TammiMammojen 2010 TAMMIJÄNNITYKSET <3

Mä oon myös sitä mieltä, että jokaisella meillä on omat "ristimme" ja niitä saa juuri täällä purkaa.. turhaa kaikki vertailu. Itsellä ystäväpariskunta, joilla on kovasti vaikeuksia raskaaksi tulossa, niin joskus tosiaan itsestä tuntuu että on jotenkin kiittämätön ku nurisee kaikista vaivoista... toki en heille vaikeuksiani valita. Mutta kuten Yohanna viisaasti sanoi, me naiset syyllistetään itseämme turhan paljon.

Elegia, voihan pee... harmittaa varmasti nuo uutiset, mutta onneksi tosiaan olet jo näin pitkälle päässyt.. Ja tsemppiä!!

Minto, teidän perheelle hirmusti voimia!! Itse olen töissä siinä Lastenklinikalla ( en sentään näillä viikolla enää [:D]) Mutta luottaisin tosiaan itsekin lääkäreihin ja hoitajakollegoihini siellä. Hyvissä käsissä olette. Mutta rankkaahan tuollainen alku on, onneksi tunnut itsekin olevan luottavaisin mielin.

Vimpulalle ja Yamalle oooonneeeaaaa [:)]!!!

Nyt odottelemaan kaveria kylään. Ja kommentteja siitä kun "voi ku sä oot valtavan kokoinen"... [8|] Heh.
 
Joo siis tosiaan mäki oon itteeni syyllistänyt alussa siitä että miks meidän vauvalla on tällästä vaivaa yms, silloin alussa siis ku uutinen oli tuore ja olin aika shokissa. Nyt olen ottanut asian ihan iisisti enkä enää oo miettiny et olisin ite tän vauvalle aiheuttanut, kun näin ei ole..Alussa kyselin kovasti et johtuuko se jostain tietystä asiasta mitä oon tehny mut ei, se on vaan joku kehityshäiriö jonka syytä ei tunneta. Jotenka reippain mielin vaan eteenpäin!!

Mut tällänen palsta tosiaan just on sitä varten, että saa purkaa tuntojaan ja pahaa mieltään ja kenenkään ongelmia ei saa väheksyä!! Eli en siis missään nimessä halua viestittää että vaikka mun pojalla on suolet pihalla niin hänen ongelmansa olisivat pahimipia tms, kaikki olemme samalla viivalla ja synnytys on ihan yhtä rankka kaikille puhumattakaan alkuajoista vauvan kanssa.
Onko Elegia mieli yhtään parempi tai ajatukset selkiintyneet?

Kaikilla on niin tukala olla..plaaah voiku sais nää turvotukset sun muut pois! Mäki oon aika turvoksissa nyt, sormia pistelee ku ne on aina öisin ihan jumissa. Mutta mä veikkaan et ku me saadaan naperot ulos mahoista ni kukaan ei ees muista enää et mitä ne supistukset tai turvotus olikaan [:D] Sit on ihan muut "valituksen" aiheet. Mut kiva seurata täällä miten kaikilla sit arki lähtee vauvojen kans rullaamaan!!! Mä niin jo odotan kuvia kaikista tammivauvoista!! Laittakaa laittakaa JO!!! [;)]
 
Stidi, kuulostaapa hirmulta tuo sinun isäsi lapsen kohtalo :(
Hänellä on varmaankin ollut mahassa se Omfaloseele eli napatyrä, se on yleensä sitä silloin jos on muitakin elimiä kuin suolia ulkona. Esim mahalaukut, maksat sun muut...Se on jo paljon vakavampi sitten.. Ja tuo takaraivojuttu kuulostaa kauheelta [:o] Kaikkea sitä pienillä vauvoillakin voi olla, huh huh...
 
Kävin prismassa ja ostin ainun rintapumpun ,maidolle niitä pusseja ja rintakumit. En jaksanu muualta lähtee hakee ja prismassa oliu vaan tota ainua. No toiv toimii! Mä kuitenki joudun käyttää alussa pumppua joka pvä ku en heti imetä.

