Syyskuun uudet tuulet

sanko

Keskustelun kolmiottelija
Heinämammat 2014
Toukomammat 2017
Ja kas näin alkaa huhtikuisten herättely! Tai ainakin yritystä löytyy...
Huomasin sivuja mylläillessä että joku huhtikuisista olisi saamassa jo uutta lisäystä ens vuoden toukokuussa.Huh huh.

Mitäs meille, kiinteitä syödään, ja poika tuntuu olevan pohjaton kaivo.. Ja nyt syöminen sujuu huomattavasti paremmin kun saatiin neuvolan tätiltä lupa syöttäriin. Suu aukee ku linnun pojalla, söis varmaan pieniä kiviäkin jos tarjottais.
Mut sit taas toisaalta, mun pieni vauva ei oo enää niin vauva, iso poika jo. Nyyh.
 
Meillä pojalle tulee ikää 15.9 jo 5kk, hui minne aika meneekään.

Kovasti kasvaa ja kehittyy, vasta pari kertaa kuitenkin kääntynyt mahalleen selällä ollessaan. Semper 2 korvikkeella mennään, imettänyt en oo enää kesäkuun alun jälkeen ku olin viikon karmeassa mahataudissa. Ollaan käyty 3kk kehityskontrollissa, sen rankan synnytyksen vuoksi. Kaikki oli siellä kunnossa. 

Nyt ma 5.9 mennään ph-rekisteröintiin, on ollut tuota refluksivaivaa jonkin verran. Toisen silmän kyynelkanava on myös tukossa, ja jos ei aukee ennen 8kk ikää, niin avataan sitten leikkauksella.

Huomasin kans, että joku huhtikuisista olisi uudelleen raskaana. Päätin eilen, että jos joskus toista odotan, niin en taatusti synnytä alakautta, vaan vaadin sektion edellisen synnytyksen ongelmien vuoksi.
 :)
 
Oliks sun Tiina^ synnytykses tuol synnytystarinois? Toivottavasti ei hirveitä traumoja jääny?
Meillä taasen synnytys sujui hyvinkin helposti, ja varsinkin nopeasti. Synnärillä oltiin 1,5 h ja poika maailmassa. Ja luomuna en ollut ajatellut synnyttää mutta toisin kävi, joku häpyhermon puudute? pystyttiin antaan.

Meillä oltiin päivää vajaa 3kk kun alettiin kääntyä vatsallee, mutta toiseen suuntaan ei sitten millään. Ja mittarimatona koettaa pönkeä eteenpäin. Ei kyl olis mun puolesta mitään kiirettä...

Ja vauvauinnissa on kivaa, sää äidinkin reidet treeniä :)
 
sanko: ei oo synnytystarinaa siellä.

mutta tässä jotain, synnytyksen kokonaiskesto 19h 29min, poika syntyy imukupilla tarjontavirheen vuoksi 33min ponnistuksen jälkeen. väliliha leikataan ja repeän pahasti, tikkejä saan yhteensä 18. pojalla napanuora tiukasti kaulan ympärillä, joka joudutaan katkaisemaan, kun vasta pää on pihalla. poika singahtaa kätilön syliin ja viedään pois salista elottomana ja siniharmaana. istukka on revennyt synnytyksessä ja pojalta kerkee vuotaa paljon verta pois.
la-to poika oli keskolassa, ite lähin kotiin ma. pojalle verensiirto, mulla tietämättäni strepto b --> pojalle paha korvatulehdus ja keltaisuutta, jonka takia valohoitoon. Epäilivät pojalla aivoverenvuotoa, jonka vuoksi meinasivat lähettää vaasasta tampereelle, mutta mitään ei oo löytyny.

ja nyt meillä on ihana päivänsäde, joka ei tiedä synnytyksestä, onneksi, tuon taivaallista :)

ja muuten, jolane tuossa toisessa viestissä kyseli, että mitä d-tippoja menee.. ei olla annettu kun eka kk tippoja, meillä menee niin helkkaristi korvikemaitoa, joten ei oo annettu. mutta oon nyt ostanu devisol-pullon ja niitä myös annettiin silloin huhti-toukokuussa
 
Tiina^ no kyllä tollasen synnytyksen jälkeen varmaan onkin kauhuissaan, mut onneks nyt kaik hyvin.
Pitikin kysyä että teillä nyt Semper2, kun eiks se 1 ole 6kk asti? Meillä siis annettu sitä hoidossa ollessa, muutoin rinnalla. (Nanniin teki lakon ja tutteli tuli pihalle)

Meillä käytössä neuvolasta devisol-tipat, ne mitä jo neuvolasta annetaan.
 
