Täysin Rinnoin tai Pullon Pyöritystä

Purri, hyvä että löytyi joku niksi!

Niin, ja piti vielä lisätä että mä en tosta mun imetystä puoltavasta puheenvuorosta huolimatta ole mikään imetysfanaatikko. Suunnitelmissa on antaa tälle vauvalle heti reippaasti myös korviketta juuri siitä syystä että olin liian fanaattinen imettäjä ekan kanssa. Mulla kyllä maito riitti, mutta se vaati tuntikausien imetyssessioita joihin en nyt ole valmis palaamaan.
 
Täällä nousee maito ny.

Mä olin suunnitellu täysimetystä ja pumpaamista, kun tulee tarve päästä issekseen johonkin..mutta jos maitoa ei jostain syystä tule tarpeeksi tai ei pidä nälkää, niin en tunne mitään syyllisyyttä korvikkeen annosta.
En kokenu aikaisempienkaan kanssa- pääasia, että vaavi kasvaa ja kaikki voivat hyvin[:)].

Jotenkin tuntuu siltä, että nykyään korostetaan hieman liian tuputtavasti imettämistä- ei 7 vuotta sitten ollu tämmöstä lähes syyllistämismeininkiä kaikki media täynnä.
Ja voin uskoa, että jotkut kokevat huonommuuden tunteita, jos imetys ei syystä tai toisesta onnistukkaan tai ei vaan yksinkertaisesti halua imettää.
Mutta eihän me viisaat syyskuisten äidit lähdetä ketään tuomitsemaan ja tuputtamaan omia valintojamme, eihän[;)][:D].
 
Mulla nousi maito oluella...
Otin sunnuntai-iltana pari huikkaa ukon kaljasta ja suihkussa rupes tulvimaan.. Sitä tuli ihan tip tip tip, jouduin jo ukolle huutaa että nyt tuo niitä liivinsuojuksia ja liivit mulla valuu maidot pitkin reisiä ja pyyhettä [:D] Maanantaina tosissaan kokeilin pumppaamista ja siitä se itkeminen ja vollotus sitten alkoi. Kai se senverran vaikutti hormooneihin. Nyt en oo pumppaillu ja maitoa tuntuu tulevan ihan kivasti, suihkussa tiputtelee edelleen.

Tuskin se maidontulo nyt ihan heti loppuu kun sitä on alkanut tulemaan kun lapsi kuitenkin syö suht säännöllisin välein..??
 
Eipä lopu ei..sullakin Minzkuli kuulostaisi tulevan riittoisasti maitoa..
Mulla kans tulee vähän liikaakin, joten pyrin olemaan pumppaamatta ja yritän saada vauvan säännöstelemään maidon tuloa...mutta saas nähä, kuis käy.

Pitääkö sun mies isyysvapaat myöhemmin vai pitääkö lainkaan?
 
Kaika
Meillä toi isyysvapaa on niin häilyvä käsite kun mun mies on yrittäjä. Tosin tekee töitä nyt tässä kotosalla autotallissa joten on suht hyvin päässyt tarpeen tullen mua jeesaamaan ja päästämään suihkuun jne. Ois kiva kun sillä ois enemmän vaan aikaa ns vierihoitoon vauvan kanssa, iltaisin oon antanukkin vauvan sen matkaan kun menee lukemaan siskolle satua ja oon ottanu siinä vähän omaa aikaa ja hän saa nauttia poikansa ilmeistä ja eleistä. Ja sisko on ollut ylpeä kun on saanut pitää pikkuveikkaa.
Pitääkin mennä kelassa käymään että miten meidän kannattaa niitä isyysvapaarahoja oikein hakea.
 
Kaika: Miten yrität saada vauvan säännöstelemään maidontuloa? Vinkkejä tarvis tähän..

Eilen vaihtoin uudet liivinsuojat nukkumaan mennessä, heräsin sit vähän yli tunnin kuluttua ja kömmein vessaan missä ihmettelin "TIP TIP TIP"-ääntä, mikähän hana meillä vuotaa hmmm.. kun vilkaisin alaspäin huomasin että molemmista tisseistä maito oli tullut suojien ja paksujen liivien läpi ja isoina pisaroina valui lattialle..koko sänky mun puolelta ihan märkänä[8D] Pumppasin sit keskellä yötä pullollisen maitoo et tissit tuntu hieman tyhjemmiltä..Laitoksella oli sama homma, kotona helpotti joksikin aikaa ja nyt alkanu taas tulemaan oikeen urakalla, hirvittää vaan kun korkeintaan reippaan tunnin pystyy pitään samoja liivinsuojia ennenku alkaa tulemaan läpi, jos tästä vielä johonkin julkiselle paikalle lähtee huomaa pian kasvavat läntit paidan etumuksessa[&:] Tyytyväinen olen et maitoa tulee mut jos jotenkin pystyy vähentämään tätä niin kertokaa ihmeessä vinkkejä kuinka[;)][:D]

edit: ei siis kuitenkaan kokoajan 24/7 näin valuta mut usein...
 
