Tammikuun törinät

Meille tuli tällä viikolla kotiin päätös lapsilisästä, vauva syntyi 9.12.. Kela-korttia ei ole vielä kuulunut mutta ristiäisetkin oli vasta viime sunnuntaina, joten en ole vielä odotellutkaan.

Mä olin vakaasti päättänyt ettei perhepetiä missään nimessä, mutta melkein muutin mieleni, kun rättiväsyneenä otin vauvan viereen nukkumaan kahtena iltana ja sen ansiosta nukuttiin kaksi täyttä 8 h yötä putkeen. Olen huomannut, että jos neiti on tyytyväinen muttei nuku, niin saattaa suostua köllöttelemään nukkuvan äidin vieressä kunnes nukahtaa itse, mutta koppaan ei tietty suostu kuin unessa tai rättiväsyneenä.

No, nyt viime yönä sitten valvottiinkin puoli kuuteen... Ei suostunut koppaan eikä viereen, ja jos syliin torkahtikin niin heräsi alle viiden minuutin siirrosta - siis myös silloin kun siirsin vaan sylistä viereen sängylle. Sitten lopulta kun puoli kuudelta nukahti niin vein kyllä vanhaan malliin koppaan, ja nukkui siellä yhteentoista aamupäivällä. Kun vihdoin saataisiin makkarin pintaremppa loppuun, niin päästäisiin nukkumaan sivuvaunussa, nyt vaihtoehdot on vuodesohvalla meidän kanssa tai kopassa parin askeleen päässä meistä. Sivuvaunu lienee tervetullut välimuoto näistä.
 
Mulle tuli myös tällä viikolla päätös lapsilisästä ja 11.12 syntyi hän. Nyt saakin kahdesta rahaa, en tiedä mitä teen näillä kaikilla rahoilla! :grin
Meillä esikoinen taas kipeä eikä oikein suostu syömään. Vauvan kanssa valvottiin yöllä 3.30-4.15. Yritin siinä seurustella vauvan kanssa, kun en ollut kuolemanväsynyt,mutta toinen katsoi ihan lumoutuneena lamppua, jonka laitoin himmeälle. Siihen se sitten nukahti itsekseen :) Syötiin sit vielä 5.30 ja esikoinen tuli kuumeisena viereen ennen kuutta. Kummasti sitä kuitenkin jaksaa, vaikka autossa mulle aina iskee paniikki, että oon unohtanut vauvan. Toinen matkustaa niin tyytyväisenä, kun esikoinen huusi automatkat varmaan 7kk :p Ja eihän näihin univajeisiin aivoihin voi luottaa!
 
Ovat tainneet käydä läpi kaikki joulukuussa syntyneet nyt samalla, kun meillekin tuli kirje postissa. 17.12 synty meidän poika
 
Miten puette vauvan, jos käytte kantoliinalla ulkona? Mulla ei oo mitään kantotakkia, niin oon miettinyt, että mitä pitäisi laittaa. Mulla on yksi ohut takki, jonka saa joten kuten kiinni vauva liinassa. Meillä on trikoo- ja rengasliina käytössä.
 
Miten puette vauvan, jos käytte kantoliinalla ulkona? Mulla ei oo mitään kantotakkia, niin oon miettinyt, että mitä pitäisi laittaa. Mulla on yksi ohut takki, jonka saa joten kuten kiinni vauva liinassa. Meillä on trikoo- ja rengasliina käytössä.

Kantoliinaan - 10 pakkasessa laitoin sisävaatteet, kevyt haalari jossa käännettävät päät, villasukat ja pipo. Ja poika oli ihan hikinen..
 
Milloin 8n normaalia että vauva kääntyy vatsalta selälle?
Koska meillä ikää kuukausi ja kaveri teki sen sohvalla maatessaan kahdesti! Hämmentyneinä miehen kanssa katsoimme näytöstä.
 
Kantoliinaan oman takin sisälle sisävaatteet, ohut villapuku, villasukat, villatumput ja kypärämyssy. Mulla takissa kantopaneli ja se tulee vauvan pään yli, on hyvin suojassa, muuten laittasin sielä toisen myssyn
 
Meillä on kääntynyt kahdesti vahingossa. Ei näyttänyt yhtään koordinoidulta eikä todennäköisesti edes tajunnut mitä tapahtui. Mutta hienoltahan se silti tuntuu. :happy:

Nyt taas näitä öitä, että vauva tohottaa menemään vaikka kello on melkein kuusi. Pari tuntia onneksi nukkui, mutta heräsi sitten neljältä syömään ja sen jälkeen on vaan kukkunut. Kun vähän heijaa ja antaa tutin suuhun niin rauhoittuu hetkeksi, sitten viimeistään parissa minuutissa alkaa taas potkimaan jaloilla ja pyörimään ja ähisemään. Lopuksi sylkee tutin pois ja alkaa känisemään ellei tuttia laita takaisin.

No nyt se alkoi vielä naureskelemaankin... Huoh. Onhan se suloinen mutta kun mä haluun nukkua...... :arghh:
 
Eka aamu kun vein lapset kouluun. He meinas lähtee pyörällä mut sataa kaatamalla vettä +liukas ja pimee. Vauva ei tajunnu mitä tapahtu. Vaattet päälle ja tissillä tainnutus, tutti suuhun, koppaan ja autoon. Heräsi tässä kun ollaan takaisin sängyllä mistä lähdettiin :)
 
Jaahas, se on sitten maanantai taas ja selvittävä arjesta yksin. Miehellä tällä hetkellä kauhea kiire töissä ja pari viikkoa tehnyt todella pitkää työpäivää, kotona illalla vasta kahdeksan maissa. Viikonloppu olikin varsin ihanaa aikaa kun sain nukkua enemmän miehen hoitaessa osan yönukutuksista. Oli myös niin hienot ilmat että käytiin molempina päivinä pitkillä parin kolmen tunnin vaunulenkeillä.

