Talousasiat

Mä lohduttaisin sillä, että äitiyspäivärahoilla eläminen/pärjääminen on paljon asenteesta kiinni.
Kun on vauvan kanssa kotona, ei sitä rahaa tuhlaakaan samalla tavalla kuin ennen. Päivät täyttyy ihan muusta tekemisestä, kuin kaupoissa pyörimisestä. Ainakin minulla!
Vauvan tullessa taaperoikään, harrastuksia ja tapahtumia on paljon ilmaisia.
Äiti kyllä joutuu tinkimään itsestään, mutta ainakin itse laitan lapsen oman ulkonäön edelle. Tää ei nyt tarkoita sitä ettei saisi liikkua, käydä kampaajalla yms. Ehdottomasti saa ja täytyykin, mutta pakko välillä valita jokin edullisempi keino värjätä ne hiukset...
Tiukkaahan se on, mutta väliaikaista!

Itevoisin väittää että mulle jää enemmän käteen äitiyspäivärahasta mitä tämän hetkisestä palkasta. Bensa on kallista ja työmatka on pitkä,ei täällä millään julkisilla töihin pääse. Ja ruokailu työpäivän aikana myös maksaa! Eli oletan että ei tule suurempia ongelmia rahan kanssa. :) tyydyn ite vähään, en ostele juurikaan vaatteita,enkä muutakaan mut ripsipidennyksiin aion satsata nyt keväällä ja niitä pitää kesän yli. Sen oon ansainnu! ;)

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Tarvikkeet...

Miulla on tainnu mennä kaikkiin lapsentarvikkeisiin vähemmän rahaa kuin monilla näyttää menevän niihin yksiin vaunuihin :grin Tarkkaa summaa en tiedä mutta kaikki yhteensä on tehnyt reilusti alle tonnin (muutama hankinta sitten laskin n. 700€ kaikesta mut siitä puuttuu vielä jonkin verran vaatetta ja sänkyvaatetta).

Babylandin kestovaipat tilasin suoraan Kiinasta, siihen rahaan mihin täällä sais 8 vaippaa sai sieltä tilattuna 20 vaippaa ja 40 imua ja tismalleen sama tuote. Vaunut on puolalaiset, Suomesta tilatut, tosin tavoite olis, että ne jää "parvekevaunuiksi" - auton koppa tuli niiden kanssa. Kantoliinat on Briteistä, imetysliivit Kiinasta, masutuubit Puolasta, harsot Englannista ja pikkuharsot Kiinasta, rintapumppu Englannista. Pinnasänky oli poistomalli Ikeasta 30€. Puunvärinen, niin sen voi sitten vielä maalata tulevaisuudessa jos nuhjaantuu.

Nämä on kaikki shoppailtu uutena, esikoinen tulossa ja toiveissa olisi ainakin kaksi lasta vielä lisää. Niin niille on käyttöä seuraavillakin ja sillä oikeutan tuon uutena ostamisen, kyllä niistä käytettyjä tulee omassa käytössä sitten. Etsin aina edullisinta mutta kuitenkin riittävällä laadulla. Eli joko etsin tietyn merkin edullisimmalla hinnalla (kuten Aventin sähköinen rintapumppu) tai sitten mietin ne ominaisuudet mitä kaipaan ja hankin jonkun ei-minkään-merkkisen ominaisuuksiltaan vastaavan tuotteen (vaunut). Näin olen saanut uutta lähes käytetyn hinnalla.

Vaatteita olen ostanut lähinnä käytettynä isoissa erissä. Mieheni osti exältään nuorimman poikansa vaatteita joista suurin osa 6-12kk ikäiselle. Itse löysin tämän palstan kirpparin kautta huuto.netistä neljällä kympillä ison poikavauvan vaatepaketin, jossa suurin osa vaatteista oli väreiltään neutraaleja. No sit kun ultrassa näytti siltä että sieltä on tulossa äidin pikku prinsessa niin meni kyllä muutama kymppi kaikkeen vaaleanpunaiseen.... :Heartpink

Rahatilanne...

Meillä siis mies otti parahiksi uuden asuntovelan (osti sijoitusasunnon) ja yrityslainan (aloitti uuden yritystoiminnan) ja on palkattomalla virkavapaalla ollut nyt kuukausikaupalla. Joitain satasia on saanut palkkaa kiinteistöhoitohommista joita tekee tuttavalleen. Rahat alkaa olla täysin loppu, onneksi kohta jatkuu taas palkkatyöt. Sit vaan on vielä vähemmän aikaa saada tuota yritystoimintaa tuottavammaksi jne. kun niihin on tarvinnut sijoittaa velkarahan lisäksi aivan älytön määrä aikaa. Varsinkin kun esimerkiksi asuntoja remontoidessa vuokrausta varten ei voi rahalla korvata kiirettä, eli ostaa mitään puolivalmista jne, vaan jokainen remonttitarvike täytyy edullisuuden mukaan punnita tarkkaan.

