Töihin vai hoitovapaalle?

Painin pitkään tämän kanssa, että mitä sitten teen kun vanhempainvapaa loppuu. Haluaisin olla kotona mutta kodinhoidontuki on ihan älytön. Just saisin osuuteni asuntovelasta maksettua.. Äitini on eläkkeellä ja ollaan oltu paljon mummulassa. Äitini on lupautunut hoitamaan tyttöä kun palaan itse töihin. Ei tarvitse laittaa vielä vieraaseen paikkaan hoitoon vaan saa olla tutun kanssa kotona.

Omaa mieltä piristi kun löysin kelan sivuilta tietoa joustavasta hoitorahasta ja lyhyemmästä työviikosta. Laskin että siihen pystyisimme, talous ei notkahtais liikaa. Töihin paluu alkoi tuntumaan ihan kivalta. En ole pitkää päivää erossa tytöstä vaan ehdin olla hänen kanssaan hyvin päivisin ja toisaalta kiva päästä vähän kodin ulkopuolelle ja saada muita ajatuksia työasioiden merkeissä. Vielä mietinnässä aloitanko suoraan 6h/päivä vai alkuun vähän lyhyempää ja sitten kesällä vaihtaisi 6h/pvä. Menen aina klo 7 töihin joten puolen päivän jälkeen pääsisi jo kotiin. Lyhennettyä viikkoa voisi tehdä siihen asti kun tyttö täyttää 3v.

Mua hirvittää jo ajatuskin töihin paluusta. Mulla on haaveissa ettei vanhaan työhön tarviis palata, vaan aloittaisinkin opinnot yliopistossa. Tää vaatis vain sen opiskelupaikan... Teen vuorotyötä, joka toinen viikko ma-pe klo 06:00-14:00 ja joka toinen viikko ma-to 14:00-00:00. Muutenkin oon jo kovin kyllästynyt vanhaan työhöni. Sain esikoisen jälkeen varamiespalvelun kautta vakituisen työn paikalliseen tehtaaseen ja sille tielle jäin, koska siellä aita oli matalin. Nykyään koen sen homman liian stressaavaksi sekä henkisesti että fyysisesti. Ei kiitos enää...

Jos mulla olisi jokin ihana työ mihin palata, niin varmasti ajattelisin ihan toisin. Jos pääsen opiskelemaan, niin voi jopa olla mahdotonta lykätä opintojen alkua vuodella tai edes puolella, kun innosta hihkuen olisin aloittamassa jo elokuussa! :grin Mutta jos en nyt pääse sisään, niin jään kotiin ja pyrin kouluun uudelleen vuoden päästä. Ehkä jopa osallistun jollekin kielikurssille kertausmielessä, niin palautuu ruotsi ja englanti vähän mieleen ennen opintoja.

Seuraavan lapsen suhteen on edelleen aika ristiriitaiset fiilikset. Toisaalta kesävauva 2016 ois ihana, mut ei mua ehkä haittais vaikka ikäeroa tulis pari kolmekin vuotta...

Mä meen töihin tammikuussa 2016.
Aion kuitenkin pitää keväällä kertyneet talvilomat eli 2 viikkoa ja olla koko kesän lomalla kesä-heinäkuun, koska myös kesälomaa on sitten kertynyt 8 viikkoa yhteensä tältä ja ensi kesältä.
Toivon myös että joulukuussa tärppäisi niin pääsisin aloittamaan uuden äitiysloman elokuulta. Tällä suunnitelmalla saisin parhaimmillaan pidettyä sijaiseni talossa kirjoilla, koska tarvitsisin tuuraajaa pitkin kevättä ja nyöhemmin syksyllä.
Ajattelin myös alkaa tekemään 30h työviikkoa koska voin :)

Miten teillä on varaa edes harkita kotiin jäämistä. Meillä mies tienaa noin 2500 ja talolainat ym maksussa. Mä saan nyt noin 1200 ja ihan kituuttamista välillä nytkin, vaikka kaikki kiva on karsittu pois. Mä palaan liiton maksamalle koulutusrahalle, joka lähes sama ku mammaraha. Ei ois mitenkään varaa jäädä kodinhoidontuelle :(

Miulla on sellanen tilanne et ku jään hoitovapaalle ni se raha ei riitä ees lainan lyhennykseen, sen takia tarvii jotai satunnaisia työvuoroja tehä et saan asuntolainan maksettuu. Mies lupas hoitaa kaikki muut menot. Ihan perus duunari on mieskii mut se haalii aina kovasti ylityövuoroja ja tekee muita töitä päätyön sivussa :grin (on onneks kuitenkii kotona sen muun ajan) Mies harrastaa osakesijoittamista, eli duunarikin voi rikastua :wink

Muoks. Ei oo VIELÄ rikas mies eli katellaan miten pitkään voin olla kotona.

