Taidot

Meillä neiti oli saanut jonkinlaisen kohtauksen järjestettyä, kun isä laittoi ostoskoriin rasiallisen viinirypäleitä. Nehän ovat suurinta herkkua, ja olisi pitänyt saada suuhun heti eikä kotona.

Poika on ilmeisesti ruvennut kiinnostumaan eri ruumiinosista entistä enemmän. Tänään hän keksi, että isilläkin on nännit, ja kääntyili sitten minun ja miehen välillä molempien tissejä vuoron perään kurkotellen (napakalla pinsettiotteella, auts!) :grin Varpaat ja korvat ovat myös olleet kiinnostavia, poika vertailee äidin versioita omiinsa :) Tällä hetkellä tutkitaan enemmän sormilla ja vähemmän hampailla, onneksi.

Tämä käveleminen on kyllä aika nasta taito! Poika siirtyy itse kävelemällä paikasta A paikkaan B, ja tänään käveli matolla ympyrää kun ei muuta tekemistä näköjään keksinyt :grin Hyvä tapaa pitää poika kiireisenä ja kuluttaa energiaa :) Pääkään ei kolise enää entiseen malliin, niin pojan voi antaa mennä aika vapaasti- paitsi sain rääpäleen kiinni tänään meidän jyrkistä rappusista jossa oli kovalla vauhdille menossa jo neljännellä rapulla :eek:

On meilläkin löydetty uusia ruumiinosia, vai pitäisikö sanoa ruumiin aukkoja, nimittäin sieraimet. Jep, niihin on kiva esim. juuri ruokaillessa tunkea soseiset sormet ja samalla tuhisuttaa nenää. Nenä Friida sopinee muunkin kuin rään imemiseen... :confused:

Polvella körötys on tällä hetkellä suosiossa suuressa. Jos körötys lakkaa, poika odottaa hetken ja sitten potkaisee pari kertaa siihen malliin vauhtia, että körötyksen pitäisi nyt jatkua! :) Kommunikoimme siis jotenkin keskenämme :p

Meillä poika oppii ilmeisesti uusia taitoja aina useamman samaan syssyyn, ja sitten tulee pitkä tauko että saa odotella, tulisiko jotain uutta. Oppi ryömimään vähän vajaa 7 kk iässä, mutta sitten tulikin hyvin pian perässä konttaaminen, ja samantien kun oli oppinut konttaamaan, niin alkoi nousta tukea vasten seisomaan. Seisomista harjoiteltiin sitten pitkään ensin tuen varassa ja 8 kk kieppeillä seisoi jo tukevasti keskilattiallakin. Sukulaiset jotka näkivät poikaa hokivat että kohta se kävelee kohta se kävelee. No, käveleehän se nyt, elokuun eka päivä eli 9 kk 1vko iässä aloitti. Kävelyn aloittamista seuraavana päivänä oppi taputtamaan käsiä, kun äiti ja isi aina taputtivat, kun otti muutaman askeleen. Sitten poika polleana nousee seisomaan, ottaa pari askelta ja taputtaa että hyvä minä!

Toinen opittu taito tähän 9 kk kohtaan on portaiden nouseminen ja laskeutuminen, mikä kyllä vähän hirvittää äitiä. Meillä on takaovelta kolme rappusta alas, niin niitä konttailee eestaas. Tietenkin mies opetti tämän taidon, itse en olisi edes uskaltanut päästää tuota mönkimään itse rappusiin...

Meillä ei ole rappusia kotona, mutta kyläpaikassa neiti menee kolme porrasta ylös, alaspäin en ole tajunnut edes antaa kokeilla.

Meidän oli pakko laittaa turvaportti yläkertaan meneviin portaisiin kun taannoin yllätin pojan kolmannelta portaalta heilumasta. Olin pari viikkoa sitten miehen siskon perheen luona yökylässä pojan kanssa ja mentiin sitten käymään vähän kaupoilla. Poika oli yhdessä vaatekaupassa semmoisessa lasten leikkinurkkauksessa tämän siskon miehen kanssa. Jossain kohti huomasin että tämä kaksikko kiipeää noin puolivälissä sellaisia loivia kierreportaita yläkertaan. Poika kapusi niin vikkelästi että hetkessä olivat siellä ylhäällä. Piti kyllä kantaa alas sieltä :D

Meilläkään ei ole rappusia, mutta poika kyllä keksii niitä melkein mistä vaan. Esim. koira on hyvä rappunen, jos yrittää kiivetä sohvalle :eek:

Pikkumies on nyt rohkaistunut seisomaan ilman tukea, tosin toistaiseksi enkat taitaa olla 10 sekunnin luokkaa. Se on myös ihan mielentilasta kiinni, useimmiten hengailee ilman tukea silloin kun sattuu huvittamaan, yhtäkkiä vaan päästää irti ja seistä tapittaa ja tekee sitä monta kertaa putkeen. Mutta silloin kun pidät pojasta kiinni ja yritätä päästää irti että "nyt treenataan seisomista" niin eihän se sitten jaksa kiinnostaa yhtään vaan sitä ollaan ihan makaroonina eikä jalat mukamas kanna ollenkaan :D