Ihanaa kun vauva on ruvennut viihtymään jo hetkiä itsekseen. Laitoin leikkimatolle ja on siinä pötkötellyt sen aikaa että sain aamupalan syötyä.

Yöt tuntuvat yhä aika vaikeilta vaikka saattaa joskus nukkua jopa 4h pätkänkin. Vauva menee nukkumaan yleensä vasta yhden aikaan yöllä, sitä ennen joko huutaa tuntitolkulla tai sitten vaan nököttää pirteänä. Ja iso osa yöstä menee venkoiluun ja käkinään, ei varmaan ole edes täysin hereillä vaan puoliunessa potkii ja käkisee. Mutta äitihän siihen tietysti herää... Aamut on mulle henk.koht vaikeinta, olen niiiiiin aamu-uninen normaalistikin, saatika nyt kun nukkuu sen about 4h yössä.
 
Täällä meni viime yö niin, että mies lähti tytön kanssa 03 aikaa autoajelulle, että äiti sai edes vähän nukuttua. Olivat sitten ajelleet melkein 3h!! Iskö lähti aamulla vielä töihin, vaikka ei paljon nukkunut. Esikoinen kipeänä ja kävi vielä hänen kanssaan päivystyksessä yöllä. Että sellainen yö. :confused:
 
Täällä Tälläinen päivä. Yksin kotona enkä voi antaa tyttöä kenenkään syliin nukkumaan. Herää kun siirrän pois sylistä. Kämppä sotkussa ja mulla kauhee nälkä... Mutta toinen tuhisee niin onnellisena, pieni sylivauva... :Heartred
 

Liitteet

  • WP_20170123_11_52_28_Pro.jpg
    WP_20170123_11_52_28_Pro.jpg
    97.3 KB · Katsottu: 68
Meillä oli eilen prinsessan ristiäiset. Sai nimekseen Elsa Ilona Lyydia ♡

a842320df2792bea1a27d80294f88f74
a9a2bc529045100066b47e2a8e3fd758
 
Meillä on kans iltavirkku vauva. Eilen illalla mä menin nukkumaan klo 23 aikoihin, mies valvoi tytön kanssa yhteen. Eilen taisi olla tytöllä vielä vatsanväänteitä, kun oli itkeskellyt tuon pari tuntia. Yleensä on ihan tyytyväisenä köllötellyt isin masun päällä alkuyön, kun mä olen jo mennyt nukkumaan. Onneksi tyttö kuitenkin nukkuu hyvin yöllä, sitten kun nukahtaa.
Meillä mies palaa huomenna töihin. Jännittää vähän, miten päästään aamulla lasten kanssa liikkeelle, kun esikoinen menee päiväkotiin kahdeksaksi. Täytyy nakata vauva vaan yökkärissä vaunuihin ja käydä lenkki päikyllä. Tullaan sitten takaisin kotiin nukkumaan. :)
 
Mulle kerrottiin tänään neuvolassa, että tulee uusi rokote vesirokkoa vastaan. Oonko mä ilkeä kun en halua rokottaa lastani uudella rokotteella vaan ajattelin, että se sairastetaan niinkun ennenkin?
 
Mulle kerrottiin tänään neuvolassa, että tulee uusi rokote vesirokkoa vastaan. Oonko mä ilkeä kun en halua rokottaa lastani uudella rokotteella vaan ajattelin, että se sairastetaan niinkun ennenkin?

Mie oon kans kahden vaiheilla ton suhteen.. Ku se ei suojaa vyöruusulta ja joskus ainakin oli niin että pahimmassa tapauksessa lapsi saa silti vesirokon.. Toisaalta taas en halua että lapsi saa kovin vanhana vesirokon koska mies sai sen vasta yli 20 vuotiaana! Anoppi ei MUISTANUT että oliko miehellä ollu vesirokko vai ei.. :angry1'
 
Me otettiin vesirokkorokotus jo vapaaehtoisesti esikoiselle, kun siihen liittyy ikäviä jälkitauteja. Lisäksi ei tartte vanhempien olla poissa töistä, jos rokote suojaa taudilta. Joten aiotaan kyllä vauvallakin ottaa vesirokko rokotus.
Mun sisko sairasti viime vuonna vasta 25-vuotiaana vesirokon ja voin sanoa, että sisko oli tosi huonossa kunnossa taudin vuoksi. Sisko oli saanut tartunnan hoitaessaan vyöruusupotilasta. Sisko ei ollut muistanut, että oliko hän lapsena sairastanut vesirokon.
 
Mä olen myös vähän kahden vaiheilla vesirokkorokotuksen kanssa. En ole pätkääkään rokotusvastainen vakavampien sairauksien kohdalla, päinvastoin, mutta vesirokko on yleensä lapsena sairastettuna lievä tauti, ja muistaakseni sairastettu vesirokko antaa paremman immuniteetin kuin rokote. (En nyt tätä kirjoitettaessa tarkistanut mistään tuon muistikuvan paikkaansapitävyyttä joten en lupaa olla oikeassa.) Aikuiselle se toki on pahempi tauti, joten rokottaisin viimeistään teininä ellei ole siihen mennessä sairastanut.

Mun vanhemmat otti aikanaan musta valokuvia vesirokkonäppyjen kanssa, jotta varmasti muistetaan aikuisena että tauti on sairastettu. Monet muutkin kaverit kertoneet samaa. Mäkin ajattelin tehdä niin mikäli ei päädytä sitten kuitenkin rokottamaan.
 
Takaisin
Top