Syyskuun tuuletukset!

Morjes pitkästä aikaa [:)]
En vaan ole saanut aikaiseksi taas tulla vaikka seura onkin hyvää ja tietoa arvokasta. Tietokone muutti Valon huoneeseen ja olen innostunut neulomaan ja ompelemaan, joten vähiin jää aika koneella. Kyllä sitä oikeesti järjestyisi ja tarpeeseen tulisi taas kommentit asiaan jos toiseen. Jospa minuakin näkyisi taas ahkerammin. Viimeksi muistan lukeneeni,vaan enpä ehtinyt kommentoimaan, Maarisen kolarista, mikä säikytti pahemman kerran. Nyt sattui silmiin Elegian pikkuressukan allergia, voi toista. NYt en enempää kerkee, mutta huomenna palaan AJAN KANSSA. Valo sairasti rajun nuhakuumeen ja tuli pikku säikähdyskin, mutta siitä tuonnempana. Ihanaa "nähdä" teitä kaikkia taas.
 
oiiiiiii PRANIS!!!! mai friend!!!!! JA TERVE kaikki muutkin! :)

Ja Meidän pirtissä aletaan ehkä oleen pian terveitä. Viime yö meni melkein nukkuessa, että tänään tohdittiin jo kylille! Räkä vielä rullaa kurkussa ja silmissä hämärtää, mutta ihmiseltä tuntuu.

Aamupalaa popsittiin, kun AARNE KAURANEN kertoo radio Hämeessä, että FOrssassa on avattu uus Prisma klo 9.00!!! Hitto! pää pyörähti meidän keittiön kelloon 10.30!!!!!!!!!!!!!!!11 Nyt tuli kiire:) niin. Me maalaiset autoon nuhanninemme ja sinne avasaisten hulinaan! JA voi veljet, mikä ostosparatiisi täällä hämeessä on! Ihan semmonen pikku ITÄKESKUS tai JUMBo ta MYYRMANNI! hi hi hi. Tuli äidille kepeet askeleet! Ostettiin kimppu ruusuja, uudet viinilasit ja pari pulloa punkkua. Venla sai UUSIA Liberon vaippoja, kokoa 5. Husuvaippoja! Me osataan kuulkaas shoppailla! :D ;D

(noih. Sanovat että ovuloivat naiset on kauniita, mutta vilkaisu meidän eteisen peiliin (ikean raamikas), näyttää se ovuloiva nainen aika merkityksettömältä.... mut kai ne peitot kuitenki heiluu..... heiluis.... vois ehkä yrittää.....sitä yhtä tähteä vielä!)

Venla, nuhanunnu, lähtenyt liiikkeelle. MEILLÄ ASUU KIHARATUKKINEN BLONDI JOKA ON PEPPUKIITÄJÄ!!!!!!!!!!!! ja nyt hänelle kello yhdeksän iltapuuroa.

Huomiseen misut! (ps. ostin mä fleesejä ja verhokankaita.... ja arvatkaa vaan syyhyääkö sormet!)
 
Iltaa!

No hyvä että Halipossukin malttoi kaupunkireissun jälkeen koneelle ;) Ja jos siitä päivän läpän tasosta jotain sanottavaa on, niin sanon taas: laatushaissee. Jepjep.. Joona nukahti heti ku oltiin teille vilkutettu heipat ja nukku sit taas reilu pari tuntia, joten mulla olikin jo vähän tylsää!
Mutta mennään vaan sinne Kruunukirppuun, en oo ees tullu ajatelleeks, että säki sinne haluisit :DD En oo vaunujen kanssa käyny, mutta se kuulemma vaihto paikkaa siihen viereen ja nyt pitäis mahtua vaunujenki kanssa sisään! :) (tai sit lähetään joku vkl perhe-reissulle, tyrkätään ukot siihen viereiseen puistoon ja mennään naisten kesken shoppaa!)

Pranametrille paljon haleja!! Oot ollu kyllä huudelluin rouva täällä palstalla! Ihanaa kun tulit takas :) Kuulumisia ootellaan (vähän kyllä "pelossakin", kerran jotain ikävämpääkin kuulumista tiedossa?)

Jaa vai että shoppaamaan se maarinenkin on eksynyt! Ohhoh! :) Kyllä kunnon shoppailu kaikki flunssapöpöt tappaa ;)
Joona heittää Venlalle yläfemmat! Täällä tuo toinen blondi semi-kikkaratukkainen peppukiitäjä tsemppaa Venlaa jatkamaan hyvää harrastusta! Tuliskohan näistä ihan tiimi, osallistuisivat kilpailuihin ja kaikkee? ;) (tosin Joona on huimat 3 päivää nyt harrastanut sitä, mitä useimmat tekee kai neli-viiskuisena; "ryömii" taaksepäin... jepjep.)

Ja sitten pari tomaatti-mozzarella-leipää ja eiku BB:stä nauttimaan!
 
