Täällä ollaan..:)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja embu83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Taitaa sitten Lpr olla hätäinen noiden nimien suhteen.. [:D] No siis yksi osahan se oli vain koko kaavaketta (piti merkata mahdolliset aikaisemmat synnytykset, keskeytykset, keskenmenot, veriryhmä jne..) eli se oli sama vaikka siihen olisi laittanut nimiksi Tupu Hupu Lupu ja Leenu Liinu Tiinu. Meillä nyt vain kun nimet olivat valmiina, eikä pantaamiselle ollut syytä, niin hyvin voitiin laittaa "oikeat" nimet kaavakkeeseen. [:)]

Miutakaan ei oikeastaan ne repeämät/välilihan leikkaukset pelota siinä synnytyshetkellä, vaan lähinnä jännittää tikit ja haavan paraneminen niin herkässä paikassa. [8|] Mutta nuohan nyt on sellaisia asioita, mitä ei voi etukäteen tietää..

Tänne on tullut taas ihania masukuvia!Saa nyt kattoa jos saisin omasta masusta kuvan tänne.Tarvin kyllä mieheni apua vähäsen,kun en ole mikään huippu näitten koneiden kanssa.
Nuha meinaa olla vaivana nyt taas jälleen kerran.Alkaa pikku hiljaa pännimään kun on jatkuvasti jotakin nuhaa tai yskää.Kait mä sitten töistä niitä raahaan,kun ihmisjoukon keskellä töitä teen.Käsiä oon kovasti pessyt,mutta ei näytä tarpeeks auttavan.
Tänään sain bola-korunikin!Oli nopea toimitus kyllä,kun sunnuntaina laitoin tilauksen menemään.

Synnystä oon miettynyt aika paljonkin oikeestaan.Tässä olen miettynyt sitä että missä synnyttäsin täällä vai naapuri kaupungissa.Oon vaan kuullut juttuja lisää näistä meidän ulkomaalaisista lääkäreistä,joten ei paljon houkuttais tänne jäädä.Synnytysasentoa olen miettynyt sen verran,että olis kiva kokeilla siinä jakkaralla synnyttää,jos se vaan on mahdollista.Sairaala-ohjelmassa näin sellasen synnytyksen ja se näytti ihan hyvältä vaihtoehdolta.Mulla on ainut asia mitään jännitän on se kipu.Tietenkin voi itseä lohduttaa niin että jos kerran oon selvinnyt siitä niin selviän varmasti nyttenkin.

Esikoisen synnytys mulla meni kyllä loistavasti siihen katottuna että oli ensimmäinen synnytys.Sehän käynnistettiin 2 viikkoa ennen LA raskausmyrkytyksen takia.Samana päivänä kun alettiin käynnistämään niin poika syntyi ja synnytys kesti 4h.Muutama tikki mulle jouduttiin laittamaan ja hyvin paranin niistä.Seuraavana päivänä oli tietenkin melko kipeä,mikä nyt on luonnollistakin,mutta sen jälkeen paranin kyllä hyvää vauhtia.Joten ei mulle mitään kauhukokemuksia pojan synnytyksestä jäännyt [;)]

Heipähei taas kaikille! Ja lisää tullut ihania masukuvia, voi että.. [:)] Anelsella vielä niin pieni ja söpö [:D]

Neuvola-asiaa: Juuri äsken kävin, kaikki oli oikein hyvin. Vauvalla syke +160 ja kovasti liikuskeli. Onkos muilla mitattu jo kohdunpohjan korkeutta? Mulla oli 20cm, kuulemma ihan normaali. Ja siitä inkivääristä vielä, josta täällä käyty keskustelua onko sallittua vai ei. Mulle neuvolassa oikein tarjosivat että otatko piparia, eli tuskin kovin haitallisia ovat.. [:D] Kerkeän neuvolaan vielä ennen joulua, seuraava käynti 22.12. Välissä tosin se rk-ultra ensi viikolla, jeee [:)]

