Täällä ollaan..:)

Voi himpula soikoon!!!!!!! Täällä tapahtui nyt järkyttävä katastrofi meidän 4d ultralevylle. Oon tässä koko päivän yrittänyt saada sitä kopioitua tietokoneelle ja pyytänyt miestäkin vähän väliä apuun. No sit kun se tuli, niin selitin sille selvästi, mitä oon yrittänyt ym. Muutenkin äijä ollut koko päivän kun perseeseen ammuttu karhu. Juu sitten se rupes mulle huutamaan, että ei mun jutuista saa mitään selvää blaa blaa blaa. Ja sit kun mä jätin sen hetkeks yksin, niin auta armias se oli ymmärtänyt todella jotain väärin ja parasta aikaa talletti jotain meidän puolituntisen ultraäänen päälle. VITTU. No ei siinä vielä mitään, kyllähän vahinkoja sattuu, mutta kun tää vahinko oli kuulemma taas mun vikaa!!!!!!koko levy meni pilalle, onneksi kuvat on visussa tallessa. Ei auta muu kun vielä soittaa lääkäriin ja kysyä jos niillä olis joku varmuuskopio mutta en usko[:(][:(]Vittu mää alan saada kyllä niiin tarpeekseni miehistä, olis tää elämä vaan paljon helpompaa ilman niitä[:@]Ja sit kun ei voi koskaan myöntää tehneensä virheen tai vahingon ja pyytää anteeksi vaan kaikki on aina helvetti mun vikaa. Pysyiskin paskapää poissa koko illan[:@][:@][:@]Joo nyt meen jatkaan ruoanlaittoa, siitä tulee aina parempi mieli[:D][:D][:D]Sori tää kauhee purkaus, mutta tulee syvällä rintaäänellä sisimmästä[:D]
 
Ai niin juu ja täytyy korjata, että ainoa mies, johon tämä kapina ei nyt kohdistu, kasvaa tuolla masussa[:D][:D][:D]Täytyy äipän opettaa poika huolella naisia varten[:D]
 
Anelse: Voi ei! Miten tollaista voi tapahtua? Mä olisin varmaan räjähtäny niin, että oksat pois... toivottavasti saatte uuden sieltä ultrauspaikasta. Kannattaa heti kysäistä sieltä, etteivät ehdi tuhota sitä, jos vaikka sattuisi niillä se videopätkä olemaan. No yrittäkää päästä sopuun jotenkin, tärkeintä on se että pienokainen masussa on tallessa ja turvassa. Varmasti kyllä ottaa päähän hel*etisti...

Ootteko muuten kaikki muutkin huhtimammat (jotka ootte tilannu vaukirjan vastauskortilla/netistä) saaneet sen vaukirjan ilmaisen tervetuliaispaketin, jossa on joku kirjanen, kortteja, pieni pehmolelu yms. pientä? Mun kaveri sai sen jo aikoja sitten ja täälläkin muutama mainitsi siitä. Mä laitoin sen monta monta kuukautta sitten postiin ja netitse vielä myös laitoin tietoni, mutta mitään pakettia ei kuulu. Olisi niin kiva jo täytellä sitä kirjasta vähän valmiiksi. Oonko ainoa, jolle se ei ole tullut? Pitää sit varmaan ite ostaa joku kiva kirja, johon täyttelee pienokaisesta tietoja.
 
Voi anelse,tuttu tunne nuo miehet aina kämmäilee ja syyttää sitten meitä naisia joka asiasta[:@]. Mullakin meni hermot eilen ja tänään kun tuo mies ensin ruikutti koko illan pizzaa, että mun ois pitäny lähtä hakemaan sille. Tänää vuorostaan mun ois pitäny käydä laittamassa auto lämmitykseen..pikkujuttuja, mutta sepä siinä onkin kun ei voi muka ite hoitaa tuommisia pikkujuttuja ja raastaa mun hermoja toittomalla samoista asioista. Kumpikohan meistä olikaan raskaana..?minuahan tässä pitäs passata[;)]. Noh tässä käytiin sitten tänään kaupoissa ja minä taas ostin pari vauvan vaatetta, niitä 50cm kun niitä mulla ei ollut juuri ollenkaan, voihan se vaavi tietty syntyä isona ja ne ei sitten mahdukkaan sille. Pientä itsehillintää pitää aina yrittää tuolla kaupoissa, kun tuntuu välillä turhalta hirmusesti ostaa ennakkoon kaikkea, mutta maltillisesti olen siis shoppaillut.[:D]

Tullessa sitten haettiin sitä kaivattua pizzaa[:D]. Olen nyt herkutellut hirmuisesti, munkkiakin vedin naamaan ihan huoletta. Pitäsköhän tuota herkuttelua jo vähän rajoittaa... Täällä on monet keskustelleet painon noususta ja minä taidan sitten olla se toinen ääripää, kun mulle ei oo tullut kuin muutama kilo, vaikka oon syönyt vaikka mitä enkä oo juurikaan urheillut. Neuvolassa eivät kuitenkaan huolestuneet, käyrien keskivaiheilla mennään, eli vauva on kasvanut hyvin. Niin asiasta viidenteen..Onko teillä tietoa isyyslomista? Milloin sitä voi hakea ja kuinka pitkäksi aikaa? Jääkö teidän miehet isyyslomalle? Minä kun yritin mieheltä kysellä niin se sanoi vaan "pitää kattella joutaako sitä" What the fuck?!? Eikö tää vauva oo niin ku yhtään tärkee??? Niin ja sitten se vielä kyseli "kuinka kauan sitä pitäs olla ja kuka maksaa laskut, kun eihän siitä saa kuin vähän rahaa?"...Just joo tämmöstä täällä.[&:]
 
Voi ei, Anelse.. [:(] Varmasti harmittaa ihan vietävästi, mutta varsinkin tuo tilanne.
Ja joo, siinä vaiheessa kun äitiysloma alkaa, niin voi tulla sen verran tarpeeseen, ettei ole huolta ajan kulumisesta. [:D] Mutta sen tiedän jo nyt, että sitten heti alussa miulle tulee olo, että opinnot ovat jääneet pahasti kesken ja olisin voinut vielä sen ja tän homman hoitaa. Eli lomallelähtijän syndrooma.. [8|]

Mipsu: Mie oon kanssa ihan pihalla noiden isyysloma-juttujen kanssa. [>:] Pitää seuraavalla kerralla neuvolassa ottaa se asia puheeksi, sillä en edes sitä tiedä pitääkö miehen hakea isyyslomaa erikseen..

