Syyskuun uudet tuulet:)

Mammaliina:
Minullakin oli vielä viimeviikolla sellainen olo että tarvitsisin sairaslomaa kipeästi. Nyt olen vähän piristynyt, aloitin rautalääkityksen viikko sitten tiistaina annostuksella 1x2/vrk Obsidania. Lisäksi olen syönyt Vapaakierron kalaöljykapseleita 2x2/vrk, raskaus-imetysajan Multitabsia, Helokkiöljykapseleita 2x2/vrk, maitohappokapseleita 1/vrk (Cellavie merkkisiä Vapaa Kierrolta). Tietenkään neuvolassa ei suositella mitään muuta kun rautalisää jos hemoglobiini on alhainen, joten en minäkään suosittele teille muille mitään erityisesti. Näitä samoja söin kuitenkin parivuotta sitten kun odotin edellistä ja terve poika tuli. Lisäksi ihoni ja limakalvoni on varmaankin Helokkiöljynsyönnin vuoksi pajon paremmat kuin aiemmissa raskauksissa joissa olen kärsinyt kauheasta atooppisesta ihottumasta kainaloissa rinnassa ja selässä. Nyt ei ole ollut eikä edellisessäkään raskaudessa atooppista ihottumaa.
Teen myös istumatyötä koko päivänä. Pyrin nousemaan aina kun mahdollista jalkojen päälle, istuminen on myrkkyä tässä vaiheessa. Vaikka ei kai se seisomatyökään ole raskaana olevalle helppoa. Minulla on töissä satulatuoli joka vähän helpottaa verenkiertoa alaraajoissa ja lisäksi ryhti pysyy hyvänä.
 
Vitamiinit: mä vedän nyt vaan tota rautamehua, mutta siinä on vuorokausiannoksessa raudan lisäksi b-vitamiineja (myös b12) ja c-vitskua. Pitäis se d-vitamiinikin jo aloittaa, tai olla aloittanut jo ajat sitten... hupsista :D vaikka en mä mitään oireita siitäkään huomaa kuten en muista kuin raudasta. Olo on terve ja hyvä, kynnet ja hiukset vahvat. Ainut on toi löystynyt alaselkä, mutta se ei taida vitamiineilla ohi mennä :D
Mitä d-vitskua muut syötte? Tabletteja (nieltäviä vai imeskely-) vai kenties tippoja? 

marimus: joissain maissahan suositellaan d-vitamiinia lisänä 60 mikrogrammaa / päivä. Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto taas on määritellyt aikuisten ja nuorten turvalliseksi päiväsaanniksi 100 mikrogrammaa / päivä... että en usko että ollenkaan pahaksi on ottaa vaikka 30 mikrogrammaa/päivä :)
 
Minä en ainakaan osaa syödä jatkuvasti niin terveellisesti, että saisin kaikki vitamiinit ja kivennäisaineet ravinnosta varsinkaan näin raskausaikana. Jotkut ruoat tökkii tosi pahasti ja joihinkin taas on himo. Edellisessä raskaudessa söin jatkuvasti kalaa, nyt varsinkin lohi tökkii sen vuoksi syön kalaöjykapseleita (Vapaa Kierto) 4 kapselia/päivä, kaksi aamulla ja kaksi illalla.
Liitoskivuista ja lantionlöystymisestä:
Jostain luin lääkärin vastauksen juuri näihin kipuihin ja siellä lääkäri vastasi kysyjälle, että "liikunta vain pahentaa näitä vaivoja". Tietysti kohtuullinen liikkuminen on hyväksi mutta jos siitä kipeytyy pahasti niin eihän se voi olla äidin kannalta tarkoituksen mukaista mennä hampaat irvessä vaikka kuinka sattuu. Minä ainakin liikun ja menen voinnin mukaan, toinen päivä on parempi kuin toinen. Silloin kun oikein sattuu, lepään niin paljon kun pystyn ja sitten parempana päivänä taas käyn lenkillä tai teen muita fyysisiä kotitöitä tai puutarhatöitä (se kyllä kostautuu sitten seuraavana päivänä). Yleiskuntohan kyllä laskee pohjalukemiin mikä on synnytyksen ja oman jaksamisen kannalta huono juttu. Mutta itsensä kuunteleminen on minusta tärkeää odotusvaiheessa.
 