Hätäkasteesta ja nimistä: Mä asustelen myös lappeenrannassa kuten Arwen, täällä tosiaan käytäntönä se että synnyttäjän esitietolomake, jossa hätäkastelupaa ja nimiehdotuksia kysytään, täytetään ja viedään jo siihen np-ultraan. Näköjään vaihtelee paikkakunnittain miten toimitaan.. Mä tosin itse koin tuon asian melko hankalaksi, ei meillä silloin (rv 11+1) vielä nimiä ollut mietitty eikä kyllä ole vieläkään, eikä tuosta hätäkasteesta oltu miehen kanssa vielä edes puhuttu. Sanoivat silloin että miettikää kantaanne ja nimiä JOS luvan päätätte antaa seuraavaan eli rk-ultraan. Me taidetaan jättää se kohta tyhjäksi kokonaan, luottaen siihen että kaikki menee hyvin. Ja jos ei, niin eiköhän tuo nimiasia kuitenkin järjesty, turha ruveta etukäteen stressaamaan.

Nyt ruuanlaittoon [:)]

Me käytiin rakenneultrassa eilen (20+2) ja kaikki näytti olevan pikkuisella hyvin [:)] Kun kysyimme näkyykö sukupuolta, kätilö sanoi ettei hän ainakaan näe selkeää poikaa ja vaikuttaisi siltä että tyttölapsi siellä huitoo. Saattaapi siis olla että meidän molempien vaisto on oikeassa, ollaan alusta asti oltu ihan tyttöfiiliksillä (kuten myös molemmat tulevat isoäidit [:)]). Ei kuitenkaan aiota hankkia vain vaaleanpunaisia tavaroita, koska tieto on aika epävarma, ja mietitään nimet valmiiksi sekä tytölle että pojalle.

LA ei ultrassa muuttunut, se on edelleen mielestäni vähän optimistinen kun kätilö nytkin sanoi että koko vastaa 20+0, mutta käsittääkseni sitä ei np-ultran jälkeen enää rukata.
Eilinen ilta menikin sitten ultrakuvia ihastellessa, ne ovat niin ihanan liikuttavia [:)]

Saimme sairaalasta mukaan lapun otsikolla Tervetuloa meille synnyttämään, ja hetken tuota synnytysasiaa sitten mietin. Jotenkin tuntuu että alkuraskaudessa se pelotti paljon enemmän, nyt ajattelen kai vain että eiköhän tuo mene omalla painollaan ja kyllä se pikkuinen sieltä maailmaan saadaan. Synnyttäneiden kavereiden kanssa ollaan juteltu asiasta jonkin verran tässä matkan varrella, ja varmasti sekin on mieltä vähän rauhoittanut kun hekin ovat siitä selvinneet, epillä ja/tai tikeillä tai ilman. Ja tällä hetkellä jännitän oikeastaan eniten hyvän ystäväni synnytystä, hän odottaa kaksosia ja on nyt rv 37 ja jatkuvassa seurannassa pre-eklampsian takia, eli saattavat hyvinkin joutua käynnistykseen ihan lähipäivinä. Ja täytyy sanoa että olen myös tyytyväinen ettei itse tarvitse ekalla kerralla jännittää sentään tuplasynnytystä..

Masu on täällä kasvanut suunnilleen yhtä paljon kuin teillä muilla, eli sitä on hankala peitellä ja osa farkuista on jäänyt pieniksi.
Liikkeitä on tuntunut päivittäin nyt reilun viikon ajan, niin että miehenikin on huomannut ne masun päältä. Oli muuten hassua huomata kuinka paljon heti rauhoituin kun liikkeet alkoivat tuntua, ja sen jälkeen ultraakin jaksoi taas odottaa paljon paremmin. Ja tosiaan, ekat liikkeet tuntuivat ihan ilmakuplan puhkeamiselta, se on mielestäni loistava vertaus [:)]

