Tammikuiset 2021

Mä käytän kans Preggersiä. Ne hedelmät on hauskoja :grin


Minäkin käytän preggersiä! Ihan huippu ne hedelmä vertaukset :) Vaikka tää on jo kolmas raskaus, niin odotan kans joka viikko "viikon hedelmää" ja hihkun miehelle "tällä viikolla se on jo luumu!" Ja kaupassa kattelen sit viikon luumuja :grin
 
Noi preggersin hedelmät yms. on tullut itsekin katsottua. Aika hauska tapa konkretisoida kokoa :)
 
Preglife on myös hyvä suomenkielinen raskaussovellus! Se kertoo joka viikko lyhyesti sikiön kehityksestä, eri osiossa äidin kehon muutoksista ja kolmantena on vielä isän/kumppanin osio. Meillä ainakin mies kysy edellisessä raskaudessa monta kertaa viikossa että "mitä se sun sovellus nyt sanoo että mun pitäs tuntee" ja oli vähän pettynyt jos ei ollutkaan vielä vaihtunut uusi viikko laughing6
Tosin oon ite niin kärsimätön että kurkin aina seuraavankin viikon jutut etukäteenlaughing7
Lapsen syntymän jälkeen sillä voi seurata lapsen kehitystä iän mukana ja nyt toista lasta odottavana huomasin että se antaa laittaa rinnakkain uuden raskauden ja edellisen lapsen kehityksen seurannan. Vaihtaa vaan ylhäältä raskaus- tai lapsiosioon.
 
Mä tykkään kans Preglifesta, varsinki just ku siel on sit syntymän jälkee tosi hyvin tietoo lapsen kehitysvaiheista ja vähän selitystä miks lapsi käyttäytyy jossain kehitysvaiheessa tietyllä tavalla. Ja hyviä vinkkejä kans :) Latasin nyt ton Preggerssin, on kyl hauska toi hedelmäjuttu :p
 
Piti nyt itsekin ladata tuo preglife! Ompa ihanan selkeä appi, tykkään. Ei mitään ylimääräsiä.

Nyt menossa 7+1 ja nälkä vaivaa koko ajan mutta vastapainoksi mitään, ei siis mitään tee mieli. Tuntuu että pala nousee kurkkuun aatteli sitten leipää, jogurttia tai hedelmiä iltapalaksi. Ahdistaa vaan kun pakkohan se ois jotain syödä. Mitäs oireilua muilla on?

Onneksi kuulostaisi siltä että jatkossa mieskin pääsisi lääkärikäynneille ja ultraan :gen014 mutta, vielä ei passaa liikaa hypettää ku ei ole meidän neuvolassa vielä ainakaan ohjeistus muuttunut. Mutta positiivisesti ajateltuna, ehkä kaikki on kesälomalla niin kukaan ei oo kerenny päivittää :angelic:
 
Piti nyt itsekin ladata tuo preglife! Ompa ihanan selkeä appi, tykkään. Ei mitään ylimääräsiä.

Nyt menossa 7+1 ja nälkä vaivaa koko ajan mutta vastapainoksi mitään, ei siis mitään tee mieli. Tuntuu että pala nousee kurkkuun aatteli sitten leipää, jogurttia tai hedelmiä iltapalaksi. Ahdistaa vaan kun pakkohan se ois jotain syödä. Mitäs oireilua muilla on?

Onneksi kuulostaisi siltä että jatkossa mieskin pääsisi lääkärikäynneille ja ultraan :gen014 mutta, vielä ei passaa liikaa hypettää ku ei ole meidän neuvolassa vielä ainakaan ohjeistus muuttunut. Mutta positiivisesti ajateltuna, ehkä kaikki on kesälomalla niin kukaan ei oo kerenny päivittää :angelic:

Samaistun tähän olotilaan :meh: viimeviikonlopulla oli jo ihan hyväkin olo ja ajattelin että pahoinvointi alkaa hellittää.. kunnes tulikin eilen illalla takaisin :dead: nälkä vaivaa jatkuvasti ja tosissaan täytyy tarkkaan miettiä mitä pystyy suuhunsa laittamaan. Yleensä se onkin sitten jotakin tosi epäterveellistä minkä saa uppoamaan :bag:
 
Täällä järkystä pahoinvoinnista 5vkoa kärsineenä, nyt alkaa ehkä vihdoin hiukan helpottaa. Pystyy jopa miettimään päivän aikana muutakin kun oksentamista ja makaamaan silmät kiinni, jippii! (Viikkoja on 10+5) Onneksi sai sairaslomaa ja oikeasti pystyy vain lepäämään, sen verran rankkoja viikkoja on ollut. Pahoinvointilääkettäkin muutaman kerran ottanut.