Periaatteessa jos listaa nuo kiinteistöt ja yritystoiminnat niin varallisuuttahan miehellä on mut ei se rahaksi käänny, päin vastoin pelkkää velkaa josta huolehtia koko ajan ja pakottava tarve saada sijoitukset pysymään edes nollilla eikä tappiolla. Kyllähän se sitten plussalle lopulta jää jos ei tule konkurssia sitä ennen, nyt vaan vie aikaa ja rahaa miljoonasti. Aika ja rahat loppuu auttamatta kesken eikä miehen vakiotyössäkään kuukausipalkka yllä edes keskipalkoille.

Miusta ei oo paljon apua, jäin työttömäksi pian sen jälkeen kun miehen kanssa tavattiin (kun muutin miehen perässä tänne syrjäkylille) ja olen peruspäivärahalla opiskellut uutta ammattia. Eli jään opiskelusta äitiyslomalle. Se hyvä puoli tuossa on, että miun tulot ei juuri tipu äitiyslomalla (siis äitiyspäiväraha on ennen veroja vähemmän kuin mitä nyt tulee peruspäivärahaa käteen, mutta veroton lapsilisä paikkaa niin että käteen jää pari kymppiä vähemmän), ja kun lomarahatkin on laskettu ton työttömyystuen mukaan niin se ei oo monen satasen tiputus kotihoidontuellekaan.

Silti - itse en voi näistä muutamista satasistakaan valittaa. Itse asiassa on kuitenkin ollut varaa ostaa paitsi noi lastentarvikkeet niin pistin juuri uudet paistinpannut ja tehosekoittimen tilaukseen, uus kahvinkeitin piti hommata kun edellinen hajosi jne. ja olen pystynyt ne maksamaan. Nyt viimeisimpänä tilasin vinon pinon luomuruokaa kaappiin, lähinnä jauhoja jne. jotta voin sitten taas jatkossa säästää rahaa ja tehdä leivät sun muutkin itse. Mies ei pyydä minulta elämiseen mitään, eli miun laskut on tasan meidän nettilasku ja miun oma puhelinlasku sekä omat ja lapsen vakuutukset. Mies sanoo että saman tämä talo, sähköt, vedet jne. hänelle maksais olen minä täällä tai en. Toisaalta poden syyllisyyttä siitä, että mies joutuu huolehtimaan nuo kaikki - toisaalta minä huolehdin talosta kun hän on paljon poissa, hänellä on vaatteet puhtaana ja lämmin ruoka pöydässä.

Itelläni on luottokortilla velkaa suunnilleen neljännes miun verottomista vuosituloista :oops: Eikä tosiaankaan mitään säästössä. Nyt oon yrittänyt saada pikkuhiljaa rahaa säästöönkin näistä vähistä ja seuraava projekti on alkaa lyhentää sitä luottokorttivelkaa. Jos kaikki menis hyvin ja sais imetettyä ettei korvikkeisiin mene rahaa niin tässä ois hyvä mahdollisuus lyhentää paljonkin sitä velkaa. Miulla on kyllä vähän shoppailuongelma, kun aiemmin vaan ostelin itselleni kaikkea kivaa niin nykyään addiktiona on enemmän sen "hyvän diilin löytäminen." Se sentään hyvä että turhaa krääsää ei tule ostettua vaan kaikki on tarkkaan harkittua ja tulee oikeasti käyttöön. Onko ihan kaikki tarpeellista, tuskin. Vieläkin voisi varmasti karsia, mutta yritän olla potematta syyllisyyttä esim. uusien myrkyttömien keraamisten pannujen ostosta kun vanhat teflonpannut on pinnaltaan jo aivan pilalla, vaikka niillä "varmasti vielä pärjäisi." Yritän tehdä sellaisia ostoja jotka pidemmällä aikavälillä säästävät rahaa, esim. ostan säilyviä elintarvikkeita ja siivoustarvikkeita isommissa erissä.

Niin ja rakennekynnet miulla on kun oon tehnyt niitä työkseni niin on kamat tallella. Tukan pesen luomupalasaippualla, hiukset leikkaan itse ja vaalennan raidat kaupan värillä, meikkejä tulee enää harvoin käytettyä mut niitä on hienot mineraalimeikit tallessa. Uus ripsari tarttee taas ostaa ku vanhoissa on pöpöjä jo takuulla. Teen hammastahnan ja deodorantin itse, kosteusvoiteena käytän pelkkiä luonnonöljyjä, vaatteita tulee joskus ostettua kyllä mutta vain jos löytää laadukasta edullisesti. Säästelen hyviä "juhlavaatteita" ja kotona on päällä reikäiset vanhat pyjamat ja jumppapaidat. Eli omasta kulutuksestani oon karsinut aika paljon että on varaa käyttää lapseen ja taloudenpitoon. Mutta en koe sitä minään uhrauksena tai rajoituksena vaan nää on tullut vähän itsestään kun on tiukka rahatilanne ja aina sitä miettii että mihin rahojaan kehtaa käyttää.

