Tammikuun törinät

Meilläkin on kyllä itkuisa vauva. Tai tissiinmenevä :D hetken jaksaa seurustella, joskus malttaa olla yksin jossain, mutta pääsääntöisesti sillä on aina kiire tissille ja sen takia tulee itku. Mahavaivoja on vain aamuyöllä. Vaipan vaihdot ja aamutoimet on kivaa aikaa, kun niiden aikana se jaksaa seurustella. Mietityttää vaan et mikä aika on paras aika pyytää vieraita, kun koko ajan pitäis olla tissillä. Varmaan päivällä kun se nukkuu. Nyt siitä on tullut vielä niin sylitakiainen et kun päivällä imettäessä nukahtaa syliin, ni havahtuu aina kun lasken johonkin nukkumaan. Pitäis varmaan jatkaa kylellään imettämistä, ni ei lämpenis liikaa mun sylissä. Tänään se oli ihan hikinen imetyksen jäljiltä ja pelkäsin jo kuumetta.
Kyllä tässä onneks koko ajan pitenee nuo hetket kun vauva viihtyy ilman tissiä ja otinkin nyt sen asenteen että ei se vauva pilalle ainakaan läheisyydestä mene ja siksihän mä nyt oon äipälomalla. Vielä tulee aika kun yritän maanitella sitä syliin :D
 
^ mietin yks päivä että koska viimeksi oon esim. Nostanut lapsiani. Tai koska oli se viimeinen kerta kun nostin syliin :sad001 nyt ne on jo niin isoja että sattuu kun syliin istahtavat eivätkä vapaaehtoisesti kyllä syliin enää kirmaa. Seki ku päiväkodista haki ja he juoksi perimmäisestä nurkasta ja hyppäsivät syliin :Heartred nyt ne sanoo että äiti on nolo ja samas paikas ei saa olla missä on kaverit kun äiti aina nolaa... Huoh... Tänävuonna mun vauvat tulevat 11 & 10.

Onneks mul on tuo pikkuipana nyt jota saa nostaa ja sylitellä :P ja ehkä 10v päästä olen jo mummu niin ei tarvi enempää vauvoja tehdä itse :P

Sen verta tuohon tupakka keskusteluun vielä palaan, että mies valitti mulle kun laitoin dödöä, siis hellävaraista ja hajustamatonta rexonaa, että vauvan ei tarvi haistella tollasia myrkkyjä vaan riittää että haistaa maidon. Silti ukko tulee suoraa tupakalta sänkyyn ja haisee koko talo. Ja sekö ei oo myrkky?
 
Muokattu viimeksi:
Minä oon niin mökkiintynyt täälä että aina kun lähden vauvan kanssa liikenteeseen niin unohdan laittaa dödöä. Sit haisen ihan hielle aina ja vaatteet haisee. Kerran mietin et miks täällä haisee jauhelihakastike, mut se olinkin minä, joka en ollut käynyt suihkussa moneen päivään.
 
Juu dödön käyttö pitää opetella uudestaan :grin onneksi on vakiintuneet saunapäivät niin tulee etes kahdesti viikkoon peseydyttyä kunnolla.
 
Mullei oo ongelmaa sen peseytymisen kanssa kun mun on päästävä joka ilta suihkuun ja siitä en tingi :D ja dödökin tulee aamupissalla laitettua samalla ku harjaan hampaat. Mulla ongelmaksi kehkeytynyt se että sillon harvoin kun pääsen ulos talosta ja kun oon pukenu ja siistiny lapset autoon ja äkkiä kengät ja takki ettei vauvalle tuu kuuma, ni tajuun liikkuvas autoa et ois voinu harjaa hiukset... Ja ehkä sipasta vähä meikkivoidetta ja ripsaria. Mut Kuhan lapset on söpöjä nii äiti voi olla vähä sekainen :D

Eilen ja toissapäivänä oli lasten koululla opettajien kans keskustelu. Sain puhtaat vaatteet jne päälleni. Tein lähtöä, siis kumpanaki päivänä ja vauvaa syötin ja molemmilla kerroilla oksensi mun päälle. Haisin sit happamalta keskustelussa, evvk... :P
 
Kyl meil vauvalla rupee jonkin moista rytmiä oleen, tai ainaki tuntuu siltä. Joo ei kyl tuu dödöö muistettuu laittaa. Tää äiti haisee, hielle, puklulle ja maitokakalle :D Hiuksetki on ku harakanpesä! Mutta ihanaa olla silti äiti :Heartred Esikoinen kuumeessa ja päästelee varpusparvia, onneks on jo iso tyttö. Hoppas ei vaan tartu vauvaan.
 
