Syyskuun uudet tuulet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sanko
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
JOO! se torvi on tuttu! :) sitä on terkka testannu kerran, ei paljoo muksu säikähtäny mutta lopetti kuitenkin lelun järsimisen. Synnyttäneiden osastolla kuulo katottiin kun kotiuduttiin keskolasta, niin käytiin vielä tekees mutka synnyttäneiden puolella ton testin takia.

Meijän poika nukahtaa vaan mun syliin, yöllä kyllä syötöstä nukahtaa itekseen ja sitten kun aamulla nappaan viereen pullolle niin sammahtaa sitten siihen syötyään.

Me alotettiin sillä muksun kaurapuurolla, sillä jauheella johon sekotetaan korviketta. Ja hyvin laskee, pitää vaan tehdä tarpeeksi löysää. Kiva ois pian koittaa riisipuuroa, tuota kauraa on mennyt nyt kolmisen viikkoa. 

JA noi hampaat, kaks pienen pientä hammaspiikkiä on näkynyt jo kolmisen kuukautta, eivät vaan tuu kunnolla läpi. Meillä on ollut hampaiden puhkeamisen takia kamalat pari viikkoa, pakko pian tulla sen ekan läpi. Sormilla kun hankaa pojan ikeniä, niistä kohdista jotka pullottaa, niin voi sitä ilmettä kun kutina helpottaa! kovasti järsii myös sitä geelilelua ja toista purulelua joka on hommattu.. ja liberokerhon lamazen hirven sarvet on kovassa huudossa :)

Meillä oli neuvolas kilikello, tiuku millä kokeiltiin kuulo.

Puuroista syöty nyt kaura ja ohra, ihan normi myllynparas ja nalle. Eikä oo tarvinnu hienontaa. Mä en oo oikein innostunut niistä vauvapuuroista, onks ne toisaalta vähän rahastusta? Ainoo mitä niistä voisin koittaa niin riisipuuro, normi ei varmaan oo hyvää veteen tehtynä...
Veljen poika ei suostunu syömään ainaka niitä valmiita tetrapuuroja  Ja kannattaa kattoo normeista tuoteselosteet - niissä pikkupusseissa, lisää vain vesi, onkin laitettu suolaa.
Nää kyl taitaa jakaa kansaa niinku valmisruuatkin.

Tietääks joku onks hampailla joku puhkeemisjärjestys? Kun meille tulee ylös kulmahampaat, luulin et sinnekin tulis eteen ensin.

Tiina^, se taitaa olla ihan perussettiä, se kuulon testaaminen ennen laitokselta lähtemistä. Tosin meilläkin oli se, että neiti oli lastenosastolla ensimmäiset muutamat päivät ja pääsi vasta pari päivää ennen kotiutumista vierihoitoon. Minä siis olin 7pv sairaalassa.

sanko
, ei kai niillä hampaiden puhkeamisella varsinaisesti ole mitään järjestystä, nuo etummaiset hampaat on vaan kaiketi yleisimmin ne ekat? Meilläkin yläkulmahampaiden kohdat on olleet jo hyvän tovin tooodella turvoksissa, joten odotin niitä puhkeavaksi ensittäin. Noiden alaetuhampaiden kohdalla ei nimittäin ollut nimeksikään turvotusta.

Meillä sitten nousi kuume eilisestä rokotussetistä Tänä aamuna mittari näytti 38,4C. emoticon

Aiemmat eivät ole tehneet  mitään. Ei ensimmäinen rota eikä ne 3kk neuvolassa annetut piikit + rota. No, toivottavasti selvitään pelkästään tällä kuumeella. Ihme juttu, tuosta kuumeesta huolimatta likka on aika virkeä ja touhukas, en tosin ole hänen antanut ihan normaaliin tapaan möyrytä esim lattialla, sitterissä ja pinniksessään vaan on touhunnut leluineen. Pinniksessäkin siis siksi, kun oli toiveissa saada hänet Panadolin jälkeen ottamaan hyvät aamu-unet, mutta toiveeksi jäi. Torkkui varmaan vartin ja sen jälkeen aloitti omat porinat siellä. Katotaan, kuinka käy iltapäiväunien kanssa...

Tänne tulee tekstiä niin paljoo, ettei kaikkeen ees ehdi kommentoida, enkä enää muista mitä kirjotitte vaikka luin nää pari tuntia sit (paha dementia..)

Tahtoisin kovasti kirjotella nyt, mutta toi huomionkipeä pieni ihminen kiljuu jotain tossa vieressä, niin et äipän tärykalvoihin sattuu.

