Tammikuun turinat

Hei myös täältä! liityin vasta nyt tänne foorumille koska en ole tajunnut aijemmin että tällainenkin on. Vähän on jo odotus aika lopuillaan sillä tänään alkoin rv 39 ja jännitystä on ilmassa. Ajattelin että täällä voi sitten jakaa ajatuksiaan kun pikkuinen on syntynyt. Nyt kun luen teidän kirjotuksia niin harmittaa etten ole ajemin tajunnut liittyä. Minulle raskaus on siis ihan ensimäinen. Raskaus on ollut hieman raskas. Paljon vaivoja alusta saakka ja kk ennen äitiyslomaa jäin sairaslomalle. Odottavan aika on ollut siis pitkä.Onneksi ollaan loppusuoralla! Ihanaa kun täällä on muitakin odottajia. Odotan innolla kirjoittelua. Tsemppiä kaikille helmikuun odottajille!
 
Tervetuloa kaikille uusille! :)

Tänään oli siis painoarvio ja pieni vauva olisi näillä näkymin tulossa. Mitat vastasivat viikkoja 34 ja oikeasti on menossa 36+3. Painoarvioksi tuli 2 270g ja varattiin uusi ultra kahden viikon päähän, jossa tarkastetaan miten on kasvanut. Itse pelkäsin kokoajan liian isoa vauvaa joten helpotti tää tieto ettei pitäisi mitään jättiläistä tulla :)
 
Mitla: Kiitos! Pieni vauva tosaalta helpompi synnyttää tai näin olen kuullut :) Mutta hyvä että seuraavat sen kasvua. Itselläni on raskausajan diabetes ja minuakin seurattiin aika lailla kahden viikon välein. Viimesin ultra oli rv 37+2 ja poika painoi 2 740kg. Kuulema ihan menee keskikäyrää pitkin eli ihan tavallisen kokoinen. Itse myös pelkäsin isoa koska diabetikko vauvat ovat tavallista isompia. Onneksi ei ole.
 
Joop, tervetuloa vaan kaikille uusille. :)

Maffe Eipä tuo raskausajan diabetes automaattisesti tarkoita isoa vauvaa. Itselläkin on radi ja tähän mennessä on Hipsu ollut lähempänä alakäyrää, siroksi kuvaili lääkäri. :) Perjantaina olis synnytystapa-arvio, silloin sitten taas uutta tietoa. :)


Plääh... Olen täällä selvitellyt koko päivän eläinsuojeluasioita tuon naapurin koiran takia... Kuuluis se selitys kyllä tuonne marinan puolelle, joten ehkä en tähän sitä avaudu. :)

Vähän maltoin myös laittaa vauvan huonetta taas. :) Olispa kyllä kiva saada tällä viikolla kaikki tehtyä.
 
Tervetuloa uusille odottajille! :)

Blauebumme tsemppiä kovasti!! Miten nyt menee..

Itellä kans vähä oon miettiny et en haluais kovin nopeaa synnytyst, pelkään repeämisiä. Äitini kun oli revenny tosi pahasti ensimmäistä synnyttäessä... Tosin äiti sano et hän on synnyttänyt meidät kaikki ihan luomuna, kuulemma ollu ihan siedettävät ne kivut sillä et siinä mielessä toivon et oisin tullu äitiin.. :) vaikka ite toivon epiduraalia, luomusynnytys hirvittäää.

Täällä on nyt aika jännät paikat , eilen illalla n 22.30 alkoi jomotteleen/supisteleen. Sit koko yön ja tänään. Mut ei oo mitään kovin kipeitä eikä yhtään säännöllisesti , saattaa olla muutaman tunnin tauko välissä ja sit taas alkaa. Nyt oottelen et alkais kovempina ja säännöllisesti ni sais lähtä sairaalaan.
 
Jos ei herätä ja valvota kivut, niin sitten jokin muu...
Nyt herätti hevoset! Tai on siitä jo pari tuntia, kun heräsin tallista kuuluvaan kolinaan. Meillä on talli pihassa, 17 hevosta. Makuuhuoneemme sijaitsee tietysti juuri siinä päässä taloa, mikä on lähimpänä tallia. Kaikki kolahdukset tallista kuuluu öisin taloon, ja yleensä sitä havahtuu semmosiin pitkäkestoisiin ja kovempiin kolinoihin.
Mies saa kyllä uudestaan unen päästä kiinni, vaikka heräisi... Tänäkin yönä se jopa kävi tallissa katsomassa, että onko siellä kaikki ok. Sitten tuli takaisin sisälle, sänkyyn, ja nukahti. Kadehdittavaa! Mä nyt sitten jäin valvomaan muutamaksi tunniksi.