Sen verta tuohon tupakka keskusteluun vielä palaan, että mies valitti mulle kun laitoin dödöä, siis hellävaraista ja hajustamatonta rexonaa, että vauvan ei tarvi haistella tollasia myrkkyjä vaan riittää että haistaa maidon. Silti ukko tulee suoraa tupakalta sänkyyn ja haisee koko talo. Ja sekö ei oo myrkky?

Joo siis just tää! Ällöttää kyllä jo valmiiksi.. Onneksi meillä oli niin että mies ei polta vaikka ite poltin.. Saa hyvillä mielin päästää miehen sänkyyn..
 
Mies ollut töissä jo viikon ja me ollaan edelleen hengissä! Kahtena aamuna oon vienyt esikoisen autolla hoitoon ja sekin on onnistunut vauva mukana.
Numea: toiset vauvat on itkuisempia, jos tuntuu ettei jaksa hyssytellä 24/7 niin rohkeasti pyytää vaan apua. Meillä tää pienempi itkee kans paljon, nyt viikon sisään alkanu vähän helpottaa tai sit vaan oma pinna venyy pidemmäks ja korvat kuuroutuu (vauva 7vko)

Joku kysy niistä vieraista, jos vieraat ei kestä et vauva on lähinnä tissillä, niin voivat tulla kylään sit 3kk päästä kun alkaa olla pidempiä valvejaksoja.
 
Oon taas lukenu kaikki viestit täältä mutta ei oo tullu kirjoteltua.
Eilen vauva pulautteli iltaa kohden tosi paljon, en tiiä jäikö sisälle mitään :sad001 tänään myös jatkunu pulauttelu ja hereillä ollessa tosi kitisevä kun ennen on ollu tyytyväinen lähes kokoajan.. Pissaa ja kakkaa kuitenkin niin en ole vielä soitellut neuvolaan.

Ite oon käyny jo kuudesti ratsastamassa ja mies on ollu kotona vauvan kanssa, aina kun oon tullu kotiin niin täällä on ollu ihan pelottavan hiljasta :D
 
Meillä vauva kärsii refluksista. Päivät voi mennä vauvan jatkuvasti itkiessä kipuitkua. Vaunuissa liikkeellä ja kantoliinassa vauvan olo helpottuu. Mutta muuten ei pahemmin ole vapaa-aika, kun saa vauvaa kanniskella. Onneksi yöt menee paremmin.
Neuvolan lääkäri neuvoi kokeilemaan maidon sakeuttajaa ja gavisconia refluksiin sekä pitämään kiinni pidemmistä imetysväleistä. Toivottavasti vauva olo ja arki tästä vielä helpottuu.
 
Pari päivä vauva valvonut päivällä yllättävän paljon. Vaunulenkin avulla saanut parin tunnin päikkärit mutta muuten on sylissä ottanut muutamia lyhyitä tirsoja. Tämä on onneksi tarkoittanut että yöt nukutaan parilla herätyksellä. Vauva kun valvoskellessaan on seurallista sorttia niin eipä täs tuu muuta tehtyä kun keskityttyä vauvaan niin että väliin unohtaa ite syödä.
 
me käytiin tänään ostoskeskuksessa ekaa kertaa. vauva nukkui koko reissun ajan ja olen ,kuin uudelleen syntynyt.rupesi jo pää hajoo,kun ollut enimmäkseen kotona.oon kiukutellut ja saanut kauheita raivareita.täytyy alkaa keksii tosissaan ohjelmaa kun taipumus masennukseen. sainpa ostettua hiusvärinkin jos huomenna kerkeis värjää (myös ne ensimmäiset harmaat mitkä ilmaantu raskauden aikana ):nailbiting:
 
Huvittavaa kyllä miten meidän kaikki vieraat yllättyy miten usein meidän vauva syö. Mut kun se itkee, niin ei se itke mahanväännettä vaan selvästi rinnalle ja siihen rauhoittuu. Ei oo tämä vauva varmaan etumaitoa nähnytkään, kun jatkuvasti mussuttaa menemään :D
 
Tyttö syntyi 9.12 ja vieläkään ei ole tullut kela-korttia! Onko muille tullut? Lapsilisää ei myöskään ole ainakaan vielä tulossa tammikuun osalta tytöstä. Mielestäni viimeksi ei kestänyt näin kauan..miten muilla?
 
