Täysin Rinnoin tai Pullon Pyöritystä

Kirsikka: Meillä annetaan tytölle sekä tissiä että pulloa. Ensin tissit ja sitten pullo ja ihan hyvin pärjätty [:)] Mullahan ei siis tissimaito riitä kasvattamaan neitiä ja saatiin neuvolasta käsky pullolle. Kyllähän se kirpas, mut toisaalta, nyt ku kattoo neitiä joka on ihan tyytyväinen, ni pakko siinä on itteki tyytyväinen olla [:D] Ja voithan sä tehdä esim. silleenkin, et annat ensin tissit ja vaikka vaan 20ml korviketta päälle. Jos se riittää ni hyvä on [:)] Meillä toi neiti vetää vähintää sen 60ml korviketta tissien päälle, että varmasti tunnen oloni riittämättömäks, mutta onneks se on yleensä yötä vasten ku noin käy. Päivisin pyritään pärjäämään vaa mun maidolla.
 
purri ja kirsikka juu eiksookki kumma että pitää murehtia jos ei oma maito riitäkkään. [8|][>:]
vaikka kuitenkin ollaan niinkin fiksuja että osataan antaa korviketta jos tissit pihisee tyhjää.
Eli me tän planeetan älykkäin laji osataan ruokkia lastamme Tissin vajaatoiminnasta huolimatta[:D].
Ja onneksi sitä korviketta on ihan lähikaupasta saatavilla, ennenvanhaan lähettiin imettäjän juttusille
tahi lähimpään vauvautuneeseen taloon vieraalle tissille.
Ja silloinhan koko kylä tuli nauramaan päin naamaa.
Itse kanssa soimasin pitkään kun esikoistani en saanutkaan täys imetettyä
vaikka oma äiti oliki imettänyt melkein koko kylän lapsia kun niin pursusi maitoa.
Mutta nyt kun mietin niin olimpas kuitenkin fiksu ja reipas kun tajusin sitä pulloa antaa
ja vielä justiinsa silloin kun vauvalla oli nälkä!!!!
Rakkauttakin poika sai oksentamiseen asti, lelliskelin ylimääräistä kun tisuhetket jäi vähemmälle
pojasta kasvoi "kaikesta tästä" huolimatta ihana, terve ja tasapainoinen lapsonen.
Joten vaikka onkin täysin mahdotonta olla soimaamatta itseään näissä hormooneissa
niin se pullon antaminenhan on kaikinpuolin vaan positiivinen asia! eiks je!![;)][:D]

vinkkivinkki punnitse vauva ennen ja jälkeen syötön,
silloin saat grammoissa tietää menneen maidon määrän
tosin pitää hankkia kylläkin semmonen vaaka joka näyttää kaikki grammatkin...

Mut ajatus kumman tekstin takana oli [8D], että me ollaan kuitenkin ihan parhaita äitejä,
varsinkin omalle vauvelillemme. (tisseillä tai ilman)[:D][:D]
 
PojanÄiti ja Purri: Juu onhan asia näin mutta nää hormonihirviöt tekee tepposia. Ja onhan tuo esikoinen hyvin kasvanut osittaisimetyksellä myös, joten eiköhän tämäkin. Ja vielä en luovuta, voihan se maito riittääkin vielä jatkossa kunhan jaksaa vain tisutella. Tuota vaakaa olen kans haavellut mutta ehkäpä en sellaista ala hommaamaan, kyllähän lapsi osaa ilmaista ihan itse jos nälkä jää. [;)] Kyllä ois tympiää lähtiä naapuriin lapselle hakemaan tissiä jos omat varastot ei piisaisikaan, että onneksi tuota korviketta saa ihan kaupasta. [:D][;)]

Peukkuja kaikille imetyksen kanssa takkuaville, tiedän tunteen...
 
Kiva että täällä muitakin osittaisimettäjiä [:)]

Purri, meillä tarkoitus tehdä just noin kun kerrot, eli annetaan lisämaitoja pullosta päälle jos vauvalla vielä nälkä imetyksen jälkeen. Tosin syy ei ainakaan vielä ole se ettei vauva saisi multa riittävästi, ja sitä ei varmaan saada koskaan tietääkään riittäisikö pekkä rintamaito kun näin nopeasti mentiin osittaisimetykseen. Syy on on se, että esikoinen vietti rinnalla tuntikausia putkeen, mikä ahdisti mua sekä jumiutti totaalisesti niskan. Nyt yritän, josko voisin tällä systeemillä vähän enemmän itsekin nauttia imetyksestä. Ja onhan siinä sekin, että mies voi tarvittaessa syöttää niin sitä saa lähteä johonkin. Esim. tänään menen esikoisen kanssa taloyhtiön saunavuoroon.

