Tammikuiset 2021

Vielä noista kilppari-asioista. Mulle lääkäri sanoi, että tsh ei saa ylittää nyt missään tapauksessa 2,5. Mulla kyllä usein taipuvainen se t4 laahaamaan enemmin perässä ja tsh saattaa mennä kesällä tosi matalaksi. Noh katsotaan mitä arvot on. Mulla on muutama mittari jatkuvasti millä perusteella nään missä mennään. Ja sillä perusteella yleensä säätelen itsekkin lääkitystä. Lääkitys ollut mulla jo 10 vuotta.

Itellä ollut vasta vuoden lääkitys alotettiin arvoilla tsh 123,2 ja t4v 2.2, ja eka raskaus tyroksiinin kanssa niin vähän jännittää miten tää vajaatoiminta nyt käyttäytyy :woot: Nyt annos on 150mikrog per päivä, mut tuntuu et ois vähän liikasaannin puolella:wtf: onneks huomenna eka neuvola :happy: saanks kysyy minkälaiset mittarit vai tarkotatko oloa?
 
Onkos muilla vatsan turvotusta? Mulla on nyt viikon verran vatsa näyttänyt jo raskaana olevalta/selvästi isommalta, koita tässä nyt salata raskaus töissä vielä muutama viikko.. :woot:
Nyt menossa 8+6, neuvolassa käyty ja odotan kutsua ultraan.
Mulla on ihan hirveetä turvotusta.. varsinkin iltaisin:woot:alkaa olee jo tosi vaikee piilottaa että on raskaana.. haluaisin odottaa nt ultraan asti ennen ku kerron avoimesti raskaudesta:)
 
No niin. Äsken soitin neuvolaan ja neuvolatäti tosiaan sanoi että olen niin vähän aikaa vasta syönyt tätä nostettua annosta ettei se vielä näy kokeissa. Sain sitten kuitenkin ajan verikokeisiin oman mielenrauhan takia. Mulla on tilanne että tässä on yritetty melkein 1 1/2 vuotta ettiä sopivan kokoista lääkitystä ja sitten tämä korona sotki kuviot enkä ole viimenoston jälkeen käynyt testattavana. Huh, kauhea pelko on kyllä että tämmöisellä omalla käyttäytymisellä/omilla ongelmilla jotenkin pilaa sen lapsen.:sorry:

Tuon paljastamisen kanssa meille kävi vähän hassusti. Meillähän ei ole siis viikkoja kuin 7+3 mutta mietittiin mahdollisuutta kertoa juhannuksena kun ensimmäistä kertaa moneen vuoteen ihan koko perhe sisaruksineen pääsee yhtäaikaa paikalle. Niin ei tarvisi kellekkään puhelimessa ilmoittaa tms. Mutta ei kuitenkaan oltu vielä ihan varmoja ilmoitetaanko nyt vai vasta nt ultran jälkeen.

No ei tarvinnut itse päättää tätäkään kun käytiin tuossa viikonloppuna vanhempien luona uimassa, paljuilemassa ja saunassa. Ei olla siis korona aikanakaan nähty kuin ihan muutaman kerran niin nyt ensimmäistä kertaa ns. vietettiin ihan aikaa yhdessä. Isäni (joka ei normaalisti alkoholia edes juo) sitten oli päättänyt yllättää minut ja miehen ja toi meille kaikille kolmelle paljuun snapsilasilliset alkoholia. Äitini oli onneksi jo lähtenyt pukemaan joten ei ollut paikalla. No me siinä sitten miehen kanssa tuijotettiin vaan toisiamme jotkut aivan ihme ilmeet naamalla, ei tiedetty oikein itkeä vai nauraa, tuli niin puun takaa. Pyöritin päässä ajatuksia, annanko lasin salaa miehelle, heitänkö juomat maahan ym. mutta isäni ei hievahtanutkaan vaan jäi vielä oikein siihen seuraamaan viereen että juodaan ne juomat. Ja tähän pakko lisätä että vaikka kuulostaa siltä että olisiko isäni tiennyt mitä tuleman pitää ja yrittänyt "käräyttää" meidät, niin ei. Hän oli aivan puula päähän lyöty kun me sitten miehen kanssa jouduttiin paljastamaan että minä nyt en oikeastaan voi juoda tätä alkoholia, ollenkaan.

