Tammikuiset 2021

Joo mä meinasin et miten tohon NIPTiin pääsee normi tapauksessa.
Jos teillä on jotain erityistä Kukkanen2019 niin varmasti menee eri tavalla.
Siis normaali tilanteessa jos ei kyseessä ole lapsettomuushoitoja tai tiedossa olevaa kromosomipoikkeavuutta vanhemmilla niin uskoisin että julkisella se reitti on seulonta (vapaaehtoinen) ja siitä tarvittaessa nipt, tai yksityisellä raha ja koe.
Ja sukupuoli kohtaan me kyllä ruksattiin ettei haluta tietää eli siinäkin mielessä meille vain täysin diagnostinen. Se nipt verikoe on myös sellainen että jos siellä näkyy jotain, herkästi hälyyttää myös ns väärät hälyt jos yhtään viallisia soluja eli kannattaa varautua että jos niptiin menee ja se onkin positiivinen niin yleensä siitä seuraa istukka/lapsivesinäyte punktiolla joka taas itse toimenpiteenä tekee pienen keskenmenon riskin.
 
Siis normaali tilanteessa jos ei kyseessä ole lapsettomuushoitoja tai tiedossa olevaa kromosomipoikkeavuutta vanhemmilla niin uskoisin että julkisella se reitti on seulonta (vapaaehtoinen) ja siitä tarvittaessa nipt, tai yksityisellä raha ja koe.
Ja sukupuoli kohtaan me kyllä ruksattiin ettei haluta tietää eli siinäkin mielessä meille vain täysin diagnostinen. Se nipt verikoe on myös sellainen että jos siellä näkyy jotain, herkästi hälyyttää myös ns väärät hälyt jos yhtään viallisia soluja eli kannattaa varautua että jos niptiin menee ja se onkin positiivinen niin yleensä siitä seuraa istukka/lapsivesinäyte punktiolla joka taas itse toimenpiteenä tekee pienen keskenmenon riskin.
Teillä on siis varmaan se kaikista laajin? Ne suppeammathan katsoo vain juuri sen mitä tilataan eli on tarkkoja, eikä väärät hälytykset ole yleisiä, alle puoli prosenttia sanottiin virheen mahdollisuudeksi. Meinaatteko muuten odottaa ihan synnytykseen asti sukupuolen? Mekin ajateltiin hetken, mutta ei millään maltettu :)
 
Teillä on siis varmaan se kaikista laajin? Ne suppeammathan katsoo vain juuri sen mitä tilataan eli on tarkkoja, eikä väärät hälytykset ole yleisiä, alle puoli prosenttia sanottiin virheen mahdollisuudeksi. Meinaatteko muuten odottaa ihan synnytykseen asti sukupuolen? Mekin ajateltiin hetken, mutta ei millään maltettu :)
Jos näkyy jossain ultrassa sukupuoli sopivasti niin sit tietty saa selville mutta olishan se kiva malttaa odottaa loppuun saakka. Tietysti mä nyt varmaan en edes nauti tästä raskaudesta vaan huokaisen vasta kun vauvan saan syliin.
Mä en itse malta olla katsomatta ultran näyttöä ja kun ultraa tulee työssä käytettyä niin välillä tulee katsottua sitä liian tarkasti :pompus:
 
Jos näkyy jossain ultrassa sukupuoli sopivasti niin sit tietty saa selville mutta olishan se kiva malttaa odottaa loppuun saakka. Tietysti mä nyt varmaan en edes nauti tästä raskaudesta vaan huokaisen vasta kun vauvan saan syliin.
Mä en itse malta olla katsomatta ultran näyttöä ja kun ultraa tulee työssä käytettyä niin välillä tulee katsottua sitä liian tarkasti :pompus:
Ja varmasti riippuu tuurista ja asennosta, miten hyvin näkyy. Meillä oli sellaisessa asennossa edellinen rakenneultrassa, että ei olisi voinut olla huomaamatta kumpi on. Vaikka siis ei miehen kanssa kumpikaan oltu noita ultria muutoin nähty kuin asiakkaana ihan pari kertaa. Ihana ajatus sekin, että vasta synnytyksessä selviää, vähän kuin elokuvissa huudahdus ”se on tyttö/poika”. Täytyy nyt vain toivoa, että kaikki menee hyvin ja mennä odotusta päivä kerrallaan :smiley-angelic001
 
Meillä oli tänään ultra ja kaikki hyvin :Heartbigred

Niin vilkas ja eläväinen tapaus, ettei meinattu sykkeitä saada kuunneltua, kunnes tyyppi lopulta simahti kesken bileiden. Ja kätilökin oli mitä ihanin :Heartred uusi laskettu aika on 3.1.2021. Hassua miten heitellyt, kun neuvola sanoi 1.1.20201, kun taas varhaisultran mukaan 6.1.2021. Tämä oli nyt sitten siltä väliltä ja tällä mennään loppuun asti.

