Syyskuisten neuvolat ja ultrat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kaika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei vaan hei!

Neuvolassa käyty. Neuvolatädin mukaan nyt siis viikkoja 17+3, mikä vastaa kuukautisten mukaista laskettua aikaa, kun taas ultra antaa ajaksi 16+6, joka on todettu lasketuksi ajaksi yksityisellä varhaisultrassa sekä np-ultrassa päivälleen, joten oon itsekin ajatellut noudattaa ultran mukaista aikaa. En muutenkaan usko, että se just kumpanakaan noista päivistä putkahtaa[:D], mutta viikkojen sisällä noista ajoista kuitenkin, toivottavasti..

Painonoussut ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen noin 200g/vko yhteensä 1,5kg (taputan itseäni selkään ja alan syömään suklaamunia[:D])
Hemppa laskenut 137-> 123
Verenpaine 125/70
Pissa puhdas

Ja sitten se tärkein ja ihanin:
Myrtin sydän sykki edelleen[:)] noin 150 masussa mennään, ai että tää Mami tuli taas onnelliseksi.
Liikkeisiinkin sain +  ekaa kertaa [:)]

Fysioterapeutille ei luvannut lähetettä, kun on kuulemma kauheat jonot, mutta antoi puhelinnumeron liikuntaneuvojalle, jolle pääsee kuulemma nopeammin. Kävin sitten stokkalla katsomassa sitä tukivyötä, jolla on siellä hintaa 47,90. Täytyy katsoa, että onko rahaa hakea se sieltä tässä jossakin vaiheessa.

Neuvolantäti sai mut ihan iloiselle tuulelle, kun ihmetteli, että miksi on alunperin laittanut mut sinne sokerirasitukseen. Nyt sitten päätti, että mietitään sitä vielä seuraavaan käyntiin saakka, eikä ainakaan vielä varata aikaa.

Seuraavan kerran sitten kuukauden päästä, pari päivää aikaisemmin kuin on rakenneultra. Kyllä se sykkeen kuuleminen kuitenkin  kummasti rauhoittaa mieltä ja poisti pirut ainakin hetkeksi[:)]
 
Aamulla kahdeksalta neuvolaan ja jälleen iloiset "treffit" takana.

Painoa tullut 4 viikossa n. 800 g,
kohdunpohja on aivan navan alapuolella ja mittaakin jo 17 cm.
"Helmen" sykkeet kuuluivat jälleen pienen etsimisen jälkeen voimakkaana, n. 135 lyöntiä minuutissa
ja kirjattiin jo liikkeitäkin, vaikka tuntemukset ovatkin vielä satunnaisia

Sitten odotellaankin ensi kuun loppuun, 27.4. on ultra (!) ja Vapun aattona seuraava neuvola.

Mamma_76: Ihana neuvola -tarina ja hienoa, että pirut ovat jääneet Pääsiäinoitien jalkoihin. =0)

H1987: Meillä saa HB:n aina, mutta välillä sen voi jättää väiin jos tulokset ovat olleet vakaat.

OloveA: Mukava jos pysyt mukanamme! The more - the merrier!

Hyviä vointeja kaikille ja iloisen yllätyksellistä Pääsiäistä!
 
Hanimami kannattaa kysästä fysion väline lainnaamosta vyötä.
Meillä päin ainakin on tälläinen mahdollisuus ja itsekkin sain ihan uuden vyön lainaan ja ilmaiseksi. [:)]
 
Neuvolassa käyty ja kaikki ok. Viimekerrasta paino oli noussu peräti 400 g, joten kiva olo tuli[:)]

Sydänäänet löyty nopeesti ja kyselin että mikä tuossa navan oikeella puolella oleva iso ja napakka möykky on ja kohtuhan se siinä eli hassusti on kohtu siirtyny muutama viikko sitten tuohon toiselle puolelle vaan. Ei kuulemma oo vaarallista, jostain syystä tykkää olla tuossa toisella puolella vaan...

Hemoglobiini 140, verenpaine 108/67 ja pissa puhdas eli ihan hyviähän nuo,kai.

Ilmotti sitten täti siinä lopussa että sokerirasitukseen varataan sitten ens kerralla aika...se sano että kaikki yli 25 vuotiaat joutuu siihen. Mur, mutta kai se ihan hyvä on testata sekin.

Down-riski on 1:100000 eli ei huolta siitäkään.

Täällä siis hyvä mieli jatkuu!
 
Heissan!

