Syyskuisten neuvolat ja ultrat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kaika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lääkärineuvola takanapäin..

Verenpaine on edelleen korkeella, sitä pitää seurata ja tarvittaessa alottaa lääkitys. :/ Laihtunu olin 4 kg. Hemppaa ei ottanu kun oli viimeks "sairaan hyvä". Sokerirasituksessa täytyy käydä muutaman viikon sisään ja kutsu rakenneultraan tulee jossain vaiheessa. Vauvan syke oli 150. Ja ja ja, mitäs muuta.. kaikki paikat on tiukasti kiinni ja muutenkin niinkun pitää. :>
Seuraava neuvola pääsiäisen jälkeen, 16.4.
 
Onnittelut KittiKatti! Mahtavaa, että kaikki kunnossa[:)]

CF: Onpas sulla paino tippunut- onko ihan ok, että on tippunut?
Itse toivoisin, että paino ei olisi vielä noussut, mutta taitaa olla turha toivo [8|]...noo.. keskiviikkona selviää, mikä on tilanne.
Kuinka usein sulla seurataan verenpaineen kehitystä? Minkälaisia niiden lukemien pitää olla, että joutuu lääkitykselle? ..itsellänikin tuppaa nousemaan raskauden edetessä..
Kiva, että pääasiallisesti kaikki hyvin[:)]
 
Kaika: kyllä se oli ihan ok että on tippunu, kun on vielä näin alussa. Minä mittailen kotona pari-kolme kertaa viikossa ja vien sit niitä tuloksia neuvolaan kun on aika. Nyt on ollu 140-150/70-85. Minä en niistä normaaliarvoista tiedä, vaikka terveydenhoito alalla itsekin olen. :>  Mulla oli paineet korkeella jo ennen raskautta, mutta sitä ei oo koskaan sen tarkemmin tutkittu. Lääkäri sano, että rakenneultrassa pitää istukan virtauksiin kiinnittää huomiota. Jännittää että mitä tässä on tulossa..
 
Eilen alkoi illalla supistella enkä saanut kunnolla nukuttua, kun koski niin kovin. Ihan kuin kuukautiset, mutta voimakkaampaa ja säännöllistä. Sain aamuyöstä nukuttua ja kun heräsin, sama jatkui. Soitin eka YTHS:lle, josta sain gynelle ajan huomiseksi ja sit soitin neuvolaan. Se sama hoitaja, joka on ignoorannut kovan pahoinvointini, 11 %:n painonlaskun ja kuivumisesta johtuneen virheellisen hemoglobiinituloksen ei tietenkään tälläkään kertaa reagoinut. Hän ilmoitti, että mulla on varmaan klamydia, koska se on yleisin syy alkuraskauden supisteluun (hmm, kohta 16. viikko alkaa, tämäkö on alkuraskautta? ja klamydiaa ei ole kyllä ennenkään ollut, kun lääkärit ovat sitä virtsatieinfektion yhteydessä testanneet kuten naisille ilmeisesti aika rutiininomaisesti tehdään). Tai sitten on kuulemma virtsatieinfektio. (No eipä ole, koska mulla on virtsatikut kotona ja mikään niiden tuloksissa ei viittaa tulehdukseen. Ainoastaan proteiinia on joka mittauksessa vähintään vähän, mutta se ei liity tulehdukseen.)

Mulle oli aiemmin varattu huomiseksi aika neuvolaan (kaikkiaan siis toinen käynti neuvolassa hoitajan luona) ja kun hän sanoi voivansa varata lääkärin loppuviikoksi, paljastin saaneeni huomiseksi ajan ulkopuoliselle gynelle. Sitten hän katsoi, ettei mun tarvitsekaan tulla sitten huomenna neuvolaan, jos kerran saan lääkärin vastaanoton muuta kautta ja laittoi mulle neuvola-ajan puolentoista viikon päähän. Siis mitä ihmettä?

Oli vähän huumori vähissä, kun supistelut vain jatkuivat. Mies oli rauhallinen ja sanoi, että todennäköisesti kaikki hyvin. Jouduin käymään kilpirauhaskokeissa yksityislabrassa tänään (koska hoidatan komplisoituneen kilppariongelmani yksityislääkärillä) ja samalla pyysin tältä lääkäriltä kunnon rautakokeet. Punasolut olivat kooltaan selvästi alle viiterajan, mikä viittaa raudanpuutteeseen ja Hb 125. Ensi viikolla valmistuu sitten varastoraudan tulokset, niin saadaan sekin selville. En vieläkään ole ihan parhaalla tavalla nesteytetty, joten varsinkin punasolujen koko kertoo nyt paljon tilanteesta. Tästäkin ilosta maksoin sitten melkein 100 €, vaikkei olisi ollut varaa, kun neuvola ei ollut kiinnostunut tätä selvittämään.

