Syyssuhinat

Ei ollut kukaan vielä aloittanut otsikkoa syyskuulle niin minä aloitin. Mulle on iskenyt ihan hirveä ultran jälkeinen masennus. Taas. aina sama juttu :D Mutta nyt on taas niin pitkä aika, kun seuraavan kerran tapahtuu jotain ja aika menee niin hitaasti... Olis jo lokakuu edes.

Ootteko miettineet jo talvitakkeja? Mulla alkaa jo tuulitakkikin vähän kiristää. En haluaisi ostaa yhden talven takia mitään mamma-mallista talvitakkia, niin kertokaa ihmeessä, jos jollain on vinkkejä takkiasiaan :)
 
Tänään on sitten raskausviikkoja TASAN 12! :) Enää 28 viikkoa laskettun aikaan.. ;)

Oon miettinyt kanssa tota takki asiaa ja taidan pärjätä lautailu-takilla sekä sitten mulla on sellainen A-linjanen villakangastakki vähän parempiin  tilaisuuksiin! :)
Toivon tietty että masu sinne takkiin mahtuu talvipakkasilla! :)

Täällä voidaan nyt todella hyvin! :) Olo muuttui yhdessä yössä.. Oksensin, väsytti, kiukutti.. 6viikkoa putkeen ja nyt en ole neljään päivään tuntenut noita hirveitä tuntemuksia..IHANAA!! :) Maha kipristelee (kasvukipuja) aina välillä ja maha kasvaa tosi kovaa vauhtia! :)
Ja kun Ultrat ja testit on nyt takanapäin (vähäksi aikaa) niin nyt nautin tästä ihan täysillä!

Lähdetään ens keskiviikkona mieheni kanssa kahdestaan New Yorkiin viikon lomalle ja senkin takia ihanaa että olo on virkeä,pirteä ja hyvä! :)
Vietämme 6kk kihlajaispäivää reissussa ja tänään huomasin että onkin tasan vuosi meidän häihin! :) <3 I just LOVE my life!!! :)
 
Moikka kaikki,

Täällä paha olo (tai lähinnä vain sellainen etova olo esim. ajatellessa ruokaa) on helpottanut, samoin väsymys on hieman vähentynyt (nukahdan tosin klo 22:00, ihan kuin kaulimella löisi päähään) :) Muutenkin aika vähän tuntemuksia, vastassa tuntuu välillä pientä kivistelyä, muttei mitään kipua, tms. Vatsakaan ei ole vielä mitenkään näkyvästi kasvanut, nyt 11. vko menossa, iltaisin tuntuu kuitenkin pientä turvotusta.

Miten teillä muilla, erityisesti ensimmäistä vauvaa odottavilla, minkälaisia tuntemuksia teillä on? Pahaa oloa? Kasvaako maha? Tissit kipeinä? Kävin 7+2 varhaisultrassa, jossa kaikki oli erinomaisesti ja sen jälkeen oireet on vähitellen hävinny kokonaan. Juttelin äidin kanssa ja hän kertoi ihan samaa, ettei hänellä juurikaan ollut mitään oireita. Mietin myös, voiko urheilutausta jotenkin vaikuttaa tuntemuksiin ja mahan kasvuun ja esim. siihen, ettei pieneen kipuun kiinnitä ollenkaan niin herkästi huomiota, kuin mitä ehkä tavallinen ihminen. Treenatessa kun on oppinut kipua kestämään...

Nyt saisi kyllä avautua ja heitellä vinkkejä! En millään jaksaisi odottaa ensi viikkoon, jotta pikkuisen näkee taas ja saa rauhan, että kaikki on oikeasti ihan kunnossa. Jakakaa siis kokemuksia, kiitos :)

Aurinkoa kaikille!
 
Hei kaikki!

Minäkin tulen tänne turisemaan vaihteeksi...

Tänään pikkuisella ikää tasan 13 vkoa ja tunteet on ajoittain aika sekavat johtuen jatkuvasta veren/jonkun ruskeen mönjän vuodosta mitä on edelleen. Viikko sitten ultrassa oli siis kaikki hyvin, aktiivinen pikkuinen siellä näkyi. Siitä edeltävästi tuli melko runsasta verenvuotoa. Vuoto loppui sitten pariksi päiväksi alkaen taas eilen uudestaan. Ei mitään runsasta eli en jaksaisi koko ajan olla soittelemassa johonkin mutta todella turhauttavaa...

