Syyskuisten neuvolat ja ultrat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kaika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
taidan koittaa kirjoittaa koosteen tähän astisista neuvola/ultra käynneistä (ja toivoa ettei tule täysmittaista romaania.. ;)..

Ekasta käynnistä neuvolassa ei kovin paljoa kerrottavaa ole.. perus jutut katottiin.. verenpaine oli sillon lievästi koholla, koska neuvola täti kyseli multa mittauksen aikana jotain ja minä tietysti mielessäni panikoin että ei niin saa tehdä.. hemoglobiini oli normaalin alarajoilla ja sain ohjeen alkaa syödä raskaus multivitoja, josta saan sit raudan lisäksi sit sen d-vitamiinin ja foolihappoa.

sit oli alku raskauden ultra ja neuvola lääkärin käynti (rv 9+0 menkoista laskettuna). ultrassa näky syke ja muutenkin vaikutti olevan asiat niinkuin pitää. koko oli silloin muistaakseni sillä antiikkisella ultra laitteella mitattuna tasan 20mm ja se vastasi viikkoja 8+6. mut LA ei muuttunut kun heitto oli niin pieni.

Seuraavana oli NP-ultra polilla rv 12+4 (oli ottanut kasvussa kiinni sen päivän jonka oli jäljessä eka ultrassa). Vauvalla oli kaikki hyvin ja niska poimun turvotus oli 1,2 mm ja downin riski suhde 1:20000. Veti ihan sanattomaksi kun näki toisen niin tarkasti ja sen mikä hirveä touhu sillä on jo päällä enkä minä tunne sitä lainkaan vielä.. Tämän käynnin jälkeen mieskin tajusi konkreettisemmin että masussa todella pieni ihminen on ja sen jälkeen käsi on hakeutunut silittelemään vatsaa huomattavasti useammin.. Ultran yhteydessä munasarjasta löytyi kolme kystaa, jotka nähtävästi sekoitti ultranneen kätilön pasmat sen verran pahasti ettei se muistanut antaa meille kuvaa pikkuisesta. Samalla käynnillä päästiin sit käymään polin lääkärillä joka tarkisti että kystat vaikuttaisivat hyvän laatuisilta ja koska mulla on jo aikasemmin poistettu vastaavanlaisia, mutta pienempiä kystia aikaisemminkin, niin en osaa vielä olla niistä kovin huolissaan, kun jos ne ei kasva tai ala muuten oireilemaan niin niille ei tarvitse tehdä mitään ennen synnytystä.

rv 13+1 oli toinen neuvola. paino oli nousuut 200g ja verenpaine oli täysin normaali, kun oli se oikea neuvola täti lomalla ja sen sijaisena oli todella mukava harjoittelija joka oli mukana jo ekalla käynnillä. hemoglobiinia ei mitattu. Sydän ääniä yritettiin kuunnella, mutta ei saatu kuulumaan. laite kuitenkin löysi sikiön sykkeen mutta kaveri vissiin liikahti alta pois niin ettei saatu ääntä kuuluviin. toivottavasti ensi kerralla johon on pari viikkoa jo saatais kuulla syke..

Aluksi vähän hermoilin tuota kun sykettä ei kuultu että onko kaikki hyvin, mutta nyt jo uskon että on se elossa kun masukin jo niin kovasti kasvaa..

Pitää vielä mainita että olin todella positiivisesti yllättynyt ja otettu kun kätilö joka teki np-ultran ei puhunut sikiöstä vaan puheli tyyliin "Tuossa on HÄNEN käsi..."

Jatkossa koitan kertoa yhdestä käynnist¨ä kerrallaan ettei tulis näin pitkiä jorinoita..
 
Aurinkoinen päivä saa suun hymyy varsinkin kun neuvolalääkärissä oli kaikki hyvin.

"Helmen" sydänäänet kuuluivat hyvin, 145-150 lyöntiä per min. - eli vastaa viikkoja. Myös paikat ovat asianmukaisessa kunnossa ja ratsastusta sekä muuta liikuntaa saa jatkaa entiseen malliin.

Lääkäri lupasi myös selvitellä tuon masennuslääkitykseni jatkoa / keskeytystä - millä aikataululla siihen ryhdyttäisiin. Siitä lisätietoa tuonnempana.