Mulla kanssa tänään neuvola takana... hemppa oli 124, verenpaine 120/70 ja vauvan syke 156, neuvolantäti sano että jos tuntisin liikkeet ni ois aika kova vilske mahassa, kuulemma sen kuuli sillä laitteella [:-] ja oli pissinäyteki hyvä [:)] pelkäsin jo et ois kauheesti näkyvillä sokeria, ku oon niin paljon sitä karkkia tässä puputtanu, mut eipä sitten sitäkään.. painoa oli tullu 3 kg ja täti sano, että jos ei tietäis et odotan vaan yhtä, ni vois luulla että kaksoset tulee, ku vatsa on niin ylhäällä ja iso [:D]
 
Purri: Luin tapauksen pariskunnasta, jotka odottivat lasta ja ekassa ultrassa oli löytynyt yksi, sitten seuraavassa oli piilostaan tullut toinen ja vielä kun maha kasvoi niin pirun isoksi niiiiiin ennen synnytystä ultrasta löytyi vielä kolmaskin!!! Perheen isä oli todennut etteivät enään käy ultrassa kun siellä saadaan aina yksi lisää[:D][:D][:D]. Hihiii, elämä ja masu on ylläreit täyn!!!!
 
Perheen isä oli todennut etteivät enään käy ultrassa kun siellä saadaan aina yksi lisää.


LOL. Aamun piristys!!
En mäkään kyllä menis, jos aina yksi tulis lisää[:D][:D]
 
Meillä oli se toinen käynti neuvolantädin luona, sen saman, joka ei ole ottanut vakavasti anemiaa, pahoinvointia ja painonlaskua eikä yhtä yli vuorokauden kestänyttä supisteluepisodia.

Mielenkiintoista oli se, että hänen mielestään olen laihtunut vaan 4 kg, koska sen verran vähemmän neuvolan vaaka näyttää kuin viimeksi. Sitä viittä kiloa ei siis lasketa, jonka ehdin laihtua pahoinvoinnin takia ennen ensimmäistä neuvolapunnitusta. Ja neljän kilon painonpudotuksestahan ei tarvitse huolestua, jep jep. Täti myös kysyi, että ollaanko me sit käyty tiputuksessa, jos kerran oon voinut huonosti. Ai, sinnekö sit olis päässyt vaan sisään kävelemällä?

Nyt olen onneksi ollut oksentamatta jo pari päivää ilman lääkkeitäkin. Lääkkeiden avulla olen pysynyt kolme viikkoa oksentamatta, mutta paino ei ole lisääntynyt lainkaan. Onneksi ei enää vähentynytkään. Ruokahalu kehno, siis näläntunnetta ei juuri tule ja janon kanssa sama juttu. Pitäisi vaan muistaa ja tajuta syödä useammin, vaikkei kroppa hälytä.

Mukula pyöri kuin väkkärä doppleroinnin aikana. Aina kun saatiin sydänäänet kuulumaan, se pyörähti toiseen asentoon ja äänet katosivat. Näin jouduimme sitä jahtaamaan, mutta sydänäänet olivat tasaiset ja hyvät. Täti sanoikin, että kylläpäs se liikkuu ja että se on hyvä juttu. Kotona katsoin neuvolakorttia. Täti oli merkinnyt liikkeiden kohdalle +/- eli liikkuu vähän kautta ei lainkaan!!! NT-ultralääkäri ei merkinnyt liikkeiden kohtaa lainkaan, vaikka muksu sielläkin liikkui aktiivisesti. Näin ollen korttia katsomalla voi todeta, että minulla on lähes liikkumaton lapsi sisälläni. Onneksi tiedän itse, ettei se pidä paikkaansa. Ehkä olen yliherkkä, en tiedä. Niin paljon negatiivista vaan on neuvola pitänyt sisällään ja omaa rahaakin on palanut tutkimuksiin ja verikokeisiin, joita ei ole neuvolan kautta saanut.

Miten muuten sokerirasitukseen pääsee? Tuleeko se joissain kunnissa automaattisesti neuvolan puolesta? Täällä siihen ilmeisesti pääsee, jos virtsaan ilmestyy sokeria. Itselläni on sellainen historia, että sokerit keikahtivat viime vuonna pitkän infektion jälkeen diabeetikon arvoiksi (paastoarvot yli 7), mutta korjaantuivat noin puolen vuoden kuluttua. Näin on käynyt kerran aiemminkin eli jotain häikkää sokeripuolella. Ehkäpä teen sitten vaan sen sokerirasituksen jossain vaiheessa omalla sokerimittarilla, joka tuli hankittua viime vuonna, kun nuo sokeriongelmat ilmenivät. Pitäisi varmaan itse niitä paastoarvojakin seurailla, ei ole tullut tehtyä.