Hetken isäni luuli että puhuin autolla ajamisesta, että "no voit sinä vielä kotiin ajaa, ei siinä yhdessä paukussa niin paljoa ole".
"Ei iskä, kun minä en voi nyt about 9kk ainakaan juoda alkoholia" ja sitten mulla oli semmonen ilme että ymmärrä jo nyt. Sittenhän se riemu repesikin.:happy093

Vannottiin sitten että kerrotaan muille juhannuksena kunhan isä ei kerro kenellekään asiasta sitä ennen. Tämä on vanhemmilleni varmasti iso uutinen (ja isälleni raska taakka pitää salassa nämä muutamat päivät) koska he eivät varmasti uskoneet enää saavansa yhtään lastenlasta (siskoni kahden jo olemassa olevan lisäksi) ja varsinkaan että ne tulisivat minulta.

Anteeksi tuli näin kauhea sepostus, mutta kun ei vielä oikeen kellekkään voi tästä kertoa niin piti päästä purkamaan :happy093.
 
Onko muut vielä tuskailleet muuttuneen kehon takia? Itsellä ylimääräisiä kiloja tullut viimeisen vuoden aikana ja nyt raskauden alkaessa tähän lisäksi turvotus ja tuntuu että rinnat on kasvaneet ihan jäätävästi. Olin haaveillu että olis sitten hyvässä kunnossa ennen raskautta, mutta näillä mennään :D tänään kävin pitkästä aikaa kaupoilla ja tarkoitus oli löytää kesävaatteita. Meinas tulla itku pukukopissa :D täytyis keskittyä siihen että muuten kaikki on hyvin ja pääasia että lapsi olis terve :)

Mulla ei nyt turvotusta ole onneksi ollut, mutta jostain 5kg on pyörähtänyt jo lisää painoa :oops:
Varmaan siitä, että syön kokoajan. Minkä teet. Viime raskaudessa toki oli painoin enemmän kun nyt ja sain 10kg pudotettua ennen tätä raskautta.
Yritän olla miettimättä painoa liikaa.

Mulla oli nt-ultra tänään, vastasi rv12+0 ja nyt siis 11+5. Hematoomia löytyi 2 pientä ihan kohdunsuulta, ja kätilö kun ultralla aika kovakouraisesti ultrasi vatsan päältä, noustuani sängyllä istumaan räjähti sit se hematooma sieltä :) Katotaan nyt kauanko vuotaa. Ärsyttävää!
Se poksahti ihan kun olis lapsivedet menneet :grin
 
Nonni, taas on neuvolassa käyty. Tällä kertaa lääkäri ultrasi , eikä sekään saanu pikkusta näkyviin..... nyt lähete keskussairaalaan äippäpolille ja siellä kattovat. Lääkäri sano että on retrokohtu, taaksepäin kallistunu, ni sillä vaikea saaha näkyviin, näki kyllä että kohtu on kasvanu, mutta hyvin on piiloutunu.. en tiedä sitten vaikuttaako tähän muutama vuosi sitten tehty abdominoplastia leikkaus. Koska kaks aijempaa raskautta on kyllä ihan neuvolatäti nähny vatsanpeitteiden päältä ultralla 8+ ja 10+..
 