Nyt on parina kertana tullut kunnon pitkiä, parin minuutin kestäviä supisteluja, pelottavaa.. [:-] Ensin tuli yksi aamu koulumatkalla niin pahat supistelut, että jopa mateleva kävelyvauhti oli liian kovaa. Sitten pari päivää sitten hellan pesemisen jälkeen alkoi supistella, laskin että sitä kesti n. 3 minuuttia. Ja nyt sitten tänään kun tulin koulusta matkalla oli hieman tukala olo, mutta ei sen ihmeellisempää, vaan annas olla kun pääsin kotiin kotiin.. Siis AUTS! Kävin sängylle makailemaan miehen vierelle, niin ei mennyt kauankaan kun alkoi liitoskipuja muistuttava särky. Ja se oli pitkäkestoinen, ei meinannut edes hengitysharjoituksella mennä ohi. [:'(] Ja vielä on sellain, että supistukset tuntuvat eri aikoina eri puolilta, tällä kertaa tuntui vasemmalla, ja Hemmo tuppaa sitten aina potkimaan juuri sille supistevalle puolelle jolloin kipu on kahta kauheampaa.
Tiedän, ettei noiden supistelujen kanssa ole leikkimistä, ja meinaan ne ottaa neuvolassa puheeksi. Mutta nyt olisi aika huono aika jäädä sairaslomalle, ei olisi enää pitkä aika äitiysloman alkuun. Hankalaa, mutta pikkuisen ehdoillahan tässä mennään.. Että sitten jos yksinkertaisesti ei voi jatkaa koulunkäyntiä, vaan joutuu vuodelepoon, niin sitten olkoot niin.
Ja tästä tulikin muuten mieleen, että supistukset ovat aikalailla erillaisia mitä mie kuvittelin ennen.. [&:] Mie luulin, että ne ovat sellaisia aaltomaisia "sykähdyksiä", mutta ainakin nämä ennakoivat supistukset ovat olleet kuin vatsalihaksia venytettäisiin voimalla tietyn aikaa. Juuri viime viikolla ehdin lääkäriltä kysyä näistä suppareista, niin kiva ettei tilanne ainakaan ole helpottanut.. [:@]
 
Täällä on ollut aivan karmaiseva viikko, onneksi se on ohi ja tilanne nyt vähän rauhoittunut. Olin alkuviikon työmatkalla ja pomon kanssa oli jo sovittu että tuo on sitten viimeinen reissu koska raskaus alkaa olla niin pitkällä. Asun siis pk-seudulla ja ajettiin työkaverin kanssa ma iltana 5 tunnin matka pohjoisen suuntaan. Tiistaina kesken kokouksen huomasin että housuihin alkoi valua jotain, ja vuoto vaan jatkui ja jatkui. Kävin tarkistamassa tilannetta, neste oli kirkasta ja sitä oli PALJON joten soitin samantien neuvolaan. Sieltä neuvottiin käymään heti äitiyspolilla tutkittavana, johon tietysti totesin että olen aika kaukana kotoa enkä voi omalle polille mennä. No, soitin sitten lähimpään sairaalaan, onneksi äitiyspoli löytyi 10 min matkan päästä ja sieltä käskivät heti tulla kontrolliin koska epäilivät lapsiveden menoa.

Sairaalassa pääsin onneksi heti "käsittelyyn", vauvan sydänkäyrä otettiin heti alkuun ja se oli hyvä. Henkilökunta oli ihanan huolehtivaista kun tietysti tiesivät taustani, mutta siinä samassa kuitenkin varoittelivat että jos neste on lapsivettä, niin tilanne on erittäin vakava ja joudun sitten jäämään sinne sairaalaan muutamaksi viikoksi ja että lapsi saattaa syntyä jo parin viikon sisään. Olin siis tietysti aivan kauhuissani että joutuisin jäämään sinne kauas kotoa ja tuntui että tutkimukset kestivät ikuisuuden. Sitten tuli lääkäri joka tutki vauvan tilanteen uä:llä ja totesi että lapsivettä oli hyvin ja vauva kasvanut normaalisti (painoarvio oli 1150g). Sen jälkeen lääkäri teki sisätutkimuksen ja otti kaiken maailman näytteitä, ja onneksi se nestenäytteen tulos tuli jo vähän ajan päästä ja oli negatiivinen (neste oli ilmeisesti vain todella runsasta valkovuotoa). Pääsin siis lähtemään sieltä sairaalasta, mutta olin aivan sekaisin säikähdyksestä koko illan.

Seuraavana päivänä sitten soittivat että B-streptokokki sieltä oli löytynyt, ja vaikkei mitään supisteluja ole ollut niin ennenaikaisen synnytyksen riski on olemassa. Olin edelleen reissussa enkä mitenkään päässyt lääkäriin, joten jouduin odottamaan vielä seuraavaan aamuun että pääsin lääkäriin täällä etelässä. Sieltä sain viikon antibioottikuurin mutta koska kipuja ei ole niin saikkua ei ainakaan vielä tullut. Nyt kuitenkin harmittaa tuollainen ylimääräinen murhe, ja koko ajan on mielessä ahdistus että mitä jos vauva tuleekin jo ennen huhtikuuta. Ja se on ainakin varma että minnekään en enää matkusta!

Viikon hyvä uutinen oli että äitiyspakkaus on nyt meillekin tulossa, käsittelyaika oli vain viikon [:)]
 
Olipas tänne taas kertynyt luettavaa [:)] Ei nyt tällä kertaa ehdi paljoa kirjoittelemaan.. Ehkäpä huomenna paremmin taas.. mutta mutta..

