Syyskuun uudet tuulet:)

Heippa Toukero!

Kiitos tästä vertaistukiavautumisestasi!!! Ihan kun olisin itse kirjottanut tuon! 3 vk tämä meininki jatkunut  :( vaikka mun alkuraskaus oli ihan parasta seksielämää! 

Nyt epäilen kyllä jo hiivatulehdustakin ja aloitin jo Canesten-voiteen. En tiiä voisko tuolla olla jotain tekemistä asian kanssa....

Tsemppiä ja koitetaan jaksaa...ehkä se hyvä sekiselämäkin sieltä vielä koittaa... :)
 
Untamoinen, uskon ettei oo varmaan kelleen helppoa. Meillä kuitenkin alkuraskaus oli tosi hyvää aikaa seksin saralla. Se vaan lisäänty plussatestin jälkeen, joka ei tosin tarkota että päivittäin oltais paneskeltu, koska ennen raskautta oli sellasta hiljaiseloa että ihme että edes olen raskaana. Liukkaria ja jotain uutta lelua tässä meinattiinkin ostella jos helpottais eloa. Ärsyttävää kun nyt vihdoinkin seksielämä on elpymässä suht ennalleen niin multa katoaa halut. Tai no elpymässä ja elpymässä, kai minussa on sitte jotain nymfon vikaa kun ei kerta viikkoon meinaa riittää millään, mutta mies tuntuu olevan tyytyväinen jos nyt vaikka kerran pariin viikoon saa... nyyh. No, mutta muuten menee meilläkin mitä parhaiten, eli nautitaan nyt sitten siitä. Kiva kuulla, että teilläkin Untamoinen menee muuten hyvin :)

Teipz, ole hyvä vaan vertaistukiavautumisesta. Eihän tällästä kenellekään soisi, mut on se silti helpottavaa kuulla ettei oo yksin tällästen juttujen kanssa.Toivotaan että tilanne muuttuu viel jossaa vaiheessa :) Tai siis parempi olis!
 
Moi taas, nyt on liukkarit ja lelut laitettu tilaukseen, et sillai...

Mut varsinainen asia on se, että tossa 70 minuutin päästä meikällä alkaa paasto ja hyi että miten minuu ahistaa jo valmiiks. Fb-ryhmässä jo mietinkii että kuinka muka pystyn olla juomatta päälle 12 tuntia? Tossa päivällä ei oo ollu juuri yhtää jano, mut nytte kun kello kasi lähestyy niin suuta kuivaa niin hitosti koko ajan että käy oikee ..tuttamaan. En varmaan saa ees unta ajoissa.

Mukavaa iltaa teille, juokaa hei munkii puolesta :)
 
Ai hittolainen, mä oon ihan täysin unohtanut varata sen sokerirasituksen!! Oops ;) No ehkä mä vielä saan ajan sille rv 24-26 välille..
toukerolle tsemppiä paastoomiseen! Se on kauheeta, kun jano iskee välittömästi sillä hetkellä, kun ei enää sais mitään juoda!

Me varattiin ens toukokuulle reissu Kyprokselle! Lähetään mun siskon perheen kanssa, niillä on 4 ja 2 vuotiaat pojat, joita Ellen idolisoi ;) Meiän lapset menee sillon vielä superhalvalla, kun Ellenkin täyttää vasta kesäkuussa 2v. Ja minimuru on sillon apaut 4kk. En malttais millään oottaa! (eihän siihen ookkaan, kun 8kk :D).
 
Mammaliina: Meillä oli aika tuskaa saada tyttö omaan sänkyyn nukkumaan. Lapsen uudelleen sänkyyn kantaminen ei vaan toiminut. Saatoin kantaa neidin sänkyyn takaisin 30-40 kertaa illassa ( jep, laskin kun alko pää hajota). Raasu oli jo tosi väsynyt mutta ei vaan pysynyt sängyssä. Tehtiin sitten niin, että lapsi pidettiin sängyssä parina iltana niin että painettiin selästä hellästi makuu asentoon kun muu ei auttanut. Siinä istuttiin niin kauan että lapsi nukahti. Jonku illan jälkeen tajusi ettei vaan pääse sängystä pois. Tämän jälkeen istuttiin hiukan kauempana ja komennettiin aina et päätyynyyn eikä alettu juttelemana mitään vaikka lapsella yritystä oli. Siitä se pikkuhiljaa alkoi toimimaan. Voi kuulostaa vähän rajulta mut helpompaa kuin takaisin kantaminen ja vältyttiin turhalta itketykseltä.
 
