Tammikuisten höpinäketju

Moikka kaikille, oon seuraillut taustalla jonkun aikaa ja ajattelin nyt yrittää liittyä mukaan keskusteluun, kun nt-ultra on takana ja kaikki hyvin😊. Esikoisen raskauden aikana alkuun seurailin myös mutta sitten keskustelu hiljeni ihmisten siirryttyä salaiselle puolelle. Kakkosta siis odotellaan, esikoinen nyt 2 vuotias. Toivottavasti pystyisin olemaan aktiivinen nyt, tätäkin viestiä kirjoitin vaikka kuinka moneen otteeseen, kun aina tulee jotain keskeytyksiä😄
Samoin olen seuraillut myös minä. Huomenna pitäisi olla rakenneultra, mutta rohkaistuin jo nyt mukaan keskustelemaan.
 
Voi miten hyvä, että flunssa alkaa olla selätetty! Ja ihan kohtahan ultrakin jo sinulla on, ei enää paljoa tarvitse sitä odottaa! 🥰

Tuo on hyvä vinkki, että ottaa raudan vain joka toinen päivä! Itsellä ainakin tuntuu imeytyvän rauta elimistöön sillä lailla paremmin. Nyt huomaa myös ettei niin paljon ärsytä yöllä herätä vessaan, kun voi maksimoida hyödyn ja ottaa rautatabletin yöllä, kun muuten en kyllä pysty sitä vaadittavaa paria tuntia oottamaan syömättä tabletin jälkeen. 😅 Ite oon kyllä ihmeissäni kuinka paljon rauta voi oikeasti vaikuttaa. Ennen raskautta koin työuupumuksen ja sattumalta ystävä vinkkas ferritiineistä ja kyllä sitä alko pikkuhiljaa värit taas kirkastuun ku alko kiinnittää huomiota rautaan. Nyt varsinki raskaana oon kyllä tosi tarkka, että ei tyhjene raudat kokonaan, kun se väsymys ja aivosumu on ihan jäätävä sillon.
Mä oon ottanut myös joka toinen päivä edellisessä raskaudessa rautaa ja joka toinen päivä monivitamiinin raskaana oleville. Oli kyllä iso apu, kun hb vähän nousi, vaikkei nyt ihan hurjan matala ollutkaan, mutta minun normaalitasoon mataka kyllä.
Nyt en ole vielä uskaltanut aloittaa rautaa, vaikka väsymystä on selkeästi.
 
Toinen neuvolakäynti takana ja jäi niin hyvä mieli! Nyt oli tosi läsnäoleva ja asiantunteva terveydenhoitaja ja nyt tuntuu tosi turvalliselta olo, kun hän neuvo kyllä todellakin ihan kaikessa 🥰

Sykkeet kuului molemmilla kavereilla hyvin ja toinen aika kovasti potkasikin dopleria kuuntelun aikana. 😄 Painoa oli tullut jo tässä vaiheessa nelisen kiloa, mutta ei kuulemma ollenkaan huono homma, kun on kaksoset ja mun lähtöpaino on aika pieni. Nyt taas turvallisemmin mielin eteenpäin! Oli myös niin hyvä, kun mies oli mukana. Koitan kyllä aina skarppina kuunnella, mutta jotenki tosi paljon vaan unohtuu aina käynnin jälkeen. Jos neljä korvaa vähän paremmin ois rekisteröiny asioita! 😄

Millä mielin ja oloin siirrytte viikonloppuun? 😍
Empaattinen ja kuunteleva äitiysneuvolan terveydenhoitaja on kultaa ❣️Minulla on ollut onnellisesti jo kolmesti sama terveydenhoitaja.
 
Samoin olen seuraillut myös minä. Huomenna pitäisi olla rakenneultra, mutta rohkaistuin jo nyt mukaan keskustelemaan.
Tervetuloa mukaan keskusteluihin! Liity myös salaiseen ryhmään, kunhan riittävät viestit on täynnä! Itsekin sain aikaiseksi tulla mukaan keskusteluihin vasta pari viikkoa sitten. Paljon tsemppiä rakenneultraan, tuuthan kertomaan kuulumisia sitten ultran jälkeen 😊?
 
