Täysin Rinnoin tai Pullon Pyöritystä

Keskustelun 'Laskettu aika syyskuussa 2010' aloitti Mamma_76, 8 syys 2010.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | Top 100
  1. Kaika Rakastunut foorumiin

Meillä imetään just toi 10-15 min ja silloin kun tilausta laitetaan sisään, imetään useammin, mutta aina sen n. 10 min.

Mulla on tulossa marraskuun loppupuolella illanistujaiset ystävien kanssa ja olen odottanut sitä kuin kuuta nousevaa, mutta pikkasen ärsyttää, kun saa tän maitomeiningin toimivaksi, joudun nyt sitten pumppailemaan pakkaseen maitoa, jos mielin 100% rintamaidolla mennä mahd. pitkään...[8|]
    Tää meno siis selainen, että alkuillasta lähden ja tulen vasta seuraavana aamuna- kääks.

Ajattelin kyllä käydä ostamassa korviketta ihan varmuudeksi kaappiin- eihän sitä koskaan tiedä [:-]
  2. ainomieli Aloittelija

Vähän epäilen tuota 8 minuutin juttua, meillä nimittäin vauva imee tuttipulloakin 30min (siinä on kyllä pienen virtauksen tutti...)
  3. *uninen* Peruskäyttäjä

Meilläkin siis imetään rakkautta todella runsaasti, imetys kestää ikuisuuden. Joka kerta poika nukahtaa suunnilleen samantien ja sitä joutuu koko ajan herättelee.
    Olen ihan onneissani että tällä kertaa imetys sujuu sillä esikoisen kanssa imetys meni ihan persiilleen mutta että nyt sitten pitäisi olla melkein 24/7 pitäisi tississä olla kiinni niin on sekin aika rasittavaa. Olen kyllä aika paljon nyt antanut olla tissillä sillä muatuo vauvanpainon nousu hieman ahdistaa sillä tuntuu että se ei saa panoa lisää ollenkaan. Lähdettiin kättäriltä 30.9. jolloin paino oli 3945g (synt. 3930g) ja maanantaina 4.10. paino oli sama kuin kotiutuessa. Maanantaina tosi on nouvola että sittenhän se selviää miten tuo paino on kehittynyt.
  4. Kirsikka86 Peruskäyttäjä

täällä piti äsken taas "sortua" pulloon, kolmas päivä pojalla menossa kun ei muualla ole hyvä kuin tissillä. Nukahtaa siihen ja kun ottaa pois ja laskee alas sylistä alkaa huuto ja hiljenee vasta kun saa tissin suuhun. Nyt poika nukkuu tyytyväisenä ja äiti itkee kun ei ymmärrä.... Miks on tyytyväinen tissillä ellei sieltä kerran maitoa tarpeeksi tule, koska eihän poika heräilisi heti huutamaan kun ottaa pois ja kun saa pullosta korviketta nukahtaa tyytyväisenä omaan sänkyyn... Musta tulee hermoraunio! [:(]
    Ja tuntuu että oon niin tiukilla kun isäntä tekee 12tuntista päivää ja kun illasta kotiutuu istuu koneella, syö, käy pesulla ja menee nukkumaan jotta jaksaa taas töihin aamulla...eli tuki ja turva on vähän hakusessa. Teen päivisin ruoan kaks kertaa ja kiitosta ei heru vaikka ruoka valmiina kun isänät töistä tulee, syö vain ja astiat ja kaikki jää siihen...eikö ton ikäsen ihmisen pitäis jo itekkin tajuta ettei tarvis sanoa...mä kun teen mieluimmin ite kuin käsken toista ellei ite ymmärrä.
    No joo nää on taas näitä huonoja päiviä, eiköhän tää tästä taas lähde nousuun...
  5. Thilduska Tuttu foorumilla

Tosiaan tuo 8min on vaan keskimäärin eli toisilla vauvoilla menee pitempään ja toisilla lyhyempään, että saa vatsansa täyteen. Ja luulisin, että pullosta tulee eritavalla maitoa kuin tissistä. Meillä tosin juodaan pullokin siihen 10min, kun sellainen imuhirmu ja kun pumppaan käsipumpulla, niin saan sen 100ml myös tulemaan siihen 10min.