Jotenkin tuntuu että huhtikuun vauvoista on tulossa melkeempä tyttöjä..:D mitä nyt muidenkin odottavien kanssa jutellut..:) Ihania masuja täällä näkyy joka päivä lisää. Ja tosi kiva kuulla rk-ultra uutisia. :) Nytten on täällä sitten vähemmän viikkoja laskettuun kuin mitä tässä jo käytynä..ihanaa. Meillä on kanssa nimi jo mietitty tytöllemme, mutta tällä hetkellä hän sitten on "juuli". Kävin sunnuntaina kirpparilla ja sain ihan ison muovikassillisen vaatteita juulille n. 10 eurolla..:) toki ostin myös pojillekin jtn..:D Aivan ihanaa hypistellä vaalenpunasia pikkuvaatteita näiden vaalensinisten vuosien jälkeen..oon niin onnellinen..vaikka tuskin olisin yhtään vähemmän onnellisempi vaikka oliski kolmas poika tulossa.

Täällä ei taida vielä kukaan muu tietää odottavansa poikaa paitsi mä..? [:)] Tyttöjä on tulossa monelle. Kiva että muillakin on ultrassa ollut kaikki hyvin. Kivoja masukuviakin täällä, itse en vaan ole osannut sitä tänne laittaa. Voisko joku neuvoa? Taitaa se olla ainakin pienempi kun Embu83:lla, vaikka samoilla kohdilla mennään. Mulla on ollu muutaman päivän flunssaa, mut ei onneks kuumetta. Potkuja on reilun viikon ajan tuntunut selvempinä ja nyt jo joka päivä.

Ei oo oikein mitkään oireetkaan vaivannu enää, mut semmonen on tullu että kävelylenkillä alkaa aina pistämään oikealle puolelle alavatsaan, vaikka tekis pienenkin lenkin. Sit kun pysähtyy se loppuu. Viime viikolla se kipu kesti vielä pari tuntia lenkin jälkeen. Mitähän se on.. [8|] Maanantaina on neuvola, niin täytyy siellä kysästä.

niina_1 kyseli kohdun korkeudesta. Minulla mitattiin viikolla 17 ja se oli silloin 17 cm. Neuvolakortin takana on sellainen kohdunkorkeus taulukko, mutta se alkaa muistaakseni vasta viikolta 20. Eli siellä on kuvattu käyrät, miten sen pitäisi kasvaa.

Minulla np-ultra osoitti, että olisin 6 päivää edellä laskettua aikaa. Neuvolasta sanottiin, että laskettuaika muutetaan kyllä, mutta odotetaan vielä rakenneultran varmistus asiaan. Eli kyllä susanne laskettua aikaa voidaan muuttaa vielä rakenneultran jälkeenkin. Mutta yleensä muutoksen pitää olla viikko ennen kuin aikaa muutetaan. Eli voi olla, ettei sinun tapauksessasi (4pv?) sitä kuitenkaan muuteta, riippuu varmastikin neuvolasta. Laskettuaikahan on 40 viikkoa +/- 2 viikkoa, joten siinä on melko suuri haitari.

no nyt säädän jo jtn ku ei osaa enää viestiikään laittaa...:Däskön näytti ettei tullu olleskaa ja sit se olikin täällä ja plääh...

Apua..en osaa neuvoo tossa kuvanlatauksessa kovin hyvin ku itekin olen ihan käsi näissä jutuissa, mut yritän...eli tässä missä kirjotetaan tätä viestii lukee alla lataa tästä ja upota kuva viestiin, paina sitä lataa tästä ja sit vaa haet koneelta sen kuvan minkä haluut lataa tähän...meniköhän se noi..???

