Tammikuiset 2019

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vaiana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olikos täällä ollut jo keskustelua rautavalmisteista? Suositteluja kaipailisin; obsidan ja retafer ovat tuttuja entuudestaan, mutta ne käyvät vatsaan. Tänään oli neuvola, jossa muuten kaikki ok, mutta hb oli laskenut 117. Kuulemma kannattaisi alkaa jo käyttämään jotain valmistetta.

Omalle vatsalle on sopinut hyvin Ferrodan ja olenkin käyttänyt sitä jo kolmen paketillisen verran. Itsellä noussut sen avulla hb normaalille tasolle.

Mä liputan tuon obsidanin puolesta, jolla oon aina saanut alhaiset hb:n nopeasti nousuun, eikä vatsaoireita. Esikoisesta kokeilin nestemäisenä iron vital f -valmistetta ja se oli ihan yhtä tyhjän kanssa. Ei siis sopinut itselleni ja tuli muistaakseni vatsaoireita.

Mä oon nyt raskauden alus syöny blue ironia joka on nestemäistä, se on kiva ku folaattiki on mukana.

Onko tämä kuinka pahaa?:grin

Ei mun mielestä kovin pahaa, mitä nyt mun suuhun turhan makeaa. Mut sen voi kuulemma sekottaa myös ruuan tai juoman sekaan jos maku meinaa haitata. Mä vetelin sen yleensä ihan suorilta ja appelsiinimehua päälle auttamaan imeytymistä.

Mulla on monivitamiinivalmisteessa mukana rautaa, tosin en tiedä imeytyykö se kunnolla noiden kaikkien muiden vitamiinien kanssa. Keskenmenojen jälkeen käytin kräuterblutsaftia, kun verenhukkaa oli ollut jonkin verran. Se tuntui ainakin itseä piristävän huimasti eikä aiheuttanut minulle mitään vatsaoireita. Käsittääkseni sitä voi käyttää myös raskaana, vaikka onkin yrttivalmiste. Joidenkin mielestä kai maistuu pahalta, minusta oli ihan ok mehun makuista.

Kräuterblutsaft:

Ikävä kuulla, että olet joutunut kärsimään noin monta keskenmenoa. Tsemppiä tähän raskauteen.

Meidän suvussa on perinnöllistä protrombinin geenivirhettä joka tarkoittaa taipumusta verisuonitukoksille. Onko sulla tutkittu sellaista?
Yksi lähisukulainen tutkitutti asian itse kahden keskenmenon jälkeen ja kun hänellä todettiin se niin kaikki me naispuoliset serkut, siskot yms päästiin ilmaiseksi tutkimuksiin. Ne sukulaiset keillä se on, ovat joutuneet piikittämään myös ennen lentomatkoja yms. Kyseinen virhe siirtyy 50% todennäköisyydellä myös äidiltä eteenpäin. Se voi siirtyä myös pojalle mutta poika ei käsittääkseni enää siirrä sitä omille lapsilleen.

Kräuterblutsaft:

Ikävä kuulla, että olet joutunut kärsimään noin monta keskenmenoa. Tsemppiä tähän raskauteen.

Meidän suvussa on perinnöllistä protrombinin geenivirhettä joka tarkoittaa taipumusta verisuonitukoksille. Onko sulla tutkittu sellaista?
Yksi lähisukulainen tutkitutti asian itse kahden keskenmenon jälkeen ja kun hänellä todettiin se niin kaikki me naispuoliset serkut, siskot yms päästiin ilmaiseksi tutkimuksiin. Ne sukulaiset keillä se on, ovat joutuneet piikittämään myös ennen lentomatkoja yms. Kyseinen virhe siirtyy 50% todennäköisyydellä myös äidiltä eteenpäin. Se voi siirtyä myös pojalle mutta poika ei käsittääkseni enää siirrä sitä omille lapsilleen.

Kiitos tsempistä! Minulla ei tutkittu geenivirheitä. Kolmen peräkkäisen keskenmenon jälkeen tehtiin kaikenlaisia verikokeita, mitä siinä tilanteessa yleensä rutiinisti tehdään. Suvussa ei myöskään ole havaittu taipumusta laskimotukoksiin. Itsellänikin löytyi vain jokin häilyvä raja-arvo yhdestä verikokeesta, ja sen perusteella ei vielä voitu tehdä diagnoosia, koska kokeessa voi kai tulla virheellinen tulos esim jos on vähän flunssainen tms. Toinen tarkituskoe olisi ollut 3kk päästä, mutta tulin sitä ennen raskaaksi, ja raskaana sitä testiä ei voi tehdä. Joten lääkkeet määrättiin kait lähinnä varmuuden vuoksi. Siitä konsultoitiin aika monta lääkäriä ja sain kuulla asiasta montakin erilaista mielipidettä (mm. että ei mitään hätää, odottelet vaan normaalisti), ennen kuin "tuomio" napsahti kokeneempien lääkärien suusta.

