Täällä eka kirjoittaja, missä muut? :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Katynen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiva että täällä on mukana joku, joka patistaa pyllyä sohvalta ylös. ;) Herkemmin innostuu kun joku jaksaa muistuttaa sen tärkeydestä. ;) Koirahiihtoa olen nyt tälle talvea taas aloittanut, se on mukavaa menoa. :)
Eikö kukaan tiennyt, onko välttämättömyys kertoa hierojalle olevansa raskaana?
Itse olen toimistotyössä erään yrityksen maahantuonnissa. Istumatyötä siis suurilta osin mutta pyrin aina kävelemään kun vähänkin keksin asian tynkää. Lisäksi harvakseltaan käyn työmatkoilla Euroopassa, parin päivän pikkureissuja, jotka sitten tuo vaihtelua normiarkeen. En vain tiedä milloin mahtaa viimeinen reissuni tulla, tiedän etten kovin pitkään uskalla reissata kun kaikki raskauteni ovat olleet ongelmallisia. Olen osittaisella hoitovapaalla joten työaikani vain 6 h päivässä. :)

Heippa! Täällä ilmoittautuu yksi odottaja lisää!
Meillä on jo tyttö, 20 kuukautta. Eilen plussasin sitten meille Kakkosen.
Laskettu aika olisi 16.9. Mutta lääkärissä en ole käynyt tätä tarkastamassa. Kuitenkin ajankohdan, jolloin tulokas laitettiin alulle, osaan sanoa tarkalleen.

Jotenkin en vielä usko tätä todeksi, mutta innostus hiipii kovaa vauhtia!!!

Lisäilen nyt vähän tietoja tässä :D

Eli, yritystä ekaan meillä oli 2 viikkoa, ja tähän seuraavaan 2 kertaa.. Mies naureskelikin, ettei aijo koskea muhun enää, koska tuun heti raskaaksi...
Itse olen 22 vuotta, aviomies muutama vuoden vanhempi.
Niin, ja asutaan ulkomailla. Parasta siinä on se, että kun suomessa ultrataan muutaman kerran, täällä joka neuvola kerralla <3
Eli kysynkinheti kun mahdollista, kumpi siseltä on tulossa :D heh.

Mitä mietitte perinteiseen kysymykseen? -Tyttö vai poika? "Onko sillä väliä, kunhan on terve".
Itse tietenkin toivon ensisijaisesti tervettä vauvaa. Toisaalta olisi mukava saada poika tytön jälkeen, mutta toisaalta tyttö, niin olisi kaksi tyttöä. ->ei tarvitsisi ostaa kaikkea uutena, koska nyt pitkälti ollaan menty pinkillä :D

Meidän neuvolassa on yhtä hyvä tilanne kuin Schokon asuinmaassa, joka kerta ultrataan meilläkin. :) Kolmen raskauden aikana ei ole montaa neuvolakertaa ollut, ettei olisi ultrattu. Se on hieno etuus, näkee aina mitä toiselle kuuluu ja tosiaan, sen sukupuolenkin näkee het kun mahdollista. :)

Täällä kanssa yksi odottelija lisää.
Ikää 27v ja esikoinen olisi tiedossa. Ja jos oikein laskeskelin niin 6.9 olisi laskettu aika, mutta eiköhän tarkempaa saa kuulla sitten muualta.
Pienoista vauvakuumeilua itselläni tainnut olla jo viimeiset puoli vuotta. Kuitenkin ajattelin, että ehkä vuoden tai kahden päästä sitten. Eli tämä tulokas ei kuitenkaan ole täysin suuniteltu tapaus. Ennemmin ehkäisy resepti hukku (enpä kauhean ahkerana sitä etsinytkään) ja joulu hässäkässä viimein unohti koko homman ja ehkä ajatus: "No tuskin sitä nyt raskaaksi tulee". No toisin kävi.
Viime pe-la alkoi epäilykset herätä ja sunnuntaina sitten testiä, niin pakko sanoa että ennemmin pelkäsin että entä jos se onkin negatiivinen. Niin paljon taisin toivoa, että se olisi totta. Ja nyt toivon, että kaikki vain menee hyvin. Ja tukena toki rakas avomieheni <3