Kirsikka: tsemppiä kodista huolehtimiseen. Itse oon siirtynyt sellaiseen ratkaisuun, että teen joka toinen päivä ruokaa, ison satsin makaronilaatikkoa, riisikanapaistosta uunissa tms.. Toinen ateria päivässä on valmisruokaa, kun ei vaan jaksa tehdä aina itse. Iso kiitos meille, että jaksetaan[;)] Ollaan me aika koneita, kun saadaan tää arki pyöriin[:)]
  6. *uninen* Peruskäyttäjä

kirsikka meilläon samatuon tissin kanssa, tosin olen varma että minulta tulee maitoa tarpeeksi ja huuto johtuu siitä että tahtoisi vaan olla äitin tississä kiinni sen takia että siinä on niin hyvä olla. Olen nyt pari kertaa antanut pojan hetken raivota rauhassa sillä en halua että se oppii öisin tississä roikkumiseen, hetken on raivonnut ja sitten hyväksynyt tutin ja ruvennut nukkumaan. Siitä että on syönyt tarpeeksi olen varma sillä tuskin muuten nukkuisi yöllä 5-6h putkia eli herää vain kerran yössä syömään.
  7. Mamma_76 Tuttu foorumilla

WHAT!
    Mulla on sellanen info annettu sairaalassa jo, että n.8-10min päästä alkaa tulemaan vasta se täyttävä maito, ensin tulee ravitseva.
     Eli n.15 min ekalla tissillä, ja sit toisella niin kauan kun vauva jaksaa. Seuraava tissitys aloitetaan sillä samalla mihin jääty, jos on kestänyt vähemmän aikaa kuin 15min.
    Nyt meillä syödään n.3-4 tunnin välein yöllä,illasta useammin ja vähemmän aikaa,ns.tankkausta yön pitempiin unijaksoihin.
  8. Kaika Rakastunut foorumiin

Ajatella, kuinka monenlaisia neuvoja me saadaan ja kaikki asutaan Suomessa..
    Mitenkäs iines, minkälaisia neuvoja sä olet saanut siellä kaukomailla näiden kotimaisten lisäksi?

Mä teen sillä tavalla, että kun on tiheän imun päivä, annan samasta tissistä n. 3:n tunnin ajan ja sitten vasta vaihdan tissiä.
    Muuten jos imee sen 3-5 tunnin välein syötän yhdestä rinnasta sen 10-15 min ja vielä ei ole halunnut jatkaa toiseen vaan on itse lopettanut noissa aikarajoissa imemisen.
    Katsotaan, koska heruminen alkaa olemaan sen verran vähäistä, että tarvitsee toisenkin rinnan samalla syötöllä[:)].

..olisi kiva jos olisi tarkka vaaka kotona, niin voisi punnata, paljonko vauva noin keskimäärin syö/imetys..

Mä pumppasin 75 ml maitoa, kun tänään on poikien halu isältä ja heti perään fudistreenit.
    Saas nähdä mieten isukki pärjää...tai siis pärjäähän tuo, kun minä olen pois neuvojeni kanssa[;)].

Lohdutuksen sana: Eiköhän me äidit tehdä asiat oikein, kun vauvatkin noin hienosti kasvavat[:D][:D].
  9. Thilduska Tuttu foorumilla

Mä imetän kanssa vaan toisen rinnan kerrallaan, jos oikein paljon heruu, niin joskus pari kertaa peräkkäin toisesta. Pikkuinen siis itse lopettaa tisun imemisen siinä 15min, eikä sinne suuhun saa sitä enää sitten kun hän on kylläinen. Oon kyllä koittanut ja pää kääntyy rivaksti pois ja huulet on tiukasti yhdessä[:D] Muutaman kerran, kun on yöllä jäänyt hereille, niin selvästi jäänyt vielä nälkäiseksi, niin silloin oon antanut neidin vielä jatkaa toisella tissillä, silloin varmaan siis tullut siitä ensimmäisestä liian vähän maitoa.

Kaika: näinhän se on, että pääasia on tyytyväinen ja kasvava lapsi, silloin ei voi tehdä asiaa väärin. Tapoja on varmasti yhtä paljon kuin äitejäkin[;)]
  10. iines76 Aloittelija

Heipsis!

