Syyskuun sähinät!

Täällä 39+0, hohhoijjaaa.. Viikko ois viralliseen laskettuun. Torstaina oli lääkäriaika (38+5) kohdunsuu oli pehmeä ja vähän auki. Kaikki oli hyvin. Lääkäri käski kävellä joka päivä vähintään tunnin ja haluaa jo maanantaina nähdä meidät uudestaan (39+2). (Asun täällä kreikassa jos tää on jotenkin erikoinen käytäntö nää tiheät lääkäriajat) Oon varsinkin eilen ja tänään ollu henkisesti ihan kypsä. Innostunut synnytyksen odotus ja esikoisen tapaamisen odottaminen on vaihtunu totaaliseen ärsytykseen. Tarttisin vapaapäivän tästä mahasta ja kaikesta vauvaan liittyvästä. :D jokaikinen ihminen kysyy "kuinka voit, mikä olo" enkä enää jaksa vastata siihenkään :D tuntuu että koko kylä odottaa meijän vauvaa
 
Muakin ärsyttää, kun kaikki kysyy koko ajan, että "NOOOO, onko jotain merkkejä?" :shifty:
 
Täällä 39+0, hohhoijjaaa.. Viikko ois viralliseen laskettuun. Torstaina oli lääkäriaika (38+5) kohdunsuu oli pehmeä ja vähän auki. Kaikki oli hyvin. Lääkäri käski kävellä joka päivä vähintään tunnin ja haluaa jo maanantaina nähdä meidät uudestaan (39+2). (Asun täällä kreikassa jos tää on jotenkin erikoinen käytäntö nää tiheät lääkäriajat) Oon varsinkin eilen ja tänään ollu henkisesti ihan kypsä. Innostunut synnytyksen odotus ja esikoisen tapaamisen odottaminen on vaihtunu totaaliseen ärsytykseen. Tarttisin vapaapäivän tästä mahasta ja kaikesta vauvaan liittyvästä. :D jokaikinen ihminen kysyy "kuinka voit, mikä olo" enkä enää jaksa vastata siihenkään :D tuntuu että koko kylä odottaa meijän vauvaa


Käski kävellä tunnin?! Herranjestas. En mä vaan enää kykenis.
 
Käski kävellä tunnin?! Herranjestas. En mä vaan enää kykenis.

Muakin aluks epäilytti (varsinkin kun täällä on vieläkin sellasta kolmeekymmentä astetta) mutta nyt pari päivää kun oon kävelly niin itseasiassa oon ennemminkin saanu siitä energiaa :)
 
Minä kävelin eilen tunnin ja vartin ja voin kertoa että loppumatkasta koski! Kotona ei sitten juuri liikkeelle enää päässytkään kun alavatsaan ja nivusiin koski liikkeellelähtiessä niin perkeleesti. Koko ilta meni piloille.

Jälkeenpäin mietin, voiko tuosta ylirasituksesta olla vauvalle jotain haittaa vai kiusasinko vaan itseäni? Viikkoja melkein 38 joten synnytyksen käynnistyminen ei haittaisi.
 
Niin, pitää varmaan suhteuttaa se vauhti vaan omaan jaksamiseen ja olotilaan ettei pääse ns. ylirasituksen puolelle. Mä heti himmasin jos tuntu edes puoliks pahalta mutta pääasiassa ne "kivut" oli sellasia hyviä, synnytystä lähentäviä. Tuntu että vauva laskeutuu entisestään ja paikat aukee :wink
 
Enpäs muistanutkaan millastaa tää sairaalassa oli on. Nyt kaksi unetonta yötä takana ja toivon niiiiiin että päästäis tänään kotiutumaan. Ollaan oltu sokeri seurannassa koska vauva painoi syntyessään yli 4.5kg. Arvot on olleet hyvät mutta osa kätilöistä sanoo että pitää se 48h seurata ja osa sanoo että ei välttämättä ihan niun kauaa jos kaikki arvot hyvät.
Lääkäri päättää, mutta yökkö sanoi ettei tälle päivälle ole löytynyt tuuraavaa lääkäriä kun lääkäri on sairastunut ja päivystävä lasten lääkäri tekee sen mitä ehtii, mutta pääasiassa hoitaa huonokuntoisia... Plaaaaah, haluun kotiin että saan itsekin edes vähän unta.
Omaa väsymystä ja turhautumista lukuunottamatta kaikki on todella hyvin. Voidaan vauvan kanssa molemmat hyvin. Itse säästyin ruhjeitta synnytyksen joten melko vähillä kivuilla olen selvinnyt, selkä tosin jomottelee kun epiduraali pistettiin 2kertaa hutiin ja osui luuhun. Sattui ihan hemmetisti!
 
