Syyskuun uudet tuulet:)

Jee, 22 viikkoa täynnä ja äitiysraha-, vanhempainraha-, lapsilisä- ja äitiysavustus- (rahana) hakemukset laitettu Kelan sähkösen palvelun kautta! Toi nettihakemus on kyllä niiiiin paljon kätevämpi ja nopeampi, kun se paperiversio!

Jotenkin tuli taas asteen verran todellisemmaksi tää odotus, kun sai noi hakemukset eteenpäin! Ja mä oon niin tyytyväinen, kun saan tuet 2010 vuoden tulojen mukaan, kun sillon tuli painettua aika reippaasti duunia! Saan siis sen ekat 9kk saman verran Kelalta rahaa, kun mitä nyt saan palkkatyöstä. MAHTIA! ;D
 
Marimus: Ei miusta oo yhtään tyhmää jos toisella on 3 nimeä ja toisella 2. Minulla ja siskolla on molemmilla 3 nimeä, ja molemmilla veljillä on 2.

Meillä on kans mietitty nimiä, tytön nimestä ollaan kyllä yksimielisiä, mutta pojannimestä ei meinata millään päästä yksimielisyyteen. Ei tiedetä kumpiko on tulossa, mutta miulla on ihan poikafiilis niin olis kiva joku nimi löytää joka molempia miellyttäisi.

Uniakaan ei oo tullu muuten nähtyä vauvaan liittyen muutoin kuin just pari yötä sitten näin unta että mies ilmoitti että muutetaan viikon päästä tästä pois jonnekkin keskelle ei mitään, aloitetaan elämä alusta ja pistetään välit sukulaisiin poikki nyt kun on vauvakin tulossa. :D Joo ei kiitos.

toukero: mitenniin on kaksi eri vaihtoehtoa la:ksi?
 
Siina: Siis virallinen la on 1.1. joka tuli ekassa ultrassa rv 9+0, nt-ultrassa antoi ajaksi 28.12. mutta ei vaihdettu kun eroa oli vaan neljä päivää. Rakenneultrassa pisti la:n 26.12. mutta ei kuulemma tässä vaiheessa enää vaihdeta virallista, vaikka heittoa olikin jo 6 päivää. Kätilö sanoi vaan että älkää ihmetelkö jos tulee lähtö laitokselle reippaasti joulukuun puolella. Mun omien laskujen mukaan toi 28.12. oli se kaikista eniten paikkansa pitävä la, mutta kun viimesin ultra näytti 26.12. niin siitä tulee se toinen vaihtoehto. Kauheen monimutkasesti selitän, toivottavasti nyt tajusit jotain siitä kahden vaihtoehdon pointista... eniveis virallinen aika on edelleen 1.1. ja sillä mennään, en mie ala tänne mitään aikoja vaihtelemaan vaikka h-hetki todennäköisesti onkin oikeasti joulukuun puolella.
 
Mullakin laskettu aika olisi ollut viimeisistä menkoista laskettuna 31.12. Np-ultrassa la:ksi kuitenkin varmistui 6.1, mutta nyt rakenne- ja 4D-ultrissa 4.1 ja 1.1. Sikiön koostahan ne noita päiviä veikkailee ja todella pienistä eroista puhutaan. Täytyy myös muistaa, että vain 4% synnyttää laskettuna päivänä, joten jo sekin olisi melkoinen lottovoitto ;)
 
Jeps, eipä sillä väliä vaikkei laskettuna päivänä syntyiskään (paitsi oishan se hienoo olla vuoden eka vauva, tai siis sellasen äiti :D) mutta ärsyttää kun en tiiä monettako viikkoa seurailisin nyt odotusaikana, mut olen ratkassu sen sillä että seurannassa on esim. nyt 24. ja 25. viikko :)
 
Vauvathan tekee usein jo kohdussa samanlaisia kasvupyrähdyksiä kuin ulos tultuaankin, eli jos tällä viikolla näyttää rv 4 päivää vähemmän, niin jo kahden viikon päästä tuo voi olla rv 5 päivää enemmän :) 
 
Meillä ainaki on lapsen koko ultrassa vaihdellut, eikä ikinä oo kyllä täsmänny siihen annettuun LA:han. Ne aina laskee sitte niistä mitoista jonku keskiarvoisen. Mää en ees tuijota laskettua aikaa sillai. Jotenki mulla on semmonen olo, että tää syntyy joulukuun puolella vaikka mulla on LA vasta 16.1. Esikoinenkin syntyi niin aikaisin, niin tuskin tämäkään on poikkeus. Mulla ennen aikaisen synnytyksen riskiä lisää varmasti ylipaino, kilpirauhasen vajaatoiminta, streptokokki ym. asiat. Jotenki ois kiva, jos menis sinne tammikuulle, niin ei ois loppuvuoden lapsi ärsyttävän syntymäpäivän kanssa. Mutta tiedän, että itellä hermo pettää siellä rv 33-34 tienoilla... Olin viimeksikki suunnilleen valmis hakemaan sakset ja leikkaamaan muksun ulos omin käsin :D.