Mulla on noi supistelut muuttuneet vähän ärhäkämmiksi tässä viikon sisällä, ja niitä on tullut, vaikken olisi rasittanut itseäni mitenkään. Aikaisemmin niitä tuli lähinnä vaan silloin, kun tein jotain liikkumista vaativaa. Mutta ei nämäkään supistelut tunnu johtavan mihinkään vielä. Silloin tällöin on kuvottava olo ja alapäässä tuntuu vaikka mitä vihlaisuja ja painetta... Ihan kuin vauva pyörisi päällään siellä alhaalla ja koittaisi välillä tunkea kättään ulos.
Mutta ei nekään tuntemukset ole tämän kuukauden aikana johtaneet muuhun kuin terkkarin varoituksiin ottaa rauhallisesti!
Nyt vauva saisikin pysyä mahassa vielä muutaman päivän. Siskoni on luvannut tulla esikoiseni hoitajaksi sitten, kun lähden synnyttämään, mutta huomenillalla sisko lähteekin laivalle! Ihan varmaan synnytys käynnistyy sillä hetkellä, kun laiva irtoo satamasta... Meillä ei oikein muitakaan hoitajia ole. Mieheni sisko lupautui aikaisemmin olemaan varalla hoitotehtäviin, mutta perui lupauksensa hiljattain. Se ei ole mikään lapsi-ihminen ja sillä on nyt hirveästi töitä, joten ymmärrän häntä täysin! Kai tästä jotenkin selvitään. Yritän vaan olla synnyttämättä keskiviikon ja perjantain välillä! :)

Olin kuvitellut lukeneeni jo kaikista synnytystä ennakoivista merkeistä, mutta eilen löysin jotain aivan uutta: nenä ja huulet saattaa turvota muutamaa päivää ennen synnytystä! Luulin sitä ensin vitsiksi, mutta ei se ollutkaan. Että ei muuta kuin nenää tarkkailemaan. :)
 
blaueblumme: Hyvä että pääsit pois osastolta ja toivotaan että pikkuinen vielä viihtyy mahassasi. Sairaalassa ei varmaan kukaan haluisi pitkään olla.

olgamaria: Mikä siellä on tilanne. Joko olet jo synnyttämässä?

Kun lueskelen noita teidän kokemuksia supisteluista ja paineen tunteesta ja mulla kun ei ole nyt ollut mitään merkkejä tulee turhautunut olo. Olen siitä päivästä lähtien kun tulin raskaaksi saanut päähäni, että vauva syntyy kuun vaihteessa tai muutama päivä sen jälkeen. LA 10.2. Nyt ei ole mitään siihen viittaavaa tapahtunut. Joulukuussa mulla oli paljon supisteluja ja jäinkin jo sairaslomalle peläten että se syntyy jo silloin. Nyt on ihan liian hyvä olo olla. Kävelylenkit olen kyllä joutunut jättämään kun silloin vihloo nivusissa. Olen niin malttamaton, että päivät tuntuu pitkiltä. Pitäiskö tässä lähteä itseään rasittamaan tai jotenkin edesauttamaan synnytystä? :)

Niin ja tuo välilihalle tarkoitettu öljy. Kannatatteko sen hankkimista? Auttaakohan se jos ei ehdi kauaa käyttämään. Mitä muita synnytykseen valmistautumisia ootte tehnyt? Vai onko tästä keskustelua jo muualla?
 
Maffe: ihan lohduksen sana, et mulla ei ollut mitään merkkejä et olisi esikoinen syntymässä. ei mitään supistelui yli kuukauteen ja pystyin hyvin liikkumaan. Laskeutui kylläkin vasta kun piti alkaa ponnistamaan ulos :). Ja syntyi lopuksi rv 41. olin jo henkisesti valmistautunut käynistykseen. mutta päättikin tulla oikein rytinällä ulos lopulta. kaikkiaan kesti vain 4 tuntii.

