Tammikuun turinat

En ota rokotteita ku en ole sellaisessa työssä että tapaisi paljon ihmisiä niin en koe että tarvitsen sitä :)
 
Olen ottanut rokotuksen joka vuosi. Kuulun astmaatikkona riskiryhmään ja olen töissä sairaalan akuuttiosastolla, minne tuodaan hoitoon juurikin influenssaa sairastavia vanhuksia. Yritän pitää korostetun hyvää huolta aseptiikasta töissä ja töistä lähtiessä, koska silloin syksyllä 9kk esikoiselle en ottanut rokotetta.
Tää oli minun päätös ja nyt on kyllä mietittyttänyt et oisko kuitenkin pitänyt laitattaa.
Lapsi on päiväkodissa ja sieltä niitä pöpöjä kans tulee jos on tullakseen.
Eikös tää sikainfluenssa oo enemmän kaatanut työikäisiä, perusterveitä aikuisia?
 
Näin määki oon ymmärtänyt että enimmäkseen keski-ikäisten tauti ollut nyt
 
Rokotusohjelmalla varmaan viitattiin ihan perusrokotuksiin, mitkä ootte lapsena saaneet ja nyt aikuisena sit tarvii vaan huolehtia 10 vuoden välein jäykkäkouristusrokotteesta ja MPR:stä jos sen tehosteet on saamatta. Tuskin odottaville äideille sinällään mitään erityistä on. (No kausi-influenssa tietysti suositellaan otettavaksi, mutta sehän ei kuulu normaaliin rokotusohjelmaan.
Juurikin tuota tarkoitin, ihan ne perusrokotteet :)

En myöskään ole niin alttiina normaalistikaan influenssalle etten koe sitä tarpeelliseksi. Tietysti on eri asia jos juuri esim.työn takia sellaista "vaaditaan". Se on ihan jokaisen oma päätös :) mielestäni on hyvä että rokotteita on tarjolla!
 
Aikaisemmin sikalenssu olii ainakin 20-30-vuotiaiden sairaus. Rokotteesta sen verran että alle 65 vuotiaille laitetaan vaxigrip-niminen rokote, jossa ei oo sitä adjuvanttia, joka aiheutti sikapiikissä aikoinaan narkolepsiaa. Ja tuossa kausi-influenssarokotteessa on tosiaan se tehoste tuolle sikalenssun jälkeläisvirusta vastaan.

Ite oon ottaku kausirokotteen joka vuosi, työnikin puolesta ja bronkiittitaipumukseni vuoksi. Aina saanu olla terveenä. Mitä ny joku pikku flunssa tullu aina vuosittain, tänäki vuonna sairastin sen ennen rokotetta. Rokote ei aiheuta sen enempää perus nuhaflunssia. Suosittelen kyllä ottamaan. Vielä ehtii, 2 viikkoo kestää et muodostaa suojan, mut niitä pistetään vielä.
 
Miekin otin itselle ja 2v:lle laitatin sen uuden nenäsumuteversion :) oon kans riskiryhmäläinen astman takia mutta myös paljon ihmisiä kohtaan työssä ja kuljen julkisilla liikennevälineillä jotka on varsinaisia pöpöpesäkkeitä, Hyh
 
Te muut, jotka doppleria ootte käyttänyt niin yksi kysymys.

Osaisko joku selittää miulle syyn miksi sikiön laukkaavat sykkeett kuuluu kahdesta eri kohtaa(10cm etäisyys), kun kuuntelee?

Luin jostain, että sykkeet voi kaikua ja tottakai sikiö on aika vilkas liikkeinen et ehtii vaikka ja minne, mut mitä muita syitä tähän on?
 
Te muut, jotka doppleria ootte käyttänyt niin yksi kysymys.

Osaisko joku selittää miulle syyn miksi sikiön laukkaavat sykkeett kuuluu kahdesta eri kohtaa(10cm etäisyys), kun kuuntelee?