Mulla on pureskeltavat d-vitamiinit, taitaa olla ihan sitä halvinta Rainbown vitamiinia. Mut en kyllä pureskele niitä ees, en tykkää purra tabletteja kun ne on pahanmakusia vaikka ovatkin muka maustettuja...:P Joten otan ne veden / mehun kanssa.
Tuohon miekin luotan, etten mitään yliannostusta saa, vaiks sen 30 mikrogrammaa päivässä vedänkin (jotkut kun on niin tarkkoja siitä annostuksesta ja sanoo, että yliannostus varastoituu elimistöön...). Ja oon kokeilemalla todennu sen, että ihan aikuisten oikeesti sillä on suoranainen vaikutus mun vireyteen! Siksi syön kesät-talvet d-vitamiinia lisäksi purkista -joskin kesällä pienemmän annoksen aurinkoisilla keleillä- + juon aika paljon maitoa sen lisäksi, siihenhän on kans lisätty d:tä. =)
Joku yksityinen taho oli muuten taannoin tehny testin omakustanteisesti d-vitamiinin sivuvaikutusten suhteen. Oli vetäny MILJOONA YKSIKKÖÄ päivässä puolen vuoden ajan eikä saanu MITÄÄN sivuoireita. Tiedä sitten niin onko mitään pitkäaikaisoireita tullu, niistä ei artikkelissa ollu mainintaa. Mutta tuon perusteella ei tarvis jostain 50:n yksikön syömisestäkään huolestua... :DD
 
Tuli tuosta liikunnasta ja kivuista mieleen... Esikoinen kun meni kaks viikkoa yli lasketun, niin meinashan siinä jo epätoivo iskeä. Neuvolassa sanoin jo aiemmin, että kun lenkkeily sattuu. Täti sano vaan, että ei se haittaa, synnytys voi lähteä aiemmin käyntiin, kävele vaan. No, muistan ne pimeät tammi-/helmikuun illat, kun käveltiin miehen kanssa pakkasessa pitkiä lenkkejä, meikältä valu kyyneleet silmistä kun koski niin kovasti. Ja kakat se vauva mitään syntyny niiden lenkkien ja kipujen ansiosta. :D Mutta kyllä sitä uskoo näköjään kaiken, mitä neuvolasta sanotaan...
 
Ei tuo lenkkeily tosiaan oo mikään tae synnytyksen aikaiselle käynnistymiselle... :P Mullakin meni eka muutamia päiviä yli LA:n vaikka loppuaikana kävelin lähes päivittäin rivakkaa vauhtia 3,5km lenkin. Musta tuntu, että kroppa meni vaan entistä enemmän jännittyneeksi ja sen seurauksena synnytyksen avautumisvaihe kestikin sitten 24h...!! (yritin muitakin vauvan "ulos-savustamis-keinoja" -> ihan turhaan! Vauva tulee kun se on valmis.:)) Eli lopputulos on yleensä paras, kun ei ota turhaa ressiä synnytyksen käynnistymisestä, vaan antaa asioiden edetä omalla painollaan. :P
 
 Mua neuvolan täti kehoitti ottamaan ainoastaan 10 μg D-vitamiinia päivässä. Ei muuta. hmm.. ja siinä oon pysynyt.. Olo on ollut hyvä. Huominen rakenneultra jänskättää.. Toivottavasti kaikki on hyvin! Maha kasvanut ja käteen tuntuu myös jotain liikettä.. :)
 