Ei miulla ois varaa jäädä kotiin...
On ehkä huonoin tekosyy maailmassa. Miulla itelläni siis tosiaankaan ei olis varaa jäädä kotiin eikä edes hankkia lapsia jos kaikkea mittais rahassa. Eri asia on jos ei halua jäädä kotiin, jos uuden auton laina on tärkeämpi kuin se kotona oleminen, jos on asuttava niin kalliisti, ettei yhden ihmisen tuloilla saa asuntolainaa ja laskuja maksettua. Kummasti tässä silti pärjätään ja on tosiaan rahaa "ylimääräiseenkin" kuten uusiin keittiövarusteisiin vaikka kohta kolmen hengen perhe ollaan ja tulot yhteensä alle yhden ihmisen keskipalkan silti. Jokainenhan tekee omat päätöksensä, mut kyl vähän suoraan sanoen vituttaa, kun tyypit joilla on tienestit kolme-neljä kertaa isommat kuin itsellä ja äitiyspäivärahaakin jää käteen yli tuplana sit valittaa ettei niillä oo rahaa jäädä kotiin vaikka ne haluais. Se on ihan yhtä paska syy kuin että "ei oo aikaa läheisille ku pitää olla töissä" jne. Vaikka omaa psyykettähän siinä yritetään suojella kun teeskennellään että se rahan tienaaminen on "pakko" eikä oma valinta lasten ohi. Vaikka ei se miulta oo pois niin mitä tuohon nyt sitten sanoisi näistä lähtökohdista?

Miulla ei siis ole mitään sitä vastaan että ihmiselle työ on tärkein. Jos miullakin olis mieluisa työ josta tienaisin hyvin ni en olis jäämässä kotiin. Ihan pikkulapsen kanssa on toki tärkeää olla kotona, mutta muuten onhan se lapsellekin tärkeää ja hyvä asia nähdä, että äidillä on mieluisaa tekemistä, työ jossa kokee olevansa tärkeä, että äitikin osallistuu perheen elättämiseen (kuten isä kotitöihin) jne. eli miusta on yksinomaan hyvä asia, että äidit palaa töihin jos on työ mihin palata. Mut sitä en ymmärrä et miks pitää itselleen valehdella että "ei ois varaa jäädä kotiin." Kai se on se syyllisyydentunto ja sellainen olo et on jotenkin huonompi äiti kun ei jää. Vaikka samalla lailla se on miulla taas syyllinen olo ja huono omatunto siitä että ei oo töitä ja minkälaisen esimerkin sillä lapsilleni jätän. No, pitäis kai opetella olemaan itselleen armollisempi.

Muokattu viimeksi:
Meillä on periaatteessa toisella varaa olla hoitovapaalla, sillä joka tienaa vähemmän eli miehellä. Mulla on lyhyemmät työpäivät, pitkät lomat jne. Ja kyllä se meillä tuntuu, jos ansiotulot romahtaa. Jos hoitovapaalla nettoaa kymmenesosan normaalituloista, niin ei sillä mm. asuntolainaa (tai edes vuokraa) makseta. Ja meillä tämä on laskettu mun tulojen mukaan, että "pelkästään sillä pärjäisi". Ei mua haittaa palata töihin, kun vauva on se n. 10kk. Ja jos ollaan molemmat töissä, niin katsotaan sitä tilannetta sitten. Se lapsihan ei kärsi mistään järkevästi hänen ikäkaudelleen sopivasta päivähoidosta. (Vanhemman tilanne voi sitten olla vähän eri, kuinka sydän siinä murtuu).

Olen kyllä Elmiinan kanssa täysin eri mieltä, että näitä valintoja tehdään "rahan kiilto silmissä" ja arvotetaan raha lasten ohi. Ei todellakaan. Muutenkin varsinkin toiset äidit (tai jopa lapsettomat) ovat kärkkäitä arvostelemaan toisten valintoja, joista edelleen yksi on kotiäitiyden myytti (imetyksen, kestovaippailun ym. ohella). Että lapsi siitä jotenkin kärsisi, jos ei hoideta kotona kolmevuotiaaksi. Toisten (taloudellisia) tilanteita ei tiedä, jokaisella on mielestäni oikeus jäädä kotiin tai olla jäämättä. Meillä ei hoideta kolmevuotiaaksi ja se on meidän valinta ja sen valinnan takana on taloudelliset seikat. Valitettavasti sitä rahaa tarvitaan. Osalle tekisi taas ihan hyvää lähteä kotoa töihin, kun lastenhoito niin hajottaa pääkoppaa. Tällöin ei myös ole minkäänlaiselle arvostelulle sijaa.

Tulipas tässä itsekin räknättyä että miten paljon sitä saa noihin kamppeisiin menemään. Aika havahduttavaa...