Täällä ei oo näkyny vielä mitään unia. Esikoisesta näin semmosta unta, missä tuijotin mustavalkoista valokuvaa jossa oli meidän vauva istumassa semmosen potkuauton päällä ilkosillaan ja sen alapää näkyi. Tyttöhän se oli, vaikka poikaa muka sillon odotin. Ultrassa sitte vahvistui uni "todeksi". Sitte näin semmosta unta, missä mun tuossa mahan päällä rintojen alla oli reikä ja sieltä pikkukäsi ojentui ottamaan mun kädestä kiinni. Se oli tosi pelottava uni.

Liikkeet on vahvistunu huimasti. Tunsin eilen illalla masunahan ja läskien läpi vauvan potkut. Mies ei vielä tuntenut, kun hän on niin kärsimätön. Pitää kättä paikallaan kaks sekunttia ja toteaa, ettei mitään tunnu ja että ei se liiku. Tunnen liikkeitä pitkin päivää kun itse liikun tai istun ym. Ja tietenkin illalla kun rauhoitun. Meillä olis perjantaina se ylimääräinen rakenneultra, sinne päästään taas kurkkaamaan pikkuista.

Huoh. Kauhea väsy päällä. Meillä on sairastettu. Ensin tosiaan pari viikkoa sitten oli se vauvarokko esikoisella ja sitten mies oli monta päivää myös 39 asteen kuumeessa. No siitäpä parantuivat niin nyt on esikoinen ripuloinut viikon monta kertaa päivässä. .Tänään aamulla sitte tyttö nukkui normaalia pidempään ja mies meni herättämään. Siellä se raukka nukkui sängyssä, joka lainehti oksennusta. Osa oli kovettunu ja osa tuoretta. Ei oo kumpikaan meistä yöllä heränny (tyttö siis nukkuu omassa huoneessa) kun tyttö ei ole itkenyt. Mää sitte aamulla märsäsin, että ihan hyvin ois voinu olla tukehtunut kuollut lapsi odottamassa aamulla. Ihan kamalaa. En vieläkään oo oikeen selvinny tuosta aamusesta. Kauhea paniikki olo.

Käytiin tänään lääkärissä sitten ja lääkäri meinasi mahatautia. En oikeen usko, kun kukaan tarhassa ei oo sairastunu ja me ei olla saatu tautia. Joku Noroviruskin on tosi äkäinen tarttumaan ja se vois kestää yli viikon. Itse veikkaan jotakin maitoon liittyvää herkistymistä. Joko ei kestä enää yhtään laktoosia (meillä on HYLA tuotteet käytössä) tai sitten se on se maitoproteiini, mikä ärsyttää. Saapa nähdä.. Toivottavasti alkaa pian helpottaa, etten jää kovin paljo kouluhommissa jälkeen.
 
Osaako joku neuvoa, että mistä tiedän lasketaanko tukeni 2010 vai 2011 vuoden verotuksen mukaan? :)
 
Mäkin näin mun ensimmäisen vauvaunen viime yönä, vauvan jalka ja pikkuinen pää näkyivät mahanahkan läpi. Se ei kyllä ollut miellyttävä uni, kun kasvot ei näyttäneet kovin ihmismäiseltä. Täällä on itketty niin, että silmät on kuin kaksi rypälettä. Saatiin eilen suru-uutinen ystävämme äkillisestä poismenosta. 28-vuotiaan kuolema on niin paljon vaikeampi ymmärtää kuin sairaan vanhuksen poismeno. En varmaan pysty menemään hautajaisiin, kun itkisin koko tilaisuuden läpeensä siellä. Olen muutenkin herkkä ja sitten nää hormonit vielä herkistää entisestään. Toisaalta haluaisin jättää hyvästit...täytyy vielä miettiä meniskö vaan kirkkoon js skippais muistotilaisuuden. Pääsee muuten jo harjoittelee tätä kakkojen siivoomista. Meidän toinen koira ei koskaan yöllä ilmoita jos sillä on vatsa sekaisin vaan se käy aina tuuttaamassa kakat meidän olkkarin karvalankamatolle (muistuttaa sen mielestä varmaan nurmikkoa). Kiva.
 