Amppu, kiitos kauniista sanoista :) Eipähän tuota omaa nappulaa voi pakottaa, on se jo monilla tempauksillaan osottanut, että periaatteessa se hanskaa vaikka yhtä ja toista, mutta sitä ei vaan huvita tai jotain muuta :D Ja mä edelleen nautin rauhallisista hetkistä vessassa tai tupakalla, saan istua koneellekin keskellä päivää lapsen ollessa hereillä tai lähes mitä vaan, kun nappula napottaa lähestulkoon siinä, mihin sen laittaa istumaan. Lelujen perään se liikkuu maksimissaan puolisen metriä kerrallaan, mutta jos lelu on sitä kauempana, siltä loppuu usko itseensä ja se alkaa itkeä äitiä apuun... Eli ei oo paljon pelkoa, että se kovin pitkälle tutkimusmatkalle esim. sähköjohtoihin ois lähössä ;) Ja ite ollaan miehen kanssa alettu ihan yhtä myöhään liikkua, joten sekin rauhottaa omaa mieltä. Toki sitä välillä kaihoten kuuntelee ja katselee, ku muiden samanikäiset suunnilleen heittää jo kärrynpyöriä, ja meillä vaan istutaan! Mutta olipa tuo ensimmäisiä oikeaoppisessa kyynärnojassa olijoita jo silloin pari viikkoisena ja tuetta istumaankin kun rupesi viiskuisena, että on se äiti saanut olla ylpeä niistäkin hetkistä ekojen joukossa ;) Nyt sitten vaan iloitsen näistä meidän onnistumisen kokemuksista myöhemmin kuin muut, mutta on mulla aikaa odottaa - ja sillä välin voin riemuita muiden suorituksista! :) (Etenkin tuon naapurin Aleksin edesottamuksia on ihana seurata, kun se niin tässä liki omaa elämää on jo 8kk kulkenut :))
 
Huomenia!

Piiiiiitkästä aikaa "näkyy" Pranametristäkin vilaus... [:)]

Ampulla pitää kohta kiirettä, kun poika nousee ylös ja alkaa lapata tavaroita pöydiltä yms. tasoilta lattialle. Meillä neiti käy tyhjentämässä cd-telineen ja iskee näppinsä jokaiseen tavaraan, joka sattuu olemaan sopivalla korkeudella. [X(] Eilen nappasi itse kärrinsä ja lähti kävelemään asunnon poikki. Aiemmin ei ole ollut noin oma-aloitteinen, mutta ilmeisesti käveleminen alkaa olla mukavampaa kuin konttaaminen. Ja tyttö on kuin papupata, höpöttää aivan koko ajan. Mukava kuunnella, kun toinen olevinaan puhuu - juttua tulee kamalasti, katsoo ja selittää. "Tissi"-sanan tunnistaa ja itse osaa sen jo etsiä. Aamulla, jos otan sänkyyn viereen heräilemään, niin kaivautuu peiton alle tai siirtää peiton syrjään, että pääsee iskemään kiinni. [:D]

Joonakin on kohta jaloillaan, kun kerran jo konttailee takaperin. Tuo liikkuminen tuntuu kehittyvän lapsilla sykäyksittäin - välillä ei tapahdu oikein mitään ja sitten kerralla paljon.

Ou jee, Maarinen on päässyt shoppailemaan! Minä pääsen huomenna. [:)] Ajetaan anopin kanssa ihan 300 km, että päästään paremmille shoppauslaitumille. [;)] Tarkoituksena ja tavoitteena ois nyt saada ne kengät Pinjalle. Kaikki muu on ekstraa. Pääasia, että pääsee tuulettamaan kuuppaansa. [:D]
 
NUHA, YSKÄ, KUUMETTA... lyhyesti tän torpan kuulumiset [X(]
Itellä enää nuhaa ja päänsärkyä, mut Veera poloinen on kipeenä. Viime yö meni valvoessa yhdestä eteen päin. Oli reppanan vaikee hengittää kun nenä niin tukossa ja tutti piti kuitenkin olla suussa. Sängyn päätyä en voinu korottaa kun neiti kääntyilee ympäri niin olis varmaan pää alaspäin ollu jossain välissä.. Nyt sit jo ekoilla päikkäreillä ja yskimistä ja aivastelua kuuluu tasasin väliajoin.

KAHVINKEITN: ei toimi [:@] [:@] se vesi ei vaan lähde sieltä liikkeelle. hitto!! sekin vielä!! siis keitin vettä ja suodatin suoraan mukiin. eikä ollu niin hyvää. höh!

PRANAMETRI: kiva että tulit huikkamaan, kuulumisia odotellaan [:)]

SANNAKOO: täällähän sitä olllaan aika samassa tilanteessa kuin teillä. eli ei liikuta eteen eikä taakse. ei nousta ite istumaan. seisominen kyllä sujuu jo aika hyvin kun tajuis vaan pitää kiinni jostain. on niin innoissaan pystyssä olemisesta että tuppaa unohtumaan kiinni pitäminen. Eikä sinne pystyyn tietenkään ite nousta.. äitin avustuksella istumaan ja seisomaan. Kohta me varmaan sinne fyssarille "joudutaan". Mutta enpä mäkään huolissani ton liikkumisesta ole. Kaikki aikanaaan!!! [:)]

Ja mut saa ottaa kans mukaan sinne KRUUNUKIRPPIKSELLE sit kun joku on menossa [;)]

Huomenna olis sit Valtterin kirppikseltä varattu pöytä. Pääsee taas romuista ja vaatteista eroon.. halvalla kun myy niin ei tarvii takas kantaa.

AMPUN pasta ohje kuulosti ihanalta. NAM! ite oon tehny aika usein saman tyyppistä. HYVÄÄ!!!