Tulipa sitten käytyy synnärillä.

Eilen tuli parit supparit ja kipuja oli. Ei lämmin suihku auttanut, tosin vaa kipeili siel vaa lisää.
Synnäriltä sanottiin että uutta panadolii nassuu ja petiin(klo oli 20:50). Soittoa aamusti heti neuvolaan, nii kattoo virtsan bakteerit yms. No eipäi tietenkää kukaa neuvolassa vastaa ennen 12, nii soitin sitten kätilön puhelinnumeroon, jonka sain ns.hätätapauksia varten ja jos mieli romahtaa yms. Sanoi että hyvä ku soitit ja hän konsultoi lekuria. Nimittäin mulla jatku aamulla kivut, ku olin liikkeellä alakerras tytön kaa. Sitten soitti ja sanoi että tuu vaa tänne näytille ja otetaan virtsatesti täällä mieluiten. 2h odottelin että lääkäriin pääsin ja siel sitten "olohuonees" en saanut minkäänlaista kunnon asentoon. Lopulta nukahdin sinne sohvalle ja kätilö kävi herättelemäs :D
Virtsa puhdas ja kohdunkaulaakin oli sen 5cm jäljel. Noin puol kilonen vauva nyt on.
Nyt pitäs sitten ottaa iisisti ja ei kamalasti sais tyttöökää nostella enää. No empä mä sitä oikein pysty välttämää ku mies pitkät päivät töissä ja mä usein haen päiväl muksut tarhasta ja laitan petiin. Lokakuussa on kontrolli äippäpolille, nii katotaa mikä tilanne sitten on ja huomenna onkin neuvola.

Seksin vähyyden nimes mäkin tääl liputan. Ei vaa oo tehnyt mieli ja sitten ku on, nii mies ei oo ollut piru paikalla :D


 
Voi ei, Mammaliina, onneksi oli kaikki hyvin! Mulla nyt muutaman päivän ajan aina joskus lirahtanut jotakin nestettä pikkuhousuihin ja aloin tietysti panikoimaan, että jos se on lapsivettä. On toki ollut hyvin runsasta ja nestemäistä valkovuotoa raskauden aikana silloin tällöin, mutta tää oli todella ihan vettä - ei lainkaan liukasta ja kun kuivui mustiin pikkareihin niin ei jäänyt jälkeäkään... Ei siis ole mitenkään paljon tullut, pikkutilkka ehkä kerran pari päivässä, mutta huolettaa silti. Lisäksi on ollut nyt parina päivänä uutena oireena lievät kivut tai oikeastaan lähinnä tuntemukset alavatsassa ja (ehkä) pienet supistukset. Varsinkin liikkuessa ja pienissäkin ponnistuksissa tuntuu ja täytyy kävellä etanavauhtia... Aloin sitten heti miettiä, että jos nämä liittyy yhteen jotenkin. Vauva potkinut kuitenkin jonkin verran. Soitin illalla naistenklinikan päivystykseen, mutta ei ollut kauheen avulias. Neuvoi pitämään sidettä ja seuraamaan nesteen määrää ja sanoi, etten näillä viikoilla vielä kuulu johonkin aktiivihoidon piiriin - mitäs helvattia se tarkoittaa?? Että jos joku on pielessä niin ne ei tee mitään, vai?!? Ääh, nyt soitan neuvolaan kun puhelinaika alkaa... grrr, on tämä huolehtiminen karseeta :(
 
Täällä on ollut aika vaivainen olo viime aikoina, vaikka oksennankin vähemmän kuin aikaisemmin niin muita vaivoja on joka lähtöön. Välillä liitoskivut vaivaa todella, sunnuntai iltana makasin vaan sohvalla ja yritin olla liikkumatta, kun kaikki liike teki kipeetä. Kävellessä voi olla, että joka askeleella sattuu. Noin puolitoista kk sitten otin napakorun pois niin nyt se sitten tulehtui sekin reikä. Siihen piti käydä hakemassa rasvaa lekurilta. Lisäks toinen vasen pohje on puuttunut ja krampannut kaksi päivää. Kaikilla ei vissiin sitä raskauden hehkuvaihetta tule ollenkaan. Närästys on uusin kaverini ja ei kai tässä muuta kuin peräpukamia odotellessa.
 
