Töissä raskaana

Mites, onkohan mahdollista tehdä osa-aikaisesti työtä ja olla se loppuaika sairauslomalla? On tälle varmaan joku hieno termikin, mutta en vaan saa nyt päähäni. Siis tiedän, että meillä töissä ainakin, tosin ei raskaudesta johtuen, on muutama tekijä tehnyt vajaata viikkoa/vajaita tunteja ja siitä toisesta osasta saanut sairaspäivärahaa....
Tässä ehkä yksi ratkaisu, jota kannattaisi? kysellä, jos töissä haluaa käydä mutta ei ihan täysipäiväisesti tunne jaksavansa..
 
Mä olen ollut saikulla jo kolmatta viikkoa, töissä ei vaan pysty enää olemaan. Tahti on niin kova, että tulee supistuksia ja muutenkin ei vaan jaksa! Neuvolassa sanoivat jo hyvissä ajoin, että äitiysloma on sitä varten, että on hyvässä kunnossa vauvan kanssa, ei sitä, että toipuu rankasta työrupeamasta, eli heti vaan saikuttamaan kun tuntuu ettei jaksa. Ja näin olen tehnyt, ja suosittelen niillekin jotka asian kanssa pähkäilee. Ei ole pakko jaksaa, työt ei siitä lopu vaikka kuinka tekis hikihatussa. Meillä on kuitenkin niin arvokkaat syyt ajatella itseä, että siinä jää kyllä kaikki työpaikat taakse!
 
Kyllä se on juuri näin! Kukaan esimies tai työkaveri ei tule meitä haudalle kiittämään kovasta työtahdista. Joskus on vaan pakko pistää ittensä etusijalle.
 
Mä oon laittanut itselleni tavoitteen että viikolle 30 jos jaksan töissä niin sitten annan periksi jos kroppa sitä vaatii. Nyt vk 24+6 joten vielä olisi reilu kuukausi tohon tavoitteeseen! Mä mieti sitä sairausajan palkkaa et missä vaiheessa se muuttuu kelan sairaspäivärahaksi? Se kun on vähemmän kun sairausajan palkka?
 
Ymmärtääkseni kun työnantaja lakkaa maksamasta palkkaa sairasajalta niin kela maksaa sen jälkeen noin 70% suuruista korvausta. En oo varma onko siinä välissä se 10 päivän karenssi ennen ku kela alkaa korvaamaan. Jos työnantaja ei maksa sairasajalta palkkaa niin ekat 10 päivää on kelalta karenssia ja sen jälkeen saa korvauksia. Näin ainakin mulle asia esitettiin.
 
Kyllä mulla vaan on ihanat työkaverit! Eilen vähän niitten kans juttelin mun tilanteesta niin sain kaikki tiedossa olevat tulevat iltavuorot vaihdettua aamuvuoroiksi niitten kanssa! Mä olen niin kiitollinen :Heartred Melkein kaikkihan meillä töissä on naisia ja itsekin lapsia tehneitä niin ne kyllä ymmärtävät vähän eri tavalla kuin joku viiskymppinen lihava äijä, joka ei tajua mistään mitään muutenkaan... Onhan ne aamuvuorot fyysisesti myös raskaita, mutta mä saan varmasti junailtua nostelut yms niin, että saan tarvittaessa apua. Meillä ei kuitenkaan koskaan aamuvuorossa tarvitse olla yksin työpisteessä, toisin kuin iltavuorossa. Tarvittaessa voin sitten istua kassalla ja pyytää kassavuorolaista tekemään mun duunit. Kassalla olo kun ei ole kuitenkaan se suosituin työtehtävä, niin varmasti saan helposti vaihdettua paikkoja. Pomolta en kerenny ees kysyä lupaa noihin vuoronvaihtoihin (kun oli taas lähteny perjantaina vähän aikasemmin töistä pois) niin se varmaan vetää maanantaina herneet, mutta ainakin mulla on työkavereitten tuki takana! Tuskin sillä on oikeasti mitään syytä valittaa jos se oikein asiaa ajattelee.
 
