Syyskuun uudet tuulet

Kylläpäs tuntuu muilla menevän yöt kivasti. Ja ajoistaan mennään nukkumaan.
Meillä yöunille mennään 21jälkeen ja heräillään sit aamulla 8-9. Ja siinä välissä syödään 2-3 kertaa!
Viimeyönäkin heräiltiin parin -kolmen tunnin välein, ja aina oli nälkä, tutti ei auttanu. Pitäisköhän sit vaan antaa enemmän puuroo illalla, sitä kun on mennyt jo kohta pari viikkoo?
 
sanko: meillä mennään yöunille n. klo 22 ja ylös sitten n. klo 9 aikaan.
kaks viikkoa sitten ku ei ollut saanu iltapuuroa, niin heräs 1½-2h välein syömään, 
nyt nukkuu ekan pätkän n.5h ja sitten syö.. ja oikestaan 2-3 kertaa yössä syö :)
 
Ei juma, mun loppuu ymmärrys ton pojan aivotuksiin. Tissillä viimeks kunnolla aamu 5, aamupäivällä söi varmaan 10 imua. Sillai et sai maidon kunnolla virtaamaan ja loppu miltei siihen. Koittanu useemman kerran josko söis niin ei, ja nyt puol 1 tarjosin lusikkaruokaa niin uppos koko peruna +porkkana-liha-höysteet ja ruusunmarjaa päälle.
Näytti et vieläki ois menny lusikalla mut ei tissi.
Ja noin klo 15 pienten alkuhuutojen säestyksellä herra vetäs toisen tissin.

Milloin pitäis huolestua nesteiden saannista?
 
Meillä mennään taysimetyksellä. Nukkumaan mennään yleensä 20-20.30 herää syömään yöllä 3-4 tunnin välein, aamulla heräillään yleensä 9 maissa. Mä oon aatellu alkaa antamaan lisäruokaa sitten jos yösyönnit alkaa tiheentyä esim. 2 tuntiin, sillä toissa yönä oli näin ja äiti ei kyllä jaksa jos pitää nousta kahen tunnin välein ylös.

 Mulla oli tänään ekat luennot avoimessa 16.15-20.00 isän piti tulla tuomaan poika välistä tissille kun ei suostunu syömään pullosta. En tiiä onko vika pakastetun maidon maussa vai missä. Pitänee kokeilla suostuuko ottamaan pullosta vasta lypsettyä maitoa vai jatketaanko vaan tolla et tulee yliopistolle aina tissitteleen. Onneks noita luentoja on harvakseltaan, kun osa on etänä.
 
Joopa joo, poika siis ollut tänään tissillä vain x2! Täytynee varmaan ainaki alkaa hörpyttään vettä... Hiukan kyl rupee ihmetyttään tää touhu.
Nyt veteli sit oikein kunnon annoksen iltapuuroo, en tosin uskonu et mahtuis. Siis puoli desiä hiutaleita, tiiätte sit millanen mälli siitä tulee puuroo!

En kyl osais kuvitella et jaksaisin opiskella tässä samaan aikaan. Tai ainakin oon viihtyny niin hyvin kotona että töihin en ole kaivannu vielä kertaakaan.

Kyllä pakkasmaito saattaa muuttaa hieman makuaan. Meilläkin poika kyllä sitä söi mutta ilme ei ollut mikään nautinnollisin. Ennemmin syö korviketta ku pakastettua.
 
Meidän pojalle tuntuu kelpaavan mikä vain. Pullo kelpaa melkein siinä kuin tissikin, ja korvikettakin hän sai (äidinmaidonjatkeena), kun olin ulkomailla muutaman päivän ilman poikaa. Pakastemaitoakaan ei ole siis vieruksunut missään vaiheessa. Viimeiset pari kertaa en kyllä ole enää saanut pumpulla mitään irti, poika näyttää silti tulevan maidosta kylläiseksi.

En mäkään ole päivätyöhöni kertaakaan kaivannut, vaikka ovat kyllä useamman kerran soittaneet ja kysyneet apua :) Opiskelut haluan kuitenkin alta pois ja toivottavasti jaksan muutaman kurssin tänä vuonna käydä. Huomenna alkavat myös sunnuntaityöt :D Mutta ne on vain tuollaisia työväenopiston tunteja, 1h/vko. Harrastamista, mistä saa palkkaa :)
 
Meillä on tänään ollu jännä päivä vauvauinnin eka kerta ja sitten huomasin että alhaalle vasemmalle oli puhjennut hammas. Siinä taitaa olla selitys muutamaan levottomaan yöhön.

