SYYSKUUn höpinät ja höpötykset

Vituttaa ku ulkona sataa vaan jatkuvasti.. Mulla on ihan kauhean levoton olo yön takia vaikka huolestuin ihan turhaan.. En tiiä mitä tekis tai mihin menis.. Ja mies valitti kans että oon aina vaan kotona mut ei myöskään halua lähteä mun kanssa mihinkään.. En yleensä koe tarvetta lähteä ulos mihinkään mut jotenkin tää oma levottomuus on ärsyttävä..

Mun mielestä rintaruokinta on yks maailman luonnollisimpia juttuja. Erinomainen tapa ruokkia vauva, joten miksi sen vuoksi menisin johonkin piiloon? Tutut saa katsella mun imetystissejä ihan vapaasti, mutta en usko, että ketään erityisesti kiinnostaa. Julkisilla paikoilla voi sitten heittää vaikka jonkun harson vähän näkösuojaksi. Mun mielestä yks imettämisen parhaita puolia on se, että on eväät aina mukana, joten vauvan kanssa on helpompi liikkua kuin pulloruokittavan.

Juu jos on nätti ja hoikka ja hyvätissinen :) mä oon tälläne 120kg oksettava läskipylly niin ei kiinnosta nostaa ihratissejäni näytille ihmisten silmien eteen :P enkä halua piilotella missään anopin peräkamarissa joten helpoin on eristäytyä kotiin ja sanoa ihmisille ettei tarvi tulla :D

Huh. Tuli sellainen hyvä täti fiilis ja kävin omien lasteni ja veljen lasten kanssa elokuvissa. Ottihan muuten voimille ja supistaa taas ja mahaan sattuu..m

No, mun mielestä kun on kyseessä vauvan ruokinta, niin sillä ei ole mitään merkitystä onko ruokkija kuinka nätti tai ruma, hoikka tai lihava, tai että millaiset tissit sillä on, kunhan niistä tulee lapselle sitä maitoa. Se on tilanne, missä lapsi saa ruokaa, ei tilanne, missä äiti esittelee kroppaansa esittelemisen ilosta. Omassa tuttavapiirissä on lapsia melko paljon, kaiken näköisillä ihmisillä, enkä kyllä koskaa imettävän äidin nähdessäni ole ainakaan itse alkanut miettiä, että ooh, ompas tuolla hyvät tissit tai ompas tuo nainen läski. Enkä mä tunne ketään, mistä enkä naista, jonka mielestä tilanne, jossa lapsi syö äidin rintaa olisi jotenkin eroottinen tms. niin että siinä joku alkaisi tuijottaa naisen tissejä jotenkin eroottisessa mielessä tms.

Ja toki, jos joku kokee imettämisen luonnolliseksi vain kotona täysin omasa rauhassa kaksistaan lapsen kanssa, niin ei siinäkään ole mitään väärää, mutta oma ajattelutapa imettämisen suhteen vain on täysin erilainen.

Huomenna se sitten koittaa. Palaan töihin ja olen töissä syyskuun loppuun asti. Jännittää ja hieman haikea fiilis. Psyykkaan itseäni ajatuksella että se onvaan 20 päivää :grin en muista oikein mitään työstäni, vajaa 2v sitten olen ollut viimeksi työssä. Ehkä huomisen päivän jälkeen on jo eri fiilis :) toisaalta ajattelen niinkin että tuo on mun "omaa aikaa" olla töissä se 8h ma-pe. Ja pojalla mitä parhain hoitaja, nimittäin oma isä ❤ kovasti pojilla suunnitelmia mitä meinaavat syyskuussa puuhastella :)

En ole kokenut pulloruokintaa hankalana, vaikka siihen olen joutunutkin ja varmaan tulen joutumaan jatkossakin..
Äiti imettää lasta - siinä ei pitäisi oikeasti olla kenelläkään sanomista.. Ennen vanhaankin taisivat äidit imettää? Pitää vain rinta rottingilla imettää jne.

