Tammikuun turinat

Pinkkis, tässä raskauden myötä ehtii kehossa muuttumaan paikka jos toinenkin - kohdunsuu mukaan luettuna. :joyful: Eiköhän kaikki mene hyvin. Ja nuo alavatsan tuntemukset kuulostaa ihan venymiskivuilta. Itsellä välillä tuntuu kuin sukkapuikkoa tungettaisiin alapäästä tai nivusia pitkin.

Joulukuun höpinöissä oli puhe mahan tukemisesta, mäkin ostin jo tukivyön varastoon että voin ottaa heti käyttöön kun töissä siltä tuntuu.
Mimmosen vyön ostit ja ootko jo kokeillut?
Mulla on jo nyt tullut toinen lonkka tosi kipeäksi, ekan kanssa alkoi vasta lähempänä viikkoa 30. Neuvolasta suosittelivat si-vyötä pitämään jotenkin "lonkkia kasassa", mutta vöitä tuntuisi olevan joka lähtöön. Kokemuksia kefeisoksella tai muilla mikä toimii ja mikä ei?
 
Haluaako teidän miehet tai te itse ottaa masukuvia?

Meillä mies inttää, että haluaa ottaa...mie taas en ehkä haluais ottaa mut en tahtois toisen mieltäkään pahoittaa, et varmaan pakko vääntäytyä kameran eteen. Ärsyttää jo valmiiks ihan hirveesti :/
 
Itse olen hakenut lainaan fysioterapian puolelta sellaisen leveän joustovyön joka tukee alaselkää ja mahaa. Tämän hain siis esikoisen aikana kun venymiskivut oli aika karmaisevat ja työ fyysistä joten piti pärjätä... Toimi kyllä hyvin ja nytkin sitä ajattelin käyttää jahka tuo masu tuosta kasvaa :)
Ja siitä nukkumisesta :D 5-6h unta on luksusta, sisältäen heräilyt joita 3-4 kertaa yössä. Edellisen raskauden lopussa en nukkunut juuri ollenkaan kun uni ei vaan tullut! Ei vaikka miten yritti ja sen tyynyarsenaalin ja mahan kanssa nukkuminen olikin jo semmoinen homma mitä ei ilolla odota uudestaan :D sitten vauvan synnyttyä ei osannut nukkua kun piti niin vahtia uutta ihmettä ja nousta imettämään kolmen tunnin välein :D voi iesus! Juuriko tähän on taas ryhtymässä :'D
Ekasta raskaudesta kuvasin mahan kerran kuukaudessa mutta nyt varmaan jää :) anna Tomu miehen nauttia :D
 
Annuliisa, tuommoinen si-vyö mullakin. Ekassa en käyttänyt mitään vaikka selkä kipuili,tokassa käytin sellaista mahan yli vedettävää. Se auttoi hillitsemään rantapallon heilumista puolelta toiselle, mutta kipuun ei auttanut. :sour: Tätä kokeilin päälle, mutta en ole nyt lomalla käyttänyt kun sitä ei suositella jos istuu paljon. Töissä sit todellinen testi.

Tomu, voithan sanoa jos kuvaaminen ei tunnu nyt hyvältä. Itse en antaisi miehen tästä turvotuksesta vielä napsia kuvia. Vasta sitten kun on huononäköisemmällekin selvää että sieltä tulee vauva eikä suolistokaasua... :p
 
Mun huonoa nukkumista ei otettu vakavasti neuvolassa. Sit kun olin 9 pv sairaalassa ennen synnytystä niin siellä suosittelevat nukahtamislääkettä joka ilta. Sanoivat että sitä olisi voinut käyttää jo aiemminkin raskauden aikana. Mulla alkoi valvominen ja heräily jossain rv30 jälkeen. Että kannattaa kyllä nostaa asia vielä puheeksi.
 
Juu, oon sille sanonutkin että ei tunnu omalta jutulta ainakaan nyt, kun tosiaan vaan turvottaa :D mut toisaalta se tuntee miut niin hyvin et tietää et kaipaan sit myöhemmin niitä muistoja alkuajoistakin...

Aionkin ottaa puheeks sen uniasian viel, kahden viikon päästä aika neuvolaan.
 
meillä ei oo työnimeä, mutta joksikin pitäis jossain vaiheessa keksii.
kuvien otosta ollaan puhuttu, mutta vain omaksi iloksi. Ei julkiseen niitä eli omalle seinälle ajatellut laittaa. Mutta onhan se kiva nähdä miten kroppa muuttuu.
perjantaina olisi ultra, ja näkee mitä tuolla masussa oikeesti on. Toivottavasti on elämää... Jännittää
 
Ekasta ja tokasta raskaudesta otettiin paljon masukuvia, joka kuukausi. Mutta nyt ei niin huvittais tai jaksaisi. Toisaalta ehkä reiluuden vuoksi täytyy tästä kolmannestakin ottaa:cat:
 
Esikoista ku ootin nii otin joka viikko masusta kuvan...en ehkä niin paljon jaksa nyt panostaa mut varmaan jonku kuvan otan :)

