Syyskuun uudet tuulet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sanko
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jolane: kyllä käsittääkseni se sormiruokailu on juurikin sitä, lapsen sormet ruuassa :D
Onks teillä menny hyvin sen kurkun kanssa?

Meillä kyllä osataan ainakin purra, pureskelusta en sitten tiedä.
Sitä eniten siinä mietinkin että kuinka hyvin uskaltaa luottaa että 5kuinen osaisi jotenkin ruokaa möyhentää - ettei menisi isoja paloja kurkkuun vaikka olisikin pehmeää.

Miten muuten saisin haettua ittelleni tollasen Lilypie-jutskan, näyttävätten niin kivoilta?

No onhan se melkoista sottaamista :D Siis ei hän osaa pinsettiotetta, vaan lyttää koko käden niitten kurkkujen päälle ja sitten nuoleskelee nyrkkiään :D Mut hiljaa hyvä tulee. 
Aika hyvin tyttö osaa kyllä "pureskella", mitä tahansa on suuhunsa saanut niin jyystää ikenillä aika hyvin. Ruoassa on alusta asti ollut sattumia, kun itse tosiaan olen tehnyt, niin siinäkin sitä pureskelua jo opetellut. Antaa sellasta tosi pehmeetä, jossa ei oo kovia paloja vaan sellasia suussa sulavia. Ykshän on mitä vois kokeilla, niin ne maissipötköt. Ne on siis jotain sipsin tyyppisiä just lapsille tarkotettuja, suolattomia maissipötkylöitä. Taidankin tänään ostaa kun meen kauppaan...

Meille taitaa tulla ensimmäinen hammas!
Ihmettelinkin tänään kun tuntu lusikkaan niinku olis jollain napannu kiinni, tai silleen... Ja nyt kun järsäs mun kättä niin siellä tuntu alhaalla pientä sahalaitaa. Kuolattu olla varmaan ainaki viimiset 2kk ja nyt on "järsääminenkin" lisääntynyt.
Elikkäs kohta täytyy sitten kaivaa hammasharjaa esille.

onnea hampaasta:) Meilläkin kovasti jo kuolataan ja jyystetään ikenillä kaikkea ja kaikkia :D 

Juuh, kuolaa riittää täälläkin ja ikeniä jyystettän mutta onneksi ei ole vielä pienintäkään merkkiä itse hampaasta :D 

Neiti karjui koko eilisen päivän. Huusi aivan hysteerisesti eikä mikään auttanut. Lopulta rauhottui jyystämään minun sormea ja helpotti kun annoin viileää omenasosetta, joten hampaat ne varmasti kipuili. Annoin vielä kipulääkettä ja yön nukkui hyvin. Tissiä sekä pulloa kumpaakin hylki koko päivän, kahteen imetyskertaan jäi eilinen päivä :( Onneksi tänä aamuna heräsi iloinen lärpättäjä eikä itkuista tietoakaan ja tissikin taas maistuu:)

olettekos kokeilleet niitä jääkaapiin laitettavia puruleluja?
onks niistä mihinkään, vaiko rahanhaaskuuta??

Joo, kyllä me niitä ollaan kokeiltu, siis sitä mikä tuli äippäpakkauksessa, mut ei tuo niitä jotenkin osannut syödä. Siinä ainakin on niin kauhean isot ne molluskat. En tiiä sitten, jos olis pienemmät ne pallerot mitkä suuhun työnnetään:)

Ainiin, onhan meilläkin se äp: kapistus jossain laatikon pohjalla, täytyypä kaivaa esille valmiiksi... Kaipa niitä hampaita alkaa meilläkin kohtapuoliin puskemaan ;)

Meillä kans se ä-pakkauksen ja sit semmonen renkula (ei viilennettävä). En oo kylmään laittanu, ja tuntuu et nyt järsätään mitä vaan saadaa käteen. Ja tosiaan kun ne lelut menee suuhun miten päin vaan :)
Tiedä sit toimisko hieman isommalla ne viilennettävät paremmin, aatellen et pysyis paremmin kädessä jne.

Mites te imettävät, sujuuko syöminen aina ns helposti?
Meillä hetkittäin hyvinkin vaikeeta, pahin kausi jo tosin ohi (rintaraivarit?). Välillä syödään vaan äitinkin ollessa makuulla, ja joskus vaatii seisovan, kävelevän tissin :) Ja sit joskus käy niin että yritän imettää nyt - ei onnistu mut sit n 5min eteenpäin kelpaa kyl. Ja ajoittain käy niinkin että syödään, huudetaan, syödään...