Oireilua on ollut ennen uuttavuotta ns. menkkoja edeltävät kivut, minulla siis ei koskaan menkkakipuja mutta sellasia vihlaisevia kivuliaita pistoja ja niitä monasti 3 päivää ennen menkkoja. Nyt sitten sama, mutta päiviä oli mielestäni 4-5 ja eipä menkat tullutkaan. Viime perjantaina oli sitten rinnat todella kipeinä lauantaina lämpöä 37 ja todella "flunssanen" olo, eikä kahvi maistunut. Sunnuntaina ei taas mitään muuta kuin olo kuin olisi syönyt itsensä ähkyksi ja todella turvonnut olo.

Maanantaina huolestutti kun varsinkin yöllä jos vähänkään venyttely tuli repäiseviä kipuja, ensin tietty pohdinta ettei ole kohdun ulkopuolinen kun oli aluksi vain oikealla puolella kivut, mutta sitten niitä tuli vasemmallekkin  ajoittain niin pakko se kai olla vain jotain alkuraskauden kipuilua..
Viikonpäästä tuonne neuvolaan kyselemään kaikkea mahdollista. Myös toivon toksoplasmoosin vasta-aineiden tutkimusta kun taloudestamme löytyy 4 kissaa.

Ajattelin tulla kertomaan että kävimme tänään varhaisultrassa ja kyllä siellä pikkuinen porskuttaa, tai pitäisi varmaan sanoa että sykkii :) Eli pienoisesta vuodosta huolimatta kaikki vielä hyvin. Lääkäri suositteli että kävisimme tarkastuksessa parin viikon päästä ihan vain varmuuden vuoksi kun se kunnan tarjoama ultra on vasta reilun kuukauden päästä.

Mikäli joku muu on tuota varhaisultraa miettinyt niin voin kertoa että itse kävimme Helsingissä sijaitsevassa Femedassa ja hintaa käynnille jäi 65 euroa Kela-korvauksen jälkeen.

Ja vastauksena siihen työkysymykseen niin työskentelen ihan toimistohommissa, eli ei mitään fyysisesti raskasta hommaa :) Olen kovasti yrittänyt ulkoilla vähintään sen 30 minuutta joka päivä varsinkin nyt ja tämän lisäksi olen innokas vesijumpassa kävijä. Monien mielestä ehkä mummojen laji mutta tämä 28 vee tykkää siitä kovasti ;)

Onpa mukava kuulla, että Rikuliinan pikkuisella oli kaikki hyvin pienestä vuodosta huolimatta. :)

Liikkumisesta oli puhetta… Mä en ole huomannut kömpelöitymistä, mutta treenien teho kyllä vaihtelee päivästä riippuen. Joinain päivinä tuntuu, ettei jaksaisi millään ja joinain toisina taas tuntuu, että virtaa on kuin pienessä kylässä. Eilen kahvakuulatunnilla sain kyynärpääni kipeiksi. Oli sellainen fiilis, että kädet lähtee kyynärpäistä irti. Tätä ei ole tapahtunut koskaan ennen, mutta ei kai raskauden niveliä löysyttävä vaikutus nyt vielä voi olla alkanut? Mulla on kyllä muutenkin löysät nivelet, joten ehkä se johtui vain siitä ja vähän painavammasta kuulasta.

Mulla on oireina tähän mennessä ollut lähinnä rintojen arkuutta ja aina välillä sellaisia lieviä menkkamaisia kipuja vatsassa. Eli toistaiseksi vähällä olen päässyt.

Meille lapsen sukupuolella ei ole väliä, mutta mieluusti kyllä otan asian selville etukäteen, jos se vain on mahdollista.. Pojalle meillä tosin olisi jo nimi valmiina, ja lähipiiriin on syntynyt / syntymässä juuri monia poikavauvoja, mutta pikkuisen prinsessan otan aivan yhtä mieluusti vastaan.

Hui, kun tuntuu jotenkin pahalta ajatella lapsen sukupuolta, nimeä tms. asioita, kun ei edes tiedä vielä, löytyykö sieltä mahasta mitään elävää. En jotenkin osaa antaa itseni vielä innostua, kun mitä vain voi vielä tapahtua. Tästähän olikin jo aiemmin puhetta, että toisaalta pitäisi iloita nyt näistä raskauden alkuhetkistäkin. Mutta kuulun kastiin pessimisti ei pety…

Niin, ja mäkin teen toimistotyötä.