VOI RAK-KAUS... Meiän isimies tunsi eilen illalla ekat potkut masusta.<3<3<3 Pikkunen piti oikein kunnon iltajumppaa ja pitelin kättäni masun päällä kun köllittiin sängyssä. Onneksi tulin avanneeksi sanaisen arkkuni asiasta ja ukkeli hivutti kättään lähemmäs. Ja niin vain pieni ihan ujostelematta monotti isinkin kättä ihan huolella. Smile <3 Vois tarkistaa, että millonka aloin ite tuntea kättä vasten liikkeet eka kiekalla. Isi tunsi vasta 25+4 ekan kerran, esikoinen oli ujoa mallia ja lopetti touhuilun aina ennen sitä kun isi laittoi käden masulle.;) Tää ei tunnu ujostelevan yhtään, tulee siis siinä suhteessa eri luontoinen lapsi tällä kertaa. Ja tämä kyllä pitää tosi kovaa meteliä itestään, ei esikoinen mun mielestä potkinu läheskään näin kovaa vielä tässä vaiheessa!!

 
Vauva unia ei oo tullut täälläkää ainakaa toistaiseksi nähtyä.

Minäkin liityn tähän potkut tuntuu emoticon
Nytkin on menoa mahassa...

Nia: Kylläpä teillä on sairasteltu :( Miten voitte nyt?

Itse olen kärsinyt muutamia kertoja tuosta ihanasta unettomuudesta ja nyt on sitten pohkeet menneet taas ihan jumiin. Viime yönäkin teki mieli hittolainen repii pohje irti, ku niin jumissa. Ei kylmägeeli tai venytys auttanut. Saa nähdä miten nyt saan unta.
Sitten pahoinvointia täällä jatkuu välillä. Onko kellää muulla enää pahoinvointia?
Tiistaina olisi neuvola, nii saa noi paprut kelaa varten. Vakuutusta käytiin jo hakemassa(vielä ku muisti)

Onko teillä joilla on entuudestaan lapsia, nii hyvää keinoa miten hyvin kovapäisen 2v neidin sais nukahtamaan tavalliseen sänkyyn? Kerran koitin ja se meni siihen että 2h kannoin naureskelevaa/väsynyttä neitiä takas sänkyyn. Silittelyä ja vieressä oloa koitin, mutta ei niin ei. Nyt nukutamme neidin pinnasänkyyn ja sieltä kannamme sitten omaa huoneeseen nukkumaan.

Onko muitten miehetkin hulluna vauvamahaanne? :D  Meillä nimittäin mies sanoo että mun vauva maha on seksikäs ja ihana. Sama oli viime raskaudesssakin ja olin että mitä helvettiä XD No kiva ku joku tykkää. Itelläni jotenkin kaamee fiilis että mä olen jo sika iso.


 
Hei Mammaliina, ootko kokeillut magnesiumia niihin pohkeisiin? Tai siis sisäisesti :) mulla oli kanssa ihan kaameita kramppeja ja jumeja jaloissa, lähinnä pohkeissa, välillä koko päivän ja yönkin kiristi niin että teki mieli huutaa eikä päässyt kunnolla kävelemään. Oon nyt kuitenkin ottanut sellasta rautamehua, missä on magnesiumia mukana, ja on auttanut tosi hyvin :)
Ei oikein mitään taikakeinoa ole antaa tohon nukahtamiseen... meidän 2v ei kanssa meinaa välillä nukahtaa, mutta hänellä se on sellasta lievempää että sitte lauleskelee sängyssä ja juttelee pehmoleluille yms. Muutaman kerran on kyllä tullut muakin etsimään. Mutta ollaan hoidettu ne niin, että sinnikkäästi vaan palautetaan sinne sänkyyn, tai jos huutelee niin aina vaan uudelleen sanotaan että nyt on nukkuma-aika, nyt nukutaan, hyvää yötä. Eikä anneta periksi, vaan selitetään aina uudelleen että miksi nyt nukutaan ja että muutkin nukkuu. Siitä helppo kun ei ole mitään pelkojuttuja tullut tai mitään sellasia... Ja ne rituaalithan on tärkeet, kun ne saa rakennettua niin unikin tulee helpommin (vaatteiden vaihto, hampaiden pesu, hyvänyönpusut jne) meillä on nyt tärkeetä että hän peittelee osan pehmoleluista lattialle nukkumaan, ja sängyssä käy vielä ääneen läpi kuinka muutkin ihmiset nukkuu (äiti nukkuu, isi nukkuu, mummi nukkuu.... jne :D). Tietty se ottaa aikansa se uuden asian oppiminen, ei voikaan olettaa että kerrasta onnistuu :) vaikka toisilla se taitaa niinkin käydä.

