Tammikuun turinat

Täällä onneksi ei viel tule sinäänsä maitoo. Siis illalla ja aamulla huomaa et jotain sieltä on tullut, mut on kovettunut siihen nännin päälle sillai suht kirkkaaksi klöntiksi. Sitä sit vaan rapsuttelen pois. Miestä huvittaa se. :wink Sama homma esikoisen kohdalla oli myös.

Ompa tänne tullut turisijoita! ;) Tervetuloa vain kaikille uusille munkin puolesta! Ite oo ehtiny oikeen käydä hetkeen ees lukemassa näitä ennenkö nyt...Kaveri kehui mulle liberon vaippoja ja sitten muumi-vaippoja tosi hyviksi. Pampersit kuulemma huonoja ollut niiden tytöille, eivät oo istuneet kummankaan pyllyyn hyvin. Puhdistuspyyhkeitä en oo ite ostanu vielä minkäänmerkkisiä, mutta babyshowereilla sain ainaki liberon, ainun ja lidlin merkkejä aika monta pakkausta. Liivinsuojat näkyi olevan liberon, mutta niitäkään en oo ite ostanu...Sitte ku ite joudun täydennystä hakemaan, niin kattelen varmaan rainbowlta jos vaan ässästä löytyy..on meinaan hyviä ja edullisia tuotteita.
Mä oon tosi huono ollu aina rasvaamaan kroppaani (paitsi naamaa) pesun jälkeen, ja mies onkin yrittäny patistaa mua nyt raskausaikana rasvailemaan, mutta tosi harvoin muka muistan/ehdin sitä tehdä. Eipä mun iho edes sitä kauheesti vaadi, kun ei pahemmin edes kuivu talvellakaan. Mulle on tullut yks vähän isompi raskausarpi ja muutama pienempi vattaan, mitkä ei omaan silmään pahemmin osu niin en oo niistä edes oikeen välittäny...
Mulla ei oo tullu maitoo ollenkaan vielä edes yön aikana. Tänään on 39 viikkoa täynnä.
Vatta on jo ihan tiellä ja mies auttaa mulle kengät ja sukat jalkaan aina ku vain on kotona. :) Neuvolassa sf oli eilen 39 ja meni jo ihan taulukon ulkopuolelle. Painoa oli tullut viikon aikana kaksi kiloa, mutta kuulemma turvotusta tuo loppuraskauden painonnousu pääasiassa on, ja sitähän mulla on :(
Olotilassa muuten ei paljon viimeviikkoon oo muutosta tapahtunu, mitä nyt pikkukävelylenkillä eilen kävin, niin sillon ihan pientä mahan kinnaamista huomasin ja välillä nuota "sukkapuikkoja" tunnen myös alakerrassa ;).

Heh! Juurikin, kun eilen kirjottelin tänne ettei mitään tietoa alkavasta synnytyksestä, niin eiköhän nyt aamuyöllä menny lapsivesi. Ensin tuli vähäsen reilu tunti sitte ja just äsken varmaan loput, kun niin isosti lorotti olohuoneen lattialle :) Jotta parin tunnin päästä lähetään sitte toivottavasti pikaisiin tositoimiin synnärille. Ei vielä mitään menkkakipua isompia supistuksia oo näkyvissä, sais nyt alkaa nekin ettei tarvisi kovin kauaa odotella. ;)

juu täältäkin onnea matkaan! tääl ollaan taas kukuttu viidestä asti ja mies lähti hetki sitten töihin.. jos taas koittas nukkua vielä :)

mulla kun esikolisesta meni vedet, niin puolen tunnin päästä alko kunnon supistukset ja niitä sit kesti 4 tuntii ja poika ulkona :)

Tsempii pikkunöösä:smiley-bounce016

Jee! :) Onnea Pikkunöösä!

Kaikki nää tammikuiset helmet (ja helmikuisetkin helmet) on niin ihania ja jännittäviä uutisia! Jospa tämä omakin täältä pian saapuisi! Jännittää!! :dance018

Niin vielä ehtii juuri ja juuri tammikuun puolelle. Tsemppiä pikkunöösälle! :thumright

Vaippahyllyllä kun katteltiin, niin otettiin kriteeriksi nyt kotimaisuus, kun ei muuten vielä tiedä mitään. Muumivaippoja ja helmi-liivinsuojia siis ostettiin. Kokeillaan ensin niitä, että toimivatko ja vaihdetaan jos eivät. Samoin valion korviketta otettiin pari purkkia varoiksi.