Laitoin just menemään 100 € tilauksen kestovaippamatskuista vaikka mulla on varmaan kuutiometrin verran kirppisvaippoja jo olemassa. Niihin mennyt ehkä se toinen satku jo. Suurin osa on kylläkin ihan nb-kokoa eli aikomuksena olisi tehdä isommallekin käyviä. No joo... Jos ne ikinä edes työstyvät vaipoiksi asti. Tää vaippavuori onkin yhteenlaskettuna melkein suurin menoerä tähän asti.

Vaatteet olen hankkinut kirpparilta, ainoastaan pienen pinkan ostin aleista uutena. Vaatteisiin, koot 56-74, jokunen isompikin, on mennyt kaikenkaikkiaan alle 200 jos olen vielä kärryillä.

Ensileluja löytyy iso laatikollinen käytettynä. Niihin mennyt pari kymppiä.

Tuttipulloja ja rintapumpun+oheissälää ostin käytettynä. Tutit noihin tarvii vielä ostaa.

Vaunut saadaan ilmaiseksi, mutta niihin tarvitsee varmasti jotain varaosia. Myös kaukalo löytyy mieheltä valmiina.

Pinnis ja hoitotaso käytettyinä, yht 70 €.

Sitterin ostin uutena 150 € maksoi.

Hankittavien listalla on vielä patja, patjansuojus, lakanoita, hoitoalusta, amme, tutteja.

Olisikohan tässä lopulta tonnin verran palanut yhteensä sitten kun kaikki nuo on hankittu. Aikamoinen summa kun aattelee vaikka mielestäni oon kaiken saanu tosi edullisesti. Ison osan noista pystyy kyllä aikanaan myymään vielä eteenpäin. Jos jaksaa nähdä sen vaivan.

Miulla on mennyt 600e vaunuihin (sain outletista yli 800e maksavat vaunut aika huimaan hintaan), sitteri maksoi 25e (uusi, senkin löysin yli puolet halvemmalla mitä fyysiset kaupat myy), syöttötuoli 75e (kotimaista käsityötä siksi maksoin enemmän kuin kuvittelin), vaatteisiin mennyt 23e (tokmannin ale<3), potta 4e, kaukalon isofix-telakka 90e (mies pulittaa kaukalon 150e), ja tutteihin, tuttipulloihin, uniriepuihin yms muuhun krääsään mennyt about 40e.
Mähkimisalusen mies osti 20e.

Pinna on miun peruja niin ja amme on kans miun peruja. Äitiyspakkaus on ollut todella hyvä jelppi näin ekan lapsen saajalle.

Niin ja vielä.. pikkuveljen ja omia vaatteita oon saanu mitkä äiti säilyttänyt. :)

Varmaanha jotai unohtu listasta, mut kyl tossa on tonnin iha kepeesti menemään.

Laskin kanssa tossa vähän et paljon mennyt viel kaikkeen niin mukavasti vielä alle 700€ mennään, muutaman bodyn oon uutena ostanut ja rattaat ostettiin uutena aleilla mut muuten ollaan käytetty kirppareita tori.fi ja saatu tutuilta vaatteita. Sitteri, rintapumppu, harsoja ja myöhemmin sitten syöttötuoli on viel ostettavien listalla. Mut nekin meinaan etsii käytettynä/aleista niin säästää. Hurjaltahan summa yksinään kuullostaa mutta kyllä se sisältää paljon tavaraakin..

Ja kotiinjäämisestä.

Mä en todellakaan ole ihminen jolle työ olisi tärkein mutta nyt jo tuntuu siltä että kotona olo ei ole mun juttu. Töissä on kuitenkin kiva käydä hengailemassa, tykkään työporukastani eikä mun työkään nyt ihan kaikista kamalin ole vaikka tosi huonosti palkattu.

Toki aion tehdä päätöksen siitä, missä vaiheessa töihin palaan, sen mukaan miten lapsen kehitys menee. Ajattelin, että sitten kun lapsi jo kävelee hiukan ja kommunikoi jotenkuten olisi sopiva aika. Se olisi varmaan joskus päälle 1 vuotiaana.

Mä varmaan alan tehdä max 80 % työaikaa sitten kun töihin palaan. Työmatkaan menee mulla tunti suuntaansa, miehellä vielä pidempään, niin muuten on vaikea saada hoitopäivän pituutta aisoihin. Meillä onneksi tällaiset järjestelyt onnistuvat helposti.

Tämä sitten näkyy tuloissa, jotka mulla nyt ei muutenkaan päätä huimaa eli töihin paluusta ei välttämättä kauheasti enemmän käteen jää kun ynnää kaikki kulut (hoitomaksut, matkakaulut...). Mutta luulen että molemmille löytyy parempaa virikettä jos lapsi on hoidossa ja tämä mamma töissä. Mutta katsotaan, tuokin on niitä asioita, joita ei tässä vaiheessa voi kovin tarkkaan tietää.