Tiina^: kylläpä oli hurja synnytys, mutta onneksi olette molemmat kunnossa!

Meillä vielä mennään pelkällä  tissimaidolla, viimevklla neuvolassa puhuttiin maistiaisita mutta eivät ole vielä tarpeen, vaik -8% painokäyrällä mennäänkin.  

Neiti istuu tuettuna aivan loistavasti, sylissä ollaan tuettuna istutettu. Syöttötuoliin en vielä uskaltaisi laittaa kun minkäänlaista istumatasapainoa tai suojaheijasteita ei ole. 

Meil kans käännyttiin mahalle ensimmaisiä kertoja vaikke 3kk iässä, mut mahalta selälleen edelleen lähinnä vahingossa. Nenällä kyntäen pääsee eteenpäin sopivalla alustalla n puolen metrin matkan. Välillä menee takaperinkin, siksi kai tuo maksimimatka :)
Ja tietty hermo menee kun kroppa ei tottele.

Yöt meillä on mennyt alusta lähtien tosi rauhallisesti. 

D-vitamiinitippoina Rela D3, mitään vatsavaivojakaan meillä ei ole ollut, tiedä sitten onko noiden maitohappobakteereiden ansiota vai oisko ollut muutenkin hyvävatsainen tyttö. 
 
semper 1 on 6kk ikään saakka, semper 2 on sitten 4kk ikäisestä 12kk ikään. kakkonen sisältää enemmän rautaa ja ravintokuitua.

meilläkin on nukuttu yöt tosi rauhallisesti, jopa 5-6 h pätkiä kerralla.
Nyt viimeisen kuukauden nukuttu n. 2-3 tunnin pätkissä yöt.
Päiväunia nukuttu surkeasti alussa, nyt vähän tullut järkeä niihinkin :)

Tänään käynnissä ph-rekisteröinti, refluksiepäilyn vuoksi.
 
Satuj: taitaa olla muksuillamme samanlainen etenemistyyli :)

Meillä alkoi kiinteät 4kk iässä, pituutta tuli huimaa vauhtia (jossain +2 käyrällä?) ja paino olikin tippunut -20 käyrälle. Tosin ei ollut kuitenkaan kyse mistään aliravitusta lapsesta, paino vaan ei pysynyt perässä ja siitä johtuen ehdottivat tuhdimpaa ruokaa rinnan lisäksi.
Poika tosin on aina ollut hoikkanen, tiedä sitten mistä geeneistä on pituutta ottanut. Ajoittain mietin vaihtuiko laitoksella kun oli n 1/2h vauvalassa hoidossa

Kauanko teillä jaksaa muksut valvoa päivällä? Tuntuu että meillä on n 2h ja sitten pitäis päästä taas jo unille, jotka usein on puolta tuntia, hyvällä tuurilla joskus 1-2h.
 
On kyllä Tiina^n synnytys ollut melko raju. Mutta onneksi kaikki on kääntynyt parhain päin. Ja onneksi vauvat ei muista synnytyksestä mitään.
 Mun synnytystarina tuolla onkin ja sehän oli äärimmäisen helppo ja nopeakin ensisynnyttäjäksi. Voisin synnyttää milloin tahansa uudestaan, mutta ei me vielä silti toista yritetä. Ehkäisy on käytössä ainakin siihen, kunnes tyttö 1,5v. Ainakin näin on suunniteltu. Mitä ehkäisyä muut käytätte? Mulla on minipillerit, ja voi perskule tätä vuotoa. Koko ajan vuotaa, pisin tauko ollut viikon ja taas alkanut. Joudun varmaan vaihtamaan ehkäisyä, koska ei oo asettunut vieläkään vaikka reilu 3kk jo olen näitä käyttänyt, 