Juu, mä vahvasti luulen et kuulun niihin harvoihin joilla näi iso maha tällä hetkellä..kohdunpohjan korkeus oli rv 19+1 20..eli menee aivan yli käyrien..nyt on jo selkeesti yli navan. Johtunee siitä et on jo mun 3. ja sitten tuo istukka on ees..:D

Joo-o, ei lopu huolenaiheet raskausaikana.. [&:] Vauva tuntuu potkivan jo päivittäin, mutta hassu ihmismieli epäilee ovatko tunnot edes potkuja, voisivat hyvin olla vatsavaivoja. [:D] Ja raskauden alussa vaivanneet turvonneet rinnat ovat nyt melkeinpä tavallisen kokoiset, hieman vain kasvaneet. Eli vielä pari kuukautta sitten ne olivat hervottomat, nyt ei turvotuksesta ole tietoakaan.
Onneksi on enää 1½ viikkoa rakenneultraan, näkee sitten pikkuisen voivan hyvin. [:)] Sillä vaikka vauva potkisi itsensä vatsanahan läpi, en mie silti uskoisi omia tuntemuksiani. Hassua! [:D]

embu83: Mulla oli eilen neuvola 19+2 ja kohdunpohjan korkeus myös 20cm, eli samoissa lukemissa mennään. Ja mulla vasta ensimmäinen tulossa [:D] Onko sulle sit sanottu että kasvat yli käyrien? Mulle sanoi että ihan normaalia näillä viikoilla, ja että sitä neuvolakortin takana olevaa käyrää ei kannata tuijottaa, näyttää kuulemma melkoisen päin honkia. Sanoi että hänen uransa aikana ei yhdelläkään odottajalla ole kohtu kasvanut sen taulukon osoittamalla tavalla.

NIINA_1: Juu, iten en tuijota kans noita käyrii olleskaa ku ei ne oikee mtn musta kerro..ihan normi vauvat oon saanu, vaik aina menny toi korkeus yli käyrien, nyt menee sit tooosi reilusti. Myös mun lasten kasvukäyrät on vain suuntaa antavii. Meillä sellanen nvl -täti joka tuijottaa vain niitä käyrii..sanoi tosta et pitää alkaa seuraa nyt tarkemmin et miten etenee..pyh. Ja mun kakkosen kohalla on pitänyt ravaa neuvolassa ku on millon paino ollut liian vähän, millon pituus..ja nyt viimesin ja paras oli et pää liian pieni..ei siis kato yhtää vanhempii, niiden päitä tai pituuksia tai painoja eikä sitä et tuo on oikeesti aivan normaalin kokoinen....:D Ja aina päässy käyrille takas, saanu siis kasvupyrähdyksen, vaik ei just sillo ku oli neuvola olis sielä ollutkaan. Mut onneksi on tätä kokemusta jo sen verran ettei nuo paljoo mitää hätkäytä..:D vähän vai huvittaa ja onhan sinne neuvolaan aina kiva mennä kattelee miten toinen on kasvanut...:D

embu83: Taitaa olla käytäntöjä ja mielipiteitä niin paljon kuin noita neuvolatätejäkin [:D] Jännä kyllä miten eri tavalla suhtautuvat täysin samoihin asioihin. Toinen tuijottaa käyriä niin ettei muuta näekään ja toinen taas jättää ne oikeastaan huomiotta kun eivät paikkaansa pidä kuitenkaan. No onhan se tosiaan mukava että kakkosen kanssa pääset useammin neuvolaan, niinkuin sanoit niin kivahan siellä on seurata toisen kasvua [:)]

Heips kaikille!

Eipä ole tullut taas pitkään aikaan kirjoiteltua, mutta kivaa että ainakin osa on ahkerasti käynyt päivittämässä tilannettaan. Meilläkin täällä nyt 20 viikkoa tullut täyteen.

Otin kovasti stressia possurokotteen takia (neuvolassakaan kun koko rokotteesta ei mitään mainittu), jopa niin että ihan itkeä tihrautin muutamana iltana kun en tiennyt mitä pitäisi tehdä...(tunteet herkässä [:)]). No ennen kuin ikinä pääsin ratkaisuun niin ainakin jokin influenssa ehti jo iskeä. Se oli ihan hassua kun muuten olen voinut paremmin kuin moneen vuoteen ja ollut tosi energinen olo. No mies oli jo ollut muutaman päivän kipeä ja yhtäkkiä yhdessä päivässä minunkin oloni meni huonommaksi. Töissä kurkkua jo kutitti ja illalla lihakset alkoi särkeä. Menin heti lääkäriin ja lääkäri määräsi Tamiflu-kuurin vaikkei varmaa tietoa ollutkaan oliko kyseessä possu. No viikko löhöiltiin kotona (teki loma kyllä terää [:D]), kuume ei noussut ekan illan jälkeen ja muutenkin selvittiin helpolla. 