Ja sanotaan että kyllä äiti tunnistaa lapsensa itkun laadun. Pyh sanon minä, kyllä enemmän mennään kellon mukaan - eli mikä olis ajallisesti se järkevin - nälkä vai uni. Kokeilemalla siis. Vai olenko jotenkin puutteellinen tässä asiassa?

Meillä toi imetys on kyllä kans melkosta säätämistä välillä. Nyt on pari päivää mennyt täysin ilman mitään kitkutteluja. Rintaraivareitahan meilläkin oli tuossa joku kuukaus takaperin, onneks ne on ohitse. Mutta välillä on just tuota, että syödään-huudetaan-syödään-huudetaan. Välillä sit pitää katella ja möngerrellä sylissä ennenkuin rauhottuu syömään. Välillä mun pitää heruttaa käsin se maito tulemaan, kun hermo menee jos ei maito heti tuu sieltä. Nää "ongelmat" on alkanut, kun alettiin kiinteitä syömään. Luulen, että on sitä, kun saa helpomminkin mahansa täyteen niin pitää sit rinnalla protestoida. Mutta helpompaa nyt kuin viikko sitten, joten neiti on varmaan luovuttanut :DD

Meillä onneks imettäminen on sujunu ongelmitta, välistä kyllä kun vatsa ei oikein tahtunu pelata niin saattoi kesken imemisen parkasta mut se oli vain yks parkasu ja syöttö jatku.

Meillä ainakin on niin selkee rytmi että tiedän mitä toi poika millonkin kitiseen. Kun sillä on väsy se "karjuu" semmosta katkonaisesti ja silmät on kiinni ja nälkä kun on niin itku on semmosta yhtenäistä johon tulee lyhyitä taukoja.

Ärsyttävää tämä sade, aamulla kun lähdin lenkille vaunujen ja koiran kanssa niin ilma oli mitä mahtavin ekas ajattelin et teen vaan lyhyen lenkin mut sitten päädyinkin pitkää ja alkohan se sataamaan puolessaväliä..... oli sitten yks uitettu koira ja äiti ja vaunuissa tyytyväisenä nukkuva poika. Onneks oli sadesuoja mukana. Nyt taas sataa kaatamalla mutta hyvin tuntuis uni maistuvan pojalle vaunuissa räystään alla .

Joops, välillä vaan tuntuu et tää äiti ei tajuu... Ja pääsääntösesti tää fiilis tulee ku mikään ei tunnu auttavan, esim eilen heräs uniltaan, eikä suostunu sit millään syömään. Huutoo huutoo ja lopulta sit nukahti parin tunnin hereillä olon jälkeen. Sen jälkeen sit jo taas syötiinkin, ruokaväli oli tosin reilu 5tuntia mikä on meillä päivällä tosi pitkä aika.
 Ehkä se sit helpottaa ku poika oppii sanomaan mikä on ongelman nimi :)

Me saatiin neuvolasta MLL:n lappu kiinteistä, ja siinä sanotaan et lapsi tarvitsee n.20 maistelukertaa uutta ruokaa ennenku tottuu siihen.
Mutta kun meillä syödään kaikkee niinku oltais aina syöty, ei mitään vierastusta ainaka vielä tullu vastaan. Uskoisin mellä makuaistin kumminkin toimivanemoticon

Juu, ei tuosta pikkuisesta aina tiedä mikä on homman nimi kun parkuu... onneksi parkuu varsin harvoin.
Joskus kun on liian väsynyt syömään mut on kuitenkin nälkä, menee meilläkin tuohon huudetaan ja syödään, huudetaan ja syödään -puuhaan. Mut silloin on kyllä helppo tietää mistä on kyse, kun kans huutaa silmät kiinni ja naamapunaisena kuin viimeistä päivää. 
Sit välillä pusutellaan ja nostellaan ilmaan ja heti tytön rauhoituttua tissi pikapikaa takaisin suuhun. Jossain vaiheessa kyllä rupeaa syömään kunnolla ja nukahtaa.  Toinen vaihtoehto on nukuttaa huutava muksu rintareppuun nälkäisenä mutta huutoa joutuu kuuntelemaan vähän pidempään. Lyhyen torkun jälkeen taas tissikin maistuu kummasti. 