Joo Pamppa, kyllä ne peräpukamat viimeistään loppuvaiheessa tulee ;D no joo, ei kai kaikille...
Kai sullakin on kuitenkin magnesiumlisä, loppuu krampit?

Onneksi Mammaliina oli kaikki hyvin! 5cm kohdunkaulaa on hyvä mitta, että toivottavasti ei lähdekään lyhenemään ennen aikojaan :)

Mullakin toi närästys on taas jokapäivänen vaiva, tulee varsinkin jos syö leipää. Onneksi hedelmäsuolavalmisteet kuitenkin auttaa, ettei mihinkään tujumpaan närästyslääkkeeseen ole tarvinnut turvautua.
Sellanen ikävämpi homma, että noi ristiselän alueen nivelet on ihan löystyny. Seisoo hetkenkin pidempään, kävelee, nostaa, tekee jotain, ja heti hirveet kivut. Selälleen ei voi mennä, edes puoli-istuvaan asentoon, jalat koukussa tai tyynyjen avulla, tai tuntuu siltä että nyt menee lantio sijoiltaan ja sattuu hemmetisti ja ylös ei kyllä ite pääse. Siitä ikävä, kun tohon löystymiseen ei auta liikunta vaan se päinvastoin pahentaa :/ ei auta venytellä tai tehdä lihaskuntoa, kun löystyttää vaan entisestään. Että ei oikeen tiedä mikä auttais. Joku nimikin tolla vaivalla on, joku löysä lantio tms ihana :D

Onko muilla jo tuntunut vauvelin hikka? :)
täällä tuntui eilen ekaa kertaa, vauva oli pää alaspäin niin tuntui hassusti pelkissä alaosan sisuskaluissa. Ei siis vielä silleen kuin isommalla masulla, että koko maha pomppii hikan tahtiin. Mutta selvä hikka oli, ja tästähän sekin vaan kovenee :) hurjaa että muutaman viikon päästä alkaa jo viimeinen kolmannes!
 
Mie ihmettelin tässä muutama päivä sitten, että joko tunsin vauvan hikan (näin aikasin???).:D Tuntui sellanen tasainen "koputus" hetken aikaa masusta ja olin sen esikoisen odotusajalta tunnistavinani hikaksi. Kait se sitten oli, tiedä häntä.:) Eihän mulla ainakaan oo istukka eessä vaimentamassa tuntemuksia, että siinä mielessä vois hyvin ollakii.

Pamppa, tsemppiä oloihin!!!!

Irmu, toivottavasti masussa on kaikki hyvin.<3 Varmaankin (toivottavasti) se vuoto on vain valkovuotoa, ettei ala näin aikasin tihkutella vesiä...:/ Mut hyvä on varmistua siitä!! Saakohan teiän neuvolasta niitä testiliuskoja, joilla voi kotona testata onko lapsivettä vai jotain muuta? Jotkut neuvolat antaa niitä kuulemma kotiin, jos epäilee veden tihkumista.

Mammaliinallahan on ollu melkoonen reissu, hui!! Onni, että oli väärä hälytys!!

( . ) Voi jee, että oli huono yö... En saanu ite kunnolla unta koko yönä minkä lisäksi poika oli tosi levoton koko yön. Heräs tuon tuostakin kitisemään ja pyörimään. Haki haki asentoa pitkän aikaa aina ja välillä nukahti ja alkoi uudestaan pyöriä. Kolmelta otin pojan meiän väliin nukkumaan, ettei tarvinu hyppiä sängystä ylös. Mut enpä silti saanu nukuttua juur nimeksikään. Kaiken lisäksi heppuli heräs siihen, kun isi ennen töihin lähtöä ryntäs makkariin hakemaan jotain vaatetta, eli ennen seitsemää. Joo, noustaan sitte.... On "hieman" pöllämystyny ja väsyny olo...:/
En osannu viime raskausaikana enkä nytkään nukkua päiväunia (??). En vaan saa nukahdettua! Pääsen ns. "unen portille", et tunnen sen että nyt tulee uni, mutta sit se ei tulekaan. Ei sitten millään...! Useampaan kertaan saattaa käydä yhellä yrittämällä näin, mutta jotenkin on pää ja kroppa niin ylikierroksilla, että en sit nukahdakaan.
Ja toisaalta, vaikka kohta pääsiskin takas unille joksikin aikaa poitsun kans niin sit mun loppupäivä menis pilalle, koska liian pitkistä päiväunista tulee mulle tokkurainen olo koko loppupäiväksi...:/ Ääääääääh...
 
