Tänään harmitti..

Tosi kurja uutinen Hande! Onneksi riski on kuitenkin edelleen suht pieni.

Meiltäkin otettiin se joku seula parin päivän iässä Jorvissa. Sanottiin, että ilmoittavat, jos on jotain häikkää, mutta muuten ei tule mitään viestiä. Olis kyllä kiva tietää milloin voi lopettaa pelkäämisen. Eikö sitä nyt voisi ilmoittaa, että kaikki kunnossa?!

Meilläkin otettiin joku toinen näyte kantapäästä, en kuollakseni muista mikä, mutta sanoivat ottavansa yhteyttä, jos tuloksissa jotain häikkää. Oli joku TAYSissa vasta alkanut tutkimus. Toivottavasti sen asian tiimoilta ei kuulu mitään..

Meidän tytöltä otettiin synnärillä(TAYS) napaverestä verinäyte, jossa katsottiin kuuluuko tyttö perinnöllisesti diabetesalttiiden ryhmään. Tänään tuli paperit kotiin ja hiphei..tytöllä on 4%:n mahdollisuus diabetekseen. Sama prosentti on kuuleman diabeetikoiden lapsilla..meillä ei siis kummallakaan ole diabetestä, mutta miehen isoäidillä on. Nyt sitten kuukauden päästä mennään uusiin verikokeisiin ja seulontoja näyttää olevan 6kk, 9kk, 12kk, 18kk, 2v ja siitä tasavuosittain 15v asti. Mitään diagnoosiahan tässä ei ole annettu, mutta silti oon ihan murheen murtama. Tiedän, että diabetes on ihan hoidettavissa eikä se hankaloita elämää liiaksi. Mutta nyt vaan mietin olenko itse aiheuttanut tytölle diabeteksen ja osaanko hoitaa mahdollista diabetestä oikein, kun itsellä ei ole diabetestä. Ärsyttää kun alan aina ressaamaan asioita ennen aikojaan..nyt vaan toivon, että tyttömme ei ole yksi niistä 25:stä, jotka diabetekseen sairastuu.
Et ole itse voinut aiheuttaa, ei kannata sitä ainakaan surra. Meillä mies on D1 eli on suhteessa vielä suuremmat prossat lapsen sairastumiseen, mutta silti aika pienet. Tsemppiä, yritä olla murehtimatta! :)

Onko ihan noussut kuumeeseen ja ab-kuuriin saakka? Toivottavasti helpottaa pian! Mä olen nyt syönyt lesitiiniä päivittäin ja on tullut tukoksia harvemmin (onneks!).

Mistä ja millasta lesitiiniä ostit? Myydäänkö sitä esim. Prismassa vai onko luontaistuotekaupan juttuja?

Mulla on ilmestyny joku patti rintaan eikä suostu millään lähtee pois, joten kävin ostaa soijalesitiiniä. Luulen siis että on tiehye tukossa, kun pienenee imettäessä, mutta ei lähe kokonaan. Äskön kävin siis purkin ostaa ja löyty ihan tuosta ABC:n salesta, samassa hyllyssä, missä on proteiinipatukat sun muut eli eiköhän sitä löydy suurimmasta osasta s-ryhmän kaupoista.

Mistä ja millasta lesitiiniä ostit? Myydäänkö sitä esim. Prismassa vai onko luontaistuotekaupan juttuja?
Sekä että, on ihan perusmarketeissa yleensä urheiluravintolisien ym kanssa tai jossain ehkä luontaistuotteiden kanssa, mut Prismoista, CMsta ym pitäis löytyä. Mun taisi olla luontaistuotekaupasta, mies haki, niin en oo varma.

Mulla on ilmestyny joku patti rintaan eikä suostu millään lähtee pois, joten kävin ostaa soijalesitiiniä. Luulen siis että on tiehye tukossa, kun pienenee imettäessä, mutta ei lähe kokonaan. Äskön kävin siis purkin ostaa ja löyty ihan tuosta ABC:n salesta, samassa hyllyssä, missä on proteiinipatukat sun muut eli eiköhän sitä löydy suurimmasta osasta s-ryhmän kaupoista.
Joo, tiehyttukokselta vaikuttaa. Kannattaa ehdottomasti imettää mahd paljon eri asennoissa, jopa pumpata, jos on mahdollista sekä lämpimällä suihkulla lämmittää rintaa ja käsin hieroa ym. Voi muuttua rintatulehdukseksi tosi nopeasti. Muuten kylmät kaalinlehdet helpottavat turvotusta. Myös ns piimänokaretta kannattaa tutkailla, jos nännissä näkyy valkoinen täplä, joka voisi olla tukoksen syy. Mulla usein imetys ja pumppaus saa sen nokareen liikkeelle ts köntsät tuntuvat jo ennen kuin se nokare tulee pintaan ja saa rapsutettua sen pois.