Kovasti anteeksi nämä vuodatukset. Muutoin olen oikein onnellinen, kun pahoinvoinnista on päästy ja vauva liikkuu jopa niin, että sen tuntee [:)] Pääasia, että vauvalla on asiat hyvin eikä äidissäkään muuta vikaa kuin väsymys ja anemia.

Ai niin, hyvä juttu vielä: Neuvolakäynneillä on olleet verenpaineet koholla. Ilmeisesti johtuu tädistä, sillä saatiin laite lainaan kaverilta ja yläpaineet on kulkeneet väliä 110-130 ja alapaineet 55-71. Eli ilmeisesti se neuvolan täti vaan kohottaa niitä paineita vastaanoton aikana [:D]
 
Tuntuu muuten olevan suuria eroja eri paikkakunnilla sen suhteen, kuinka usein on neuvolakäyntejä ja mitä siellä sitten tutkitaan. Mitenkäs teillä on käyntien laita?

Itse olen nyt viikolla 16+6 ja nyt oli se toinen käynti neuvolatädillä ja ensi kertaa kaivettiin doppler esiin. Eka käynti oli 9. viikolla ja lääkärin suorittama NP-ultra oli 11. viikolla, jonka yhteydessä seulontaverikokeet ja hemoglobiini. Molemmilla terveydenhoitajakäynneillä otettu paino ja verenpaine. Tässä kaikki tähän mennessä. Rakenneultra otetaan sitten 20+4 ja neuvola 23. viikolla seuraavan kerran.
 
No mulla oli eka neuvola ja ultra viikolla 7+0, neuvolatätini on tosi kiva. Sitten kävin labrassa verikokeissa eli perus hiv yms ja veriryhmä katottiin ja sitä nt-juttua varten, tää oli viikolla 10+0. Sitten kävin kuuntelemassa sydänääniä neuvolassa ku huolestuin että jos en olekkaan enää raskaana[:D] Ei onneks ruvennu vastaan sanomaan, etteikö sais tulla ylimääräselle käynnille ( tää oli 11+2). Sitten eka lääkäri käynti oli 12+1 ja nt-ultra oli 12+2. Silloin kävin myös sen sikarokotteen ottamassa. Ja nyt oli toinen neuvola käynti tiistaina eli 17+0. Olempas mää siellä ravannu.... No seuraavaksi on rakenneultra 21+0 ja neuvola 21+6 (viiden viikon päästä). Nii Kuopiossa kaikki yli 25-vuotiaat joutuu siihen sokerirasitukseen, oli kiva kuulla ettei se ookkaan niin kauhee juttu ku oon aatellu.

Nyt rupes hirvittämään, tässä ollaan jo pitkällä raskautta.. no kohta voi alkaa pelkäämään ja jännittämään synnytystä.
 
Jänö: Mitä tuo lääkärikäyntisi sisälsi? Meillä oli lääkäri tekemässä sen NP-ultran, mutta ei se muuten tutkinut eikä kauheesti kysellyt ja muuta lääkärikäyntiä ei ollut.

Muakin jänskättää synnytys siinä mielessä, että just nyt olen liian väsynyt jaksaakseni synnyttää ja muutenkin kämpän laitto ja miehen muuton valmistelu ja kaikkea keskeneräistä mielessä. Onneksi synnytys ei ole kuitenkaan ihan heti edessä [:D]  En kyllä jaksaisi, jos nyt pitäisi. Hyvä, että pääsen sängystä ylös. Mutta onneks kesällä toivottavasti ehtii voimaantua niin että alkusyksystä sitten jaksais. [:)]

Ihan hyvä systeemi noi sokerirasitukset teillä. Raskausajan sokruhäiriöt on kuitenkin aika yleisiä, ja ne olis hyvä saada kiinni ajoissa, niin ehtii esim. viilaamaan vaikka ruokavaliotaan, ettei syntyisi jättivauvoja. Kuitenkin aika helppo homma eikä mitenkään erityisen kallis ja hankala suorittaakaan. Tuntuu, että täällä Turussa pääsee aika heikosti vähän mistään syystä. Silloin kun mulla oli ne diabeetikon sokeritasot viime vuonna, en päässyt silloinkaan terveyskeskuksen kautta, vaan käskettiin vaan seuraamaan. Onneksi oli mittari kotona, millä seurata ja pystyin itse tekemään sen sokerirasituksenkin ja tsekkaamaan mittarin kanssa mitkä syömiset nostaa sokruja eniten. Kaikkein pahin verensokerin kannalta oli itse asiassa peruna, tärkkelyspommi joka tekee pahempaa tuhoa kuin mikään karkki tai jäätelö. Sillä pääsi yli 10 sokerilukemiin, kun karkit nostivat tasolle alle 9.
 