Meillä maistellaan jo kiinteitä. Kaksi kertaa päivässä lämmintä ja kerran hedelmää. En kysellyt neuvolasta, aloitin vain, koska tyttö alkoi olla tissillä tunnin välein ja yötkin alkoi olla katkonaisia. Nyt siis pääpaino rinnalla edelleen, mutta kiinteitä päivittäin ja illalla oon antanut sen paljon paheksutun ja toisten mielestä maailman parhaan keksinnön, iltavellin :) 

Meillä kans päivisin valvotaan semmonen kaks tuntia kerrallaan ja sit tarttee taas unta. Yleensä meidän päivät menee kutakuinkin näin: kasin aikaan ylös, kympin aikaan ekat unet n. tunnin verran, pari tuntia valveilla, kunnes yhden maissa viim. uni voittaa, nukkuu yleensä 1½h, sit taas pari tuntia jaksetaan valvoa ja neljän maissa pienet unet, n. ½h, pari tuntia valvoo ja vielä pitää yhdet n. ½h unet ottaa seiskan maissa kunnes sitten yöunille käy n. yhdeksän aikaan. Aika selkee tuo rytmi meillä jo rupee olemaan, ajat ei hirveesti näköjään heittele, vaikka oltais reissun päälläkin jossain. 

Noista kääntymisistä, niin meillä oli aika aikasessa, kun reilun 2kk iässä kääntyi vatsalleen, n. 3,5kk selälleen. Taaksepäin ja "akselin ympäri" on liikkunut jonkun muutaman viikon ja tänään just aamulla pääsi sitten eteenkin päin ryömimään kauheella huudolla :D Melko aikaseen liikkeellä lähtenyt, saa nähdä jääkö puhe sitten "jalkoihin". 
 
mä meinasin ottaa hormonikierukan, oltiin jo melkeen laittamassa, mutta ultrassa näkyi 5,5mm nestepussi, epäili alkioksi niin ei riskeerattu. testit näyttää kuitenkin negatiivista, eli mikä lie oli :) mulla on surkeessa kunnossa munasarjat, mulla on tosi paha pcos. eka muksu sai alkunsa primolut+clomifen yhdistelmällä, sillä en ovuloi ollenkaa ja menkat saattaa tulla puolen vuoden välein. nytkin oon viimeksi imettänyt kesäkuun alussa ja vuotoa ei oo, tosin ei yhtää haittaa :D kondomilla mennään ja käytetään ainakin siihen saakka, että poika täyttää vuoden. katotaan sitten uudestaan.

meillä menee kiinteitä myös. peruna-porkkana, luumu, mustikka, päärynä, kukkakaali, omena ja lauantaina rupesin antamaan vähän kaurapuuroa. en mäkään kyselly mitää neuvolasta. hyvin ymmärtää poika lusikan, mutta liikkua ei kiinnosta sitten niin yhtää :D

jo yli kk sitten on näkynyt kolme hampaan piikkiä, jotka ei oo tullu sen kummemmin läpi. nyt on ruvennut kuultamaan sitten alhaalla keskellä molemmat hampaat, mutta ei tule vielä läpi. nyrkit on suussa koko ajan ja voi jestas sitä kuolan määrää :D

meillä nukuttiin alkukuukausina ½h päiväunia ja pari tuntia hereillä ja sitten taas unet. nyt niissä jokin järki, saattaa jopa nykyään vetää yhdet kunnon, jopa 2h, päikkärit! muuten nukkuu sitten ½-1½h pätkiä. ja pari tuntia jaksaa olla hereillä :)

ja muistaakseni pituus menee -1 käyrällä, päänympärys +1 käyrällä ja paino +20 :DDD ei meijän poika kuitenkaan mikään tankki oo, vaikka sanotaankin sitä pieneksi kinkkurullaksi! 
 