Olen kyllä Elmiinan kanssa täysin eri mieltä, että näitä valintoja tehdään "rahan kiilto silmissä" ja arvotetaan raha lasten ohi. Ei todellakaan.

Luepa tuo minun viestini uudestaan ennen kuin laitat sanoja suuhuni... Eli en tosiaankaan ole sitä mieltä että ihmiset arvostavat rahaa lastensa ohitse vaan on lapsillekin hyvästä nähdä että myös äiti tekee mielekästä työtä, osallistuu perheen elättämiseen jne. :) Mutta se että ei olisi "varaa" jäädä kotiin on mielestäni huono tekosyy, vaan nää valinnat riippuu yleensä jostain ihan muusta. Juuri siitä omasta arvomaailmasta. Ja toistan: En tällä tarkoita, että raha menis lasten ohitse, vaan lähinnä, että lasten etua osataan ajatella myös välillisesti sen oman esimerkin kautta eikä vain sitä välitöntä etua ja mielihyvää, kärjistäen "pakko päivystää lasten kanssa kotona 24h kunnes ne on 18."

Muokkauslisäys: Eli hyvä äiti voi olla monella tapaa, ja pitäis pyrkiä enemmän eroon tuosta omasta riittämättömyyden tunteesta ja sitten sen takia virheellisistä perusteluista. Jokainen tekee mielestään lapsilleen parhaat valinnat ja pitäis olla niistä valinnoistaan rehellinen eikä tuon "huono äiti" mielikuvan mukaan vaan ruikuttaa siitä mitä tekee väärin. Vaan selventää ne todelliset syyt myös itsellensä ja sen positiivisen mielikuvan ja vahvistuksen kautta kertoa itselleen ja muille olevansa hyvä äiti huolehtimalla lastensa ylläpidosta ja olemalla hyvänä esimerkkinä. Tai mitkä ikinä ne todelliset syyt sitten itse kullekin on.

Jaajo, ei noita kannata stressata:), kullakin ajalla on kuitenkin muuttuvat murheensa!
Täytyy sanoa että meillä on ainakin elämänlaatu nykyään huomattavasti parempi kun suhteen alkuvosina kun molemmat tienasi täysillä hyvää palkkaa ja elämiseen ja säästämiseen riitti yllinkyllin- mulla ollut kova kunnianhimo ammatinsuhteen ja sitä suurella ilolla "harrastanutkin" - mutta nyt on niin arvostukset muuttuneet, että pitkinhampain töihin lähden.. ja siitä ristiriitaa koen. toisaalta tykkään siitä ja osaan hommani, mutta yhä suureneva osa itseä kaipaa tehdä jotain ihan muuta. Tähän asti oon tosiaan kiirehtinyt takaisin töihin lapsen ollessa n 11-18kk, omasta halusta ja haasteiden kaipuustani, talouspuoli olisi kyllä kestänyt pidempääkin kotonaoloa. Enkä usko että nyttenkään jäisin kotiin pidemmäksi aikaa josei jotain muuta "ammatinharjoittamista" olisi tilalla. En oo ikinä kokenut "pelkän"lastenhoidon riittävän itselleni kotonaolemiseen. ja se olkoon oma häpeäni - mutta olen kovin onnellinen kun on keinot löytyneet tämänkin asian ratkaiemiseen. Kovin mielelläni kuitenkin lapsianikin kotona hoidan-kun siinä sivussa voin tehdä muutakin!
Kyllä mä koen sen oman ammatin silti tietynlaisena mallina lapsillekin- Äh, elämässä on vaan niin paljon kaikkea hienoa tekemistä, että ihan kaikkea ei kertakaikkiaan pysty samalla sekunnilla hoitaa!

Talouspuoli on mielestäni erittäin toisarvoinen seikka kaikessa tekemisessä - mutta otan kyllä huomioon olevani siitä onnellisessa asemassa että todellisessa puutteessa en ole koskaan joutunut olemaan. oon reissannut paljon kehitysmaissakin ja päällimmäisenä taskuun on jäänyt se ihmisen arvo ja elämänilo jolla ei ole materiaalin kanssa mitään tekemistä - arjentekemisellä (työllä) taas on paljonkin. Täytyy kokea olevansa tärkeä jossain, jollekin - ja se voi olla tosi monenlaista! Sekavaa tekstiä, pahoittelen..

Mie taas oon ollut rahallisesti aina vähän tiukilla, mutta on ollut parempiaki kausia jollon on tätä omaa kotia pystyny "rakentamaan", koska mie oon aina arvostanu, et kodin pitää olla omanlaisensa ja koti jossa viihtyy, mut siihenkin rakentamiseen on menny se 5 vuotta. Mutta hiljaa hyvä tulee :) Mie en oo koskaan saanut, kun kotoani muutin vanhemmiltani rahallista apua, et yksin on joutunut nuoresta pitäen ajattelee noi raha-asiat uusiksi ja järkevästi. Kotona asuessani tietysti tuli saatua kaikkea uutta, kun oon esikoinen, mut sitten isä ei oo saanu rahaa 10-vuoteen mistään eikä kykene töihin niin eivät oo voineet jelppiä hirmusesti, mut vähän kuitenkin.