Meille tuli tänään äippäpakkaus! [:D] Se tuossa miehen kanssa käytiin nopsaan läpi, mutta täytyy huomenna töiden jälkeen perehtyä siihen tarkemmin, jos ois paremmin aikaa.. Oli siellä suurin osa vaatteistakin todella kivoja. Ainoat mihin en niinkään ihastunut oli ne jännät persikan väriset housut ja harmaa"oranssi"raidallinen paita.. mut kunhan nyt huomenna katsoo tarkemmin tuota läpi.. Ainakin pitää pyykkiin heittää nuo vaatteet ja lakanat ym. mitä siinä tuli. Muuten onkin nyt kaikki tähän mennessä hommatut/saadut vaatteet pesty ja taiteltu kaappiin. [:)]

Joo, on se suihkun kautta nukkumaan mentävä. Huomen aamulla herätys 5:30 ja töissä pitäisi olla viim. 07:00.. [&:] ihana lauantai aamu edessä siis! [:)] Palaamisiin paremmalla ajalla taas! [:D]
 
Te jotka mietitte tuota isyysvapaata niin siitä voi käydä lukemassa kelan sivulta.

Voi surkeus Anelse miten piti käydä teidän levyn kanssa!Mun ukko olis kyllä päätä lyhkäsempi nyt jos olis meidän kohalle sattunu [:D] Toivottavasti saatte uuden kopion siitä,pidetään peukut pystyssä!
 
Juu kyllähän minä miehelle suutahdinkin ja huusin, että perkele minä en oo mikään sontaläjä, jolle aina kaikki paska syöstään niskaan. Helppoahan se on lähimmälle purkaa, jos vituttaa, mutta rajansa kaikella. Täytyy käskee ukkoo hommaamaan, psykiatri, missä voi kerran viikossa käydä mouhoomassa[:D]

Onneksi talletin kaikki asiat mieleeni ja siellä ne säilyvät ikuisesti. Ei tähän nykytekniikkaan vaan paree koskaan liikaa luottaa. Pääasiahan se nyt on, että vauvalla on kaikki hyvin tuolla masussa. Levyt on vaan hienouksia. Mies tossa sano, että sen joku kaveri voi yrittää saada ne tiedostot toimimaan. Mä kun tosiaan kerkesin sen levyn tiedostot onneksi koneellee jo tallettamaan, mutta en saanut niitä vielä toimimaan. Eli siis toivoa vielä on..

Mipsu samaistun niin tohon sun tilanteeseen. Vielä varmaan joudutaan ruokakin laittamaan kultanuppusillemme valmiiksi enne synnytykseen lähtöä, että pärjäävät sitten pari päivää ilman meitä[:D] Ja varmaan saa auton ikkunatkin lähtiessä vielä raaputtaa. Toi oli kyllä ihan paras ´pitää kattella joutaako´, loistavaa[:D][:D][:D]

Isyyslomaa voi hakea takautuvasti eli jos mies haluaa jäädä heti lapsen syntymästä isyyslomalle, niin täytyy vaan sopia esimiehen kanssa. Sit jälkikäteen voi lähettää kelaan laput, niin ne maksaa takautuvasti. Sama juttu isäkuukauden kanssa, että senkin voi hakea sitten myöhemmin. Kelasta tai neuvolasta saa myös isän hakemuksen. Eli periaatteessa miehen ei tarvitse kelan kanssa ennen syntymää edes asioida.

Arwen kuulostaa ilkeeltä kyllä noi sun supparit. Mulla ei vielä nuin pitkäkestoisia ole ollut, mutta kyllä ne varmasti tässä kun h-hetkeä lähestytään, niin tiukemmilta alkaa tuntua. Otat nyt vaan lepolomaa vastaan kiltisti, jos lääkäri sitä tarjoo, nimittäin pienikin pysähdys voi saada kummia aikaseksi. Itellä ainakin tää saikku on tehnyt tosi hyvää, mulla ehkä vielä työstressi pahensi noita suppareita ja se kun koko ajan joutu pähkään, että jaksaako vaiko eikö. Kyllä ne opinnot sitten hoituu aikaan tavalla taikka toisella. Nyt ajattelet vaan teidän molempien parasta[:)]Tsemppiä ja rutistuksia!

Mäkin oon muuten alkanut jo noiden suppareiden kanssa tota hengitystä harjotteleen pikkuhiljaa, että sit jotain osais puhista kun tosi toimiin ryhdytään.

Voi susanne onneksi selvisit pelkällä säikähdyksellä ettei mitään vakavaa ollutkaan. Ja tuo syykin selvisi, niin pystytään sekin sitte hoitamaan.
Itse oon kans usein murehtinut tota ennenaikasuutta ja varsinkin sillon pahimpien suppareiden aikaan olin ihan varma, ettö kohta on menoo. No kyllä se mieli siitä rauhottuu, kun ymmärtää, että kaikella on tarkoituksensa ja pienellä oma aikataulunsa. Sinä olet tehnyt kaikkesi etkä pysty enempään. Luotat siihen, että asiat menee omalla painollaan. Nyt ollaaan sitä paitsi jo niin hyvillä viikoilla, että jos pieni jostain kumman syystä päättäisi maailmaan putkahtaa, niin selviytymismahdollisuudet on tosi suuret. Vielä kuule puhiset sitten , kun pieni tulee kaksi viikkoa yliaikaisena[:D]Pikaista paranemista alapäälle!

Kissuliini83
Välillä hermostuttaa tuo ukkoseni niin, että välillä meinaa muitakin paikkoja lähtee kun päitä[:D][:D]No mies on mies, minkä sille mahtaa[&:]
 
anelse ikävä juttu tuo dvd [&:] harmittaa varmaan hurjasti, mut onneks on kuitenkin kuvat mitä katella..

susanne tosiaan hyvä kun syy selvisi, tuon b-streptokokin saisi tutkia kaikilta..en oikeestaan ymmärrä miks ei sitä tutkita varsinkin niiltä kenellä noita suppareita on enemmänkin. Se kuitenkin voi aiheuttaa vaikka mitä ikävää vauvalle hoitamattomana.