Meille on nyt tullut imetysongelma, jollaista ei esikoisen kanssa ollut. Nimittäin vauva ei välillä huoli rintaa, vaan imaisee suuhun, imee hetken, sylkee sitten ulos ja huutaa! Olen tulkinnut tämän niin, että rinnasta silloin suihkuaa liian kovaa, ja välillä vauva haluasi ihan hiljakseen lutkutella ja harmittaa, kun maitoa tulee niin paljon. Klo 4-6 aamuyöllä oli tosi v-mäistä taistella tän kanssa [:@] En kuitenkaan haluaisi mennä siihenkään että annan pullon jos tissi ei kelpaa, vaan pullo on tarkoitus antaa rintaruokinnan jälkeen viimeiseen nälkään. Onko kellään vinkkejä?
 
Ainomieli: Täällä on yksi "satatonnari" (jos olisin lehmä) - maitoa piisaa putoukseksi asti. Meillä on tullut ongelmaksi kakominen, eli tyttö meinaa välillä hotaista painetta väärään torveen. Isäntä oli kuukkeloinut asiaa ja löytänyt erään suosituksen, jossa tuumattiin, että kannattaisi imettää samasta rinnasta peräkkäin, jolloin maitovirtaus on todennäköisesti pienempää seuraavilla kerroilla. Samoin voi lypsää painetta pois ennakkoon - samalla saa kaappiin pullottelu-varaa isännän syöttöihinkin. Olisiko tästä apua teillä?
 
Maya_L: meillä sama ongelma, maitoa tulee melkoisena suihkuvirtauksena välillä. Valuu suupielistä kaulalle. Sitten yskittää, kun ahmitaan ja sitten tulee pukluna puolet pihalle ja sitten on taasen nälkä. Mielelläni ottaisin kanssa apuja vastaan tähän ongelmaan.
 
Hei tuliskohan multaki sit jo kunnolla maitoa [:-] Ku meiäki neidillä valuu poskia pitkin mun maitoni aina välillä [:-] Mut siis edelleen jatketaan niin, että annetaan pullosta yöllä ja päivisin vain, jos näyttää et on nälkä tissien jälkeen.. Mulla ainaki maidon tulo väheni, kun en muistanu juoda tarpeeks... Et tietty jos sitä haluutte kokeilla, ni anti mennä vaan [;)][:D] Ei ehkä se paras keino kuitenkaa [;)]
 
Heippa!

Anteeksi nyt tulee omaa napaa, silla olen viela ihan pihalla mita palstalla on tapahtunu perjantain jalkeen.

Taalla taistellaan myoskin imetyksen kanssa. Asiat tuntuu kylla ylitsepaasemattoman suurilta univajeessa ja hormooneissa. Sitten kun yrittaa sekoittaa suomen ja jenkkien neuvoja, niin soppa on valmis. Rintaruokintakursseista huolimatta aika hukassa ollaan.

Meilla kaikki naennaisesti alkoi hyvin. Poika osasi imea hyvin tunti sektion jalkeen, kun hoitaja toi ja naytti, etta nain imee. Imi todella tehokkaasti ja sain samantein mustelmaa rintaan.

Taalla kun ilmoittaa rintaruokkivansa, niin sitten rintaruokitaan; ei korviketta. Kolmen tunnin valein piti imettaa yota paivaa. Hoitaja kysyi aina kuinka kauan vauva millakin kerralla imi. Tarkasti pidettiin kirjaa montaka kakkaa ja pissaa loytyi, jolla seurattiin riittavaa maidon saantia. Jokainen hoitaja halusi auttaa imetyksen kanssa, mutta ongelmaksi alkoi muodostua, etta jokaisella hoitsulla oli oma tyyli. Otin kylla kiitollisena vastaa avun, silla minulle oli hankaa loytaa hyvaa asentoa sektiokipujen vuoksi ja muutenkin tunsi olevansa turha, kun sangysta ei paassy lapsensa luoksi, joka itki.