Toisaalta on vankka usko siihen, että elävä vauva sieltä vielä syntyy. Mutta sitten välillä iskee uskonpuute pahasti. Täytyy kai neuvolaan taas soitella jos ei näytä vuoto asettuvan. Mitään kummempia kipuja tai muuta ei oo ollut. Välillä vatsaa nipistelee ja selkää jomottaa mutta on kai normaalia.

En oo uskaltanut edes urheilua hirveesti harrastaa noitten vuotojen takia kun sillon alkuun lääkäri käski välttämään fyysistä rasitusta. Seksistä puhumattakaan... Pahoinvointia ei onneks hirveesti oo ja väsymyskin on jo paremmassa jamassa.

Nyt odotan vaan innolla, että masu kasvaisi (on se jo vähän kasvanut) ja uskaltaisi nauttia täysillä tästä uudesta tilasta.

Kivaa syyskuuta!
 
Täällä lähdetään hakemaan ensimmäisiä äityisvaatteita, koska nää collegehousut alkaa tympiä. Tahdon jo muitakin vaatteita käyttää. Paha olo ei oo vieläkään täysin loppunut...voi kun loppuis ja pääsis nauttiin olosta.
Urheilua ja kuntoilu ei oo jaksanut, voinut harrastaa ku tää olo vielä voiton. Riittää, ku jaksan olla 7 h päivässä harjoittelussa.
Ultra on ens viikon ke ja tiistaina neuvolalääkäri.
 
Hei taas! Täällä ootellaan kuumeisesti 9.9. ultraa.. Soitin äsken kättärille että onnistuuko verikoe vkoa ennen ultraa.. Ei kuulemma onnistu. Haluisin niiin kovasti saada tulokset samaan aikaan, jotta voitais hyvin mielin kertoa äideillemme eli tuleville mummoille :) (mun isä kuollut ja miehen isä asuu afrikassa..) Onkohan se nyt niin että jos niskapoimu on kunnossa niin verikokeessakaan ei pitäisi olla mitään? Tänään jouduin töihin ilmoittaa omevani vatsataudissa kun meillä on firman kesäjuhlat.. Oisin niin varmasti jääny kiinni, joten ajattelin että parempi jäädä kotiin.. Koeaikaa jäljellä vielä 2 vkoa ja EN halua kertoa ennen sitä... :) Nyt oon huomannu et tiukemmissa paidoissa töissäkin vähän pömpöttää ja eilen joogatunnin jälkeen mietitytti pukkarissa että mitähän nuo asiakkaat miettii tästä mun "kaljamahasta" Aika uskottavaa ;) Niin haluisin jo kertoo kaikille.. Oon vähän vältellyt sosiaalisiakontakteja, joitakin kavereita nähny mutta en oooikein viitsiinyt iltarientoihin osallistuu kun nyt mun tipaton elokuukin päättyi niin kukaan ei enää uskois mua :D Toivotaan vaan että viikon päässä tuolla masussa on kaikki OK.. Ois toisaalta kivempi jos olis käyny varhaisultrassa niin tietäis... Toisaalta tiedän semmosiakin super-luomu-tyyppejä jotka ei käy ultrassa ollenkaan! :O Koko raskauden aikana.. Itse en ehkä pystyisi ;)
 
Äh, ärsyttää kun kirjoittelen iphonella tai ipadilla niin tää kirjoittaa kaiken putkeen.. En osaa! :) Pahoittelut! Ja hyviä vointeja kaikille! Saadaan olla iloisia kun ei tarvii paksuimmillaan olla kesähelteissä.. Tosin tota talvitakki-dilemmaa olen kyllä pohtinut...hmmm...
 
Pachamama, mullakin on kättärillä 9.9 nt-ultra. Ultran jälkeen voi mennä vasta verikokeisiin.
Edellisessä raskaudessa niskapoimu oli ok, mutta toinen verikoe lukema liian alhainen. Tästä syystä riski tuli isommaksi ja tuli kutsu istukkanäytteeseen.
 