Mipsu täälläkin on herkuteltu, JOKA päivä. Teen/kahvin kanssa pitää aina olla jotain herkkua..lisäks karkkia uppoo ihan tolkuton määrä. Äsken vedin pussillisen.. Eikä noilta roskaruuiltakaan voi välttyä [&:] Hirvittää tuo painonnousu.. Isyyslomista oon ihan pihalla, mennään käymään kelassa joku päivä vähän kyselemässä noita juttuja. Lisäks mietityttää se, vaikuttaako sairasloma tohon äitiyspäivärahaan..jos saikkua tulee vielä lisää niin kannattaakohan sitä jäädä varhaistetulle ä-lomalle.. jne. Inhottaa koko kela eikä tekis mieli olla sen kanssa missään tekemisissä, mutta nyt on vähän pakko [:'(]

Mitähän sitä taas viikonloppuna tekis, koko viikon taas möllöttänyt kotona netin ja telkkarin äärellä.. kivaa olis saada jotain vaihtelua [:)] Ennen raskautta tuli käytyä viihteellä aika useesti, joten välillä himottaisi niin kovin lähteä.. muttei auta [:D] Noo, eiköhän sitä jotain keksi..varmaankin syömiseen liittyvää. Syömään johonkii ravinteliin.. [:D][:D]

Tänään on pikkukaveri kyllä ilmoitellu itsestään, äsken oli sellanen jumppatuokio ettei ennen ole noin kovin riehunu.. On niin ihanaa aina tuntea noita liikkeitä kun ne niin harvassa on.. <3
 
Voi ANELSE: Sulla kuitenki ne ihanat kuvat mitä ei normi ultrasta saa..Säästät ne huolella. Jos meijän dvd:lle kävis jtn tai jos mun mies vielä tekis noin ni täällä olis piru irti, joten ymmärrän sua täysin..ja kuulosti ihan meiltä...meilläkin se olis tod. näkösesti mun syy...:D Mut dvd:t unohtuu kun vauva on sylissä..usko mua..:D

Voi enää reilu viikko ni pääsee ruottiin..ei jaksa odottaa..ja nyt mun on alkanu tekee mieli laittaa jo vauvan sänkyy, mut mies ei saa aikaseksi hakee sitä varastosta...tai se pitää tätä hössötyksenä ni ei viitti vielä. No kylhän mä hössötänki mut tahtois jo laittaa prinsessalle kaikki valmiiksi..:)

Itekin kävin lekurikäynnin yhteydessä antaa virtsanäytteen ja kattoo että ei oo mtn...Ja kylhän kaikki jotka haluu ni pääsee sen b-streptokokin testaa jos haluu..jos vähänki epäilee ni testaa vaa..mun mielestä raskausaikana tai pienen vauvan kanssa mikää lekurikäynti ei ole turha.

LUMIA83: ei vaikuta sairasloma äitiyspäivärahaan.
Tosta isyyslomasta en muista miten menee..mies alotti sillo ku kuopus synty, siitä päivästä. Mulla menikin eilen hermo kelaan...oon ihmetellyt että missä mun päätökset viipyy ku laitoin hakemukset kelaan jo 7.12....no eilen täti soitti mulle että et oo toimittanut raskaustodistusta joten ei voida tehä päätöstä jne.....lopuksi se ihan nolona tokas ku oltii eka väitelty et oonko sen toimittanut vai en että oho täällä se oli yhessä pinossa, joku laittanut vahingossa..ei edes anteeksi pyytänyt..sanoi vain et hyvä ku soitin sulle ni selvis tää..jooo-o. Hyvä tosiaan..sit se alko mulle lässyttää jtn et en saa paljoo ku oon kotona kuopuksen kanssa vaikka tiiän et niiden pitäs maksaa mulle sen verran ku kuopuksestakin sain aikoinaan ku hän on alle 3v....pistän kyllä metelin pystyy ku nään ne päätökset...ihan varma.
 
Heips!!

Kylläpä teki kunnon yöunet hyvää työviikon jälkeen. Ihan kuin olisi uusi ihminen! [:)]
Kiitos kaikille lohduttavista painokommenteista, itsekään en pitänyt tota mun painoa niin pahana.  Ei vaan itseään niin hehkeäksi aina tunne muutenkaan tän raskauden aikana niin inhottaa kun tullaan vielä kommentoimaan liiasta painonnoususta, omasta mielestäni ainakin turhaan.

Lumia83: Joo Lappeenrannassa asustellaan. Mukavaa kun meitä on täällä useampi, jos sais vaikka joskus tapaamisen järjestettyä [:)]

Arwen: Mä käyn tossa sammonlahden neuvolassa. Siellä tosiaan oli lääkäri vaihtunut. Sekä terveydenhoitaja, joka edellisellä kerralla kertoi lähtevänsä takaisin vanhaan työhönsä sairaalaan kätilöksi, sanoi vielä että ehkä näemme siellä sitten kun menen synnyttämään [:)] Voi kun olisikin niin hyvä tuuri että hänet kätilöksi saisin, tykkäsin hänestä kovasti.

Täällä oli puhetta tosta maidontulosta. Täällä sitä ei vielä itsestään valumalla tule, mutta pari kk jo siten että jos tissejä puristelee niin kyllähän sitä sieltä tulee.. [:D]

susanne: Huh, hurjalta kuulosti tuo sun työreissus. Onneksi selvisitte säikähdyksellä ja vaavi on vielä mahassa! Onhan se varmaan inottavaa kun sitä ennenaikaista synnytystä rupeaa stressaamaan, mutta onneksi nykyaikana pikkuihmisiä voidaan hoitaa jo todella hyvin, vaikka ajoissa syntyisivätkin.

On tää viikonloppu ihanaa kun saa vaan olla kotona, ja huiskia menemään vaikka yöpaidassa koko päivän jos siltä tuntuu [:D] Taidan lähteä sohvalle makoilemaan ja katselemaan viikolla rästiin jääneitä tv-ohjelmia.






 
Moi pitkästä aikaa! Täähän käy ihan työstä ku en koskaa pysy kirjotusten tahdissa mukana, sit on aina 3 sivuu luettavana[:D] vaikka kivastihan siinä aika vierähtää!