ONNEKSI supistelut harvenivat ja muuttuivat vähemmän intensiivisiksi ja nyt ne ovat melkein jo ohi, ainakin jos makailen. Tietenkin menen huomenna gynelle ja toivottavasti hän katsoo ultralla, että kaikki on hyvin. Ikävää, että täytyy nousta makuulta ja ajella kahdella bussilla läpi kaupungin ja vielä kävellä siihen perään, mutta parempi tsekata tilanne.

Kyllä minua vaan raivostuttaa se neuvolan hoitajan asenne! Ensi viikoksi saatu aikakin on sellainen, että mieheni ei pääse mukaan. Huomiseen aikaan olisi päässyt. Aion soittaa huomenna neuvolaan ja pyytää vaihtamaan ajan sellaiseksi, että mieskin pääsee. Haluan hänet tuekseni mukaan, koska antipatiani alkavat jo olla melkomoiset. Lisäksi kun tuntuu, että minua ja puheitani ei oteta lainkaan vakavasti, olisi ehkä hyvä jos mies on paikalla, jos edes hänet otetaan vakavasti.
 
Pippula: Jos alueellasi on toinen neuvolatäti- vaihda ihmeessä!
Mun kaveri vaihtoi kanssa, kun sillä oli ihan kamala täti ja siitä tuntui, että koko ajan on sukset ristissä.
Eihän tosta mitään tuu!
 
Valitettavasti hän pyörittää yksinään tämän alueen neuvolaa [:'(]

Mies kyllä tietää, mitä kautta hänen esimiehelleen valitetaan ja ollaan päätetty, että tää on ihan siinä rajalla, että jos sieltä vielä jatkossakin saa jotain yliolkaista kohtelua niin sitten varmaan olisi asiallista valittaa. Aika turvaton olo tuollaisen ihmisen kanssa on.
 
Hän kävi tänään alkuraskauden lääkäritarkastuksessa.
 
Verenpaine oli edelleen hyvä tulos oli 112/71. Pissa oli puhdas (perjantaina annettu näyte) ja hemppaa ei mitattu. Ei voi tietää miksi ei. Jätkän syke oli hyvä, tasaseen siinä 150+ hujakoilla pysyi koko ajan. Liikkeet kuuluiva kanssa dopplerissa. Hyvä me. [:)]
 
Kaiken kaikkiaan hän on tyytyväinen vaikka saikin hiivakuurin. [:)]
 
Arvoitus: Neuvolakorttiin oli merkitty sikiön sykkeen päälle O+. Kirjaimesta en ole varma, voi olla myös D tms. Mitä tuo tarkoittaa? [&:]
 
Tadaa, YTHS:n gyne päästi minut kärsimyksistä ja selvitti, että vauvalla ja mulla on asiat kunnossa [:)]

Kohdunkaula oli edelleen visusti kiinni ja muksu jumppaili kovasti kun häntä kuvattiin ja nosti sitten pienen peukalon pystyyn, että täällä kaikki okei! [:D] Lääkäri sanoi, että oli erittäin asiallista tulla tutkimuksiin, kun tuollaiset supistelut tässä vaiheessa eivät kyllä kuulu asiaan. Totesi myös, ettei ollut mitään merkkiä tulehduksesta ja piti todennäköisimpänä syynä seksiä, kun tunnustin, että oli vietetty sunnuntaina yhteisiä hetkiä pariin otteeseen mieheni kanssa. Kertoi, että siemennesteessä on prostaglandiineja, jotka voivat aiheuttaa supisteluja ja käynnistellä synnytystä. Sanoi, että saadaan jatkaa touhuamista tästäkin eteenpäin, mutta jos rupee uudestaan supistelemaan vastaavassa tilanteessa, niin kortsua täytyy ruveta käyttämään. Ja tulla uudestaan käymään muutenkin, jos uudestaan supistaa tai muuten huolettaa tai jos halutaan tietää vauvan sukupuoli [:D]

Voi jestas, että tuli helpottunut olo!
 
Mahtavia uutisia Pippula!
Vai että kortsua...hah haa- hassua[:D] No, jos niin, pysytpä sinä ainakin puhtaana[;)] ja sehän ei haittaa, kun on jo "pulla uunissa"..
 