Neuvola oli viikko sitten ja masuasukki liikuskeli aktiivisesti tavalliseen tapaansa ja syke oli 150, että ilmeisesti kaikki on ihan kunnossa. Meillä rakenneultra on vasta viikolla 22 eli 2 viikon päästä. Neuvolatäti ei itsekään ollut rokotetta halunnut (!!) ja sanoi että ei minunkaan sitä enää kannata ottaa kun jos e nyt sitten oli se possuflunssa niin vauvallekin kehittyi samalla vasta-aineet.

Täällä on jotkut jo laitelleet masukuvia, mikä on ihan mukavaa, mutta en tiedä itse mitä ajatella. Tosiaan esikoista odotellaan ja viikon 21 alussa ollaan, mutta masu on jo toooosi iso...tai no en nyt tiedä onko kovin tavallista isompi kun kiloja on tullut 5 (viime käynnistä 600g), neuvolatäti sanoi että hyvä on paino ja en mikää ylipainoinen normaalistikaan oo. Kohdun pohjaa ei olla mitattu. Miten se tapahtuu? Mutta teidän kuvia kun katsoo, niin luulisi että meillä on joku norsunpoikanen tulossa [:)] Onko teillä muilla kaikilla tollaset söpöt pienet pömpöt? Tosin olen melko pitkä. Kädet ja jalat vain ohenee ja näyttää että peppukin ois jo ihan lättänä! Tissit ja maha vaan kasvaa, vai liekö sitten turvotusta (?). Mielenkiinnoolla odotellaan ultraa että selviää se kokokin sitten hiukan. Mies tosin vaan tyytyväinen että masu kasvaa (onneksi), kuuluu kuulemma asiaan, sanoi että ei häntä haittaa vaikka lihoisin <3 ("you are gonna be the mom, you cant always look like 20 year old" =) ja sit se ite käy joka päivä kuntosalilla, eikä oo käyny ulkona illanvietoissa yli 3 kuukauteen. Muut huomanneet miehissään ryhdistäytymisen merkkejä?

Ai niin semmonen ongelma myös, että musta tuntuu kuin mun hiukset ois ohentunut. Sanotaan että niiden pitäis paksuuntua, mutta ehkä rasvottua helpommin. Mulla tuntuu rasvottuvan kyllä nyt helpommin. Johtuukohan siitä sitten että tuntuu ohuemmalta. Pelottaa vaan kun niiden pitäisi sitten taas ohentua synnytyksen jälkeen! No kyllä sitä vauvaa niin odotellaan että eipä kai se sitten haittaa vaikka ois pullukka ja kalju [:D]

Ja nyt tosiaan kun tuo maha kasvaa silmissä niin olen aatellut että vois jotain rasvaa raskausarpia vastaan alkaa käyttelee. Onko kellään tiedossa mitään hyvää? Apteekissa oli Vichyn rasva, mutta maksoi aivan törkeesti.

No olipa nyt pinnallisia aiheita tänään, mutta onnellista odotusta kaikille! Päivittelen taas lisää ultran jälkeen! Laittakaa muutkin rakenneultrakuulumisia!

moi kaikille! Olen katsellu tätä foorumia jo jonkin iakaa ja nyt vasta uskaltaudun kirjottaa. [:)]
Olen 23 v. satakunnasta ja odotan jo toista lasta, ensimmäinen on tyttö 3/08..
LA nyt on 10.4 ja jo maanantaina odottaa rakenne uä... jännittää!![:D]

p.s mistä muuten saa ton aikajanan??[:)]

Neuvolatätejä tosiaan löytyy joka lähtöön..:)

