SYYSKUUn höpinät ja höpötykset

Mun paino on nyt noussu 10 kg, eikä neuvolassa kyllä sanallakaan annettu ymmärtää, että olis noussu liikaa, että saat kyllä sen puoleen olla täysin huoletta.
Eikä neuvolan tarkoitus ole moittia vaan ohjata oikeaan suuntaan, joten mitä ikinä neuvolassa kommentoivat, niin turha siitä on itseensä ottaa. Jos sun paino nousee tuota vauhtia, niin käytännössä laihdut koko ajan koska lopussa jo pelkästään lapsi, lapsivesi, istukka, lisääntynyt verimäärä jne painaa jotain 8 kg ja tässä vaiheessa raskautta on enää jäljellä suunnilleen se kolmannes

Mä ostin takkeja varten sellasen kumja-kantopaneelin, saa jo ison mahan kanssa tilaa syys- ja talvitakkeihin. Uutena ois ollu joku 35e + 10 per vetoketju erilaisiin takkeihin niin jotain 50e kaikkiaan ja jotain saa takas kun myy pois.

Mun oaino noussu eka neuvolasta jotain 2kg ja enempää ei tartteis tulla ja siis alkutilanteessa bmi pahasti ylipainon puolella. Jos bmi on ollu alle 30 raskauden alussa niin se 10kg ihan mainio painonnousu. Sit jos tulee 25-30kg niin nousee riski raskausmyrkytykseenkin.

Äh, mun oli tarkoitus sanoa et 10kg tähän mennessä (rv26-28 ) koko raskausaikana 10kg jos lähtötilanteessa huomattavaa ylipainoa. Joku linkkasikin johonkin aikaisempaan keskusteluun sellaisen taulukon en nyt mobiilisti löydä.

Mä ostin takkeja varten sellasen kumja-kantopaneelin, saa jo ison mahan kanssa tilaa syys- ja talvitakkeihin. Uutena ois ollu joku 35e + 10 per vetoketju erilaisiin takkeihin niin jotain 50e kaikkiaan ja jotain saa takas kun myy pois.
.
Mistä löytyi paneeli?

Sinja, sullahan on kaikki ihan loistavasti! Eikä meillä ainakaan neuvolassa kovin helposti moitita. Itselleni oli viime käynnillä tullut kolmessa viikossa yli 3kg lisää. Hups. Kysyi vain että olenko syönyt enemmän vai mistä luulen johtuvan. Sanoin että enpä tiedä, varmaan siksi etten ole päässyt lonkkavaivojen takia liikkumaan kuten ennen ja asia oli sillä kuitattu. Sf mitta oli keskikäyrillä ja sokerirasituksessa arvot hyvät. Joten jatkan samaan malliin herkuttelua, heh.

Ensimmäisestä neuvolasta painoa oli tullut 8kg (rv 26+2). Nyt en tiedä mikä tilanne kun en omista vaakaa (rv 27+5). Lähtötilanteessa bmi oli kyllä normaalipainon alarajoilla että sen puolesta 10-15kg raskauden aikana on kai normaali.

Käypä hoito-sivustolta löytyy raskausdiabetes artikkeli, josta löytyy myös taulukko otsikon "Painonnousu ja energiansaanti" otsikon alta. Eli eri suositukset sen mukaan mikä on ollut lähtöpaino. http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50068

Ja mun mielestä Sinja sun painolla on hyvin varaa kyllä nousta! :) Ja mun mielestä neuvolan terkalle voi vaikka ihan suoraan sanoa, että joskus jännittää tulla (jos vaan itse uskaltaa). Terkan tehtävä on kuitenkin olla äidin tukena raskausaikana ja auttaa. Itse olen aika pitkälle elänyt normaalia arkea syömisten suhteen, liikkuminen on vähentynyt, kun en pysty enää pyöräilemään työmatkoja, mutta oon yrittäny kävelyjä ym. lisäillä.

Muokattu viimeksi:
Vius. Ainakin Ipanainen hakaniemessä myy myös verkkokauppa ja liikkuu noita netissä käytettynä mut sit tuurista kii saako just omaan takkiin sopivat vetoketjut mukana

Vitut. Taas ajattelin käydä vaatekaupassa... Edes miesten xxl takki ei mee päälle. Mitä mä ees yritän ku mulle ei oo kokoja nii ei vaan oo. Ollaan sitte kylmissään. Mulle olis ihan sama vaik se takki maksais 500€ kuha vaan sopii mutta kun ei oo kokoja!!! Kaikki max xxl ja siihe loppuu... Vituttaa olla näi läski, ikinä en enää mee vaatekauppaan.

^Äitiysvaatelkaupasta vois löytyä tähän hetken helpommin sopivaa päällepantavaa kuin miestenosastolta. Jos omalla paikka kunnalla valikoima on niukka tai 0 niin kannttaa selata nettikauppoja. Miesten vaatteissa mitoitus, isoissakinkin koossa on lähes päinvastainen kuin mitä raskausvatsalla varustetulla naisella. Vartalon malli ja sitä mukaa vaatteiden leikkaus on täysin erilainen, joten ei kannata masentua, jos isokokoisetkaan miestenvaatteet ei meinaa mahtua päälle.