Seuraavaa ultraa jo odotellessa. 21.8. Päästäänkin arvailemaan sukupuolta :)
 
Huomenna aamulla olisi nt-ultra ja minua on alkanut vähän jännittää. Näin jo sekalaista untakin, jossa joku hoitaja kertoi, että vauva vastaa vain 10 viikkoista eikä kuunnellut minua ollenkaan, että sen pitäis olla isompi. Onneksi silloin ensimmäisellä neuvolakäynnillä ultrattiin, että oikeasti tiedän tuolla jotain olevan.
Ainut raskausoire on edelleen melkoinen turvotus, joka aina iltaa kohti pahenee. On kyllä välillä pitäny miettiä, mitä ihmettä laittaa päälleen, että sen turvotusmahan saa piilotettua. Äiti jo juhannuksena kyseli, siellä syömässä käydessämme, olenko lihonut. :facepalm: Onneksi sai syyttää just niitä juhannusruokia.
Millä muut on ratkaisseet tämän turvotusongelman? Itsellä nimittäin alkaa housujenvyötärö päivänmittaan puristaa niin, että on pakko vähintään nappi aukaista, kotona hengailen lököcollareissa tai helteellä shortseissa rissat auki ja pitkähkö löysä t-paita päällä... Pitääkö tässä ostaa koon isompia housuja, kun ihan varmaan jotku raskausvaatteet ovat vielä liiottelua. :anyone
 
Huomenna aamulla olisi nt-ultra ja minua on alkanut vähän jännittää. Näin jo sekalaista untakin, jossa joku hoitaja kertoi, että vauva vastaa vain 10 viikkoista eikä kuunnellut minua ollenkaan, että sen pitäis olla isompi. Onneksi silloin ensimmäisellä neuvolakäynnillä ultrattiin, että oikeasti tiedän tuolla jotain olevan.
Ainut raskausoire on edelleen melkoinen turvotus, joka aina iltaa kohti pahenee. On kyllä välillä pitäny miettiä, mitä ihmettä laittaa päälleen, että sen turvotusmahan saa piilotettua. Äiti jo juhannuksena kyseli, siellä syömässä käydessämme, olenko lihonut. :facepalm: Onneksi sai syyttää just niitä juhannusruokia.
Millä muut on ratkaisseet tämän turvotusongelman? Itsellä nimittäin alkaa housujenvyötärö päivänmittaan puristaa niin, että on pakko vähintään nappi aukaista, kotona hengailen lököcollareissa tai helteellä shortseissa rissat auki ja pitkähkö löysä t-paita päällä... Pitääkö tässä ostaa koon isompia housuja, kun ihan varmaan jotku raskausvaatteet ovat vielä liiottelua. :anyone

Jos omat housut alkaa puristaa liikaa ni kyllä mä sit ostaisin jo raskaushousuja :) Turhaa sitä isompia normivaatteita ostaa ku kohta joutuu sit kuitenki vaihtaa äitiysvaatteisii. Esikoisen aikaa kuljin tässä kohtaa jo äitiyfarkuissa ku omat puristi, nyt oon vielä pärjänny omilla :happy:
 
Onko vinkkejä mistä kannattaa ostaa äitiysvaatteita? Netistä olis kätevin tilata. Alkaa housut jo sen verran puristaa, että pakko olis kohta saada isompaa tilalle.
 
Meillähän oli se nt-ultra 25.6 ja sieltä pääsin siihen NIPT:iin ku oli ne luvut liian isoja. Tänään tuli tulos ja kaikki normaalisti :)
Saanko kysellä minkälaisia lukuja teillä oli? Toki yksilöllistähän se on, mutta täällä kanssa odotetaan nipt tuloksia hermoraunioina kun niskaturvotusta oli liikaa. Kauan sulla meni siitä että verikoe otettiin siihen että saitte ne tulokset? Ja halusitteko tietää "kaupanpäälle" sukupuolen?
 
Minä kävin eilen nt ultrassa ja nipt:ssä mulle sanottiin, että n.8 päivää menee niin soittavat nipt tuloksen.
 
Saanko kysellä minkälaisia lukuja teillä oli? Toki yksilöllistähän se on, mutta täällä kanssa odotetaan nipt tuloksia hermoraunioina kun niskaturvotusta oli liikaa. Kauan sulla meni siitä että verikoe otettiin siihen että saitte ne tulokset? Ja halusitteko tietää "kaupanpäälle" sukupuolen?
Meillä oli edellisessä raskaudessa riskiluku 1:48 ja niskaturvotusta 1,9mm. En tiä mikä ton riskiluvun aiheutti kun turvotusta kuitenkin normaali määrä, mun ikä sillon 33v. Kaikki oli hyvin. Mä osuin juur sopivana päivänä verikokeeseen niin mulla meni vaan kaks päivää että sain tuloksen.
 