Hah meillä mies tienaa n. 2000€/kk miinus verot ja mä lähes minimi äippärahan eli n. 610€/kk miinus verot ja me pärjätään oikeinkin hyvin :) Ja ostetaan kaikki siis puoliksi, eli meillä ei ole yhteisiä rahoja konkreettisesti, vaan molemmat kantaa yhteiseen perheeseen kortensa ja sitten on myös omaa rahaa millä ostella :)

Mutta tosiaan töihin palaan sen takia, että saisi vähän lisätienestiä :D Saako kotihoidontukea jos molemmat ovat töissä, mutta lapsi kotona?

Minä ajattelin pitää vuosiloman heti vanhempainvapaan päätyttyä ja mies jää silloin myös isyyslomalle. Isyysloman jälkeen mies palaa töihin ja minä jatkan hoitovapaalla ensi vuoden syksyyn saakka, jolloin miehen olisi tarkoitus jäädä sitten vuorostaan kotiin. Me haettiin asuntolainaan vuoden verran lyhennysvapaata ja yritetään nyt sitten säästellä tulevaa varten. Muuten tämä ei olisi kyllä mahdollista.

Saa kodinhoitotuen jos lapsi on kotona vaikka vanhemmat ois töissä. Vielä on näin, hallitus on just sitäkin muuttamassa...

Minä en voi pitää vuosilomaa vanhempainvapaan jatkeeksi, kun sitä ei voi itse määrätä eli ainoa vaihtoehto jäädä kotihoidontuelle vanhempainvapaan jälkeen eli saa se 2,5 kk riittää ainaki näillä näkymin.
Meillä ihan järkyttävät menot. Lainanlyhennyksiä menee reilu tonni kuussa, vakuutukset, sähkö, vesi, ruokamenot siihen päälle niin ei pari tonnia yleensä riitä, vaikka ei ois mitään ylimääräisiä menoja. Oon myös melko huoleton rahankäyttäjä eli ois rahaa kuinka paljon vaan niin kaikki menee. ;) Periaatteessa pärjätään miehen tuloilla, mutta sitä on oppinu tiettyyn elintasoon niin pitäs rahapussin nyörejä kiristää merkittävästi. Nyt ei tosin enää juuri isompia hankintoja vauvallekaan.
Elättelen vielä toiveita, että mies pystyiski pitään isyysvapaat sit vielä alkuvuodesta ja minä ku jään kesälomalle jo kesäkuusta niin siihen ei montaa kuukautta hoitoa jäis väliin, kun taas lapset sais olla koko kesän kotona. Toisaalta hoidon aloittaminen aina pitkän loman jälkeen voi olla hankalaa...

Meillä melkein sama raha tilanne kuin sinulla NiBaBa ja hyvin on pärjätty :) omakotitaloon muutettiin helmikuun lopussa,mutta lainanmaksuun menee suurinpiirtein sama summa mitä meni vuokralla ollessa,eli ei ole vaikuttanut elämiseen mitenkään. Muuta lainaa ei olekaan asuntolainan lisäksi kun autolainakin on pois maksettu.
Töihin meneminen on vielä kysymysmerkki,sillä vaikka töitä löytyisi,niin voi olla etten ihan heti pääse takaisin työelämään kun voi olla lonkkaleikkaus edessä,kunhan pääsen tuomion kuulemaan.. :| mutta kuten sanoin,että jos on tähänkin asti pärjätty niin varmasti pärjätään jatkossakin jos ei jotain erityisempiä lisäkuluja tule. Himottaisi kyllä töihin mennä,mutta kun jalka ei kestä edes tavan rasitusta niin on ehkä turha haaveilla keittiöhommiin menoa ennen kuin jalkaan kunnossa. Tai sitten on alanvaihto edessä..

Meillä miehen palkasta jää käteen n. 2200eur/kk. Mulle tulee nyt äippärahaa joku 1500 käteen + lapsilisät 200eur... ja sit aikanaan tilanne se et hoitotuki ja lapsilisät 2 mukulasta joku yhteensä 500e. Nyt vuokra 700eur, sit omakotitalossa pikkusen enemmän lainaa maksettava ja tietty sähköö menee enempi, vakuutus ym. Eli tiukilla mennään sitten kun äippäraha vaihtuu hoitotukeen mut pärjättiin esikoltakin omakotitalos joten eiköhän nytkin. Meillä myös jonkin verran säästöjä sitä aikaa varten.