Kiva kuulla että ELEGIAN perheessäkin voidaan jo paremmin [:)]. Mites meni ilta miehen kanssa? [;)] Onkos makkari jo muuten valmis?

Itkua... täytyy mennä...
 
SannaKoo - pakko sanoa tämä: nauti tosiaan, kun Joona vielä on siinä mihin jättää, se on ihanaa aikaa! [:)] Ehdit kyllä vielä monet kerrat aloittamaan jonkun homman sen miljoonannen kerran saamatta sitä päätökseen, kun Joona kiipeilee pöydillä ja menee ties missä.

Meillä ainakin pojan liikkeelle lähteminen on ollut hidasta, mutta nyt jo mennään omia menojaan, eikä voi kun muistella niitä aikoja, kun pystyi huoletta jättämään keskelle laittiaa ja poika oli siinä vielä esim. vessareissun jälkeen. [:)]

Sitä yleensä vaan niin kovasti ollaan vertailemassa ja kyselemässä mitä teillä jo osataan, koska oppi jne. Saattaa ainakin hetkellisesti tulla fiilis, että just tämä oma lapsukainen on jotenkin nyt toooosi jäljessä kehityksestä.

Mun mies alkoi kävelemään parivuotiaana ja ihan on terve pakkaus. [:D]

Pojat muutenkin usein on vähän laiskanpuoleisia ton liikkumaan lähdön kanssa, ainakin sellainen omakohtainen kokemus mulla on pojista. Tietää, että valmista tulee ilman turhia höntäilyjä, niin mitäpä sitä energiaa tuhlaamaan hurjaan treenaamiseen, ihan totta, mun vanhempi poika oli just sellainen. Ja voi taivas, kun lähti liikkeelle, niin ei ole vieläkään pysähtynyt.... [8|]

Taisin vähän turhan tiiviisti takertua tähän aiheeseen, mutta kun mä halusin. [:D]
 
Kyllä ne kaikki vauvat joskus oppii liikkumaan, helpompihan se vanhemmille on jos vauva pysyy paikallaan vielä hetken :)
Ihania, taitavia tenavia kaikki!

sinttu83 minkälainen on valtterilla pöytävuokra? Ja miten sinne pääsee myymään, eli pitääkö kuinka ajoissa ilmottaa? Kai siellä on valmiina pöytiä ettei ite tartte raahata? Vois omiakin joskus sinne lähteä myymään, samalla periaatteella et kun halvalla myy niin ei tarvi takasin kantaa.
Ja paranemisia Veeralle!

Miten sinne Kruunukirppuun pääsee? Käväsin nettisivuilla, ja sehän tuntuu ihan kiinnostavalta paikalta!
Jipii, huomenna tulossa taas kirppispäivä, kun liuta kaverimammoja lähtee Myrtsiin :) Sieltä oon tehny tosi hyviä löytöjä monesti, mut joskus sattuu olemaan liian paljon lumppuja myyviä pöytiä. Ukot saa mennä keskenään ja leikkiä lastenvahtia, pääsee mammat penkomaan oikein ajan kanssa!
 
Huomenta1

Mun pesueeni nukkuu VIELÄ ja minähän kärppänä niska kyyryssä naputtelemaan....

AMPPU, niin ihan pakko se on ollu koko viiKolla päästä ees vartiksi ulos, jotta henki kulkee. Minä en älyä miks täällä sisällä istuminen ahistaa. Ja en ossaa kippeenä olla paikallaan. Ukkoa VÄHÄN äryttää, kun minä alan flunsassa touhottammaan pitki huushollia. Niin. Mutta kun minusta on mukavampi sairastaa siistissä kodissa.:) Sitten pää punasena rojahan lattialle mustaherukka mukin kanssa huohottammaa.... ja tuumaan, että jos sienimetässä kohta pyörähtäs...ONNELLISTA!

VAUVAGURU!!!!! jee, mikä titteli! AURINKO: sillä tehään pyöreetä liikettä mahan/selän päällä ja KUU on vataavasti sitte semmonen "puolikas-pyöree" ylös-alas liike. Aurinko pyöräytetään yhellä käellä ja kuuta vatkaat silleen kämmenet ensin vierekkäin ja sitte irtaannutat ne toisistaan ja liu'utat alas kaarevasti ja liu'utat ylös kaarevasti samaa reittiä. Sitte voi hieroo erilaisia kosketuksia samalla liikeradalla esim: rormenpäillä kevyesti, peukku-kämmenpainelulla, koko kädellä tietysti tai suloisesti naputtelemalla sormilla. Naputtelusta pikkusen isonmmat lapset tykkää, kun se tuntuu ihan "vesisateelta" ja ropinaa voi SÄÄDELLÄ! Joku viisas OIKEAGURU on sanonu, että vauvaa (ja ihmistä) pitäs aina hieroa pyörvillä kädenliikkeillä koska YMPYRÄ on kaiken elämän alkumuoto....plääh, tiedä häntä. KOSKETUS on TÄRKEIN!

