Syyskuisten neuvolat ja ultrat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kaika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänää oli sit neuvola ja hyvin voidaan.

-pissa puhdas
-Hb 142
-syke vauvalla 150, liikkeet +
-paino: 69,6 ei ollut noussut juurikaan edellisestä kerrasta
-Verenpaine:118/77

 Painosta neuvolatäti joutui oikein kahdesti kysymään, että syönkö mä hyvin, ku ei painoa vieläkään ollu tullut. Itestä tuntuu et syön liikaakin ja olin ihan varma että oon lihonu. Mut vielä ei vaatteet purista ja hyvältä tuntuu. Käytän siis vieläkin ihan normaaleita vaatteita, tosin suosin housuina farkkuleggigsiä, joissa on kuminauhavyötärö nii ihmekkös jos housut ei kiristä :). Kovasti täti myös muistutti, etten saa töissä nostella painavia laatikoita yms.. mut vähän vaikeeta se on ku patakattilat painaa ja keittiössä joutuu oikeasti koko ajan kanniskelemaan jotain. Omien tuntemusten mukaan siis mennään. Samoin se käski et ku muutetaan Vappuna, nii silloinkin mä vaan näytän tavaroiden paikan, enkä rehki siellä. Mikä on kyllä ihan ymmärrettävää. Tuli vaan nii hyvä mieli, ku se täti on nii mukava ja kaikki oli ihan kunnossa. Stressiä on kyl ollu just ton muuton kanssa. Ihme säätämistä koko touhu. Onneks kaikki asiat on järjestymässä, nii saa taas huokasta helpotuksesta.

 Seuraavaks ois sitten ens viikolla rakenneultra. Odotan jo innolla jos Papu suostuis jopa näyttäytymään kumpaa sukupuolta on. Seuraavalla neuvola käynnillä saa sitten sen raskaustodistuksenkin. Nii ja sit ois sit vasta vk:lla 24-26 se sokerirasitus-testi.

 Ainii ja se neuvolatäti sano vielä kun kuunteli Papun sydäntä, et joku sen eläkkeelle jäänyt työkaveri ois osannu sydänäänistä sanoa kumpi sieltä on tulossa! Tosin se ei kuulemma ole mitenkään mahdollista. Mut aika erikoinen juttu. Juu, mut oikeen mukavia neuvola käyntejä kaikille!!
 
Tuosta raskaustodistuksesta, mä saan hakea sen 3.5, lupasi jättää kirjekuoreen sen, oven ulkopuolella olevaan laatikkoon. [:D]
Voin sitten heti viedä hakemuksen, niin kiikun kaakun vois olla tuuria saada se 2009 paketti [;)]
 
Niin hei,
oon ensimmäistäni odotteleva enkä siis tiedä oikein niin ajattelin kysyä teiltä ketkä tiedätte paremmin.. Siis voiko olla ettei enää ultria olisikaan koko raskausaikana?? Kun ultraaja täti tänään tokas että kaikki on hyvin niin sit ei enää varata seuranta aikoja ja vasta myöhemmin rupesin miettii et mitä se tarkottaa??
 
Juu niin se on, että ei enää kunnan tarjoamia ultria.
Ainoastaan, jos pitää tarkistaa tai seurata jotain tms.
Yksityiselle joutuu mennä muutoin.
 
No enpä olis uskonu..
Entäs loppuraskaudessa kun pitäähän niiden seurata miten päin se on ja paljonko painaa?? Kai?
 
torstaita kaikille[:)] tänään rakenneultra...jännättää....meillä tarjotaan vielä muistaakseni 2 ultraa tämän jälkeen. olikohan joku kasvun tarkistus ja sitten synnytystapa-arvio ultraus?? täällä muutenkin ultrattu ahkerasti. pitää töiden jälkeen tulla päivittämään ultra kuulumiset...kädet hikoo jo...vielä pari tuntia niin saattaa salaisuuksia paljastua[:)]
 
ohho, enpä tiennytkään että jossain saa vielä kahdet ultrat rakenneultran jälkeen :)

Minä kävin tänään neuvolassa ja paino noussut 500 g/viikko. Liikunnan lisäämistä suosittelivat.
En onneksi ole hirveästi herkutellut, muuten painonousu olisi vieläkin suurempaa.

Pikkunen yritti taas luistaa kun sydänääniä kuunneltiin, mutta sai ne hetkellisesti kuulumaan :D

Rautakuurin sain, niinkuin arvelinkin..
 
No niin, vihdoin se toinen neuvola tuli! Tänään 19+2 käytiin ja kaikki oli hyvin.