Luin jostain, että sykkeet voi kaikua ja tottakai sikiö on aika vilkas liikkeinen et ehtii vaikka ja minne, mut mitä muita syitä tähän on?
Ööö oisko napanuora? Meillä ainakin sano lääkäri, että syke näkyy napanuorassakin. Eiköhän kuulu myös. Tiiät kuitenkin, että teillä on vaan yks siellä?
 
Ööö oisko napanuora? Meillä ainakin sano lääkäri, että syke näkyy napanuorassakin. Eiköhän kuulu myös. Tiiät kuitenkin, että teillä on vaan yks siellä?

Ultran mukaan siellä yks on ja siihen luotan...jäi vaan mietityttää, ku eilen kuuntelin ääniä :)
 
Sikiön asento voi vaikuttaa mistä suunnista ääni kuuluu. Mä saan kuuluun usein alhaalta ylöspäin tähdäten ja navan vierestä alaspäin tähdäten. Siis jos ajattelee että jalat on "alhaalla" ...vaikken seisten kuuntelekaan.
 
Sikiön asento voi vaikuttaa mistä suunnista ääni kuuluu. Mä saan kuuluun usein alhaalta ylöspäin tähdäten ja navan vierestä alaspäin tähdäten. Siis jos ajattelee että jalat on "alhaalla" ...vaikken seisten kuuntelekaan.

Eli kuulet ne samalla kuuntelukerralla kahdesta eri kohtaa? Miulla kuului eilen alhaalta ihan vasemmalta ja oikealta navan alta sen kummemmin doppleria kääntelemättä.
 
Mä kuulen vauvan sykkeen, omani ja istukan. Jos ymmärsin oikein, niin istukasta se syke kuuluu yhtä nopeena, mutta ei ns kaksijakoisena laukkana. Vaan samanlaisena kuin mun oma. Ainakin se on yhtä kova (140-155) kuin vauvan syke, ja meilläkin on vaan yksi baby kyydissä.
 
Tässä on mun tai siis oletettavasti vauvan syke. Alussa (about 9sek kohdalla) kuuluu samanlaista kuin sulla, eli istukkaa? Vähän heikosti kuuluu kun vauva suhaili karkuun... http://soundcloud.com/unbornheart/siki-n-syd-n-ni-935
Nää mun arvailut siitä mikä kuulostaa miltäkin perustuu täysin youtube- klippeihin joissa joku demonstroi miltä mikäkin ehkä kuulostaa..
 
Muokattu viimeksi:
Totta, paratiisi, ääni on vähän erilainen! En ole tuota laukkaääntä saanut vielä kuuluviin, mutta no, eiköhän istukastakin kuuluva syke kerro pienen olevan hengissä :)
 
Mie kävin tänään neuvolassa. Jotenkin nii ns. Turhilta tuntuu nää käynnit aina mut kiva Ku on ultra omassa neuvolassa niin ultraavat melkeimpä aina. :) vauva oli vaan tosi hassussa asennossa niin eipä siitä nähty oikeestaan Ku pää laki. :-D eli pää on niinku napaanpäin ja jalat selkärankaan. Kohtu oli jo kolme sormemme navan alapuolella mut senkin olin kokeillu kotona. Jotenkin vaan niin erilainen koko maha Ku toisen kohdalla oli tässä vaiheessa jo ihan jäätävän kokonaan vauva maha ja nyt näyttää vaan siltä että oon lähinnä lihonu entisestään. :-D
 
Eli kuulet ne samalla kuuntelukerralla kahdesta eri kohtaa? Miulla kuului eilen alhaalta ihan vasemmalta ja oikealta navan alta sen kummemmin doppleria kääntelemättä.
Samalla kerralla kuuluu. Silloin, jos toinen ns. varma paikka antaa heikon kuuluvuuden niin oon testannut eri suunnasta.

En nyt pääse kuuntelemaan noita teidän näytteitä. Yritän ehtiä vielä tänään kun esikoinen nukahtaisi ensin.
 
Takaisin
Top