Sainkin kuulla äidiltä vasta, et miten isä on ylpeä miusta, kun oon pärjännyt omillani, enkä oo apuja pyydellyt enkä oo saanukkaan keltään mitään. En ole tyhjäpää toisinkuin serkkuni joka on ollut aina pappa betalar-omakotitaloista lähtien jne. En oo koskaan edes ajatellut asiaa niin. Oon aina ollu melko itsenäinen ja se on vaan korostunut omillani olemisella.

Tää on yks syy miks mie en oikein tykkää siitä ajatuksesta, jos joudun olemaan miehen rahojen varassa ko oon ollu itsenäinen raha-asioissani. Miullakin on autolainaa 150e ja opintolainaa 100e kuussa, mut opintolainan tauotin jo joulukuussa, et seuraava maksu on tään vuoden lopulla. Eli vuokran ja autolainan jälkee jää se 300-400e muihin laskuihin ja elämiseen :( Mut toivon, että mies sais töitä nii ei oikeesti menis makarooniksi koko touhu. Ja tuo asumistuki on naurettava 27e.. Mitenhä kun vauva syntyy niin on varmaa 50e asumistuki. Että huh huh.

Nyttenkin oon ollut työttömyysrahalla lokakuusta lähtien niin on siitäkin säästöön siirretty vähän ja jos näyttää niin otettu käyttöön. Mie tykkään, et jää siitä vähästäkin edes jotain säästöön.

Kun mies sais ton lopputyönsä tehtyä, sillä on ens kuu viimeinen tukikuukausi, mut sitä ei hirveesti nappaa sen tekeminen.. Mut toivottavasti se tajuais, et me kaikki ollaan samassa veneessä, et minuun ei voi turvautua enää, kun mie hoidan kaikki isommat laskut ja menot, kuten auton!

Mutta en ota stressiä, kun aina on selvitty vaikka on ahdingossa. Stressi vaan pahentaa tilannetta. Se on vaan elettävä päivä kerrallaan...

Ainiin ja nyt työttömyysturvahakemuksen kimppuun jotta porukka saa ens viikollaki syötyy! :p

Last edited by a moderator:
Mä jaksan myös huonosti pelkkää kotona olemista, mutta taloudellisesti se on meille järkevämpää, ettei laiteta lapsia hoitoon. Ja varmaan pelataan noilla hoitovapailla niin, että aina jompikumpi on kotosalla ja toinen töissä. Ja kun oon kotona, niin on kaikenlaista projektia meneillään.

Mulla on mennyt 65 e kaukalo + telakka, 59,90 hoitolaukku, vaatteisiin ehkä n. 200 vähän yli, kun olen alesta jo yhden vedenkestävän toppapuvunkin hommannut ja kunnon talvikengät, sillä näiden lasten kanssa ollaan niin paljon pihalla ja tää pääsee varmaan jo joulukuussa istumaan lumihankeen.. Riippuu kehityksestä ;)

Imetysliiveihin on mennyt: 47,90 oli noi yhdet parhaat mitä virallisesti tulen käyttämään ja sit ehkä kahdet, jos ne mahtuu (12,90 kpl)..
Kestoliivinsuojat 14 e..
Pinnasänky, sitteri, leikkimatto, mobile tuli mieheltä...
Ja mies ostaa ne Hartanin musta-oranssit ihkut vaunut meille, niihin menee 700-800 e..
Äitiysvaatteisiin: housuja alesta 10 e/ 3, äitiyspaitoja muutama hinnaltaan 10-17,90 e..
Äitistakin osti mies, 70 e..
Minä ostin toisen, mikä mahtui alkutalvesta, se menee myös ilman raskauttakin, se oli 35 e..
Äitiysuimapuku 28 e.

En aio surkutella noita menoja, taas eilen puhuttiin toisesta lapsesta, joten kiertoon noi vielä meillä menee ;)

Niin tuohon työelämään paluuseen, et toivon että voisin jäädä kotiin äippäloman jälkeenkin.. Ole hyvä mies, saa hyvä palkkainen työ! :smiley-angelic001

En mitenkää tykkää ideasta, et veisin niin pienen hoitoon. Oonkin pohjimmiltani kotimama :)

Niin ja itelle on myös ollut aina hyvin tärkeää että pärjään omillani, eli on ottanut ja ottaa koville jäädä kotiin "miehen rahoilla." Vaikka periaatteessa en miehen rahoilla ole, hän ei kulujani maksa ja minä kuitenkin maksan yhteisiä kulujakin nettilaskun + molempien ruuat, taloustarvikkeet ja -koneet sekä osan miehen vaatteistakin (kun mies ei osta uusia vaikka tarvitsisikin, jankkaa vaan että kun ei oo ikinä kalsareita kunnes niitä ilmestyy kaappiin kun kyllästyn kuuntelemaan). Toki minulla menee vähemmän rahaa yhteisiin kuluihin kuin miehellä, mutta kun ne tulotkin on puolet pienemmät. Lisäksi autan miestä myös tulonhankinnassa sen minkä pystyn eli hoidan jonkin verran hänelle paperiasioita yms. pikkuasioita mitä kotona voin tehdä. Vaikka mies niistä vastuussa onkin niin autan sen mitä pystyn.

