Syyskuisten neuvolat ja ultrat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kaika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle on varattu 8.9. neukkula, mutta toivottavasti ei tarvitse mennä. Samaa veikkaili neukkulan tätikin ja jos mua ei kuulemma kuulu, niin hän tietää, että oon sit jo lähtenyt jakautumaan [:D] 9.9. klo 8 sit viimeistään pääsen toisitoimiin, toivottavasti aikaisemmin jo. 
 
Neuvolakäynti 38+0. 

Paino: 85.5 (+2,3kg/viikko)
Turvotukset: -/ + (jaloissa on turvotusta, eli osin tuo painonnousu johtuu varmaan siitä) 
Verenpaine: 119/86
Pissa: -/-
Hb: Ei tarkastettu
Sf: 34 (oikeesti oli 33,5, mutta kuka noita laskee)
Lapsiveden määrä: Normaali

Lapsosella: 
Tarjonta: rt
Syke: 157/166
Liikkeet: ++
 
Viikon Biggest Gainer lienee sitten minä täällä??? [&:][&o][:@]
 
Laps on tosiaan kiinnittynyt alas ja lukinnut itsensä. Asian kävi kätilön koulutuksen saanut hoitaja tarkistamassa. Sykkeitä kuunnellessa huomasin omassa korvassa jo eron edellisen viikon ääniin. Äänet oli ikään kuin voimakkaammat ja matalammat. Nämä yhdessä tuon kohdunpohjankorkeuden muuttumattomuuden kanssa ja pojan koon (oli muuten käsiarviolta nyt semmonen 3,7 kilonen) viittaa kuulema kaikki siihen, että alkaa olemaan aika käsillä. Hoitaja käski pakata kassin ja soittaa, jos ollaan menossa synnyttämään, niin saa sitten ajat vapautettua muuhun käyttöön.
 
Kohta - kohta - kohta... Toivottavasti! [:D]
 
nonii!!!

Celinalla siellä komiaa painon nousua!!!
Eiköhän tittelit napsahda sinne tältä viikolta[:D][:D][:D][8D][8D][8D][8D]

Hianoo et vaavikin on lähtöviivoilla...
Jännät paikat täällä kun saa vähän kaikkia jännitellä vuoronperään.

Oma kun ei liikahda edes kuopille...[>:]
 
Neuvola nro 39+5 käyty. Tietokoneen mukaan mun laskettuaika olisikin siis lauantai 4.9[8|] Ota nyt sitten selvää, mutta tuskin tulee sinä päivänä kuitenkaan.

Kaikki siis hyvin:
Turvotusta on, mutta ilmeisimmin laskussa paino -100g viime viikosta, raskauden aikana kuitenkin tullut yhteensä se rapiat 18kg[:-], mutta yli 100 en suostu menemään.EN.[:D] katotaan parin viikon päästä, jos oon edelleen yhes koos..
Verenpaine 131/74
Pissa - -
SF: laskentu 35-> 34
Kutinat: ei ollut labroissa mitään erikoista.

Vaavin syke 140, hyvät ja tasaiset vaihtelut
Tiukasti kuulemma lähtökuopissa, saan mennä itsekseni synnärille.

Ai että, kun teki kutaa, kun täti heilutteli vaavin päätä ja muutenkin selvitteli asentoa ja heilutteli vauvaa. Toivottavasti olisi ollut jotakin apua[;)] Lopuksi vielä sanoi, että toivottavasti ei enää ensi viikolla nähdä. Sitä toivon itsekin, nähtäväksi jää..
 