Meidan saamat amerikan ohjeet on, etta alkuun ekat viikot pitaa syottaa 8-12 kertaa vuorokaudessa. Yollakaan ei saa nukkua yli 4h, vaan pitaa herattaa syomaan. Suositellaan, etta syottaa molemmista rinnoista yhdella syotolla, mutta toista rintaa ei tarvitse syoda, riittaa etta tarjotaan. Nain varmistetaan, etta saa varmasti tarpeeksi. Kun kunnon maidontuotanto on varmistettu siirrytaan enemman vauvan tahtiseen syomiseen. Rinnalla olemiseen ei ole tullu aikarajoituksia, mutta oppaassa on arvio, etta vauva syo noin 15-30 yhteensa, mutta tuo asia minusta on varmasti maidon tulosta ja vauvan virkeydesta riippuvainen. Jossain oli etta jos syo vahemman kuin 10 tai yli 50 min tai nukkuu liian pitkaan, niin voi olla merkkeja, ettei saa tarpeeksi maitoa. 6-8 viikkoon mennessa vauva on luonut omat imurytminsa. Kuitenin jos paino nousee ja tarpeeksi tavaraa tulee lapi, niin ei syyta huoleen. [:)]

Meidan poika on tosi torkkuvainen rinnalla. Jaksaa imea hereilla vaan muutaman minuutin ja sitten loppu aika on herattelya. 2vk laakarissa paino ei ollu viela noussu syntyma painoon, vahan viela uupui. [:(] Lastenlaakari ei kylla viela ollut huolissaan. Itse olen enemmakin, kun seuraava laakari on vasta 2kk iassa. Onneksi vaipasta loytyy usein tavaraa, joten ehka pojalla on vain isansa aineenvaihdunta.[;)]
  11. ainomieli Aloittelija

Sanon että aika hanurista kun imetykseen saa niin huonosti ohjeita ja ristiriitaista on tieto. Ja sitten äitejä syyllistetään ja vaikka mitä, vaikka kaikki tsemppaa ja yrittää niin hyvin kuin pystyy. Mä oon "parhaimmat" imetysohjeet saanut kuuskymppisiltä ukoilta esikoisen aikana. Toinen (hieroja) totesi "voi lapsi parka" kun kerroin lopettaneeni imetyksen, ja toinen, reumalääkäri, sanoi "että eikö pitäisi imettää 6 kk". Sanon vaan että eipä ole niiden ukkojen tisseillä yhtään vauvaa roikkunut, joten ukot ainakin pysykööt hiljaa.

Hoh, tulipas tuohtunut puheenvuoro. Noh, ehkä olen pahoillani kun tänäänkin mulle kommentoitiin imetyksen lopettamista, että "toivottavasti lapsesta ei tule kovin allerginen" [8|] Pitäisi osata suhtautua, mutta kun sitä näissä hormooneissaan on kuiteski aika herkkä...

Tsemppiä hurjasti kaikille imettäville ja ei-imettäville, me kaikki yritetään parhaamme ja se riittää!
  12. PojanÄiti Tuttu foorumilla

Joo en kyllä ymmärrä tuota pulloruokinnan dissaus meininkiä!!!
    Aina löytyy joku joka tietää sanoa että se olisi muka huonosta
    ja lapsi vähintään kasvaa kieroon kun pulloa saa.
    Sama, en jaksa niitä täys imettäjiä jotka on "meitä kaikkia parempia ihmisiä". pah!
    Tosiaan kaikki parhaamme tässä tehdään, mentiin sitten millä tyylillä tahansa.
    Tissi/pullo, sama treeni, eri verkkarit!!!!

Onneksi meillä täällä on varsin suvaitsevainen ilmapiiri ja viksuja immeisiä, ME LIKE!!!

tsempit kaikille maitoa lapselleen antaville äiteille!!!
  13. Kirsikka86 Peruskäyttäjä

Meitsi sai tänään kans kauheen hormooni raivarin kun mun mummu tuli myös tänään vanhempieni mukana meille ja hän on sellainen "valittaja" luonne. Eli kun meidän poika nyt on tissi-riippuvainen ja mahavaivojen kanssa tyytyy vain siihen eikä muut keinot auta niin mummuni sitten hoki koko ajan jotta ei se sun maito riitä kun kerta aina huutaa ja kun nukkuu niin vähän kerrallansa. No mulla meni sitten totaalisesti hermo ja annoin pojalle korviketta jotta mummu olis hiljaa...poika söi tyytyväisenä ja pian alkoi puklailu eli itku ei ollut nälkää vaan vatsavaivoja koska pian alkoi kova pörinä ja poitsu sai kakkattua kunnolla(tiistaina viimeks vatsa toiminut). Eli kun muutenkin olen herkkä tämän imettämisen kanssa ja tunteet vetää vuoristorataa niin enään en yksinkertaisesti kestänyt... Nyt poika nukkuu sitten ja saas nähdä millä saan hereille kun korvikkeen annon jälkeen yleensä nukkuu pitkän pätkän ku ei sitä nälän tunnetta tule niin pian kuin tissin jälkeen.
    Keskiviikon neuvolaa kovasti odotan jotta kuinka paino on noussut vai onko....luulen että on koska poika kuitenkin on tyytyväinen oloonsa.

