Ja jo parin tunniin päästä on lounasaika  mikä on hyvä ku oon syöny jo niin aikasin..pari h sain yöllä unta...

Onneks tääl saa olla oma kone ja mul on mokkula ni pääsen teille päivittelee tilannetta ;)

Minto pääsi jo sairaalasta kirjotteleen!! Kauheesti voimia sulle, henkisiä ja fyysisiä!!!! Ihanaa kun päivittelet tilannetta!!

Mulla on yöt menny viäki hyvin, kerran herään vessaan ja sen jälkeen nukahdan heti samantien. Se sängystä nouseminen on hankalaa, tuntuu koko lantion seudulla sellasta ihme puutumista tai jotain. Pakkaset senku jatkuu! No, ei parane valittaa kun muistelee noita paria talvee kun pakkaspäiviä oli muutama ja lunta parina päivänä. Parempi näin!!

Jeps, aamupalaa syömään niin jaksaa sitten touhuta muuttoapuna!!

Joo ihan kiva et otin koneen, mitä muutakaan täällä tekisin... Mies on työhaastattelussa [:D] Heitti mut tänne eka, tulee pian perästä. Tässä huoneessa alkaa vierailuaika klo 14 mut yleisissä tiloissa saa olla.
Hauska seuraa noit sydänääniä kuinka pojan pulssi välil kiihtyy ku se potkii tms.. nyt sil on hikka [:)]

Tsemppiä muille sinne koteihin, kyllä teilläki se lähtö pian tulee!! Pitäkää autot piuhoissa et lähtee autot käyntiin!! niin hurjia pakkaslukuja taas ollu... meil oli "vaan" -10aamulla! Ihana kattella ikkunasta ulos ku ulkona pyryttää mut ulos ei tartte vähään aikaan mennäkkään!

Huomenta! Mintolla siellä jännät hetket meneillään, ihana kun jaksat meille päivitellä kuulumisiasi niin tiheään! Toivottavasti alat avautumaan pian muutenkin kun sanallisesti... [:D]

Itellä labrareissu takana, pitää soitella tuloksista ja jatkotoimista sairaalaan iltapäivällä. Ties vaikka pääsisin jo osastolle... viime yönä oli aika kova päänsärky ja tänään on koko aamun supistellu tai jotain, ainakin ylävatsa on kipeä ja kova... josta tulikin mieleeni kysyä että missä kohti teillä ne supparit tuntuu eniten??? Verenpaineet edelleen sellasta 150/100 -luokkaa ja ne on siis pysyny noissa lukemissa 4x100mg lääkityksellä. En tiedä mitä sitten olisivat ilman lääkkeitä!

Moi kaikki,

Yritänpä laittaa tuohon kuvan meidän koiruudesta, saa nähdä onnistuuko...
Onnea tosiaan kaikille jo vaavinsa saanneilla ja jaksamista odotukseen meille muille, tämä odotus tuntuu tuskaisan hitaalta. Noita verenpaineita ihmettelen kovasti, sillä kuinkahan niissä nuo suositukset ja ohjeistukset terveydenhoitajien kesken vaihtelee. Mulla lisätty käyntejä korkean alapaineen vuoksi. Viimeksi eka mittauksella 127/95 ja toisella 128/98. Th vain sanoi, että mun pitäisi ottaa yhteyttä jos alapaine nousee yli 100... (?) No ei se nyt kovin kaukana tuosta ollu, joten vähän ihmetyttää tuo meininki. No, tänään olisi taas käynti, joten saa nähdä mitä kommentoi. U-prot on ollut +/- rajoilla marraskuulta asti, muuta ihmeellistä ei sit ollutkaan.
Meillä th ei oo kertaakaan tunnustellut kohdun tilannetta eli kuuntelee vaan sykkeen mutta ei kajoa tuonne alas. On aika nuori, joten ei oo tullut mieleen kyllä asiasta kysyäkään.