Joo, näinpä [:D] täytyypä katella jatkossa tai ainakin jättää max kertaan per päivä nuo tökkimiset. Toivottavasti jäi ihan kertaluontoiseksi tuo hommeli, mutta jos tosiaan uhkaa ruveta uudestaan supistamaan, niin kyllä sit vaan täytyy ottaa ne kumit sit vaan esille.
 
Hienoa Pippula että kaikki on hyvin!
Ihan on tosi juttu tuon siemennesteen kanssa. Meille ihan suositeltiin esikoista odotellessa harrastaa toistuvasti päivän aikana[:D]
Poika kun oli jo yli 4kg, ja alkoi mennä yli lasketun ajan [;)]
 
No samaa meille lääkäri sanoi, että tää voikin olla ihan kätevä juttu, jos muksu meinaa mennä yliaikaiseksi. Ei tartte mennä sairaalaan ottamaan prostaglandiinia sinne, kun on kotonakin konstit [:D]
 
Tanaan oli toinen "neuvola". Paasin kuulemaan pikkusen sydanaanet ja tuli tosi hyva mieli. [:D]
Paino oli pysynyt samana karkki/sipsi-dieetista huolimatta. Kohtua laakari ei viela tuntenut, kun tunnusteli, mutta kuulema normaalia. Viime kerralla otettujen labrojen tulokset normaaleja. Olisin ehka halunnut tietaa tarkemmin, mutta taalla noi tulokset ja viitearvot on erilaiset, etta en jaksanut alkaa jankaa niita, vaan tyydyin "tulokset hyvia"-vastaukseen.

Viikon paasta maanantaina on 1st trimester screening eli np-ultra ja verikoe eli sitten paasee taas pikkusen nakemaankin. [:)] " neuvola" eli gyne on taas 4vk paasta.

Hieman harmittaa, kun taalla ei saa mitaan neuvolakorttia mihin merkattaisiin asiat. Ne on vaan laakarin papereissa, joita ei naa.[8|]

Tanaanhan viikkoja oli 12+0 [:)]
 
Tadaa! Kaikki hyvin[:D]

Elikkä:

Paino: (Ekasta käynnistä rv 8+0) -100g[:)][:)][:)]
Pissa: Pikkasen proteiinia (en ole juonut vettä tänään tarpeeksi...)
RR: 135/74 [:)]
B-Hb:132 [:)]
Turvotus:+-
Syke: 160
Liikkeet: tuntuu jonkun verran

Tänään sitten herkutellaan suklaalla ja kotihamppareilla (joihin varmasti laitan paksun viipaleen aurajuustoa), kun oli noin hyvät arvot!
Ekaksi ei meinannut löytää kunnolla sykettä, mutta sitten pikkunen saatiin pyydystettyä kaksikin kertaa, joten oikein hyvin kuultiin äänet. Ai ja huh sitä helpotusta.

Seuraava käynti neuvolassa 14.4.
ja
r-ultra 30.4.

Nyt illan viettoon!
 
Vautsi hienoja uutisia [:)]

Ja KAIKA nyt kyllä alko tekemään niiiiin paljo mieli ite tehtyjä hamppareita että pakko varmaan mennä kauppaan hakemaan jauhelihaa jne..  Tosin taidan tuon homejuuston korvata cheddarilla kun en niin ole tuon auran ystävä [8D] Siis nam lurps maiskis kun kuola valuu jo![:D]

Niin ja P.S. seuraava neukkari 22.3 että ensi viikolla "jo".

Nyt viikkoja jo 13 + 4 [:)]
 
Nyt täälläkin se ensimmäinen ultra takana ja kaikki oli hienosti! Menipä sitten se maaginen 12 viikkoakin rikki kertaheitolla kun kaveri olikin vähän isompi jo (kuukautisista laskien viikkoja olisi ollut 11+4, mutta vastas viikkoja 12+1) 
Nt 0,7mm, kaksi jalkaa, kaksi kättä. Oli se vaan hieno kokemus [:D]
 
 
Täälläkin vihdoin np-ultra takana [:)] Tänä aamuna kävimme miehen kanssa Naistenklinikalla jännittämässä.
Kaikki oli hyvin ja pikkuinen kovasti liikuskeli masussa. Nyt rv 12+2. Nt oli 0.6 mm, seulavastaukset tulevat sitten viikon kahden sisällä.

Olipa ihana hetki seurailla masuasukkia screeniltä <3 Josko tässä nyt vihdoin uskaltaisi alkaa nauttia tästä raskaudesta.
 
Celina, kyselit tuota O+ tai D+ merkintää kortissa vauvan sykkeet kohdalla. Tod.näk. on D+ ja D tarkoittaa doppleria, eli dopplerilla sydänäänet +.
 
Takaisin
Top