Mie saan yhä edelleen isoäidiltä säännöllisesti rahaa ja äitikin laittaa syntymäpäiväksi, jouluksi jne. rahaa tilille. Mie en niitäkään rahoja haluais ottaa kun "haluan pärjätä omillani" mutta toisaalta, jos he haluaa antaa niin olishan se epäkohteliasta suuttua kun tarkoittavat vain hyvää. Ja tällä hetkellä sekin raha tulee tosiaan tarpeeseen. Pyytänyt en ole mitään paitsi niiden vaunujen osalta ennen joulua toivoin joululahjani rahana että saan sitten osan niistä maksettua. :)

Miulle oli ylipäänsä kova pala ilmoittautua työttömäksi, aiemmin vaikka olen ollut välillä työtön ja koditonkin niin en ole mitään tukia hakenut. Välillä oon asunut puolituntemattomien luona kahden matkalaukun kanssa ja tienannut pimeänä hanttihommilla sen mitä pystyn että saa vuokrat maksettua ja ruuat ostettua. Nyt vaan täällä syrjäkylillä ei oikein ole edes tuota mahdollisuutta niin on ollut pakko työstää näitä omia asenteitaan. Ja tietyllä tavalla miusta tuntuu että tää suomalainen "pärjääminen" on ihan suoraan sanoen kansansairaus eikä -ylpeys. Toivoisin että omilla lapsilla olis pehmeämmät arvot ja he osais ottaa apua vastaan eikä tartteis aina vaan "pärjätä" niinkuin äitinsä ja isänsä.

Miun oli pakko opetella pyytämään apua ku meni työt, asunto ja terveys samalla kertaa. Kunpa miun lasten ei tarvitsisi käydä läpi samaa ennen kuin oppivat... On hienoa olla ylpeä oman elannon hankkimisesta ja tekemisestä ja niin se kuuluu ollakin, en minä halua, että lapset kuvittelee, että kaikki tulee heille valmiina. Ensin vanhemmilta ja sitten valtiolta, ei se niinkään mene, jokainen on oman onnensa seppä. Mutta toisaalta apua pitää osata pyytää ja ottaa vastaan jos sitä oikeasti tarvitsee. Ja parisuhteessakin tehdään molemmat töitä yhteisiä tavoitteita kohtaan niin miunkin pitäis vaan lakata tuntemasta syyllisyyttä siitä, että mies maksaa enemmän. Tavallaan jopa kadehdin niitä, jotka osaa vain tyytyväisenä ottaa kaiken hyödyn muista irti. Siis ei tarkoituksellisen ilkeästi vaan eivät tosiaankan pode syyllisyyttä tai velvollisuudentuntoa mistään, mitä heille annetaan. Itse en meinaa osata ottaa edes omalta mieheltäni mitään vastaan...

Musta olis niin ihana olla vaiks 3 vuotta kotona, mutta tuun saamaan todennäköisesti ihan minimi tuet enkä halua elää miehen siivellä. Toki ei se syy pitäs olla ettei oo varaa jäädä kotiin, mutta jos mies saa 2000€ kuussa ja itse saa minimi tuet ni jossain vaihees se töihin meno tulee pakolliseks. Helsingissä asuminen kun ei ole ilmaista. Kelan laskuril katoin viel ettei olla ees oikeutettuja asumistukiin yms, kun miehel on niin hyvät tulot.

Nyt en ymmärrä, mitä tarkoitat suomalaisella "pärjäämisellä", että se on kansansairaus eikä -ylpeys. Minulle elämässä pärjääminen on sitä, että ottaa itse vastuuta omasta elämästään, tuo täysipainoisesti oman osuutensa niihin etuuksiin, joista niin valitettavan moni nauttii niihin millään lailla osallistumatta.

Tähän väliin on sanottava, että itse en ole saanut mitään valmiina vanhemmiltani tai keneltäkään. Ellei mahdollisuutta käydä lukio, josta aukesi tietysti helpommin ovi yliopistoon, lasketa. Olen itsekin saanut paljon valtiolta "ilmaiseksi" eli yliopistokoulutuksen ja nyt neuvolapalvelut. Nämä asiat ovat sellaisia, joihin mieluusti itseltäkin se reilu 1000e kuussa menee (Niin se on sellainen kuin ansiotulovero eli muuta kuin pimeää tuloa).