Kun joudun jonkin verran kävellä tuolla ulkona, kun vien esikoisen puistoon ja käyn koiran kanssa ulos, niin illlalla kyl huomaa. Eilenkin tuli kun yritin nukuttaa esikoista niin sellaisia oikein teräviä supistuksia. Ei kestänyt kauan, mutta tuntu et joku olisi työntänyt sukkapuikkoo tuonne ja sit taas uudelleen. Henki tuntus välillä salpautuvan. Ja muutenkin päivälllä ollut menkkamaista jomotusta. ja kun liikkuu tai nousee ylös niin pitää ottaa aikaa tuohon liikkeelle lähtöön.

Ite en oo oikeastaan muuten valmistautunut synnytykseen kuin pakkaamalla synnytyskassin ja katsomalla pienelle vaatteet valmikksi, mitkä mies saa sitten tuoda, kun kotiin tulo on. Viimeksi tuli pieni repeämä, pari tikkii, mutta en ite huomannut mitään. et en osaa sanoa tuohon öljyyn mitään.
 
Tää ainakin aatteli odotel helmikuulle.. saattaa olla et menee maaliskuullekin, ei mulla nyt oikeestaan oo supistellutkaan, ainoostaan on nää järkyt liitoskivut nivusissa. Mies välil öisin herättää, et jos vaihtaisin asentoa, kun kuulostaa siltä et en saa hengitettyä kunnolla.. 3 ässää voidaan sit aloitella perjantaina miehen kanssa, kun 37 viikkoa tulee täyteen, mieskin ihan innoissaan kun juttelin sille niistä ;D mut mää kyl ilmoitin, et se saa kyl oikeestaan sen siivoomisen hoitaa, ku ite ihan puhki, ku vähän koittaa imuroida ym..

Mää uskallan kans lohduttaa sen verran, et kaveri tuossa kun synnytti 2 viikkoa sitten, niin repes vissiin ihan reippaasti ja välilihaakin jouduttiin leikkaamaan, ni se jutteli, et eipä se oikeestaan kyllä oo kipeä ollut, välil kuulemma tuntuu et tikkei kiristäisi, mutta ei sen kummempaa.. Ja tää kaveri oli sitten käynyt kaikki kauhuskenaariot läpi, mitä kaikkee synnytykses voikaan tapahtua :D

Itse en usko mihinkään öljyihin tai raskausarpirasvoihin. Lähinnä oon huolissani, jos joku rasva imeytyy niin syvälle, mihin nuo raskausarvet tulee o.O oon sitä mieltä, et ne rasvat auttaa vaan tuohon ihon kiristämiseen ja kutinaan.. Toki voihan ne äljyt jotain helpata, mut siinäkin mä uskon, et lähinnä se kun hieroo sitä, niin auttaa siihen.. En tarkoita nyt loukata ketään ketä uskoo näihin, voi olla että olen väärässä :) itsellekin kun tuli noita arpiakin niin reippaasti, et olishan se kiva jos rasvat auttais siihen :)

Oivoi.. mäkin oon nyt vauvalle pakannut kotiutumisvaatteet kassiin :) sairaalakassia oon sen verta aatellut, et oon lapulle kirjoittanut mitä tulee mukaan.. aattelin, et jos nyt en sitä muka ehdi valmiiksi pakkaamaan, niin sitten kun siltä alkaa näyttämään, et tarvis lähtee, ni ei tarvi ku tuosta listasta katsoa, mitä piti ottaa mukaan, ni ehkä ne saa sittenkin pakattua.. tai mies saa pakattua, kun mää raivoon sille ohjeita samalla :D
 
Tääl mennää jo rv 37+2! Hui!

Mä en oo viel saanu aikaseks laittaa sairaalakassii valmiiks :D Vavvalle lyl pistin kaikki valmiiks mitä mies sit myöhempää tuo sairaalaan.