Pahoittelut, jos tämä on jo tuttua asiaa, mutta aattelin kommentoida varmuuden vuoksi. :)

V:tutti bussissa. Olin tulossa vaunujen kanssa kyytiin, kun bussissa oli jo yhdet vaunut. Tämä nuori äiti istui vaunupaikan penkillä nenä puhelimessa. Kun sanoin, ettei me oikein mahduta paikalle asti, hän totesi että ovat jäämässä juuri pois. Ei siis voinut persettään nostaa penkistä! En sitten viitsinyt avautua, olin niin hämmästynyt käytöksestä. Olipahan hänelläkin sitten vaikeuksia päästä ulos, kun ei voinutnostaa sitä penkkiä ja siirtää omia vaunujaan. Että terkkuja vaan, jos täällä lueskelet!

Tää on tosi typerä, mutta: meidän naapurissa asuu toinen vauva, syntyi vissiin 2 vkoa meidän vauvan jälkeen. Oon nähnyt äidin ehkä kerran aiemmin, mutta tänään törmättiin. Oli tulossa juoksulenkiltä (!) vauva juoksurattaissa, ja siis ei todellakaan näytä siltä, että olis just synnyttänyt. :eek: Oli todella urheilullisissa sporttivermeissä, ihan superlaihan ja timmin oloinen ja mietin vaan, että vaikka itse olen ajatellut, että olisin suht hyvässä kuosissa näin vähän vajaa 3kk synnytyksestä, niin ton rinnalla tuli kyllä tosi luuseriolo. Siis että se oli jo aamuvarhain hikilenkillä vauvan kanssa ihan freesinä ja mä vasta yritin päästä liikkeelle ja oli tosi kaoottinen olo, kun nyt on nukkumisen kanssa heikompaa. Mietin, että miten ihmeessä se voi olla jo tossa kunnossa, kun ei juoksemista noin pian synnytyksestä edes suositella jne. Mies totes (avauduin sillekin), että joo, hän on nähnyt sen myös ja jos ei tietäisi, ei kyllä uskoisi, että vauva on edes sen naapurin vauva. :grin

Mutta tuli kauhea itseinhoahdistus, että pitäisi itsekin jotenkin enemmän liikkua, käydä joka päivä vaunulenkeillä tmv, mutta kun toi ei viihdy hereillä vaunuissa, niin en jaksa kuunnella huutoa, eikä aina pysty ajoittamaan lähtöä niin, että nukahtais ja...ja...

Tiedän tunteen. Mä oon tällä hetkellä saman kokoinen kuin ennen raskautta, mut on jotenki niin löysä ja löllö olo, et ahdistaa. :/

Löysää ja löllöä täälläkin. :( Lähtöpainoon enää 2kg, ollut jo jonkun aikaa. Mutta tuo muuttunut maha! Löysä, raidallinen ja roikkuva. Kyllä se venytys vaan jälkensä jättää.

Joo, siis mulla taitaa olla kans n 1 kg lähtöpainoon ja samat vaatteet menevät päälle kuin ennen raskautta, että pidin sitä jo aika hyvänä palautumisena. Vatsa ja kyljet ovat kyllä löysät ja taikinamaiset edelleen, en tosin odottanutkaan, että näin nopeasti katoaisivat, mutta tosiaan tuli tosi pullukka ja löysä olo naapurinrouvaan verrattuna. :D

Nyt lähtöpaino karannut kauemmas...kiitos kortisoonikuurin joka kertää niin tehokkaasti nestettä kehoon...mmmrrrr! Tulee hetkessä ja kuin itsekseen mutta eipä lähe helposti....

Pölleröinen, onneks neste lähtee helposti myös pois kehosta.. :) siinä missä tuleekin.