Täällä viimeinen neuvola takana, nyt olis enää loppukoitos viikon päästä edessä [:D]

RV 38+0
-paino: 60 (+530/viikko, +17,3 kg koko raskausaikana tähän mennessä) Meni sitten se 60 rikki.. argh..
-verenpaine: 126/90-- 129/89
-pissa puhdas
-Hb: 132 Noussut onneksi hyvin leikkausta ajatellen
-turvotus +-
-Syke: ~140-150
-Liikkeet: ++
-kohdunpohjakorkeus 33 cm.
-lapsiveden määrä normaali
-perätarjonta

Juteltiin tädin kanssa niitä näitä ja lupasin soitella kun vauva on syntynyt niin tietävät missä mennään..
On kyllä äkkiä mennyt tää aika niinkuin neuvolatätikin sitä sanoi..

Outoa ajatella että ensi viikolla tähän aikaan on nyytti ollut jo hetken toivottavasti sylissä [:)]
 
HaniMami: Oon kuullu et monesti paino vähä tipahtaa just ennen synnytystä ja ruokahalu vähenee, sitä ei välttämättä ite tajua et ei syö niinku ennen mut jospa tuo jotaki sun kohalla jo merkkais [:)] toivottavasti alkaa pian tapahtumaan, täälläki jo 39+1 menossa, että toivotaaaaan KOVASTI et alkaa pian tapahtumaan :)
 
Neuvola 37+2:

- VERENPAINE 107 ja jotain.. TIPPUU ja huomaa olosta. Tiedättekö, olin laittanut neuvolanparkkiin väärän ajan parkkikiekkoon ja sain sakot [&:] Huomenna vien auton takaisin lainasta enkä koske siihen ennen kuin joskus sitten. JO TOISET PARKKISAKOT RASKAUDEN AIKANA (en ole ennen raskautta saanut kertaakaan [:D]). Epäilen, että aivot vaan niin pehmeenä tästä raskaudesta.

- Paino oli viimeksi miinuksella hieman ja nyt + 1000g/vk [;)][:D] eli 83,2 kg nyt. Meinasi taas alkaa syyttämään minua liikkumattomuudesta ja syöpöttelystä mutta ehei, liikun hyvin suositusten mukaan ja syön terveellisesti. Ja painoa yht. tullut jo 18 kg.. [:D] Ei prkl, kyllä varmaan yhteensä tulee se 20 kiloa ainakin! Eipä tule kylmä talvella, kun tällä hylkeellä kunnon varastot kasattuna [:D][:D]

- Turvotusta löytyy.

- Syke oli muistaakseni 145 tjtn.

- Sf samassa mitassa kuin viikko sitten.

Sanoin neuvolatädille, että olen aika varma että yli lasketun ajan menee..

Celina: Mulla varmaan lopussa tulee samoja määriä! Katotaan voitanko sut! [:D]
 
H1987: joo paino oli pudonnut, mutta ruokahalu ei oo kyllä kadonnut[8|][:D] Jaksuja sinnekin suunnalle viime metreillä!
 
Laakari takana. Viikkoja 36+2

Paino oli noussu 1 paunan kahessa viikossa eli hieman rauhoittunut, kun suklaa/jaatelokuurin ansiosta edellisella kerralla oli tullu 5 paunaa samassa ajassa. [:D]

turvotusta loytyy
pissa, paineet ja vauvan syke ok.
hemoglobiiniahan taalla ei mittailla.

Tanaan otettiin myos streptokokki-testi ja tehtiin vihdoin ja viimein sisatutkimus (viimeksi rv 8). Mitenkohan ne Suomessa ton tutkimuksen tekee? Taalla laakari tunki 2 sormee mun sisaan ja piti noin 20 sekuntia. Totes, etta vauva viela ylhaalla ei synny ainakaan kahteen paivaan ja kaikki ok.

Valilla taytyy vahan kadehtia ihmisia, jotka on kotimaan neuvolasysteemissa. [8|] Tuntuu, ettei taalla kylla saa rahoille vastinetta. Tutkimusten hinnat on ihan jarkyttavia, vaikka vakuutusyhtio ne maksaa. Aikaa kuluu odotteluun. Laakariin pitaa varata vahintaan puoltoista tuntia ja todellisuudessa naat hoitajaa ja laakaria yhteensa 10min ja puhut smalltalkin niiden kanssa. Onneksi on ollu normaali raskaus tahan mennessa ilman kauheita kipuja ja vaivoja.
 