Voi jeah! Sain varattua 4D:n yksityisestä äitiysneuvolasta ens viikon tiistaille!!! :):) <3 Ja vielä parikymppiä halvempaan "kesähintaan" kuin mitä netistä löytyvä hinnasto antoi ymmärtää. Ja DVD sisältyy hintaan:) (jossain nettisiviulla joku sanoi, että tuolla ei sais dvd:tä ollenkaan, mutta varmistin sit asian soittaessani:)). Jännää<3
 
Hikka on tuntunu jo jonkin aikaa. :) Taitaa jätkä olla useimmiten pää alaspäin, kun hikka tuntuu alamasulla. Ainakin esikoisella se hikka tuntui just siinä pään kohalla.

Eipä sit kirjotella enempää, esikoinen tuntuu heräilevän.
 
Ultarakuulumisia kävin äsken päivittämässä, tänne sitten kirjoittelen muita kuulumisia. Vauva voi ja kasvaa hyvin. Minä itse olen vähän alavireinen mieleltäni, väsynyt ja vähän kauhistunut siitä, että vielä pitää jaksaa 4 kokonaista kuukautta ja olo tästä vain pahenee. Jotenkin tuntuu välillä epätoivoiselta kun tietää mitä pitää jaksaa ja kokea vielä ennen lapsen syliin saamista. En saa levättyä kunnolla iltapäivisin töiden jälkeen. Hommaa on niin paljon kotona, eikä apuja kauheasti ole vanhemmista lapsista. Heillä on omat harrastuksensa ja tietysti koulunkäynti sekä läksyt. Ehkä olen päästänyt heidät liian helpolla vaikka väittävät muuta. Kuitenkin jos pyydän jotain tekemään niin tekeevät jos sattuu huvittamaan, mutta jos isä käskee niin tekevät sitten kyllä. Kuopus 2v. menee hoidon jälkeen kotona sata lasissa kokoajan siihen asti kun nukahtaa klo 21-22.00 välillä. Yhtään ei voi häntä jättää rauhassa tekemään jotain. Heti hän käyttää tilaisuutta hyväkseen, menee läträämään vedellä tiskialtaalle tai WC:hen, leikkii WC-paperilla ja laittaa koko rullan pytyyn, kippaa koiran kupista vedet lattialle, menee kiskomaan sähköjotoja tai tökkimään pistorasioita jollakin esineellä, jne. kaikenlaista mitä vain n. 2v lapsi voi keksiä. Joten jos makaan sohvalla ja yritän levätä, jodun pomppia vähän väliä ylös ja kuunnella koko ajan mitä tapahtuu. Sormet alkaa olla välillä nakkimakkarat, närästää välillä enemmän välillä vähemmän, ostin kyllä Rennietä helpottamaan närästystä ja siitä on ollutkin apua. Peräpukamia on mutta niiden kanssa olen pärjännyt. Liitoskivut on ärsyttäviä ja jos teen jotain fyysistä kuten haravointia tai lakasemista tai muuta sellaista niin seuraavana päivänä ei meinaa päästä kävelemään kun sattuu niin vietävästi. Öisin nukun katkonaisesti koska kädet puutuu kyljellä nukkuessa vaikka käytän tyynyjä tukena. Vatsallaan ei voi enää nukkua eikä kauaa selälläänkään kerrallaan. Joka käännökseen herään + tietysti siihen kun 2v. poika välillä kitisee ja tulee aivan kylkeen kiinni. Varsinkin iltapäivisin kohtu jo supistelee ja se tuntuu ikävältä. Tiedän että tämä tästä vain pahenee ei helpota ja tämä tieto masentaa. Saa nähdä jaksanko olla töissä äitiysloman alkuun, nyt jo tuntuu siltä että tarttis saada levätä päivällä välillä ja töissähän se ei ainakaan onnistu. No nyt olen valittanut tarpeeksi. Toivottavasti teillä toisilla menee paremmin!
 
