Synnytysturinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja röppö
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla lähti eka synnytys itsekseen käyntiin, sain kipupiikin 3 h supistelujen jälkeen, limatulppa tippui kätilön rankan alatutkimuksen jälkeen.. Paikat avautuivat hieman, muttei tarpeeksi ja sain oksitosiinia..
Sitten ehdottivat epiduraalia, jota sain 6 annosta!!!
Meillä lähti kyllä kaikki hyvin käyntiin, imetys sun muut - itse olin kyllä ihan sekaisin 19 h synnytyksestä ja lääkkeistä, että jos vaan on mahdollista ja paikat aukeaa hyvin jne, niin tällä kertaa vältän turhia lääkkeitä, koska ei ne ainakaan mun kohdalla mitää edistäneet.
Epiduraali taidettiin laittaa liian aikaisin, koska supistukset laantuivat heti sen jälkeen.

Mutta, jos käynnistykseen menee ja olen taas oksitosiinin kanssa tekemisissä niin pakko se epiduraali on ottaa.

Tänään ei ole supistanut tosiaan kuin muutaman kerran labrassa 2-3 kertaa, autoa ajaessa muutaman kerran - olo hemmetin tukala ja tekis taas mieli vaan itkeä.
Prkl, tässä uskalla lähteäkään minneen ilman miestä, jos synnytys alkaa ja joutuu itse ajamaan autoa suppareissani!!!
Olisi ollut kiva keksiä jotain vappupuuhaa pojalle, mutta nyt ollaan sit prkl:n prkl kotona.
Tuntuu ettei edes saa henkeä kun tuli syötyä ihan kiitettävästi.
Ja taas on kuuma!!
Vois jo lähteä sinne synnärille!!!!!!!!!!!!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Loppupeleissä kuitenkin toi lääkkeille altistuminen synnytyksessä on vauvalle tosi lyhkänen aika, enkä oikeen jaksa uskoa tuohon lääketokkuraisuuteen. Mutta tää on nyt ihan vaan minun henk.koht. mutu :) Meillä esikko oli syntymänsä jälkeen ihan tokkurassa, että kätilö jo katteli hengittääkö se, vaikka en siis ilokaasun lisäksi muuta saanu. Luultavasti vauvalle aika rankka rupeama ku tuli kuitenkin niin rivakasti.

Mulla tuttu synnyttäny 18h epiduraalin kanssa ja sit semmosen syöksyn ihan luomuna ja sano myöhemmin, että jos valita sais ni ottais ehkä kuitenkin sen pitemmän mutta "hallitumman" synnytyksen.

Röppö ehtikin jo ensin :rolleyes: Oksitosiinista sen verran taas tää maalaisjuntti miettii, että voihan se synteettinen vaikuttaa joksikin aikaa siihen oman tuotantoon, mutta ei siihen synnytyksessä saatuun oksitosiiniin imetys kaadu.

Jatkanpas vielä mölinöitäni. Mä sain tosiaan toisessa synnytyksessä sen paracervikaalipuudutuksen ja varmaankin loppuvaiheessa myös sitä oksitosiinia. Loppukarkelot oli sen verran kaaosta, ettei ihan selkeetä muistikuvaa... Mutta näistä meidän kolmesta vauvasta juurikin tämä oli se joka oli hanakkaimmin tissillä jo ennen ku napanuora oli katkastu :grin ja imetys lähti rullailemaan samaan malliin ku esikoisen kanssa.

Kaks puolikasta prostaglandiinia otettu... epäsäännöllisesti napakoita supistuksia-jos vähän vielä kypsys niin ballonki ois vuorossa, näin ainaki kätilö alustavasti sano... edelleen olen epiduraalia vastaan koska en tykkää hirveesti neuloista... se spinaali kuulostaa ihan hyvältä-mitä synnytyskertomuksia tässä lukenu, epäilen etten osaa hengittää ilokaasua oikein :S

Juuri kuten neljän suora sanoi. Synteettinen oksitosiini vie kehon reseptoreilta luonnollisen paikkoja, ja keho ei reagoi siihen täysin samoin. Jos se olis oikeesti aidoilta ihmisiltä otettua oksitosiinia se ois eri asia :P Ja vauvat reagoi eri lailla, toisethan on hyvin virkeitä js toiset pitkään vielä kohtumaailmassa pitkälle synnytyksen jälkeen on synnytystapa mikä tahansa.

Mut ei se paskapuhetta ole että vaikuttais. Tää on taas näitä - et ku esim. "kaikki aiheuttaa syöpää" ni toisille se on syy vaan naureskella koko asialle, toiset kehittää hysteerisen pelon ja toiset vaan aktiivisesti koko ajan pyrkii vähentämään kemikaalialtistustaan ilman et silti tarttee alkaa ruokapöydässä muille paasaamaan et miten voit syödä tota leikkelekinkkua. Ite pyrin tohon jälkimmäiseen eikä miulle kivunlievitys mikään ehdoton ei ollu. Joka kerta vaan ku sitä ehdotettiin ni ajattelin ensin et "ollaan vasta näin alussa, ei vielä" ja sit saliin mennessä se olikin jo "ollaan jo näin pitkällä, ei enää."

Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app

elmiina: Toi oiskin se ihanne-tilanne, kun pystyis olemaan alussa ilman ja sit oiskin niin pitkällä, ettei kannata enää ottaa :)

Itse otin viimeksi epiduraalin ja nyt en sitä halua. Ei vaikuttanut kipuun ainakaan niin paljoa, että olisin voinut levähtää, kuten moni sanoo jopa nukkuneensa. Mutta toisaalta en tiedä kuinka voimakasta kipu olisi ollut ilman sitä. Mutta tällä kertaa koitan kestää pidemmälle ilman.

