SYYSKUUn höpinät ja höpötykset

Joskus ku kävin lääkärillä helvetillisten menkkakipujen takia, ni "pääsin" kans jollekin ulkomaalaselle. Meni kyl rahat sillon hukkaan, ku ei kumpikaan oikeen ymmärtänyt toista. Sain lihasrelaksanttia.. Seuraavan kerran, ku näin samast asiast lääkärii, ni tää vaan nauro, ettei lihakset aiheuta niitä kipuja, ja et ihan turhaan söin relaksantteja, minkä olin itekki todennut. SIks nykyään vaadin suomalaista lääkäriä, ettei tuu enää mitään kommunikaatio-ongelmaa.

Yliannostus koiria... ARRGGHHH!!!

Melkein kaikilla naapureilla on koiria (sakemanneja ja muita isoja koiria), joita he pitävät piha-aitauksissa aamusta nukkumaan menoon. Se meinaa, että mulle jää kylän raitille noin 30m haukkuvapaa vaunuttelu-/ nukutuspätkä, jota sahaan 1-2x/ päivässä lasten iästä riippuen. Näin vuodesta toiseen... Ja ohikulkijoitten toistuva haukunta kuuluu joka suunnasta meidän pihaan - ja herättää toisinaan vaunuissa nukkujan. Naapuriterroria!!!!!

Tänään lähettiin sateesta huolimatta kuopuksen kans vaunutteleen vielä illalla hiekkatielle. Ajattelin, että kävellään mettätietä niin pitkään kuin hyvältä tuntuu ja käännytään sit takas. Alle kilsan päässä syöksyi okt:n pihasta puolen hevosen kokoinen rakki vauhdilla meitä kohti. Huusin, "Koira kiinni!", niin kovaa ku ääntä lähti ja metrin päässä meistä se kääntyi yllättäen takas pihaan. Ketään ei näkyny missään. Oltiin molemmat kuopuksen (1,5v) kanssa ihan paniikissa. No päästiin talon ohi, niin toiselta puolelta kohti ryntää toinen iso rakki. Mua alko supistaa, mutten viitiny pysähtyä, ettei koirat tule taas luo.

Mulla oli sit tasan 2 reittivaihtoehtoa: kääntyä takas ja kohdata koirat uudestaan tai sit kävellä toista reittiä 5km kotiin. Arvatkaa, kumman valitsin..? 2h:n idyllisen lenkin jälkeen läpimärkinä ja 4km:n suppailujen jälkeen päästiin onneks kotona saunaan.

Naapurit on ihan mukavia, mut oon alkanu VIHATA KOIRIA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Satunnaisesti niitä juoksentelee vapaana meidänkin pihassa, kun jotkut pitävät vapaana. Ei tunnu kivalta ajatus, että sakemanni käy nuuhkimassa vaunissa nukkuvaa lasta!!! Rehellisesti sanottuna mun tekis mieli hankkia pippurisumutetta tms. yllättäen kohti juoksevien koirien varalle, ja vielä parempi olis joku etälamautin, jos sellaisen sais jostain..

Ratkaisuehdotuksia??

Joskus ku kävin lääkärillä helvetillisten menkkakipujen takia, ni "pääsin" kans jollekin ulkomaalaselle. Meni kyl rahat sillon hukkaan, ku ei kumpikaan oikeen ymmärtänyt toista. Sain lihasrelaksanttia.. Seuraavan kerran, ku näin samast asiast lääkärii, ni tää vaan nauro, ettei lihakset aiheuta niitä kipuja, ja et ihan turhaan söin relaksantteja, minkä olin itekki todennut. SIks nykyään vaadin suomalaista lääkäriä, ettei tuu enää mitään kommunikaatio-ongelmaa.
Juur näi... Kuvittelis kun Vaasan keskussairaalalla on oikeasti tarkka seula hoitajien kielitodistuksista, eli kielitaidoton hoitaja ei saa sieltä töitä, kuinka voi lääkäri saada? Ei ole ensimmäinen kerta kun Vaasan kunnallisessa asioidessani olen saanut ottaa käyttöön koko kielitaitorepertuaarini... Eilinenkin tutkimus onnistui osin varmasti siksi että hoitoalan ammatti ihmisenä tiesin mitä tehdään ja mitä tulee tehdä, se kun neiti lääkäri sanoo vanhukselle että "ava puu" tuskin tulee mummolle eka mieleen että tohtori haluaa katsoa hänen nieluunsa... No. Diagnoosini oli "virus ei antibiotika" ehkä siitä o n 40€ aika kova hinta...

Hitto. Kello on neljä. Mä valvon. Ukko kuorsaa niin kovaa et koko torppa heiluu. Ei viiti viel keittää kahviakaan.