niin ja en minäkään pulloa enkä korviketta vastaan ole mutta jotenkin haluan jotta itselläni imetys sujuisi edes sen kolme kuukautta niin ei tarvisi pulloilla pelailla niin usein...ja yöksihän sen korvikkeen annan koska haluan yöni nukkua ilman kovin montaa herätystä.. Ja kuten myös raivostuttaa ihmiset jotka kehuu omaa imetystään maasta taivaaseen ja hyvä jotta ei olla naapurinki kakarat imetetty ku niin hyviä ollaan oltu.. Kaikki tyylillään ja pääasia jotta lapsi kasvaa ja kehittyy, se on jäpti näin. Kunhan sais nää omat hormooni myrskyt vielä taltutettua.[:D]
  14. PojanÄiti Tuttu foorumilla

Niin Just!!! Tissistä syöttäminenkin on nyt huonosta!

Pitäskö sitä pepsiä alkaa lusikalla antamaan
    varmana pysyis mummoilla suut supussa jo pelkästä ihmetyksestä...
  15. Jänö Peruskäyttäjä

[:D]edelliseen..

Imettäminen on ihme hommaa..siihen pätee taas samat "säännöt" ku muihinkin juttuihin.. kaikki raskaudet on erilaisia, kaikki vauvat on erilaisia, kaikki äidit on erilaisia, kaikki tissit on erilaisia!!!!

Minä kun itkin imetysongelmiani että en halua imettää kun sattuu niin mieheni totes että hänelle on aivan sama miten vauva ruokansa saa kuhan saa. Neuvola täti oli samaa mieltä. täällä kyllä imetetään mutta taas on toinen nänni kipeenä...

Mun sisko sano mein vauvan syntymän jälkeen ku jotain harmituksia kerroin että sinä tiedät mikä on parasta sun vauvalle ja että sinä olet paras äiti hänelle!! Se oli kiva kuulla koska täytys muistaa että tää on mun lapsi ja minä teen päätökset, ja tietenkin yritän tehdä ne niin että hän voi hyvin... pitäis luottaa itseensä ja omiin ajatuksiinsa... Itelle on ainakin vaikeinta äitiydessä se että olen nyt oikeasti äiti ja että tää on mun vastuulla.. (isä on tietenkin samanlaisesti mukana, mutta äitiys ja sen tuomat asiat mietityttää ja hämmentää) Ja siis vaikeinta just onkin kun itse teet parhaasi, joku tulee kommentoimaan ja tuomitsemaan tekosi..kyseenalaistavat tekosi.. siitä sitten ajatukset että en olekkaan hyvä äiti..

Nyt alkaa nää ajatukset lentämään ja syventymään eikä ne liity enää mihinkään [:)]

Vauva nukkuu tällä hetkellä äidin sylissä, tissien välissä, joka on paras paikka ikinä!!
  16. ainomieli Aloittelija

Jänö, sulla oli hyvä puheenvuoro [:)]

PojanÄiti, mä repesin totaalisesti - "pepsiä lusikalla" - mitäköhän joku arvostelija sanoisi, jos tuommoisen kommentin heittäisi[8D]

Mahavaivoista sun muusta: meillä meni edellinen ilta ilman kummempia kitinöitä, joten pelot siitä että vaaville tulisi korvikkeesta masu pipi ainakin hetkellisesti hiljenivät.
  17. Mamma_76 Tuttu foorumilla

Arg!!![:@] Mulle muistu just mieleen, kun luin tuota Kirsika86 Mummu juttua.
     Kun esikoinen oli vauva, Sillon ei tuosta imetyksestä ollu vielä tietoa niin paljon, kuin nykyään..Ja eka lapsi, minä 19 v ja oma äiti 400km päässä,eikä meillä ollu sillon vielä puhelinta. Neuvot sain anopiltani, ei siinä mitään, ihan kiva että joku oli tukena mutta.... Imetin noin 3 kuukautta, ja sitten musta tuntui,että maito ei riitä. Anoppi siihen tokasi että:"Ei kai se maito nyt mahdottomiin riitä, kun noin pienet tissitki sulla on." [:@][>:][:(]