Mä nukun kans tosi huonosti. Toista odotan mut ei meillä esikoinen valvota vaan en vaan pysty nukkumaan.
Nyt ku oon ollu lomalla niin oon nukkunu hieman paremmin mut pelottaa jo valmiiksi ku pitää mennä takas töihin ku nukuin n. 4 tuntia yössä ja en todellakaan niillä unilla jaksa olla töissä.
Väsymys myös pahentaa pahoinvointia niin olo ei ollu kyl mikään kovin hehkee :sad001
 
Muoks: googlailin ja löysin samasta vaivasta lääkärin vastauksen, on ilmeisesti täysin normaalia että taakse kallistunu kohtu pyörähtää jo näin alussa eteenpäin kallelleen. Kipu on sidekudosten venymistä. Huh, helpotti :D
Kiitos tästä tietopläjäyksestä! Selittääkin miksi olen aina ollut ihan kauhean kipeä ja arka vatsasta raskauden aikana. Kohtu on tavallisesti taaksepäin kallellaan, mutta pömpötyksestä päätellen se on pyörähtänyt jo eteen. Sitä mietin, että onhan tämä outo asetelma myös osasyynä siihen, et viimeraskaudessa pystyin nukkumaan sujuvasti selälläni ihan viimeiseen asti. Tai ehkä se on vain hyvää tuuria rakenteen kanssa.
 
Onks tässä jonkinlainen ero niiden välillä, jotka odottaa ekaa ja niiden välillä, jotka odottaa 2+? :'D
Odotan toista, ja hyvin maistuvat päikkärit pitkien yöunien lisäksi. Toki kun esikoinen on jo koululainen, niin on helpompi ottaa niitä päikkäreitä aina kun tarvitsee.
 
Mulla on ollut aiemmin jonkin verran univaikeuksia, mut raskauden ajan oon nukkunut kuin tukki ja pidempiä yöunia myös. Viime yönä valvoin sit taas pari tuntia sängyssä ennen nukahtamista. Syynä tosin tän aamun nt-ultra. Siellä oli kaikki onneks hyvin. ❤ Ens yönä uni maistuu varmaan taas. Kunhan eka selviän työpäivän loppuun asti tässä koomassa. :D
 
Mä oon nukkunut nyt tämän joulun ajan ihan hirveen paljon. Oon tehnyt kotoa töitä niin on voinut ottaa päikkäreitäkin.
Toki toi vajaa 3v vielä herättelee öisin mutta ei niin pahasti. Onneksi pienet torkut onnistuu silloin tällöin.

Ai niin tuo 3h välein syöttäminen. Oon kyllä päättänyt että jos vauva syntyy normikokoisena ja terveenä ja syö hyvin, en todellakaan aio herätellä sitä. Siihen kun vauva tottuu sitten aika nopeasti.
Tuohan on aika uusi suositus, että vauvaa pitää herätellä ja muistan kun mun oma äiti ihmetteli että miksi ihmeessä pitää herättää jos vauva nukkuu ja muuten syö hyvin. Silloin sitä oli niin ummikko että teki niinkuin käsketään.
 
Saman oon mäkin päättänyt että en lähde herättelee jos syö muutoin hyvin :-D esikoisesta käskettiin herättelee vaikka oli aika pulska tyttö ja äkkiä se siihen tottu ja sit oli vaikee päästä yösyötöistä eroon kun halus aina vaan vähän kerralla.
 
Juu en määkään kyllä ala vauvaa herätteleen syömään...kyllä ne osaa nälkänsä kertoa :)
En kyllä esikoistakaan herätellyt mutta se kyllä heräs 2tunnin välein muutenkin syömään :sad001
 
Mikä perustelu niillä on ollu siihen että pitäis vauva herättää kesken unien syömään?? En kyllä ite aijo herättää lasta syömään jos syö muuten hereillä ollessa hyvin...
 
Mulla on kyl päikkärit ihan jokapäiväistä! :) Neljäs tulossa ja unia häiritsee jatkuva pissahätä... Vk 12+0 ja 3h välein herään vessaan :| Oon aina tarvinnu paljon unta ja nyt tuntuu et edelleen väsyttää ihan koko ajan. En sentään ihan pystyyn nukahda esim telkkaria kattoessa niinku joku vk sitten! :D
 
Mulla esikoista piti parit ekat viikot herätellä syömään kolmen tunnin välein, kun synty alle 3 kilosena ja oli matalat verensokerit sokeritipasta huolimatta ensimmäiset elinpäivät. Kun painoa oli tullut reilusti parissa viikossa, niin uskalsin olla herättelemättä (ainakaan niin tiuhaan). :D
 
Täällä alkaakin porukka olla jo turvallisemmilla viikoilla :) en tiedä muistaako kukaan, mut kävin täällä pyörähtämässä.. Noh perästä tullaan, oon nyt syyskuisissa. Kovasti toivon että tämä tapaus pysyy mukana loppuun saakka :) tsempit teille toiselle ja vikalle kolmannekselle! :)
 
Takaisin
Top