Vadelmamami, vois myös laittaa postilaatikkoon asiallisen pikkuviestin ja jos asia ei ratkea, niin voiphan sitä soittaa poliisille että kävis jututtamassa. Kyllähän koirien pitää olla hallinnassa, vaikka eivät purisikaan ja olisivat muuten kilttejä.

Kerroin miehelle että olen luonteeltani yh henkinen taustani huomoiden ja herra meinas repiä pelihousunsa. Sanoin että otan vauvan mukaan menen mihin menen enkä varmaankaan tule jättämään miehen kanssa, ihan niikuin isommat lapset ovat kulkeneet mukanani aina. Mies sanoi että lapsi on yös hänen ja hän saa mennä just niinku haluaa mennä hänkin sen kanssa. Oikeasti tuon vain halusin kuulla, siksi härnäsin ;) no siis tottahan eka puolivuotta vauva kulkee mun matkassa jos imettää mielin. Imetyksestä meillä onkin eri mielipide kun ukko meinas imetyksen olen hifistelyä ja että pullosta voi syödä. Huoh... Tuosta asiasta varmaan vielä väännetään...

Imetys hifistelyä :D voi taivas.

Mutta minä oon jutellut miehen kanssa että hää saa alusta asti viettää tuokioita vauvan kanssa, sit kun vauva imemiseltään joutaa. Käyn vaikka koirien kanssa ulkona tms.

Imetys hifistelyä :D voi taivas.

Mutta minä oon jutellut miehen kanssa että hää saa alusta asti viettää tuokioita vauvan kanssa, sit kun vauva imemiseltään joutaa. Käyn vaikka koirien kanssa ulkona tms.
Just se... Nyt o kuitenki hiukan eri tilanne kun miehellä esim. 20 v sitte kun hänen esikoinen syntyi. Äiti tupakoi koko raskauden, synnytti lapsen, imetyksestä ei tieoakaan, jätti lapsen miehelle ja alkoi itse ryyppäämään. Toinen lapsi (eri äiti) syntyi keskosena raskausmyrkytyksen vuoksi ja tämäkin äiti tupakoi odotuksen eikä keskolassa huolittu tupakanhajuista pumpattua maitoa joten tutteli vauva tämäkin. Ja miehen hoidettavissa koska äidin pää sekosi raskauden traumoista.

Nyt miehelle jotenkin ongelma kun lopetin tupakoinnin ja haluan imettää ja antaa kehoni vauvalle vielä synnytyksen jälkeen. Ehkä häntä hämmentää täyspäisyyteni tai sitten näkee että teen asiat vaikean kautta. En tiedä.

imetys hifistelyä.. just joo XD

Meillä nyt ovat pääsääntöisesti olleet pullovauvoja.. esikoista imetin sen 2 kk:tta.. toista ehkä vähän vähemmän.. Sitten tuli rintaleikkaus.. kolmatta ja neljättä en ollenkaan.. viidennessä oli outoa huomata, että rinnoista valuikin jotain, vaikka leikkaus tehty niin, ettei pysty enää imettämään.. Tosin, ei minulle aiemminkaan maito noussut niin, että olisi riittänyt (?), vaikka kokeilin kaikkeni.. Oli pumput, teet yms käytössä..
Viidennen kohdalla annoin lisämaitoa, koska en luottanut siihen, että maito riittäisi.. Toinen oli rinnalla jatkuvasti ja syöttöjenkin jälkeen oli tyytyväinen.. mutta oma luotto maidon riittävyyteen ei riittänyt..
Kuudennen kohdalla ajattelin yrittää, jos maito riittäisi.. Pitää vain jonkinlainen kantoväline hankkia, että pystyy imettämään vaikka 24/7.. Jotta kotityöt yms vanhempien lasten koulujutut luonnistuu.

Vadelmamami: jos koirat on kilttejä nappaisin kaulapannasta kiinni ja veisin eläinlöytötaloon. Jos ei oo kilttejä soittaisin poliisille. Yleensä ihmiset jolla juoksee koirat vapaana niin niillä ei ole mitään aikomustakaan pitää niitä kiinni saatika kuunnella järkipuhetta.

Kai hoitamisesta olis voinu asiallisemminkin keskustella kuin "uhkaamalla" että hoitaa vauvan yksin ja että ei halua miehen lasta hoitovan...
Lapsi on yhtä paljon miehen lapsi kuin mun, joten saa ja pitää kyllä alusta asti hoitaa imettämistä lukuunottamatta siinä missä minäkin. Tuttavapiiri ssä on liian monta tapausta, joissa äiti enemmän tai vähemmän tietoisesti sulkee isän pois lapsen hoidosta ja sitten ihmettelee myöhemmin kun lapsi on niin kiinni äidissä ja että kun isä ei osallistu.