Pitää joskus kirjotella paremmin Tiinan kanssa näistä refluksi ja ruoka-ainerajoite asioista!

Tarvii vaan käydä nopeesti sanomassa täällä että näköjään ei maissikaan ole sopiva. Viikko ollaan syöty mustikkaa ja olin jo melkein unohtanu miten allerginen tää poika on ja aloitin tänään maissikokeilun, niin koko ajan nieleskelly, kiljunu, röyhtäilly sen jälkeen... On selvästi kipee kun hapot nousee ylös ja syöminenkään ei äsken sujunu ku tahto kokoaika pystyasentoon ja irrotti otteen tuttipullosta vaikka nälkäinen oli... Sit röyhdtäyksen mukana tuli desi ulos heti saman tien. Paskaa tämmönen taas sanon minä. Kiitos ja anteeks!

Ja äiti se vaan kirjottelee nettiin ku vauva itkee vieres... =/ nyt meen lohduttaan sitä, jospa tätä huutoo olisi nyt vain tää ilta...

Täältä kyl suuret jaksuhalit Vesimelonille!
Meillä pulauteltiin ekat pari kuukautta, ja mun meni hermo siinä, tosin on taas hieman palautunut.
Teillä on homma kyl "hieman" eri mittakaavassa... Mutta eikohän teitinkin pojallakin ala elo ja olo helopottaan jossakin vaiheessa, toivottavasti lähiaikoina. Ja äitin kans!

Tärykalvoihin sattumiseta: Täällä on keksitty kiljuminen, ihan vaan siis huvikseen ja huomionhaukseen... Auts!

Vesimeloni, eipä ollut maissi meillekään "sopiva". Ei tosin aiheuttanut kuin vain pierua ja nahkahammasten kiristelyä, mutta yhtä kaikki hyllytin sen, kun ne ilmavaivat oli aika tuskalliset. Eikä likka mitenkään innoissaan ollut tuosta mausta noin muutenkaan. Olisi vaan pitänyt olla fiksumpi, ja miett... korjaan muistella tarkemmin, kun niinhän se kävi sen maissivellinkin kanssa, että minusta se aiheutti selkeästi enemmän ilmavaivaa ja joutui siksi hyllytetyksi hyvinkin nopsaan.

Jos ehdit/jaksat kirjoitella niistä refluksi- ja ruoka-aineallergia-hommista laajemmaltikin, niin olisiko paikallaan avata niille ihan oma ketju? Asiat löytyisivät kätevämmin ihka omasta pinostaan kuin täältä viestitulvasta... Kun voihan periaatteessa kelle tahansa meistä tulla vielä eteen pulmia noiden ruoka-aineiden kanssa...

sanko, meilläkin oli jo muutamia viikkoja sitten havaittavissa tuollaista "huuto"juttelua. Ei siis huutanut tai kiljunut nälkäänsä tai kipua tai väsyä, vaan ikään kuin paljon napakammalla ja kovemmalla äänellä jutteli. Ihan kuin olisi yrittänyt komentaa äippää

Me alotettiin kaurapuurosta, joka ei uponnut ei niin sitten yhtään. Nyt teen riisihiutaleista puuron, ei niin kuitupitoinen, mutta puuro kuitenkin. Ajattelin pikkuhiljaa sotka kauraa sekaan, jotta sais enempi kuituja. Ohraa en itsekään käytä, niin enpä oo vauvallekaan tarjonnut. Niin ja tavan hiutaleet ei meillä uponnut, yökkäili ja okseni ulos, niin tein sit sillai että hienonsin ne hiutaleet jo ennen kypsennystä sellaseks jauhoks ja sit keitin. Tulee paljon nopeemmin ja sileempää, eikä tarvi mitään kalliita erikkojauheita ostella.

Meillä testattiin kuuloa viime neuvolassa niin, että lääkäri meni tytön taakse sillai huomaamatta ja sit yhtäkin taputti käsiä kovaa yhteen. Hyvin reagoi kummaltakin puolen. 

Huhhuh kun on tekstiä tullut... niin olis paljon kommentoitavaa, mutta mulla on toinen käsi paketissa, eikä tästä oikeen tuu mitään :) 

Jaksamiset teille kaikille allergioiden, neuvola- ja parisuhdeongelmien kanssa painiskeleville!
Omat huolet ja ongelmat tuntuvat taas niiin kovin pieniltä.