Kaikki sanoi, etta hyva imu pojalla, mutta ei kylla kovin hyvin viihtyny tissilla. Jo toisena yona imettamisesta tuli pelkaa huutoa rinnalla. Pojan kakka ja pissa vaippojen seuraus oli viela kunnossa, mutta vanhemmat jo riekalena vasymyksesta. Me aloimme olla sita mielta, ettei se poika saa mitaan ja siksi on kiukkuinen rinnalla

Sairaalassa oli joka arkiaamu imetyskonsultin pitama rintaruokintaluento ja me kiltisti miehen kanssa osallistuttiin ruokintaongelman takia. Konsultti oli mukava ja jotain jai mieleen. Paivalla sama ihminen piti oikein 'rintaruokintakerhoa'. Olin ainoa osallistuja, joten sain yksityistunnin. Konsulti tarkasti pojan imun ja otteen ja totesi niiden olevan kunnossa ja keskusteltiin siita nouseeko maitoa. Han suotui tarjoamaan pojalle korviketta, etta seuraava imetys olisi mahdollisesti helpompi.

No sitten kun olisi ollut seuraavan imetyksen aika, niin pojan bilirubiimit olivat koholla ja poika keltainen, joten tuli maarays, ensin tissia sitten pulloa. Sama kolmen tunnin valein tahti jatkui edelleen ja vaippojen seuranta. Yokin meni paremmin, kun poika ei enaan nalkaansa huutanut, mutta rinnalla olo oli yhta huutoa edelleen, koska minusta ei irronnottu edelleenkaan tavaraa.

Kotiin lahtoaamuna hoitaja ehdotti minulle pumppaamista 3 tunnin valein vahintaan 15min kerrallaan ja testasinkin sahkoista pumppua. Aamu oli kuitenkin yhta hardellia ja hoitaja ei ehtinyt opastaa tarpeeksi pumppaamisen kanssa. Minulla on myos ostettuna kasikayttoisen pumppu, joten ajatelin pumppavani silla.

Ensimmainen vuorokausi kamppailtiin kotona huudon ja korvikkeen ja huonon pummun takia. Olin tassa vaiheessa aivan rikki ja lastenlaakarikin rupesi olemaan huolissaan meidan syontiongelmista ja siita, etta annamme korviketta.

Sanoin miehelleni, ettei tasta tule mitaan ja tarvisen sahkoisen pumpun, sairaala tarjoaa vuokrauspalvelua ja kavimme sielta vuokraamassa pumpun, kun ei vielakaan maidosta tietoakaan ja neljas paiva menossa. Vuokraamon tati oli myoksin rintaruokintakonsulti ja kun kerroimme miksi tarvitsen pumppua, niin tietysti siina vaiheessa alkoi itku. Yritin englanniksi selittaa itkun seasta jotain ja sain hyvaa neuvontaa kuinka pumppaamalla stimuloin maidontuloa ja kuinka ruokimme ja yritamme imettaa. Helpon pullomaidon takia poika oli muuttunut viela hankalammaksi rinnalla. Pullot heti vaihtoon ja slow flow-tutit niihin, ettei tehda korviketta liian helpoksi ja joutuu tekemaan toita niinkuin rinnallakin.

Nyt kun olen vuorokauden pumpannut, maitoa on alkanut tulemaan ja sain rintakumin kayttoon imetysta helpottamiseksi. Omissa stresseissani olin jo kokanaan unohtanut moisen valineen. Talla hetkella joka toinen imetys sujuu jotenkin ja joka toinen kiukuttelua. Maito on alkanut vihdoin nouseen pumppaamisen ansiosta ja pystyn usein antamaan omaa maitoa korvikkeen sijaan. Saa nahda mita huominen tuo tullessaan....
 
iines: Kurjaa, että siellä(kin) on takkuinen alku..
Mutta siis..ymmärsinkö oikein, että sinulla ei ole vielä maito noussut kunnolla, jonka vuoksi olet pumppaamalla edesauttanut asiaa..
Pystytkö olemaan vauvan kanssa niin, että vauva makaa mahallansa sinun mahan päällä?
Mulla ainakin vaikuttaa, maidontuloon lisäävästi, kun olen ihokontaktissa vauvan kanssa pitkän aikaa..ja tuossa asennossa voin nukkuakkin (loiva puoli-istuva asento) ja vauva voi "nokkia" itsensä päivän mittaan rinnalla, niin usein kuin haluaa...

btw voin vain kuvitella kuinka "sekaisin" sitä menee, kun kahden kulttuurin neuvot ja neuvojat opastavat kilpaa, kun pelkästään yhdessä maassa saa jo ristiriitaisia neuvoja (toisaalta ollaan tunkemassa lisämaitoa heti ja toisaalta ollaan ehdottomia 6 kk:den täysimetyksen kanssa[8|][8|]).