Itellä ollut vasta vuoden lääkitys alotettiin arvoilla tsh 123,2 ja t4v 2.2, ja eka raskaus tyroksiinin kanssa niin vähän jännittää miten tää vajaatoiminta nyt käyttäytyy :woot: Nyt annos on 150mikrog per päivä, mut tuntuu et ois vähän liikasaannin puolella:wtf: onneks huomenna eka neuvola :happy: saanks kysyy minkälaiset mittarit vai tarkotatko oloa?
Tarkkailen jatkuvasti leposykettä ja toisessa on tarkka hrv mittaus :) . Ajoittain otan myös sormenpäästä hrv:n yhdellä apilla, joka näyttää tarkempia arvoja. Olen vuosia seurannut nyt näitä, niin tiedän jo muutamat hrv arvot jotka indikoi mulla pitkällä juoksulla lisälääkityksen tarvetta. Leposyke mulla oikeastaan reagoi vasta viimeisenä. Sain just äsken arvoni ja olen taas menossa vajaalle. Mutta tosiaan mulla ei tsh ole mitään satasia, vaan nyt päälle yhden. Yleensä oma olo hyvä, kun t4v on enemmän kuin 15 ja tsh lähempänä nollaa.
 
Mulla ei nyt turvotusta ole onneksi ollut, mutta jostain 5kg on pyörähtänyt jo lisää painoa :oops:
Varmaan siitä, että syön kokoajan. Minkä teet. Viime raskaudessa toki oli painoin enemmän kun nyt ja sain 10kg pudotettua ennen tätä raskautta.
Yritän olla miettimättä painoa liikaa.

Mulla oli nt-ultra tänään, vastasi rv12+0 ja nyt siis 11+5. Hematoomia löytyi 2 pientä ihan kohdunsuulta, ja kätilö kun ultralla aika kovakouraisesti ultrasi vatsan päältä, noustuani sängyllä istumaan räjähti sit se hematooma sieltä :) Katotaan nyt kauanko vuotaa. Ärsyttävää!
Se poksahti ihan kun olis lapsivedet menneet :grin

mulla edellisessä raskaudessa tuli viikossa +5kg ku lopetin tupakanpolton ja iski hirvee ummetus. Söin tietty koko ajan et saisin vatsan toimii. Yhteensä tuli yli 20kg painoa, tosin vauvakin oli 4,7kg. Nyt sain just pudotettua painoa niihin lukemiin missä olin ku aloin edellistä oottaa ja pam, taas raskaana. Nyt vielä lisänä ibs ja turvotus. Mut en ota paineita, ne tippuu kyllä ajallaan. Nyt tosin liikun paremmin ja joka päivä on käyty esim uimassa.
 
Saapa nähdä tuleeko meille sittenkään vuodentaitteen vauvaa. Se viikonlopun stressi yhdistettynä pahenevaan vajaatoimintaan, saattoi olla liikaa. Aamulla huomasin että oli hieman ruskeaa vuotoa tullut. Iltaa kohden vuoto on muuttunut punaiseksi. Edelleen vähäistä. Mutta katsotaan nyt miten käy. Kuitenkin hieman vaikuttaa sille, että tämä kolmas peräkkäinen raskaus on myös menetetty.
 
Onnellista odotusta kaikille ja toivottavasti teillä muilla parempi tuuri kuin meillä. Tänään ultralla nähtiin pieni lyhistynyt alkio, joka ei ollut jaksanut elämään asti. Meillä kun on näin kurja historia, niin laittoivat myös lähetteitä eteenpäin. 5 vuotta oltu yhdessä ja sinä aikana 3 kuollutta. Poistun tästä ryhmästä ja toivon teille muille hurjasti tsemppiä!
 
Onnellista odotusta kaikille ja toivottavasti teillä muilla parempi tuuri kuin meillä. Tänään ultralla nähtiin pieni lyhistynyt alkio, joka ei ollut jaksanut elämään asti. Meillä kun on näin kurja historia, niin laittoivat myös lähetteitä eteenpäin. 5 vuotta oltu yhdessä ja sinä aikana 3 kuollutta. Poistun tästä ryhmästä ja toivon teille muille hurjasti tsemppiä!
Voimia :Heartpink
 