Ja täällä on kanssa yksi vauvamasuihin päin kallellaan oleva mies :D oli viimeksikin, eikä näköjään onneksi ole muuttunut. 

On muuten hauska, kun mies välillä tulee juttelemaan vauvalle kun vauva nukkuu, ja yleensä vauva siihen herääkin. Sit he pitävät vuoropuhelua, toinen potkii ja isi juttelee takaisin :)
eilen huomasin että potkut näkyy jo ulkopuolelle, paita vaan heilui kun poika monotti :D

Nimiä ollaan kanssa jo vähän mietitty. Kaikki kolme otetaan, esikolla on ja miehellä, minä raukka sain vain kaksi nimeä... vaikka oisin siis "täydet" halunnu :)
tytön nimiäkin ois ollut valmiina vaikka kuinka, mutta ne nyt jouduttiin laittamaan sivuun. Pojalle on aina ollut kolmas nimi valmiina, ja oikeestaan kaksi muutakin. Ehkä niitä vielä vähän vaihdellaan... onhan tässä onneksi aikaa ;D
 
Nia, toivoisin kanssa että muksu pidättelis itteään ens vuoden puolelle. Tai kunhan nyt ei ainakaan tulis joulun pyhinä, ihan vaan lasta itseään ajatellen tässä, menis sitte aina kaikki (kaveri)synttärien juhlinta reippaasti toiselle päivälle mitä oikee synttäripäivä on. Mut varmaan tässä ollaa jouluaattona synnyttämässä.. Paranemisia teille, onko vointi jo parempi?

Lumena
, kelan laskuri ainakin pyytää vuoden 2010 tuloja.

Pamppa, paljon voimia!

Alissa23, meijän jätkä lopetti potkimisen kokonaan heti kun mies pisti käden mahalle :D Siis sen kerran jälkeen kun itse tunsin potkun nahkojen läpi. Mut ihanaa että teidän pikkunen ei ujostele <3

Unettomuudesta en muuten kärsi olleskaan, mutta herään poikkeuksetta joka aamu vessaan, tai siihen kun koira herää n. klo 6.15 (tarkkaa :D) enkä saa sen jälkeen enää unta. Sinänsä ei haittaa kun tykkään siitä kun herää itsekseen aikaisin aamulla ja voi puuhailla rauhassa, MUTTA nyt kun mulla ei oo mitään menoja päivisin tai töitä, niin käyhän tää vähän puuduttamaan ja sitten se, että kun nyt vielä sais nukkua niin miksen osaa!
 
Moikka!

Täällä tarvittaisiin jotain raivoterapiaa...oon varmaa 2 viikkoa hiiltynyt niin täysillä asioista, että ihan itteeki nolottaa... :D 

Varsinkin nää tietokonesysteemit ja uudet ohjelmat sekä älyn hidas ja jäykkä työtietokone saa niin mun vihat nousemaan. Tuossa se syypää nytkin nököttää olkkarin lattialla oottamassa miestä kotiin, jos osais taas ratkasta mun probleemat...

Muuten kaikki hyvin ja parit vauvaunet nähty....on jopa tällä viikolla maistunut pari suklaapatukkaa eli ruokavalio alkaa normalisoitumaan. Aikaisemmin ei oo tehnyt mieli mitään herkkuja eikä välipalojakaan vaan perusruokarytmi aamiainen, lounas, päivällinen ja pieni iltapala. Nyt maistuis illallakin välillä joku vähän rasvaisempikin. Ilmankos tähän mennessä paino ei ookkaa noussu juur mitään. :)

Iltaväsymystä työpäivien jälkeen on havaittavissa, eli ei kannata ainakaan koko iltaa buukata johonkin menoihin tai muuten tulee itkupotkuraivarit viimeistään kotona.

No onneksi on kerrankin vapaa viikonloppu edessä :D Aion kyllä levätä ihan oikeesti!!! Lupaan!

