Se hieroo rystysillä lihaskalvot pehmeiksi eli jumit auki. Mietin, et kun se joutuu painaan jonkin verran, et meneekö alkio lyttyyn ja ärsyyntyisi siitä :D
Saiskohan se hierottua niin, et kohtuun ei paineltais...?! Aika villiltä kuulostais, et nyt alettais runnoa tuota kasvavaa kohtua...
Kyllä sun pitää sille paljastaa varmastikin... :)
Mun serkku on hieroja ja se kertoili edellisen raskauteni aikana, että on tosiaan alueita, joita ei saa hieroa raskauden aikana. Alaselkä kuulu niihin, eikä kyllä varmasti vatsaakaan saa hieroa.
Että kerro ihmeessä hierojallesi niin osaa ottaa asian huomioon. Siinä on muistaakseni ihan oikee keskenmenonriski, jos vääristä paikoista hieroo.
Joo kannattaa tiedottaa hierojaa ettei käy hassusti!
Totaa, mites tää mun väsymys tein äsken kanaa ja riisiä, kanakastikkeeseen nakkasin sitten yhen purkin flora ruokakermaa ja yhen purkin ILTAVELLIÄ :D :D vähän aikaa kattelin tyhjää flora- ja vellipurkkia pöydällä et mitenkäs tässä nyt näin kävi :D
Mä varmistin ton hierontajutun serkultani. Hän tällee äkkiseltään muisteli, että ekalla kolmanneksella ei sais hieroa alaselkää ollenkaan, koska se tosiaan lisää keskenmenonriskiä. Toisella kolmannekselka ei oo erityisiä varojuttuja, mutta alaselkää ei edelleenkään saa ainakaan kovaa hieroa. Loppuraskaudesta taas voidaan sitte käyttää hierontaa jopa synnytyksen käynnistämiseen. Mutta vatsaa serkku ei ainakaan hierois missään vaiheessa raskautta.
Asiasta on kuitenkin jonkin verran ristiriitasta tietoa, mutta ainakin hierojalle täytyy tosiaan kertoa :)
Asiasta kukkaruukkuun: kohta saa ranskiksia!!!! :P
Hieronnasta tuli mieleen, kun olin kaukoidässä reissussa esikoista odottaessa (ihan alkuraskaudessa jotain 8. vkolla), niin otin vyöhyketerapiaa altaalla. Aika hyvin piti kaikki paikkansa, mitä hieroessaan kommentoi eri paikkojen lihasjumeista etc. Sitten oli pitkään hiljaa, kun hieroi tiettyä kohtaa jalkapohjasta ja sitten alkoi puhua, että vatsan alueella tuntuu jotain ylkmääräistä tukkoisuutta tms. Kysyi, kärsinkö vatsavaivoista. Vastasin, että vähän sinnepäin, kun olen raskaana! Mutta aika hyvin siis mun jalkapohjat kertoivat heh!
Kerran pyörähti maha sekasi kun luin Tianna tuota sun "reseptiä"
Vyöhyketerapia on kyllä uskomatonta! Meidän keskimmäinen kärsi tosi kovista mahakivuista vauvana. Jännitti vatsaa niin, että oli aivan kaarella. Selällään häntä ei voinut pitää hetkeäkään, heti alkoi huuto. Edes vaatteita ei voinut vaihtaa niin ettei poika ois selällään ollessaan alkanut huutamaan. Yöt huusi ilta yhdeksästä aamu viiteen monta monituista viikkoa.
Käytin sitten poikaa vyöhyketerapiassa ja kun sieltä ensimmäisen kerran tultiin ja riisuin ulkovaatteita pois sängyn päällä niin poika nukahti siihen sen siliän tien. Joten jos jonkun teistä tuleva vauva sattuu kärsimään mahakivuista, suosittelen vyöhyketerapiaa! Käytiin muistaakseni kolme kertaa ja kaikki jännitys mahasta helpotti. Sitten nukkuikin sekä poika että äiti. Mää en voi käsittää, miten joku voi jalkapohjasta löytää jotain tommosta pistettä.
Otettiinpa kunnolla yhteen neljä veen kanssa, arghhhh! En uskonut että Tää ikä ja uhma voi olla tämmöstä, kuinka lapsi osaakin ärsyttää ja löytää sun kaikki kipukohdat :D ei ollu koliikki mitään tähän verrattuna. Tai jotenkin vauvan kanssa ei mee niin hermot kun tietää että ei voi sille mitään. Mutta Tän ikänen kyllä tasan tarkkaan osaa vetää oikeista naruista.
Me käytettiin esikkoa kanssa vyöhyketerapiassa kovista vatsavaivoista, mutta meillä siitä mitään selvää apua ollut. Itsellä sen sijaan hyviä kokemuksia hoidoista. Mulla oli muuten vyöhyketerapia jo varattuna auttamaan synnytyksen käynnistymisessä, kun aloin olla pikkasen kypsä :D kaveri päätti sit kuitenkin alkaa syntymään ennen ku aika oli.
Myös minä suosittelen vyöhyketerapiaa! Kokemusta on ainakin normaalielämän jumeista, esikon vauva-ajan mahakivuista ja viimeisen yrityskierron muuttumisesta yrityskierrosta plussakierroksi Seuraavaksi aion kokeilla sitä käynnistystä.
Minun tätini on vyöhyketerapeutti ja varsinkin kilpaurheilu-aikoihin oli suureksi avuksi. Hän vain asuu Italiassa, niin ihan ympärivuotisesti ei ole käytettävissä..
Mietin tässä et mitä lääkärit ovat kirjoittaneet sairausloman syyksi jos olette olleet saikulla pahoinvoinnin vuoksi? :) Etttä pomohan arvaa heti jos lukee et pahoinvointi :D
Olin just aikeissa kysyä samaa. Meillä saa 3pvää olla työnantajan luvalla, mut mitä sille sitten sanoisi syyksi. Entä haetaanko saikkua työterveyslääkäriltä vai raskaudenajan lääkäriltä? Vihaan työterveyslääkäriä.
Mun kaveri sanoi, et sai saikkulappuun jotain ihan diipadaapa-juttuja kun kävi pahoinvoinnin takia sairaslomaa alkuraskaudessa. Sen ainakin muistan, et vatsakivut oli yhdellä kertaa. Niiden pomo oli jo passittamassa sitä kunnon tutkimuksiin sen lapun perusteella, kun luuli et kyse jostain vatsasyövästä tms :P
Mulla lääkäri kysy että kirjotetaanko oikea syy näkyviin että tietääkö esimies jo. Eli ilmeisesti oli sen jotenkin pystynyt kiertäänkin. Meillä neuvola kirjottaa soittamalla 3 päivää, muuten suositteli työterveyslääkäriä nyt ainakin siihen asti et neuvolat rupee rullaan. Meilläkin,pomon luvalla saa olla kolme,päivää, mutta raskauden osalta en aio sitä käyttää. Ettei rupee nihkeileen :D