Syyskuisten neuvolat ja ultrat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kaika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heipä hei!

Elikkä ihan tähän alkuun noi kiinnostavimmat:

Liitoskivut heijastaa selkään, joten hyvää loppuodotusta mulle![8|]

SUPISTUKSISTA: Kun kerroin neukkutädille (saman ikäinen ku mä[:D]) noista eilisistä kivuliaista ja suht säännöllisesti (puolen tunnin sisään tuli muutama) tulleista supistuksista, antoi heti alkuunsa mulle
B-Streptokokki
testin käteen. Ihana, kun heti otti tosissaan ja sanoi vielä, että varmistetaan ettei sitä ole- ei vauvan nyt ihan vielä tarvitsisi syntyä. Pe/ma saan tulokset- ja jos + niin sitten antibiottikuuria.. ja joka tapauksessa LEPOA riittävästi. Jep jep.

Muuten:

paino: laskenut (ekasta käynnistä nyt painoa tullut +4,7 kg)
pissa: puhdas
sf: 27cm
ympärysmitta: 103cm
paineet: 110/72
syke: 140
liikkeet:++

Summa summarum; Hyvä meininki ja sormet ristissä, että supistelut rauhoittuisivat nyt vielä muutamaksi viikoksi ja testitulos olis -.
Näistä on hyvä jatkaa.
 
Eli tänään neuvola...

painoa: +504 edelliseen
Paineet: 126/70
Hb: 117 eli ei oo noussu juuri lainkaan edellisestä kerrasta
pissa puhdas
Sf: 27 eli sama ku edellisellä kerralla
Tarjonta viisto, viimeks oli raivo
Syke 150
Liikkeet ++

Seuraava neuvola onki sit 3vkk:n kuluttua ja sit on parin viikon tauko ja neuvola sekä lääkäri taas peräkkäin. Turvotusta on edelleen vähäsen, ja nestettä pitäis vaa jaksaa litkiä minkä ehtii, mut ei aina ehdi eikä muista [:D]

Edit: tossa ku painoani laskeskelin, ni eihän mulla oo yhteensä tullu ku 7,6kg! Oon jotenki aiemmin laskenu sen 9kg.. mihin ihmeeseen se vajaa 2kg on kadonnu? Tai toisaalta.. ihan sama minne, kuhan pysyy siellä [:D]
 
Helteisät terveiset pitkästä aikaa!

Tänään käymässä äitiyspolilla tuon vuototaipumuksen takia. Samalla ultrattiin ja maailmassa on kaikki niin hyvin kuin pitääkin. Näyttäisi käyrien mukaan tulevan hoikka pitkäsäärinen ratsastajatyttönen. ;0) Vielä viiden viikon päästä uusitaan vuototaipumus -labrat jonka jälkeen konsultoidaan erikoislääkäriä synnytyssairaala valinnasta - mutta jos kaikki pysyy arvoissa kuosissaan niin saisin synnyttää Lohjalla. Liputan tämän puolesta!

* rv 30 + 1
* Sf-mitta 28
* lapsiveden määrä normaali ja kohdussa paljon liikkumatilaa
* "Helmin" painoarvio; 1556 g
* "raivo"-tarjonta
* liikkeet; ++

* äidin paino on lähtenyt laskuun, joten nestettä pitäisi tankata, jokaisessa välissä
* satunnaista turvotusta, jos on paljon jalkeilla -> aiheuttaa myös niveltulehdusta kun en ole ennättänyt loikoilemaan niin paljon kuin ehkä pitäisi...
* Hemoglobiini on alhaisissa kantimissa, joten raudan määrää nostetaan normia runsaammaksi, jotta tilanne saadaan tasapainoon

Nautinnollista kesää kaikille!
 
Kiva kuulla sinustakin Maya_L välillä, toivottavasti saat synnyttää siellä Lohjalla. Onko jokin muu synnytyspaikkavaihtoehto pitkälläkin?

Täällä kanssa neuvolassa takanapäin.