Olin viimeviikolla pienessä olkapääleikkauksessa ja jouduin jäämään yllättäen yöksi sairaalaan kun pää meni täysin sekaisin oxanestista ja aivan järkyttävä pahoinvointi kaupanpäälle.
Nyt sit ainakin 3 vkon kielto nostaa meidän neitiä tai tehdä muutakaan raskasta tuolla kädellä. 6 vkoa sairaslomaa. Mistä? Äitiydestä?  Mies tekee nyt etätöitä ja on kotosalla auttamassa pakolliset siinä työn lomassa.

Yllättävän hyvin ton muksun kanssa pärjää yhdelläkin kädellä ja asenteestahan on paljon kiinni. Jos nyt puolipäivää loikoillaan sängyssä, lauleskellaan, kieriskellään, välillä menee hermot tyttelillä kun ei kroppa tottele tai ryömimisharjoitukset johtaa pään hakkaamiseen sängynpäätyyn, jotka rauhoitellaan pusuttelulla ja hulluttelulla. Ja sit taas välillä tissitellään.  Ja torkahdetaan...  Oikeestaan aika ihanaa, kun ei yritäkään saada tehtyä mitään...
Mut sit taas välillä turhauttaa niin mahdottomasti kun ei vaan pysty tekemään mitään itse ja kaikki kaatuu miehen niskoille, ja sen pitää hankkia meille vielä hoitopaikka salille lähtiessään tai työpalaveriin mennessä. 

Ja olipahan mielenkiintoiset 2 yötä leikkauksen jälkeen kun maitoa ei tullutkaan entiseen tapaan, tyttö lutkutteli tyhjää rintaa vuoronperään. 

Meil oltiin täysimetyksellä 4,5kk, ja nyt vajaa 2 vkoa syöty vaihtelevasti hedelmäsoseita. Yleensä1/2-1 purkki päivässä 2-3 annokseen jaettuna. Mangoa, päärynää, banaania, persikkaa erilaisina yhdistelminä. Ja hyvin on maistunut. Kuningattaresta vähän kurtisteli kulmiaan... ja tänään ekaa kertaa kokeiltu luumu oli aivan ehdoton suosikki. En vaan uskaltanut antaa kuin kolmanneksen, kun ei oo ummetustakaan ollut. Vatsa toinii n jokatoinen päivä.

Viljoja, lihaa, tai kasviksia ei vielä ole kokeiltu, ehtiihän sitä, kunhan nyt vaan maistellaan ja nautitaan elämästä.  Mut en jaksa uskoa et oikeesti järjestyksellä on mitään merkitystä?

Meidän poika on hirvee älämölöttäjä, vaikka sillä ois asiat hyvin, ts. oireeton, mut sit voi muuten vaan olla kauheen huomionhakuisella päällä ja ärsyyntyy jos ei heti olla hauskuuttamassa tai seurustelemassa kun hän alottaa sen mölinän. Kaiken kaikkiaan hurmaavan haastava tapaus. :D Olen tuloksetta etsinyt sitä volyme-nappia, et vois vähän hiljempaakin jutella. Mutta en ole mikään tutilla vaimentaja, niinku siitä tutista oli jossain täällä puhetta... Tutittomat ihmiset eivät varmaan ole kokeneet koliikkivauvaa ja sitä helpostusta jos saakin vauvan rauhotettua tutilla sen neljän tunnin huudon jälkeen. ;) Silloin kyllä lykkää herkimmästäkin tutin suuhun, jos tietää et se saattaa estää samanlaisen huutokohtauksen alkamisen.

Luulen että tosta kehkeytyy joku ihana mister kuuma tempperamentti, vielä. Vaikka sitä niin hirveesti odottaakin et lapsi alkais käveleen ja puhuun, niin kyllä se tavallaan pelottakin jo vähän.. Se "MINÄ ITTE, SAAKELI!!!- itkupotkuraivari-"vaihe... :D

meillä on kans kyllä semmonen aurinkoinen älämölöttäjä ettei oo tosikaan! :D
kertokaa mullekin, jos löydätte lapsistanne volyyminapin ;)

odotan kans, että poika alkais liikkumaan.. tai haluan, että toi pulauttelu loppuu!
ällöttää itteä kun aina kun nostaa syötön jälkeen niin puklaa, määrät ei oo isoja, mutta
silti. ja tiedän, toisilla on oikeesti pahat oireet ja mä vain mussutan.. mutta oli oireita tai ei niin
se pulauttelu ei oo kivaa! :)

Noh, meillä ryömitään ja pulautellaan.. Tuloksena maitorantuja ympäri lattioita. Argh.. Kiinteiden myötä pulauttelu on vähentynyt siinä mielessä, että kiinteiden jälkeen ei ole pulauttanut, mutta toisaalta kiinteätkin tulevat ulos seuraavan maitosatsin jälkeen. Nytkin ihana porkkanaraita (20 cm) äitiyspakkauksen makuupussissa, jonka päällä poika ryömi päivällä.