- paino 60,2kg  (lähtö 56kg), muutos +368g/vko
- RR: 105/55
- Pissa puhdas
- Hemoglobiini 132
- SF 17,5 (yläkäyrällä)
- Syke + 150
- liikkeet +

Oli kyllä mukava käydä, kun tämä tosiaan oli vasta toinen neuvola meillä. Tätä ennen ollut vaan yksi neuvola rv 8 ja Nt- ultra. Oli huojentavaa, kun joku ammattilainen sanoi, että kaikki hyvin! Mies oli myöskin mukana. Nyt sitten vaan jännittämään ensi maanantain 3.5 rakenneultraa!

Hali: Mullakaan ei ole ollut vielä lääkärineuvolaa, ensimmäinen lääkärineuvola mulla on vasta rv 26. Käytännöt taitaa vaihdella aika paljon eri paikkakuntien välillä, ite olen Jyväskylästä. Alkuun tuota myös ihmettelin neuvolassa, niin sanoivat vaan, että täällä toimitaan näin (ilmeisesti siis vaan 2 lääkärineuvolaa koko raskausaikana...) Muutoinkin noita neuvolia mulla ollut harvoin, kun tänään rv 19+2 vasta toisessa kävin, vaikka ensimmäsitä odotellaankin!
 
Rv 20+6

- Paino: noussut nyt 1kg/viikossa edellisestä käynnistä[:@] ei kuulemma hätää, kun oli iltapäivä ja turvotusta sen verran. Tosiaan sunnuntaina matkustin junassa koko päivän, niin kait se turvotus oli sieltä lähtöisin. Toivon, että paino taasen tasaantuisi ennen seuraavaa neuvolaa ja jos laskee raskauden alusta painon viikkonousun, niin näyttää 300g/ viikko eli ihan sopiva tahti sen mukaan.
- RR: 125/70
- Pissa puhdas
- Hemoglobiini 111 -> rautakuuri Obsidanilla (Laskenut sieltä 137, joka oli ekassa neuvolassa)
- SF: Ei vielä mitattu, kun saa kuulemma epämääräisiä tuloksia näin aikaisin[&:],  mutta oikeassa paikassa vaavi kuulemma tunnustelemalla oli ja ihan ok kokoinen
- Syke + 150
- liikkeet +

Nyt jää tosiaan sokerit sitten vappumunkkien jälkeen mahdollisimman vähälle, kun sokerirasitus tulee eteen seuraavan neuvolan jälkeen rv24-28 ja ettei paino nouse samaan malliin jatkossa.

Raskaustodistusta en vielä saanut, kun oli vasta 20+6 meneillään, mutta ehdin sen saada sitten seuraavalla kerralla ja kun tuohon 2010 äippäpakkaukseen oon päätynyt, niin ei sillä kiirettä ole.

Rakenneultra iltapäivällä. Sitä odotellessa...
 
Eilinen neuvola

Eli.. Rv 20+5 oli

Paino +1,4kg viidessä viikossa
RR 124/74
Virtsassa oli proteiinia 1+, joten näyte täytyy viedä joku aamu
Hb 111, pitää rueta rautaa syömään, ennen oli 140
SF 23 ???????????? what :D aika paljon näille viikoille ....
Syke 140
Liikkeet ++

Ei ihme että olen ollut väsyneempi kuin ennen ku tuo hemppa romahtanu tollain ..
Mut ei syytä vielä huoleen mutta sano et rautaa pitäs alkaa napsimaan. Mitä tabletteja te suosittelette, ketkä syö lisärautaa? Mulla on kyllä multitabs raskausvitamiinit mut näköjään ei niistä tarpeeks saa??
 
Älä ainakaan osta sitä iron vital f juomaa, älllööö!!![:'(] Sitä ei juo puutteeseenkaan, Hih!

Kokeilemalla oma löytyy[:)], Poikaa kun odotin nin jouduin kolmea eri tabua napsimaan ennenkuin löytyi toimiva kuuri.
 
Joo oon miettiny niitä kaupasta saatavia tuoremehuja missä mainosetaan et on rautaa..
en tiedä, hitsi. tai sit vaan niitä tabuja ...
 
Kannattaa ottaa tuo vitamiinilisä/rautalisä c-vitamiinin kera,esim. tuoremehun ja niin ettei ole parin tunnin säteellä laittamassa suuhunsa mitään maitotuotteita. [;)] c-vitamiinihän auttaa raudan imeytymiseen, ja maitotuotteet taas päinvastoin.Myös kahvi ja tee ei hyvä yhdistelmä raudan kanssa.
Monenlaiset jutskat olen joutunu kokeilemaan jo edellisiä odottaessani, varsinkin esikoista, kun tuo hemppanen laski 90 [&:]
 
Ostin obsidan FE++ tabletteja ja tuoremehua..
Mut luin ohjeet tietenki ennen ottoa ja siinä oli että kestää 1kk ennenku väsymys jne oireet häviää ja 3kk et rautavarastot tasoittuu.