Me käytiin eilen varhaisultrassa miehen kanssa, ja oli se kyllä ihmeellinen näky se pieni olento ja sykkivä sydän, lääkärikin oli ihan innoissaan, kun se pieni liikehti niin paljon! Jopa pienet sormet ja varpaatkin näkyi:Heartred Mitta vastasi justiinsa laskettuja viikkoja. :rolleyes:
 
Mulla on ladattuna tietysti Vau.fi Odotus, Pregnancy+ ja kuukautisia joskus seurasin Flo papilla, niin siinä nyt raskausnäkymä :)
Nyt pääsee ilmeisesti TYKSinkin ultraan saattaja mukaan, jos oikein kuulin.
 
Meillä oli pari päivää pihviä ruokana ja olo oli aika hyvä. Nyt taas alkaa huonoa oloa iskeä. Kallis maku tällä muksulla jo nyt :hilarious: . Mennyt päivät aika haipakkaa. Ensi viikolla mulla jo ultra. Tänään oli verikokeet ja odottelen soittoa tuloksista. Minulla siis kilpirauhasen vajaatoiminta. Koko alkuraskauden joudun käymään verikokeissa 6 viikon välein. Olo on edelleen kohtalainen. Ei hyvä, mutta kohtalainen.
 
Meillä oli pari päivää pihviä ruokana ja olo oli aika hyvä. Nyt taas alkaa huonoa oloa iskeä. Kallis maku tällä muksulla jo nyt :hilarious: . Mennyt päivät aika haipakkaa. Ensi viikolla mulla jo ultra. Tänään oli verikokeet ja odottelen soittoa tuloksista. Minulla siis kilpirauhasen vajaatoiminta. Koko alkuraskauden joudun käymään verikokeissa 6 viikon välein. Olo on edelleen kohtalainen. Ei hyvä, mutta kohtalainen.
Hmm, mulla kans kilpirauhasen vajaatoiminta eikä oo puhuttu mitään verikokeista! Laittoivat vaan reseptin jossa 0,25mg lisätty aiempaan tyroxinannokseen.
 
Hmm, mulla kans kilpirauhasen vajaatoiminta eikä oo puhuttu mitään verikokeista! Laittoivat vaan reseptin jossa 0,25mg lisätty aiempaan tyroxinannokseen.
Mä uskon, että mulla osa seurannasta johtuu mun historiasta. Kaksi viimeistä raskautta on päättyneet sikiön kuolemaan. Viimeisimmän raskauden menetyksen jälkeen mulla oli vielä kilpirauhasessa tulehdus ja arvot oli monta kuukautta sekaisin.
 
Onko muut vielä tuskailleet muuttuneen kehon takia? Itsellä ylimääräisiä kiloja tullut viimeisen vuoden aikana ja nyt raskauden alkaessa tähän lisäksi turvotus ja tuntuu että rinnat on kasvaneet ihan jäätävästi. Olin haaveillu että olis sitten hyvässä kunnossa ennen raskautta, mutta näillä mennään :D tänään kävin pitkästä aikaa kaupoilla ja tarkoitus oli löytää kesävaatteita. Meinas tulla itku pukukopissa :D täytyis keskittyä siihen että muuten kaikki on hyvin ja pääasia että lapsi olis terve :)
 
Ei ole vielä tarvinnut tuskailla kehon kanssa mutta lihominen pelottaa kovasti kun sen kanssa on saanut taistella varsinkin viimevuosina aivan tosissaan. Muutama vuosi sitten todettiin kilpparin vajaatoiminta ja viimevuodesta lihottu 10kg.
 
Onko muut vielä tuskailleet muuttuneen kehon takia? Itsellä ylimääräisiä kiloja tullut viimeisen vuoden aikana ja nyt raskauden alkaessa tähän lisäksi turvotus ja tuntuu että rinnat on kasvaneet ihan jäätävästi. Olin haaveillu että olis sitten hyvässä kunnossa ennen raskautta, mutta näillä mennään :D tänään kävin pitkästä aikaa kaupoilla ja tarkoitus oli löytää kesävaatteita. Meinas tulla itku pukukopissa :D täytyis keskittyä siihen että muuten kaikki on hyvin ja pääasia että lapsi olis terve :)