Tsemppiä kaikille vielä viime metreille! Kohta se odotus palkitaan mitä ihanimmalla tavalla [:)]
Mulla kolme päivää LA:han, mutta ei merkkejä että vaapi pitäisi mitään kiirettä...

heippa kaikille ja toivotaan oikein napakoita supistuksia kaikille. Varsinkin mintolle! Mä olen vihdoin päässyt omin avuin vessaan ja pissattua! Ja kohta kipupumppu otetaan pois. Sitten olen vapaa kaikista johdoista! Prinsessa nukkuu rauhallisesti vieressä. On melko kova hermoinen ja vaativa typy! Viime yö oli ihana. Nukuttiin ensin 5h ja sitten syötiin pari tuntia ja taas unta 5h. Aamulla oli lääkärintarkastut ja kaikki kunnossa, lonkat toimii ja tyyppi ei huutanut ollenkaan vaikka väännettiin vaikka mihin asentoon. Nyt tuntuu äidistäkin aika hienolta!

Ohhoh...
Kylläpäs se venytti tuon viestin vallan omituiseksi. No taas huomaa ettei oo tekniikanihme kyseessä, eli ei hajuakaan miten tuo tapahtui. Olisiko johtunut tuosta kuvan lisäämisestä. Harmi kun ei esikatselussa näe miltä kuvat näyttää sit viesteissä...

Luulisin Mella, että niihin verenpaineisiin ei ole olemassa yhtä sääntöä jonka mukaan mennä - eli ne suositusarvot suhteutetaan aina aikaisempiin lukuihin ja tärkeintä on se ettei ne nouse liian nopeasti. Mullekin eka antoivat alapaineen "rajalukemaksi" 95, sitten 100 ja nyt se on jo 110. Eli jos ne vähitellen nousee niin tuskin on kyse muusta kuin loppuraskauden aiheuttamasta paineiden noususta, ei siis siitä raskausmyrkytyksestä. Tää olis mun veikkaus. [:)]

Yamacraw, kiva kuulla teidänkin kuulumisia ja ihanaa et ootte saanu tolleen nukuttuakin [:D]
Mä joo tällä hetkellä vaan surffailen ja oottelen et on lounasaika... Sit mies tulee seuraks ja vois alkaa jo jotain tapahtuukki! Oon niin kärsimätön [;)] Klo 12 on verikokeet ja yheltä tosiaan se uus käyrä ja tabletin laitto.
Katoin vauvasairaalaa Livin nettiteeveestä, hulluja juttuja sielläkin kyllä on vauvoilla!! Ja neki selviää ni kyl meidän poika nyt yhestä mahareiästä selviää!!! [;)]

kiitos vastauksesta Lauranen82. Ehkä se menee just niin. Mun paineet varmaan suht korkeella raskauden alustakin (112/79), joten tuo nousu ei vielä niin huima.
Yritin muokata tuota mun superleveetä kuvaa huonolla menestyksellä. Koiruus katosi, mutta blanco levee boxi jäi tilalle...

Oi onnea vauvan saaneille!!![:D] Täällä yöunet on ihan olemattomat kun vaan heräilen enkä saa sit unta enää tuntiin ja pyörin ja hyörin...Eilen oli koko illan supisteluja ja välillä pakotti alaselkää melko paljon...Rauhottu ne sit ja taas ihan ok olo....Pakkasta -29, että talvi se vaan on...Koira kuorsaa tyytyväisenä tuossa vieressä, mut taitaa unet loppua kun taas tuonne ulos joutuu[;)] Toivottavasti kaikilla menee synnytys hyvin ja on nyytit pian kainalossa...En paljoa voi istua koneella ku selkä heti sanoo sanansa, mut on se kiva käydä välil lukaseen kuulumisia...