Mulla käytössä minipillerit. Alotuksen jälkeen tuli melkein heti menkat, mut sen jälkeen ei oo näkyny. En tosin niitä kaipailekkaan.

Eilen meillä harjoiteltiin punnertamista, ja tänään sitten noustaankin jo konttaus asentoon. Ei onneks siinä asennossa vielä liiku, mut siitä laskeutuu vattalleen ja uudelleen ylös = eteneminen onnistuu siis näin, melko vauhdikkaastikin, kun sille päälle sattuu.

Onks muilla menny vatta kovalle kiinteiden jälkeen? Meillä ähistiin ja puhistiin naama punasena ja tuloksena pieni papana. Nyt hieman helpottamaan päin ku oon lykänny iltapuuron sekaan kasan luumusosetta. Ja neuvolassa sanoivat et päärynä auttais myös, joten sitä kans ahkeraan syöty.
 
joo täällä oli ongelmana kans aluksi, että pienen pienen kikanan sai aikasesti kun ensin kaks päivää punnas pää punasena :D neuvolasta sanoivat myös, että joka ruuan jälkeen luumua, ruusunmarjaa tai päärynää, niin ei mee kovalle. ja apteekista mallasuutetta kaappiin, joka sopii myös sämpylöihin :P
 
Meillä ei ole vatsa kovaksi mennyt, mutta se on sellasta "oikeeta kakkaa" :D Eli siis kiinteempää ja sitä tulee sellanen pötkö sen keltasen sinappiläjän sijaan :D Tänä aamuna oli ehkä hiukan kovahko, mut annoin iltapäivällä tossa luumua, jospa se siitä. 

Teettekö muuten ite soseet  vai annatteko valmiita? Minä oon tehny kaikki ite. Jotenkin hassulle tuntus antaa vauvalle valmisruokaa kun ei itsekään sitä syö. Eikä tuo tosiaan aikaa vie, keittelen aina isomman satsin kerralla ja pakastelen, niin sieltä on sit helppo yhdistellä annoksia. 

Sillon aina mietittiin, että olispa jo ihana saada se nyytti kainaloon ja odottaminen tuntu niin kauhean pitkältä ajalta. Nyt tuntuu että aika menee kuin siivillä, kunpa voisi kellot seisauttaa hetkeksi :) Olen kyllä niin onnellinen tuosta pienestä ihmisestä, joka nyt ei enää niin kainalossa viihtyvä nyytti ole :D mutta oli se sitä hetken ja sitä aikaa on ihana muistella. Minusta on nyt ihana katsella, kun pieni kasvaa ja kehittyy ja hänen kanssaan pystyy jo vastavuoroisesti "juttelemaankin". Ja joka päivä hän oppii uutta sekä vauva että äiti <3
 
Hedelmäsoseet on ollu kaupanpurkkeja, tähän mennessä kerran teny ite banaani-vadelma mössöö. Ja "suolaset" vaihtelevasti, peruna-porkkana-kukkakaali ja kohtapuoliin lihat oon tehny ite. Ns mulle vieraammat / ällötykset kuten bataatti, kesäkurpitsa, parsakaali, maissi on ollut kaupasta. Hyvin tuntuu pojalle kaikki kelpaavan, koskakohan tulee vastaa "inhotusruoka"...

Ootteko aatellu sormiruokailua? Tässä mietiskelin että mitäköhän sellaista uskaltais 5kuiselle antaa, vai uskaltaako mitään?