Kaikki oli normaalisti, vko 31+2:
RR 125/76
Pissa - -
Paino +1000g/vko [:@][:-] (turvotusta reilunlaisesti, viimeksi painon nousu 0g, joten oon ihan tyytyväinen kuitenkin)
SF 29 (tarkalleen keskikäyrällä mennään)
Syke 144
Raivotarjonnassa kuulemma oleilee tällä hetkellä.

Ei mitannut hemppaa tällä kertaa, enkä jaksanut vaatia, kun oli eka tapaaminen ja paljon muutakin juteltavaa.

Synnytysvalmennusajat sain elokuulle 2krt ja sitten lapun, missä on ohjeet varata kättäriltä aika tutustumiskäyntiä varten. Yksi kerta synnytysvalmennusta on sitten muutama kuukausi syntymän jälkeen.

Seuraava th-käynti on 2vko päästä, sitten lääkäri n.1kk päästä eli 2vko seuraavan th-käynnin jälkeen ja sitten alkaa kuulemma olemaan kerran viikossa th-käynnit tuosta elokuun alussa.
 
Tälle päivää takana neuvola, sekä äippäpoli.

Neuvolassa kesäapulainen/ tuuraaja töissä....[&:][:'(]

viikkoja 31+0
paino noussut yhden gramman viimemittauksesta (26.5) eli n. 1kk 2vk aikana, eli ei paha [:D][:)] jeejee!
verenpaine 107/61
hemppa vähän laskenut 120
kohdunpohj korkeus 28,5
painoarviota eivät tehneet taaskaan [:(] viimeks viimekuun alussa teki jolloin oli 890g

No, sydänäänten kuuntelu joka täällä ennenkin huolta teettänyt kesti ja kesti, kuunneltiin 10min ja hmm..tämä neuvolatuuraaja osasi käyttää sitä laitetta niin loistavasti että kuultiin siitä sekä istukan kohinaa, mun sydänäänet sekä vauvan. Aika sekamelskaa siis. Sitten kyseli kovasti tunnenko MUKA paljon liikkeitä, ja olenko huolissani lapsesta, minkälaisia kipuja ollut jne.. Sitten totesi että tuntemani kivut (mitä olen pitänyt liitoskipuina koska voin esim kävelyasennolla vaikuttaa siihen sattuuko kävely vai ei) ovat suppareita, ja mun täytyy lähtee kiireellisenä äippäpolille vauvan sydänkäyrää ottamaan heti, siinä sitte jäi moni asia kysymättä, en saanut edes tietää niitä pissanäytteen tuloksia joista tuola toises topicis jo kerroin, sanoi että saavat odottaa ja nyt siis hopulla sinne kun sydänäänet vaihtelee 106-130 välillä oudosti. No eikai siinä auttanut kun hädällä lähteä kohti kaupunkia polille missä otettiin sydänkäyrä, tulos täyden kympin käyrä keskimäärin 130.. Siellä äippäpolillä yltyivät ihmettelemään kun kerroin että ajattelinkin että voi olla "väärä hälyytys" kun kuulimme tosiaan vauvan sydämen lisäksi omani että istukan suhinat niin aikamoista sekameteliä oli [8D] Totesivat vaan että ei kyllä ole osattu oikein kuunnella ei sellasesta nyt mitään selvää saa, ja totesivat kipuilun todella olevan liitoskipuja kuten uskoin. Äippäpolilla lopuksi suoraan pahoittelivat että minut sinne hoputettu ja ihmettelivät neuvolaharjoittelija/ tuuraajan touhua.

Lupasi muuten soittaa minulle vielä ja kertoa ne tulokset, kello alkaa käymään puolikolme eikä ole kuulunut..Kamalan luottavainen en tällä hetkellä ole.
 
 Jännä: Voi hemmetti!!! Muutenkin kun sun pitäs ottaa rauhallisesti, niin hermostuttavat tuommoisista [:@]
Saa nähdä mitä horinaa sieltä mulle tulee, onneks nyt vähän tiedän jo missä mennään kun kolmatta odotellaan. 
 