Oo Miehen ajatusmaailma on sitä että hän lähtee kaverille viideksi tunniksi 2 kk vauva kaukalossa ja joku joka ehtii juottaa tuttelia pullosta tai vie äidilleen tutteloimaan että mä saisin "vain olla". Joo ei onnistu :) sitten kun lapsi on isompi saa mennä sen kanssa ruoka aikojen puitteissa niin paljo ku huvittaa mutta ei kun imetetään. Ei todellakaan. Ja mä en aio kotoa poistua vieraisiin imettämään siksi et miehen pitää saada vauva mukaan. Ei käydä muutenkaan yhdessä kylässä ja miehen kaverit ei oo mun kavereita. Kyl se ehtii sen kans juosta kylässä 20 vuotta iha hyvin. Mä tuun käymään varmaan imetysaikana vanhempieni luona ja kotiini en halua vieraita että saisin rauhassa hoitaa imetyksen. En todellakaan halua ketään anoppia tai miehen ryyppykaveria tuijottamaan mun tissiä. Sitte kun imetys loppuu niin sit meille saa tulla.

Muokattu viimeksi:
Minuakin ärsyttää toisinaan irtokoirat. Myönnän jopa pelkääväni lapseni ja koirieni puolesta. Liikun siis paljon itse paljon kävelevän 1.5v poikani kanssa ja mukana kaksi koiraamme. Viimeksi pari viikkoa sitten juoksi vauhko noutaja meitä kohti. Omistaja viheltelee pihassa eikä koiralla ole aikomustakaan totella näitä "palvelijoitaan". Pihastaan poistuva koira joka ei omistajaansa kuuntele on usein koira jolla ei ole selkeää johtajaa perheessä jossa asuu. Koira tuli kohti ja ennen kun ennätti koiriemme päälle niin ärähdin niin kovaa kun keuhkoista irtosi. Koira pysähtyi kuin seinään :grin omistajastakaan ei enää kuulunut mitään ja koira jäi tien reunaan nuuskimaan. Omat koirani pelkäävät isoja päälle tulevia koiria eikä minua kiinnosta onko kyseessä iloinen vai vihainen koira. Vahinkoa voi yhtälailla tapahtua. Toimin mielummin ennen kohtaamista.

toinen mikä vatuttaa usein on ryhmä nimeltä "omistaja ja sadan kilon pikkukoira". Toissapäivänä työnsin rattaita ja vastaan tuli mies ja chihu. tien toisessa reinassa tuijotti herra ja chihu flexissä toisessa reunassa. Pysähdyin koska ohittaminen ei ollut mahdollista ja annoin aikaa koiran haltuun ottamiselle. Omat koirat kävelivät pientareella oikealla puolella vierelläni. Mies sai koiran haltuun ja ohitimme rauhallisesti hieman jopa siellä pientareen puolella mutta kohdalla chihu sinkoaa äristen minnepä muualle kun isorenkaisten juoksurattaidemme renkaan alle. Onneksi ei sattunut mitään, tässä vaiheessa koira oli kuitenkin niin iholla että isompi koiristani ärähti kerran. Silloin mies kiskaisi pikkuötökän jaloistamme pois hieman säikähtäneenä. Luuli kai että koirani puree tätä pientä otusta :grin aina näissä tapauksissa tulee mietittyä onko pienet räksyttävät koirat (nämä 2kg) niin voimakkaita että hallinta tosissaan vaikeaa jopa aikuiselle miehelle :grin

Tosi harmi kuulla jos imetys aiheuttaa parisuhteeseen kränää. Meillä mies kannustaa imettämään ja onkin hyvä imetystukihenkilö :) roudaa herkkuja, tuo vettä yms. Mäkään en mielelläni imetä perheeseemme kuulumattomien silmien alla, en siksi että häpeäisin imettää vaan siksi että nautin rauhasta imetyksen aikana :) esikon vauva aikana mulla oli vielä ongelma "suihkutissien" kanssa niin sekin rajoitti toisinaan :grin

Musta kuulostaa hassulta ettei halua ketään kyläilemään kotiin imetyksen takia. Kyllähän sitä voi mennä rauhassa imettämään toiseen huoneeseen ja vaikka pyytää vähän rauhaa. Samalla tavalla voi toimia jos menee itse kylään. Kyllä ihmiset ymmärtää eikä se ole mitenkään epäkohteliasta.
Tästä tuli mieleen se, kun esikoinen oli syntynyt ja mun veli tuli poikineen käymään. Menin makkariin imettämään, kun siinä alkuvaiheilla se oli vielä vähän haussa. No veljen nuorempi poika (silloin ehkä 5v) tuli käymään makkarissa ja kun huomasi mitä tapahtuu, hän kysyi järkyttyneenä: "miksi toi vauva imee sun tissiä?!". En voinut muuta kuin nauraa ja kerroin että vauva syö maitoa. :joyful:

Toivottavasti kuitenkin löytyy yhteinen sävel tuon imettämisen suhteen. On tosi tärkeää saada tukea siihen.