Meillä ainakin hikotellaan tuolla masussa vähintään kerran päivässä, just äsken oli sellanen tasanen tykytys alavatsassa, jossa se mullakin enimmäkseen tuntuu, tai sit joskus tossa navan seutuvilla.. Huh, ja vieläkin on itku joka asiassa herkässä, esim. jos tulee joku hyvä biisi tms. Äsken vauva potkas tohon navan viereen oikeen tosi näkyvästi ja innostuneena sanoin sille että "MOI!" ja sit hirvee onnenitkukohtaus perään.. Onneks ei ollu mies näkemässä ku se aina huolestuu mun itkeskelyistä, joissa ei tosiaan oo mitään järkee[:)]..

Arwen, sori tää tyhmä kommentti, mutta mulla vaan tuli mieleen et eikö vauvan voi tuoda vaunuillakin kotiin jos on 5min kävelymatka? Että eihän sun suinkaan sen takia tarvii halpaakaan turvakaukaloa hankkia..[;)]

niina_1, täällä on joskus ennenkin pohdittu noita erilaisia nevolantätejä ja lääkäreitä. Mulle esimerkiks ei oo kukaan koskaan sanonu painon tulemisesta mitään, vaikka on jo 10kg menny rikki, eikä esim. sokerirasituksesta oo ollu mitää puhetta. Mun mielestä jossain nois vau-kirjassa tai jossain lapuissa lukee, et painoa voi tulla raskausaikana keskimäärin 12kg, pienikokosille saa tulla enemmänki, ja isokokosille mielummin vähemmän. Että ei tosiaa pitäis olla huolissaa jos sun lähtöpaino oli 55..
Samoin noi hg-arvot ja raudan syömisen kehotukset vaihtelee hirveesti, mulle sanottii et jos menee alle 110 ni voi alkaa syömään rautaa, jotku on pistetty syömään rautaa 115 takia. Luulis et ois kaikille helpompaa jos neuvoloissaki olis kaikille yhteiset valtakunnalliset ohjeet. Mut toisaalta, henkilökuntaa on niin paljon, samoin kokemuksia ja näkemyksiä, et varmaa kaikki haluaa vähän sitä omaaki "asiantuntemusta" tuoda siihen työhön, en tiiä...[&:]

Tervetuloa munki puolesta kaikki uudet huhtikuun onnekkaat, erityisesti nauratti Hanslankkarin kommentti, kun sanoit olevasi mastodontti! Kiva kuulla että meitä on muitakin, kuulun samaan lajiin![:D][:D]

Jakkarasynnytys "kiehtoo" muakin tällä hetkellä. Näin Sairaalaohjelmassa sen jakson, ja jo nyt tuntuu selällää oleminen sen verran epämukavalta, että mitä se sitten on ku maha on järkky-iso, ja sit pitäis pystyä hengittämää ja puuskuttamaa ja ponnistamaa samalla. Ja sit ois miehelläki kunniatehtävänä pitää koko emäntää pystyssä, eikä pelkästää vaan kädestä kiinni. Ja kuvakulmana se olis miehelleki sellanen, et ois niinku hengessä mukana olemisen lisäks vähän niinku ite synnyttämässä yhteistä lasta![;)] Luulis et sellanen jakkara ei ois vaikee ja kallis järjestääkää, vaikka sairaalassa ei oliskaa mitää erityisvaihtoehtoja, kuten vesi- taijotainmuuta synnytystä..

Susanne, onneksi selvisit säikähdyksellä! Kauheeta olla vielä niin kaukana kotoa... Tsemppiä ja voimia, ja toivottavasti siellä töissäkin nyt tajutaan et kuin pitkällä tässä raskaudessa jo ollaan!
Mä sain äsken ihanan vauvauutisen[:)], naapurille oli viime yönä syntynyt pikkuinen tyttö (49cm/2690g), äiti ja vauva voivat oikein hyvin, vaikka laskettu aika olikin vasta 10.2. Eli 3 viikkoo etuajassa..
Mut eihän toi oo mitään siihen verrattuna jos tästä nyt joutuis lähtemää laitokselle, kyllä vois olla aikamoinen tutina päällä..

Mulla on töissä (päiväkodissa) tosi kivasti suhtauduttu tähän raskauteen. Eilen pomo ehdotti, et jos mä haluun, ni mun ei enää tarvii pitää kuvisryhmiä, koska siel on matalat pöydät ja mulle huonot asennot. Se ehdotti et tekisin ompeluhommia ja muita omia juttuja, jotka pitää saada valmiiks ennen lomaa, joka alkaa siis 10.2. Eli reilu pari viikkoa jäljellä[:-]. Koulussa sen sijaan on vielä loppurutistus edessä, muutama kirja esseineen on työn alla, ja sit on vielä tentti ennen helmikuun puoltaväliä. Sit ku jään kotii, on mulla vielä pari karmeeta laajaa kirjallista työtä tehtävänä, mutta onneks niissä on aikaa toukokuun loppuun. Mut jos kuitenki ennen synnytystä yrittäis neki vääntää pois alta...
Pinnasänky me saatii tällä viikolla vihdoin, ja vähän ollaa tota "lastenhuonetta" järkkäilty. Kolmen viikon päästä tulee uus sohva, ja sit pitäis vauvan lipasto kasata, ni sit alkaa olla kivalla mallilla rumsteeraukset[;)]. Äitiyspakkaus tulee varmaa ens viikolla, ku päätös siitä tuli viime maanantaina.

Tänää päästää miehen kanssa vähän katkasee arki miehen siskon 30-v juhlille Helsinkii, ja sit yövytää Radisson Blu Royal Hotellissa Kampissa. Siihen löyty vielä 1,5v sitten häälahjana saatu lahjakortti, joten ei tarvii maksaakaan siitä luxuksesta[:)].
Semmosia tänne, masukuva pitänee päivittää piakkoin (nyt ei kuitenkaa ehi), nyt alkoi jo 30. viikko, joten vähiin käy ennenku loppuu tää odotus!!
 