Enpäs ole muistanut kirjoitella tänne muutamaan hetkeen, vaikka päivittäin käynkin teidän muiden juttuja lukemassa. Aloitin maanantaina työt parin viikon rentouttavan loman jälkeen ja olenkin ollut siitä lähtien ihan poikki. Työt sinänsä maistuvat ja jaksan painaa hommia, mutta iltapäivällä kotiin päästyäni olen pelkkä väsynyt ameeba. Muistutan melkein sitä samaa nuupahtanutta ihmisrauniota kuin alkuraskauden aikana :/.

Tiistaina meillä ole ensimmäinen perhevalmennus ja se oli erittäin ookoo. Puhuttiin aika paljon imetyksestä, mikä ei kiinnostanut miestä yhtään ja itteäkin alko jo vähän ällöttää kuvat giganttisista nänneistä. Ens kerralla aiheena on kai vauvanhoito, mikä kiinnostaa hippusen enemmän.

Muuten kärsin ihan hirveästä mahakriisistä. Osa sanoo, että oon valtava, mutta esimerkiksi perhevalmennuksessa oli paljon samoilla viikoilla olevia ja vieläkin isompia. Ekat raskausarvetkin meinaa pukata ihoon ja oonkin nyt rasvaillut vielä entistäkin kovemmin (käytännössä 2-3 kertaa päivässä). Weledan raskausarpiöljy loppui jo, joten aloin viikko sitten lotraamaan bio oililla. Ja karitevoita päälle. Eipä ole ihoa viime päivinä kutittanut.
 
Pitääpä laittaa pikaiset kuulumiset täältäkin. Kävin tänään neuvolassa ja siellä vaikutti kaikki olevan hyvin. Paino on vielä samassa kun ekalla neuvolakäynnillä, jee! Oon siis vielä tavoitteessa. En varmaan tuu tässä pysymään. Nytkin oon vetäny naamaani 150g suklaata <3. Vauvan sydän jumpsutteli mallikkaasti. Täyteltiin Kelan papereita ja päätin jäädä varhennetulle äitiyslomalle. Eli mun äitiysloma loppuu sitten kuukautta aiemmin. Pääsen sitten jatkamaan koulua ensi syksynä. Pitää vaan kattoa, että miten sitten vauvaloisen hoidon järjestää. Ei ihan niin pientä tohtis vielä tarhaan viedä. Mutta ainakin tää rahatilanne helpottaa kuukautta aiemmin. Tässä odotellaan tietoa, että josko mies saisi työpaikan. Toivon sitä niin paljon. Muuten ollaan ihan kusessa. Mun huimat tulot on 268e/kk opintotukea ja mies saa 580e/kk työmarkkinatukea. Tosi kova pudotus, kun on totuttu siihen, että molemmat on töissä. Saapa nähdä miten tässä käy. Vielä kuukausi me pärjätään mutta jos ei työtä löydy niin sitten ollaan isoissa ongelmissa kun saan tosiaan lokakuun alussa viimeiset rahat ja seuraavan kerran vasta joulukuun puolen välin jälkeen. Pah. Pientä stressinpoikasta havaittavissa.
 
Just ja just selvitty nuorimmaisen lapsen synttärijuhlista. Ärsyttää kun sai esikoista vähän välii komentaa :/ Hemmuskutin yliaktivisuus...
Mies samperi ku on koko päivän ja joskus 19 jälkeen vasta kotona!!!

Sitten ku tää selkä on niin pirun kipee!

Ryppy: Mullakin on supistellut ja kävin maanantaina jo synnärillä jopa ku ei loppunut+kipuja oli.
Kaikki oli kuitenkin ok. Sitten noi liitoskivut!! Neuvolassa mulle sanottiin että liikus enemmän, niin helpottavat :o Juu kyllä mä liikkuisin, mutta vaikka kuinka hellästi liikkuisin, niin siltikin kipuilee.
Mä olen nyt 21.9 asti saikulla, ku työmotivaatio laskenut melkein nollaan ja muutenkin en pystyis istumaan tuota 8h tämän selän kanssa.
Nyt mulla on ilmeisesti anemiakin, kun eilen neidin tarhatäti kauhisteli ku mä olin niin kalpee. Oli ihan huolissaan että olenko mä kunnossa.
No kyllä tässä on vähemmän vaa tullut syötyy, ku ei vaa ruoka maistu ja välil taas yököttää..
 