LIIKKUMISET: niinpä, pitää älytä vielä hetki nauttia siitäkin, että muksu ei niin kauheen pitkälle pääse. Ja muutenkin, minä ainakin, olen heti ajattelemassa liikkuvasta vausvasta, että se on jotenkin kauheen iso. Nyt tuo tyttö on saanu olla äitinpikkuvauva aika kauan... Taitaa kyllä olla viimeiset päivät. Se on varmaan kyllästynyt lällyilyyn, koska eilen, kolme metriä peppukiidolla, oli aika vauhdikasta. Tai sitten se oli se iltavihuri....

Ovikset, meni ja mahiksit kanssa. Kyllä se piristävä shoppailu pistä stopin lapsenteolle :D. Mutta ruokaa jaksettiin isännän kanssa kynttilänvalossa nauttia! Ja tähtitaivasta! Tällä, muutoin niin pimeän keskellä, se  taivas on ihan ruvella tähdistä!

TISSIRIIVIÖ... semmonine tämäkin lapsi on. Tuntee sanan tissi ja just tolleen sängyssä hamuaa perään... ja saunassa... ja suihkussa! Mutta empä enää anna sen luttuutella, kun ne pari kertaa päivässä. JA muistelen, että kun ne oppi tissin-kuvan-sanan ym. yhdistelmän, niin siitä meni enää tovi, kun tissi ei enää kelvannut. Eli lisää haikeuksia luvassa.

VOIII...olen nt maalaistyttö kyllä niin se PRISMAN lumoissa... Siellä oliihan simosimosimo ihania tyttöjen (ja varmaan poikienkin) vaatteita. Mun mieli takertui kiinni niihin ruskeisiin minihameisiin ja kukkakuosi paitoihin! Alle kympin per rätti.... Että mietin, josko sitä vois välillä uuttakin ostaa... vaikka kympillä saa KIRPPIKSELTÄ vaikka mitä ihanaa.....

OK. jotakin jäi taas kommentoimatta, mutta tää oma napa on ISOOOOOOOOOOOOOO!!!
KAHVI tippumaan ,toivottavasti se masina toimii meillä....ja olis kahvia ja suodatinpaperia kaapissa......
 
Huomenta!

Tänään taas nukuttiin... vasta puol yheltätoista herättiin, aikuisten sängystä, johon isi oli Joonan kasin jälkeen heittänyt mun viereen, kun meinas ettei nyt ihan vielä siihen aikaan noustais...

Retu, Kruunukirkkuun pääsee siis lähes miten vaan :D Ite yleensä oon menny stadiin junalla, kävelly Kaisaniemen puiston läpi ja siitä sitten jatkanu, hmm, onkohan se Liisankatu?, ja sitten kääntyy Mariankadulle. Mitähän matkaan menis, viimesillään raskaana tais mennä liki puol tuntia (:DDD), eli oikeesti varmaan 10-15min riippuen kävelyvauhdista. Tai jos laiskottaa, niin menee Pasilaan junalla ja sitten hyppää seiskaan ja surruttelee vähän ympäriinsä... Tosin matka-aika hidastuu huomattavasti ja kävelymatkaa jää silti n. kolmannes.

hennas, niin siis meillä ryömitään taaksepäin. Konttausasentoon kun ton laittaa, niin se kyllä peruuttaa jalkojensa päälle, jotta pääsee istumaan ;)

Nyt leikkimään!
 
:) Tuli Maarisen viestestä energinen olo jotenkin. Niin reippaasti kirjoitettua tekstiä. Päätinpä sitten itsekin ottaa näppiksen niin sanoitusti kauniiseen käteen, tosin tiedä häntä kuinka energistä tekstiä tästä irtoaa, haha!

Mä en tiedä mikä juttu tää nyt sitten on, mutta Benji herää joka aamu melkein tasan kello 06:30. Riippumatta siitä, mihin aikaan sen sänkyyn tuuppaan. Kuulukohan tuolta kadulta tai naapurista jostain siihen aikaan aina jotain ääniä, että herää joka kerran siihen. Jos on tosi sateinen ja pimeä ilma, niin sitten saattaa nukkua pidempäänkin. No, ei nykyään herää enää itkien, vaan hokee pa-pa-pa-pa siellä sängyssään, joten annan sen mölistä siellä jonkun hetken aina ennenkuin haen sen pois huoneestaan. Vähän ennen seitsemää me sitten loppujen lopuks noustiin ylös. Silloin oiskin ollut oikea herätys kuitenkin, kun tänään on taas hoitopäivä.

Vietiin Benji yheksäksi hoitoon, ja puol kymmeneltä meillä oli tapaaminen yhden koulun rehtorin kanssa. Käytiin siellä tutustumassa kouluun, ja saatiin infopaketti mukaan. Kuulemma jos äkkiä ilmoittaudutaan, niin Benjillä on varmasti paikka siellä sitten, kun sen on aika mennä kouluun, eli neljän vuoden päästä. Huhhei. Tuo koulu oli kristillinen peruskoulu. Vaikutti ihan mukavalta paikalta, ja rehtori oli nuorehko ja ystävällinen mies. Mä vähän alkuun närästelin, kun se kertoi, että aamuisin siellä rukoillaan, ja luetaan joku pätkä raamatusta. Sanoi kuitenkin, että ei ne tuputa, että jos lapsesta tuntuu ettei halua esim. rukoilla, niin saa tehdä omalla tavallaan. Sitä paitsi olenhan minä itsekin käynyt ihan normaalin koulun Suomessa, ja uskontoahan sielläkin opetetaan. Samoin miehellä on ihan hyvät kokemukset kristillisestä koulusta. Että eiköhän se ole ihan ookoo. Iltapäivällä mennään vielä yhteen toiseen kouluun tutustumaan, se olisi mukavan lähellä tätä meidän kotia, olis ihan jees. Saa nähdä, että millainen se sitten on.