Minäkin kävelen yht. tunnin per päivä. 2x30min. Eilen oli sit illalla kyl harjoitussupparia ja nukkumaan mennessä hetken aikaa menkkajomoa. Lisäksi kyljet pirun kipeet (vaavin kannattelusta?). Aamuyöstä heräsin kun jomotusta nivusissa, mutta olin nukahtanut vielä kyllä.

Lupailee, lupailee! :dummy1:
 
Onko muualla synnytyssairaaloissa samalla lailla kun täällä Helsingisssä nykyään eli:
Hoitajat ei enään käy juurikaan huoneissa, ei opasta vauvan hoidossa vaan vanhemmille annetaan sellanrn vastasyntyneiden opas ja sieltä itsenäisesti vanhemmat " opiskelee" vauvan hoitoa yms. Myös kerrottiin nettisivu jost voi käydä lisäksi katsomassa videoita vauvan hoidosta esim kuinka napatynkä putsataan" miten päivittäiset poimujen puhdistukset yms.. Ja sitten varataan aikoja jolloin äiti käy vauvan kanssa tuolla hoitajien kansliassa. Meillä oli esin viimeyönä käynti klo 01-02 aikaan jolloin tsekattiin vauvan kuulo. Ja huoneissa olevia hoitakutsu kelloja saa painaa vaan jos niin on sovitti erikseen tai jos on oikeasti hätä. Jos iyse tarvitsee apua, neuvoa, lääkettä yms niin pitää itse mennä tuonne hakemaan.
Itselle ihan ok, mutta jos olisin ensisynnyttäjä nin tuntuisi aika hurjalta. Aikasempien kanssa on hoitajat käyneet huoneissa kysymässä vointia ja tuonut lääkettä ja joskus jopa ruoat huoneeseen.
Aloin vaan miettimään että onko tämä ihan yleinen käytäntö nykyisin? :)
 
Joensuussa ainakin käyvät huoneissa ja auttavat ja opastavat kaikessa. Kutsunappia sai painaa aina kun tarvitsi apua tai oli kysyttävää ja sovittaessa. Toki jos halusi niin sai olla omassa rauhassa ja hoitajat tuli vaan tarvittaessa.
Itsellä oli toinen lapsi mutta kysyivät haluanko opastusta/kertausta esim kylvetyksessä yms.
Vaavin sai myös jättää hoitajille esim suihkun ajaksi ja he ehdottivat itse että voisivat hoitaa muutaman yösyötön että saisin nukkua ja toipua rauhassa (oltiin sokeriseurannassa lasten teholla). Meilläkin yksi lääkäri sanoi että pitäisi olla seurannassa kaksi päivää ja toinen sanoi että yksi riittää joten mielipide erot on aika normaalia.
 
Muokattu viimeksi:
Oletko missä sairaalassa 7aimen? Itse olin kättärillä ja kyl me saatiin soittokelloa painaa jos tuli mitä vaan. Kerran hoitaja sanoi mulle illalla, että käy kansliassa moikkaamassa yöhoitajaa vauvan kanssa yöllä. En tiedä miksi mun ois pitänyt käydä, mutta kävinkin sitten pyytämässä vaippoja kun loppuivat sopivasti yöllä.
Ensisynnyttäjät ovat varmasti pää ihan pyörällä kun tosiaan saat seiniltä lukea ja vihkosesta vauvan hoito-ohjeita. Tähän tää maailma on menossa. Kätilötkään eivät saa toteuttaa enää omaa ammattiaan niin kuin niiden kuuluisi. Mua unohti käydä moikkaamassa synnytyslääkäri seuraavana päivänä. Mulle kuitenkin tuli 3.asteen repeämät niin ois ollut kiva kuulla hänen näkemyksensä asiaan. Kotiinlähtöpäivänä sanoin etten lähde ennenkuin joku lääkäri käy sen synnytyksen mun kanssa läpi. Kyllä pk seudun sairaaloissa kiire näkyy. Harmi, että kättärin kohtalo on niin kurja.
 