Lääketokkuraisuus hermitti lähinnä oman sekavuuden takia. En esimerkiksi kuullut vauvan ensimmäistä parkaisua ollenkaan. Muistan vaan mieheltä kysyin, että eikö se huuda. Ja mies vaan vastasi, että huusi jo.

Tuli vielä mieleen, että se on tosiaan jännä että jako luomuun ja lääketieteelliseen on niin mustavalkonen. Eihän mikään asia oo kuitenkaan ihan joko tai.

Jos nyt vielä mietitään tota lääketokkuraa (äidin tai lapsen) ja sen takia kieltäytyy kaikista lääkkeistä, synnytys kestääkin pitkään ja on raskas niin nouseehan siinä sitten taas ne äidin stressihormonit jotka osaltaa myös vaikuttavat lapseen ja sitten on vielä lapsen omat hormonit kun siellä tunnelissa oottelee jumissa näkevänsä valoa. Eli ku jonnekin kumartaa ni toiseen suuntaan pyllistää. Ehkä mä mietin tämmösiä, koska mulla ei ole niin vahvoja mielipiteitä ja aatteita tän asian suhteen.

Toivon kuitenkin, että meille kaikille osuu asiansa osaava kätilö ja vapaalla tyylillä saadaan kaikki ne omat palkinnot syliin.

Tää saattaa ehkä sittekin syntyä joskus.. Nyt reilu kaks senttiä auki ja ihan vähän vaan kohdunkaulaa jäljellä, et lääkäri sano et ihan kypsiä ollaan synnyttään et ootellaan vaan nyt et käynnistyy kunnolla.. Hassua vaan kun tää aukeeminen ei oo tuntunu missään, kun viime aikoina ollu tosi vähän ees harkkarisuppareita..

Mä en vaan käsitä tuota lääkityksillä pelottelua ja tokkurapuheita ja inhoan tuota "luomu" termiäkin. Lääkkeiden vaikutus on tottakai yksilöllinen niin vauvoihin kuin äiteihin ja lääkkeenantoaika vaikuttaa luultavasti siihen, että onko vauva syntyessään enää lääkkeen vaikutuksen alainen. Esim spinaalipuudute lakkaa vaikuttamasta äidissä 2h kuluessa, joten tuskin sitä vauvassakaan sen jälkeen on ja itselläni vauvat on syntyneet spinaalin vaikutuksen loputtua. Harvemmin äidit saa enää lääkityksiä, jos vauva on juuri syntymässä.

Lääkkeettömässä(tää on kivempi termi) synnytyksessä olin niissä omissa hormonipöllyissäni ja ihan muussa maailmassa, vaikka kuitenkin samalla todella läsnä siinä tilanteessa. Viimeks oli spinaalipuudute avautumisvaiheessa ja mies sanoi, et hänestä tuntuu, et hän pääsee nyt enempi mukaan tähän, kun mä oon enempi järjissäni sen puudutteen ansiosta ja jaksan kommunikoida yms. paremmin. Miehen mielestä siis olin ilman kivunlievityksiä enempi tokkurainen ja poissaoleva. Hipit kai sanoo sitä synnytysregressioksi.

Epiduraali oli mulle välttämättömyys, en pyytänyt itse vaan kätilöt ja lääkärit määräsivät. Tuli niin nopea senttien avautuminen jossakin vaiheessa synnytystä yhtäkkiä, että olin kipushokissa.
Kaksikertaa sain epin ja oli kyllä niin hyvä siinä tilanteessa. Se aiheutti mulle kutinaa kaulan alueelle ja joillekin kuulema tekee sen. Kutina loppu hetken päästä laitosta.
Ponnistusvaiheessa ei epit enää vaikuttanut, se meni luomuna. Ne vaikuttaa sen pari tuntia.

Nyt haluun synnyttää samalla tavalla, tilanteen mukaan. En vastusta puudutteita, mutta koitan mahdollisimman pitkään pärjätä ilman. Ilokaasua alkuun jos tuntuu liian kivuliailta...

Synnytysregressiosta lukiessani pääsi kyllä hörähdys. Saattais kätilö kummastua, jos hyökkäiskin yhtäkkiä sängyn alle pesää tekemään...

Joo miusta on huvittavaa et ku "luomusynnytyksen" suurin pointti olis kai että se on voimaannuttavaa ja parantavaa äidille / naiselle ni samalla sanellaan muille että te teette kaiken väärin. Miksei lääketieteellisesti hoidettu synnytys voi myös olla voimaannuttava, eteenkin kun sairaalasynnytyksissäkin pyritään pitkälti luonnollisuuteen ja äidin toiveiden kuunteluun..? Pelonlietsonta ei voimaannuta yhtään ketään.

Itselle se lääkkeetön synnytys oli hyvä vaikka rankka kokemus. Jollekulle toiselle se ois voinu olla painajainen. Ehkä tärkeintä on itse ottaa asioista selvää että tietää mihin ryhtyy ja mitä on valmis sallimaan ja mitä ei. Jos täysin luottaa hoitohenkilökuntaan päätöksenteossa voi myöhemmin tulla katumapäälle kun joutuu päätöksiä tekemään hormonihöyryissä ja kivuissa etukäteen varautumatta.

Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app

Mulla just naapuri synnytti tänään vauvan! Tai siis leikattiin lopuksi... Mäki haluun!!!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Vauvauutisia! Tuulettelen täällä Suskin puolesta ja oon vähän kateellinen kun itellä ei oo yhtä hienoja kuulumisia kerrottavana!

Mahtavaa,suski! Tsemppiä kovasti! :) näin me kukin vuorollaan pikkuhiljaa poksahdellaan

Sent from my GT-I9000 using Vau Foorumi mobile app

Takaisin