..yritän tällä sanoa, että luota itseesi ja äidinvaistoosi[:)]
 
Kaika: Pumppaamalla nayttaisi lahtevan maidontuotanto kayntiin vihdoinkin. [:)] Nyt voi sitten keskittya syomisongelmiin, kun ruoka edes tulee.
Sairaalassa imettelin ylaosapaljaana, mutta jos pojan laskee rinnalle se potkii suoraan sektiohaavan ylapyolelle, joka tekee todella kipeaa. Syotosta tekee hankalaa juuri madollisten asensentojen vahyys. Taalla ns football hold on se, jota parhaiten pystyn kayttamaan eli lapsi tulee kainalon suunnalta rinnalle. Odotan, etta pystyisin edes makamaan kyljellaan kunnolla. Olisin mukava loikoillen syottaa.
 
Iines76
 
Mä oon nyt vasta sektiohaavan takia alkanut pitämään poikaa rinnan päällä, siis etten syötä häntä siinä vaan pidän muuten vaan. Meillä kanssa potkitaan kovasti.

Sairaalassa syötin kylkimakuulteen niin että poika oli osittain tyynyn päällä mun kainalossa. Ja kun pystyin istumaan niin puoli-istuvassa asennossa imetystyyny sektiohaavan päällä ja poika oli tyynyn päällä perus imetysasennossa. Paras neuvo minkä eräs vanhempi hoitaja antoi että yrittää aina muistaa että on navat vastakkain. Nyt mennään jo ilman tyynyä ja oon oppinu hartiatkin rentouttamaan niin ettei koko aikaa särje enää päätäkään.

Mulla kesti sektion jälkeen 4 pv ennenkö maito nousi tisseihin ja sainkin kolmantena päivän sairaalassa pojalle korviketta kun maitoa ei vaan yksinkertaisesti tullut kun muutama tippa ja kuitenkin poika pissasi ja kakkasi jatkuvasti. Kotona vasta alkoi maitoa tulemaan kun osasin jo vähän rentoutua ja hörppäsin muutaman huikan isännän olutta.

Nyt oon öisin antanut korviketta tissien lisäksi. Poika saattaa parhaillaan tissien lisäksi vetäistä 110 ml lisämaitoa. Kyllähän se alkuun pahalle tuntui lisämaitoa antaa mutta totesin että mä oon vähemmän ressaantunu kun en valvo öisin aamu kolmesta kuuteen ja hyssyttele kiukkuavaa lasta. Ja poika ressaa vähemmän kun saa massun täyteen.
 
iines: Toivottavasti haava paranee pian !
Mä tykkään kans tosta sun käyttämästä asennosta.
Mut lemppari on tossa mahan päällä.
Makuultaan en imetä kuin öisin ja tosi harvoin päivisin, koska meillä on tota suolistokaasua jonkin verran ja haluan suurimman osan syötöistä tehdä vauva edes hieman pystyasennossa.

Minzkuli: Juuri noin, tärkeintä on, että kaikki tyytyväisiä ja että kaikki saa nukutuksi.
Mä kans käyn ostamasa korviketta, jos vauva alkaa useana yönä kiukkuamaan ja olemaan hereillä pitkiä aikoja...
Mä kattelin noita poikien neuvolakortteja ja lueskelin sieltä, että olin antanut nuoremmalle pojalle velliä illalla jo kolmen kuukauden iässä[:D]. Mä muistan vaan, että oli hyvä nukkuja- yli kymmenen tuntia meni 2-3 kuukautisena.[;)]
Mä ihmettelen vaan, mistä nää mun imetysvimmafiilikset oikein on tullut...mä olin selvästi järkevämpi ja käytännöllisempi nuorempana[8D]


Tuo tyttäreni sitten parina edellisenä päivänä tilasi maitoa imemällä tiheästi, mutta nyt kun maitobaari on räjähtämäisillään, nukkuu tilauksen tekijä tyytyväisenä. Ei näin.
 