Oonks mää ainut kuka on ihan _hirveen_ kokonen nykyään? Raskauden aikana tuli +20 ja edelleen on +11.. Surettaa, masentaa, ahdistaa. Mulla ei mene mitkään vaatteet lähellekkään päälle. :( oisin onnellinen jos edes vaatteet menis päälle, mut ei..

Pölleröinen, onneks neste lähtee helposti myös pois kehosta.. :) siinä missä tuleekin.

Oonks mää ainut kuka on ihan _hirveen_ kokonen nykyään? Raskauden aikana tuli +20 ja edelleen on +11.. Surettaa, masentaa, ahdistaa. Mulla ei mene mitkään vaatteet lähellekkään päälle. :( oisin onnellinen jos edes vaatteet menis päälle, mut ei..

Et ole ainoa. Täälläkin juuri samat 11kg jäljellä lähtöpainoon ja olo sen takia surkea. Tuntuu, että ihmisetkin jo aattelee, että eikö tuo nyt pääse noista kiloista, vaikka synnytyksestä jo 4kk.
Ei pääse, ei. :sorry:

Joo mulla sama olo, et ihmiset aattelee et miksei se laihdu. Anoppiki heittelee kokoajan kommmenttia "sit ku sä laihdut ni sit sulle menee tää päälle" juttua siihen tyyliin et alas nyt vauhdilla laihtumaan. :|

Mun isä sanoo mulle aina kun nähdään, että "koittakaa nyt sit lenkkeillä paljon". :confused:
Joo, koitetaanhan me.

Mulla ahistaa tosi paljon ja tulee semmonen huono äiti fiilis ko kattoo nuita kahta naapuria. Molemmat on saanu vauvan alkuvuodesta ja niillä on molemmilla pari vanhempaaki, mutta ne liikkuu tosi paljon. Tuntuu, että ne on enemmän liikenteessä ko kotona ja milloin lenkkeilemässä yms. Minusta tuntuu, että vaikka oltais päivä vaan kotona niin oon illasta jo ihan loppu, monesti saa mies hoitaa kaupassa käynninki ko ei vaan jaksa ja sitte vielä neuvolassaki viimeksi tyrkytti avoimia päiväkoteja ym. aktiviteettia vauvan kans.

Jos on raskausaikana tullu paljonkin kiloja, nii ehkä se on parempikin et ne lähtee hitaasti, kun rasvan palaessa jotain myrkkyjä imeytyy rintamaitoon. En nyt osaa tarkemmin kertoa, mut tämä tieto tullu monessa paikassa vastaan. Jos nyt yhtään lohduttaa.

Mäkin oon ihan poikki kotona oleillun päivän jälkeen. Oon nyt vasta alkanu liikkuu aktiivisemmin joka päivä ja sen myötä huomannu, et on paljon parempi fiilis kun tekee jotain. Siis että se vauva kulkee siinä lennossa vaan mukana, eikä tunnu niin raskaalta viettää koko päivää "vaan kotiäitinä" ja tuntuu että vauvakin on paremmalla tuulella, kun tehään jotain. Eli säästää omia hermoja huomattavasti! Piti vaan saada itteensä niskasta kiinni. Ja meijän tekemiset voi olla ihan vaan kävelyä ulkona, kaupassa käyntiä, ostoskeskuksessa pyörähtämistä, joskus harvoin kavereiden näkemistä (niitä ku ei turhan paljoo oo).

Mulla ahistaa tosi paljon ja tulee semmonen huono äiti fiilis ko kattoo nuita kahta naapuria. Molemmat on saanu vauvan alkuvuodesta ja niillä on molemmilla pari vanhempaaki, mutta ne liikkuu tosi paljon. Tuntuu, että ne on enemmän liikenteessä ko kotona ja milloin lenkkeilemässä yms. Minusta tuntuu, että vaikka oltais päivä vaan kotona niin oon illasta jo ihan loppu, monesti saa mies hoitaa kaupassa käynninki ko ei vaan jaksa ja sitte vielä neuvolassaki viimeksi tyrkytti avoimia päiväkoteja ym. aktiviteettia vauvan kans.
Laitoin sulle viestiä!

• Tykkään
Reaktiot: mh-
Takaisin