Töihin vai hoitovapaalle?Vai jotain muuta...

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja @sukki
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
On meillä silti Suomessa aika hyvin asiat, ei tarvitse mennä töihin 2 viikon kuluttua synnytyksestä niinkuin Jenkeissä esim. Mitenhän siellä hoituu äidin toipuminen ja vauvan hoito.. ?

Mullakin on toiveena et voisin olla kotona vielä ainakin ens vuoden loppuun, mut en tiedä onko varaa. Mulla jäi onneks viime kesältä lomat pitämättä kun jouduin saikulle jo reilu kk ennen äitiysloman alkamista, joten ne on jemmassa vielä, samoin tietty ens vuoden lomia kun pitää siihen päälle ni saa kikkailtua jonkin verran. Pitäis tässä vaan ottaa nyt joku kuukausi itteensä niskasta kiinni, elää säästeliäästi ja laskeskella mitkä on menot, mitkä tulot, ja millä määrällä pärjättäis jos esim. ottais sit lyhennysvapaita kuukausia muutaman sinne ens syksylle. Silleen saattais olla varaa viruttaa töihin menoa jonkin verran. Pitäs vaan tosiaan laskee et minkä verran suunnilleen. Harmi vaan kun veronpalautuksetkii taitaa mennä suoraan elämiseen siten ettei niistä kyllä paljon säästöön jää.. :/

Meillä on tässä nyt elelty kolmatta vuotta pelkästään minun tulojen varassa, joten sanomattakin lienee selvää, että töihin on mentävä. Kesän kyllä olen kotona, kun ei opettajan töitä juuri kesällä tehdä. Eli Kiira on noin vuoden ikäinen, kun menee hoitoon. En koe sitä mitenkään kamalana asiana, on mekin veljieni kanssa oltu hoidossa jo pienestä pitäen, ja ihan järkeviä ihmisiä meistä on kasvanut. Lähes aina on tykätty hoidossa olla (poikkeuksena vain yksi viikko, jolloin oma hoitaja oli lomalla ja oltiin "vieraissa") ja silti koettu kyllä saavamme olla tarpeeksi vanhempien kanssa. Toki on hienoa, jos pystyy olemaan lasten kanssa kotona, mutta ei se nyt lapselle niin kamalaa ole, vaikka hoitoon menisikin. Hyvä ystäväni sanoi hyvin viimeksi tavatessamme, että hän kokee hyvänä sen, että on nyt töissä, sillä kotona ollessaan hän on sitten lapsilleen oikeasti läsnä. Ja onhan se niinkin, että ihan eri tavalla sitä arvostaa sitä kotiaikaa, kun on joitakin tunteja muualla. :)

Meillä on tietysti sekin, että Kiiralla (todennäköisesti ainakin) on sitten isosisko hoidossa myös, joten uskon, että se helpottaa myös omaa oloa, kun tietää, ettei tarvitse yksin mennä lapsen hoitoon. Ja Liia nyt on niin reipas muutenkin, että pärjää varmasti. Liiakaan ei ole vielä ollut päivääkään hoidossa, kun minun mentyä töihin jäi isi kotiin vuodeksi. Mutta nyt pitää isin suorittaa ne opintonsa loppuun! Toisaalta lasten hoitopäivät saattavat jäädä varsin lyhyiksikin, kun miehen päivät koulussa eivät välttämättä ole kovin pitkiä eikä joka päivä edes välttämättä ole luentoja. Eivätkä minunkaan työpäivät oman alan töissä ole 8-16. Ihan hyvillä mielin siis itse, vielähän tässä on sinne ensi syksyyn aikaa. :)

Täällä on vissiin raahauduttava töihin kun aika koittaa eli en vissiin mitn hoitovapaata pidä..Isä pitää miun töihin mentyä sen Isä kuukauden vai mikä seon..mut kuitenki töihi on mentävä jos ei satu Lotos voittamaan :D

Kauhiaa miettii jo näitä asioita. Miten voi vauva kasvaa noin nopeeta?? Tuntuu nytkin siltä, ettei oikeen pysty kauheen kauaa erossa oleen. Miten kummassa hänet sit raaskii laittaa toisten hoidettavaks? Ite oon lastenhoitaja,eli tässä on pieni ristiriita... Mä saan palkkaa muitten lasten hoitamisesta ja vien lapseni muitten hoidettavaksi, josta vielä maksan. Mutta oon vakaasti päättäny et vähintään ens vuoden loppuun oon kotona. Tiukkaa tulee olemaan, mutta mä myyn vaikka vaatteet päältäni, että saan nauttia täysillä tästä NIIN pitkään toivotusta lapsesta. <3

Mä haluaisin myös kitkutella (taloudellisesti) kotona ensi vuoden loppuun asti, jotta voitaisiin pikkumiehen kanssa rakentaa turvallista ja säännöllistä arkea alkuun kotona :) tuntuu ihanalta että tietynlaiset rutiinit alkaa muodostua, vaikka toki päivät ovat erilaisia eikä kaikki mene aina kellontarkkaan. Elämä on vain niin paljon helpompaa nyt kun koliikki alkaa olla taaksejäänyttä elämää <3 nautin nyt todella paljon tästä äitiydestä ja ihanasta pojasta joka kasvaa ja oppii koko ajan uusia taitoja.