Elmiina, et voi sanoa edelleenkään, että ihmisen todelliset syyt lähteä töihin ovat muut kuin taloudelliset, jotkut "omaa psyykettä suojelevat" tms. syyt (tätä kohtaa en edes ymmärrä; ei kaikilla ole välttämättä mitään häikkää omassa psyykeessään...). On vähän eri asia puhua parin sadan euron tiputuksesta tuloissa kuin kahden tuhannen euron tippumisesta. Ymmärtänet tämän, jos joskus ansiotyöhön palaat.

Pehmeitä arvoja voi opettaa lapsille niin monella eri tavalla. Se että eletään kotona kädestä suuhun, jotta voidaan opettaa lapselle sitä, ettei raha ratkaise, on todella huono tekosyy olla kotona, eikä kerryttämässä palkkatuloilla perheen elantoa.

Pärjäämisellä tarkoitan tätä "aina on pärjätty vaikka on pää kainalossa ja jalka poikki, ei tartte auttaa" mentaliteettia joka monella on. Tietynlaista uhriutumista. Ja tietenkin ne syyt mennä töihin takaisin voi olla puhtaan taloudellisia. En tarkoita että sekään olisi mikään ongelma, vaan tämä selittely tyyliin "hyvähän se on siun sanoo, ei miulla ois varaa jäädä kotiin" tai "kyllähän miekin haluaisin, mutta..."

Kuten Kekkonen aikanaan sanoi, kaikki syyt on tekosyitä. Eli jos tarvitsee asiaa itselleen tai muille jollakin tavalla selittelemällä oikeuttaa, niin ei ole niihin omiin syihinsä vielä perehtynyt riittävän syvälle. Ei se tarkoita että on häikkää psyykkeessä, mutta onhan se psyykkinen suojautumiskeino. Jos omat syyt on selvät niitä ei tarvitse eritellä tai puolustella kenellekään. :) Jos taas tuntee tarvetta siihen puolusteluun kannattaa kuunnella omaa sydäntään pidemmälle eikä niinkään selitellä itseään muille. Että ei tartteis esimerkiksi minun sanomisiani ottaa niin henkilökohtaisesti kun en kuitenkaan voi muiden syistä tai selityksistä sanoa mitään.

Ja vielä kun henkilökohtaisuuksiin MammaMaria näet tarpeelliseksi mennä: Olen tehnyt tähän asti kolmea työtä, en ole ollut päivääkään työttömänä, olen maksanut veroni, eläkemaksuni jne. vuosikaupalla ennen kuin minulta loppui yritystoiminta ja murtui olkavarsi. Ja tänne syrjäkylille muutettuani halusin heti opiskelemaan jotta voin taas työllistyä, ja aion jatkaa opintojani jopa äitiysloman aikana jos se on minulle suinkin mahdollista lapsenhoidon ohessa. Eli olen osani maksanut ja tulen maksamaan myös tulevaisuudessa, omana toiveenani on osa-aikainen yrittäjyys jotta voin myös olla lasten kanssa kotona mutta tienata ja maksaa oman osuuteni. :)

Minulla ei ole tarvetta tekosyille, mutta haluan tämän verran tilannettani avata kun nyt näemmä olet päättänyt tulkita nimenomaan minulle osoitettuna viestejäni niin "että eletään kotona kädestä suuhun, jotta voidaan opettaa lapselle sitä, ettei raha ratkaise, on todella huono tekosyy olla kotona." En ymmärrä, miksi juuri minun viestejäni tarvitsee pala palalta eritellä? Eikö me olla tässä oikeasti samaa mieltä - juuri että niillä erilaisilla tekosyillä ei pidä perustella mitään?

Muokattu viimeksi:
Oman mielipiteeni tähän tällään että jokainen tekee,olipa kyse mistä tahansa asiasta,päätöksensä itse. Kenellekään ei ole oikeutta arvostella kenenkään tekemisiä. Jos jollekkin raha on tärkeämpää kuin perhe tai toisinpäin niin se on jokaisen oma asia. Jokaisella saa olla omat mielipiteet asiaan ku asiaan eikä ole sitä yhtä ainoaa oikeaa mielipidettä. Uskon että on oikeasti niitä kellä ei vaan ole varaa jäädä kotiin ja sit on taas niitä turhan ruikuttajia. Jokainen saa tuoda omat mielipiteensä täällä niinku missä tahasa muuallaki esille mutta ketään ei tartte alkaa arvostella eikä tartte alkaa yrittää ettii mikä on oikein mikä väärin-jakoa. Voipi olla että jotaki mulla meni tuossa ohi ja tästä nyt tuli aikaa sekavaa tekstiä mut ei nyt vaan aleta ketään täällä tai muuallakaan arvostelemaan. Ei oo sitä yhtä ainoota oikeeta. :)
Ja vielä lisään että on vielä se välimalliki että sekä perhettä että rahaa arvostaa yhtä paljon ja molemmat on yhtä tärkeitä. Kun annoin alussa ehkä ymmärtää että joko raha tai perhe on tärkein mut on toki se välimalliki! :)

Takaisin