Iines, aika samaan tapaan ne täälläkin ton sisätutkimuksen tekee.. Mut ainaki mulla menee aina neuvolassa se vartista puoleen tuntiin [:)] Höpötetään kaikkee epäolennaistaki sen terkkarin kanssa [:D]
 
Purri: Taallahan on juuri se tylsaa, etta laaketieteellisen hoidon saat, mutta henkista puolta ei kukaan tarkista. Onneks on netti ja kaverit joilta kysella tyhmia. [:D]
 
iines76: Meillä on mennyt ä-polin kanssa niin, etteivät vastaanottoajat koskaan pidä kutiaan ja saa varautua, että menee paljon kauemmin kuin mitä olis voinut kuvitella, mutta itse vastaanotto on nopea rutiinikäynti, jossa aina uusi lääkäri joka kerta ja samat asiat saa kertoa joka kerta uudelleen ja siihen se aika sitten meneekin. Kallista se ei onneksi ole, vaikkakin yhteensä muutaman päivän sairaalamakuuseen ja kontrollikäynteihin on mennyt tänä kesänä jo noin 400 €, joka just nyt vaan tuntuu suolaiselta, mutta vähän se tietysti on Jenkkilän hintoihin verrattuna. Neuvolassa ei oo menny aikaa juurikaan, ei odottamiseen eikä vastaanottoon, mutta muuten en koe saaneeni sieltä paljonkaan. Koko ajan oon saanut tapella siellä, että otettais vakavasti ja sais esim. edes minimimäärän Hb-mittauksia otatettua. Yksityisellä olen joutunut varsinkin alkuraskaudesta monet asiat hoitamaan, mm. sellaisiakin perusjuttuja kuin nuo Hb- ja rauta-arvot, kun niissä oli vikaa, mutta neuvolan hoitsu ei suostunut uskomaan.

Kuitenkin olen sitä mieltä, että meillä on upea systeemi täällä Suomessa, neuvolat ja äitiyshuolto, äitiyspakkaukset ym. Se miten homma sitten käytännössä toimii kullekin riippuu pitkälle yksittäisistä neuvolahoitajista tai -lääkäreistä ja siitä miten asumakunnassa on asiat hoidettu. Jopa samassa kaupungissa voi olla isoja eroja eri neuvolatoimipisteidenkin välillä. Valitettavasti monissa kunnissa ja sairaanhoitopiireissä pyritään säästämään terveydenhuollon menoissa ja neuvolatoiminta on hyvä säästökohde, kun siellä on perusterveitä asiakkaita enimmäkseen. Esim. synnytysvalmennus on laissa määrätty asia, mutta lakiahan voi kiertää monella tapaa. On siinä minun mielestäni eroa, että onko koko valmennus vain pelkkä parin tunnin yleisluontoinen massaluento vai sisältyykö siihen esim. käyntejä synnytyssairaalassa, synnytyssuunnitelmat, kätilöiden tapaaminen tms. Jos itsekin olisin vain sen yleisluonteisen luennon varassa, en kyllä tietäisi yhtään mistään ja olisin menossa ihan ummikkona synnyttämään. Onneksi mulla on terveydenhuoltoalan koulutus itsellä ja tietenkin on sitten netti ja kirjasto olemassa. Olen lueskellut niin näitä vertaiskokemuksia täältä kuin virallisempiakin sivustoja ja synnytysopin oppikirjoja ja sen sellaisia.

Olis kyllä kiva tietää, miten nämä äitiys- ja synnytysasiat on eri maissa hoidettu. Varmaan pelkästään pohjoismaiden tai Euroopan sisällä on valtavia vaihteluita. 
 