Ite en kyllä tilais netistä.. Liian usein käynyt niin että on ollu väärä koko kuitenkin kun ei pääse sovittamaan.. Ja usein sit palautus on ollut perseestä kans..

Mä en aio enää edes yrittää. Vituttaa tarpeeksi. En oo menos ulos loppuvuonna... Mitää ponchoa tai villatakkia en huoli ku on rumia ja näyttää siltä et "toi on nii läski ettei löydy ees kokoja"

Mun takamus on levenny nii et taka taskujenväli on ainaki metrin ellei kaks.

Itse olen kokenut, et esim. Zalandolla palauttaminen on helppoa ja vaivatonta... oon monesti tilannut samaa tuotetta kaksi erikokoa, sovittanut kotona ja väärä koko vaan takaisin (näin esim. äitiysfarkuissa)... Luottokortilla kun maksaa, ni maksunpalautus ehtii usein tulla ennen veloitusta, joten vääränkokoisista vaatteista ei periaatteessa edes veloiteta... :)

Ite en kyllä tilais netistä.. Liian usein käynyt niin että on ollu väärä koko kuitenkin kun ei pääse sovittamaan.. Ja usein sit palautus on ollut perseestä kans..

Mä ostan myös mieluumin vaatteet ja etenkin kengät liikkeestä, koska tykkään, että pääsee heti sovittamaan, mutta pienemmillä paikkakunnilla valikoima voi äitiysvaatteista olla olla minimaalinen, jolloin nettikaupat ovat hyvä vaihtoehto, koska palauttaa kuitenkin aina saa.

Mut esim just tuo zalando ja muut nettikaupat ei myy oikeesti isoja kokoja. Esikoisen aikaan löysin äitiyshousuja vain yhdestä kotimaisesta nettikaupasta viisistä sovitukseen tilatuista vain yhdet pääs käyttöön. Kaikki yläosat palautin. Yläosia löyty sit briteistä mut se kaupoa lopettanut äitiysmalliston joten aion tehdä kuten Caarina. Kun vaatteet ei mee enää päällä käyn enää neuvolassa, muuten nyhjään vaan kotona

Jossain just kerroin, miten mua ärsyttää appivanhemmat, ku ne tulee alle 15 min varotusajalla, vaik asuu tunnin päässä. Noh, tänään tuli (ku just mietin töihin lähtöä) puhelu, et he on nyt kaupassa ja tulee koht meil kahville. Siis mitä vittua?? Jos ne on tiennyt, ennen ku edes lähti kotoa, et haluu tulla meillä käymään, ni miks ei infonut? Nyt sit sanoin miehelle, et hänen perheen tarttee ilmottaa tulostaan vuorokautta aiemmin.
Enkä nyt eriarvosta mun ja miehen vanhempia. Mun vanhemmat ei vaan halua häiritä, joten tulee vaan, kun kutsutaan. Jos ne tunkeilee, ni yleensä ne tuo / hakee jotain, ja lähtee heti pois.

Kuulostaapa ärsyttävältä tommonen.. Mie just kans miehelle sanoin että anoppi kun haluaa tulla näemmä useammin käymään meillä että ei vaan onnistu.. Mietittiin myös että mitä teen esim sit ku mies menee töihin takas ja jos anoppi sit ilmestyykin vaan oven taakse.. Mulla ei ole siis minkäänlaista aikomusta sietää sitä omassa kodissani ku toivun synnytyksestä!
Toki siis apua saa tarjota ja tarvittaessa sitä pyydän mutta muussa tilanteessa tänne ei vaan tulla!

Oli kiva käydä miehen kanssa leffassa. Katottiin semmonen leffa kuin Sully ja oli kyllä hyvä leffa :) mies halusi käydä tuon katsomassa kun harrastaa lentämistä ja tuo liittyi sitten yhteen lentotapaturmaan ja sen puintiin :) Näin myös tuosta tapauksesta jo aiemmin kun telkusta tuli semmoinen Lentoturmatutkinta ohjelma ja siinä käytiin läpi juurikin tuo tapaus. Monta harvinaista asiaa kyllä tuossa kun yleensä heti lento-onnettomuus tarkoittaa melkeinpä automaattisesti kuolonuhreja mutta tuossa selviytyi kaikki matkustajat ja toisekseen laskeutuminen veteen yleensä on se toinen automaattinen sille että kaikki koneessa olevat kuolee. Jotenkin ite kans on niin kiinnostunut tietämään noista kun mies on kiinnostunut kaikesta mikä liittyy lentämiseen. :)

Onko joku ostanu zalandolla verkkopankissa heti maksaen ja palauttanu sitten jotain? Miten maksun palautus on sujunut?

Se on vaatevalmistajien huonoutta, jos ei ihmisille löydy vaatteitta! Tuolla 500 € saa kyllä vaikka teettyä takin, jos niikseen tulee, mutta maailmalta viimeistään pitäis kyllä löytyä päällepantavaa ihan joka kokoon! En mä kyllä suosittele kenenkään ainakaan kotiin linnoittautumaan ja kantsii muistaa että vaatteet voi sit myydä raskauden jälkeen pois.

Takaisin