Voi kuinka jännää Pikkunöösä! Tsemppiä! Kannattaa huudella isoon ääneen, ettei ole mitää oireita. Juuri silloin saattaa alkaa tapahtua :)

Mä oon käyttänyt vaipoissa aina aluksi Liberoita 1-2 koko ja sen jälkeen siirtynyt Pamperseihin. Liberon pikkuvaipat on osoittautunut hyviksi, mutta isompana Pampersin imukykyisemmiksi, istuvammaksi ja ihoystävällisemmiksi. Mun mielestä vaippamerkin sanelee aika pitkälti käytettävyysmukavuus. 1-vuotiaan kohdalla mä en esim. voi käyttää housuvaippoja, kun ne tippuu päältä heti yhden pissan jälkeen. On sen verran hoikka tapaus! Haaveilin jossain vaiheessa kestoilustakin, mutta en yksinkertaisesti ole koskaan jaksanut perehtyä asiaan. Kosteusliinoja ja liivinsuojia oon vaihdellut, mutta enimmäkseen on tullut ostettua Natusaneja.

Tsemppiä myös täältä Pikkunöösälle! Voi, pian on sitten pikkunyytti kädessä.

Kiitos kaikille kommenteista öljyn ja rasvaamisen suhteen. Päätin nyt aikani kuluksi tehostaa rasvaamistani kun ei siitä haittaakaan ole. Ostin oikein Weledaa alapäähän kun tuntu niin kuivalta vaikka nyt on hieman myöhästä kun ei tiedä milloin syntyy. Muutenkin tuntuu olevan nyt iho kuivalla kun raavin käsivarsiani yöllä ruvelle.

Pakkasin myös vauvan laukun valmiiksi. Tuli ihan sellainen olo että lähdetään jo synnyttämään. Kaikki taitaa olla valmista. Omaa laukkua en pakannut, mutta tein listan mistä mies osaa poimia oikeat tarvikkeet jos en itse pysty. Niin ja kiitos lohdutuksen sanasta Onnellinen , kyllähän se niin on että se tulee kun tulee. Ehkä parempi ettei mitään oireita ole.

Noista liivinsuojista. Ostin myös rainbown liivisuojat näin alkuun kun ajattelin että ajavat saman asian kuin kalliimmat. Miten olette muuten suojanneet nännejänne? Kun tuntuu että kylmyyden takia on niin perhanan kipeät ja kovina kokoajan ihan vaikka sisällä olen ollut. Kietoakko kaulaliinan rintojen ympärille?

Vaipoista olen kuullut että ne ihan pienimmät jäävät nopeasti pieniksi ja kaveri antoi neuvoksi hankkia suoraan Liberon Baby Soft kokoa 2. Omakohtasta kokemusta ei tietenkään ole, mutta varmaan riippuu vauvan koosta.

Mä todella toivon, että meillä lähtee kestoilu hyvin käyntiin! Saatiin niin hirveä kasa niitäkin sieltä miehen siskolta. Niillä ainakin pitäis pärjätä koko vaippaikä, kolme poikaa jo pärjänneet. Itsestähän se vaan riippuu sitten, että jaksaako. :P En kyllä meinaa ottaa mitään paineita, jos tuntuu, ettei rahkeet riitä, niin sitten vaan 'maailmanlopun vaipat' kehiin. (Miehen sisko kutsuu kertakäyttövaippoja noin :D Se 'vähän' hurahti :wink )

Mä olen täällä soitellut äitiyspolille ja muualle eestaas koko päivän, kun mun perjantain ajoissa oli jotain häikkää, ja sitten ei ollutkaan ja olikin ja eipäs ollutkaan. Sitten olinkin niin sekaisin, että soitin vielä kerran ja kysyin. Ja ihan hyvä että kysyin, koska olisin sitten mennyt väärään aikaan. :D

Oon myös käynyt edelleenkin läpi kaikkia tavaroita ja järjestellyt uudestaan. Uskalsin jopa koskea 'kaikkein pyhinpään', eli kirjahyllyyn. Mielessäni toistelin 'Do it for the baby' ja raa'alla kädellä laitoin viisi paperikassillista myyntiin meneväksi. :oops::sad001 Tohon kyllä jäi vielä vaikka kuinka paljon silti! On vaan himolukijalle kova pala luopua omistaan. :confused: Mulla on lastenkirjojakin kamala kasa jo vauvan huoneessa. :D Parasta olis nyytin satuja arvostaa. ;)

Omat nännit on tähän mennessä pärjänneet Ceridal-öljyllä, ovat lähinnä kuivuneet. Toki välillä ovat jotenkin hassun tuntuiset. Et osaa selittää, ei tunnu pahalta, mutta jotenkin kihelmöivät kylmänkuumina. :D

Toi noiden oireiden tarkkailu on kyllä... Itse jaksan kyllä paasata, ettei ihmiset niin kauheesti niitä raskauden alkumetrejä ja jokaista yrityskertaa tuijottais niitä oireita, kun hulluksi tulee siinä, mutta nyt oon sitten kauheesti lukemassa oireita itsestäni synnytykseen liittyen. :D