Moi vaan!
On se hyvä, että täällä on lukemista ja jaksatte päivitellä tilanteita! On hyvä huomata, että en ole yksin näiden verenpaineideni kanssa... Täälläkin aamulla lukemia 150/100, lääke onneksi laski paineita lukemiin 123/88. Silti tuntuu, että välillä suonet pullistelee ja on kovilla...[&:] Alkuviikon olen ollut väsynyt, johtunee varmaan lääkityksen aloittamisesta... Käyrilläkin käytiin tiistaina, kun masussa oli hiljaista ja huolestuin... Onneksi kaikki näytti olevan hyvin! Lääkärin viimeisin ohje oli verenpaneista, että jos on jatkuvasti yli 145/95 tason, niin sitten käynti polilla... Tässähän nämä päivät menee vointia seuratessa, paineita mitatessa ja aamuisin pissiä tutkiessa...
Tänään sentään sain itseni ulos pienelle kävelylle [:)] Happihyppely teki hyvää, vaikka vauhdin hurma oli kaukana ja sydän tuntui jyskyttävän ja tekevän töitä... Lepoa kroppa on kyllä vaatinut ja mahdottomia ei ole jaksanut tehdä...
Ompas sitä sohvalla istuessa tullut luettua harlekiini romaania ja puolison villasukatkin vihdoin valmistui [:D]
No, mutta jaksamista ja voimia kaikille synnyttäville ja synnytystä odottaville! Onnea ja jaksamista jo vaavin saaneille!!!

Onnea kaikille jo sairaalaan asti päässeille!! [:D][:D] Mulle tuli eilen yks ongelma, josta tottakai tässä vaiheessa panikoin aika paljon. En pysty seisomaan selkä suorassa, koska tonne kohdunsuuhun / virtsarakkoon viiltää helvetisti. Tikari tai 100 neulaa siellä. Ei ole virtsarakontulehdus, sen kyllä tunnistan. Tää kipu on ihan erilaista. Muilla ollut tällästä? Ensin kun se kipu tuli tossa toissailtana niin luulin et nyt poksahtaa vedet, ihan kun olis kalvot "kiristyny" tai jotain. Kipu on kumminkin ihan tajuton, meinasin aamulla rupee itkemään kun pääsin vessasta pois. Kyyryssä piti kävellä takas sänkyyn kun ei tosiaan suoralla selällä voi olla. Tänään on 14.30 neuvola et sinne voi mennä valittamaan mut olis kiva tietää olenko ainoa? [:o]

Minto: Millä osastolla olet nyt? (Ei tietty ole pakko kertoa, jos et halua) Mä jouduin oleen yhden yön syksyllä naikkarilla verenvuodon vuoksi ja osasto taisi olla 42, jos en väärin muista. Tuli mieleen, että voisit olla vaikka siellä, kun huonekaveria käynnisteltiin raskaushepatoosin vuoksi. Ammattitaitoisia olivat siellä kyllä kaikki.

Lauranen82, tosta ylävatsakivusta... kun mulle on hoettu viikkotolkulla, että jos tulee ylävatsakipua tai päänsärkyä, niin heti soitto sairaalaan. Liittyy tuohon verenpaineen nousuun. Aika kovat paineet sulla kyllä, toivottavasti vauveli tajuais tulla jo ulos niin rauhoittuisi omakin elimistö (samaa toivon itsellenikin [;)])

Kaylies, mulle on määrätty kolmet eri silmätipat... mitkään eivät oo auttaneet, oikeastaan pahentaneet vain tilannetta. Silmälääkäri sanoi, ettei niille voi nyt oikein mitään tehdä. Jos eivät lähde raskauden jälkeen pois, niin kirurginen poisto [:'(] Varmaan tämä päällä oleva turvotuskin pahentaa vielä asiaa.

Yöllä heräsin muutamaan kertaan napakoihin supistuksiin.. Ei tullut ilmeisesti tarpeeksi, kun täällä vielä ollaan. Ja tuota menkkakipua oli myös minullakin, en kyllä usko että ne mitään supistuksia olivat, koska kohtu ei ainakaan kovettunut niiden / sen aikana.. ja mulla se menkkakipu tuntui semmoisena yhtäjaksoisena kipuna. Mies tuli samaan aikaan yövuorosta ja toi mulle Panadolia ja lämmitti kauratyynyn.. ne kyl auttoi kipuun [:)]

Takaisin