Tää oli ku mun suusta :grin Viime raskaudesta jäi melkein 10kg ja muutama tuli vielä lisää vauvavuoden aikana. Kuvittelin kans saavani itteeni parempaa kuntoo ennen seuraavaa raskautta, ja sainki tossa keväällä hyvän menon päälle ku aloin tekee hiittejä muutaman kerran viikossa. Sit tuliki yllätysraskaus ja huono oli ja väsymys tehny minkäälaisen liikunnan ihan mahottomaks. Päälle vielä tää jäätävä turvotus ni on kyllä todella vaikee löytää vaatetta missä olis hyvä fiilis :hilarious: No, koitan nyt ajatella kans et näillä mennää nyt, josko tää olo pikkuhiljaa helpottais ja pääsis taas salille tai ees kotijumppia tekee :) Siitä olin kyllä positiivisesti yllättyny ettei paino oo vielä noussu yhtää! :happy:
 
Onko muut vielä tuskailleet muuttuneen kehon takia? Itsellä ylimääräisiä kiloja tullut viimeisen vuoden aikana ja nyt raskauden alkaessa tähän lisäksi turvotus ja tuntuu että rinnat on kasvaneet ihan jäätävästi. Olin haaveillu että olis sitten hyvässä kunnossa ennen raskautta, mutta näillä mennään :D tänään kävin pitkästä aikaa kaupoilla ja tarkoitus oli löytää kesävaatteita. Meinas tulla itku pukukopissa :D täytyis keskittyä siihen että muuten kaikki on hyvin ja pääasia että lapsi olis terve :)

Tämä! Mä yritin kans eilen käydä ettimässä kesävaatteita ja oma koko ei sopinu rintojen kohdalta vaikka muuten menisi. Siis mun rintaliivitkään ei enää meinaa mahtua päälle, vaikken muuten ole lihonut. Maha turpoaa kans hirveesti heti syömisen jälkeen, niin peiliin en viitsi edes kurkata kun ehkä just herätessä :sorry:
 
Hmm, mulla kans kilpirauhasen vajaatoiminta eikä oo puhuttu mitään verikokeista! Laittoivat vaan reseptin jossa 0,25mg lisätty aiempaan tyroxinannokseen.

Mulla lievä vajaatoiminta, mut ei kyllä oo vielä mitään toimenpiteitä aiheuttanut. Nyt ehkä vähän huolettaa oisko pitänyt? Neuvolassa kyllä terkkari sanoi et voi olla et annostus nousee, mutta ymmärsin että se tapahtuis vasta sitten kun lääkäri ehtii verikokeiden tuloksia katsomaan. Tänään just olin verikokeissa, mut olin urpona ottanut lääkkeen normisti aamulla, joten ei muuta kuin toisena päivänä uusiksi siltä osin. :shifty:
 
Hmm, mulla kans kilpirauhasen vajaatoiminta eikä oo puhuttu mitään verikokeista! Laittoivat vaan reseptin jossa 0,25mg lisätty aiempaan tyroxinannokseen.

Mulla kans kilpirauhasen vajaatoiminta ja heti plussattua 25mikrog lisää lääkettä koska tyroksiinin tarve kasvaa ja kilppari labrat otetaan 4-6viikon välein koko raskauden läpi koska jos menee vajaalle vaikuttaa mm. sikiön aivojen kehitykseen. Myöskään tyroksiinin liikasaanti ei oo hyväksi sikiön kehitykselle. Sikiö alkaa tuottaa itse kilpirauhashormonia vasta noin raskauden puolessa välin. :happy:
 
No, ei tässä auta ku toivoa et neuvolassa tietävät mitä tekevät. Mun vajaatoiminta on niin lievää, että arvot on just ja just viiterajojen sisällä. Mutta koska oli raskaushaaveita, lääkäri oli sitä mieltä että on vajausta ja määräsi talvella "junnuannoksen" tyroksiinia (just sen 25 ug). Siitä ei kyllä ollut puhetta että olisi tarvetta nostaa jos raskaudun. Ei auta kuin odotella että saadaan tuo verikoe otettua, ehkä sitä sitten ollaan viisaampia taas.
 
Onkos muilla vatsan turvotusta? Mulla on nyt viikon verran vatsa näyttänyt jo raskaana olevalta/selvästi isommalta, koita tässä nyt salata raskaus töissä vielä muutama viikko.. :woot:
Nyt menossa 8+6, neuvolassa käyty ja odotan kutsua ultraan.
 
Vielä noista kilppari-asioista. Mulle lääkäri sanoi, että tsh ei saa ylittää nyt missään tapauksessa 2,5. Mulla kyllä usein taipuvainen se t4 laahaamaan enemmin perässä ja tsh saattaa mennä kesällä tosi matalaksi. Noh katsotaan mitä arvot on. Mulla on muutama mittari jatkuvasti millä perusteella nään missä mennään. Ja sillä perusteella yleensä säätelen itsekkin lääkitystä. Lääkitys ollut mulla jo 10 vuotta.
 
Takaisin
Top