Lumia83 ei kai tuo sairaslomalla olo vaikuta äippärahaan normaalissa tapauksessa, mutta sitten en tiedä, jos hakee rahoja viimesten kuuden kuukauden tulojen perusteella ja ja jos joutuu kelan sairaspäivärahoille lopussa. Mähän jään just sen takia varhaistetulle, kun työnantaja maksaa täyttää palkaa sairaslomalta kahden kuukauden ajan, mutta sit sen jälkeen tulot laskee huimasti ja mulla tulis yli kaks kuukautta saikkua, jos alottasin normi aikaan äippäloman. Eli jouduin vähän sumplimaan ettei joudu enää kelan kanssa säätämään. Mut kai se on jokaisen kohdalla niin yksilöllistä.

Juu Embu83 näin mäkin uskon, että kyllä se pieni sylissä sitten korvaa kaiken maailmaan dvd hienoudet[;)]Pidät perkule puoles sen kelan kanssa ja vaadit kaikki mitä sulle kuuluu, niitten kanssa saa kyllä aina oikeuksistaan tapella[:@]

Ihanaa niina_1 kun saat nyt kunnolla nukkua univelkaa ja väsymystä pois, ja vaan nautiskella olostasi. Toi yökkärissä vaeltelu kuulostaa hyvältä[;)]

Lootuska
loistavaa että on tuommonen pomo, joka ymmärtää tilanteen ja yrittää järjestää sopivia hommia. Kyllä niitäkin on kaiken maailman pässinpäitä, joiden mielestä raskaana mennään samaan tahtiin kun aina ennenkin.
Voi kehvelit kun pääsette sinne Helssinkiin rentoutuun ja virkistäytyyn, mahtavaa reissua!!!!Ja tsemppiä kouluun loppurutistukseen!
 
niina_1: No sitten ei ole sama neuvola, me käydään Väinölänkadun neuvolassa.. Oli vain jo silloin heti alussa puhetta th:n kanssa, että hän on jonkun toisen sijainen, niin pelkäsin th:n vaihtuvan nyt yllättäen. [:(] Toivottavasti th olisi sitten siulla myös kätilönä, itsekin toivoisin tuttujen ihmisten pysyvän menossa mukana mahdollisimman pitkään. [:D]

Lootuska: Ei se ollut yhtään tyhmä kommentti, totta kai saa kysyä! [:)] Niinhän meillä olisi sen verran lyhyt matka sairaalasta kotiin, että vaikka päällään pyörien voisi sitten matkan hoitaa, mutta turvakaukalo vaikuttaisi näin äkkiseltään kätevimmältä systeemiltä.. [:D] Siinä vaiheessa kun pikkuinen on vielä uusi ja outo asia, niin kotiin lähtiessä sitä haluaa vain mahdollisimman helposti saada vauvan sijoitettua johonkin kantojuttuun ja päästä sairaalasta ulos. Tosin sitä voi kysyä, että voiko vaunukoppaa käyttää sitten ilman vaunuja, ettei tarvitsisi koko hässäkkää rahjata mukana ja alkaa äheltämään sen kanssa. [;)]

Jee jee, löydettiin vaunut! [:)][:)] Jännitti kyllä paljon, heräsin aamulla tunnin liian aikaisin kauheaan paniikkiin. [:-] Jännitti se tinkiminen niin paljon, että mitä siitä tulisi. Hyvin saatiin homma kuitenkin hoidettua, 10% saatiin alennusta, ja noilla hinnoilla se tarkoittaa jo 70 euron säästöä..
Ai niin, jos joku muukin lappeenrantalainen on innostunut/kiinnostunut kestoilusta, niin sieltä Potitosta saa vuokrattua kokeilupaketteja 12 vrk/5 euroa.. Sanon tämän nyt siksi, kun oli itselle uutta tietoa, olin luullut ettei täällä ole tuota vuokrausmahdollisuutta.

Ja äitiyspakkaus saatiin haettua.. <3 Sitä oli ihan kiva tutkia, mutta ei noita vaatteita kyllä miksikään suloisen pieniksi voi sanoa. [:-] No, se toppahaalari oli yhtä kamala kuin olin kuvitellutkin, mutta sitten se makuupussi-juttu.. Siis voi äly, mikä värien yhdistelmä! [:'(] En edes ollut tajunnut siellä olevan jotain noin kamalaa, kuvissa ei mikään pistänyt niin pahasti silmään. Mutta petitekstiileistä ja ruokalapusta tykkäsin, eli ei se täydellinen pettymys ollut. [:)] Ja tietoa löytyi paljon, mm. saatiin selvyyttä siihen isyysloma-asiaan!
 
Arwen: Heh, tässä sen taas näkee miten makuja on monia. Mä tykkäsin siitä toppahaalarista, varsinkin poikavauvaa ajatellen se oli musta oikein kiva [:)] Meidän vaunutkin on sellaset vaaleanharmaat pääväritykseltään, niin sopii niidenkin kanssa [:D] Ja makuupussista tykkäsin myös, musta se oli jotenkin ihana, tavallaan vanhanaikaisen näköinen.
Mutta siis se mikälie persikanvärinen raitapaita ja housut [:'(] Niitä ei hyvällä tahdollakaan voi sanoa kivoiksi. Siitä taisi joku muukin täällä olla samaa mieltä.
Niin ja ihan uteliaisuudesta, vaikka meillä vaunut jo on, niin mistä ostitte? Minkälaiseen vaihtoehtoon teillä päädyttiin? [:)]
 
niina_1 ja Arwen: Itse tosiaan pidin siitä makuupussista ja se toppahaalarikin oli paljon paremman näköinen mitä olin kuvitellut kuvan perusteella. Mutta ne persikan väriset asut olivat ihan hirveitä.. [:'(] Tosiaan makuja on monia! Onneksi suurin osa bodeista ym. tuolla pakkauksessa on aika neutraaleja väritykseltään, että käy varmaan melkein kaikille [:)]

Nyt on äippäpakkauksessa tulleet jutut "päivitetty" listalle..[:D] ( pidän siis sellaista listaa vauvan tavaroista, että mitä on ja mitä ei, lisäks on toinen lista vauvan vaatteista[;)] ) Mies vaa naureskelee miun listoille, mut itselleen se on selkeempää, kun näkee siitä listalta mitä on ja mitä tarttis vielä hommata! Oon kyl muutenkin aina tekemässä listoja itselleni et muistan mm. tehdä tietyt hommat kotona jne.[8|] Helpottaa kyl kun tuntuu et muuten oon sellanen harvapää välillä[;)]

Se olis noin 5 viikkoa töitä vielä jäljellä näillä näkymin. Sit pitäis pitää ensin pari viikkoa kertyneitä lomia, ja 12.3 alkais mammaloma [:)] Vähiin käy! Ja ensi viikosta kunhan selviän, niin pitäisi työtahdinkin hieman rauhoittua! Ainakin toivotaan näin..