Moikka mammat!
En olekaan juuri keskusteluihin vielä ehtinyt osallistua, kirjoituksianne olen lukenut aina kun ehdin.
Täällä myös kuvioihin ovat tulleet liitoskivut. Itselläni on ylipainoa aikalailla. Kuitenkin liikun 1-3 kertaa viikossa koirien kanssa harrastusten parissa metsässä useita tunteja (yleensä menee n.4h). Kivut ovat nyt olleet välillä aika kovia. Varsinkin liikkumisen jälkeen, kun on jäänyt paikoilleen (esim. sohvalle tai nukkumaan) ja sitten lähtee uudelleen liikkeelle tai yrittää sängyssä kääntää kylkeä. Mulla oli aiemmassa raskaudessa myös liitoskipuja, mutta en muista tulivatko näin aikaisessa vaiheessa vai onko lantio nyt löysemmässä kunnossa.
Vitamiinilisiä olisi pitänyt syödä enemmänkin, kun ruokavalio ei ole paras mahdollinen. Olen nyt koittanut ottaa aina kun muistan jotain pilleriä. Mulla menee aamuisin kilpirauhasen vajaatoiminnan takia Thyroxin ja sen kanssa ei voi ottaa kalsium- tai rautalisää. Sitten päivällä otan (kun muistan) Multi-tabsin raskaus/imetys monivitamiinia sekä saman merkin raskausajan kalaöljy (omega 3) kapseleita x2. Nyt olen oma-aloitteisesti ottanut silloin tällöin illalla rautatablettina Obsidan fe 100mg x1, kun viimeksi nauvolassa hb oli 111 ja olen tuntenut väsymystä nyt entistä enemmän. Eivät kyllä silloin vielä kehottaneet aloittamaan rautaa, mutta en tiedä, kun paikalla oli sijainen ja aiemmassa raskaudessa aloitettiin rautalisä jo, kun oli hb 117-118.
Joku kirjoittelikin tuosta hoitamattomasta kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Tosi harmillinen juttu, ettei tuohon ole aiemmin puututtu ja nytkin menisi nuin pitkälle ennen kuin pääset lääkärille. Koita aikaistaa aikaa.
Vaikka kaikkia kauhukuvia ja juttuja netissä liikkuukin, niin älä masennu. Asialle ei nyt enää voi mitään (muuta kuin pian lääkärille) alkuraskauden osalta. Tietysti voit miettiä, onko asia unohdettu (hoitovirhe?), koska arvot on kuitenkin mitattu.

Itselläni kävi niin aiemmassa raskaudessa, että mun kilppariarvoja ei kontrolloitu ollenkaan, vaikka aiempina vuosina oli ollut viitteitä mahdolliseen puhkeavaan vajaatoimintaan (tyttö syntyi 11/10 ja mun arvoja oli mitattu jo vuosina 2006-2008 ja olivat olleet jo silloin pahasti vajaatoiminnassa välillä, lääkitystä ei vaan aloitettu, kun heittelivät). Asia unohtui vuosien saatossa ja en osannut itsekään ajatella koko kilpirauhasasiaa, kun tulin raskaaksi 03/10.
Kyllähän sitä itsellänikin on pelko, että onko mun arvot olleet aiemman raskauden aikana missä lukemissa ja onko siitä ollut haittaa tytölle. Ainakin toistaiseksi vaikuttaa kaikki olevan ok. Mulla ei tullu keskenmenoa, ei ongelmia raskaudessa, ei loppuraskaudessa (ainoastaan tyttö oli perätilassa, mikä tuskin johtui kilpparista), keisarileikattiin 11vrk ennen laskettua aikaa ja mä en oikein edes ehtinyt tuntea supistuksia tms. koko raskausaikana, joten tuskin ois kovin ennenaikaisesti syntynyt.
Ilmeisesti puheenkehitys ei ainakaan ole vaurioitunut, kun nyt jo (1v9kk) puhuu tosi paljon, ihan 5-6 sanan lauseita ja on sillä saralla tosi kehittynyt. Voihan se olla, että jotain tulee (voihan ne ilmetä vaikkapa koulun alettua), eihän sitä koskaan tiedä. Mutta toivon kuitenkin, että mitään ei olisi aiheutunut.
Osaako joku sanoa, pitäisikö lapselta jotenkin kilpparia nyt kontrolloida?