Oon Sannan ja Ampun ja muidenkin kanssa samaa mieltä tuosta, ettei noista ryömimisistä sun muista niin hiveästi tarvitse stressata. Lapset tekevät ja lähtevät liikkeelle sitten, kun ovat siihen valmiita. Minäkin jopa olen oppinut potalla ja nykyään jopa ihan pöntöllä asti käymään, vaikka siitä kuulemma kauhea stressi oli neuvolassa. ;) Olispa muuten hauskaa nähdä tuollaista peppukiitämistä, ikinä en oo nähnyt! Videota kehiin nyt joku!

Sinttu, voi ei! Nyt sitten vuorossa kahvinkeitin! Sulta ei vastoinkäymiset kyllä tunnu loppuvan. :( Toivottavasti saat huomenna myytyä paljon tavaraa kirppiksellä! Pitäis muuten itsekin katelle jotain kirppispaikkaa, meillekin tuota ylimääräistä vaatetta ja varsinkin tavaraa on kyllä päässyt kertymään. Tavaraa oikeastaan ihan tolkuton määrä. Mä olen sellainen hamsteri.

Oih ja voih, mun Suomesta raahaama Presidentti-kahvipaketti on enää puolillaan... Sitten joudun alkaa juomaan kitkerää hollantilaiseen makuun paahdettua kahvia. Örgh. Onneksi sitä on kuitenkin vielä vähän jäljellä, siispä KAHVIAAAA!
 
Heippa taas [;)]

Onpa teitä ollut ikävä! Kiitos iloisesta vastaanotosta jälleen<3

Valo unilla, mies niiskuttaa kirja sylissä sohvalla kissan kanssa. Meillä on podettu räkätautia. Minä aloitin ja Valo seurasi, nyt on miehen vuoro. Kyllä oli avuton olo Valon sairastaessa. Yhtäkkiä nousi korkea kuume ja räkää oli joka rööri tukossa. Siitä se paniikki tulikin. Valo oli niin tukossa ettei saanut imettyä tissiä, juotua mukista eikä mitään. Suolaliuostipat auttoivat ensin hiukan ja ruutalla nestettä suuhun väkisin. Vesi aiheutti tippojen jälkeen sen että oksennuksena tuli kaikki syöty ja juotu ulos. Olin menossa vaihtamaan oksennuksisen vaipan kun korina alkoi uudelleen ja Valolta tuli oksennuksen sekaista limaa suusta ja nenästä eikä henki kulkenut. Poika sätki pelästyneenä, mutta sai ilmaa sen verran että alkoi kirkua ja paikat aukesivat. Siinä pelästyi sekä äiti että isi, mutta lopputulemana kaikki päivän aikana nieleskelty lima tuli pihalle ja tippojen avulla nenä ja nielu pysyi auki. Valo sai lopulta 6 tunnin valvomisen jälkeen syötyä ja nukuttua ja kuumekin levon ja panadolin avulla laski vähän.  Huh. Vaan noinkin rajun taudin jälkeen on toipuminen pikkuihmisellä käsittämättömän nopeaa.

Kuulumiset lyhyesti: Valolle on tulossa kolme hammasta ylhäälle samaan aikaa. Ekaksi lähti puhkeamaan etuhampaasta seuraava oikealle, sitten viereinen etuhammas ja kolmantena etuhampaasta seuraava vasemmalle. Olen kuullut että hampaat saattavat tulla ihan miten sattuu ja sekin on normaalia.

Hammaslääkärikäynti oli aika hanurista suoraan sanoen. Ei muuten, mutta lääkärinainen oli kyllä sellainen pirunmaalaaja. Varoitteli vaikka mistä, mikä ei meitä koskenut. Esim tutin liikasyömisestä ja kireästä kielijänteestä. Ja kireähkö kielijänne hänen mielestään löytyikin, kappas vaan. Siitäkin uhkakuvat levitti eteen, vaikka samaan hengenvetoon tuumasi jänteen venyvän koko ajan joka tapauksessa ja kunhan Valo on 4-5 vuotias, nähdään tarviiko sitä napsaista.( Jos kieli ei taivu muodostamaan joitain kirjaimia). Jos jänne on kireä, ei kieli yllä ylähuulen yli tai alahuulen yli muodostamatta sydämen muotoa kielen kärkeen. Eipä ole havaittu kotona tällaista. Kai sitä äitinä otti turhan vakavasti oman pojan arvioinnin, mutta on silla vaikutusta miten asioista puhutaan, siitä ei pääse mihinkään. Sellainen eroavaisuus kyllä oli hammastahnasuosituksissa, verraten ohjeisiin mitä täällä huomaan muiden saaneen, että vasta parin vuoden iässä aletaan käyttää tahnaa, sitä ennen vain vettä ja harjaa. Taitaa tulla hyvät tahnalla tai ilman [:)]