Saanko kysellä minkälaisia lukuja teillä oli? Toki yksilöllistähän se on, mutta täällä kanssa odotetaan nipt tuloksia hermoraunioina kun niskaturvotusta oli liikaa. Kauan sulla meni siitä että verikoe otettiin siihen että saitte ne tulokset? Ja halusitteko tietää "kaupanpäälle" sukupuolen?

nt oli 2.7, Mulla ikää 34. t21 1:102, T18 1:44731. Pääsin äitiyspolilta suoraan siihen verikokeeseen. Viikko meni tuloksessa, paperissa lukee että 10-14 päivää kestää
 
nt oli 2.7, Mulla ikää 34. t21 1:102, T18 1:44731. Pääsin äitiyspolilta suoraan siihen verikokeeseen. Viikko meni tuloksessa, paperissa lukee että 10-14 päivää kestää
Meillä nt oli 3.11 ja t21 1:91, ikää on 31v. Tän viikon maanantaina otettiin verikoe eli ehkä itsekin uskallan alkaa odottelee ens viikolla jo tuloksia ettei menis ihan täyttä kahta viikkoa. On kyllä stressaavaa ja jotenkin ei osaa nauttia ennen tuloksia tästä raskaudesta yhtään.
 
Meillä oli edellisessä raskaudessa riskiluku 1:48 ja niskaturvotusta 1,9mm. En tiä mikä ton riskiluvun aiheutti kun turvotusta kuitenkin normaali määrä, mun ikä sillon 33v. Kaikki oli hyvin. Mä osuin juur sopivana päivänä verikokeeseen niin mulla meni vaan kaks päivää että sain tuloksen.
Meille juuri tänään nt-ultrassa sanottiin, että jos verikokeet on normaalit niin niskaturvotus saa olla helposti jopa 3mm. Jos taas verikokeissa on jotain kyseenalaista, niin silloin myös niskaturvotuksen maksimiluku pienenee.
 
Täällä siis tosiaan nt-ultra tänään, jännitti tosi paljon! Kaikki oli kuitenkin paremmin kuin hyvin, kovin ryhdikäs kaveri, ei millään halunnut mennä kasaan että saisi hyvän pää-peppumitan! La aikaistui melkein viikolla, mutta voi olla vaan siksi että tuo papu oli aivan liian suorana mittaukseen ja vaikuttaa siksi isommalta:happy:

Oli kyllä tosi ihana hoitaja, selitti juurta jaksain jokaisen vauvan nipukan, kallo-osan ja vatsaviivan kun on eka vauva kyseessä. Selitti miltä eri osat näyttää, mikä on normaalia ja mitkä asiat olisi sellaisia joista pitäisi olla huolissaan. Oli jotenkin rauhoittavaa kuulla myös miksi joku kohta ei aiheuttanut huolta kun hän kertoi samalla mitkä asiat huolestuttaisi. Kympin vauva kuulemma, tosi aktiivinen kun vaan saatiin ensin hereille. Siellä se nukku peukku suussa kohdunseinämää vasten painautuneena:Heartred
 
Meillä oli kans ultra torstaina. Siellä sitä jumppailtiin:grin Oli kyllä myös tosi kiva kätilö, selitti tarkkaan, kehui että kaunis kallon muoto ja antoi vielä paljon kuvia, jotka oli taidokkaasti napattu. Laskettu aika tarkentui, siten että olisi 11.1. Otettiin myös niskaturvotus ja sanoi, että nyt viikoilla 12+jotain se on korkeimmillaan. Kuulemma se kertoo muutakin kuin kromosomihäiriön mahdollisuutta mm. sydänjuttuja eli hyvä tietää kaikin puolin. Oli normaali 1,1 mm.
 
Mulla oli tänään eka ultra. La aikaistui kuudella päivällä eli nyt on viikkoja 12+6 ja la 13.1.
Jännitti kovasti mutta kun kuva ilmestyi ruutuun oli tunne sanoinkuvaamaton ja pari kyyneltäkin valui, ihan mahtavaa! :love017
Vielä pitää kertoa vanhemmille ja töissä.. ehkä jo huomenna. (Ihme jos ei kukaan töissä ole huomannut mahan pönötystä).
 
Meille juuri tänään nt-ultrassa sanottiin, että jos verikokeet on normaalit niin niskaturvotus saa olla helposti jopa 3mm. Jos taas verikokeissa on jotain kyseenalaista, niin silloin myös niskaturvotuksen maksimiluku pienenee.

Mitähän tarkottaa verikokeet normalit. Ei ois pitäny köydä kannassa oli se s-pappa ja hcg-b-v tosi korkeat verrattuna esikoiseen ja aika lailla samana päivänä oon käynyt verikokeessa. Mut ymmärsinkö netistä oikein et niitö lukuja ei voi mitenkään tulkita ees ilman sitä nt ultraa ja nista turvotusta. Eikös niistä lasketa sit se riskiluku? No kun kaka viikkoa jaksas odotella :woot:
 
Takaisin
Top