Nonni, taas on neuvolassa käyty. Tällä kertaa lääkäri ultrasi , eikä sekään saanu pikkusta näkyviin..... nyt lähete keskussairaalaan äippäpolille ja siellä kattovat. Lääkäri sano että on retrokohtu, taaksepäin kallistunu, ni sillä vaikea saaha näkyviin, näki kyllä että kohtu on kasvanu, mutta hyvin on piiloutunu.. en tiedä sitten vaikuttaako tähän muutama vuosi sitten tehty abdominoplastia leikkaus. Koska kaks aijempaa raskautta on kyllä ihan neuvolatäti nähny vatsanpeitteiden päältä ultralla 8+ ja 10+..
Mulla näkynyt vatsanpäältä vaikka kohtu todella taaksepäin, mutta varmaan hyvin yksilöllistä. Toivottavasti löytyy :finger:
 
Mulla näkynyt vatsanpäältä vaikka kohtu todella taaksepäin, mutta varmaan hyvin yksilöllistä. Toivottavasti löytyy :finger:

kyllä se kovasti yritti, mutta ei sitä vain saanu näkyviin. Aamulla soittivat keskussairaalasta, ens tiistaina sitte siellä.... silloin jo omien laskujen mukaan 11+3.
 
Onnellista odotusta kaikille ja toivottavasti teillä muilla parempi tuuri kuin meillä. Tänään ultralla nähtiin pieni lyhistynyt alkio, joka ei ollut jaksanut elämään asti. Meillä kun on näin kurja historia, niin laittoivat myös lähetteitä eteenpäin. 5 vuotta oltu yhdessä ja sinä aikana 3 kuollutta. Poistun tästä ryhmästä ja toivon teille muille hurjasti tsemppiä!

Voimia :Heartbigred toivottavasti saatte nyt lähetteiden kautta apua ja pian vauvan syliin asti. Kaikkea hyvää sinne
 
kyllä se kovasti yritti, mutta ei sitä vain saanu näkyviin. Aamulla soittivat keskussairaalasta, ens tiistaina sitte siellä.... silloin jo omien laskujen mukaan 11+3.
Toivotaan että polilla löytäävät pikkusen, minä muitten vaivojen takia kans keskarilla rampannut ja ainakin täällä päin suomea osaaminen siellä ultran käytön suhteen on erilaista kun neuvolassa. Toivotaan et se pikkunen on vaan anturilta piilossa
 
Meillä oli eilen varhaisraskauden ultra ja kylläpä sieltä vaan pieni vauvan alku löytyi ja sykkeetkin. Tosi hurjalta tuntuu tosissaan nämä erot alkukuisten ja loppukuisten välillä. Itse ekan raskauden aikaan kuuluin alkukuun odottajiin ja nyt näihin loppukuisiin. :D ihan jäätävää turvotusta havaittavissa ja selkee vauvapömppö omaan silmään, eikä salassa kyllä onnistu enää pitämään, eli käytännössä kaikki tietää jo tsemppiä muille odottajille ja paljon voimia niille, joilla mennyt kesken tai muita ongelmia ilmennyt :Heartred
 
Mä kävin torstaina NIPT-lääkärillä, halusin tuon kokeen ottaa yksityisellä heti kun mahdollista, ettei tarvitse kärvistellä pidempään. Tällöin tarvitsee vain sitten ultrassa käydä eli se verikoeosio on julkisella turha, kun NIPT kertoo jo samat tarkemmin. Noin viikossa pitäisi tulla tulokset, huimaa :rolleyes: Kävipä myös sellainen, että laskettu aika varhaistui neljällä päivällä. Oma tuntemus oli vahva siitä, että tunsin kiinnittymisen. Varhaisultrassa kuitenkin kätilö väitti, ettei sitä voi tuntea ja kyse on ollut ovulaatiosta. Nyt kuitenkin la on juuri se, mitä omat tuntemukset alun perin kertoivat ja lääkäri sanoi, että hän uskoo, että hyvinkin mahdollisesti olet voinut tuntea kiinnittymisen. Näillä spekseillä mennään nyt siis 10+6 :happy3
 
Takaisin
Top