En mä oo ees kuullu noist välilihaöljyist ja jotenki vaikee uskoo et niist olis oikeesti apua. Jos olis alottanu ajois öljyymisen ni sitte :) Mä oon kyl öljyilly mahaani sillo tällön ja kyl toi öljy on auttanu noihin arpiin :) Jos mäki jaksaisin iha joka päivä öljyil ni auttas varmaa enemmä. Oon kummiski sitä mielt et ne arvet tulee jos on tullaksee öljyyt tai et. Mut toi bio-oil häyvyttää niit kyl hyvin et suosittelen! :)

Tääl jo kyl vähä ootetaa et koska se lähtö tulis ko paikat on kert jo ihan valmiit. En mä kyl silti oikee mitää supistuksia tunne tai sit en vaa tajuy et on niitä :D Kyl niit pakostikki on ollu jos kert oon jo auki :D Jos se pikkune jaksas ees viel hetke oottaa ja kasvais iha rauhas masussa :Heartred

Mä niin odotan keskiviikkoa ja torstaita! Sain synttärilajaks parturiin lahjakortin ja semmosseehen hemmotteluhoitoon :Heartred Saa täs pari päivää hemmotel ittees oikee kunnolka! Ei kummiskaa sit taas hetkee pääs hemmoteltavaks :D Sanoin miehellekki et sit on hyvä lähtee nättin synnyttää ni saa ottaa niit valokuvias :D
 
Noistä öljyilyistä.. (täh? :D ihan käsittämätön sana nyt jotenkin, 'öljyily' :D ) Itse kun öljyän ihoani muutenkin, ihan noin hoitaakseni kuivuutta ja nivusetkin kuivuu, niin olen ajatellut, että ihan sama se on alapääkin öljytä. :D En tiiä onko siitä sitten apua, oon lukenut että olis, mutta itse nyt lähinnä ajattelen, että eipä siitä mitään haittaakaan ole. :) Itsellä on kyllä ollut noin ylipäätän iho paljon paremmassa kunnossa näin raskausaikana! Jos ei lasketa sitä aivan järkyttävää mysteeri-ihottumaa syksyllä. Mitään raskausarpia vaalentavia tai ehkäiseviä en oo jaksanut käyttää, vaikka ostinkin Weledan raskausöljyn, en sitten sitä tullut käyttäneeksi. :P Muilla öljyillä menty sitten. Ja toistaiseksi ihan sama onko niitä arpia vai ei! Niin ihana tämä maha! :Heartred

Synnytykseen olen noin muuten valmistautunut lähinnä hankkimalla tietoa ja tosiaan käytiin sielä 'Miten selviytyä synnytyksestä'-infossa miehen kanssa silloin joulukuun alussa. (Jos nyt oikein muistan milloin se oli, joskus. :D )

Sairaalakassia oon lähinnä miettinyt ja olen valinnut, että mihin kassiin se sitten pakataan. :D

Vielä kyllä menen niillä ajatuksilla, että ihan sama milloin syntyy, kunhan sais syntyä iteksiin eikä käynnistettynä! 36+1 tänään. :)

Blaueblumme Voi vitsit noita teidän välimatkoja sielä pohjoisessa! :O oon tässä ollut hiljaa itseksiin niin kade, kun saat sielä asua, voisin itse tykätä ihan hirveästi, mutta kyllä noi välimatkat terveyspalveluihin tässä tilassa tuntuu hurjalta! Mietin, että etkö nyt olis tossa tilassa, kun on se pre-eklampsiakin, oikeutettu käyttämään taksia Kelakorvauksella, ettei nyt tarttis bussilla lähteä ryskäämään?! :O


Täällä on nyt jouduttu jo toistamiseen säätämään auton penkkiä, että mahtuu ajamaan. :D toivottavasti ei enää tarvi uudestaan, kun sitten en enää yletä polkimille. :)

Supistuksia tulee useita päivittäin. Tuntuu, että pikkuhiljaa voimistuvat, mutta ehkä vaan kuvittelen. :) Todella menkkamaista kipua päivittäin ja välillä oikein teräviä piikkejä. Varmaan niitä muidenkin kuvailemia 'sukkapuikkoja'. Ja se Dangelin lanseeraama 'tennispallo toosassa' :DDD Kävellessä kunnolla oikein tuntee, että sielä se on se pieni pää, painaa painaa. :) Luulen että mulla on öisin aika paljonkin supistuksia, kun aamuisin on maha ihan hellänä ja reisiä särkee, kun olis maitohapoilla. Tiiä sitten. :)
 
Määkin käytän perusvoiteita ihan arkena, kyllä ne kosteuttaa ja hoitaa ihoa, kuiva iho repeilee ja alkaa voimaan muutenkin huonosti. Aqualan-sarjan ihoöljyä mulla on myös tuonne alapään hoitoa varten, joku lääkäri joskus sanoi, että siinä on ihoa hoitavia ominaisuuksia, eli auttaa silloin jos on jotakin nirhaumaa tai muuta ongelmaa, ja mulla nuo paikat ärsyyntyvät siteistäkin.. Eli tuskin niistä haittaa on, mutta en nyt usko toisaalta että ne muuttaisivat ihon koostumusta niin radikaalisti, että synnytysrepeämiin vaikuttaisi..

