Synnytysturinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja röppö
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Aikeissa on ollut tuo synnytystoivelistan teko, mut en oo saanu aikaseksi. Mut oon aiemminkin maininnut ton bebesinfon sivuilla olevan pohjan. Siinä on tosi paljon juttuja (voi jättää omasta mielestä turhat pois), siis semmosia etten ollut tullut ajatelleeksikaan ennemmin.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Ahaa, toi listahan se olikin, mikä mun piti ottaa puheeksi neuvolassa! Sain jo kertaalleen jostain sen lappusen, mutta se meni kierrätykseen... Ja miehelle annoin ohjeet jo suusanallisesti: et pyörry, et tötöile, et vilkuile paikkoihin ja katsot että kätilö käyttäytyy.

Mä vein synnytystoivelistan sillon ku oli synnärille tutustuminen. En mä siihen mitään varsinaisia toiveita listannu, muuten kuin ammeen ja sen et mut ja mun tuntemukset otettais huomioon vaikka olenkin ensisynnyttäjä enkä siis tiedä mistään mitään. :)

Hei kaikki insinööripäät, tuolla on tilastoja raskauden kestosta. Laskuriin voi laittaa oman lasketun ajan ja tsekata esim. millä todennäköisyydellä lapsi syntyy vaikka ennen äitienpäivää: http://spacefem.com/pregnant/due.php?use=EDD&m=05&d=18&y=14

Sivun ylläpitäjän keräämän datan perusteella ensisynnyttäjien raskaudet kestää keskimäärin vain 1-2 päivää kauemmin kuin uudelleensynnyttäjien... Tuntuu että asiaa hieman liioitellaan.

Tervehtymistä Cedjulle. Voihan keskusteluun ton kätilön kanssa pyytää mukaan myös toisen kätilön ja jos oma mies on paikalla silloin ni on useampi näkökulma tapahtuneeseen. Hyvä siitä on kuitenkin jutella. Ja kaikkeenhan ei tietenkään voi vaikuttaa, mutta esim. just tuohon käytökseensä/puheeseensa kätilö voi vaikuttaa sitten seuraavissa synnytyksissä joita avustaa.

Mulla oli ekassa synnytyksessä semmonen tooosi tiukkiksen olonen vanhempi kätilö, jota aattelin ensin, et ei oo totta tää ei tuu toimimaan, mut lopulta olikin tosi ihana ihminen. Mä olen kans semmonen, että saatan heittää ihan mitä vaan vitsiä tilanteessa ku tilanteessa ja jos ei sitä tajua ni sit ei meillä synkkaa.

Kyllä ainakin täällä riittää synnytyspelko sektion syyksi.
Mut siitäkin päätöksen tekee lääkäri, ei kukaan voi kai ihan noin vaan päättää että valitsee sektion.
Mie kävin pari kertaa kätilön kanssa juttelemassa pelkoasiasta, ja sitten vielä synnytystapa-arviossa lääkärin kanssa, ja hän oli sitä mieltä että laittais minut sektioon niitten perusteella mitä olen jutellu hänen ja kätilön kanssa.

Mä muistan esikoisen synnytyksestä vain sen yhden vanhemman kätilön, joka oli kans aika nipo. Se jäi niin mieleen, kun makasin siinä pöydällä tutkittavana. Suppareita tuli ja ne tuntui epiduraalista huolimatta. Olin sen 10cm auki ja lääkärin käsi oli toosassa. Sattui niin perkeleesti ja tää kätilö vaan tuumas, että Koita olla rentona :smiley-angry019

Tän tutkimuksen jälkeen elo helpottui, kun lääkäri tuumas, että lapsi on niin korkealla eikä pääse syntymään --> leikataan. Tästä on jo se 8 vuotta aikaa, mutta edelleen mua korpeaa tuo kätilö.

Esikoisen synnytyksessä varsinainen kätilö oli tiukkis ja ei todellakaan huumorintajua. Onneks mulla oli kätilöopiskelija synnytyksessä mukana ja hänen kanssaan mm. naureskeltiin mun miehelle, kun mies poistu salista soittamaan tai syömään.

Pelkäsin mieheni oikeasti eksyvän Taysiin, kun sillä on todella huono suuntavaisto! Opiskelijakätilön kans suunniteltiin kuulutuksia, joissa mun miestä etsittii infopisteeseen ja vaimo odottaa synnytyssalissa! :grin

Opiskelijasta jäi kaikin puolin tosi hyvä mieli. Paneutui huolella mun hoitoon, mutta osasi antaa rauhan!

Mimii joo kyllä pelkkä synnytyspelko riittää. Ei mullakaan olis mitään muuta syytä sille sektiolle ollu ja lääkäri silti tarjos sitä vaihtoehtoa. Ja siis nimenomaan oon monen kätilön ja lääkärin kanssa jutellu siitä että ketään ei pakoteta alateitse synnyttämään eli jos vielä muutan mieleni tai en pelolta pysty yrittämään niin se sektio on vaihtoehtona.