Tanaan taas raahauduttiin laakariin. Ulkona oleva +38 astetta ei kauheesti houkuta poistumaan kotoa ilmastoinnista. Valilla kaynnit tuntuvat turhilta, kun lahes koko aika menee odotushuoneessa tai muuten odottaessa. Hoitajaa ja laakaria nakee noin 10min.

Laakarissa kaikki hyvin ja painokin noussu 3vk:ssa vaan paunan ja lammosta huolimatta ei turvotusta. Laakari mittaili vatsaa ja totesi, etta hyvalta nayttaa. Samalla kaynnilla tehtiin sokerirasitus, joka oli jenkkityyliin helpotettu. Sai syoda normaalisti, kunhan ei karkkia tai limsaa aamulla vetany. Litkun juomisen jalkeen otettiin tunnin kuluttua nayte. Nyt myos ekan kerran raskauden alun jalkeen tarkastettiin hemoglobiini. Saa nahda soiko huomenna puhelin, kun lupasivat ilmoitella, jos jotain on vialla.

Tasta eteen pain pitaisi kayda laakarissa kahden viikon valein. 4 viikon kuluttua on luvassa neljas ultra, koska haluavat tarkastaa istukan paikkaa. Minulla se on ollut takana alhaalla, ja haluavat varmistaa, etta on noussut kohdun kasvaessa ylospain.

Vaikka naenkin laakaria joka kerta, niin sisatutkimus on viimeksi tehty rv 8. Mietityttaa, etta aikovatkohan sen koska tehda. Nyt viikkoja siis 28+0 [8|]

Sairaalaan pitaisi muistaa ennakkoilmoittautua. Huomenna on synnytyssairaalaan tutustuminen ja ensi viikolla alkaa synnytys ja lastenhoito kurssi. [:)]
 
Helteisiä Kuulumisia

Eilen vk.31+1 "ylimääräinen" Neuvola-Lääkäri tuon kohdun tilanteen vuoksi.
Kohdunsuu: Pehmeä,auki n.1cm,pituus 2cm. [&:]
Nyt kuulemma stressiä pitää välttää ehdottomasti, kun se tuntuu olevan mulla se pahin...Ja kävelyä vain minimaalisesti. Omien tuntemusten mukaan..Lääkäri sanoi vaan että yritettäs nyt edes sinne viikoille 36-37 saada vauva olemaan kyydissä mukana.[8|] Mutta lohdutteli sitten,että on ihan okei vaikkka tilanne onkin tämä, kun jo olen synnytänyt... Ottaa tuosta nyt sitten selkoa..

Paino laskenut 300g eli nyt 72,7kg
Paineet: 100/69
Hb:118 (laskenut tai sitten ei, se pököpää "neiti"-näpsä oli sen laitteen kanssa ihan pihalla)


Lääkärillä:
Sf:29
Lapsiveden määrä:Normaali
Pissa: Puhdas
Tarjonta:Rt
Sydämen syke: ++
Liikkeet: ++

Lääkärille jouduin odottelemaan yli tunnin, kun heille oli tullut uusi ultralaite[;)] Kannatti odotella, kun pääsin oikeen ultrasta näkemään nappulan. Söpönen pullaposki, nykerönenäinen nappula <3 Kädet oli rinnalla ristissä[:)] Mamman Rakas...*huokailua*
Painoarvionkin sain: 1657 g HiHii!!



Kerron tuosta lääkärireissusta enemmän kun joudan, nyt pitää siivota elikoitten kakkikset yms.


HEIPS!![8D]
 
Täällä kansa neuvola takana,

Annoin tulla kunnon vuodatuksen töistä ja stressistä niin neuvolatäti määräs mulle saman tien lääkäriajan klo 12.15.