Mukavaa ja aurinkoista viikonloppua kaikille!
 
Mammaliina: onnittelut liikkeiden tuntemisesta sinnekin! :D
Meiän isäntä ei oo kyllä moksiskaan tästä mahasta. Ei nyt eikä viimeksi. Muistaa kyllä joskus kommentoida, että onpas se kasvanu, mutta that´s it.:D Eikä juuri hirveästi oma-alotteisesti silittelekään, joskus vaivautuunena on kun itse laitan sen käden masulle.;) Suomalainen perusjurri<3

Toukero, joo ihan kiva, ettei tää oo niin ujonen.:) Esikoinen ujosteli mun omaakin kättä alkuun ennenkuin tottui ja alkoi tunnistaa. Niin ne on vaavit erilaisia alusta pitäen.<3

Unettomuutta ei oo täällä havaittu, mutta illalla nukahtaminen on toisinaan hankalaa. Ihan jees, kun on pari yötä saanu nukkua oikein tosi hyvin, kun poikaki on malttanu vetää sikeitä kymmeneen asti.:)

( . ) Kävin fysioterapeutilla keskiviikkona. Sain aika näpsäkän, lyhyen jumppaohjelman, jolla voin vahvistaa selkää, reisiä, pakaroita, hartioita ja lantionpohjanlihaksia (lähinnä jumppapalloa apuna käyttäen). Kestäis sit kroppa raskauden tuoman fyysisen rasituksen yhdistettynä esikoisen hoitamiseen paremmin. Kun jäi lihaskunto aika rempalleen edellisen raskauden jäliltä.... Nyt kun ois vielä itsekuria pitäytyä tuossa ohjelmassa ja tehdä se vähintään 5 kertaa viikossa.:)
Ja pian on se kauankauan odotettu rakenneultra....!! Maanantaina siis, jes.=)

Hyvää viikonloppua mamit!!=)
 
Huomenia täältä koleasta ilmasta.

Mä olin ihan unohtanut ton magnesiumin :D Mulla on jotain mamma vitaamineja mis on sitä. Nappia vaa kouraan xD

Meillä on viel se ns.huono puoli tuossa nukuttamisessa, ku makkarit on yläkerrassa, niin siellä joutuu sitten hengailee, ku ite sain ainakin tarpeeksi rappusis ravaamisessa.
Itsekkin pitäisi alkaa uudestaa jumppaamaan ja salilla käymään.
Olen ollut vaa niin henkisesti ja fyysisesti väsynyt, ettei mitää rajaa. Joskus vaa tekee mieli maata koko päivä sängyssä.
Tänään mennään hakemaan vauvalle toi mobile minkä ostin tori.fi sivulta :)
Harmittaa sikana kun noi liitoskivut iskee heti jos koittaa vähän reippaammin kävellä. Onneksi toi koirapuisto on lähel, nii voi viedä koirat juoksemaan sinne, ku nuorempi ainakin kaipaa tota aktiivista liikuntaa PALJON.
 
Piti eilen soitella neuvolaan sokereista, jotka on pysynyt tosi hyvinä. Samalla sain kuulla että lääkäri oli kommentoinut mun kilpirauhas-arvoani, jonka pyysin jo alkuraskaudesta että voitaisko se katsoa. Se on otettu jo viikolla 16, mut nyt vasta kuulin että se viittais hypotyreoosiin eli kilpirauhasen vajaatoimintaan. Ja että sen takia äitipolille lääkäriaika, siellä kuulemma mahdollisesti lääkityksen aloitusta. Mä en tajunnut tätä kyseenalaistaa kun kuvittelin että eihän tosta ole haittaa kun mulle ittelleni, mutta sitten menin netistä lueskelemaan ja säikäytti ihan kivasti. Miten voi olla että mulla on lääkäriaika vasta rv 28, kun toi vajaatoiminta kerta voi vaikuttaa vauvaankin niin kauheasti.. Saapi varmaan maanantaina soitella neuvolaan, ja kysellä vähän lisätietoja. Onneksi rakenneultrassa kaikki näytti hyvältä että se nyt vähän lohduttaa.. Taas saa pelko persiissä olla.
 