Vauvan liikkeistä: Ei np-ultrassa meidänkään neuvolakorttiin liikkeitä merkattu, vaikka selvästi ne itse silloin näin ja ultraaja kanssa niistä mainitsi.

Meidän neuvolat menneet näin:

( 8+6 Itsekustannettu varhaisultra yksityisellä)

Ensimmäinen neuvola viikoilla 9+5, perussetti= verikokeet, verenpaineet, hemppa, paino..

Ylimääräinen neuvola verenvuodon takia 12+6= sisätutkimus, punnitus, verenpaine, sydänäänet

Ensimmäinen neuvolalääkäri 13+3= Papa, kouhdunkaulan pituus arvio, kohdun suu kiinni, sydänäänet

Np-ultra 13+6

Toinen neuvola 17+3 =perussetti, sydänäänet, papatulos, kromosomitutkimuksen tulos.

Seuraava neuvola rv21
Rakenneultra rv21
 
Se lääkäri käynti oli melko nopee, kuunteli sydänäänet ja teki jonku sortin sisätutkimuksen. Ei ees kyselly mitään ihmeempiä. ja ite unohdin kysyy juttuja ku jännittää aina ne sisätutkimukset.

Neuvolatäti joutu eilen perustelemaan ja vähän pelottelemaan mua sen sokerirasituksen tiimoilta, ku aloin väittämään vastaan että en mee[:)] mutta kyllä sen nyt tajuan ku se perusteltiin mulle, just ne isot vauvat ja muut jutut.

Mää kyselin jo siitä synnytysvalmennuksesta että onko semmosta ja koska, mutta ei vielä osannu vastata ku ei tiedä syksyn aikataulua niiden suhteen. Nyt kun olen päässy yli tuosta keskenmenopelosta ni voi keskittyy synnytyspelkoihin ja miten sitä vauvaa sitten oikein hoidetaan.
 
Kävinkin jo tuonne pulinoihin vähän kertomassatämän päivän neuvola käynnistä. Viikkoja on nyt kertyny 16+0. Eka nt-ultra oli vk:lla 12 ja nyt siis oli eka neuvolalääkäri, eli ensin ihan otettiin pissa näyte ja katottiin verenpaine ja punnittiin. Ei ollu tullut painoa yhtään. Ihmettelen kovasti :). Sit lääkäri teki sisätutkimuksen ja kuunteli pikkuisen sydän ääniä. Kuulin ne siis tänään ensimmäistä kertaa!! Johtuen siitä, että mulla ois pitänyt olla tuo lääkäri käynti jo 2 vk sitten, mut se aika peruttiin ja siellä ne sitten ihmettili, et mites nyt näin myöhään tulen. Mutta kovasti se sydän siellä sykki ja lääkäri oli oikeen mukava. Olin vaan unohtanut se lapun kotiin minkä sai sieltä nt-ultrassa missä on vauvan tiedot, ja se pitää ens kerralla ottaa mukaan, eipä kyl kukaan siitä sanonut että se pitää neuvolassa olla mukana. Eli kaikin puolin mukava käynti. Joudun vaan jossain vaiheessa siihen sokeri rasitus-testiin. Minkä perustella se tehdään? tehdäänkö kaikille?
 
Ainakin täällä Seinäjoella ekalla neuvola käynnillä laskettiin painoindeksi ja ilmeisesti sen perusteella kattotaan joutuuko sokerirasitukseen. Ja ilmeisesti aika harva välttää tämän.
 