Pachamama: Mulle sanottin neuvolasta, että voin käydä verikokeessa joko etukäteen vaikka omalla terveysasemalla tai sitten se voidaan ottaa ultran yhteydessä Kättärillä. Mä kävin sitten jo eilen antamassa verta ja pissaamassa purkkiin omassa terkkarissa.. Outoa, että ollaan saatu noin erilaiset ohjeet, vaikka kaupunki ja synnäri on samat..

Arhipan teksti ei näkynytkään vielä kun kirjotin. Nyt noi mun omat ohjeet vasta ihmetyttääkin... Toivottavasti en oo saanut vääriä ohjeita ja joudu verikokeisiin uudestaan ultran jälkeen...
 
Mäpäs soitan mun neuvolatädille tossa kohta kun on soittoaika ja kysäisen asiaaa...
 
Niin ja Arhippa oliko sitten kumminkin väärä hälytys ensimmäisessä raskaudessa?
 
Siis todella kummallista miten erilaisia ohjeita voitte saada! Tampereella ainakin on käytävä nimenomaan viimeistään viikkoa ennen ultraa verikokeessa niin luulis, ettei Inkivääri joudu uuteen verikokeeseen. Miksiköhän kättärillä on noin erilainen käytäntö? No kai heillä vaan toimii paremmin tällainen järjestely.

Täällä on mammavaatteet ollut päällä jo pari viikkoa, kun omat farkut ei yksinkertaisesti mennyt jalkaan enää. Viimeksi meni paljon pidempään, mutta eipä tuo pahemmin haittaa, kun ei kukaan yleensä edes huomaa, että kyseessä on mammavaatteet.

Inhottavaa Pinsku tuollainen verenvuoto :( Varmasti stressaa jatkuvasti, mutta uskotaan, että se on vaaratonta :) Kaveri kertoi just pari viikkoa sitten, että hänen kaverillaan oli tullut koko raskauden kuukautiset säännöllisesti ja joka kerta hirveä stressi, että onko joku vikana.

Täälläkin pahoinvointia vielä. Oon kyllä kateellinen niille, joilla loppuu viimeistään tuohon, kun 12 viikkoa tulee täyteen. Onnekkaat :) No ei varmaan montaa viikkoa enää kestä täälläkään. Ainakin voiton puolella ollaan jo!
 
Minäkin kuumeisesti odotan jo ens perjantaita ja ultraa. Taitaa muutamalla muullakin olla tuolloin 9.9. ultra. Toivottavasti jokainen saa hyviä uutisia ja onnea jo ultrista hyviä uutisia saaneille. :) Täälläkin alkaa olla pahimmat aamupahoin voinnit ohi vaikka en kovin pahoista oloista oo kärsiny, mut huomaa eron entiseen, pientä etomista toisinaan aamusin on mut menee äkkiä ohi kun saa jotain suuhunsa. Suklaakekseistä on tullu meilkein tapa aamusin, pitää saada yks suuhun kun herää. :D Oon huomannu nyt et tissit on vähän kasvaneet/turvonneet mistä oon ihan ilonen kun pieni rintainen ollu.. 
Huomenna tyttö lähteekin mummin ja papan kanssa siskon luokse ja saahaan miehen kanssa olla päivä kahdestaan, joka varmaan meneekin sitten ralleja kattellessa, mut ihan mukava päästä kahdestaaan ralleihin. Täytyy varmaan varata iso karkki pussi mukaan naposteltavaks, nii ei sokerit pääse laskemaan.. :D
 
Noniin soitin neuvolaan vielä ja samat oli neuvot.. Eli np ja verikoetulos käsitellään samanaikaisesti, ei auta jos käy aiemmin, kuulemma joutuuverikokeeseen uudestaan..? Kanattaa tarkistaa tää inkivääri sun neuvolasta.. Musta tuntuu et omalla kohalla mikään ei oo vielä näiden juttujen kabssa menny helpoimman kautta, jopa oman neuvolan löytäminen oli kiventakana.. Ajattelin nyt kumminkin että jos ens perjantaina saadaan hyviä uutisia np:sta niin kerrotaan mun ja mun miehen äideille jo vkonloppuna...:) En malta odottaa! Juu ja tosian mulla on yks tuttu joka sai 20min ennen synnytystä tietää olevansa raskaana, terve poika syntyi..luulen että menkat tulleet kokoajan normaalisti :) Tää tarina lohduttaa aina mua kun mietin että hitsit kun olen mennyt juomaan alkuraskauden aikana ja syömään sitä ja tätä kun en tiennyt...:) Ei pitäis ressata liikaa! :) Kivaa viikonloppua kaikille!
 