Täällä taas pikkuinen valvotti aamuyöstä riehunnallaan. Heräsin 4:20 ja katsoin kelloa, että tunnin kuluttua pitäisi nousta ylös, että pakko yrittää vielä nukkua, niin eipä mitään, kun tuo yks heräsi masussa ja alkoi potkimaan ja kääntelehtimään ihan innoissaan [:D] Siinä jäi tän mamman nukkumiset sitten.. Toivottavasti ensi yönä saisi paremmin nukuttua, kun ei ole mitään aamuherätyksiäkään.. Ma aamuna saakin taas herätä 04:00 töihin.. [&:] ihanaa..

Meinaa joku flunssan poikanenkin iskeä päälle tässä.. Kurkku ollut pari päivää kipeänä ja nuhaa on.. Siinähän sitä oiskin kun tulisinkin kipeäksi, just kun vastaava on lomalla ja mie oon ainut sen lisäks joka osaa tehdä kauppojen ja kahviloiden tilaukset leipomolle..[:D] Pomo varmaan hyppis riemusta kun ilmoittaisin olevani kipeänä! Täytyy nyt toivoo, ettei tää muuttuis tätä pahemmaks kuitenkaan [:)]
 
Jihuuu vihdosta viimein sain itsestäni irti ja sain rekennettua sen pieleen menneen kissasuojan valmiiksi. Tein siis vähän niinku tikapuut semmosista melko ohuista listoista, jotka voi nostaa sit pinnasängyn päälle. Sit petsasin ne tumman väriseks. Mä jotenkin karsastan niitä kaupan nailonverkkoja, kun tuntuu, ettei se vauva saa siellä sängyssä ees happea, kun semmosen laittaa päälle. Meidän kisut ei vaan oikeen suostunut kokeileen, että mahtuuko me kuinka puolien välistä sörkkimään, ne on noin 10 sentin välein, mutta ei niiden välistä ainakaan pitäis mahtua sänkyyn. Eikä ne nyt muutenkaan oo onneksi paljoa pinnasänkyä kohtaan osottanut kiinnostusta.

Meidän äiskä oli täällä äsken monta tuntia auttelemassa kodinhoidossa ja pitämässä mulle seuraa. Se aika usein tulee tänne meille kun mies on pelireissuilla tai reeneissä. Ja kiva kun äiti asuu hirmu lähellä, niin sit se varmaan asuu täällä kun vauva tulee. Ei ihan kiva kun on apua lähellä.

Ootteks muut huomannut, että äitin kanssa tullut jotenkin odotuksen myötä läheisemmät välit? En tiedä onko se sitä kun paljon kyselee äidin odotusajasta ym, mutta me ainakin selvästi ollaan läheisemmiksi tultu. Mä oon ollut tosi pieni, kun äiti meni töihin (on yrittäjä) ja iskä hoiti meitä pienenä. Ehkä meidän on nyt aika vihdosta viimein kunnolla tutustua toisiimme[:)]

Ai niin juu, ongelmaksi täällä on ilmennyt vaikeus ajella noita alapään karvoja, kun ei tahdo nähdä eikä taipua. Onkos kellään mitään vinkkejä, miten tämä toimitus helpommin onnistuisi, vai onko tässä vaan ruvettava viidakkoa kasvattelemaan[&:][:D][&:]

Riida
mulla on kans toi lista ja senkin oon tehnyt jo sata kertaa uudestaan tietsikalla. Senkin pitää olla niin hemmetin hieno, että sit voi hienosto viivata yli mitä on jo hankittu[:D][:D] On tää valmistautuminen vaan niin ihanaa[:)]
Mullakin on usein tapana käyttää listoja, että muistaa tehdä kaiken. Joskus vaan tuntuu, että listalle tulee liian usein sellasta tavaraa, mitä nyt ei ihan välttis tarvis[8|]

Nyt iltapalaa ja petiin...ihanaa[:)]
 
Heips taas kaikille huhtimammoille!

Hurjasti tullut tosiaan tesktiä pienessä ajassa ja uusiakin tullut mukaan joukkoon! Tervetuloa vaan uusille!

Meillä ei täällä mitään ihmeempiä sitten viime lääkärikäynnin, josta jo aikaisemmin ehdinkin kaiken kertoa. Nyt vain koitan jaksaa olla töissä, odotella seuraavaa neuvolaa ja saada ajan kulumaan mahdollisimman nopeasti! En malttaisi enää yhtään odottaa! Laskeskelin tuossa että (johtuen siitä viimekesän keskenmenosta) olin vuonna 2009 yhteensä 10 kuukautta raskaana (!!) ja vielä tämän vuoden puolella pitäisi tämä 3,5 kk jaksaa. Tuntuu kyllä jo siltä että ollaan henkisesti miehen kanssa niin valmiita pikkuisen tuloon, kun vain esikoista odottaessa voi olla. Touhusin tuossa viikon lomalla niin paljon kaikkia vauva-asioita että nyt tuntuu kuin aika olisi pysähtynyt kokonaan. Mutta hyvä vaan että vauveli kerää mahassa voimia niin pitkään kuin pystyy, että on sitten valmiimpi tänne masun ulkopuoliseen maailmaan.