Tällä voimalla sitä tohistaankin ensi viikolle, jolloin maanataina onkin neuvolatädin vuoro piirrellä käppyröitä. =0)
 
Täällä kanssa aurinkoa piisaa..

Neuvolassa kaikki meni hyvin, proteiini tikku oli vähän kohollaan mutta neuvolatäti sanoi ettei syyä huoleen ole. Täällä päin on kulemma tota sokerirasitusseulaa kiristetty ja koska olen painoindeksiltäni hoikka ni sinnehän sitten joudun minäkin.. Hoh..

Ötön sydän löi ~150 ja muutenkin oli kaikki kunnossa. Lääkäri totesi että hyvät on vatsapeitteet että saattaa mennä kauankin vielä ennenkö joudun vaatekokoa suurentamaan.

Nyt pirtsakkana duuniin =)
 
[:D] täällä kanssa koitiuduttu juuri lääkärineuvolasta, joka siellä äippäpolilla pidettiin tänään :) verenpainelääkitystä pienennän hieman, niin että paineet pysyisivät siinä 120/80 tienoolla.

Kovasti ultrattaessa siellä kädet heiluivat ja sykekin näkyi hyvin! Mies oli niin nenä kiinni ruudussa että piti ihan pyytää siirtämään itteensä vähän että miekin nään mitä siellä mahassa oikeen tapahtuu!

Painoja ja muita ei nyt katottu, vaan sitten 6.4 seuraavassa uneuvolassa. Lääkäri vaan sanoi että paino saisi olla synnyttämään tullessa korkeintaan 80kg:n tienoolla ihan jo sen takia että mulla on taipumusta insuliiniresistenttiyteen (tms) jonka seurauksena tulee painoa pitää silmällä...

nt oli mittauksien mukaan 0.8-1.0 mm lopullinen korttiin kirjotettu lukema oli tuo jälkimmäinen. Riskiseulontatuloksista katsottiin sen verta että riski on todella vähäinen. paikat ovat napakasti kiinni ja kaikki niiden osalta ok.

Rakenne uä on sitte 17.5 klo 8.00

Nyt vaan jatketaan toivomista että tämä jatkuu yhtähyvin kuin on alknutkin!

pienien lepojen jälkeen taas kahdeksi töihin :)

siijuu tytöt!
 
Nt-ulra onnistui tänään (aikaisemmin 12 päivää sitten turvousta ei saatu mitattua). Kaikki oli hyvin ja turvotus 0.9 mm. Pikkuinen oli kasvanut ja liikuskeli kovasti. Nenä, kädet ja jalat näkyivät todella hyvin, samoin aivot ja selkäranka. Ultraaja kehui kovasti pikkuista. Rakenneultra on sitten 20.5., joten sitä odotellessa. Nyt kuitenkin tosi hyvät fiilikset ja alkaa tuntumaan entistä todellisemmalta. [:D] Huomenna sitten lääkärineuvolaan, toivottavasti menee yhtä hyvin kuin tänäänkin.
 
Tänään oli taas neuvola käynti, sitä jännäiltiin oikein kovasti monta viikkoa. En ollut varma kuuntelevatko neuvolassa sydänääniä, mutta minun onnekseni kuuntelivat ja saatiin kuulla pientä tykytystä [:)] Syke löi 140 <3
Hienosti meni ja mieskin oli aivan innoissaan ! Nyt odotellaan kovasti rakenneultraa joka on ensi kuussa.
 
Pikaiset neuvolakuulumiset 22.3.[:)]

-painoa on tullut sopivasti n.600g/vk.
-verenpaine oli 103/62
-kohdunpohjan korkeus oli 2-n(2 sormen leveyttä navasta alasapäin)
Kuten olin jo itse mittaillutkin, ja vauvan liikkeetkin on tuntunut jo ylempänäkin[;)]

-Hemppa oli 121 (tarkkaillaan olotilaa, ja pitäs kuulemma hakea ne multivitapillerit käyttöön)
-sykkeet yli 150 (aivan tarkkaa ei saatu, kun oli "muljulla" vipellys päällä [;)]
-liikkeet ++

ja tiettekö ihanaiset...olen ilmeisesti saanut ne pirut pois!! Kun kuunneltiin sydänääniä, niin ei aivan heti kuulunut,kun vaavi oli selkäpuolella.Kovat oli kohinat, ja totesin rauhallisesti neuvolatätille:" Hyvät virtaukset kuulostaa olevan, ja vauva selkäpuolella." Hämmästyin itsekkin tuntemuksiani, ei pelottanut yhtään ja pian kuuluikin aikamoinen rummutus [:D]
"Kaappasin" itselleni mukaan sen paljon puhutun cd:n, serkkuni sanoi että on hyvä, sen nuorempi lapsukainen oli katsonut sen 3 kertaa peräkkäin(n.10v)[:D]
Tänään miehen kanssa Kahdestaan kirpputorikierrokselle [;)]

Ja tosi mahtavaa lukea kaikilta hyviä uutisia, tuli itselle vieläkin parempi olo...
 