Täytyy myöntää et multa on miltei hävinny mielestä ihan vauvavauva aika, osin ainakin voisin syyttää siitä pojan pulautteluja. Siihen meni hermot, sitä kun tuli ennen, kesken, ja jälkeen syömisen, ihan koska vaan ja paljon. Oikeestaan 2kk paikkeilla loppus. Saattaa kuulostaa tylyltä, mutta näin kävi mulle. Eihän tuo vaavi sille itse mitään voinu eikä tahallaan tehny. Ja huomasin tossa että eipä meillä ole pienestä kääröstä montakaan kuvaa otettu, myöhemmin kyllä. :( Olisin varmaan osannu suhtautua kaikkee erilailla jos tää ei olis esikoinen, toisaalta hassua että mun asenne tms oli tämä kun kyseessä ensimmäinen... Vai olisko ollu myös jotain masennusta ilmassa? tiedä häntä. Meni kyllä melko kauan ennen ku "sulin" = alotin lepertelyt jne, äidinvaisto? lähti hitaasti liikkeelle..
Mutta nykyään tämä äiti on leppoisa, eipä oikeen mikään enää haittaa. Ajoittaiset pulauttelut, huutokohtaukset jne, kaikki käy :) Täytyy nyt yrittää nauttia tästä ajasta, tää menee niin äkkiä! (ja välillä meinaa yllättää vauvakuume)

Tulipas tekstiä, toivottavasti siitä joku ymmärtää jotain... :D Eikä pidä mua ihan kilarina.
 
meillä on ollu kaupasta ostettuja pojan ruuat.

mulla on masennustausta, eikä se ollut helppoa vauvan ja masennuksen kanssa. ja nyt sitten tämä mahdollinen refluksi, vaikkakin oireet on helpottanu jumalattoman paljon :) mä en ainakaa jaksanu hoitaa vauvaa, syötin sen keskolassa, mutta kun tuli vaipanvaihdon aika niin sanoin vaan miehelle etten jaksa. varmasti rankka synnytys ja se, että olin yksin osastolla, joka oli täynnä äitejä vauvoineen ja sitten kun tulin kotiin ilman mahaa ja vauvaa.

mutta kuten sanko kirjoitti, niin nyt ei pulautukset ja itkut haittaa, tänne vaan! :) kaikki otetaan vastaan ja poikaa kyllä jaksa hoitaa öin ja päivin. ens viikolla pojalla olis sitten 5kk neuvola, rokotuksia jälleen tiedossa :/ mutta eiköhän se taas siitä.

ja torstaina meen ottamaan elämäni ensimmäistä tatuointia, iiiik! :)
 
Meil syödään pelkkää rintaa vielä. Tai siis melkein. Jotain ihan pientä maistiaista ollaan annettu, siis teelusikallinen.
Millä/milloin/miksi olette kiinteät aloittaneet? 
Meidän neiti oli -8% painokäyrällä viikko sitten neuvolassa ja kovasti kyselivät ollaanko kiinteitä jo aloitettu. Ja herkästi kehoittivat aloittamaan....Mutkun tyttö on ihan tyytyväinen ja yötkin nukkuu ilman heräämisiä, niin tuntuu vähän et miksi?

Eikös ne uudet kasvukäyrät jotka on tulossa tänävuonna pidä entistä "hoikempia" normaaleina? Vai oliks se toisinpäin?
 
Hei vaan kaikki,

minulla olisi kyllä facebook mutta mielummin kirjoittelen näin "anonyymisti" käytän tota fb vain yhteyden pitovälineenä kaukaisiinystäviin. Ihanaa että tänne on saatu taas tosiaan vähän eloa aina välillä olen käynnyt kurkkaamassa josko täällä jotain tapahtuisi.

Meillä poika kasvaa kovaa kyytiä voisi sanoa että 1kg/kk ja 3cm/kk. Pelkällä äidinmaidolla mennään ja kova tahto ois täysimettää 6kk. Näillä näkymin onnistuu, neuvolassa jo epäilivät että poika roikkuu kokoajan tissillä kun kasvaa tota tahtia mutta tällä hetkellä tissiä otetaan 3-4 tunnin välein

Rytmikin on löytyny elämään, ihanaa ja 17.9 aloitetaan vauvauinti. Ja itse aloitan tässä kuussa vielä avoimessa  yliopistossa perusopinnot saa nähdä miten käy, olen kyllä päättännyt että vauva menee opintoojen edelle onneksi on paljon verkko-opintoja ja suurin osa luennoista nauhoitetaan että voimpa sitten katsella niitä illalla pojan mentyä nukkumaan.