Valo hinkuttaa menemään pitkin lattiaa jo vauhdilla. Ja ei se liikkeelle lähteminen täälläkään aikaisin tapahtunut, että sympatiaa vaan teille joiden lapset vielä köllivät kiireettä ja tyytyväisinä. Mies jo leikkikentällä oli tympiintynyt äitiin, joka oli kovaan ääneen ihmetellyt Valon liikkumattomuutta. Miksi ihmeessä ainoa asia pienten lasten äidillä vieraan ihmisen kanssa on tentata mitä toinen osaa vai osaako? Oma pikkuisensa viiletti pää kolmantena jalkana karjuen ja kolisten ympäriinsä.
Jos saakin nyt olla silmät selässä, helpottaa liikkuminen sitä, ettei tarvitse raahata Valoa itse mukana koko ajan, vaan poika touhuaa omiaan tai hinkuttaa perässä. Oma koti on ihmeellinen paikka kun pääsee omin nokkineen tutkimaan. Valitettavan paljon on sellaista mihin ei saa koskea. Viherkasvit, johdot, kissanruoka (tutkittu on jo) digiboksi jne.

Tissiä poitsu saa edelleen useasti päivässä. Öitä olen ajatellut alkaa rauhoittamaan, tullut vaan tavaksi imettää keskellä yötä. Yöuni kestää Valolla 10-11 tuntia ja syö n. 7 tunnin jälkeen.

Ailimelle pitää varmaan lähettää Presidenttiä lisää? Tuleeko kovin tyyris kilohinta postin kautta?.. Benjamin on sitten jo hoidossakin, mihin tämä aika menee? Eikä kai liikaa kannata surra rukoilua ja muuta, Suomessakin opetetaan tunnustuksellista uskontoa eskarista lähtien ja opestahan se on kiinni kuinka ottaa hoitaakseen. Suomessa kun valtio ja ev.lut.kirkko ovat vielä naimisissa keskenään.

Uutisista kuulin, että asialle, josta täälläkin olemme jo kauan sitten puhuneet, on annettu termi. Downshifting: vähennetään työaikaa ja keskitytään itselle tärkeisiin asioihin.

Otan kiinni jutuista ja luen menneitä sivuja. Tuli jo pitkät pätkät kirjoiteltua, kuka niitä jaksaa lukea[:D]
 
Ailime huhhuh kuulostaapa hassulta, kun te siellä jo pienoisen koulupaikkaa olette varaamassa! Käytäntö on vissiin Hollannissa vähän eri kuin täällä. :) Se koulun aloitus tuntuu vielä olevan niiiiin valovuosien päässä!

Pranametri mukava kuulla taas teistä! :)
Kamala tauti sielläkin jyllännyt, ihan sydämestä riipi kun luin Valon sairastelusta.. On siinä varmasti ollut peloissaan jokainen, kun toisella ei henki kulje..

Mikähän tässä on, kun Ellin hereilläoloaikaan en voi mukamas tehdä kotihommia, kun ei sylitakiaisen kanssa mitään voi oikein tehdä. Sit tytön simahdettua päikkäreille en taaskaan voi ahkeroida, koska tyttöhän herää meteliin :D Ratkasu tähän ois se että tyttö nukkuis parvekkeella, mutta kun sekä ylä- että alakerran naapurit sauhuttelee parvekkeella ihan jatkuvasti. [:'(][:@] Ja makuuhuoneessa ukko nukkuu päivät, en voi sinnekään viedä mölyisästi nukahtavaa ja samalla tavalla heräävää tyttöä. Elli höpöttelee siis itsensä uneen, ja herättyään höpöttelee taas.

Nyt siis taas rinsessa on kauneusunillaan ja mie tietokoneella palstailemassa, kun voisin ihan yhtä hyvin olla siivoamassa ja puunaamassa.
 
Moikka ja Pranalle tietty erityismoikat [:D]

Hurja tauti Valolla ollut. Muistakaa muuten mammat että nyt voi jo noille meidän natiaisille käyttää Nasolinin tippoja muutaman päivän ajan. Pitää paremmin nenän auki kun siitä on pintaverisuonia supistavaa ainetta. Mutta korkeintaan 5 päivää! Toivotaan nyt että joka taloudessa flunssat hellittää! Meille ei vielä oo rantautunut mutta niitä ootellessa kun mies on taas päiväkodissa keikkaa tehnyt tällä viikolla...

Imetys on mulla ollut paljon mielen päällä ja Maarinen ainakin taisit mainita asiasta myös. Jostain nettilehdestä bongasin artikkelin jossa oli pitkään (siis oikeesti pitkään[:D]) imettäjiä haastateltu ja siinä oli äiti joka imetti vielä 3 vuotiastaan. Niin on pistäny miettimään että mitenkähän pitkään sitä imettää kun  tuntuu että nyt jo monet kummastelee että vieläkö sää imetät. Ootteko muut miettiny asiaa? Minä en haluais vielä lopettaa, mutta tuntuu että tuo neiti meinaa vaan vähentää ja vähentää...yritän sille nyt sitten tyrkyttää melkein joka välissä[:D] Miten usein teidän mukulat vielä syö maitoo? Meillä ehkä n. 3 kertaaa vuorokaudessa.