Tässä tietoja;

-paino: 54,3 (+750/viikko, +11,6 kg koko raskausaikana tähän mennessä)
-verenpaine: 117/79
-pissa puhdas
-Hb:111 LISÄÄ RAUTAA..
-Syke: ~140++
-Liikkeet: ++
-kohdunpohjakorkeus 24 cm.
-lapsiveden määrä normaali

KPK mitassa mennään suht alakäyrää mutta täti totesi että mun kokoon nähden ihan hyvä kuitenkin, että ei huolta.. No senhän näkee sitten vimosella lääkärikerralla että laittavatko arvioitavaksi että mistä mukula pihalle tulee.

Seuraava neuvola 28.7 ja lääkärineuvola 9.8
 
Tuli hymy huulille kun Minzulin neuvolatietoja luin  [:)] Olis hauska laittaa meidät vierekkäin ja vertailla...
Mun kohdunpohjankorkeus on 33cm
Painoa nyt 80kg (n. 10kg tullu)   [:D]  (pitäiskö mun lopettaa syöminen ihan kokonaan)

On tää hassua kun kaikki ollaan erilaisia!!
 
Hihhi.. Jänö saatettais olla aika vinkeä näky [:)]

Mä oon aina ollut tosi hoikka ja pieni. Ekassa neuvolassa oon painanut rv 8+5 42,7 kg ja mittaa mulla on n.158 cm.
Jos mun KPK ois 33 ni hui, sehän ois kaulassa asti [:D]
 
Ja täällä oli sitten tänään ylimääräinen ultra rv 29+6. Tosi kiva nuori naislääkäri sattui paikalle ja oli muuten aika hiano laite millä tutkaili. Istukka oli siirtynyt ihan reippaasti pois siitä kohdunsuun tuntumasta. Nyt oli reilu 5 cm reunaan, mutta toisaalta onhan tää möhö kasvanutkin siitä rakenneultrasta, jossa ei oikein maha näyttänyt muulta kun snadisti turpeelta hiilariähkyltä.. [;)]
 
Poika oli ja voi tosi hyvin. Ei muun muassa leiskuporskaamiseltaan meinannut antaa lääkäritädin mittailla napanuoran virtauksia. Ja anturi otti hittiä ihan huolella. Koeta siinä nyt olla nauramatta itte, että tulis edes jotain siitä mittauksesta. That's mah boy... [:D]
 
Korttiin kirjasi vaan, että liikeet ja syke ++. Painoarvio 1,4kg
 
Kuvia ei valitettavati saatu, joten ihan oman muistin varassa pitää muuten mennä. Mulle jäi jotenkin semmonen käsitys, että painoarviolla ollaan about keskikäyrän tuntumassa, mutta että pituutta pojalla olis hieman enempi, kun raskausviikoilla keskimäärin olis nyt - olisko ollut jotain 30+4... ehkä. [&:] Mutta tuo nyt ei olis mikään ihme, kun ite olin 50cm ja muistaakseni 3,5kg syntyessäni ja ihan täysiaikanen olin.
 
Niin ja mamzhaimeri nostelee päätään. Nukuin viime yön huonosti ja tää kuuma keli vielä pehmentää viimesetkin aivojen rippeet. Yritin ilmottautua eka äitiyskortilla ja sentään tajusin, että eikun tässä tarvitaan Kela-korttia. Ja sitten en tietenkään kyennyt ulkoa muistamaan millä rv:llä olen. Plus sitten muuta tosi sekavaa seurustelua. Mies parka. [:D]
 
P.S: Tuleva isäkin näki nyt jälkeläisensä ihan sitten muuten kun kuvista tai katkaravun kokosena. Oli kuulema tosi kiva kokemus. [:)]
 
Puhkumista ja puhinaa, kuuma!

Lääkärikäynti suoritettu onnistuneesti ja tilanne oli parempi kuin osasin ajatellakkaan, pieni toivonkipinä syttyi josko vielä työrintamalle pääsisin palaamaan[:)][:)] mua niiiin kyllästyttää tämä kotona oleminen jo.