INKKU84: Mulla kasvoi hiukset kauheeta vauhtii kun odotin poikii..n. 10 cm/3-4kk ja ne kiilsi ja oli tosi paksut..ihanat hiukset..ihokin voi silloin hyvin..:) ajattelin et ihanaa kun tulin raskaaksi ja aloin odottaa tätä meijän juulia..noh, mites kävikään..hiukset lähtee päästä, ne on tosi karheet ja hauraat eikä ole sitten tippaakaan kasvanut. Iho mulla ainakin selässä todella huono ja naamakin on mun mielestä kauheen paljon huonommassa kunnossa, se on kuiva ku mikä. Et jos se tyttö nyt sit imee viimesetkin mehut musta???:D Tämä raskaus ollut poikiin verrattuna aivan erilainen...

INKKU84

Kyllä ainakin mun masu on jo todella iso vaikkakin odotan jo toista.. Itellä tukka on kyllä tuuheampi ja viime synnytyksen jälkeen se lähti (tai ainakin siltä tuntu[;)]), mutta se on niin henkilöstä kiinni.. ja rasvasin myös mahaani viimeksi enkä nyt sitä ole aloittanut kun sain riittävästi arpia siltikin(myös se että tuleeko niitä niin on aina henk.koht juttu). Ei todellakaan kaikki saa arpia vaikka lapsia olisi sitten 4.[:)]

Hei taas!

Onpas kulunut aika siitä, kun viimeksi kirjoitin...
Meillä oli muutama päivä sitten rk-ultra. Oli aivan ihanaa nähdä taas se pienokainen. Siellä se innoissan vilkutteli [:)]. Liikkeet tuntuneet aika huonosti, mutta se johtunee siitä, että istukka on edessä, mikä vaimentaa iskuja. 
Ultrassa näkyi myös paljastava ykstiyiskohta hyvinkin selvästi - joten sukupuolesta ei ole epäilystäkään [;)].

Onneksi huomenna on perjantai - kohta pääsee taas viikonloppua viettämään!

Jaa-a, mahan koosta en osaa sanoa paljoakaan, kun ei ole oikein mitään vertailukohdetta.. [&:] En siis osaa sanoa noiden kuvienkaan perusteella mitään, kun sehän riippuu ihan vuorokauden ajasta, ja ainahan kuva vähän huijaa luonnollisuutta. Mutta vatsa on ainakin jonkin verran kasvanut, joten se on pääasia! [:D] Sf-mittaa ei ole vielä neuvolassa otettu, koska viimeeksi neuvola oli rv:lla 17+4, eli juuri pari päivää alle niiden viikkojen kun mitta ruvetaan ottamaan. Saa siis täälläkin jännittää rakenneultraan asti onko pikkuisen kasvu ollut normaalia, kun tosiaan tuo oma painonnousu on ollut olematonta.
Hiuksista voin sanoa sen verran, että miulla ne on aivan kamalassa kunnossa.. [:-] Nykyään pitää käyttää silottavia tuotteita, että edes pari päivää pesun jälkeen olisi hiusten laatu silkkinen, ja tukkoja on ruvennut lähtemään aika lailla. Eli toivottavasti johtuu hormoneista, jotta ei olisi pysyvä vaiva. [:D]
Ja tuosta miehen ryhdistäytymisestä.. Meillä mies käy edelleen illanvietoissa joskus, mutta mie nyt sitä en pidäkään minään pahana asiana, hyvä vain kun välillä pääsee tuulettumaan ja kavereita näkemään.. Se ryhdistäytyminen ja alkavan isyyden vaikutus näkyy sitten muulla tavalla, puheissa, eleissä ja yleinsäkin miun huomioonottamisessa. Käytös on siis muuttunut selkeästi perhekeskeisempään suuntaan pikku hiljaa, mikä on hyvä asia. Ehtii tässä loppuajan valmistautua mieskin omalla tavallaan tulevaan vastuuseen, mikä kaikesta valmistautumisesta huolimatta saattaa yllättää sekä isän että äidin. [:)]

Takaisin