Tänään yritin tyhjentää astianpesukonetta, ja sain taas innokkaan apurin. Työnsin sen korin sisälle, ja jäin lajittelemaan haarukoita ym. mikä on yleensä onnistunut, neiti on tutkinut luukkua tai protestoinut. Nyt kun käännyin laittamaan sitä haarukkakoria takaisin, niin neiti oli kiivennyt astianpesukoneen luukun päälle, ja oli kovaa kyytiä konttaamassa koneen sisään. O_0 Myöhemmin päivällä katsoin taas hetken muualle, niin neiti istui sohvalla! :o Oli käyttänyt isäänsä kiipeilytelineenä, joten onneksi ei vielä ihan joka kerta onnistu tuossa.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meillä opittiin myös viimeviikolla kiipeämään sohvalle ja sitä tehdään monta kertaa päivässä. Yleensä silloin kun itse istun siellä, mutta myös esim. tänään kun käväisin pikaisesti vessassa ja tulin takaisin niin poika istui sohvalla lego -palikan kanssa ja virnisteli. Onneksi osaa myös laskeutua hienosti peppu edellä kun haluaa alas. Aina vaan ei hahmota sohvan reinoja touhutessaan siellä vaan saattaa istahtaa liian reunalle ja pudota. Meillä muuten myös huomaamattaan saattaa poika seistä ilman tukea, mutta kun yrittää laittaa seisomaan, jalat on spagettia niinkuin Henu kuvaili.

Sori leidit, mutta meidän poika taitaa olla se seuraava Messi :grin Kun poika kävelee ja eteen laittaa jalkapallon niin sitä "potkitaan", eli askel osuu palloon ja pallo siirtyy sen 10cm
:laughing021
Juu, iskä tuli eilen ja heti alkoi futistreenit :laughing021 Kyllä nyt ukko on haljeta ylpeydestä :grin

Meillä seistään just tolleen samaan tapaan kuin mitä Henu ja Antonia kuvaili! Tosin vasta ihan muutama sekunti kerrallaan.

Lisäksi puheen ymmärrys tuntuu kasvaneen, poika tunnistaa jo aika monta leluistaan, kun hänelle niistä puhuu. Nyt on myös ruvettu asettelemaan tavaroita "paikoilleen", eli jos jotain ottaa vaikka lautaselta, niin sen voi kohta laittaa myös takaisin. Toki myös nokkamukin voi tunkea siihen lautaselle :grin Ja lelujen kanssa sama juttu, niitä järjestellään nyt kovasti.

Eilen tuo seisoi pari hetkeä ilman tukea, meinasi muksahtaa, ja suuttui kun otin vastaan. Kiipesi uudestaan sohvalle (mihin me enää nostetaan tavaroita, kun tähän asti on nostettu kirjahyllyyn, ja nyt pääsee sohvan kauttta kaikkeen käsiksi? :eek:). Käveli taaperokärryn kanssa polvillaan ja keittiöjakkaraa rollaattorina käyttäen otti ihan oikeita askelia.

Meillä on miehen kanssa veto sen ensimmäisistä askeleista, mies veikkasi että elokuussa, minä syyskuussa. Pitää ottaa vähintään viisi askelta ilman tukea. Panoksena on suklaata. Aistin häviöni.

No lisätään tämänpäiväinen TAITO tänne..... Oltiin kävelyllä ja poika alkoi vinkumaan rattaissa joissa yleensä viihtyy hyvin. Noh, otettiin rattaista pois ja pidettiin kädestä kiinni että saa kävellä hetken (kädestä pidettiin kiinni koska mua hirvitti se että se pian kaatuu naamalleen asvaltille). Mutta ei jesus f-cking christ mitkä raivarit :confused: Makasi siinä keskellä katua, kiljui naama punaisena, räkäposkella kun halusi ihan itse kävellä eikä kukaan saanut tulla lähellekkään. Siinä poika sitten tepasteli eteenpäin kovin itsevarmasti ja välillä oli mahallaan, mutta eipä tuo haitannut. Tulipahan sitten selväksi mitä meillä on edessäpäin tuon itsepäisen pikkuherran kanssa. Voi luoja..... :confused:

Niih, mitäpäs meillä.. Mies tuossa pojan kuullen aina välillä laulee muokattua versiotaan hepokatti maantiellä poikittain-lastenlaulun kertosäkeestä "jalat vei, jalat vei, jalat taas kerran baariin vei". No, tänään poika sitten alkoi hirveästi huutaa vei vei ja iskähän siinä sitten innostui laulemaan taas tuota kuuluisaa biisiä, pojan hihkuessa täyttä häkää vieressä, että häntä oltiin ymmärretty.

Pyydän jo nyt anteeksi teiltä mahdollisilta tulevaisuuden muskarikavereilta… :oops:

Takaisin