Mä aion muutenkin köyhäksi opiskelijaksi, niin yhtä hyvin voin olla köyhä kotiäitikin :p. Taitaa olla aika lailla sama summa, opiskelijalla kai muutama kymppi jopa vähemmän tukea.

Me ollaan keskusteltu aiheesta miehen kanssa ja mieskin on sitä mieltä että ennemmin köyhäillään kuin että meen kärsimään vanhaan työhöni. Mun koko yleisolemus oli ihan tuskastunut ainakin viimeisen vuoden ennen lomalle jäämistä.

Täälläkään ei siis oo miehellä mitkään jättitulot, ihan perus duunarin tulot.

Kyllähän se on niin, että vähällä pärjää, mutta jos tulee enemmänki niin kaiken saa kyllä tuhlattuaki.
Vaikeita päätöksiä. Ite oon ristiriitaisissa tunnelmissa, mutta tiedän jo ens vuonna kaipaavani töihin ja pidän työstäni ja työpaikastani ja toisaalta kiva, kun lapset saavat olla kotona. Onhan tässä vielä aikaa siihen ja nautin täysillä nyt tästä vaiheesta. Onneksi esikoisen kohdalla meni kaikki niin loistavasti, että luottavaisin mielin aloitan sit työt puolen vuoden kuluttua. Täytyy myöntää, että jos lapsilla ois pidempiä päiviä hoidossa niin jäisin todennäköisesti kotiin vielä ensi syksyyn asti.

Mä sain jatko-opintopaikan eli maisteriopinnot alkaa syyskuun alussa. 60op eli periaattessa ois mahdollista suorittaa vuodessa, mutta realistina oon jo hakenut töistä opintovapaata vuoden 2016 loppuun, eli koitan saada tutkinnon kasaan 1,5 vuodessa. En laita tyttöä hoitoon, vaan mun vanhemmat hoitaa aina kun ollaan lahdessa (missä mun luennot yms) ja stadissa ollessa koitan keskittää opinnot niihin 2x3h viikossa kun kotihoito käy viihdyttämässä Ronjaa ja sit toki toivon että ystävät/kummitädit auttaa kanssa tarvittaessa.

Töihin takas sit 2017 kun Ronja täyttää 2v -mahdollisesti lyhennetyllä viikolla ekat kuukaudet, että hoidossa aloittaminen ei ole niin suuri shokki.

Kiitos :) Taloudellisesti siis tilanne vähän paranee vanhempainvapaasta, kun saan aikuisopintotukea (ei paljon, mutta kuitenkin) mutta jos en ois päässyt opiskelemaan oisin kyllä kituuttanut hoitovapaalla ainakin ensi kesään, niin että tyttö 1,5v hoitoon laitettaessa. Mutta eihän se mitään helppoa elämää ois ollut, ihan naurettavan pieni se kotihoidontuki!

Muokattu viimeksi:
Totta! Mutta täytyy silti todeta ettei tämä systeemi kauheasti kannusta lapsia tekemään, vaikkei niitä toki rahan vuoksi tehdäkään :)

Joo en ymmärrä, että miksi töissä käyminen on jotenkin "parempi", kuin se, että hoitaa lapsia kotonaan. Omasta mielestäni ei tässä elämässä tule tärkeämpää tehtävää kuin äitinä ja vaimona olo, toivottavasti sitten joskus myös mammana olo.. :) Tietysti myös perheen elättäminen kuuluu äitinä olemiseen.

Ei meilläkään "varaa" olisi siihen, että jään kotiin pidemmäksi aikaa, mies maksaa ruuat, lainan, auton, sähkön, vakuutukset, puhelimet ja netin. Minä vastikkeen. Rahaa ei pahemmin muuhun jää, alkuun olin lähössä töihin takaisin jo vuoden alussa, mutta laskeskeltiin, että ens kesään voin pisimmillään olla koton, siis jos ei pikkukakkosta ala kuulua.
Toivottavasti pikkukakkonen ilmoittaisi tulostaan, niin saisin kotona ollessa vietyä loppuun lukion ja sit lähtisin opiskelee, eikä lasten tarttis sit olla kuin max. 6 tuntia päivässä hoidossa.
Jos töihin joutuu lähtee aikaisemmin, joutuu toi pikkumies olemaan jopa kymmenen tunnin päiviä hoidossa, silloin jos ollaan samassa vuorossa :/ Pitkään ja monelta kannalta kaikkea on pohdittu kyllä :)

Takaisin