Hieronnasta.
Hierojalle voi kertoa olevansa raskaana, välttelevät silloin alaselän aluetta. Erityisen tärkeää tämä ei kuitenkaan vielä tässä vaiheessa raskautta ole ja kannattaakin hoitaa selkä kuntoon nyt. Mahan kanssa voi myös käydä hieronnassa, silloin hierontaan joko kyljeltään tai sellaisessa hassussa penkissä. Mutta alaselkää ei hierota, koska jonkun käsityksen mukaan se saattaa aiheuttaa supistuksia tai jopa laukaista synnytyksen tms jos oikeisiin hermoihin osuu.
Itse aion myös mennä pikaisesti hierojalle, kun selkä on NIIN jumissa tuon viikarin kantelusta ja maha on jo pullahtanut mukavasti, vaikka tosi alussa ollaankin.
Toimistotyöntekijöille suosittelen äitiyshousuja jo aika aikaisessa vaiheessa, koska normihousut painavat nopeasti alavatsaa ja on todella epämukava olo. Kannattaa myös tehdä taukojumppaa, koska verenkierto jalkoihin vaikeutuu muutenkin vatsan kasvaessa, tuskin kukaa hirveän innolla suonikohjuja haluaa.. :) Itse istuin toimistossa viikot 12-15 litsit auki, kun en kokenut tarvetta käyttää mammahousuja vielä muuten eikä kesällä ollut ketään töissä. Sinne tuli sitten remppamiehet ja tulin konttorista vetoketju auki vastaan ja tajusin vasta heidän lähdettyä... Vähän nolotti ;)

Minä olen toimistohommissa myös, istumista siis. Esikoista odottaessa opiskelin ja äitiyslomalla väänsin tutkintoa valmiiksi ja sainkin paperit käteen 4 päivää ennen esikoisen syntymää. Nyt jos kaikki menee hyvin niin hassua kun mulla olisi äitiysloma! :o Vaikka määräaikainen olenkin, mutta kerkeäisin jäädä mammalomalle ennen pätkän loppua. 

Reenistä, Muutama vuosi sitten pelasin vielä SM-liiga tasolla. Nyt enää omaksi iloksi alasarjaa.Viikon päästä olisi pelit ja vähän mietityttää kun iskuja voi sataa eikä mitään tilannetta voi pelissä liiemmin ennakoida, en tiedä siis voinko enää osallistua. Omilla pelivuoroilla aion kyllä käydä "höntsäämässä". Muuten käyn puntilla ihan idealla lihasten kasvatus.. Esikoisen aikaan tein uunon ratkaisun ja jätin salin sit kokonaan pois kun mua ärsytti liikaa että ois joutunu tekeen kevyemmillä painoilla ja ajattelin et kaikki kattoo miks teenkin yhtäkkiä pienemmillä(muka omaan mieleen kaikki ois huomannu :D niin varmaan).. Eli hirmu fiksua oli olla sit salilta pois... EI ollu.
Kit-Kat voisitkin kertoa miten paljon mun pitää painoja vähentää jotta olis mahdollisimman vähän työtä sit palata kunnon kuosiin? Koska tarkotus on nyt käydä salilla niin pitkään kun pystyn. :)

Kit-Katin viestistä tuli huvittavana ihan mieleen, että jos maha alkaa kasvaa niin missä vaiheessa toinen alkaa näkyä ja tosiaan miettis noita mammahousuja.. Esikoisesta musta ei huomannu puolessavälin ees sukulaiset mitään ja mammahousut ostin joskus viikolla 30 tai 32.. Siihen saakka vaan farkuilla nappi auki-ponnari-viritelmällä kun ne jalkaan muuten meni.. :D

Ketään ollenkaan väheksymättä, minmusta on kiva huomata että porukkaan tulee lisää +-30-vuotiaita esikoistaan odottavia. Siis saman ikäisiä suurinpiirtein kuin itse, vertaistukea! Toisaalta taas uudelleen raskautuneet pystyy kertomaan paljon asioita mitä ehkä omaa mieltä askarruttaa. Eli kaikenkaikkiaan siis oikein hyvä ryhmä! 