Varsinaisia rintaraivareitä meillä on onneksi ollut yhden käden sormilla laskettava määrä. Mut kitinää ja venkoilua sitäkin useammin. Mut yleensä vain jos on uni/ruokaväli lipsahtanut liian pitkäksi. Optimaalinen tuntuis olevan tällä hetkellä 3 tuntia, mut vaihtelee kovasti 2-4t välillä riippuen päivästä, päivän ohjelmasta, kellonajasta ja ilmeisesti auringonpilkuistakin ;)

Nyt meillä alkaa EI-sanan opettelu. Nimittäin poika on keksinyt puremisen rinnalla, ei kiva! Onneks tää on nyt tapahtunu vain muutaman kerran, silloin kun ei ole ollut kova nälkä.
Ja lihaa maistettiin ekan kerran, siis possua, ei äitiä. :)

Hampaat taitaa nyt tehdä yöllä kiusaa, kitinää kuulu miltei vähän väliä. Minä uneliaana otin heti tissille mutta poikapa sitten vain nukkuukin siinä. Eli tuttia suuhun ja asennon vaihdos niin sitten nukuttiin taas jokunen aika.

auts kiva :D siitä se sitten alkaa :D 

Ihan tylsää kun vettä vaan sataa :( ei oikein viiti edes ulos lähteä.. Noh, katellaanpa telkkua ja lärpätellään sisällä tämä päivä:)

Mahtaiskohan tää alkaa viittaamaan että poika vierottaa iitteesnä tissistä vai mitä?! Yrittänyt josko söis niin ei millään edes hipaise rintaa, mutta jos laittaa syöttäriin ja tarjoo kiinteetä niin syödään antaumuksella. Yöllä kyllä kun herää niin tissi kelpaa hyvin mut päivisin alkaa takkuilemaan. Vai eikö sit vaan päivällä viitti rauhottua niin paljoo... (eilis illasta - tänään klo 13.30 ollut tissillä 22, 02, 06, ja 10. Ekan kiinteän sai klo 12, hyvällä tuurilla tissittelee tänään vielä varmaankin x3). Vai olenko vaan tottunu siihen tiheämpään tahtiin, tosin nyt kun katselen noita aikoja niin kyllähän sitä tissilläkin ollaan..

Sateiset ilmat ilmeisesti väsyttää, poitsu nukkunut näillä keleillä 1,5-3 tuntia päikkäreitä.

Meillä kans hyljeksi rintaa kun alotettiin kiinteät, mut luulen että se oli sellasta paikkansa hakemista, kun sai mahansa helpommallakin täyteen. Viikon verran rimpuili tissille, mut kun sitkeesti vaan imettelin, niin kyllä hän nyt jo ihan reippaasti imee. Oon koko ajan tehny niin, että aina ensin rinta ja sit kiinteet päälle ja nyt mennään sellasilla 3 tunnin väleillä päivisin ja yöllä syö sit yhden kerran.

Eksyin sattumalta tänne, ja täällähän tapahtuu taas :)

Meillä mennään siis käytännössä täysimetyksellä. Eilen ja tänään on syöty pari lusikallista porkkanasosetta. Hyvin maistui :) Ikää pojalla on nyt viikkoa vajaa 5kk. Alkujaan oli tarkoitus mennä täysimetyksellä puoleen vuoteen, mut en mä sitten malttanut :) Noh, maistiaisia nämä vielä on tarkoitus olla, eikä ainakaan maidontuotannossa ole vähenemisen merkkejä. Poika on nukkunut pelkällä tissimaidolla yöunet parissa pätkässä 6-8h ja 3-4h. Viime yönä tuo taas veteli sikeitä puoli kahdeksasta puoli neljään, seitsemältä sitten noustiin. Ajatuksena on imettää niin pitkään kuin se hyvältä tuntuu ja maitoa riittää.

Ainoat kaksi kertaa, kun tissi ei pojalle kelvannut, olivat vatsataudin aikaan. Silloin tuo ryökäle meni ja puri minua kahdella hampaallaan.. Kyllä me sitten syödyksi kuitenkin saatiin, kun käsin lypsin alkutipan.

Mitäs muuta.. Reeta, onpa mukava kuulla, että joku muukin suunnittelee opiskeluja äitiyslomalla :) Mulla on täällä samat suunnitelmat. Lokakuussa alkavat iltaluennot avoimessa.

Meidän poika on "sormiruokallut" kurkunpaloja (vain kuoret on poistettu) ja tuoretta porkkanaa. Molemmat toimivat hyvinä puruleluina noille kutiseville ikenille. Kyllä noita muitakin sormiruokia varmaan kokeillaan sitten, kun kiinteitä aletaan "oikeasti" syömään.

Takaisin