No siinä luulossa mäkin oon ollut että pelko on riittävä syy, ja tossa artikkelissa väitetään että pitää olla lääketieteellinen syy, rupesin jo kattoo että onko ne julkassu uudelleen jonku vanhan jutun kun ennen se tais olla noin.
Ja ei se taida olla mitenkään paikkakunnastakaan kiinni vaan kaikkialla sama sääntö.
Huoh, olis jo ens tiistai että pääsisi vihdoinki sinne synnytystapa-arvioon.

Täällä ne kyllä painotti ihan sitä että "meillä ei pakoteta". Otappa näistä selvää. Onhan se outoa jos eri paikoissa on eri käytännöt tuollasissa isoissa asioissa.
Kyllä sen luulis olevan ihan nykypäivää että ketään ei tosiaankaan pakoteta.

Lääkäri kerto kyllä siitäkin, että moni päätyy kuitenkin alatiesynnytykseen vielä sen jälkeen, kun on sektioaika jo sovittu. Miusta se oli ihan lohduttava tieto; sieltä se rohkeus löytyy pikkuhiljaa, sitten kun on niitä vaihtoehtoja, ja tietää, että ei tosiaankaan ole pakko.

Tinska mun kohdallahan ehdotettiin sillon rv35 kun kävin synnytystapa-arviossa ja olin ihan paniikissa ja epävarma että varataan sektioaika valmiiks, mutta käyn vielä äitipolilla ja voin millon vaan soittaa ja perua sen sektion. Näin siis vaan siks että pelko helpottais ja saisin paremmin unta!

Toi on mun mielestä hyvä juttu jos lääkäri tajuaa että sektionkin voi vähän kuin varmuudeksi varata koska mä luulen et monelle se tuo helpotusta kun tietää että on se vaihtoehto, ja sitten pystyykin synnyttämään alakautta.
Mulle se olis varmaan paras vaihtoehto jos saisin sen ajan niin sitten ehtisin vielä miettimään asiaa eikä tarvis olla ihan paniikissa että nyt ei sit enää ole edes vaihtoehtoja.

Juttelin sen kätilön kanssa tänään. Mä en saanut kaikkea tietenkään sanottua, koska aloin itkeä kesken kaiken... Kunnon hormoneja ilmassa! Sen mielestä ongelmia aiheutti Sytotecin takia tosi nopea avautuminen, 3 cm:stä 8:an vain reilussa tunnissa. Sitten epiduraali ei toiminut. Hän myönsi, että toisen annoksen sijaan olisi hänen pitänyt pyytää mulle spinaalipuudutus seuraavaksi, etenkin koska pudendaali oli jo myöhässä eikä sitä voitu laittaa. En saanut mitään toimivaa kivunlievitystä ja ponnistusvaiheessa olin lopulta jo niin väsynyt, että meinasin kivuista huolimatta nukahtaa ponnistusten välillä.

Tuplatikkauksesta emme edes puhuneet ja verenvuotokin... Jatkan kohta...

Sent from my HTC One using Vau Foorumi mobile app

Johtui kuulemma siitä, että joutuivat niin nopeasti käyttämään imukuppia, kun näkivät etten mä ollut enää tilanteessa kunnolla mukana ja joku suoni hajosi matkalla.

Sanoi hän myös, että haluaa mun käsittelevän tän synnytyksen joko pelkopolilla tai neuvolassa tai heidän kanssaan vielä nyt jälkeenpäin. Mutta mun ei ole ikinä pakko synnyttää alakautta, se on varma.

Mä en taaskaan tiedä mitä mä haluan ja kenen kanssa puhua. Tietty täällä foorumilla, koska te olette erityisiä <3

Voi Cedju! Onneksi kaikki on nyt hyvin? Ja toisaalta kuulostaa ihanteelliselta että tajuavat itsekin että ei menyt kuin strömsössä ja tulevat keskustelemaan kanssasi tästä. Huonomminkin olisi voinut käydä. Onneksi käyttivät imukuppia ettei pitkittynyt enempää. Ymmärrän kyllä että kätilöilläkin on todella vaikea tehtävä aina pysyä hommassa ajantasalla ja tajuta aina kokonaistilanne. Toki se on heidän työtään eikä mikään selitys korvaa synnyttäjän kokemaa mielipahaa tai "turhaa" kipua. Toivottavasti kuitenkin aika kultaa muistot ja tämä kokemus ei estä sinua tekemästä lisää lapsia. Saathan sitten tarvittaessa sen sektion. Tsemppiä toipumiseen :Heartred:Heartred:Heartred:Heartred:Heartred

Kiitos spiraali ja kaikki muutkin :) kuulemma täällä ei anneta kenenkään ponnistaa yli tuntia, vaan silloin tehdään muita ratkaisuja. Ja samana iltana täällä oli ollut kaksi kertaa sulku päällä ja kahdeksan synnytystä, vaikka saleja ei ole kuin muutama. Hyvään aikaan osui...

Takaisin