Mulla on kyllä jo hieman ikävä töihin... tai ehkäpä enemmänkin työkavereita. Muutama kerkeää jäämään eläkkeellekkin  tässä äippävapaan aikana, mutta olen ilmoittanut et mulle pitää muistaa ilmoittaa kun on läksiäiset, niihin mun on pakko päästä vaikkakin ne pidetään 500km päässä täältä. Tota työmatkaa ei kyllä ole hetkeäkään ikävä ja olenkin päättänyt jotta en mieti tota välimatkaa kun sitten vasta kun pakko. Olen ajatellut olla kotona ainakin syksyyn -12, mites muut?
 
meillä on ollu vähä nyt itkuista, kun poika sai rotan ja kaks pistettävää rokotetta eilen. nyt sitten tulee seuraavat rokotukset vasta vuoden iässä. hampaita on tulossa 6, piikit tuntuu ja kaks on erittäin potentiaalisia puhkeamaan. koko ajan kädet suussa ja posket punottaa + kuola valuu :))

mä oon mahdollisesti kotona ainakin huhtikuuhun 2013. me jätettiin nimittäin ehkäisy pois. ei yritetä lasta, mutta tulee jos tulee. mullahan oli ihme, että tulin raskaaksi. mulla on kamala pcos ja molemmissa munasarjoissa on kivettyneitä munasoluja, n 15kpl /munasarja. mulla ei oo minkäänlaista kiertoa ilman lääkkeitä, saattaa vaihdella 2 viikon ja vuoden pituisina noi kierrot. ja poika sai alkunsa 2½v yrittämisen jälkeen primolut+clomifen kuurilla, ukko on tutkittu ja kunnossa :)

me meinattiin mennä vauvauintiin, mutta se olis ollu maanantaisin klo 7!!! me ollaan pojan kanssa koomassa vielä silloin ja käännetään maidon juonnin jälkeen vielä kylkee :) sitten nyt elokuussa olis alkanu ryhmä lauantaisin klo 16.30 ja pakolliset infot oli silloin kun oltiin viikko koko porukka prahassa! :( hintaa olis ollu yli 100e ja uimakertoja (yks kerta 30min) tais olla yhteensä 10.

minkähintaisia muilla on ollu vauvauinnit ja mihin aikaan? ja mehän oltiin siis vaasasta :)
 
Mä olen suunnitellut meneväni töihin ensi syksynä, varmaan syyskuussa ellen jo elokuussa.  Kevään olen siis hoitovapaalla ja kesän kesälomalla. Äitini jää eläkkeelle toukokuussa ja hän alkaa sitten hoitaa poikaa, kun menen töihin.

Pojalle tuli kaksi hammasta ihan yhtäkkiä elokuun alussa. Oli se vähän kuolannut etukäteen, mutta mä en kyllä ollut huomannut mitään muuta. Mitään uusi hampaita ei ole näkyvissä . ja hyvä näin ;) Imetyksellä kun mennään, niin mitä vähemmän hampaita sen parempi :)

Vauvauinti meillä on puoli neljältä iltapäivällä ja hinta on muistaakseni 9e/kerta.
 
Täällä järjestetään vauvauinti aina lauantaisin 9-12 eli ryhmiä monta. Kussakin ryhmässä on aina 12 uijaa. Tänä syksynä ryhmät eivät ole edes täysiä niin on mahdollista vaihtaa ryhmää jos vauvan unirytmit muuttuu. Uinti kestää aina 25 min ja maksaa 11 € jos molemmat vanhemmat haluaa altaaseen niin joutuu maksamaan yhden aikuisen lisää.
 
Täällä vauvauinti lauantaisin 8-10, ryhmän kesto 30min. Meillä klo 9.30. Hinnoteltu lasten määrän mukaan, ja myös ottaako kerta-, kuukausi- vai kausimaksun. Kerta 19.50e/vauva ja vanhemmat ja kausi (jonka otimme) 12.80e = 120e / 16 kertaa.

Ja täällä kun tuota pojan syömistä purnasin... Nyt helpottanut, eli tissikin taas kelpaa. :)
Nokkamukista hörpitään vettä, täytyy vaan kaulaa topata muutenkin ruokalapun lisäks.
Ja eilen hän sai mutustaa maissinaksua, voi että oli pojalla hyvä ilme! Tais olla jännä fiilis kun siitä pötkylästä irtoskin jotain, kun leluja saanu muuten järystää.
 