Pistin neuvolantädin tsekkaa mun imetysasentoa.. muuten ok, mut neiti rullaa alahuultansa suun sisälle eikä ulospäin, niin kuin kuuluisi.. Eli saan sitä alkaa korjailemaan, kun se vaikuttaa siihen otteen saamiseen [:)]
 
Purri: Hienoa, että vinkkejä tuli!

Jännä: Uuh- kuulostaa tutulle..inhaa kun tiputtelee kuin hanasta[:'(].
Mutta tässä pari vinkkiä:

* älä pumpaa lainkaan-->jos suihkuaa tai on vaikea aloittaa imetystä, ihan pikkasen lypsä "löysät" pois
(mulla on tälleen alkuun kokoajan harsovaippa/tisu liiveissä..)
* anna rintaa aina kun vauva haluaa- pikkuhiljaa maidontulo tasaantuu ja vauva itse säätää maidon määrää tiheäimemiskausilla ym jatkossa..

Toisinaan tuntuu inhottavalta ja siltä, että tisut räjähtää..tällöin kyllä itsekkin lypsän käsin ihan pikkasen..mutta vaan vähän[;)] kiusaus on joka kerta kova, että tyhjentää rinta helpotukseksi....

Nää vinkit siis tilanteeseen, jossa ei ole mtn tulehdusoireita tms. tuolloinhan pumpaamista suositellaan, jos vauva ei ime terpeeksi.

Mulla ainakin tokan kanssa tasaantu ja helpotti muutamassa (?) viikossa.
Tsemppiä meijereiden kanssa[:D][:D].
..eihän nää vaivat raskauden loppumiseen loppunutkaan...

Täällä siis hinkit übertäynnä ja harsovaipat+liivisuojat tissiliiveissä.
Rinnat on kovat ja pikkasen kivistää jo, mutta toistaiseksi ei ole vielä räjähdysfiilistä...

Tyttö syö hyvin ja iltaa kohden saankin usein hetkellistä helpotusta...sais syödä jo isompia määriä kerralla..

Loppuun vielä kehut: meidän tyttö oli niiiin reipas, kun ei menettänyt hermojaan yöllä vaikka tissit pinkeenä pimeessä hapuili tisua..ähisi hetken ja tarras usean yrityksen jälkeen.. (en kyllä tiedä keneltä on voinu periä tommosen määrän kärsivällisyyttä[8|][8|]).
Äiti on ylpee[:)][:)].
 
Purri huokaus!!! mahtavaa kun saitte painon nousuun! [:)] Ihan varmasti tipahti taakka selästä, nyt hyväl omal tunnol pullottelet siellä[:D][:D]

Jännä/kaika Meillä kanssa tuo lapsentahtinen imetys,
kertaakaan en ole tyhjentäny tissejä, muutakuin justiinsa sen että saa kiinni nänneistä.
Nyt jo on tasaantunu tuotanto ja yksi tehoimupäiväkin on jo pidetty.[:)]
Nätisti lähteny kaikkinensa, vaikka alku olikin aika pinkeetä meisinkiä!!![;)]

Tää herurefleksi ei oo kiva... About tunninvälein joku käy vääntämässä nänneistä hanat auki...
 
Ajattelin kysellä vähä tyhmiä.. [:D]
Eli, mulla on nyt tällä hetkellä "imetyskielto" menossa kun on nännit ihan rikki et vauva kun imee kumin kanssa niin tulee verta, mutta pumpatessa ei tule, eli pumppaan ja syötän kuitenkin omaa maitoani vauvalle.
Mietinkin siis, että kuluttaako se samalla lailla äidiltä kaloreita?? [:D] tuli raskauden aikana kuitenki 16-19 kg (riippuen mistä katsotaan) niin mietin et miten pääsen niistä eroon ku tuskin ihan heti pääsen jumppaamaan / hurjille vaunulenkeille kun oon ite vielä vähä toipilas... varmaan vielä muutaman viikonkin.
älkää saako sellaista käsitystä et imetän/pumppaan itseni takia, en todellakaan mutta kiva jos siitä on itsellekin jotain hyötyä [:)] ja haluun eroon näistä pläskeistä [:'(]
 
Moikka!