Omista harrastuksista. Mä en juurikaa kodin ulkopuolella kyllä harrasta mitään. Mulla on kolme koiraa, jotka jonkin verran liikuttaa mua, ja sitten hevosia kaksin kappalein. Hepat on tällä hetkellä keski-suomessa, mutta ensi kesänä ne tulee kotipihaan, oli tilanne mikä hyvänsä. Kodin ulkopuolella siis tällä hetkellä harrastan kuitenkin ratsastusta, 1-2 kertaa viikossa tai sitten vähemmän. Melkein mun harrastukset on aina olleet pihatöitä, maalla kun asun. 

Tänään on ollut vähän tuntemuksia alamahassa, voimakkaampia kuin muina päivinä. Ei varmaan kuitenkaan mitään hätäännyttävää, kun kestävät kerrallaan vaan hetken. Ja orastavia päänsärkyjä on nyt myös ollut. 

Lyydia, VAU, minkä teit raskaana! Mulla oli tarkoitus kirjoittaa gradu loppuun, mutta en saanut mitään aikaiseksi :D
Mutta liikuntapuolesta: et kertonut mitä reenaat, mutta oli laji mikä tahansa niin kyllä voit ekat kolme kuukautta pelata omien tuntemusten mukaan. Jos se maha kasvaa nopeasti, niin sitten ehkä pitää hiljentää jo aikaisemmin. Höntsäillä voit niin pitkään kuin jaksat, mutta vaarana myöhemmin on, että joko istukka repeää irti riuhtovassa pelitilanteessa tai että kaadut vatsallesi. Nämä siis vasta siinä vaiheessa, kun vauva on jo vauva ja maha on oikeasti iso. Eli ei vielä murhetta. Kyllä se urheilija yleensä kroppaansa tuntee kun se kertoo, mikä on liikaa.
Jos on omaa lajia harrastanut jo pitkään, voi sitä harrastaa hyvillä mielin, koska on vaadittavat lihakset ja tasapaino. Sama juttu salin kanssa siis. Koska olet jo reenannut puntilla niin voit jatkaa sitä. Jos sulla ei tule mitään taukoja (minä nukuin ekat 4kk) niin voit mennä samoilla painoilla. Ei kannata enää rv 20 jälkeen lisätä, siihen asti voi tehdä sitäkin, edelleen kroppa kertoo. Loppuraskaudesta puotin itse 5 kg kaikesta, vaikka tuntuikin, että jaksaisi, mutta juuri se riuhtova liike on pahasta.
Teetpä mitä tahansa niin tärkeintä on HENGITTÄÄ. Se on se asia, mitä kroppasi ei sinulle muista kertoa, että SITTEN KUN vauva alkaa hengittää samaa ilmaa kanssasi, et voi pidättää hengitystäsi, joten joudut tekemään liikkeet hitaammin ja supistavan liikkeen aikana hengittämään sisään ja vapauttaessa ulos. Tuleepa otettua tehot irti reenistä tuolla lailla :)
Urheilijoiden ainoa ongelma on yleensä myöntää, ettei pysty enää kaikkeen ;)
Multakaan ei maha ruennut kasvamaan ennenkuin viidennellä kuulla ja mahduin vielä 6kk kohdalla vanhoihin farkkuihin, mutta nyt on jo sellainen maha, että kaivoin mammahousut kaapista. :)

Moikka, täällä kirjoittelee 37- vuotias pääkaupunkilainen :) Plussa varmistui juuri äsken ja laskettu aika olisi noin 20.9.
Minulla on ennestään kolme poikaa, iältään 10, 15 ja ihan kohta 18 Eli ns iltatähti tästä uudesta tulee, toivottavasti kaikki vaan menee hyvin.

Lievä kuvotus alkoi parisen päivää sitten, töissä se iskee iltapäivällä ja väsymys sitten kotona, eilenkin menin vuoteeseen ennen kahdeksaa. Työskentelen e-lasten parissa, ihan liikkuvaista hommaa, iltapäivisin ulkoilemme ja se vähän piristää oloa.