Mamma_76 mitataanko teillä aina hemoglobiinit? ihan ku olisin kuullu että pitäis, mut ei meidän neuvolatäti mittaa... ainut verikokeiden yhteydessä otettu silloin.

Tämän päivän neuvolakuulumisia:
vauvan syke oli 144, tykkäs vähän potkia niin meinas haitata kuuntelua =)
Kohdunpohjan korkeus oli JO 18cm, navan yläpuolella jo!!
Painoa oli tullu viime kerrasta 2kg, ohhoh..... Mutta täti sano et ihan hyvä =)
Verenpaineet oli vähä koholla 135/80 mistähän tämäki johtuupi ja proteiinit +/-
Noh, sittenpä odotellaan rakenneultraa :)
 
H1987: Joka kerta katsotaan Hb, koska sillä on tapana jossakin vaiheessa alkaa laskemaan. Lasku voi olla jopa vaarallista, Hb ei saa mennä alle 100. Itsellä esikoisesta laski jopa 90, ja oli lähellä etten joutunut keskus-sairaalaan hoitoon tuolloin.
Sanohan itse siellä neuvolassa/muistuta, joskus tuntuu täteillä olevan kiire ja unohtuu.
 
No mun kaveri joka on myös käyny samalla tädillä ja siis synnyttänytkin jo niin sano ettei se ikinä niitä mittaa ja että oli synnytyssairaalassa olleet ihan ihmeissään kun ei oo merkintöjä ollenkaan..
Pitää varmaan kyllä sanoa, on reilu kk seuraavaan aikaan kyllä.
Mitäs oireita sit tulee jos on laskenu pahasti, väsymys? Mulla normaalisti aina ollu kyllä tosi hyvä, 140 oli viimeks.
 
Luin tuolta googlesta verenpaineen noususta, niin oli että vois olla raskausmyrkytys?? Kun proteiiniakin vähä virtsassa mut eikö raskausmyrkytys tule loppuraskaudessa? Onko kellään kokemusta/tietoa asiasta?
Jotenki tuntuu ettei meidän neuvolatäti ole niin tarkka kun pitäis...
 
Moikka!

H1987- Siitä proteiinista.
Mulla oli kans vähän viimeksi ja neuvolatäti kysyi, olenko juonut kuinka paljon ja mulla siis johtui liian pinestä vesimäärästä..ja täti oli ihan että ok, kun selitin, että en juo silloin, kun joudun menemään jonnekkin..ei jaksa stressata wc:stä.

Mutta seuraavalla kerralla mä kans vaatisin, että tarkastaa hempan.
 
Eilen oli 1st trimester screening eli ultra ja veriseula. Pikkuruinen heilutteli kasiaan ja jalkojaan. [:)]
Oli 64mm pitka, NT oli 2.1mm. Sydamensyke oli 169.

Taalla veriseula otettiin sormenpaasta. Viisi eri tippaa imeytettiin testi-paperiin. Saa nahda mita tallakin menetelmalla tulokseksi tulee. Ihan hyvalla mielella kuitenkin odotellaan tuloksia, silla kaikki ultrassa vaikutti normaalilta. [:)]
 
Kaika okei, no jospa se johtui sit siitä. En ollu kyllä juonu ennen sitä :)
Ja huomenna ku meen mummolaan niin pitää siellä mitata verenpaineet, jos olis vaikka ihan normaalit :)
 