Kohdun tilanne oli pysynyt samana, lepäily siis auttanut. Samaa rataa jatkaa pitää ja sain luvan/ käskyn kävellä korttelin ympäri hiljaksiin joka päivä, voi kuulemma auttaa tuohon selkäkipuun mikä on nyt iskenyt. Panadolia ja lepoa, ei siihen kuulemma muu auta.

Niin ja minäkin pääsin ilmaiseen ultraan, Mamma [:)][:D] Siellä toinen imeskeli peukaloaan ja harjoitteli tulevaa nyrkkeilijän uraansa varten[:D] (ja täytyy sanoa että kyllä tuntu mukavalta käydä ihan oikeella lääkärillä joka ymmärsi asioita noiden harjoittelijoiden jälkeen, hihiii) Painoarvionkin sain kysyttyä tällä kertaa[:D]

Töihin kovasti kyselin ja sovittiin että 20.7 saakka lepoa, ja mikäli tilanne on tuolloin yhtä hyvä saan palata muutamaksi viikoksi töihin sillä ehdolla että saan sovittua pomon kanssa että teen pelkästään aamuvuoroa (fillarointikielto voimassa ja työmaalle matkaa kertyy joten tuo vuoro on ainoa mihin pääsen kesäaikaan huonosti kulkevilla julkisilla edestakaisin kulkemaan).. Nyt sitten pomolta asiaa kyselemään, kun vaivautuisi vastaamaan siihen puhelimeensa!
 
Hei vaan taas pitkästä aikaa. :)

Täälläkin kotiuduttu Taysista seurannasta. Jouduin oleen jokusen päivän makoilemassa osastolla kun meinas vallan tuo pikkuinen haluta jo maailmaan. Onneksi vielä ollaan yksissä nahoissa. :)
Hän on vielä niin pieni ettei vielä tarvis tulla. Painoarvio oli n.1,3kg <3

Mulla on pettänyt sisäpuolelta kohdun kaula jo jonkin verran ja on auki sormelle, niin piti sitten sitä seurailla ja supparit oli tosi kipeitä ja tuli tiheästi.
Nyt olis seuraava tavote että vauva pysyis matkassa ainaki tonne viikolle 32 asti ja mikä olis vielä parempi niin viikolle 34 ja sitte jos vielä supistaa ja aukee lisää noi paikat niin sit saapi tulla maailmaan.
Eli ei näillä näkymin mennä ihan laskettuun aikaan asti... :(

Maanantaina olis neuvola taas.
Perjantaina tuli tosin käytyä ylimääräisessä ultrassa ja sain nähdä 4D:nä pikkuisen :) <3
27,40 maksoi koko lysti ja sain vielä 12 ihanaa kuvaa mukaan, jossa näkyy ihanat mutruhuulet ja ihana ensimmäinen hymy :) <3
 
Eilen aamulla neuvola.
 
Pissa: Puhdas
Paineet: Ok
Hb: Ei otettu tällä kertaa
Paino: 82,2kg
Turvotusta: Ekaa kertaa +, mutta tämä helle syynä
Kohdunpohjankorkeus oli kasvanut tasaisesti keskikäyrällä.
 
Poika liikkui oikein aktiivisesti, syke oli 147 ja raivotarjonnassa tuntui olevan.
 
Neuvola/lääkäri oli viime ti, sekä torstaina sokerirasitus taisi olla rv 29+4. Molemmat meni hyvin :)

Painoa tullut noin 7kg lisää, ihan käyrillä mennään
Verenpaine oli ok
Hb 129
Liikkeet oli ++ ja olikohan vielä jotain.. raivotarjonta ja se kohdun korkeus taisi olla 28cm, syke oli ok

Sokerirasitus meni näin:

0=4,4
1=8,7
2=6,3

Eli hyvät arvot olivat, ja pissa oli puhdas, enää jäin odottelemaan vesirokon vasta-aine tulosta.
 