Tulipas omaa napaa.... jos joku jaksaa lukea, niin :)

 
Hiutale: Mun mielestä lapselta ei tarvi kontrolloida kilpirauhasarvoja. Ne taidetaan ottaa sillon syntyessä sairaalassa siitä napaverinäytteestä jos antaa luvan. Ja sitten varmasti neuvolassa siinä vaiheessa jos kasvussa tai kehityksessä on hidastumista, niin lähettävät verikokeisiin. Kilpirauhasen vajaatoiminta periytyy yleensä naispuolisille, eli äidiltä tyttärelle ja niin edelleen. Esimerkiksi meidän perheessä kenelläkään muulla ei ole kilpirauhasen vajaatoimintaa paitsi minulla. Ja meillä tytölläkään ei näytä olevan mitään merkkejä vajaatoiminnasta ainakaan vielä. Vajaatoiminta puhkeaa usein vasta murrosiän jälkeen aikuisiän kynnyksellä. Meillä tyttö tosin syntyi rv 36+1. Koko raskauden ajan oli mulla arvot kohdillaan kumminki. Streptokokki mahtoi olla syypää.
 
Kiitos Nia ja Hiutale kun otitte kantaa tuohon kilpirauhas-juttuun. Mä olenkin lukenut varmaan kaiken mitä netistä löytyy :)

Mulla ne kilppariarvot oli tosiaan rv 16 TSH 3,97 ja t4v 12,62. Neuvolasta ne vaan meinas, että lääkäri on ne arvot katsonut ja konsultoinut sisätautien lääkäriä, joten voimme kuulemma olla huoletta. Ja arvot otetaan uusiksi ennen sitä lääkärikäyntiä, joka on 22.10 siellä äitipolilla. Jotenkin tuntuu ettei jaksa lähtä tappelemaan näistä asioista, muutenkin on niin kauheen väsyny.

Tänään oli neuvola, kaikki oli ookoo. Sokereita seurattu ja ne on pysynyt hyvinä, jotenkin se täti tarrasi ilta-arvoihin että ne oisi muka vähän koholla. En ihan ymmärrä kuinka, kuitenkin alle kuuden on ollut lähes kaikki arvot. Onko kaikille jo tehty sitä mieliala-seulaa? Mulle sanottiin jo toisella käynnillä, että se tehdään seuraavalla mutta siitä on jo kaksi käyntiä aikaa. Enpä hoksannut sitä sitten kysäistä. Toki tän väsymyksen kanssa varmaan paukkuis siitäkin roimat pisteet :)
 
Syksyistä päivää tänne.

Vitamiineista:  Eka aloitin jossain vaiheessa Multitabsin Raskaus Plus vitamiinit ja nyt eilen ostin Multivitan Raskaus ja Imetys vitamiineja. Magnesiumia on eniten tuossa Multivitan tabuis ja jos se auttais nyt noihin lihaskipuihin. Sain melkein halvauksen eilen apteekis, ku mitää kipugeeliä ei voi enää käyttää. Mulla ku on toi selkä ihan rikki ja olkapäät jumissa. Seisominen on niin tuskaa tällä selällä. Venytellä olen koittanut, mutta varovasti. Mulla ku välil menee ihan jumiin toi selkä, niin sehän sitten onkin show koittaa alkaa soittamaa lanssia+ varmasti olen yksin lasten kaa kotona. Mies siihen malliin puhui että pääsisin tilipäivänä mammashiatsuun tai raskaushierontaan 
Sitten otettais vähän niskastamme kiinni ja alotettaisiin taas salilla käynti ja mä voisin koittaa mennä vähä joogailee. Lastenhoitoa ku siellä on ja sitten on jumppaa isommalle.
Eilenkin päivällä taas kaameet liitoskivut vaikka rauhassa koirien kaa kävelee. Nuorempaa saa nyt pitää kovemmin kiinni, ku intoo+virtaa riittää, niin ei voi ihan mummo vauhtii mennä. Onneksi tuossa meidän lähellä on koirapuisto mihin voi päästää koirat juoksemaan ja itse voi istuu. Eilenkin oli nuorimmainen innoissaan ku oli leikkikavereita.