Mulla heräs pari kyssäriä joihin ehkä joku synnytykseen kokenut tietää vastauksen [;)]
Ensinnäkin ku isä tulee synnytykseen ni onks sillä sellanen suojapuku kans päällä? Mun mieshän menee sinne työhaastatteluun torstaina aamulla ja tulee sit synnytykseen, sillä on siis siistit vaatteet päällä, pitääks ottaa vaihtovaatetta sillekkin vai hä?
Ja siis jos esim vauva syntyy myöhään illalla/yöllä ni joutuuks mmies sit heti menee kotiin vai saakse olla mun kanssa osastolla.. Ku vauva on tietty sit siellä leikkauksessa..
o
 
Äh lähti liian aikasin.. Nii ja kauankohan mä sit oon siellä sairaalassa ku kerta vauva on teholla ni pääsenkö esim heti pe kotiin? Tai siis et miten nopsaan äiti on siinä kunnossa että pystyy lähtee kotiin? Ollaanko siellä sairaalassa yleensä se pari kolme päivää vauvan takia vai kuinka tarkkaan syynätään äitiäkin?

Toinen on se suolentyhjennys joka on askarruttanut [:D] Eli kuitenki syön aamiaisen ennenku mennään, ehtiikö sen sit tekee siinä`? Ku tuskin se käynnistyy heti vauhdilla.. Haluaisin sen tyhjennyksen jos vaan mahd! Mut mitä jos siel käynnistymisen odotellessa tulee kauhee nälkä?!?! onks mulla tippa mistä tulee ravintoa vai syödäänkö siellä??

Tyhmiä kysymyksiä ehkä mut mulla ei oo tollasista asioista hajuakaan![:D] Me ei käyty tutustuu synnärille sen kooommin mitä nyt on ravattu siel sairaalassa ultrissa koko syksy, mut varsinaista synnytyssalia en ole ikinä nähnyt.
 
Mä jatkan taas tätä höpinää [:D] puhelen yksinäni näköjään.
Nii hei onks joku tilannu jo uuden verokortin? siis mä en tajua et jos tulot laskee viime vuoden arviosta joku 7000euroa ni miten prossa voi olla joku 22!!!!???? ku ennen mulla on ollu 16 vaik tuloraja ollu 23 000euroa.. ei mene jakeluun! meneeks noista kelan tuista niinku enemmän veroa vai? pitää soittaa verotoimistoon kuhan ehtii.. ärsyttävää![:@]
 
Tuista menee tosiaan enemmän veroa, koska ne on ETUUKSIA.. PAH!
Mun verokortti tuli postissa ja viime vuoden tulojen mukaan prossa ois kokonaiset 12%, mutta.... Mulla menee ilmesesti se 20% veroa... ellen hanki sitä muutos verokorttia... tarttis käydä verovirastolla... mut ei saa aikaseks....
 
Minto Se oli kyl aika järkkyä ku se pikkunen oli niin "palasina" aivot oli kallon ulkopuolella jne jne.. Isän vaimo ei sit mun pikkusiskoa odottaessa ottanu yhtään raskauskuvaakaan ku sillä niin pelotti jos menettää senki. Mutta nyt meillä on semmonen 15v murkku [:D]
 
Sen peräruiskeen saa rovaniemellä ainaki kaikki. Siellä ku menee synnyttämään ni ensin mennään semmoseen valmisteluhuoneeseen vaihtamaan vaatteet ja tyhjentämään suoli ja otetaan sydänkäyrää hetki sit saliin. Minä olin ekalta 3 päivää osastolla ja toiselta synnytin perjantaina ja pääsin sunnuntaina kotiin. Uskoisin että pari päivää ne tarkkailee äitiäki. Varmasti ainaki yhden yön. Täällä isä saa olla salissa mukana ja tulla sit osastollekki mukaan, mutta jos yöaikaan synnyttää ni sit isän pitää lähteä kotiin ja tulla sit aamulla takasi.
 