Meillä vauvauinti on aina lauantaisin 9.30 ja maksaa 17€/kerta (sis. 1 lapsi ja 2 aikuista). Puoli tuntia kestää. Ihan hyvä aika meille, me kun ollaan melko aamuvirkkuja.Tosin toi 7 aamulla olis kyllä liian aikasta meillekin :D

Minua haluttais olla kotona elokuulle 2012, mut tässä ollaan just miehen kans mietiskelty, että onko mahdollista, eli ts. riittääkö rahat. Toisaalta, tällä alalla on myös keikkatyömahdollisuus joten voisinhan mä jäädä hoitovapaalle ja tehdä sit viikonloppu hommia aina sillon tällön.. saa nähdä, pitää nyt vielä tuumailla..

Meillä kans tykätään noista maissinaksuista, mussuttaa aina niitä syöttötuolissa kun isi ja äiti syö ruokaa, kun siitä ei tule mitään, että itse yrität syödä samaan aikaan kun neitiä pitäs syöttää, joku saa aina kylmää ruokaa :D 

Tosta ehkäsystä tuli mieleen, että minä lopetin myös ne minipillerit. Ei kestä mun kroppa näköjään, kun oon vuotanut melkein 2kk putkeen. Nyt kun lopetin tuli ns. normi menkat, kesti 5 päivää ja nyt ne on loppu JEE!! Enkä ota ihan hetkeen mitään hormonaalista ehkäisyä, eli kortsulla mennään. Mies ei siitä nyt hyvin mielissään kyllä ole, mutta kun ei nyt oikein ole vaihtoehtoja. Ei me heti perään toista lasta haluta. Antaahan tytön ensin kasvaa vähän jotta osaa itsekin toimia, niin sitten ehkä kun on mullakin enempi sitten aikaa. Jotenkin tuntuu, että jos nyt tulis toinen sillai kun tyttö on reippaan vuoden niin se olis väärin sekä tyttöä että uutta vauvaa kohtaan, kun aina jää toinen vähempi huomiolle.. Tiedän, ettei pitäis näin ajatella, mut minkäs teet, kun on tämmönen höperö :D























 
Jolane: mä ajattelen ihan samalla tavalla, tosta pienestä ikä erosta "kärsii" molemmat. Mä ainakin haluaisin nähdä ja huomata koko kehityksen ja paneutua yhteen kerralla ja kunnolla..... Toisaalta tämä taitaa olla meidän eka ja samalla viimoinen.

Meillä ehkäisynä kortsut tarkoitus ois laittaa kierukka mut nyt ootellaan menkkoja. Yhet oli heinäkuussa mut sen jälkeen ei ole näkyny. Pitää varmaan tehdä raskaustesti varmuuden vuoks vaikkakin ehkäisyä käytetty aina.
 
En tiiä viel kauanko oon kotona mut tammikuussa en kyl viel haluais palata töihin, napero on sillon viel niiiiin pieni.

Ja tossa eilen illalla totesin ukolle et ens kesänä vois alottaa siementämisen. ;) Elikkäs jos vaiks keväällä -13 pukkais sisarusta.
Toisinaan iskee jo vauvakuume, mut en nyt vakavissaan halua kuitenkaan vielä... Ja mulla on niinkin tyhmä kuvitelma että haluaisin kevätvauvoja. Tiedän että se ei varmaankaan käytännössä toteudu mut yritys alkaa kesällä. Ehkä.
 
Täytyypäs tännekin alkaa kirjoittelemaan kun tänne on taas herännyt eloa emoticon

Eli Jami on huomenna puolivuotta  emoticon hui miten tää aika menee näin vauhilla! Me ollaan lopeteltu imettämistä, ja hienosti on onnistunut. pumppailen sen mitä vielä irti itestä saan ja loput sitten korviketta, ja pakkasesta mitä ehtiny säilöä.
Jamilla ei vielä näy hampaan alakuakaan, joten luulen että saapi vielä pienoisen tovin niitä ootella.

Meillä vauvauinti aamulla 8.30 ja puolta tuntia ennen pitää lähteä kotoa jot kivan aikainen herätys, toisella paikkakunnalla joudutaan käymään kun oman paikkakunnan vauvauinnin vetäjä on ite kans mammalomall..  ja meillä maksaa sen 85 syyslukukausi ja vielä lisäksi aikuisilta uinti maksu eli 8 e joka kerta.