Eilen ystävän kaa manattiin noi neuvolat, ku välil tuntuu että ne ei kuuntele äitejä yhtää. Hänen ystävänsä oli sanonut ettei ota jotain kokeellista rokotetta nuorimmaiselle(olisko ollut joku korvatulehdus-vesirokko rokotus) ja eikös se tätsä ollut melkein jo lähtee hakee rokotusta,vaikka oli ilmoitettu ettei pistetä. Sitten kaamee valitus, ku aikasin alotettu kiintee jne... Tällä äidillä on neljä lasta ja mies reissutöissä, niin kyllä mä vähän luulen että hän nyt tietää enemmän ku se täti ;) Kuitenkin taustalla oli se että lapsi ei täyttynyt pelkästä rintamaidosta tai korvikkeesta+ ikää oli kyl ihan tarpeeksi.

Ryppy: Meilläkin toi nuorimmainen on nyt semmoinen että vähän välii hänen kaa pitäisi touhuta. Mua niin harmittaa ku en pysty menemään hänen kaa enää yksin puistoon :( Nostella ku ei kamalasti sais ja sitten pitäis kuitenkin keinuun nostaa ja takas. Kuitenkin
 menevä neiti, niin pitäs perässä pysyy :) Huomenna toivon mukaa mies ehtii ennen töitä menemään puistoon tytön kaa. Nyt on ilmatkin ollut ihan pyllystä :/
Sisällä pitäs hypyttää neitii ja siihen mä en ainakaa pysty, joten delegoinnut sen miehelle. Hyvä lihas treenii on :D  Nyt on silleen "rauhallinen" viikko ku mun poika on tän viikon mummolassa/isällään, niin ei tarvi ainakaa verenpainetta nostaa :D Kyllä toi nuorimmainen Justiinakin on alkanut pistää rättäliksi ;D

 
Oottekos muuten tutustuneet tulevan lapsen horoskooppiin? Itse en niihin kyllä usko, hauskaahan se on vain. Mutta iltasanomien sivuilla oleva kauris-lapsen horoskooppi ei kyllä kuulosta kauhean kivalta

 http://www.meidanperhe.fi/artikkeli/horoskooppi/545/nain_kasvatat_kaurislasta

On se kiva kuulla jo näin odotusaikana että kauris-lapsen vanhemmat on nuin kurjia! Pitää varmaan yrittää sinnitellä sinne 20. päivään, vesimies kuulostaa paljon hauskemmalta. :) Muutenkin nuo muut lapsen horoskoopit on ihan hauskoja, jotenkin toi kauris kuulosti ainoalta kurjalta.
 
No olipas pirtee horoskooppi! Mie oon tähän asti uskonu luonnehoroskooppeihin aika vahvasti, mut taidan nyt lopettaa uskomisen ihan vaan periaatteesta, vaikka mun äiti on kyllä just tollanen peruskauris.
 
Itse olen Kauris ja juu allekirjoitan tuon horoskoopin, valitettavasti. Aluksi hirvitti synnyttää itsekin Kaurislapsi, mutta toisaalta luulen Kauriina myös ymmärtäväni lastani paljon paremmin (toisin kuin omat vanhempani).

Eikä me Kauriit nyt niiiiin kamalia olla ;).
 
Vähän lohdutti kyllä se, että mie oon kaikkea muuta ku täydellinen, kaikkeen ehtivä ja kaikessa pätevä ihminen. Luulen myös että en tule vaatimaan liikoja, koska iteltäni on vaadittu aina jokseenkin enemmän mihin oon kykenevä ja varmaan osittain siksi minusta tuli päinvastoin aikamoinen alisuorittaja. Mut eipä noita horoskooppeja nyt liian vakavissaan kannata ottaa :)
 