Ihanaa päästä mukaan syyskuisiin, syys-vauvaa en ole vielä saanutkaan :)

Heippa kaikki!

Täällä istuu (jo) 38-vuotias mamma. Esikoinen syntyi toukokuussa 2011 ja nyt laskettu aika olisi 7.9. Juuri olen jo menossa ekaan neuvolaan.

Laskettu aika on aikalailla arvailua, koska jätin minipillerit pois vasta lokakuussa ja sen jälkeen kuukautiset eivät ehtineet mitenkään vielä normalisoitua. Jouluaattona aloin kuitenkin miettiä, että kaipa se raskaustestikin pitäisi tehdä, kun kerran pahaa oloa on jatkunut vähän aikaa. Ja plussaa näytti.

Ensimmäiselläkään kerralla en meinannut uskoa koko juttua, mutta nyt tämä tuntuu vieläkin epätodellisemmalta. Ihan innoissani olen, mutta samalla ihan kummissani. 

Raskausoireina toistaiseksi on näkynyt vain tuo pahoinvointi - ja se valitettavasti oli mukana viimeksikin ekat 5 kuukautta. 

Hyvää odotuksen vuotta kaikille!

Noniin, tänä aamuna vielä varmuuden vuoksi digillä testattu ja vastaus oli "raskaana 2-3 viikkoa". :) Omasta mielestä olisi pitänyt tulla jo 3+ viikkoa, nythän rv 5+3...? Noh, voihan se olla että hedelmöityminen on tapahtunu joskus myöhemmin kuin alkuun ajattelin.Soittelin samalla neuvola-aikaa, sain sen rv 8 eli 4.2.
Kerronpa samalla nyt senkin, että voin työskennellä sen clostridium-potilaan kanssa, pomo tosiaan kysyi asiaa hygieniahoitajalta joka varmisti vielä sairaalan ylilääkäriltä. Joten hyvä käsihygienia vain, kuten ennenkin.
Vatsan turvotus on ehkä hieman helpottanut, töissä tulee oltua niin paljon liikkeellä että olo on jo normaalimpi vatsan alueella.. huh!

Tässäpä nämä tällä kertaa, hyviä vointeja! :)

Oon 26vuotta ja  vakituisissa toimistohommissa :) 
Istuessa huomaan kans jo nyt, että maha on 'valtava' ilmapallo!
Muutenkin voisi ottaa tavaksi käydä kävelyllä iltaisin...Tosiaan onneksi meillä on PT täällä :)

Tänään varaan lääkäriä. Katsotaan saanko vielä tälle/ensiviikolle Pakkaan nimittin laukut ja matkataan esikoisen (ihanaa, voin tavallaan sanoa jo noin!) kanssa Suomeen! Ollaankin koko kuukausi. Ainoana  on, että nt majoitutaan äitini nurkkiin, ja jos pahoinvointi iskee.. Haluaisin kuuluttaa raskaudesta koko kylälle, mutta kuitenkin hillitsen iteseni sinne viikon 12 hujakoille. En jaksaisi selitellä kaikille ,jos jotain tapahtuisikin. Lisäksi olen nuori, ja aviomieheni on mieleltään "hieman" sairas. Eroa on povattu tässä jo aikoja, mutta olen jaksanut. Eli haluan nauttia alkuraskaudesta ja sitten kerron sukulaisille sun muuta.
(Mainittakoon nyt, että itse pärjään kyllä vallanmainiosti tytön kanssa. Olen käytännössä katsoen kasvattanut hänet täysin yksin, enkä näe, etten pärjäisi toisenkin kanssa. Vaikka tytöllä jotain adhd viittauksia onkin. Testit katsotaan kun on isompi.)

Oletteko te jo kertonut "kaikille"?

Ainiin, en jaksanut koko ketjua lukea läpi, mutta silmäilin... Itse olin ravintola-alalla, mutta päivääkään en näitä töitä tehnyt. Tulin raskaaksi heti valmistuttuani ja muutin tänne. Nyt olen ollut äitiyslomalla, ja haaveissa oli töihin pääsy puolenvuoden päästä. Mutta suunnitelmat muuttuivat ;) Taidanpa opiskella itselleni uuden alan jossain vaiheessa, kuhan tietäisin, että minkä!!!