Iho on muuten mullakin nyt raskausaikana ollut upeassa kunnossa, oon oikein ihaillut. Yleensä kun olen tällainen ikuinen teini, eli finniä pukkaa yhä, mutta nyt niin kaunis ja virheetön iho että wau. Paitsi että tänään on taas yksi finni ilmestynyt takaisin.. tietääköhän synnytyksen lähenemistä? :rolleyes:
 
voi panda oo onnellinen ihon hyvinvoinnin vuoksi! itsellä kun ei oikeastaan koskaan ole ollut ihan hirveesti noita finnejä, niin nyt on raskausajan naama oikein kukkinut koko ajan. Kulmakarvojen päältä ja leuasta ihan järkky o.O Tarvi oikeen ostaa tollasta ihon epäpuhtauksiin tarkotettua jotai 3in1 juttua millä saa ihan pestyä naaman, kuorittua tai käyttää naamiona, se vähän autto :) Mut nää mun hiukset on ihan loistavat nyt! Normaalisti kuivat ja ohkaset ja katkeilee helposti varsinkin näin talvisaikaan. Mutta nyt koko ajan vahvistuu! Ainoostaan yks miinus, et kaupan hiusvärit ei meinaa pysyä :D siks en uskalla parturiinkaa värjäyttämään, kun jos ei sekään pysy ja maksaa siitä ihan sairaasti..

Mut niin sitä mun piti oikeen kysyä, et minkäs merkkisiä liivinsuojia ootte ostaneet? ja vauvan pyllyn pyyhintään kosteusliinoja? ollaan lauantaina vissiin menossa tekemään mokomat hankinnat ja olis kiva tietää toisten mielipiteitä :) liivinsuojiakaan ei vielä oo tarvinnut, kun tuota maitoa tai sen tapaista tuntuu vaan öisin tulevan :)
 
Mä oon ostanut niit ainun liivinsuojuksii ko mul on kehuttu ainaki niit kovasti. Kosteusliinat mul on liberon. Noit mul on ainaki suositeltu :) Liberon vaippojaki sain vaippakakussa ko on kuulemma parhaimpia. Makunsa silti jokasella et kokeilemalla sit tietää parhaite :)
 
Mä käytän ihan rainbow liivinsuojia. Totesin esikoisella, että ihan turhaa maksaa siitä teipistä niissä suojissa, kun ei ne pidä yhtään. Niinpä olen tykästynyt rainbown ja Pirkan suojiin, kun ovat edullisiakin :wink
Wet wipesit meillä on liberoa yleensä. Tosin ne oli eilen ässästä loppu, niin ostin rainbow merkkisiä, saa nähdä onko mistään kotoisin. Vaipoista parhaaksi me ollaan todettu liberot :) mutta jokainen löytää omat mielituotteensa kokeilemalla :) mikä sopii yhdelle, saattaa toisesta olla aivan kamala.
 
Täällä ollaan käytetty liberon vaippoja ja kosteuspyyhkeitä. Ja lisäksi niistä saa liberon sivuilta pisteitä, millä voi sit ostaa yhtä sun toista.

Mielestäni myös tuo Bio oli on vaalentanut vanhoja raskausarpei. Uusia en oo huomannut, mut vanhat on vaalentuneet selvästi, et mielestäni se ainakin toimii, jos vaan käyttää tarpeeksi pitkään ja usein. Ite oon käyttänyt aamuin illoin.
 
Mä en jjaksa käyttää himassa liivejä (aijai, tuhma minä), niin en käytä pahemmin liivinsuojiakaan vielä, vaikka tihkuu välillä tissit aika paljonkin. :) Liivinsuojia on iso kasa anopin ompelemia flanellisia. Niitä tuskin tarvii ostaa lisää. Laskeskelin että niitä on n. 30 paria. :O

Pirkan vauvanpuhdistuspyuhkeitä oon itse käyttänyt kaikenlaiseen puhdistamiseen itsellä, niillä varmaan mennään. :)
 
Takaisin
Top