Itse en yleensä edes lue horoskooppeja saati sitte usko niihin, mutta kävimpä nyt uteliaisuuttani katsomassa... lasketun ajan mukaan pitäisi tulla vesimies, mutta olen 99% varma että tytöstä tulee kauris (syntyy varmasti ennen tammikuun 20 päivää vaikka laskettu aika on vasta 26.1.). Jokainen lapsi on oma persoona, meillä kaikki ovat eri horoskooppimerkkiä, oinas, leijona, rapu ja vaaka. Jokaisen lapsen kanssa on taisteltu ja haettu rajoja, välillä nuo taistelut ovat uuvuttavia. Mutta sanoisin että taistelut kannattaa käydä ja olla kasvatuksessa johdonmukainen vaikka välillä tuntisikin itsensä pikkumaiseksi. Nyt kun oinas, rapu ja leijona meidän perheessä ovat murrosikäisiä niin totteleminen ja rajat ovat itsestään selvyyksiä, ei tarvitse enää taistella muusta oikeastaan kun siivouksista. Mikäli rajat eivät ole selviä lapsille murrosikään mennessä, niin se taitaa olla myöhäistä niitä laittaa enää myöhemmin. Kyllä kasvatuksen perusta tehdään pikkulapsi vaiheessa, sitten kun tulee 12v ja yli niin mielestäni kasvatustyö on suurimmalta osalta tehty. Sitten pitää vain luottaa että parhaansa on yrittänyt. Toki pitää olla yhteisiä pelisääntöjä, kotiintuloaikoja yms. murrosikäisilläkin mutta heidän kanssaan pääsee niistä hyvin sopimukseen kun ovat tottuneet rajoihin ja tottelemiseen sekä vanhemman kunnioittamiseen. Sohaisenkohan nyt muurahaispesään mielipiteelläni....? Saa nähdä jaksaako näitä iltatähtiä kasvattaa yhtä johdonmukaisesti kuin vanhempia lapsia, saattaa laiskuus ja taisteluväsymys iskeä, voi olla että nämä kaksi ovat sitten mitä kauheimpia nuorisorikollisa murrosikäisenä. Toivottavasti ei kuitenkaan!
 
Ei tuu niinku mitää! Päiväunien jälkeen joku ihmeen flunssa pöpö iski muhun... Alkaa olemaan jo seittemäs tauti 3kk sisään. Eipä tarvi kamalasti sitten tehä tytön kaa mitää, ku selkäkin ku on jumissa ja niskat. En kyl tajua miten mulla on tää vastuskyky näin pahasti mennyt, että kaikki räkätaudit iskee muhun. Sit mieskin tulee vasta 22 jälkeen vasta töistä, niin pitkä aika koittaa viihdyttää tota tyttöö, ku ei voi mihkää puistoo mennä tmv.

Ite en ole lukeut tuota horoskooppia, mutta joskus omaan napaan sopii noi horoskoopit.
 
Ryppy, en oikeen jaksa uskoa että oisit mitään muurahaispesää sohinu, ei kai kukaan voi olla eri mieltä esim. siitä, että kasvatus alotetaan pikkulapsivaiheessa. Sinänsähän horoskoopit ei liity kasvatukseen mitenkään, nehän määrää vaan luonteenpiirteen, ei käytöstapoja :)
 
Hyi. Eilen oli ihan karmee ilta. Mulla rupes supistelemaan kun katottiin sarjaa. Kymmenen minuutin välein tuli kipeitä supistuksia ja muuten oli semmosta menkkamaista jomotusta. Ei pystyny ees supistuksen aikana puhumaan. Otin grammasen panadolin, join paljon vettä ja lämmittelin kauratyynyn kanssa. Puolen yön jälkeen alko mennä onneksi ohi. En kuitenkaan viittiny niin myöhään enää lähteä mihinkään synnärille. On niillä siellä muutaki tekemistä, ku hyysätä vainoharhasia ihmisiä. Soitin sitte nyt aamulla omalle terkalle, joka sitte aikaisti mun lääkäriaikaa ens viikolle ja käski lepäillä. En oo huolestunu, kun ei tullu mitään veristä vuotoa. Mutta jos alkaa uudelleen supistelemaan, niin sitte pitää kyllä jo mennä näytille, että mikä tässä mättää. Toivottavasti ei tulis enää.
 
Hui Nia! Toivottavasti ei nyt enää sit tulis nuita... :( Ja että vauva pysyis vielä piiiiitkään masussa.<3 Jaksamisia sinne!!! Ei oo varmaan kovin helppoa lepäillä ja ottaa rauhallisesti kun teilläkin on taapero siellä hoidettavana...:/
 
Takaisin
Top