Mä oon ottanut myös joka toinen päivä edellisessä raskaudessa rautaa ja joka toinen päivä monivitamiinin raskaana oleville. Oli kyllä iso apu, kun hb vähän nousi, vaikkei nyt ihan hurjan matala ollutkaan, mutta minun normaalitasoon mataka kyllä.
Nyt en ole vielä uskaltanut aloittaa rautaa, vaikka väsymystä on selkeästi.
Mä oon syönyt rautaa päivittäin koko raskauden ajan ja oikeastaan jo puoli vuotta ennen raskautumista. Viimeisimmät raskaudet eivät onnistuneet olemattomien rautavarastojeni takia. Niiden takia neljä keskenmenoa takana, joten en uskalla lopettaa raudan syömistä ennen kuin olen ihan täysin varma varastojen täyttymisestä ja riittävyydestä ylläpitää tätä raskautta. Toistaiseksi näyttää kuitenkin hyvältä ♥️ Lisäksi syön foolihappoa, d-vitskua ja kalsiumia (eri aikaan vuorokaudesta kuin rautaa).
 
Mä oon syönyt rautaa päivittäin koko raskauden ajan ja oikeastaan jo puoli vuotta ennen raskautumista. Viimeisimmät raskaudet eivät onnistuneet olemattomien rautavarastojeni takia. Niiden takia neljä keskenmenoa takana, joten en uskalla lopettaa raudan syömistä ennen kuin olen ihan täysin varma varastojen täyttymisestä ja riittävyydestä ylläpitää tätä raskautta. Toistaiseksi näyttää kuitenkin hyvältä ♥️ Lisäksi syön foolihappoa, d-vitskua ja kalsiumia (eri aikaan vuorokaudesta kuin rautaa).
Mä syön myös maitohappobakteeritabletin päivittäin. Kaksi ensimmäistä lasta oli pahasti ruoka-aineallergisia, mutta kolmas ei. Juuri kolmannen lapsen kohdalla kokeilin maitohappobakteereja ja nyt sitten taas, jos vaikka allergioilta säästyttäisiin. En muista, että kuka tätä joskus minulle suositteli.
 
Allergia-asiassa mä ajattelisin, että kun syö mahdollisimman monipuolisesti raskausaikana, niin lapsi saattaa hyvällä tuurilla välttyä ruoka-aineallergioilta, tai sitten ei 😅 mun lapsilla ei ole muuta kuin siitepölyallergia ja toisella laktoosi-intoleranssi ja kaikkea olen kyllä syönyt vältettävät ruoka-aineet poislukien. Tuttuni ei syönyt kalaa koko raskausaikana ja lapsensa oli hyvin allerginen kalalle pienestä pitäen. Maitohappobakteereista en ollutkaan kuullut tai kokeillut allergioiden ehkäisyssä. Onkohan siitä jotain tutkimusta tehty 🤔? Hienoa, jos toimii!
 
Pitkästä aikaa jos taas aktivoituis hieman, on ollut kyllä niin kiire päällä että on jäänyt tää keskustelupalsta aivan täysin.. 😅

Ensiviikolla on neuvola, josta saadaan sit lähete rakenneultraan. En malta odottaa, viimeksi käytiin neuvolassa ennen juhannusta. Olo on pysynyt hyvänä eikä oikeestaan oo ollu mitään vaivoja yms, välillä miettii että tapahtuukohan tuolla oikeesti edes mitään. Maha on kyllä pyöristynyt alhaalta nätisti, mutta pysyy edelleen piilossa kun osaa pukeutua väljästi.

Saan viimeinkin tällä viikolla vakipaperit töihin, eli yks siihen liittyvä stressi helpottuu heti kummasti. 😍 Seuraava mikä mietityttää on asunto, koska tää meidän nykyinen on niin pieni, että tää on äärirajoilla nyt kun me kahdestaan asutaan tässä. Näillä seuduilla ei tosiaan ole turhan paljon hyväkuntoisia vuokra-asuntoja, niin mietityttää mistä löydetään suurempi asunto ennen tammikuuta. Mulla on ihan muutaman päivän päästä raskauden puoliväli jo käsillä, ja hermostuttaa kun tuntuu että aika menee aivan liian lujaa. Sormet ristiin ja toivotaan että löytyy joku hyvä asunto, tai sit pitää alkaa perehtymään jos ostettais ihan vaan oma.

Sellanen pitkästä aikaa-avautuminen. Mitäs muille kuuluu? Missä mennään, onko kaikki mennyt hyvin? 🥰
 
Moi!