Pitänee lopettaa kun poika taitaa herätä päikkäreiltä, kauppareissu odottaa.
 
perusmauilla aloitettiin, peruna-porkkana, luumu yms. vähän kerrallaan ja siitä määrää lisäämällä. taidettiin aloittaa silloin kun poika oli 3½kk, puuro aloitettiin viime viikonloppuna.
me alotettiin ihan sen takia, että poika saattoi juoda yli 2litraa maitoa päivässä. ensimmäisinä kuukausina nukuttiin jopa 6h yössä, sitten maitoa ja unta taas. nykyään menee 2-4h pätkissä yöt.
 
Kiinteät alko kun ikää oli 4kk ja viikko. Ja tuo viikko oli äidin henkistä valmistautumista :)
Tissimaidolla vetistettyä perunaa aluks, sit en enää parin päivän jälkeen jaksanu lypsää ja muussasin vedellä. Porkkanaa ja kukkakaalia, yksittäin ja perunan kera.
Ja neuvolasta tuli ehdotus kun pituutta tuli huimasti painoon nähden.
( Ps. jos pakastaa omia teelmyksiä ei kannata ohentaa niin paljoo ku jos antais suoraan)

Jee, tänään nukuttiin 3,5 tuntia päikkäreitä! Mukava vaihtelu sen puoltuntisten sijaan.
 
Onko se sormiruokailu kaikessa yksinkertaisuudessaan sitä, että vauvan annetaan itse napostella sitä evästä? Kysyy tyhmä :DD Oon nimittäin ajatellu ja vähän jo annettukin itse sohlata ruoan kanssa kun pöydän ääressä sylissä istuu. Oon antanu kurkusta sitä mehukasta keskustaa. Ajattelin, että vois antaa sit myös pehmeeks keitettyä parsakaalin kukintoa ja kaikkee muutakin pehmeeksi keitettyä mussutettavaa vois antaa itse napsia pöydältä. 

Meillä alotettiin kiinteet siks, että neiti alko viihtymään tissillä tosi usein, tunnin välein ja oli jotenkin niin kauhean tyytymätön, ihan kuin nälkäinen koko ajan. Yöt rupes kans olemaan melko katkonaisia. Ja vielä siks, että lääkärit suosittelee allergioiden takia aloittamaan kiinteät ennen sitä puolen vuoden ikää, kuulema etenkin niillä lapsilla, joiden vanhemmilla EI ole allergioita. Tämä oli myös yksi syy. Niin, ja tyttö selkeästi osoitti mielenkiintoa ruokaa kohtaan, katseli aina hirmu tarkkaan, jos vieressä jotain söi ja alkoi maiskutella :D 
Me alotettiin perunalla, sitä muutama päivä alkaen n. 1 teelusikallisesta, sit lisättiin porkkanaa, sit maissia, sit bataattia. Nyt myös kukkakaalia on syönyt ja tos parin päivän päästä olis tarkotus maistella parsakaalia:) Annoin ensin puolilta päivin, noin suunnilleen, lämmintä ruokaa jonkun pari viikkoa ja nyt n. viikon verran oon antanu iltapäivästä aina jotain hedelmää, alotettiin luumulla, nyt menee myös päärynää ja omenaa. Ja iltaisin annan vielä "iltaruoan" viiden-kuuden maissa. Puurot olis tarkotus alottaa sit joskus ens viikolla, kunhan kyselen siihen vähän neuvoja neuvolasta ja tulee se 5kk täyteen. Imetystä meinaan jatkaa niin kauan kuin vaan maitoa tulee. Tissiltä suoraan tavalliseen maitoon sitten tulevaisuudessa siirrytään.

Meillä kans ens viikolla tosiaan neuvola, 5kk semmonen ja lääkärikäynti samalla. Rokotukset taas kerran, plääh, surettaa katsoa, kun toiseen sattuu :( Eipä hälle ole onneksi pahempia vaivoja rokotuksista tullut, mutta se vähäinenkin tuntuu pahalta :(
 
Takaisin
Top