Downshiftaus, mikä hieno termi[:D] Luin tuostakin Menaisista ja jotenkin hirmu hieno juttu. Hypätä oravanpyörästä...oon miettiny tosi paljon kaikkee tuota että mikä elämässä on tärkeetä ja oon tullu kans siihen tulokseen että aika vähällä pärjää.Tai ainakin pärjäis jos vaan uskaltais... Jotenkin tällä hetkellä tuntuu että stressi ei yhtään kiehdo. Maarinen taitaa olla tässäkin asiassa guru eli downshiftausguru tosin en usko että käytät itsestäsi moista termiä[:D] Hihii...
 
Ai niin ihan unohin että äsken sain viestin että kaverini sai tänään pikkuisen tytön. Neljäs kaveri joka sai vauvan 3 viikon sisällä...ja vielä 3 ystävää on raskaana[:D] Huh huh, ihanaa ihanaa!
 
Heipparallaa pitkästä aikaa!

Elkää sekottako minuu Tuik:iin taas kerran :D

Mistähä alottas. En siis oo tainnu täällä pariin kuukauteen käyä!
Ei oo ollu nettii ja on ollu aikamoiset muuttohulinat päällä..
Yritin tän kuun pulinoita vähä lueskella mut en kyllä pääse oikee kärryille kaikista jutuista..

Elikkäs omia juttusia nyt aika paljo.
Myö siis löydettiin vihdoin se oma talo! Sinne muutettiin elokuun alussa ja kaikki remonttiin: suunnitelmia, värejä, lautoja, tapetteja, maaleja, huh, kaikki pyörii päässä. makkari ainut mikä valmis, keittiö KOHTA kans :D Oltu ilman keittiötä yli kuukaus. Sitte jatketaa taas.. olohuone seuraavaks.
Edetään hitaasti mutta varmasti tän meiän pikkusen remonttimiehen kanssa. [:D]
Ja enskesänä pitäs sitte alottaa vielä laajennus siihe taloo et saahaa lisää makuuhuoneita.
Ja toista VAUVAAKII pitäs yrittää alulle jossai vaihees? [:-] Ja metästysKOIRA tuolle miehelle.
Vauva, toine vauva, remontti, laajennus, koira, naisen mielialan vaihtelut= ei hyvä.

Kaikkee helpottaa se että Veeti oppi seisomaa elokuun alussa heti ko muutettiin, ja nyt jo kovaa vauhtia kävelee sohvan reunoja pitki, kiipee jokapaikkaa, jopa rappusia, piti siis sängynpohjakii sillo jo laittaa alas (siitä ootte ainaki jotai kirjotelleet [:D]) ..
Lyhyesti tuon Veetin kehitys; Pikaryömijä, nousee seisomaa ja oppi justii myös tulemaa alaskii seisoma-asennosta, kävelee tuen kanssa, vilkuttaa, tekee intiaanihuutoa :D, suuttuu kaikesta kun kielletään, sohvalta ja sängyltä PERUUTTAA alas, osottaa sormella hienosti lamppua, hääkuvaa ja riikinkukkoa ku kysyy missä on mikä, heittää äitin silmälasit sekunnin murto-osassa lattialle.
Yöt menee edelleen huonosti. Huutelee kolme-neljä kertaa yössä. Toissayönä taas puoltoist tuntii huuti 10min välei..
Onneks ruoka uppoaa. KAIKKI, raa-asta sipulista PAPERIIN.

Nyt ollaa anoppilassa täällä etelä-pohjanmaalla. Saa vähä huokasta ko tuo mummu tahtoo kokoaika pitää Veetiä. (ehkä jopa liiankii paljo. tänä aamuna tuli kuuen aikaa, ko otin veetin aamutissille ja kuuli tuolta et veeti on hereillä, ni ovelle et MINÄ OTAN VEETIN, oli siis veetin tarkotus jatkaa vielä unia, huoh).

Mitäs vielä, en nyt tiiä mihi asioihi kommentois ku oli nii paljo kaikkee.

Mie tahon kaks kanaa.
 
Aurinkoista syyspäivää!

Aamulenkki hauvan kanssa pitkästä aikaa venähti, kun talsiminen nyt vaan sattui tuntumaan niin hyvältä. (Oon Sannalle päässytkin jo ihmettelemään näitä raskauden iloja siitä, kuinka kärryjä työnnellessä kädetkin menevät maitohapoille. Kuinka ihmeessä se oikein on mahdollista?) Ihmettelin Aleksin kanssa syksyn ensimmäistä lehtisadetta, kun koivujen keltaiset lehdet leijailivat mutkitellen alas puista. Oli kaunista katsella, kun auringon valo sai ne loistamaan, ihan kuin ne olisivat olleet tulessa. Tuli väkisinkin ajatus siitä, että tämä on lapsukaisen ensimmäinen syksy, kevät sekä kuumaakin kuumempi kesä ovat jo takana ja ensimmäinen joulu on edessä. Jotenkin haikea fiilis, vaikka olo onkin todella onnellinen.