Miten kaikilla menee? ☺️

Mulla alko viiminen työrupeama ennen lokakuun alussa alkavaa sairaslomaa/äitiyslomaa ja kiirettä on ollu. Maha on jo todella iso eikä sitä voi mitenkään piilotella (eikä kyllä tarviikaan ☺️). Tiistaina on rakenneultra ja viikon päästä siitä taas neuvola. Yli puolivälissä jo, hurjaa! Olo on ollu tosi jaksava nyt keskiraskaudessa, kunhan vaan syön tarpeeksi paljon ja usein.
 
Mä oon syönyt rautaa päivittäin koko raskauden ajan ja oikeastaan jo puoli vuotta ennen raskautumista. Viimeisimmät raskaudet eivät onnistuneet olemattomien rautavarastojeni takia. Niiden takia neljä keskenmenoa takana, joten en uskalla lopettaa raudan syömistä ennen kuin olen ihan täysin varma varastojen täyttymisestä ja riittävyydestä ylläpitää tätä raskautta. Toistaiseksi näyttää kuitenkin hyvältä ♥️ Lisäksi syön foolihappoa, d-vitskua ja kalsiumia (eri aikaan vuorokaudesta kuin rautaa).
Ehdottomasti kannattaa jatkaa rautaa koko raskauden ajan ja sen ylikin. Raskaus kuluttaa niin paljon ja etenkin vikalla kolmanneksella vauva tankkaa omia varastojaan.

Oon laittanut tän ennenkin tänne, mutta mun mielestä niin tärkeä asia, että ei voi toitottaa liikaa.

”Lisääntynyt punasolutuotanto vaatii rautaa. Suurin osa raudasta kuluu raskauden viimeisellä kolmanneksella. Suomalainen äiti saa ravinnosta rautaa keskimäärin 15 mg päivässä, josta vain 10 % imeytyy. Raudan tarve lisääntyy raskauden edetessä ja on arvioitu, että raskauden viimeisellä kolmanneksella päivittäinen raudan tarve on noin 9 mg. Tämän vuoksi on pidetty tärkeänä, että odottava äiti saa rautalääkitystä raskauden toisella puoliskolla 50–100 mg päivässä.”

 
Täälläkin jo puolivälissä, hieman yli.. maha ei vielä pahemmin näy ulospäin, mutta alkanu kuitenki jo kasvamaan selvästi. Villapaitaa neulonu kun ollu vapaata aikaa. Vauvan liikkeet tuntuu päivittäin. 🥰 RU vajaan parin viikon päässä! Opintojen kans ollu kiirettä ja onneksi opintovapaa alkaa kohta niin voi keskittyä opintoihin ja raskauteen. 💕
 
Onkohan täällä enää ketään? Vai joko muut on päässy salaiseen? 😁 Minä vähä myöhäisheränneenä vielä muutamaa viestiä vaille. Miten teillä on mennyt tähän asti?🥰
 
Ooh nopeasti vaan naputtelet ne pari viestiä niin ehdit seuraavaan lisäykseen tuonne salaiselle puolelle, siellä on hyvin aktiivinen keskustelu ja hyvä meininki! :red-heart:
Onkohan täällä enää ketään? Vai joko muut on päässy salaiseen? 😁 Minä vähä myöhäisheränneenä vielä muutamaa viestiä vaille. Miten teillä on mennyt tähän asti?🥰
Jaa miten on mennyt... No. Hyvin, tuskaisesti, onnellisesti, kipeästi, painavasti? Tätä raskausaikaa voisi kuvailla hyvin monella tavalla. Mutta ainakin täällä päässä lilliputtis kasvaa kohisten ja potkii isiä kovasti päähän jos erehtyy päänsä asettamaan mahaa vasten. Sehän se on tärkeintä. :red-heart: Siis se että kasvaa, ei se että isiä potkitaan.
 
Onkohan täällä enää ketään? Vai joko muut on päässy salaiseen? 😁 Minä vähä myöhäisheränneenä vielä muutamaa viestiä vaille. Miten teillä on mennyt tähän asti?🥰
Tosiaan kaikki on nyt tainnu pelkästään tuonne salaiselle puolelle siirtyä keskustelemaan. Ei näyttäis sultakaan onneksi enää montaa viestiä puuttuvan, että pääset sinne mukaan!