Pippula: Se on kylla totta, etta jos joutuu ns. erikoissairaanhoidon puolelle niin homma ei enaan toimi niin sujuvasti ja kustannuksia alkaa kertyy itselle. Hoidontaso on kuitenkin luotettavaa. Taalla saan olla kiitollinen, etta meilla on tosi hyva vakuutus, joka on tahan mennessa korvannu kaiken. Jotenkin sita vaan kuvitteli, etta taalla olisi todella hyvaa hoitoa, kun siita maksaa ja kay ns. yksityisella koko ajan.

Suomen neuvoloissa on kylla juuri se ongelma, etta se on hyvin riippuvaista neuvola-tadeista ja laakareista. Jos ei kemiat kohtaa, niin siina saa vaan karsia. Jos me viela oltaisiin Suomessa, niin luultavasti nauttisin Vantaan palveluista... tai niista mita on supistusten jalkeen jaljella.

Mullakin on terveydenhoitoalan koulutus, kyllakin labrapuolen, joten on ollu haastavaa olla valittamatta miksi jotain ei tutkita ja tyytya tuloksissa "kaikki ok"-vastauksiin. Taalla ollaan jotenkin paljon vanhoillisempia hoidossa kuin Suomessa. Esim. jos synnytyksessa otat epiduraalin, niin sangysta ei nousta. Muuten hoidon raamit on onneks melko samanlaiset kuin Suomessa, etta tietaa vahan mita odottaa. Helpottaa kummasti elamaa ja ahdistusta. [:)]
 
37+0

Paino kiitettävät 1280g/vko [:@][:'(][>:] koko aikana jo 12kg, piisais jo kiitos!!
Turvotus: + -
RR: 126/88 (nousee,nousee)
Pissi: puhdas ja ok
SF: 32(pysynyt samassa, nyt tipahti keskikäyrän alapuolelle)
Tarjonta: rt
vauvelin syke: 150-160
liikkeet: ++

Kun mitattiin kohdunpohjan korkeutta valitin ja irvistelin ku kätilö paineli mahaa, sellanen kosketus arka oli koko maha. No laitto mut sit lääkärille torstaille kun ei osannu sanoa mistä johtuu. Mulla eilen supisteli taas illalla ja nytkin koko aamun ollu alaselässä ja mahassa polttava tunne. Sanoin jotta alaselkä ihan jumissa josko vatsan aristuskin johtuisi siitä että jännitin kroppaa kun jouduin makaamaan selälläni mutta ei antanut periksi vaan lääkärille siis torstaina. tiedän vain jotta on ehkä turha käynti mutta josko se tekis sisätutkimuksen samalla niin tietäis jotta onko yhtään paikat valmistautuneet tulevaan.
ja sain myös verenpainemittarin kotia ja nyt pitää paineita mitata pari kertaa päivässä kun oli kerta paineet noussut.
 
Neuvola Rv 36+5

paino: 84,1 (800g/vk)
Turvotus: nilkoissa on hieman, kun katsoi. Ei kuitenkaan merkannut sitä korttiin
RR: 122/89 (kotona mitattaessa 120/92(94) Nyt sitten seuraillaan taas tätäkin ja tarvittaessa antamaan pissanäytettä ennen ensi viikon neuvolakäyntiä.
Hb: 144 eikä varmaan pahemmin tarkistella enää [:)]
Sf: 35, oikein pyllyä työnsi just mittanauhaa kohden kun mittasi
Syke: sitä samaa, 140-150 väliin
Liikkeet:++
raivotarjonnassa edelleen, ja eipä tosiaan sieltä enää muuta asentoaan. Valittelin vähän noista alamahan kivuista th:lle ja tuumas kun ropeloi tuosta mahan päältä ettei oo ihmekkään jos sattuu ja niitä liitoskipuja on kun on päättänyt laskeutua sen verta alas. Pehmytkudokset venyy ja paukkuu ja niin edelleen... (edelliselläkään neuvolakerralla ei tosiaan saanut enää lapsen päätä kokonaan tuntuviin)