Tään päivän neuvola kuulumiset [;)]

Sikäli oli erilainen neuvola kun minun paras ystävä ja tuleva pojan kummitäti (siis sama henkilö) oli mukana neuvolassa, hän halusi tietää mitä neukussa tapahtuu ja kuulla kummipojan sydänäänet [:)] Oli vaan raukka luullu että neuvollassa joka kerralla tai edes joskus katsotaan kuvaa ruudulta (hänen ominsanoin [:D]) tarkoitti siis ihan ultraa. Mutta sydänäänet olivat kuulemma liikuttavia <3 ihana kummitäti.

Mut niihin tuloksiin..

-paino: 68,1kg (lähtöpaino 61kg)
-verenpaine: 115/73
-pisu puhdas
-ei mitattu tälläkertaa
-Syke: 131-145
-Liikkeet: ++
-kohdunpohjakorkeus 30cm
-lapsiveden määrä normaali
-raivotarjonta

Mut tuosta minun painosta täti huolestui kun se ei ole 4.6 olleen neuvolan jälkeen noussut piirun vertaa, jopa laskenut. Onneksi minulla on kuitenkin lääkäri ens ma, sille sit mainitsen niin kattokoot tartteeko jotakin tehdä. Ärsyttää vaan kun terkka kyseli just et syönkö varmasti normaalisti, oli jotenkin epäilevä. Sf-mitta kuitenkin kulkee keskikäyrän yläpuolella tasaisesti. Mut sanoinkin sille et hikoilen kyl nyt näillä säillä aivan hirveesti et varmaan sekin voi vaikuttaa?

Miten teidän muiden painonnousut? pysyykö samana vai nouseeko tasaisesti?

Seuraava lääkäri siis 20.7, sitä seuraava "synnytystapa lääkäri" 5.8 ja neuvola 17.8 [;)] johan mua nyt huolletaan. [:D]
 
Pilpa, mulla on ainaki tähän mennessä noussu tasaseen tahtiin himpan yli 300g /viikko.. viimeks tais olla 500g? Hieman järkytti, mut pistin kyllä tyynesti turvotuksen ja juhannuksen piikkiin [:D] Tosin vähän veikkaan, että tulee sama nousu nyt, kun oon vaan ottanu rennosti ja syöny vähän mitä sattuu[:D]
 
Mulla paino ei oo noussu lainkaan. Nyt lähtöpainoon -7kg. Ja koko ajan vaan tippuu. Eivät oo kuitenkaan huolissaan koska poika ottaa kyllä sen minkä tarvitsee.

Mutta siis täälläkin neukku takana. Proteiinit plussalla, huomenna antamaan uus näyte ja samalla lääkärille suppareiden takia. Saikku luultavasti jatkuu. Hemoglobiini 115, rautakuuri siis täälläkin edessä. Poika liikkunu tänään reippaasti ja sykekin kuulu. Tarjonnasta ei ota selvää kun mahtuu vielä pyörimään vaikka ja kuinka.

Kaikki siis ok. :)
 
Pelkopolilla käyty, katsoivat ultrallakin ja tyttö kasvaa aivan käyrien mukaisesti. Tänään hän painoi tasan 1900gr<3 ja veikkasi, että syntymäpaino olisi 3600gr, jos jatkaa kasvua samalla tahdilla [:)] Kyl on mamma ylpeä pikku neidistä!!! [:)][:)][:D]
Proteiinit edelleen plussalla niinkun ollu viikosta 18 asti.. mut sitä seuraillaan...
Verenpaineet kuitenkin hyvät 120/70! Sydänkäyrä normaali, supistuksia ei näkynyt ja liikkeitä käyrän aikaan reipas 12 kpl, että hyvin liikkuu...
Edit. Ja raivotarjonnassa meillä neiti ollu jo 24 viikon jälkeen [:)]

Seuraava aika 17.8 (36+6) synnytystapa arvioon, missä katsotaan lantiot kuvaamalla jne ja jos vauva kasvanut liian isoooks niin käynnistellään samontein seuraavalla viikolla.

On taas mieli korkealla.. [:)][8D]
 
Takaisin
Top