Ihan omissa vaatteissa isät on synnytyksessä. Paitsi leikkaussalissa pitää ilmeisesti olla se kaapu.
 
Joo äitiyspäivärahasta menee aina vähintään se 20% veroa. Mä kävin joulukuussa teettämässä muutosverokortin tälle vuodelle ja vero% tuli 23... Ohhoijaa! Noh jos en olisi käynyt, veroa olisi mennyt 24,5%... [:'(]


Mäkin lueskelin näitä juttuja tässä jo jokin aika sitten, mutten viitsinyt hehkutella kampaajakäynnilläni tai valitella valvotusta viime yöstä, kun luki toisten murheita... Tsemppiä vaan tasapuolisesti kaikille ja erityisesti teille, keillä on jo tiedossa jotain erityistä "huolta" vauvan kanssa... [:o]


Mutta, kävin siis kampaajalla tänään ja kyllähän se piristi kivasti ja nyt näyttää taas ihan ihmiseltä, kun sai väriä päähän ja juurikasvut piiloon! [:)] Katsotaan ehdinkö siihen kynsihuoltoon vai tuleeko sairaalareissu ennen sitä... Hih. Jännää aikaa kaikilla. [;)]


Koitin latailla sitä masukuvaa tai siis jotain "profiilikuvaa" katsotaan onnistuuko...
 
Täällä viikoja 37+1 ja supistukset rauhottunu [:@] alkais nyt vaan kunnolla tapahtumaan ettei kasvais kovin isoksi.
 
Alkaa olee toi Anniina 1,5v:n kakkapyllyn pesu melkoinen operaatio tämän mahan kanssa [:D] Ei mulla oikeestaan muuten ole mikää hoppu synnyttämään mutta olis itellä helpompi olla noiden kersojen kanssa ilman mahaa [:)]
 
Jestas sentään, nythän tuo kuva näkyy! Tosin jotenkin hassua, että nyt se on ihan niin kuin joku lähikuva masusta, kun jouduin rajaamaan sitä... No siinä kai ne tärkeimmät näkyykin! [:D] Tämä kuva otettu eilen illalla eli rv36+1.
 
Siis voi jumalauta ton kelan kanssa!!! siis miten voi olla noin törkeetä et menee enemmän veroa jos saa etuuksia!!!!??Mä en suostu hyväksyy tällästä [:'(]viekää vittu viimisetki rahat prkl!!!! 
 
Kysillä on isille oma lepohuone jossa voivat käydä ottamassa lepiä välillä

Joo KELA on niiin inlove paikka että huhuh...

kattelin tossa tota verokorttia ku tuli eilen että mulla ollu aina 16 veroprossa nii tälle 2010 vuodelle olivat laskeneet sitten 9prossaan. Että sellasta mutta silti kela etuuksista menee se 20prossaa...enintään.vähintään. no miten ne nyt sit haluaakaan ottaa..tahtoo tuntua siltä että o vähä paikkakunta kohtasta myös miten ottavat...


Otin anopilta lainaan tuon piikkimaton...jos siitä olisi jotain hyötyy...mutta nyt ketuttaa tosissaan noi mun jalat..ei ollu hyvä idea käydä suihkussa....vaikka lillutin jalkoja myös kylmässä veessä..No jospa se siitä. ärsyttää nää flunssa oireet ku oon niin tukossa enkä saanu lääkäri aikaa tälle päivää enkä jaksa tän takia tonne päivystykseen lähtee...huoh..ei voi mittään..pitäsköhä jotai evästä ottaa....
 