Eipä noita vieraita meilläkään pahemmin näy, mutta yleensä, kun lapsi on syntynyt, niin sitten kyselevät nätisti, voiko tulla katsomaan. Ja ovat kiltisti ihan itse oottaneet, etteivät ihan heti ole tulossa. Tosin, jos itsellä ihan hyvä olo ollut, niin tervetuloa kylään!

niin siis korjaan vielä että imetin itsekin siis poikaa isompana muiden nähden esim kylässä ja kerhoissa ym mutta tuo 0-4kk väli oli mun mielestä sellaista yhtä opettelua itselle ja vauvallekin että koin tarvitsevani rauhaa imettäessäni :) nautin siitä kun sai olla rauhassa, poikakin oli varsinkin siinä n. 3kk ikäisenä sellainen että jos appivanhemmat huudattivat telkkua niin ei voinut keskittyä syömiseen. ja imetin esikoista siis 1v 3kk ikään asti. Meillähän ei siis ikinä esikoinen edes pulloa huolinut mutta imetettävän kanssa oli tosiaan helppo esim reissata kun ei tarvinut maitoja lämmitellä ja imettämään saattoi voida pysähtyä vaikka linkkipysäkille. Ei aina tarvinnut etsiä lähintä huoltoasemaa taukojen vuoksi kun mummolaan ajeltiin :)

Niin no itellä just se kun eka tulossa eikä oo mistään kokemusta just sen oman lapsen kanssa niin mulle vaan parempi että ei kaikki ok tuppaamassa mielipiteitään heti mulle vaan antaa mun touhuta Vauvan kanssa rauhassa.. Sen takia en halua sitä anoppia tänne ainakaan ekan 2 viikon aikana :D paitsi tietty jos mies oikeasti saa pidettyä anopin kurissa niin sit ehkä..

Eihän siinä paljon mitään edes vilahtele, jos on imetyspaita ja harso :)
Mutta tietenkin kaikki tekee omat ratkaisunsa, mikä tuntuu mukavalta tavalta imettää ja se on hyvä niin.

niin siis korjaan vielä että imetin itsekin siis poikaa isompana muiden nähden esim kylässä ja kerhoissa ym mutta tuo 0-4kk väli oli mun mielestä sellaista yhtä opettelua itselle ja vauvallekin että koin tarvitsevani rauhaa imettäessäni :) nautin siitä kun sai olla rauhassa, poikakin oli varsinkin siinä n. 3kk ikäisenä sellainen että jos appivanhemmat huudattivat telkkua niin ei voinut keskittyä syömiseen. ja imetin esikoista siis 1v 3kk ikään asti. Meillähän ei siis ikinä esikoinen edes pulloa huolinut mutta imetettävän kanssa oli tosiaan helppo esim reissata kun ei tarvinut maitoja lämmitellä ja imettämään saattoi voida pysähtyä vaikka linkkipysäkille. Ei aina tarvinnut etsiä lähintä huoltoasemaa taukojen vuoksi kun mummolaan ajeltiin :)

Aivan mahtavaa, että olet pystynyt imettämään noin kauan! Siis huippua!
Itsekin siis kannatan imetykseen. Kaikilla se vain ei onnistu/luonnistu, kuten itsellä. Me, kun ei niin liikkuvaisia olla oltu, mutta jotenkin vain on se mikro/lämmitysjuttu löytynyt, että saanut pullonkin lämmitettyä.

Voi että.. Tein kananmunakastiketta, kalapuikkoja ja pottuja.. Nyt ei ajatus juokse kyllä yhtään ku on niin ähky! :D

mie sain käytyä eskarilaisen kanssa kaupassa.. hyvä, kun kotimatkalla jäin suustani kiinni kaverin kanssa, ni ei tänä iltana ollutkaan sit vispipuuroa iltapalalla. saavat ehkä huomenna välipalana tai iltapalana.. Ostettiin myös kumpparit samalla neidille.
Sain myös 4 vanhinta jo sänkyihinsä, lelut keräiltyä, imuroitua ja kylppärin vessanpöntössä ois pesuaineet vaikuttamassa.. jos sais kylppärin vessanpöntön ja lavuaarin pestyä.. Astianpesukonekin piippasi, että ois pessyt.
Huomenna tulee miehen veljen vaimo vauvan kanssa käymään <3. ihana kummipoikani <3