Moi,
hui kun tänne tulee nopeesti paljon asiaa. Tekisi mieli kommentoida enemmänkin kaikille, mutta nyt ei taida olla aikaa ja iltasinkin meinaa väsyttää. Mutta jotain:

Töistä: Mullakin on toimistotyö, istumista koneella. Mutta haastetta riittää. Välillä on myös työmatkoja, mistä tulee pitkiä päiviä. Mut onneks nyt ei oo kuin yks sellanen tiedossa. Mulla oli myös viime vuoden lomapäiviä jäljellä 5kpl ja aion pitää niitä tässä alkuraskauden aikana (loppupäähän painottuen) perjantaisin :) Ehkäpä siten jaksaa paremmin.

Liikunnasta
: Minäkin oon huomannut, että ulkoilu auttaa pahoinvointiin ja liikunta ehkä myös. Nyt ei oo vielä kyllä juurikaan oksettavaa oloa (viime km-raskaudessa oli). Mulla on vaan koko ajan nälkä ja siinä mielessä huonoa oloa/heikotusta. Mutta eilen kävin kävelylenkillä ja kyllä sen jälkeen oli paljon parempi olo koko illan. Ois kyllä kiva keksiä jotain muutakin liikuntaa kuin tuota kävelyä... mulla on käynyt jopa kävelysauvojen hommaaminen mielessä, mut en tiiä....

Mahatuntemuksista: Niitä kyllä riittää mullakin: kipristelyä, painetta, sellaista syvää jomotusta kohdun seudulla vähän niinkuin menkkakipua, mutta ei kuitenkaan, sitten on ollut myös sellaista nipistystä vas. puolella munasarjan kohdalla (en oo pelästynyt kun sitäkin on ollut ennenkin). Eli kaikenlaista voi olla, ja ei niistä varmasti kannata huolestua, ellei tee oikeesti tosi kipeetä. Menkkakipuiluakin voi kuulemma olla ihan normaaleissakin raskauksissa, mutta oon iloinen kun sellasta on tällä kertaa ollut paljon vähemmän kuin viimeks (pelottavaahan se on).

Ikä ja olosuhteet: Mä kuulun niihin 3-kymppisiin ensiodottajiin. On tietty kiva, että on samanlaisia ihmisiä mutta myös kiva kun täällä on koko raskausajan jo aiemmin kokeneita mukana :) Musta tuntuu, että aika monella oli raskaus alkanut tosi nopeasti. Itsellä kun kesti kauemmin, niin olis kiva jos pari sellaistakin vielä löytyy mukaan jakamaan tuntoja. Vaikka pianhan se yritysaika unohtuu, kun kaikki ollaan nyt raskaana ja siinä mieles samalla viivalla :)

Kertomisista: Mä kerroin eilen yhdelle ystävälle ja myös toinen ystävä sai jo tietää. He ovat sellaisia, jotka tietävät meidän aiemmasta keskenmenosta ja yrityksistä. Silloin kun tuli se keskenmeno, mulle oli tärkeää, että olin jo kertonut muutamille ymmärtäväisille ystäville raskaudesta sitä ennen. Sitten pystyi vaan laittamaan tekstarin, että näin nyt kävi, ja sai heiltä tukea. Oli tärkeä, että oli joitain, jotka vaan olivat tietoisia tilanteesta. Ja nytkin tuntuu kivalta, että ei tarvi ihan pelkästään itsellä pitää näin isoa asiaa. Kun kerroin noille kahdelle, niin he heti rohkaisivat menemään luottavaisesti eteenpäin. Kyllä se rohkaisikin.

Vauvakuumeesta: Mullakaan ei varsinaisesti ollut ennen ehkäisyn poisjättöä, enemmänkin oli rationaalinen päätös. Mutta sitten kun raskautta ei alkanut kuulumaan, niin kuume on noussut välillä aika korkeaksikin. Ensin tuli raskaaksitulemiskuume ja sitten vähitellen myös kasvava kaipaus omasta lapsesta. Ja nyt kun en oo ihan nuori enää, niin oon alkanut arvostaa sukua ja perhettä jotenkin paljon enemmän...