Mitä kirjoja on Blaueblummella vauvalle? :) Mullakin noi on omia vanhoja, osa myös ihan uusia, joita en vaan ole voinut vastustaa. Muutama on semmoisia, joihin ihastuin aivan valtavasti sinä aikana, kun olin päiväkodissa töissä ja oli vaan pakko ostaa, vaikkei ollut raskaudesta vielä kun toive mielessä. :) Kertokaa muutkin hyviä lastenkirjavinkkejä! Mulla on ihan valtavasti Mauri Kunnasta, myös Aulikki Miettistä on monta kirjaa. Sitten yksittäisiä kirjoja eri kirjailijoilta monta monta. :) Olin itse ihan hulluna lukemaan ja kuuntelemaan tarinoita lapsena. :)

Ihanaa, että saat Blaueblumme miehen sinne käymään! Eihän se sama juttu ole, mutta helpottaa varmasti silti. :) Ja tosi hyvä, ettei sun sillä bussilla tartte lähteä sinne kontrolliin! Kuulosti tosi hurjalta näin etelän vetelän korvaan! :O :D

Mitäs vielä? Mua ei oo varoiteltu kylmästä mahalle? :O Tissejä kyllä sitten, kun maitoa tulee ihan kunnolla.

Yhyy! Oon niin murtunut... Kävin tänään kontrollissa vauvan koosta ja syntymäpainoksi arvioitiin 4,5 kiloa ellei enemmän!? Sain kiireellisen lähetteen äitipolille ja sieltä soiteltiin aikaa heti perjantaille.. Lääkärikin ihmetteli kun mulla on niin pieni massu.. Ilmeisesti iso koko johtuu sokeriaineenvaihdunnan häiriöstä.. Mulla kun on kokoajan vaihtunu th oman saikkuillessa niin kukaan ei ole kiinnittänyt huomiota siihen :(

Saa nähdä lähdetäänkö käynnistelemään vai tehäänkö sektio... Mulle sektio ei oo missään välissä edes ollu vaihtoehto, mutta sen otan mielummin kuin lääkkeellisen käynnistyksen :'( olen jo aikaisemmin lueskellut kahutarinoita cytotecistä ja siihen en todellakaan aijo suostua. Miten Suomessa voidaan käynnistellä synnytyksiä tuollaisella lääkkeillä, jota käytetään mahahaavan ja edes itse lääkevalmistaja kieltää lääkkeen käytön synnytyksen käynnistämiseen??... Mä olen niin herkkä reagoimaan lääkkeisiin

.. Että voin kuvitella kohdalleni sen pahimman eli vauva vahingoittuisi tuon lääkkeen vaikutuksesta :(

Nelia: Tosi ikävää kyllä neuvolan puolesta tollainen huolimattomuus. Ei noin saiais käydä. Mietin itsekin kerran, että mitä tästä seuraa kun itselläni vaihtunut neuvolatäti viisi kertaa.

En ole miettinytkään tuota puolta ollenkaan, että jos meneekin yliaikaiseksi ja joudutaan käynnistämään synnytys. Täytyykin heti perehtyä asiaan. Kuulostaa kyllä hurjalta nuo lääkkeet. Eikö muita vaihtoehtoja tosiaan ole kuin lääke ja sektio?

Hei, tässä on juttua HUSin omilta sivuilta käynnistyksestä! Itselläkin meinaan kammottaa tuo käynnistys ja huomenna siitä pitää lääkärin kanssa jutella, kun eivät tämän radin takia päästä ilmeisesti yli lasketun ollenkaan, joten käynnistämisen uhka on ikäänkuin suurentunut täälläkin päin. Cytotec ei todellakaan ole ainoa tapa käynnistää! Ja ainahan voit todelllakin kieltäytyä sen käytöstä ja käynnistyksestä noin ylipäätään. Ketään ei voida pakottaa lääketieteelliseen käynnistykseen, eikä isokokoinen vauva sinänsä ole pakottava syy käynnistykselle.

Tässä HUSin linkkejä aiheesta:

http://www.hus.fi/sairaanhoito/sair...synnytyksen-kaynnistaminen/Sivut/default.aspx

http://www.hus.fi/sairaanhoito/sair...an liitteet/synnytyksen_kaynnistaminen_su.pdf

Nelia, kyllä se siitä ihan varmasti vielä hyvin menee. Eivät vielä ole päättäneet mitään, vaan tutkivat vasta. :) Mulla ainakin on sellainen käsitys, että oksitosiinitippa on käynnistyksessä se yleisin ja harvemmin tarvitsee muuta. Sen ainakin oma äitini on saanut, kun menin yli lasketun ajan. Äidin mukaan epiduraali vei kivut varsin hyvin eikä hänelle sitä suurempaa annosta annettu, kun pääsi kävelemäänkin siitä vielä. Samoin sitten mieheni on syntynyt keskosena, mutta neljäkiloisena ja hyvin kai sekin synnytys kuitenkin on mennyt. (Tämän vuoksi on itse tullut pelättyä, että jos vauva on perinyt isänsä ja kasvaa täysiaikaisena vaikka 5 kiloiseksi. :eek: Mutta neuvolassa on sanottu ettei olisi normaalia isompi, tosin mitään painoarvioita en ole saanut kuitenkaan.)

Takaisin