Kotkassa neuvottiin vauvan hoitoa ihan pyytämättä. Osasto oli ihan täynnä, mutta silti oli kätilöillä aikaa aina kun pyysi (ei tietenkään samalla sekunnilla). Meillä ei ollut soittokelloa kun oltiin perhehuoneessa, mutta kyllä osaston puolella kellot soi. Vauvoja oli yöllä myös kansliassa.
Sokeriseuranta pienipainoisuuden takia kesti meillä 2 vrk.
 
Mä oon Naistenklinikalla. Kaveri kertoi että kun hän huhtikuussa synnytti kättärillä niin oli sama käytäntö kuin täällä nyt. Ilmeisesti riippuu siis myös osastosta. Tämä osasto onkin kuulemma " omatoimi ja perheosasto" eli suurin osa on perhehuoneita joissa perheet saavat rauhassa tutustua. Itse olen kuitenkin kahden hengen huoneessa.
 
No voi just jos ei saa opastusta kädestä pitäen näin ensikertalaisena! Ja mihin mä muka yöllä menisin, nukkuahan mä haluan!
 
Limatulppaa taas pukkaa verisessä muodossa :happy: viikko sitten irtosi iso klöntti kirkasta. Nyt tullut aamupäivän verisekaista. Oltiin miehen kanssa aamuyöstä puuhissa myös :angelic:
Ja sen jälkeen pyysin hänet tsekkaamaan kohdunsuuta jos löytää. Sanoi että kaksi sormea menee helposti ja pystyi venyttämään että mahtuisi kolmaskin ehkä. Ja miehen sormet on meinaas aika paksut. Jännittävää.. kohta lähenee. Rv 40+4
Toivottavasti nyt alkaa pikkuhiljaa tapahtua!
Kävelyllä kävin ennen verilimavuotoa 30 min koirien kanssa..
 
Mä olin naistenklinikalla, oli joku erikoisosasto kun ei edes vieraita saanut käydä koko aikana, tietty vauvan isä ja sisarukset mutta ei muita.

Kyllä sai kelloa soittaa ja aina pyytää apua kun tarvitsee. Mutta monesti sanoivat että eivät enää "tuputa" apua, vaan mielummin pyytää kun tarvitsee. Aika rauhassa sai olla, joka oli toisaalta ihan kivaa koska ei ollut mitään syytä pyytää apua.
Kätilöitä näkyi vaan kun piti ottaa jotain kokeita. Minutkin tarkastettiin ekan kerran just ennen kotiin lähtöä. Mutta eipä toisaalta olis ollut mitään tarkastettavaakaan, ei tullut repeämiä eikä mitään.

On kyllä meno muuttunut, kättärille vuonna 2008 kyllä koko ajan joku pomppi katsomassa joko mua tai vauvaa. Vaikkei sillonkaan ollut erityistä syytä siihen.
 
Onko jollain kokemusta Hyvinkään käytännöistä? Itsekin todellakin toivon, että saisin ensikertalaisena tarvittaessa apua, kun muutenkin vähän jännittää, miten sitä lainkaan osaa pienestä ihmisestä huolehtia, eikä kummallakaan vanhemmalla oikeastaan yhtään vauvanhoitokokemusta ennestään [emoji44]
 
Limatulppaa taas pukkaa verisessä muodossa :happy: viikko sitten irtosi iso klöntti kirkasta. Nyt tullut aamupäivän verisekaista. Oltiin miehen kanssa aamuyöstä puuhissa myös :angelic:
Ja sen jälkeen pyysin hänet tsekkaamaan kohdunsuuta jos löytää. Sanoi että kaksi sormea menee helposti ja pystyi venyttämään että mahtuisi kolmaskin ehkä. Ja miehen sormet on meinaas aika paksut. Jännittävää.. kohta lähenee. Rv 40+4
Toivottavasti nyt alkaa pikkuhiljaa tapahtua!
Kävelyllä kävin ennen verilimavuotoa 30 min koirien kanssa..

Minulla tulee myös reilulla kädellä verensekaista limavuotoa! :) Oli yksi reipas ja napakka supistus, jonka seurauksena kohdunsuulla tuntui sellainen "rusahdus" ja kova paineentunne pakotti vessaan. Nyt odottelen vain, että supistukset alkavat kunnolla. Viimeksi lähti muutamassa tunnissa käyntiin..
 
Takaisin
Top