Ja mitäs muuta.. kakka on vihreää taas toista päivää putkeen. Kai se noista rokotuksista on tullut. Toisaalta vatsa oli jo kunnossa aamulla (normikakat), mutta iltapäivällä porkkana-peruna-annoksen jälkeen taas vihreää ja pahanhajuista :( Eilen annoin pelkkä porkkanaa ja silloin kaikki oli ok.. Oisko perunan tärkkelys liian kovaa tuon mahalle, en tiedä. Tänään peruna aiheutti myös valtavaa kakomista, vaikka oli varsin hienoa mössöä. Jäi sitten syöminen pariin kolmeen lusikalliseen. Taidan taas huomenna jättää perunan pois.. Vähän heikosti onnistunut neuvola ohje ottaa kaksi kiinteää ateriaa päivässä. Nää vatsavaivat ei vaan tunnu koskaan loppuvan. Tänään poika söi toisella "aterialla" muutaman lusikallisen (melkein kaksi jääpalakuutiollista) kriikuna(luumu)sosetta. Oli melkoisen kirpakkaa tavaraa, kun maistoin itse :D Mutta hyvin meni alas silti, vähän kurtisteli kulmiaan, että mitä sä äiti oikeen tarjoot mulle, mutta hetken mietittyään avasin suun odottamaan seuraavaa lusikallista :)

sista81, oletko pannut merkille, onko tuon perunan yhteydessä enemmän ilmavaivaa, röyhtäilyä tai piereskelyä, kuin muutoin? Meillä nimittäin tuli hiukan vihertävää kakkaa juuri noiden kaalien (kukkakaali ja parsakaali) sekä maissin kohdalla, samoin kuin sitä ylenmääräistä piereskelyä. Siitä vihreästä kakasta ja sen aiheuttajasta löytyy netistä niin monta eri selitystä, että en oikein tiedä, mitä pitäisi uskoa ja mitä ei. Toiset väittävät kivenkovaa, että jokin vatsapöpö sen saa aikaan, toisaalla taas julistetaan sen olevan allergiaoire, sitten kuulemma johonkin korvikkeeseen nimenomaan liittyy vihreä kakka (teillä tuskin tämä selitys) jne jne. Ota näistä nyt selvää. Meillä se vihertäminen liittyi ainakin selkeästi kauheisiin ilmavaivoihin. Ne kun tasaantuivat/loppuivat (kun kaalit ja maissi lopetettiin), kakan värikin palasi jälleen normaalimmaksi.

Joo, ilmahan se vihertäväks kakan tekee, ja ilmavaiva on usein myös allergiaoire... :) Ja ihan totta sekin että vihreä kakka liittyy myös osaan korvikemaidoista, siitä lähtien kun ollaan apteekin allergiamaitoja Sevelle juoteltu, niin kakka on pääosin tummanvihreetä ollut. Meille sanottiin jo etukäteen et sitä ei tarvii säikähtää. :D

Mulla on älytön ikävä raskausaikaa, sitä kun vaan haaveili koko ajan silloin ja muutenkin elämä oli niin jännittävää... Oi tätä nostalgian määrää!

(älkää käsittäkö etten osais nauttia tästäkin hetkestä kun vauva on ihana, kyl mä osaan)

Jotenkin haikeudella mietin sitä, että en voi enää ikinä olla ensimmäistä kertaa raskaana. Se on nyt koettu se.. En tiedä, onko se seuraavalla kerralla puoliksikaan niin maagista, varmaan unohtaa välillä koko raskauden kun on toi toinen tättähäärä sit pyörimässä jaloissa. :) Ja en saa enää ikinä mun entistä vartaloa takaisin, sekin välillä aiheuttaa haikeita tunteita.

Nuoruus on nyt ollut ja mennyt ja kaikki on ohi, buhuuuhuu... :D

(mikäköhän mua vaivaa?? Tarvii oikeesti varmaan lopettaa nää cezarettet kun on koko pää ja ruumis sekaisin ollut niin kauan kun oon näitä syönyt!!)

Takaisin