H1987: Eiköhän meistä jokainen olisi iloinen, jos pääsisi läskeistä eroon[;)]
Mulla kylläkin edellisissä imetyksissä kävi niin, että ruokahalu kasvoin ihan hulluna ja en kyllä yhtään himmaillu syömistä, joten painoa sain pois vasta kun lisäsin liikuntaa..
Mutta mä siis söin ja söin...
Sitä sanotaan, että täysimetys (ei eroa kuka imee maidon rinnasta- pumppu vai vauva) lisää kalorinkulutusta 500kcal.

Mitens teillä muilla- onko jo syöntimäärät lisääntyneet?

Täällä mä olen tehny silleen, että ekaksi syödään pahimpaan nälkään järkyimmät paineet pois, sitten vauveli torkahtaa pikkasen ja sitten uudessa asennossa jaksaakin jo syödä enemmän. Tosin vielä ei syö rintaa kokonaan tyhjäksi, joten olenkin syöttänyt kaksi kertaa peräkkäin samasta rinnasta, JOS toinen ei ole räjähtämäisillään vielä.
Tosin nyt on on pahimmillaan tää maidon nousu...yöllä tuli maidot läpi kaikista ja vauva oli jossain vaiheessa maitoputouksen alla[:D], onneksi ei pannu pahakseen..pikkasen meinas kiukuttaa, kun oli ihan hullun pinkeet rinnat.

Tässä aamun tissiuutiset...jatketaan toisissa topiceissa.
 
Mulla on tänää onnistunu ekaa kertaa imetys ILMAN rintakumia!!!! [:D][:D][:D] Ihan erilainen fiilis koko touhuun, ku on se muovi jääny välistä pois [:)] Ja tuntuu et tyttö saa enempi maitoaki, ku ei jää siihen kumiin lillumaan puolet [:)]

Mut ei mulla kyl oo syöminen lisääntyny [8|] Väittäisin jopa, et ruokahalu on pienentyny, et saa oikeesti olla välillä ihan pakottamassa itteensä syömään, et maito riittää [&:] Mul on tuol keittiön pöydällä pussillinen "lehmätoffeeta" ku kaveri muisti et oisin perso niille (en ole, mut syön kyllä, jos on tarjolla), ni nitä sit oon pari napsinu pitkin päivää ja aina jälkkäriks ruoan/välipalan jälkee... Et ei mullakaa kyllä kilot lähe minnekää tätä tahtia [:D]
 
Purri

Täällä kanssa sama juttu ton syömisen kanssa. Ravaan vähän väliä jääkaapilla ja totean ettei sittenkään tee oikein mitään mieli. Outo tunne, kyllä siten kun oikeasti rupeaa syömään niin ruoka kyllä menee alas mutta varsinaisesti nälkä ei ole. Neuvolatäti eilen kysyikin että olenhan muistanut syödä kunnolla.

Tänään jos pääsis kauppaan ja ostais kaikkia herkkuja.

Hei te jotka olette juhlineet vauvaa punaviinillä. Mulle eilen neuvolassa sanottiin että sen jälkeen pitää olla 4 h syöttämättä. Oletteko pumpanneet maitoa vai käyttäneet korviketta? Miten sen neljän tunnin jälkeen, lasketaanko se 4 h siitä kun lasi on tyhjä? Neuvolatäti sanoi että max 12 cl saa ottaa. Kysyin samalla et miten esim ykkösolut niin sanoi et sitä voi kyl juoda vaikka imettääkin. 3 oluesta sanoi että siinä kannattaa pitää parin h tauko imetyksessä. Dämit.. tekis mieli sitä viiniä ja ottaa rennosti mut pelottaa mikä puljaaminen sitten tulee [>:]
 
Punaviini-juttuloita: Mä tein silleen, että imetin ennen punaviinilasillista kunnolla ja sitten taas..olisiko ollut semmoinen 2,5 tuntia välissä..
Ja tosiaan nautin sen lasillisen..elikkäs n. 12 cl, MUTTA KUN otan enemmän, pumppaan pulloon parit satsit vähintään ja jos ottanut enemmän pumppaan yöllä tyhjäksi ja vielä aamulla kans...tästä syystä ei tule isommin otettua ennen kuin on saanut imetykset ja maidon tulon asettumaan.
mutta olihan maukas lasillinen[8D][8D]

onnittelut Purri kumitta imettämisestä[:)]
 
Alkoholi ja imetys: äidinmaidon alkoholipitoisuus on sama kuin veren. Eli, jos olet esim. 0,5 promillen humalassa (mikä varmaan vaatisi puoli pulloa viiniä) niin ädinmaidon alkoholipitoisuus on 0,05%. Lähinnä tuota alkoholia siis pitäisi välttää sen takia että osaa hoitaa vauvaa tarpeeksi hyvin, ei tuo yksi punaviinilasi vauvaan vaikuta!