Nyt kun olen vuosia vanhempi, kolmas mukelo.. niin tiedän,että jossain vaiheessa tuo maidon tulo tasaantuu, eikä sitä tule ruiskuten pitkin poikin, niinkuin alussa saattaa tulla, kun se maito nousee [;)] 
    Harmittaa edelleen tuo "tokaisu" ja varsinkin kun se sai mut siirtymään kokonaan pulloon, uskoen että mulla ei vaan ole maitoa rinnoissa tarpeeks pojalleni [&o] Tuon vuoksi mulla oli alkuun tämänkin naperon kanssa "pakkomielle" kokonaan tissittelystä, että näytän tuolle anopilleni vielä... Jospa nyt lopettasin tuon höpsötyksen [:D]

Eiköhän me kaikki äiteet olla oikeessa, ja oman lapsemme asiantuntijoita. Nii ja tissien kuppikoko ei varmana vaikuta maidon tuotantoon rinnoissa [:)][:D]
  18. *uninen* Peruskäyttäjä

Täällä jouduttiin ottamaan pullo käyttöön tai siis lisäksi. Imetetään vanhaan malliin mutta sitten pitää vielä antaa pullosta maitoa lisäksi. Paino on laskenut eli ei saa tarpeeksi ruokaa tissistä vaikka ihan tyytyväinen on ollut ja nukkunut hienosti pitkään. Hiukkasen masentaa mutta pojan parhaaksihan tämä on.

Tässä masentaa vain se että kun esikoisen kanssa jouduttiin taistelujen jälkeen pulloon päätymään melkein samointein ja nyt olin onnesta soikeana kun imetys onnistuu. Nyt sitten ei riitäkkään pojalle, toivottavasti kumminki hyväksyy tissin eikä rupea raivoamaan rinnalla niin kuin esikoinen.

No mutta nyt herättämään poikaa ja tunkemaan ensin tissin suuhun ja sitten vielä pullo niin sitten voiikin nukkua rauhassa. Öisin saa nukkua pidempää mutta päivällä pitää ruokkia 2-3h välein eli jos nukkuu niintäytyy herättää.
  19. Kirsikka86 Peruskäyttäjä

Mamma: Juu jos se rintojen koosta ois kiinni niin taitais meikäläisen imetykset olla turhaa sitten, näillä rusinoilla meinaa ei paljo sit juhlittais [:D] että onneks se asia ei niin ole. Ja vähänkö tympiä kommentti anopiltasi ja juu sitähän kun on muutenkin herkkä niin sit sitä kuuntelee muiden mielipiteitä vaikka pitäis luottaa vaan itseensä.
    Meitsi on ihan onnes ku rinnat on edes vähän normaalista koosta isommat ja toivoisin vain jotta jäisivät mutta taitaa käydä niin jotta kun imetyksen lopettaa niin muodotkin häviää. [>:][:D][:)][8D]

uninen: toivotaan jotta tisukin pojalle kuitenkin jatkossakin kelpaa vaikka pullostakin saa...itse kans jännitän huomista neuvolaa kun ollaan rintamaidolla menty pääasiassa, korviketta saanut satunnaisesti 40-80ml päivän aikana jotta jos pojan paino ei olekkaan noussut...mutta sen näkee sitten huomenna miten meidän käy!
  20. Mamma_76 Tuttu foorumilla

Voi kettu!!! Miten saan nuo maitokököt pois nänneistä??? Kivuttomasti? On "esteenä" ja poika saa taas raivareita,kunnei tule hänen haluamaansa tahtia...Tai sitten on tuotanto ehtymässä.
    Yöt menee kiitettävästi 3 tunnin välein syöttöä, mutta päivät on *sensuurista* ja illasta kun pitäs saada yötä tankattua, ei mulla nouse maito niin nopeesti.[&o]
    Eilen luovutin, ja annoin pullosta yöksi ...mun pää ei enään kestäny itkua ja tissit tota riuhtomista [&o][:(] Taitaa tehdä loppuaan taas kerran,(niinkuin aikaisemmista)
     mutta minkäs voit kun ei tule ei tule, ja resulssit ei riitä pumppailemaan kun yksin pitää huusholli hoitaa...

Vuodatusta....[&o]

Jaa tämä sivu