Kun en muista miten kauan työnantaja maksaa palkkaa, oliskohan 1 kuukauden ja jos saikku jatkuu pidempään niin sitten menee päivärahoille. Siitäkin syystä yritän viel kärvistellä töissä ettei palkka tippuisi vielä,joka penni tarvitaan nyt jotta saan vähän talteen hoitovapaata varten.
Hienoa sapiisakki että sait vuorot vaihdettua :)
 
Mä olin kesällä 6 vk normipalkalla saikulla. Lääkäri sanoi, että 2 kk kohdalla siirtyis päivärahoille. Työnantaja haki musta sairauspäivärahakorvausta ja saikin 2vk katenssin jälkeen jotakin. Mulle kuitenkin maksettiin ihan sama raha tilille.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Onkohan toi tes kohtainen vai ihan yleinen käytäntö? Mä kun olen tosi harvoin pois töistä enkä koskaan oo ollu 3 viikkoa pidempään , viime raskaudessa olin just ton 3 viikkoa saikulla ennen äippälomaa. Ei oo tästä asiasta tietoa eikä kokemusta. Tiedän sen että 10 pvän jälkeen työnantaja saa kelalta korvausta.
 
Miun mielestä se on TES-kohtainen. Meillä esim. menee silleen, että jos on alle 2v ollu töissä niin saa 1kk palkkaa saikkuajalta, jos on 2-4 niin 2kk...ja loppuja en muista :D
 
Jos se menee noin niin sit mul ei oo mitään hätää:) olen ollut samassa firmassa just 10 vuotta :)
 
Eevis: Entisessä työpaikassa ei ajalla ollu väliä, siellä noudatettiin yleistä TES:iä. Ihan sama miten pitkään olit ollu töissä niin parin viikon saikun jälkeen mentiin kelan rahoille. Kannattaa lukea teidän TES :)
 
Niin aionkin :) mut ainakin se 3 viikkoa tuli viimeksi ihan normi liksaa. Ja tarkoitus olisi yrittää jaksaa taas yhtä pitkälle töissä. .tosin nyt on vähän rankempi työ ja pidemmät päivät..saa nähdä miten käy! ei muuta ku TES iä lukemaan:)
 
Keneltä saa sen todistuksen työnantajalle missä kerrotaan äitiysloman pituus ym? Pomo ei osannu sanoa.
 
Palkanlaskentaan raskaustodistus ja kausien pituudet voit katsoa Kelan sivuilta. Mene kohtaan laskurit ja valitse äippävapaa ja syötä lomakkeeseen omat tiedot. Eli laskettuaika, ja koska aloitat äitiysloman jne.
Kun laskuri on laskenut, niin tulostat sivun.
siinä näkyy eri vapaa-kaudet, tukien maksupäivät jne.
 
kuka kuuntelee, lääkärit ei ainakaan! Pari vko sit kävin tk lääkärillä koska selkä niin kipeä antoi HUIMAT 2pv saikkua.. Hammasta purren päätin selvitä tähän päivään koska äippä polilla lääkäri.. Valitin selkäkipua ja supistuksia, sanoi supistusten olevan normaaleja ja selkäkipuun käski vaihtaa "kevyempiin töihin". Tänäänkin sitten työpv:n jälkeen itkua vääntäen kotiin ja en kyennyt mennä illalla kielikurssille jota olin kovasti odottanut(en vaan päässyt liikkeelle).. Harmittaa kun pitää töissä ittesä loppuun väsyttää ja ei sitten muuta pystykkään.. Onneksi oli eilistä ruokaa jääkaapissa!
 
Emciliini tosi kurjaa jos lääkäri on niin nuiva sairaslomissa. Koita sanoo tiukasti et tilanne on se ettet kykene menemään töihin. Selkä sanoo itsensä irti ja kotiin saa tulla itku kurkussa järkyttävissä kivuissa. Sano vaan suoraan ettet pysty. Kipu on liikaa. Ja jos se ei auta niin vaadi toista lääkäriä koska ensimmäinen ei suostu kuuntelemaan. Toivottavasti pääset oikeutetulle saikulle ja lepäämään.
 
täytyy kai vaan varata uusi tk-lääkäri.. Ja myös neuvolassa valittaa ja vaikka vielä työterveydessä jos jostain löytyis joku joka ymmärtää.. Luulis että on riittävät perusteet kun vaikuttaa nukkumiseenkin tämä.. Turhauttavaa, mielelläni olisin töissä ei pysty niin ei pysty
 
Tiiän kokemuksesta et kaikki lääkärit ei ota valitteluja tosissaan. Pitää vaan sanoa ettei kykene *piste*. Kurjaa mutta saikkua pitää joskus vaatimalla vaatia.
 
on ärsyttävää ku oon just sellanen luonne joka ei osaa vaatia ja turhasta en valita et oikeesti aihetta saikulle olisi
 
Takaisin
Top