Ihan hyvin mennyt. Välillä on ollut hankalampia päiviä selkävaivojen ja liitoskipujen kanssa, mutta tällä hetkellä onneksi kivut on hetkellisesti poistunu ja elämää pystyy vähän "normaalimmin" toistaseks elää. 😅 Toki hurjaa ajatella, että mulla on laskettuun aikaan ensi viikolla enää vain 2kk!! 😳 Oon aina ajatellu, että 9kk on pitkä aika olla raskaana, mutta tää aika on kyllä sittenkin tuntunu aivan liian nopeasti menevän. Oon jotenkin jo tottunu tähän raskaana olemiseen ja seuraava tuntematon askel tässä prosessissa (synnytys ja vauvan hoito) jännittää. Vaikkakin tää jatkuva kunnon ja voinnin huononeminen/vuoristorata onkin turhauttavaa. Sen puoleen siis hyvä vaan, että seuraava askel lähenee. 😅

Mites sulla on mennyt? 😊
 
Onkohan täällä enää ketään? Vai joko muut on päässy salaiseen? 😁 Minä vähä myöhäisheränneenä vielä muutamaa viestiä vaille. Miten teillä on mennyt tähän asti?🥰
Sinä taisit päästä syksyllä sisään salaisesta ovesta. Minä havahduin eilen ajatukseen että entä jos minäkin. Olen helmikuisissa, vaan poika syntyi "tammiaiseksi" niin ehkäpä siellä ryhmässä olisi tilaa myös minulle.
 
Passi/ Henkkarit?
Onkos kukaan hankkinut tai hankkimassa vauvalle passia tai virallista henkilötodistusta? Luin poliisin ohjeet, mutta jotenkin ne eivät oikein vauvaan mielestäni sovi. Pitääköhän tässä soittaa johonkin neuvontaan tms?
 
Passi/ Henkkarit?
Onkos kukaan hankkinut tai hankkimassa vauvalle passia tai virallista henkilötodistusta? Luin poliisin ohjeet, mutta jotenkin ne eivät oikein vauvaan mielestäni sovi. Pitääköhän tässä soittaa johonkin neuvontaan tms?
Meillä on ens viikolla aika poliisille. Pitäis vaan vielä soittaa sinne ja kysyä miten toimitetaan isän suostumus passin hankintaan kun ei pääse paikalle ja yhteishuoltajuudessa pitää olla kummankin lupa. Ei siinä siis mitään ihmeellistä ole, vauvan vanhemmat toimivat siis todistajina siinä, että vauva on kuka hän on 😅 kun ei aiempaa henkkaria ole. Joskus kai kysyvät kelakorttia, siitäkin pitäis soittaa ja kysyä onko pakollinen kun en tiedä ehtiikö tulemaan (nimi hyväksytty viime pe). Ei tosin kelakortissa mitään sellaista ole mitä ei esim henkilötietojärjestelmästä tms näkisi.
 
Sinä taisit päästä syksyllä sisään salaisesta ovesta. Minä havahduin eilen ajatukseen että entä jos minäkin. Olen helmikuisissa, vaan poika syntyi "tammiaiseksi" niin ehkäpä siellä ryhmässä olisi tilaa myös minulle.
Ehdottomasti on! Tervetuloa ❤️
 
Meillä on ens viikolla aika poliisille. Pitäis vaan vielä soittaa sinne ja kysyä miten toimitetaan isän suostumus passin hankintaan kun ei pääse paikalle ja yhteishuoltajuudessa pitää olla kummankin lupa. Ei siinä siis mitään ihmeellistä ole, vauvan vanhemmat toimivat siis todistajina siinä, että vauva on kuka hän on 😅 kun ei aiempaa henkkaria ole. Joskus kai kysyvät kelakorttia, siitäkin pitäis soittaa ja kysyä onko pakollinen kun en tiedä ehtiikö tulemaan (nimi hyväksytty viime pe). Ei tosin kelakortissa mitään sellaista ole mitä ei esim henkilötietojärjestelmästä tms näkisi.
Vauva pitää tosiaan olla mukana. Meillä katottiin silmien väri vauvalta tunnistamiseksi myös. Ja meiltä tosiaan kysyttiin Kela-kortti! Onneksi oli mukana.
 
Vauva pitää tosiaan olla mukana. Meillä katottiin silmien väri vauvalta tunnistamiseksi myös. Ja meiltä tosiaan kysyttiin Kela-kortti! Onneksi oli mukana.
No vauva on kyllä joo tulossa mukaan 😅 silmien väri on tällä hetkellä aika sekalainen, mutta kai siis vertaavat passikuvaan? Kyllä meillekin kelakortti EHKÄ ehtii, mutta pitää soittaa ja varmistaa onko se pakko olla mukana
 
Takaisin
Top