Mä ajattelin yrittää luomuna, kun jo monen kuukauden ajan kuvittelin että en vanhan selkävamman takia saisi epiduraalia tai spinaalia. Eilen vasta sain tietää, että sieltä löytyykin nikamaväli johon pistäminen varmaan onnistuisi. Oon kuitenkin jo totutellut luomuna-hampaat-irvessä-ajatukseen, ja tykkään muutenkin koetella rajojani ja olen hirveän macho luonne (ja kipukynnys on korkea), joten en mä sitä epiduraalia pyydä ellei ole todella, todella pakko. Mutta en kyllä lupaa mitään. Ja jos käynnistetään, kaikki kivunlievitys mulle heti kiitos.
Mulla on vähän kaksijakoinen suhtautuminen aktiivinen synnytys -juttuihin: toisaalta synnyttäminen kiinnostaa mua tosi paljon ja haluan osata käyttää omia voimavaroja fiksusti. Toisaalta omassa tuttavapiirissä on muutama sellainen tuputtaja, joiden intoilu saa mussa aikaan vastareaktion. En halua että joku puolituttu tulee antamaan mulle tarkat ohjeet siitä, miten näin intiimi asia tulee hoitaa, tai pelottelemaan selvästi liioitelluilla jutuilla lääkkeiden vaaroista. Jos pitää valita, luotan enemmän kätilöihin kuin johonkin yli-innokkaaseen kaverinkaveriin.
Ensisynnyttäjä siis minäkin.