Eikös veroa mene enemmän siksi, kun etuuksista ei makseta mitään työttömyysvakuutus ym maksuja, eli normi tuloista ne vähennetään ennen verotusta. Voin olla vääärässä. Ite meinasin soittaa ja tehdä puhelimessa tuon muutosverokortin. Voihan sen netiskin tehdä, mut puhelimes tulee itelle varmempi olo, että on ilmoittanut tulonsa oikein tulonsa. Tuo veroasia on hieman hämmennystä aiheuttava, kun ei oo oikein tietoa ja kaikki sanoo erilailla... siis virastoissakin..
 
Semmonen lepohuone onki varmaan todella kätevä. Saa isätki olla pirteinä mukana. Rovaniemellä on salissa aina kaks sänkyä ni isä saa nukkua toisessa jos väsyttää :) ja saa sit vierekkäinki köllötellä. [:D] Minä laitan aina ukkelille eväitä mukaan ja juotavaa ja luettavaa jne jne.. siellä ei tarjoilla isukeille mitään. Henkilökunnan kahvihuoneessa saa kahvia keitellä ja säilyttää ruokia.
Laitan nytki valmiiksi isukin laukun [:D] puhdas t-paita ja gollarit (jos tulee töistä suoraan dimexit päällä) [:D] nii ja sukat ja boxerit tietty varalta jos pitää jäädä jonku kaverin nurkkiin nukkumaan ku ei kehtaa ajella 100km ees taas.. ja konepörssejä ja mönkijälehtiä sun muita konelehtiä muuan [:D] tämä laukku on siis valmiina jo autossa jos tulee lähtö ni sen ei tarvii hallilta ajella kotia enää ku saa suoraan ajaa rovaniemeen [8D] Muutenki kestää jos se töissä on ku ajaa puuautoa ni voi olla 250km päässä jo muutenki mettässä. Pääsee sit pikkasen nopeempaa lähtee perään.
 
Sit ku oikee lähtö tulee ni pakkaan mukaan sille hedelmiä ja limpparia sun muuta on varattuna kaappiin. Pystyyhän rovaniemelläki käymään yölläki syömässä jossai ja huoltsikat auki, mutta ei se halua koskaa lähtiä mihinkää sieltä sairaalasta. Jaksaa paremmin ku on jotaki naposteltavaa. Ja minä kyllä syön niitä hedelmiä sit itekki [:D] hedelmähullu ku olen.. kilo-puolitoista menee päivässä hedelmiä ja vihanneksia. Ihan vaan paljaaltaan.
 
Mulla nuo himot olleet "hyvänlaatuisia" [:D] Ekalta söin satsumia kilon päivässä ja tokalta meni tomaattia kilo päivässä, nyt menee kaikkia hedelmiä ja vihanneksia laidasta laitaan. [:)]
 
Minto, kyllä se vaan niin taitaa olla... Mulla olis muuten veroprosentti 0% mutta nyt menee sitten se 20%... en ole kylläkään hakenut uutta verokorttia mutta eiköhän ne sen lähetä kysymättäkin. [;)]

Suomessa on kyllä valtavan hyvä tilanne tuoreille äideille kun saadaan olla kotosalla 9kk vauvan kanssa (ja kuukausi ennen synnytystä) ja kaiken lisäksi siitä vielä maksetaan suht hyvin. Ja senkin jälkeen on vielä mahdollisuus kotihoidontukeen. Isillä on isyyslomat eivätkä äidit menetä työpaikkojaan raskauden/ lapsen hoitamisen takia. Yksi harvoja maita maailmassa jossa kaikki tämä on tehty mahdolliseksi... en normaalisti ole kovin patrioottinen mutta joitakin asioita on vaan pakko arvostaa kun on nähnyt miten huonolla tolalla ne on monessa muussa maassa.

PrinsessaK; kyllä mun mielestä täällä voi jakaa kaikkia muitakin asioita kuin huolia ja suruja. Raskaus ja odotushan on suurimmaksi osaksi aivan ihanaa aikaa - miksi sitä pitäisi salailla?? Tokihan kivut ja murheet kuuluu raskauteen, mutta olen aika varma ettei yksikään meistä olisi silti valmis vaihtamaan tätä aikaa mihinkään... [:)]
 
Kelan tuista menee 20 prosenttia veroa. Sinne voi kyl mun tietääkseni toimittaa muunnosverokortin tai vastaavan ni sit menee se mitä kortissa on veroprosentti..
 