Meille tuli pe kirjallinen päätös lapsilisästä. Kelakorttia en ole odotellutkaan, kun ei olla nimeä vielä ilmoitettu.
 
Tyttö syntyi 9.12 ja vieläkään ei ole tullut kela-korttia! Onko muille tullut? Lapsilisää ei myöskään ole ainakaan vielä tulossa tammikuun osalta tytöstä. Mielestäni viimeksi ei kestänyt näin kauan..miten muilla?
Kelakortti tulee kun lapsi on saanut nimen eli kun on toimittanut maistraattiin nimipaperin tai kastettu ja siitä menee vielä se pari-kolme viikkoa. Lapsilisän hain vasta kun poika syntyi ja meniköhän viikko tai pari niin tuli päätös. Syntymäkuukaudelta kun ei tule rahaa kuitenkaan vaan vasta seuraavan kuun lopussa.
 
Mein tyttö synty 31.12, Kelan sivuille tuli päätös viimeviikolla että 1.1. Alkaen lapsilisä ja saan tytöstäkin lapsilisän jo tässä kuussa. Ei paljo entisestä noussut. 1.11 menetin yh korotuksen lapsilisästä kun muutettiin miehen kanssa yhteen. Tästä kolmannesta sain nyt samanverran lisää lapsilisään mitä olo kahden lapsen kanssa yh korotuksineen, että +-0. Mä laitoin lapsilisä hakemuksen jo syksyllä, samalla kun kaikki muutkin vauvaan liittyvät hakemukset. Odotti siellä sitten vain ilmotusta vauvan syntymästä.

Maistraatin paperit annan papille niin saa ne toimittaa. Siihen mennessä mennään henkilötunnuksella ja sukunimi, tyttö, nimellä :P
 
Tyttö syntyi 9.12 ja vieläkään ei ole tullut kela-korttia! Onko muille tullut? Lapsilisää ei myöskään ole ainakaan vielä tulossa tammikuun osalta tytöstä. Mielestäni viimeksi ei kestänyt näin kauan..miten muilla?

Meille tuli perjantaina ilmoitus lapsilisästä perjantaina, poika syntyi 14.12 ja kelakortti tuli joku pari viikkoa sen jälkeen kun vietiin nimi paperit maistraattiin..
 
Kokeilin ekaa kertaa rintareppua ja pikkunen nukahti sinne oitis. Kauankohan siin voi kantaa kerralla? Nyt siis kyl nostin sänkyyn nukkuun.
 
Meidän tyttö on kyllä sellainen iltakukkuja... Virkistyy selvästi iltaa kohden, eikä toivoakaan nukkumaanmenosta ennen klo 23:a. Eilen illalla olin itse jo ihan valmis menemään nukkumaan heti yhdeksän jälkeen, mutta tiesin, ettei tyttö vielä siinä kohtaa nukahda. Mentiin vihdoin sänkyyn yhdentoista maissa, tarjosin tissiä, mutta neiti vaan huusi. Mies tuli hakemaan tytön takaisin olohuoneeseen, että mä sain mennä nukkumaan. En tiedä mitä kello on ollut, kun toi tytön nukkumaan. Olin itse ehtinyt nukahtaa jo siinä kohtaa. Aamulla neiti (ja mies) nukkuukin sitten vähintään kymmeneen... Vähän hankalaa yrittää järjestää mitään koko perheen yhteistä aamupäivätouhua, kun me herätään esikoisen kanssa kahdeksan aikaan ja nuo kaksi vetelee vielä sen vähintään pari tuntia.
Pyllerö, ergonomisella kantorepulla (esim. Tula, Manduca jne.) voi vauvaa kantaa niin kauan, kun viihtyy. Rintarepulla (esim. BabyBjörn) suositus taitaa olla n. 15 min. Näiden kantovälineiden erona siis lapsen asento, kantorepussa ns. sammakkoasento, jossa lapsen selkä on pyöreänä ja polvet koukussa peppua ylempänä. Rintarepussa jalat roikkuu suorana alaspäin, jolloin asento ei ole ergonominen.
 
Takaisin
Top