Mä aion hoitaa lapset kotona.. eli käytetään kaikki hoitovapaat hyväksi. Oon hyvä säästään rahaa ja sukan varressa on lasten kotikasvatusta varten fyffee, joten eiköhän se siitä. Kodinhoidontuki on hirveän mitätön, mutta senkin olen jo suunnitellut ja säästöjä käytän sitten yllättäviin menoihin. Minusta lasten on hyvä kasvaa kotona. Minä ja sisarukset ollaan kasvettu kotona sinne kolmen vanhoiksi ja sitten ollaan oltu perhepäivähoitolassa. Tätä mallia itekin ajatellut.

Alustavasti ollaan miehen kanssa puhuttu, että jäisin kotiin mahdollisimman pitkäksi aikaa. Mahdollisesti jopa hankitaan samaan putkeen toinen, ennen kuin typy täyttää kolme. Jos näyttää siltä, että rahat loppuu niin saatan hakea osa-aikaisia hommia. Sain myös kivasti rahaa säästöön kun myin autoni heti töistä pois jäätyäni.

Mä oisin myyny ton mun koslan jo aikoja sitte mut se on meijän perheen ainut auto mihin mahtuu kaikki samaa aikaa:wink

Täällä todennäköisesti lähdetään töihin heti vanhempainvapaan päätteeksi. Jos aloittaisi osittaisella alkuun. Tosin olen ymmärtänyt ettei siinä ole juuri rahallisesti järkeä? En tiedä, pitää tutkia asiaa vielä. Minäkin ajattelin myydä autoni pois, käytän sitä n. kerran viikossa ja yleensä en
OIKEASTI sitä edes tarvitse. Keskustaan on meiltä n. 3km matkaa ja lähimpään kauppaan alle km. Joten aivan hyvin pärjättäisiin yhdellä autolla.

Mä luultavasti jatkan ens syksynä koulua. Kaks kertaa ku oon sen saman ehtiny alotta ja kummalki kerral homma keskeytyny äitiyslomalle jäännin takia. Nyt ei ehkä enää kehtaa olla sitä kahta tai kahta ja puolta vuotta pois riveistä, vaik raastaa sydäntä se ajatus et noin pienen hoitoo pistäs :smiley-angry017 Mul on Tyynen päivähoitohakemus laukus täytettynä ja huomen pitää käydä viemäs se toimistolle. Samal sanon siel et haluun esikon myös samaan paikkaan.

Kotiin mä todellakii haluisin jäädä...

Mun tarvis vähän vähentää tota autoiluu... Viimeks ajoin lähemmäs 1000km kahdessa, siis KAHDESSA viikossa. Sen siitä saa ku asuu tääl perämettil :D Ja tykkään reissailla vauvan kanssa millon missäkin.

Tietääkö joku eihän se uus laki kotihoidontuesta oo vaan menny läpi? Ku siitä ei oo puhuttu enää uutisissakaan mitään...

Ei se oo vissiin ku esityksessä toistaseks.. mua jännittää kans se, et aikooks helsinki tosiaan leikata kaupunkilisän pois.. vai millä nimellä se ny menee..

Se kotihoidontuki muistaakseen oli tän kuun loppuun mennessä. Kiinnostais kyl itteäkin, tarkotus olis olla kaikki 3 vuotta kotona. Jos siitä riipastaan se vuos pois (miehelle), ni ei meillä ainakaan oo semmoseen varaa. Kitkutteluks menee varmaan muutenki. Vauva ei vaan pysy pienenä kauaa, niin en haluis menettää hetkeekään, jos vaan mahdollista.

Mä en ajele muualle, ku neuvolaan täältä mettästä arkena. Ja varsinkin nyt kun tulee liukkaat. Miehen kanssa mennään, jos mennään kerran viikossa sitten yhdessä ruokakaupoille.
Vihaan vilkasta liikennettä, vihaan tankata, vihaan kaupunkiajeluja.
Tykkään ajaa hiljaisilla syrjäteillä ja lähi kuntien keskustoissa, mutta siihen se jää varsinkin, kun pitäisi peruutella tai ajella vielä vaikeisiin parkkiruutuihin..
Auto on kiva ja sitä on kiva ajaa, kun on sellainen paikka ja aika mistä pidän eli ehkäpä siinä on kans syy miksi en päädy shoppailemaan yksinäni :laughing002
Katsotaan nyt mitä huominen kaupunkireissu tuo tullessaan... :gen113

Mä olen jäämässä kotiin äippäloman jälkeen. Mä tykkään tosi paljon olla lasten kanssa kotona ja mies kun on kiireinen oman yrityksensä kanssa, tämä helpottaa myös hänen työskentelyään. Meidän suunnitelmissa olisi pyöräyttää vielä yksi piltti n.vuoden päästä, mutta saa nähdä onnistuuko se näillä mun viallisilla suvunjatkamisgeeneilläni :)

Mun tulee käytettyä autoa tosi paljon. Miehellä on onneksi työauto, joten mulla on auto aina päivisin käytettävissä. Se on tosi hyvä koska sen verran mettässä asutaan, että muuten en pääsisi mihinkään, lähin bussipysäkki kilometrien päässä. Melkein joka päivä tulee lähdettyä johonkin koska vajaa kolmevuotias neiti pitää huolen, että seinät rupeaa kaatumaan päälle jos kotona ollaan. Eilinen päivä oltiin kotona ja pinnaa kiristää vieläkin :) onneksi huomenna pääsee kiristykset nollaamaan tallille!

Mutta olen samanlainen kuski kuin mirabella, en tykkää kaupunkiajosta. Mitä rauhallisempi tie, sen parempi!

Takaisin