Eli eikö tuo nyt ole aika turhaa melkeinpä? Olevinaan on niin tehokas lääke.
PASKAN MARJAT .. ärsyttää nyt muutenkin enkä saa edes nukuttua :/
 
Ajattelisin niin, että vaikka arvot alkaa normalisoitumaan vasta kk päästä, niin kyllä se rauta alkaa vaikuttamaan heti siltä kannalta, että pikkuisellekin riittää sitä rautaa eikä tarvitse enää äipän varastoista sitä ottaa, että aika pian pillereiden aloittamisen jälkeen tilanne hempan suhteen alkaa olemaan sellainen, että arvo ei laske, vaan pysyy samana ja siitä sitten nousee vähitellen. Tuo hemppa, joka näytti olevan H1987 sama kuin minulla, 111, on jo aika alhainen ja lähellä sitä anemian rajaa, että pakko alkaa saamaan jotenkin sitä koholle tai seuraavassa neuvolassa kolkutellaan sitten anemian portilla. Kannattaahan ne rauta-arvot joka tapauksessa korjata, jos pillereillä siihen menee 3kk, niin veikkaisin, että normaalilla tai vaikkapa rautarikkaalla ruokavaliolla arvojen korjaantumiseen menee vieläkin kauemmin. Ja tarvitsee äiti sitä lisärautaa ja jaksamista myös imetysaikana tai kun vaavi on vielä ihan pieni, niin vaikka ei imettäisikään, niin silti syttökertoja tulee todennäkisesti myös öisin joka tapauksessa ja täytyy jaksaa..
 
Niiin.. No pääasiahan se on tietysti, että se ei enää laske.. pysyy ennemmin sit samana pidempään mut kuhan ei tosta sit enää laske. Ja alkaahan se jossain vaiheessa väkisinkin jo nousemaan varmaan.
Mistäs kaikista ruoka-aineista rautaa saakaan? Maksamakkaraa on tehny sikana mieli mut eikö siinä oo sitä A-vitamiinia, eli ei varmaan suositella?
 
H1987, tuosta maksamakkarahommasta. Sitä saa kyllä "nauttia", mutta se on joku tietty grammamäärä mitä suositellaan päivässä/viikossa. Se saattaa lukee siinä vau:n kirjassa minkä sai neuvolasta. Ehkä. :D Rautaahan saa ainakin pinaatista, parsakaalista, veriletuista. Kyllähän niitä riittää.. kannattaa vaikka googlata. (KVG!) :D
 
persilja on yks millä saa hb:n nousemaan, ite oon sillä saanu nousemaan arvot hyvin mutta sitä kyllä tuli syötyä joka välis, leivällä, salaatis, ruoan kanssa. Ja oon kuullu et odotusaikana ei sais syödä persiljaa mutta en tiedä mistä se johtuis ettei sais [8|]
 
Maksamakkaraa saa muistaakseni syödä 2 siivua päivässä[:D] Ostin tuossa vähän aikaa sitten sellaista siivutettua versiota ja söin suunnilleen joka toinen päivä sen pari palaa. Maksalaatikkoa olen syönyt raskauden aikana yhden paketin, sillä tavalla että yhtenä päivänä puolikkaan paketin ja siitä muutaman päivän päästä toisen puolikkaan.

Rautapitoisia ruokia on onneksi muutkin kuin veri/maksaruuat:

http://www.poliklinikka.fi/?id=6552563&page=0578192
http://www.rautainfo.fi/index.php?k=6713

Maksamakkara suositus, korkeintaan 200g/vko, kerralla se 2 viipaletta.

http://www.verkkoklinikka.fi/?page=2635919&id=9017704
 
Persilijasta:

http://www.yrttitarha.com/kanta/persilja/

Näyttäisi sisältävän a-vitamiinin esiastetta, eli ilmeisesti beetakaroteeiinia. Mistä oon kuullut, että se ei muuttuisi välttämättä a-vitamiiniksi, jos elimistö ei sitä tarvitse, mutta mitään tieteellistä evidenssiä kyseisestä asiasta en oo nähnyt.

Edit. Ja oon mä sitä mieltä, että aika isoja annoksia ruokia/ pitkällä aikavälillä täytyy syödä, että niitä haitallisia vaikutuksia alka ilmenemään. Jos yksi kerta/ muutama kerta aiheuttaisi jotakin kamalaa, niin siinä tapauksessa täytyisi olla isommat varoitukset ja lööpit kuin neuvolasta saatu A4. Itse oon noudattanut sellaista sääntöä, että yrittää tosiaan syödä monipuolisesti, että ruoka-aineet vaihtuu tasaisesti, eikä mitään tule syötyä montaa päivää putkeen paitsi tietty puurot ja maidot ja leivät yms. perusravintoaineet. Esimerkiksi kasviksia ja hedelmiä yritän vaihdella tasaisesti samoin mausteita.

Kvg, sieltä kaikki vastaukset :D
 
Takaisin
Top