Löytyikö sinulta Tul84 tuota taipumusta? Ei ilmeisesti?

Kräuterblutsaft:
Äidiltäni ei löytynyt joten mua oli turha testauttaa kun ei lääkärin mukaan voinut siirtyä kuin äidiltä. Äidin viidestä siskosta kahdella tai kolmella oli ja heidän tyttäristään myös noin puolella eli aika tarkkaan 50% oli aina siirtynyt seuraavalle sukupolvelle.

Hei kaikille!

Vasta nyt uskaltauduin mukaan keskusteluihin! Täällä esikoista odotan ja viikkoja kasassa 9+2 ❤️ Olisi kiva jakaa ajatuksia samassa tilanteessa olevien kanssa.
//ylläpito on muokannut viestiä

Last edited by a moderator:
Olipas ihanaa eilen ekaa kertaa kuulla palleron sydänäänet :love017 saatiin kotidopplerilla pienen etsinnän jälkeen vahva syke kuulumaan ja itkuhan siinä pääsi :D millon teillä on alkanut vyötärölinja katoamaan? Mulla alkoi tänään 12. viikko ja kun oon normaalisti ollut tosi hoikkanen, niin vähän meinaa ahdistaa kun maha on niin ison näkönen jo nyt. Tottakai hyväksyn sen että se kasvaa (koska siellä sisällä kasvaa niin suuri ihme!) mutta mulla on nuorempana ollut kehonkuvan kanssa aika isojakin ongelmia, niin tuntuu että nyt kun tälle muuttuvalle keholle ei itse voi mitään niin vähän tuskastuttaa. Pitää varmaan muistaa ottaa neuvolassa puheeksi ens kerralla, että miten näin nopeasti muuttuvan kehon kanssa pääsee sinuiksi :-)

Olipas ihanaa eilen ekaa kertaa kuulla palleron sydänäänet :love017 saatiin kotidopplerilla pienen etsinnän jälkeen vahva syke kuulumaan ja itkuhan siinä pääsi :D millon teillä on alkanut vyötärölinja katoamaan? Mulla alkoi tänään 12. viikko ja kun oon normaalisti ollut tosi hoikkanen, niin vähän meinaa ahdistaa kun maha on niin ison näkönen jo nyt. Tottakai hyväksyn sen että se kasvaa (koska siellä sisällä kasvaa niin suuri ihme!) mutta mulla on nuorempana ollut kehonkuvan kanssa aika isojakin ongelmia, niin tuntuu että nyt kun tälle muuttuvalle keholle ei itse voi mitään niin vähän tuskastuttaa. Pitää varmaan muistaa ottaa neuvolassa puheeksi ens kerralla, että miten näin nopeasti muuttuvan kehon kanssa pääsee sinuiksi :-)

Ihanaa varmasti kuulla sydänäänet [emoji7]

Ihanaa varmasti kuulla sydänäänet [emoji7]
Oli kyllä, varsinkin kun mulla on terveyden kanssa aika isojakin ongelmia (krooninen suolistotulehdus ja ensi kuussa tulossa paksusuolen poistoleikkaus, tehdään kiireellisenä koska olen raskaana) ja oon pelännyt sairauden vaikutusta pikkuiseen. Mutta se on selvästi oikea sinnikko ja pärjäilee ilmeisesti oikein hyvin tuolla vatsan uumenissa! :Heartred

Minäpä poistun täältä ryhmästä :sad001 kirjottelin tonne Doppler ketjuun aiemmin jo huoliani, kun ei oo 1,5vkon löytynyt sydänääniä. Tosin kuultiin juhannusaattona ensimmäisen (ja viimeisen) kerran niin en ihan hirveästi osannut huolestua. Olihan toukka vielä pieni ja Mulla istukka edessä. Eilen siirsin np Ultran vuoksi neuvola aikaa ja samassa kerroin huoleni. Ihana th otti mut melkeen heti ja yritti etsiä 20min tuloksetta. Laittoi päivystyslähetteen tyksiin ultraan ja siellä todettiin että kehitys loppunut jo 8+0. 8+0 kävin Ultrassa missä kaikki "oli hyvin" ja 9+0 kuultiin se syke. Eli on ollut kehittymättä elossa ainakin viikon. Olo on niin tyhjä, eilen tuli 11+0 ja ajatteli että pian riskiviikot ohi "eihän enää mitään voi käydä" miehen kanssa itketty vaan. Nyt tyhjennys kotona.. Ihanaa raskausaikaa teille muille, nauttikaa vaikka olis miten pahaolo ja kiukuttais!:Heartred

Takaisin