Ehkäisystä täällä oli puhetta, eli meillä ei siis ehkäisyä käytetä, toinen saapi tulla kun on tullakseen, mut ei siis mitään "yritystä" päällä. Toki eipä niitä menkkoja ole vielä näkyny ei kuulunu.. emoticon

Niin ja töihin menosta... tätä mä mietin päivittäin. Jotenkin ei halua mennä töihin kun poika kasvaa ja kehittyy niin vauhdilla, että pelkään että multa jää näkemättä ne ensimmäiset askeleet, seisomiset, sanat jne. emoticon  mut ehkä tyhmää aatella niin.. Kun järkevintä rahallisesti meidän ois tehä niin että mä meen töihin ja mies jäis Jamin kans kotiin. Mutta kun mä en taho vielä töihin vaan tahon olla Jamin kans kotona. Mut sit toisaalta mikä oikeus mulla on jäädä kotiin koko ajaksi, eikö sama oikeus kuulu myös isälle. Vaikea paikka ja päätös pitäis tehä mahollisimman pian kun eipä tuota vanhempainvapaata enää kauaa ole jäljellä.. ja sekin että jos nyt pamahdan paksuksi niin onko järkeä mennä täksi väliksi töihin...
Ja mua hirveesti houkuttais lähtee opiskeleen itteeni insinööriksi.. mut se on raha joka nääki asiat ratkaasoo..


 
Mites te hampaalliset, joko harjaatte?
Meillä näkyvillä jo hyvä nysä, ja kait se harjauskin pitäis alottaa... Tarsko jo tässä vaiheessa aamuin illoin vai riittäiskö pelkkä ilta? Ja ei varmaankaan tahnaa?

Tyhmiä kysymyksiä ehkä mut... emoticon

Tänään varasin ajan 6kk kuvaukseen, saadaan sit oikein virallinen potretti pojasta. Ja tietty olis ollut kiva ihan vaavinakin mut alku oli mitä oli... Mut onko kallis, 89e kuvaus ja vedokset? tietty valitut kuvat sit maksaa päälle mitä maksaa.
 
Meidän onni on että pojan kummitäti harrastaa valokuvausta, se kävi ottamassa ihania kuvia pojasta kun se oli vajaa kuukauden ikänen, lisäks se kuvas ristiäisissä. Ristiäis kuvia en ole vielä nähnyt mutta oletan että ovat hyviä. Taitaa kummitäti jatkossakin saada kuvauspestin kun tarttee......

Mites muilla noi hampaat ovatko tullet useampi kerralla vai tipotellen yksi silloin toinen tällöin?
 
Meillä hampaat tulivat yksi kerrallaan viikon välillä ja me harjataan ne aamuin illoin ihan vaan vedellä ja harjalla.

Mieheni harrastaa valokuvausta ja meiltä löytyy kotoa kaikki kuvaussysteemit :) Pitäis vaan saada ne kuvat otettua, sillä niinhän se on, ettei suutarinlapsella ole kenkiä.. 1kk-kuvat otettiin, mut sen jälkeen ei oo mitään "virallisen" oloista otettu. Mä vaan konttailen täällä pojan perässä kameroineni :D Sen verran puoliammattilainen tuo mies on, että on käynyt muutamat häät kuvaamassa ja viime vuonna käytiin ottamassa kaverin vauvasta 6kk-kuvat, että kokemustakin vauvakuvauksesta olisi :D
 
Hei vaan.

Mä tulin tänne nyt takaisin, jos joku facebook-ryhmäläinen käy kurkkimassa nii tiedoks vaan et oon elossa ja kaikki hyvin, mä vaan kyllästyin siihen facebookkiin niin päätin tuhota koko feissari-tilini!!!! Saatan tosin joskus tulla takasin jollain nimellä Pahvi Muki tai vastaavaa ihan vaan liittyäkseni teidän ryhmään takasin.

Ehkä nyt sitten kirjoittelen täällä taas enemmän, eli varmaan osa muistaa ja niin edelleen, mut tosiaan oon vajaata paria viikkoa vaille 6kk oranssitukkaisen pojan äiti, pojalla on refluksitauti ja maitoallergia ja muitakin ruoka-aine-allergioita (nyt kiinteä-kokeiluja 2kk takana ja mustikka on viimesin yritys ja vähiten aiheuttaa oireita, muut on pitäny samoin tein lopettaa)..