Olo ollut edelleen tosi hyvä, edelleenkään en mitään supisteluja oo huomannut, vauva koheltaa mahassa välillä todella ahkerasti ja ulkoapäin voi nähdä kuinka se poukkoilee puolelta toiselle [:D]. Huomasin muuten juuri että nyt se linea negrakin on hiukka alkanut näkymään. Navan alle ei enää mitään mahdollisuutta nähdä [:D], mutta mies sanoi ettei siellä näy viivaa mutta tuossa mahan päällä menee ihan suora haalea viiva...hassua. Mitään raskausarpia ei onneksi ole nähtävissä. Ostin kyllä Vichyn raskausarpi rasvaa apteekista (22 e) jos vaikka hiukan ehkäisisi mahdollisia venymisjälkiä. Kuulin kaverilta että Biothermin samanlainen rasva on kuulemma tosi hyvä...mutta maksaakin sitten sen 38 euroa! Tähän mennessä tullut 7-8 kg lisää ja alkaa jo olla aika muumi olo, mutta kiva vain nähdä että se masu kasvaa ja kyllä sen tuntee kun vauva vahvistuu.

Illil, Anelse ja Marilyn84 täällä puhuivat noista vau.fin tervetuliaispaketeista. Mua nyt hiukan hämää tää juttu, kun tänne vau.fi sivustoille liityin niin luvattiin joku tervetuliaislahja. Kesään mennessä ei mitään ollu kuulunu ja sitten kun tulin uudestaan raskaaksi aloin paketista täältä vau.fin sivuilta kyselemään ja sain sen sitten viime kuussa. Mutta siis mikä mua tässä hämää on se että sain pienet kirjaset Vauvan syntymä ja Lapsen kehitys. Mutta siis puhutteko te työtö nyt niistä Vaukirjan tervetuliasipaketeista jossa vaikuttaa olevan lahjana se vauavn oma kirja ja Pikku prinssi jne..? Ja sieltä sitten tulee kerran kuussa (?) joku kirjapaketti? Oon myös miettinyt että pitäiskö siihen liittyä..ihan että sais sen ilmaispaketin [:D]. Voihan sen sitten saman tien keskeyttää ennen kuin ensimmäistä maksullista kirjapakettia tulee. Olen kyllä ajatellut ihan itse askarrella vauvalle oman vauvakirjan...ottaa hiukan mallia kaupan kirjoista, mutta tehdä sitten oman vähän niin kuin leikekirjan. Muuten kaikki vauvajutut jo lähes valmiina että varmaan sitä sitten väkräilen koko viimisen kuun ennen vauvan tuloa!

Anelselle vielä: Tosi mämmisti kävi sen dvd:n kanssa, mutta kuten täällä jo joku muukin mainitsi niin varmaan sillä dvd:llä ei ole enää niin väliä kun se ihka oikea vauva on sylissä <3. Oishan se ihana muisto näyttää sitten lapselle vanhempana joten toivotaan että vielä sasitte tiedostot toimimaan. Ei siellä lääkärissä sitten sattunut olemaan mitään varmuuskopiota? Onhan se tavallaan virallinen dokumentti...ja käsittääkseni yrityksissä sellaset pitää säilyttää lain mukaan se 10v!
 
niina_1: Makuja tosiaan on monia.. [:D] Mie nimittäin itse tykkäsin sitten taas niistä vaatteista (varsinkin niistä housuista) sen takia, kun niissä oli niin suloinen norsun kuva. [:)] Mutta milläänhän ei tuollaisissa paketeissa voi kaikkia miellyttää, niin pääasia että suomalaisille on kehitetty edes jotain ainutlaatuista! [;)]
Vaunut ostettiin nyt sitten Potitosta, eli tuolta Kourulasta.. Ei oikein tehnyt mieli Mustolaan asti lähteä Tenavapisteeseen, kun siellä on kuulemma aika tympeää palvelua jos ei satu puhumaan tuota "toista kotimaista". [:@] Ja alusta asti olin miettinyt Crescentin vaunuja, piti vain vielä muutama asia käydä tarkistamassa paikan päällä. Joten ne tuli sitten hankittua, musta-punaiset Crescit. <3
Täytyy kyllä sanoa, että on luvattoman huono valikoima vaunuliikkeitä täällä Lappeenrannassa! Onneksi Potitossa oli ystävällinen palvelu ja siellä voi sitten myöhemmin hoitaa myös kestovaippa-asiat, mutta aika tarkkaan piti etukäteen tietää mitä tahtoi ja etsi, ei ole sillä tavalla mahdollisuutta oikein kunnolla kierrellä liikkeitä ja tehdä vertailuja eri merkkien välillä. [8|]

Katsoin tuossa ajan kuluksi muutaman Sairaala-sarjan jakson netti-tv:stä.. Ja voi että, kun rupesi herkistämään juuri syntyneen vauvan itku. [:(] Tunnetta vielä vahvisti tuo oma pikkuinen vatsassa, joka potki niin että läppäri heilahteli. [:D] Mutta tosiaan, kohtahan se synnytys rupeaa olemaan todellisuutta myös omalla kohdalla.. Sitä ei pysty edes tajuamaan, miten ajatusmaailma on muuttunut tässä raskauden aikana, ja miten välillä on ottanut henkisesti todella koville, kuten illil:kin sanoi. Ja pikku hiljaa kaikki on konkretisoitumassa viimeisiin hetkiin, näin nopeasti kun aika menee niin sitä on vastasyntyneen äiti ennen kuin huomaakaan. Miulla ainakin on sellain, että ajatusmaailma on hyvin paljon tässä hetkessä ja nyt, mutta sitten kun muistelee taaksepäin tajuaa raskaudenkin kanssa jo kulkeneen aika pitkän matkan melkeinpä huomaamatta. [&:] Alkuaikoina kun katsoi kaikenlaisia Sairaala- ja muista synnytyssarjoja, niin sitä ajatteli että heh, jossain vaiheessa sitä itsekin on tuossa tilanteessa. Nyt kun noita synnytystilanteita katselee, alkaa nousemaan jo pienoinen paniikki; kohta sitä itsekin on jo tuossa tilanteessa. [&:]
 
Takaisin
Top