voi Marika, miten kurja juttu! Mutta todellakin onneksi sulla on kaikki nuo tukijoukot, ja loppujen lopuksi tuokin sujui "mallikkaasti". Vielä ikävämpää varmaan olisi ollut, jos olisi joutunut sairaalaan tms. En tiedä, kun ei ole omaa kokemusta tuollaisesta tilanteesta, mutta kuvittelisin kuitenkin.
Mulla on jo tässä vaiheessa, rv 15+2, maha sen kokoinen ettei sitä pysty piilottamaan edes väljillä paidoilla. No, tää on kolmas raskaus, ja joka raskaudessa kuulemma maha tulee aikaisemmin näkyviin. Toistaiseksi kaikki on olleet iloisia ja onnitelleet, silitelleet mahaa ja olleet oikeasti vilpittömän onnellisia tästä meidän tulevasta lapsesta, mutta tänään törmäsin tilanteeseen joka oli vähän epämiellyttävä ja törkeäkin, jos oikein niuhoksi haluaisin heittäytyä. Mä oon ollut melkein 6 vuotta mukana yhden avoimen perhekerhon toiminnassa, sekä itse äitinä että vapaaehtoistyöntekijänä että myös työni kautta yhtenä järjestävänä tahona/työntekijänä, ja tällä hetkellä on menossa sekoitus osallistumisesta äitinä ja järjestävänä työntekijänä. Tänään oli siis tämä ko. perhekerho, jossa sitten yksi uusista vapaaehtoistyöntekijöistä hyvin yllättäen havahtui tähän mun raskauteeni. Ensin hän varmisteli kaikki tiedot viikoista ja lasketusta ajasta ja siitä että tämähän on kolmas raskaus, ja täräytti sitten, että "montakos aiotte vielä tehä?" Mun mielestä tuollainen kysymys on sinänsä aika törkeä ja aiheeton, kun kyseessä on kuitenkin lähestulkoon ventovieras ihminen (olemme tavanneet yhteensä kolme kertaa), ja varsinkin siksi että itse en pysty suhtautumaan lapsen saamiseen millään muotoa "tekemisenä". Yritin tätä sitten selittää, että me emme ajattele tekevämme lapsia, ja tähän tämä vapaaehtoinen täräytti, että "ehkäisykin on keksitty". Meni sekunti tai kaksi kun en saanut sanaa suustani - kellä tulee mieleen oikeasti väläyttää tuollaisia kommentteja vieraille ihmisille?! No, sitten totesin, että toki on, ja tämä täti tästä otti vielä vettä myllyynsä ja alkoi sepostaa sterilisaatiosta. Muuten toki hyvä, mutta ihan täysin virheellistä tietoa esim. kriteereistä, joilla sterilisaation saisi, joten lopetin keskustelun kertomalla, että siskolleni tehtiin sterilisaatio 6 vuotta sitten, eikä sitä silloinkaan saanut noilla ehdoilla, ja ystävälleni se tehtiin ihan vastikään, ja ehdot ovat kiristyneet entisestään eikä tuollaisilla ehdoilla sitä saa kuin ehkä jossain virolaisessa laittomassa varastosairaalassa. Siirryin sitten muihin kerhon järjestämiseen liittyviin puuhiin.
No, en oikeasti usko, että tämä vapaaehtoistyöntekijä edes tajusi latelevansa vähän törkeääkin tekstiä, luulen että hänellä on ollut siitäkin vähän hämärä käsitys että mä olen oikeasti töissä siinä perhekerhossa (vaikka mulla onkin toinen lapsistani mukana siellä). Järjestäjätiimiä vetävä työntekijä taisi kuulla ainakin osan tästä käydystä keskustelusta, ja luulen, että hän piti jonkinlaisen ripityksen tuolle vapaaehtoiselle, koska tämä vapaaehtoinen jossain vaiheessa kerhon aikana vain katosi paikalta. Kyllähän varsinkin vapaaehtoiset saattavat joskus lähteä kesken kerhonkin, mutta he yleensä ilmoittavat siitä kuuluvasti kaikille läsnäoleville (tämä on muodostunut yhteiseksi tavaksi niin työntekijöille, vapaaehtoisille kuin kävijöillekin, jotka joutuvat poistumaan kesken). Tämä ei kuitenkaan ilmoittanut, katosi vain. No, joka tapauksessa en osaa olla loukkaantunut, koska luulen tuon olleen silkkaa ajattelemattomuutta.