MiMMuhi tässä hei :D

Ei antanu mun enää kirjautua tänne vanhoilla tunnuksilla ollenkaa, ja mukamas tunnistanu sähköpostiosotettakaan, joten oli tehtävä koko juttu uusiks :)
 
Hei mitä vitamiinilisiä syötte?

Itse olen syönyt tähän asti vain Multi-tabsin raskaus ja imetys- lisää, mutta nyt on mietityttänyt niiden riittävyys. Esimerkiksi kynteni ovat ihan haperot nykyään, eikä toi aamulla herääminenkään luonnistu enää niin helposti näin pimeällä. Yleensä olen vetänytkin tähän aikaan jo kalanmaksaöljykapseleita kaksin käsin, sekä sinkkilisää, mutta nyt en ole jotenkin uskaltanut. Kalanmaksaöljyä ei kai ainakaan saisi syödä? Ja entäs D-vitamiini? Nuo Multi-tabsit sisältää sitä10 μg , mutta riittääkö se talvella raskaanaolevalle? Ja jos syön D-lisää JA Multi-tabseja, saanko jonkun D-vitamiiniyliannostuksen?

Meidän lähiapteekkikin on niin paska, ettei siellä uskalleta suositella mitään laastareita kummempaa raskaana oleville. Neuvolaan en muista taas ikinä soittaa, kun puhelinpäivystys on vaan arkisin klo12-13 välillä. Auttaisko joku täällä? 
 
Mä oon alusta asti syönyt vitamiinit ihan erillään. Foolihappoa syön edelleen sen suositeltavan määrän, sit syön D-vitamiinia (20 ug) ja sit vielä C-vitamiinia, en muista paljonki sitä on. Hyvin on jaksanu noilla. Raudatkin oli vielä ihan ookoo viimeks kun mitattiin. Tosin nyt oon vähentäny ruisleivän syöntiä. Sitä pitäis taas syödä vähän niin sais raudatkin vähän nousuun.

Parin viikon päästä ois neuvolalääkäri. En tiiä mittaako se hb ja mitä siihen tarkastukseen ylipäätänsä kuuluu. Keskiviikkona ois sokerirasitus. Saa nähä miten se menee. Mä en oo uskaltanu ees omega-3 syödä sitten plussauksen, kun siitä jossain luki ettei oo hyväks, mut kai sitä jossain muodossa sais syödä. Ite en sitä  nyt koe tarpeelliseks. Tulee aika paljon syötyä rasvasia kaloja viikolla.
 
Vitamiinit Mä vedän suht samat kuin mitä oon syöny normaalisti ennen raskauttakin, paitsi monivitamiini on vaihdettu tietty mammavaihtoehtoon. :) Eli päivässä menee 1x mammavitamiini, 2x d-vitamiini (10 yksikköä / nappi. Oon huomannu mielialaan ihan suoran vaikutuksen tolla d-vitamiinilla! Jostain syystä tarvin sitä enemmän, joten saan... oiskohan 30 yksikköä/päivä. Mut huomioon ottaen, että aurinkoisissa maissa ihmiset saa keposesti 50 yksikköäkin päivän aikana jo pelkästään auringonvalosta. No joo, se vitamiini tulee paremmassa muodossa, myönnettäköön... Mut luottavaisin mielin silti syön tuota d:tä, mieli on pysyny virkeänä:)), 2x kalaöljy/omega3 (a-vitamiiniton), 1x maitohappobakteeri. Alkuraskaudessa söin erikseen myös foolihappoa kun niitä jäi reilusti yli esikoisen odotusajalta ja niissä on päiväystäkin 2014 vuodelle asti. Nyt ne on jääny kun levy loppu, enkä oo vaivautunu kaivamaan kaapista uutta levyä...:P
Toivottavasti ei joutuis ainakaan piakkoin rautaa popsimaan... Esikoisen odotusaikana aloin näillä paikkein syömään rautaa, kun hemppari huiteli 110 tienoilla.. Nyt on vielä ollu 130:ssä.:)

( . ) Me mennään huomenna 4D-ultraan. :) Jänskättää...!!<3

Isot tsempit kaikille mammoille omiin oloihinsa ja jaksuja!!!! =) Ja tietty mukavaa uutta viikkoakin kaikille!
 
Takaisin
Top