Jaahas, nyt sitte puhaltelee uudet tuulet mut ei mitenkään positiivisessa mielessä. Aivan uutta mulle tällänen, ettei tee mieli seksiä. Tai siis tekee mieli ja ihan hirveesti tekeekin, mutta sitte ku pääsee hommiin niin halut katoaa samantien :( Eikä johdu miehestä. En muista tässä suhteessa koskaan kieltäytyneeni seksistä, aina oon ollu valmis, mut nyt tekis mieli heittää hanskat tiskiin heti ku päästää vähänkii pidemmälle, mut sehän olis totaalisen kusipäistä varsinkin kun useesti ite oon se jo alottaa (no ehkä vähän turhankin useesti näin päin). Täähän on ihan perseestä! Olis sitte halut kokonaa pois, pääsis ukkokin helpommalla, mut nyt vaan tekee koko ajan mieli ja sit melkein itkuu tihrustan jälkee päin kun ei suju millään. Onko muilla tällästä? Mulla ei oo ikinä ollu hormonaalista ehkäisyä joka mahdollisesti vähentää haluja, joten tää on mulle ihan uus juttu. Viedäänkö tässä nyt viiminenkii nautinto? :(
 
Enpä toukero usko että raskausaika olis seksin kannalta helpointa kovin monelle. Täällä on ainaki takkuillut plussatestistä asti, ja raskaudenaikaiset seksit on laskettavissa yhden käden sormilla :/ Suurin syy tuohon on ollut limakalvojen kuivuus, mutta ei se elämä ole elpynyt liukkarinkaan ostamisen jälkeen - tuolla se lojuu avaamattomana kaapissa. En tiiä mitä tässä tekis... Mutta toisaalta ollaan muuten tosi tyytyväisiä meidän suhteeseen tällä hetkellä, joten ei kai tässä mitään paniikkia.
 
Hayden: Joo, kilpirauhasasioiden kanssa ei ole leikkimistä. En nyt halua pelotella mutta minun mielestäni tilanteessasi voidaan puhua jo melkein hoitovirheestä. Miten tuollainen asia on jäänyt huomaamatta ja kuinka pahasti arvosi olivat pielessä? Itselläni on ollut kilpirauhasen vajaatoiminta jo pitkään ja lääkityskin syksystä 2008 alkaen. Ja aina on minulle painotettu, että jo raskautta suunniteltaessa kilpirauhasen vajaatoiminta täytyy ottaa huomioon.

Raskauden aikana kilpirauhashormoonin tarve lisääntyy n. 25-50%. Eli heti kun raskaus varmistuu, pitäisi lääkitystä lisätä. Jos raskauden aikana on vajaatoimintaa, niin keskenmenon riski on suuri, myös ennen aikaisen synnytyksen riski kasvaa. Vauvan kehitykseen voi tulla ongelmia, sellaisia ongelmia jotka eivät missään ultrassa näy.

"Riittävä tyroksiinipitoisuus on välttämätön sikiön keuhkojen, luuston ja ennen kaikkea aivojen normaalille kehitykselle . Sikiö on riippuvainen äidin tyroksiinipitoisuudesta ennen kaikkea alkuraskaudessa. Sikiön oma kilpirauhanen alkaa kerätä jodia viikolla 10–12, mutta oma kilpirauhashormonien tuotanto käynnistyy vasta noin viikolla 20. Jodi, tyroksiini, TSH-reseptorivasta-aineet (TSHRAb) ja tyreostaatit siirtyvät kaikki äidistä sikiöön. Tyroksiinin siirtyminen äidistä sikiöön on kuitenkin rajallista, eikä esimerkiksi riitä estämään hypotyreoosin kehittymistä vastasyntyneellä, jolta oma kilpirauhanen puuttuu. TSH ei siirry äidistä sikiöön.
Lähde C.Schalin-Jäntti 2008, kilpirauhassairaudet ja raskaus."

"Hoitamattomaan raskauden aikaiseen hypotyreoosiin liittyy useita komplikaatioita, äidin hypertensio, istukan irtoaminen, synnytyksen jälkeiset vuodot, keskenmeno, ennenaikainen synnytys, lapsen matala syntymäpaino ja jälkeläisen neuropsykologiset häiriöt ja oppimisvaikeudet."

Täältä löytyy myös hyvä artikkeli: http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo91211&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero 

Olipa pitkä url. Toivottavasti toimii. Nuo kilpirauhassairaudet on mulle sydämenasia ja sen takia niihin aina tartun. Neuvoisin, että otat yhteyttä sinne neuvolaan ja pyydät ihan paperille ne arvot ja pyydät päästä saman tien lääkärille. Ei kannata odottaa sinne viikolla 27-28 asti. Asia olisi pitänyt hoitaa jo huomatessa viikolla 16.

 
Takaisin
Top