Kylläpäs nämä imetysjutut on hankalia. Tuolla taas vauva-arjen puolella valittelin meidän ongelmia, kun nyt näyttää kääntyvän siihen, että herra kieltäytyy tissistä ja syö vain pullosta. Sain kyllä imetettyä tunnin nyt ip, mutta sen jälkeen meni 50ml korviketta joten eipä tainnut herra saada ihan tarpeekseen. Noh, kuten täällä todettiin, tärkeää on että kaikki ovat tyytyväisiä ja nukkuvat. Ei ole kiva, jos lapsi raivoaa rinnalla ja äidiltä tulee samalla itku [:(]
 
Onko ihan normia jotta tissit tuntuu tyhjiltä vai loppuuko mun maito vallan? Poika on tissillä päivisin 1-2tunnin välein ja saattaa lussutella tissiä puoli tuntia tai kauemminkin, nukahtaa usein siihen. Olen koittanut pumpata käsikäyttöisellä pumpulla syöttöjen päälle jotta näkisin tuleeko maitoa mutta enpä sieltä juuri mitään saa tulemaan, onko pumppu aivan onneton vai tosiaan loppuuko maito ja poika siksi usein tissillä kun ei saa tarpeekseen? tissillä ollessa poika on aina tyytyväinen eikä ala raivoamaan. Tuntuu jotta itseluottamus loppuu nyt juuri ton maidon tulemisen suhteen... [:(] Öisin kun poika nukkuu ekan unipätkän noin 4-5tuntia kerralla (saa yöksi lisämaitoa) niin silloin rinnat tuntuu täydemmiltä kun syöttöväli pidempi... Voi miksi tää on niin vaikeaa vai teenkö mä tästä vaikiaa...[&:][:(][&o][8|]
 
Kirsikka86: mun tissit tuntuu hieman keventyvan, kun poika on syony kunnolla, mutta ei tyhjilta. Mulla oli pahat ongelmat maidonnousun kanssa, mutta nyt sita tuntuu tulevan ihan ok. Sain siis pumppaamalla maidon vihdoin 6 pv tulemaan. Piti pumpata 15min 3h valein 24h/vrk, mutta se toimi. En pumppaillu kuin puoltoista vuorokautta ja nyt pumppu on jaany.

Nyt poika ite hoitaa rintojen aktivoinnin, kun syo 3h valein. Mietin just, etta taalla pidetaan todella tarkeana, etta yosyotetaankin 3h valein ensimmaiset viikot, etta saadaan maidontuotanto aktivoitua kunnolla. Jos energiat mitenkaan riittaa, niin sitahan vois kokeilla syottaa 3h valein, silla paremmin se lapsi aktivoi maidontuotantoa kuin pumppu.

Se voi kylla olla rankkaa kokeilla. Taalla ite mennaan noin max 5-6h unilla yossa ja ollaan aika kuolleita, mutta nyt ongelmat on pikkusen pahat ilmavaivat, ettei se saa nukuttua.[&:][:o]

Tsemppia kuitenkin kauheesti, yritetaan luottaa itseemme. Niin kuin Kaika aina positiivisesti totee.[:)]
 
Löysinkin eilen hyvän sivuston josta löysin hyvää tietoa joka auttoi ongelmissa joten eiköhän se tästä taas. [;)] http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=section&id=9&Itemid=165
 
Eilen tuli todistettua sekin, että jos jättää syömisen liian vähälle (tai siis skippaa 3 ateriaa lounas, välipala, päivällinen [&:]), ei maitoakaan nouse tarpeeksi..

No, nyt sekin on kokeiltu, eipä tarvitse enää unohtaa syödä.
 
Kiitos ja ylitys PojanÄiteelle!!! Kävin aamulla ostamassa apteekista tuota Lasinohia ja tämän päivän käyttänyt ja nänni kivuista ei tietoakaan!!! Olet maailman paras! Nytkin vain odotan että pojalla olisi nälkä että pääsisi syöttämään.. ja tuleva yökin on varmasti mukava kun ei satu..[:D][:D][:D]
 
raizki No heheeei!!! Glad to be at service! [:D][:D]
loistohomma että tisut voi paremmin (lause jota en ihan heti kuvitellut sanovani...[8|])!!!
Oikein nännikästä yötä teille molemmille.[8D]
 
Argh,
Täällä on kanssa tissikipuiltu ilta.. Mulla vaan särkee oikeaa tissiä kyljen puolelta. Ihan kun joku tunkis puukkoa sinne. Kävin saunassa, ja kuumalla suihkulla haudoin. Ja vielä kaurapussilla. Maitoa kyllä tulee mut kipu on aika järkky. Oli pakko vaihtaa imetysliivit vanhaan toppiin. Katsotaan koska kaikki lainehtii maitoa kun eipä nää liivinsuojukset tässä lärpäkkeessä paljoa auta. Toivottavasti menee ohi ettei tartte lekuriin lähteä. [:@]
 
Takaisin
Top