Mua kyllä harmitti aikanaan kun esikoinen ei sitä pulloa huolinut siis ollenkaan. Monta eri mallia kokeilimme ja moneen eri kertaan että josko ottaisi mutta ei. Tuttiakaan ei huolinut ikinä. Välillä potutti kun osa äideistä kehui miten tutti rauhoittaa vauvaa ja meillä poika karjui välillä pää punaisena ja ei auttanut muu kuin rinta eli itse olin myös tuttina toisinaan. Salilla /lenkillä jos kävin niin kelloa sai tuijottaa kun isä oli pojan kanssa. Onneksi tämä aika meni ohi nopsaan. Toivon että tämän toisen kanssa onnistuu imetys ja lisäksi se pulloruokinta edes tarvittaessa :) olisikin imetys niin helppoa että rinta vaan vauvan suuhun ja se on siinä. Meillä pulautteli poika paljon tuon minun maidon suihkuamisongelman vuoksi ja vatsanväänteitäkin taisi olla. Suosittelen kaikkia imetyksestä kiinnostuneita ja niitä joilla on ollut pettymyksiä imetystaipaleella (oli sitten epäonnistunut imetys,suihkutissivaiva, rintatulehdukset, julki-imetyspelko tms) lukemaan imetyksen tuki ry:n julkaiseman imetyksen lohtukirjan ❤

Mä oon imettänyt molempia aikaisempia 1vuotiaaksi asti. Esikoisen kanssa otin kylään mennessä pumpattua maitoa mukaan tai imetin toisessa huoneessa, kun ei vaan tuntunut luontevalta imettää toisten seurassa. kuopus ei edes huolinut pulloa joten imetin siellä missä oltiin, enkä tokan kanssa enää stressannut niitä muita ihmisiäkin niin paljon.
Musta on kiva että tulee vieraita vauvaa kattomaan kotiin, mutta sairaalaan en halua ketään miehen lisäksi.Sen ajan haluan olla rauhassa.
Viimeksi miehen vanhemmat kävi, kun mies oli sitä mieltä että ei voi kieltää tulemasta vaan loukkaantuvat, nyt aion kyllä sanoa että vauvaa saa tulla kattomaan sitten kun ollaan kotiuduttu.

Joo mie en kans kyllä sairaalaan halua ketään.. Jos haluaa nähdä niin sit vasta ku ollaan kotiuduttu ja vaan lyhyesti kerrallaan koska se vauva on etusijalla.. Eikä ainakaan anoppi varmaan tajua miksi lyhyitä aikoja ku mun mies on ainoa lapsi eli tää on hänen ensimmäinen lapsenlapsi.. En mie halua laittaa mitään tarjoiluja jne..

Just sanoin miehelle että täytyy tehdä koe-erä tai kaksi korvapuusteja pakkaseen vielä ku pystyy.. En ole koskaan leiponut puusteja joten siksi jo nyt mielellään ku ei toivoakaan että mies tai minä jaksettais Vauvan syntymän jälkeen.. Ja pidetään nopeasti nimiäiset kuitenkin myös.

Ilmeisesti satks:iin ei pääse muita kattoo vauvaa ku isä ja vauvan sisarukset. Näin kuulin siis kaverilta, joka oli siellä alkuvuodesta. Vähänkö äiti oli kiukkunen, ku kerroin asiasta :D Mut ihan hyvä, et saa olla sen pari päivää ihan rauhassa. Tosin siellä jaetaan huoneet, ni jos toisella on iso katras mukuloita, niin ei hyvää päivää :D

Yleensä on tapana, että kun ihmiset tulee kylään vauvaperheeseen, tarjottavat tuodaan mukana. Jos ei tuonut mitään, niin sitten ei tarjottu mitään paitsi jos oli jäänyt yli jotain.

Mäkin ajattelin, että ehkä tällä kertaa ei vierailijoita sairaalaan, kotiin sitten ihastelemaan pikkuista :)

Mä kyllä tykkään jos sairaalassa käydään, esikoisen kanssa se oli kivaa vaihtelua sairaala päivään. Sitten kakkosen kanssa ei edes isovanhemmat saaneet käydä, niin olihan se tylsää olla siellä vauvan kanssa kaksisteen kun isällä oli työ hoitaa esikoista kotona ja ei tuollainen vajaa 1,5 vuotias jaksanut sairaalassa kauvan olla, vaan heti oli päästävä menemään joka paikkaan. Jouduttiin jättään vauva hoitoon kätilöille kuin käytiin kahvilla jossa esikoinen viihty edes vähän aikaa kuin sai juoksennella käytäviä pitkin. Tosin tuskin nytkään noi kovin pitkiä aikoja jaksaa istua osastolla vaikka ikää onkin jo 7 ja 6v.

Takaisin