Ei auta verokortin vienti kelaan... minimissään ottavat sen 18prossaa eli ottavat sitten samantien 20%. näin on sanottuna kela  sivuilla ja näin sanovat kelassa..
 
heippa taas pitkästä aikaa.

kelan tuista menee aina vähintään se 20%, muutosverokortti ei auta asiaa. perseestä. (olin hetken verottajalla hommissa...)

Onnea onnea onnea kaikille tähän mennessä vauvan saaneille!!! Ja paljon tsemppiä niille, joilla se on edessä! [:D] Mä pidän peukkuja että kaikilla menee synnytykset hyvin ja vauvat vois hyvin ja sais hoitoa tarvittaessa.

Itteeni vähän jännittää, kun täällä Taysissa on viime aikoina ollu kuulemma kans tosi täyttä ja ruuhkaa. Nii että joutuuko sitä ootteleen käytävässä (!!!) synnytykseen pääsyä ja ehtiikö kukaan laittaan kivunlievitystä yms? Aika arsesta et joutuu tollasia miettiin, kun ei oo tarpeeks henkilökuntaa. [>:] Niin, tai huoneita. Synnytyssalejakin on kuitenkin se rajattu määrä. Ja ei tota oikein voi aikatauluttaa mitenkään tota synnytystä. Oiski hyvä ku lekurit/kätilöt vaan huutelis vaikka tulojärjestyksessä nimiä, et hei, nyt on sun vuoro ja kun tää on saanut mukelonsa ulos, ni on sun vuoro, et valmistaudu sä sit sillä aikaa, tässä menee tän verran aikaa. [:D] No joo.
Eli vähän on jännitystä täällä ilmassa, mutta muuten kaikki ihan ok. Olot hyvät vaihtelevasti.

Kaylies: sulla on varmaan sama juttu ku mulla noitten jalkojen kanssa. Mulla on kans jalat ihan punaset ja turvonneet. Suosittelen samaa ku lääkäri mulle, ja se on auttanu. Eli Jalat ylös aina ku mahollista, laita Hirudoid fortea jalkoihin ja käytä tukisukkia. Mulla on tukisukat jalassa aamusta iltaan, jalkoja rasvailen illalla (ja myös aamulla jos on tosi pahana) ja nukun tyyny jalkojen alla. Ja sohvalla jos makaan, niin nostan jalat ylös käsinojan päälle. Mulla se on helpottanu tota turvotusta, punotusta ja kamalaa kutinaa. Suositteli myös edes pieniä kävvelylenkkejä (10-15 min), jotta veri lähtis kiertään paremmin jaloissa. Niin ja tietysti sitä vettä.[:)]

Sormiin noi ei sit enää autakaan. [:(] Mulla on sellanen fiilis tuosta vaavista, että toisaalta tahtois jo nähdä hänet ja nähdä millanen hän on ja saada syliin. Ja että loppuis tää kamala sormien ja jalkojen turvotus ja nivelten särky sen seurauksena, plus että ei olis toi massu enää tiellä kun yrittää tehdä jotain. Mutta toisaalta ei oo kiirettä. Kaikki on kuitenkin valmiina, että oma kärsivällisyys tässä on vaan koetuksella. Vauva saa siis vielä vähän aikaa oleskella tuolla, kunhan ei nyt jättiläiseksi kasvais. [;)]

Nyt menen syömään. Taas. Saas nähdä torstaina neuvolassa, että kuinka paljon tää mamma on saanut taas kiloja lisää...

Voikaa hyvin ja välitän samalla viestin, jonka mulle on viime aikoina kaikki lapsen saaneet kertoneet: rentoutukaa ja nukkukaa niin paljon vielä kun voitte!!![:D]
 
Takaisin
Top