Itteä ainakin ahdistaa hieman ajatus siitä että anoppi olis täällä ja pitäis imettää samalla.. Ku se on just semmonen että vaikka sille sanoo että hei voitko odottaa tässä sen aikaa ku käyn tuolla niin en usko hetkeäkään että odottaa vaan että seuraa perässä ja rupeaa neuvomaan.... En todellakaan halua sitä tänne neuvomaan lasten hoidossa...

joo, mekin olimme monen päivän reissun mieheni vanhemmilla kun esikoinen oli kolme kuukautta. Halusin imettää rauhassa joten jos vauva halusi olla rinnalla niin menin vaan yläkerran vierashuoneeseen. Eikä sinne kukaan perässä seurannut. Paitsi toki mies. Ja meidän koirat :grin en koe jääneeni mistään jutuista paitsi tämän vuoksi että halusin toisinaan imettää rauhassa. Lisäksi tuossa vaiheessa imetin suurilta osin aina makuuasennossa joten en viitsinyt vallata isäntäväen sohvaa.

Meillä myös isäntä kannustaa imetyksessä, vaikka pulloruokinta hänestä helpompaa. Mutta eipä hänellä ole asiaan sanomista.. Itsellä se tosiaan joko onnistuu tai ei onnistu.. Kuopuksen kohdalla saatoin siirtyä makkariin imettämään, jos oli vieraita, mutta tulipa tuota olohuoneessa samalla imetettyä vieraiden läsnäollessa. Harsolla saatoin ehkä vähän peittää. Tosin tulipa tuota kuulta: "luonnollistahan tuo on". Eikä minun rinnoissa mitää katsottavaa ole XD. Siinäpähän katsovat miespuoliset vieraat, jos niin haluavat.

Mie en jaksa pahemmin liikkua vauvan kanssa, joten saavat tulla meille katsomaan, jos haluavat.

Anoppi ja oma äiti onneksi osaavat pitää suunsa kiinni ja turhaan rupeavat neuvoja jakamaan. Jos jotain olen halunnut tietää, niin oon kysynyt. Vaikka molemmissa onkin omat ärsyttävyytensä.. Anopissa joskus jopa enemmän ärsyttävyyttä.. Ja välitkin tässä mennyt, eikä ole siihen entiseen palautunut.

Eilen kävin porukoilla ja karkasin samantien metsään. Jaksoin jopa viisi litraa puolukoita kerätä. Se on minulle iso saavutus! Pitäisi ensi viikolla käydä vielä jokin päivä.

Tänään käytiin pikaisesti mökillä. Sai vain olla pihalla ja istuskella. Nyt ollut hieman parempi olotila itsellä. En tiedä johtuuko siitä, että olen hieman vähentänyt stressaamista siitä, ettei täällä ole niin siistiä.. vaikka ärsyttääkin, jos illalla en jaksa leluja/roskia(murusia) kerätä.. jne.. Ja sitten olen vain oikeasti hitaat aamut ottanut itselle.. ihan rauhassa noussut ja pitänyt niin kiirettä päivän askareisiin..

Meillä ei muutenkaan käy vieraita. Ollaan semmosia erakkoja x) Vähän jo ahdistaa ennakkoon, et alkaako porukka ravaamaan meillä muksun synnyttyä. Mulla on se periaate, et puol tuntii pitäis saada varotusaikaa, et ehtii pahimmat paskat siivoomaan. Onneks omat kaverit ja perhe osaa noudattaa sitä, ja yleensä sovitaan päivä aikasemmin. Miehen perhe taas tulee todella lyhyellä varotusajalla, vaik he asuu tunnin ajomatkan päässä. Yleensä tulee ilmotus, ku ne on lähes pihalla :/

Sarjassamme tyhmä kysymys (koska se tyhmien kysymysten topikki ei oo vielä olemassa). Miltä tuntuu supistus?

Qaakkeli ite en osaa kuvata muuten ku että ihan ku kohtu paisuu tai semmonen tavallaan paineen tunne.. Tai ainakin mulla on tuntunut tolta..

Takaisin