Eiköhän kaikki tässä taas tärkeimmät tässä osiossa :) paljon puhuttiin vatsan toimimisesta ja antoi jo lastenneuvola esitteitä ja kaikkea mahollista [:D]

Seuraava neuvola 15.9
 
tänään neuvola 40+0 eikä juuri mitään uuttaa..

viikon aikana painoa +80g
pisu oli puhdas
rr oli 103/75
hb:tä ei otettu
sf jopa 36cm tänään
syke 128-135
liikkeet hirmuisia :D
ja edelleen raivotarjonta

noi neuvolatkin alkaa mennä jo tosi tylsäks, ei jaksais enää kun ei mitään uutta ikinä. Ens tiistaina viimeinen neuvola eli sillon ollaankin jo 41 +0. Toivottavasti ei tartteis mennä!

Eilen olin äitipolilla ultrassa jossa kohdunsuu oli reilulle sormelle auki ja kaulaa vielä jäljellä 1.5cm. Mut jospa tää tästä johonkin etenis. Vauva oli kiinnittynyt jo todella alas et vaikee oli saada ees päätä ultrattua :) nyt sit jatkuu taas odottelu. On tää jo tylsän puolelle käynyt :(

ainii ja muistinkin et kirjotin jo eilen noi äitipoli tulokset tänne jonnekkin, raskaus pehmentää todella mun muistin. Mut lisään tähän nyt sit vielä et ekan painoarvion sain tässä raskaudessa ja tulokseksi sanottiin 3800g. Jötkylä jos pitää paikkansa. Meist ei ole kumpikaan ollut niin iso!
 
Neuvola rv 38+4

paino: +100g/vk
turvotus: -
RR: 116/68
pissa: proteiinit +
sf: 31,5
tarjonta: rt
syke: 135-140
liikkeet: ++

Vauva kuulemma aika alhaalla [:)]
Mulla ei ole ollu oikeestaan minkäänlaisia kipuja vieläkään. Harjoitussupistuksia on ollut
jo ennen puoliväliä, mutta yhtään kipeää ei ole ollut. Muutenkin kaikki mennyt tosi hyvin ja paineet
jopa laskenu ekasta neuvolakäynnistä [:D] Maha on kyllä alkanu ummetuksen jälkeen nyt
toimimaan jopa 3 kertaa päivässä..[:'(]
 
Nonniin, nyt olis käyty neuvolassa Rv 38+4
 
Paino: +200g/vk
RR: 114/79
Pissa: Puhdas
Sf: 31
Syke: 140-155
Liikkeet: ++
Tarjonta edelleen raivo ja kiinnittynyt kuulemma erittäin hyvin (toivotaan, ettei käänny) [:)]
Neukkutäti kysyi, että onko vaikea kävellä, kun pää niin alhaalla, mut enhän mä sitä edes tunne [8D]
Viimeöiset supistukset oli aika jo kivuliaita ja aamulla irtosikin sitten limatulppaa oikeen urakalla, että jotain siellä sentään tapahtuu, jippii [:)]
 
Ei kyllä malttais odottaa, et tää olis jo ohi, vaik sit luultavasti kaipaakin pikkusen potkuja [:)]
 
Vielä varattiin ens neuvola 15.9, pitää koittaa sinne vielä keretä, laskettu aika olisi jo 17.pvä.. Mun tuurilla mennään se pari viikkoa ylitse. Nytkin kyllä menkkamainen särky ollut koko päivän alaselässä ja vähän väliä supistelee, mutta tarkoittaako mitään, ei voi tietää..
 
Torstaina olis sit tutustuminen synnärille [:)][:)]
 
Vesseli- enpä menis vannomaan, että menet tutustumiskäynnille...on meinaan sen verran lupaavat oireet[;)]
Tai sitten jäät siittä suoraan sinne[;)].
 
Takaisin
Top