Meillä oli ekat 2-3kk tosi paljon huutoa ja mahavaivaa, lopetin imettämisen 2kk kohdalla kokonaan ja siirryttiin allergiakorvikkeelle, alotettiin refluksiin gaviscon, vointi muuttu hetkeks aikaa parempaan, mut tarvi sit uuden lääkkeen zantacin, sekään ei auttanu.. Todettiin et on allergiakorvikkeelle allerginen (althera) ja vaihdettiin kalliimpaan ja hienompaan (neocate)..Lopulta noi edelliset refluksilääkkeet lopetettiin ja aloitettiin prepulsid, joka on nyt todettu muuten hyväks muta aiheuttaa ripulia, tosin tasottaa tilannetta, koska neocate sopii muuten mut aiheuttaa ummetusta. ;) Edelleenkään ei vaunuissa suostu olemaan ja nyt on ollu taas huutoa kun se mustikka vähä kovettaa masua... 5. päivä menossa, joten jatketaan vielä, luulen et tasottuu? Vähän on iho-oireitakin siitä tullut (punotusta poskiin ja pientä näppylää,mut nää on toistaiseksi aika pieniä oireita. Juuri missään me ei täs 6kk aikana olla käyty, mitä nyt tää viimenen kuukausi on ollu vähä jo normaalimpaa elämää ja pari kertaa viikos koitetaan jossain vauvan kans käydä. Ei tää vauva-arki ole ihan sitä mitä odotti, onnellista ja rauhallista vauvaa joka söis ja kakkis ja nukkuis normaalisti, mut näillä mennään mitä on saatu. On se silti maailman ihanin rakkauspakkaus, vaikka paljon tarvii kanniskella pystyasennossa refluksin takia jne. Toi lääkitys kun ei oireita oo poistanu vain lieventäny..
 
Kiva kuulla susta vesimeloni! :) teillä on ollut kova ensimmäinen puolivuotta, mutta niinkuin
sanoit, niin rakkaus on kovaa lasta kohtaan! <3

Meillä on ollut kans refluksiepäilyjä, ph-rekisteröinti tehtiin mutta tulos oli normaali. Gavisconia on käytetty myös täällä ja nyt ollaan sitten siitä tauolla 13.10 saakka, jolloin lääkäri soittaa jatkosta. Meillä ei oo nukuttu vielä tähän päivään mennessä kertaakaan kunnon päiväunia, nukutaan n. ½h pätkiä ja sitten parin tunnin hereilläolon jälkeen pojan kanssa saa tapella saadakseen uudestaan ½h unille.

Kiinteät meillä on hieman ongelmallisia. tällä hetkellä sopii peruna, porkkana, kana, liha ja omena. sekä myös kurkku.
pois on jouduttu jättämään parsakaali, kukkakaali, kesäkurpitsa, aprikoosi, mango, päärynä, luumu, ruusumarja.. ja vellit ei sopinu lainkaan, peruna-porkkanavellistä ja maissivellistä tuli vain ihottumaa. onneksi kaurapuuro sopii.

Neuvola on meillä täällä vaasassa ihan perseestä! käytiin 16.9 5kk neuvolassa ja sen akan mielestä tehään kaikki väärin. poika pitäs saada nukkumaan 3 (!!!!!!!) pitkät unet, vaikka meillä ei nukuta niitä ensimmäisiäkään pitkiä unia. poikaa pitäis kannustaa kääntymään kyljelleen, pitäs kuulemma auttaa eikä vaan kattoo vieressä.. pitäähän sen pojan ite se oppia kuitenki :) vaunuissa poika ei suostu nukkumaan, pitäs kuulemma vaan vetää pitkää lenkkiä kaikenpäivää ja peittää pojan näköala, ettei se näe vaunuista ja nukkuis.. mutta kun se kiljuu vaunuissa jos peitän ja poika ei näe ympärillensä :D ja sitte pitäs mahalla ollessaan laittaa pyyhe kainaloihin, että pitäs käsiä suorana (???) mahalla ollessaan.. ja kun meille on 2kk iässä tullut näkyviin jo kaks hampaan piikkiä, niin ne oli silloin huono asia.. ja nyt ku ne ei oo kunnolla puhjennu niin se on huono asia!

mä olin toisessa neuvolassa raskausajan ja kun muutettiin 4.3, niin jäin vielä vanhaan neuvolaan. poika siirty sitte suoraan tonne uuteen neuvolaan..

en käsitä mikä ongelma meijän pojalla muka vois olla.. se on tyytyväinen kuitenki ja käkättää kaikenpäivää hereillä ollessaan... viihtyy myös yksin lattialla lelujen kanssa, leikkii ja kasvaa normaalisti.. viimeks oli mitat 8290g ja 64,4cm, py 45cm.. joten mun mielestä ongelmaa ei ole! :)

Kiitos ja anteeksi! 
 
Takaisin
Top