Muoks. vielä tämä info löytyi netistä:

"Kun äiti juo alkoholia, sitä imeytyy äidinmaitoon samalla lailla kuin äidin vereenkin. Jos äiti siis on "yhden promillen humalassa", maidossa on alkoholia yksi promille.Tämä on niin pieni määrä, että kun vauva juo tätä maitoa, vauvan verestä ei enää alkoholia pysty mittaamaan. Tällä perusteella neuvolan lääkärikin voi sanoa, että voit aivan hyvin juoda sen saunakaljan ja toisenkin ja imettää vauvaasi saman tien. Paljosta alkoholista lapsi voi tulla väsyneeksi, veltoksi ja nukkua tavallista raskaammin, mutta tutkimukset eivät ole osoittaneet lasten kärsivän vahinkoa jos imettävä äiti juo kohtuullisesti ja vain harvoin."

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=63&Itemi%20d=165
 
Eli siis toi mun neukkutädin pelottelu 12 cl 4 h oli ihan huuhaata..
En mä varmaan enempää ota jos totakaan mutta hyvä tietää jokatapauksessa että tohonkin on olemassa monta kantaa. Pitää kaupasta ostaa vaikka pari 1 olutta jos alkaa kaljaa tehdä mieli niin voi hyvillä mielin ne juoda eikä tartte imetyksestä huolia.. [:D]
 
Mä olin etukäteen ajatellut, että meillä mentäisiin täysimetyksellä se kuus kuukautta, mutta ei. Nyt on sektiosta kulunut puoltoista viikkoa ja maito ei vieläkään nouse kunnolla, pumpattua saan vuorokaudessa vajaat 20 ml. Koitan pumppailla tunnin välein, mutta silti ei onnistu. Epätoivo alkaa vaivata, kun imettäminenkään ei onnistu. Poika vain haroo päätään edestakaisin suu auki, enkä tahdo pientä huudattaakaan. Osasyynä tähän on varmaankin se, että heti alusta jouduttiin pulloruokintaan pojan alhaisten verensokereitten takia, ensimmäinen yö meni teholla. Imetän välillä kumeilla ja välillä ilman, riippuen ihan siitä kummallako sujuu paremmin. Yleensä ei suju ollenkaan, vaikka pahimpaan nälkään antaisi ensin pullosta.

Mutta niitä maidonnostatus vinkkejä kaipaisin. Omallani haluaisin ruokkia korvikkeen asemesta. Tavalla nyt ei niinkään ole väliä, olkoon se sitten pullosta tai rinnasta suoraan.
 
Nopponen

Ootko kokeillu kotikaljaa tai ykkösolutta?
Mun hieroja myöskin suositteli keittämään humalankukkaa ja siihen litkuun reippaasti sokeria ja jäähdytys ja se kurkusta ales. Uskoisin vaan et toi kaupan olut on helpompi vaihtoehto kun mulla ei ainakaan ollu humalankukkaa saatavilla [:D]
 
vauvan tahdissa kuuluu imettää. vauva tietää itse milloin hänellä on nälkä. toiset syö monta kertaa päivässä ja vähemmän kerralla. sitten on niitä, jotka pitävät pitempiä taukoja. jos paino nousee ihan ok, niin vauva saa kyllä tarpeeksi ruokaa. ainoastaan keskosvauvoilla on ruoka-ajat tarkkoja. Myöskin lisämaitoa voi hyvällä omalla tunnolla antaa, jos tuntuu, ettei oma  maito riitä. Minä olen välillä joutunut antamaan, kun tuntuu välillä, että saa imettää monta tuntia kerralla eikä tunnu tulevan kylläiseksi millään. Välillä riittää maito ihan hyvin.
 
Nopponen, sit vielä rooibos teekin kuulemma nostattaa [:)] Mä oon sitä alkanu juomaan aamuisin ja sit ostin kaupasta kotikaljaa sillo, ku kotiuduttiin, ni hyvin on maito noussu [:)] 
 
Takaisin
Top