Ei voi saada kahta tukea samaan aikaan. Sama homma kuin jos liitosta hakee ansisidonnaista. Toinen tuki vähennetään toisesta. Esim jos olen työtön työnhakija ja saan ansiosidonnaista ja olen hakenut kotihoidontukea niin se kh-tuki vähennetään ansiosidonnaisesta jolloin liitosta saan sen erotuksen. Eikähn se mene työmarkkinatuenkin kanssa samoin. Eli jos haet molempia niin kh-tuki vähennetään työmarkkinatuesta ja saat erotuksen. Voi myös tehä niin, että hakee pelkästää työmarkkinatukea/ansiosidonnaista jolloin saa ne kokonaisina.
Työtä hakiessa saat 2-3 kertaa kieltäytyä työstä ennen karenssia (tai ainakin aikaisemmin oli) mutta kun on lapsia niin ei myöskään tarvitse ottaa vastaan työtä, joka alkaa 2 viikon sisällä. Perheellisellä työnhakijalla on oikeis järjestää lapsen hoito ennenkuin työn voi aloittaa.
Esikoisesta minä olin vanhempainvapaan jälkeen työtön työnhakija ja eräs työnantaja soitti minulle ja olisi vaatinut tulemaan sijaitsemaan työntekijäänsä seuraavana päivänä. Ilmoitin etten niin nopeasti saa järjestettyä lapselle hoitopaikka eli en voi ottaa vastaan. Tieto oli mennyt työkkäriin, joka vaati lisäselvityksen minkä takia en työtä ottanut vastaan. Selvitykseen riitti, että lapsellani ei ole vakituista hoitopaikkaa (mitä ei myöskään velvoiteta hakemaan jos sinulla ei ole töitä, tai siis ei voi olettaa että olet kotona työttömänä ja maksat lapsen hoitopaikkaa päiväkodissa) enkä sitä päivässä saa järjestettyä. Se riitti, sen jälkeen mulle ei enää oikeestaa soiteltukkaa lyhyiden ja nopeiden sijaisuuksien takia :)