Onpas hassua nää erilaiset ohjeet, ehkä ne käytännöt sitten vaan vaihtelee kaupungin sisälläkin.  Kun mulla oli neuvolassa joku sijainen ja sen tapaamisen jälkeen mulle jäikin epäselväksi, että pitääkö mennä etukäteen vai otetaanko ne sen ultran yhteydessä. Sitten soitin mun omalle neuvolatädille ja hän ihan selkeesti sanoi, että on aivan sama otetaanko ne etukäteen vai samalla kun ultrataan. :) Muistaakseni Henskumaija sai helsinkiläisenä myös ohjeet, että etukäteen voi käydä? Eli en taida jaksaa enää soittaa, kun kuitenkin kerkesin jo siellä terkkarissa käydä. Jos Kättäri välttämättä haluaa uudet verikokeet, niin voin kyllä ne antaa, en onneksi kärsi mistään neulakammosta, joten mulle on ihan pikkujuttu, jos tarvii antaa ne uudelleen. :)
 
Heipäti hei!

Tsemppiä Pinsulle vuodon kanssa, ei varmaankaan ole helppoa rentoutua!

Veriseulakäytännöt vaihtelee tosissaan lääkäreittäin ja meillä länsi-uusimaalla on sellaiset ohjeet, että ultraa varattaessa kysytään mennääkö etukäteen vai otetaanko ultran yhteydessä.

Mullakin on ultra ens viikolla (8.9.) ja jännittäähän tuo.
Olo on tänään ihan superpaska (pardon my french); väsyttää ja ärsyttää. Kamalasti olis opiskeluhommia koko viikonlopun :/
Kaikki huono ruoka maistuu pikkasen liikaakin ja sehän pahentaa mun oloa.
Ehkä aloitan päiväunilla nyt ja sitten suuntaan salille kuluttamaan lihapataa ja keksejä ja sitten pirteenä kouluhommien kimppuun. Hey, sound like a plan!

Hyvää viikonloppua itse kullekkin!
 
Tsaudi!
Juu etukäteenkin pystyy menemään.
Kunhan rv kertynyt 10. :) Näin minua neuvottiin toimimaan neuvolassa ja Naistenklinikalla kun asioin niin siellä samaa mieltä.
Toki voi ultrankin jälkeen! Ja siis verikokeeseen voi mennä ja pissanäytteitä voi viedä mihin tahansa HUS:in sairaalaan/terveyskeskuskeen.

Aurinkoista viikonloppua kaikille mammoille! :)

 
Tsaukki kaikille ja hyvää syssyn alkua :) !

Pachamama kun mietit tuota np-ultraa ja veriseulaa niin itse en edes kysellyt että voiko verikokeessa käydä etukäteen, joten kävin kättärillä silloin heti ultran jälkeen. Tulokset tuli huippu nopeasti, kahden päivän päästä oli netpostissa kirje että jatkotutkimuksia ei tarvita. Joten onneksi vastausta ei tarvinnut kuitenkaan sen kauempaa odottaa :)
Olihan se helpotus kun sen jälkeen sai kaikille läheisille kertoa ihanat uutiset. Töissä en tosin vieläkään ole kertonut, enkä aio kertoakaan ennenkuin joku suoraan kysyy. Harmi vaan kun me lähdetään osaston kanssa Pietariin parin viikon päästä, ja siellähän se väkisin tulee sitten ilmi..

Ihanaa kun alkaa väsymys helpottamaan pikku hiljaa, ja jaksaa taas tehdäkin jo jotain.
Ja vielä kun sai alkuviikosta ekat mammahousut jalkaan niin avot :D! Kyllä nyt kelpaa!

Vointeja kaikille!
 
Takaisin
Top