Mulla kanssa ekalla neuvolakäynnillä laskettiin painoindeksi ja sen takia mä joudunki sokerirasitukseen sit joskus. Seuraava neuvolakäynti mulla on vasta toukokuussa, eli meillä menee nää käynnit joka toiselle kuulle. Tosin jos on jotain hätää ni sit tietty pääsee heti. Seuraava ultra oiski sitten 21.4. pääsee taas näkemään sen otuksen mikä tuolla mahassa kuulemma kauheesti liikkuu, mut en mä vielä mitään tunne [:D] Enkä mä muuten yhtää ihmettelis vaikka sieltä löytyiski se toinen tai kolmas muksu, kun suvussa on sekä kaksosia että kolmosia kummallakin meistä [:D]
 
Joo no selviihän se sitten seuraavalla neuvola käynnillä. Ihmetyttää vaan välillä, ku kaikki asiat on ihan uusia, eikä aina tajuu kysellä sitten sen kummemmin. Ihan rennosti meinaan kyl tän raskauden ottaa. :D
 
Tänä aamuna oli neuvola:
Paino: tullut 16.3 jälkeen huima 1 kilo lisää, eli se 330g/viikko.
Verenpaine: 120/73
Hb: Ei mitattu
Virtsa: -/-
Sokeri: 0h - 4.7, 1h - 8.7, 2h - 6.5 
Jätkän syke: 155, tasainen, vahva
Jätkän liikeet: +
 
Kaikki kondiksessa. Uusi sokerirasitus on todennäköisesti vielä tulossa.
 
Tänään oli taas neuvola takana :)

Vihdoin pääsi omalle neuvolatädille, eihän se vienytkään kuin melkein 15 viikkoa [;)]

Ens maanantaina on mullakin sokerirasitukseen meno... voi kun jaksais, tuskastuttaa jo nyt valmiiksi se odottelu.

verenpaineet lääkityksellä hyvät: 126/80, p.66
pitää ostaa oma mittari, kun noita lääkityksiä on jouduttu vatvomaan ja luultavasti taas lääkitys virallisesti laskeepi yhdellä tabletilla kun kyssillä sanoivat raja-arvoksi 130-140/85 (virallisesti siis kirjoissa syön 100mg+100mg, mutta olen muistanut vain (onnekseni) ottaa aamulääkkeet viime aikoina joista siis tuo tämänpäiväinen tulos saatu).

Hb oli 137, on luultavasti laskenut kuitenkin alkuajan mittauksesta koska olen syönyt multivitan raskaus vitamiineja joissa myös rautaa, ja saa syödä vastakin.

virtsa ok

sykkeet 150+

ja liikkeitä doplerin mukaan oli, muljahtelut ihan kuuluivat kunnolla :)

painoa on tullut yhteensä 10.2 ekan neuvolan jälkeen tähän päivään mennessä 400g... join aamulla ainakin litran vettä että sain pissanäytteen annettua [:)]

JA PÄIVÄN PARAS!:
Täti myös kokeili kohtua vatsan läpi ja kysäisi että mitäs mie oikein harrastan? mä siihen vaan pöljänä suu auki katon että tä?? -nokun sulla on niin kiinteät vatsalihakset ettei taho "päästä kohtuun käsiksi"--- ja minähän repesin! oon ollu sitä mieltä ettei mulla vatsalihaksia oo ollu viimeseen kahteenvuoteen ku mahaki on sellanen ihrakasa!!!  [:D][8D][8D][:D] siinä minä sitte pöydällä höllyttelin mahaani ja sanoin että joo, nää lihaksethan on ihan parhaimmasta päästä [:)]

Aiemmat neuvolat on olleet:

-6+6 eka neuvola
-9+5 eka ultra jossa valrmistettiin laskettu aika
-12+4 kys nt-ultra +lääkäri
-14+5 neuvola jossa vielä käytiin kyssin epikriisi läpitte ja nuo perusjutut


Tulevat neuvolat:

-5.5 neuvola
-17.5 kys rakenneultra + lääkäri
 
miten mammoilla on paino noussu alusta tähän melkeen puoleenväliin??
mulla menossa nyt 18+6 ja painoa on tullu noin viisi kiloa.
meillä rakenneultra 22.4, jännittää mitä kaikkea siellä näkyy...esim joko selviää kumpi sieltä tulee[:)]
tässä kun on näitä neuvola juttuja lukenu, niin todella paljon on eroja mitä tehdään ja kuinka usein. meillä on kaikki melkeen aina tarkistettu ja onneksi "minun" neuvolatäti on todella ihana ja siltä voi kysyä vaikka maailman tyhmimpiä kysymyksiä niin se kyllä selvittää jos ei jo tiedä vastausta. ihanaa tiistaita kaikille[:)]
 
Takaisin
Top