Mukava kuulla piiiitkästä aikaa Pranan kuulumisia. Ja voi kyllä! Kyllä niitä pitkiäkin kirjoituksia jaksetaan täällä lukea. Usko pois vaan! :)

Mulla oli pienenä kireähkö kielijänne, eikä R-kirjain onnistunut. Ei mua (lue: mun äitiä) koskaan uhkailtu millään leikkauksella. Ihan vaan puheterapeutilla kävin ja siellä tehtiin kivoja harjoitteita, joilla venytettiin kielijännettä. Hyvin toimi! (Mulla ei kyllä ollut mitään sydämen mallista kieltä, että ilmeisesti täälläkin oli vain lievää kireyttä.) Harjoitteet olivat lasten loruja, runonpätkiä, leikkejä, joissa paapatettiin tädin ohjeistuksen mukaan (työnnettiin D-kirjainta joka väliin) ja sitten ihan peilin edessä harjoitettiin naaman ja kielen vääntelyä (kielestä tehtiin kourua ym.). Typerää siltä lääkäriltä alkaa nyt jokaisesta asiasta pelottelemaan. Hmmmph.

Ja voi teidän pientä (mutta jo siltikin niin isoa, ihan justiinsa jo 10kk!) Valoa, kun oli sairastellut ihan urakalla. Varmasti oli hirmuista katseltavaa vierestä. Onneksi ei mihinkään sairaalan sentään tarvinnut lähteä. Huh hui!

Saparo: Kiitti vinkistä Nasolinin suhteen. Laitanpa tuon tiedon korvan taakse vastaisuuden varalle! Meillä ei ole vielä *kop, kop, koputtaa puuta* sairastettu syysflunssaa tms. ja olen viime viikkoina huomannut, että sitä on ihan hirrrrrmuisesti liikkeellä. Että Sintunkin suunnalle paljon tsemppiä! Voi, voi vielä teidän konerikkoja...ensin pesukone ja nyt vielä tärkeääkin tärkeämpi kahvinkeitin...

Imetystarinaa oli ainakin uusimmassa Vauva-lehdessä, jossa 3 äitiä kertovat imetystarinansa. Yksi äideistä imetti kuukauden, toinen vuoden ja kolmas ehkä lopettelee imettämisen, kun lapsukainen täyttää pian 2v.

Kiva, että Benjillä alkaa olla kohta koulupaikka hanskassa. Mä olisin ainakin tosi stressaantunut tuollaisesta "koulujen kilpailuttamisesta" ja ylipäänsä siitä, saisinko lapseni just sinne kouluun, jonka katsoisin parhaaksi. Toivottavasti löydätte mieleisenne!
Ja kahvipakettia (, salmiakkia ym.) on tämäkin mamma valmis pistämään postiin, jos tarvetta tulee. Laittele vaan tarkempaa tietoa tulemaan vaatimuksista osoitteen kera, niin kyllä sulle pienet joululahjat täällä käärästään! ;)

Kruunukirppuun on näköjään kohta liuta lähtijöitä. Onneksi lasten sukupuolijakauma menee kutakuinkin puoliksi, niin ei tule suurtaa riitaa löydöistä. Näen jo, kuinka me revitään siellä rätei ja lumpui, kuin vauhkoontuneet akat alennusmyynneissä konsanaan. ;) Mä oon himoinnut tota Myrtsin kirpparia, kun veljen vaimokin kävi siellä menneenä viikonloppuna tekemässä löytöjä neljän kassillisen verran! Ikinä en ole siellä päässyt käymään, mutta lisään sen puuhalistalleni. Retu: Valtterin kirppiksellä on omat nettisiuvut! Tsekkaa: http://www.kirpputori.com/valtteri ...ja tuonne Kruunukirppuun suosittelen Sannan tapaan Kaisaniemen puiston kautta kävelyä. Krunikkaan menee steissiltä myös bussi nro 18, mutta kävellen olet nopeammin perillä. :)

Elegialle vielä loppuun: Ihanaa, että sait Pikkujätistä jo vastausta ongelmaan. <3 Siellä kyllä asioihin perehdytään ja asiat osataan. Toivottavasti vyyhti lähtee purkautumaan, mutta eipä tuo siltikään kivalta kuullosta, että Eemelillä olisi paha vilja-allergia. Parempi kuitenkin selvä syy oireisiin, kuin epätietoisuus. Ja voi taas kerran teidän hauvaa. :/

---
Edit: Tuiksille kanssa heit ja moit! Kesätauolta palaajia on näköjään enemmänkin. ;) Oikein paljon onnea uudesta tuvasta!!!

Meillä hirmuista hammaskitinää...oon kirjoittanut tätä varmaan jo pari tuntia...Arghhhhh! Moi!
 
Mihin tää viikko taas meni? :o Monta kertaa pitäny tännekki kirjottaa ja sit se on vaan jääny.
Mitään kummempia ei oo tapahtunu, paitsi tänä aamuna Sampon ikenestä pilkotti ihka eka hammas :D
Ruoka on maistunut taas vähä niin ja näin, mutta tiiättekö mitkä on herkkujen herkkua? Pullassa muhineet rusinat :D

Voimia kaikille sairastajille (me ollaan onneks oltu niiiiin onnekkaita, ettei minkäänlaiset taudit oo meihin iskeny koko 9 kk aikana) ja jaksamista varsinki pikku-Eemelille. Toivotaan että syömisiin tulee helpotusta.
Sintulle myös sympatiat rikkoutuneista kodinkoneista. Määki heräsin aamulla ja kauhukseni huomasin ettei meillä ollu kahvia!!!

Retun ompelukset on tooosi hienoja, kyllä taas saa olla kade ku toiset vaan osaa.

Miljoona muutaki asiaa piti taas kirjottaa, mutta lisää tuonnempana.
 
Takaisin
Top