Kaika ja H1987 Mulla kans toi proteiini oli +- eilen illalla sitä kanssa googletin ja sain eteeni kanssa tekstejä tosta raskausmyrkytyksestä. Tosin neuvolatäti sanoi että siihen että proteiinit nousee hälyyttävästi liittyy myös verenpaineen nousu, turvotus, näköhäiriöt ja päänsärky. Totesinkin että mulla on näköhäiriö migreenisärkyä mutta vakuutteli sen kyllä olevan sitten erilaista.
Auttaakohan se veden juominen siihen proteiinien määrään?
Meilläkään ei muuten eilen ottanu nauvolatäti eikä lääkäri HBtä.. hmph.. oisin sen ihan mielelläni halunnut kanssa tietää.
Ne ketkä ovat käyneet sen sokerirasituksen niin ottaako ne verensokeri testit sormenpäistä vai joutuuko siinä ihan putkittain verta antamaan. Pelkään että siinähän lähtee taju ku joutuu olee niin pitkään syömättä, voi olla et oon sen testin jälkeen niin kiukkunen et pitää sanoo ukolle et tuo hampurilaisen samalla ku tulee hakee... se kuitenkin on vasta rv 24-28
 
Luin, että raskausmyrkytys voisi alkaa oirehtia vasta rv20

http://www.vau.fi/Teemat/Teemakategoriat/Raskausajan-vaivat/Vaarat-merkit/
 
jee jee pitkästä aikaa moikka kaikille:) seuraan kyllä joka ikisen viestin joka päivä :) tässä sit olisi meidän vauva masussa viikoja 10+3 , alun perin luultiin 11+3 . Meidän laskettu aikaa siirtyikin tonne lokakuun 3. mutta kait se ei haitaa kun olen täällä, on tottunu tähän ryhmään :))
 
Np ultrassa niskaturvotus oli 2,4 josta huolistuin, verikokeessa kävin ja viime  viikolla tulikin tulos että kaikki on hyvin. Mutta mistä te olette sen suhdeluvun saanneet, sitä ei siinä kirjeessä lukenu??
 
 
Ja hei oletteko jo alkaneet nähdä vauva uneja? mulla on niit melkein joka päivä :D kaks yötä sitten näin unta että synnytin 8 vauvaa :D morjens :D
 
 
Nyt on sitten maagonen 12 vk raja ylitetty ja olen viikolla 12+3 :)
 
moikka :)


 
Neuvola/lääkäri tavattu!!!
Sydän äänet oli niiku pitikin, hemo oli laskenu mut vielä rajoissa (139 -> 122)
paino noussu reilussa 2:ssa kk:ssa 500g, JES!!!!!
Muutenkin kaikki hyvin :)
valittelin väsymystä ja ummetusta, mutten saanu mitään ihmelääkettä joka veis kaikki vaivat pois[:D].

Elämä jatkuu.
 
Minua vähän harmitti silloin kun kävin ensimmäisessä ultrassa, koska mies ei päässyt mukaan :/ Mutta kyllä sen sitten unohti kun katseli sitä vilkasta myllertäjää siellä <3 Kaikki meillä hyvin. rv 11+6 (ultran mukaan 12+3), 1,3 Nt, pituus 6 :) Sen jälkeen on stressi lieventynyt paljon kun sai tietää että kaikki ok. Mies yrittää päästä rakenneultraan mukaan.

Tänään oli neuvola ja ei meinannut ensin saada sydänääniä kuulumaan kun siellä masussa joku vähän monotti.. [:)][:)]
 
Sain vasta ensimmäisessä ultrassa varmistuksen siitä, että oikeasti olen raskaana! :) kun testi näytti positiivista (aika heikosti mun mielestä) neuvolaan soiton jälkeen varasin heti ohjeiden mukaan ajan ultraan, jossa sitten näimme pikkuisemme :)) menkkojen mukaan viikkoja olisi pitänyt olla 11, mutta koko vastasi jo 12+2, taitaa ollla vähän isompi kaveri tulossa :D Neuvolassa on oikein mukava nainen, mutta neuvolalääkäristä ei voi samaa sanoa... Tuntuu että ikäni vuoksi (19) mulle ei tarvisi kertoo kaikkee, lähettävät vaan verikokeisiin sun muuta, enkä tietäis yhtään mistään mitään jos en itse kysyis... Hieman samanlaista toimintaa myös ultrassa... Nyt viikkoja 15+5 eikä tunnu vieläkään todelta, että masussa on pikkunen vaikka kuvat on ja kaikki :) noh, ehkä sitten kun alkaa vauva masu näkymään näiden liika-lihomisten alta :D (näin ainakin neuvolassa sanoivat) :)
 
Takaisin
Top