Jade84, jos et oo varma ovispäivästä niin raskaus on hyvin voinut alkaa hieman myöhemminkin. Kaikilla ei myöskään nouse tuo hcg ihan samaan tahtiin. Ihan jokaiselle suosittelen kyllä varhaisultraa, jos on mahdollisuuksia :)

Rikuliina, onnea hienoista ultrakuulumisista :)

Zyr, mun tietääkseni se keltarauhanen mm. voi vähän kipuilla kun sehän käy kuumana tässä raskauden alussa. Mulla on myös ollut jo aiemminkin sellasia munasarjakipuiluja. Lääkäri sanoi, että se johtuu siitä kun on paljon nestettä. Kohdunulkoisessa raskaudessa kipu on kuulemma jatkuvaa ja voimistuvaa, eikä ajoittaista. Ja kaipa se tulee vasta hieman myöhemmässä vaiheessakin. Mä pelkäsin joskus sitä aika paljonkin, mutta sitten päätin että se on ihan turhaa. Nehän on tosi harvinaisiakin.

Onnea kaikille plussanneille! :)

Hei! Täällä uusi plussan saanut. Tämä on ensimmäinen raskaus, joten kaikki ihan uutta ja jännää. Vauva on todellakin haluttu ja toivottu. Miestäni sain vain suostutella vauvan tekoon enemmän kuin vuoden ajan. Ja sitten heti ensimmäisestä yrityskerrasta tärppäsi. ;) Ollaan nyt kumpikin tosi onnellisia, mutta myös vähän ihmeissään.

Clearbluen testi näytti "2-3" kolme päivää sitten, ja laskurin mukaan viikkoja on nyt 5+1. Ihan alussa vasta, raskausoireita on vasta muutama. Vessassa saa käydä selkeästi useammin, viime yölläkin pari kertaa. Närästys alkoi heti plussapäivänä, ja vielä nautin jopa siitä, kun tiedän että olen raskaana. :P Ruoka ei maistu, välillä ihan etoo kun yritän syödä. Alavatsalla ei ole tuntunut juuri mitään, paristi vaan nippassut.

Ei malta millään odottaa, että aika kuluisi nyt vähän nopeammin. :) Ensimmäinen neuvolaaika on vasta kolmen viikon päästä 31.1. Olen kovasti miettinyt sitä varhaisultraan menoa, sillä kutkuttaisi tietää, että miten siellä mahassa voidaan. Mutta pelkään että menen sinne liian aikaisin ja saan pettyä, kun mitään ei näy tai kuulu. Välillä tulee sellaisia kamalia "apua, entä jos..." -hetkiä, jolloin  pelkää että jotain onkin vialla. Mutta ei tässä oikeasti auta panikoida, pitää vaan luottaa että kaikki menee hyvin.

Laskurin mukaan laskettu aika on 11.9.2013.

Hei bellay, onnea plussasta :) Minäkin oon ensiodottaja, mutta tää alkuraskaus on jo vähän tuttua kun kesällä koin tämän vaiheen, vaikka raskaus ei jatkunutkaan. Jos menet varhaisultraan vaikkapa 7+0 päivänä, niin ei pitäisi olla liian aikaista. Yksityisten firmojen ultralaitteilla se alkio ja sydänäänet näkyy jo sillä edelliselläkin viikolla, mutta jos hedelmöittymisajankohta ei ole täysin varma niin odottelisin tuohon 7+0 asti. Itsellä tosin kävi silleen, että neuvolan täti lupasi ultrata, mutta kaikissa neuvoloissa ei niitä laitteita oo. Toisaalta olisi kivampi, jos meilläkään ei olisi, koska tiedän että se neuvolan laite ei ole kovin hyvä ja pelkään, että mitään ei näy. Kovasti tsemppiä jännittävään alkuraskausaikaan.

Ja kaikille muillekin tsempitykset :)

Mitenkähän tässä oppisi tuntemaan teitä kaikkia paremmin? Pitäisikö meidänkin tehdä sellainen lista kaikkien nimimerkeistä ja perustiedoista, siitä voisi aina nopeasti tarkistaa, kunnes oppii muistamaan paremmin :) Ja näkisi, että paljonko on ensiodottajia jne.

Takaisin